To wygląda na misprint na mapce, ja bym grał, że jest tam przejście
Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
-
- Posty: 3518
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 581 times
- Been thanked: 1380 times
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Po zobaczeniu zdjęć, nie jestem pewien, czy dobrze rozumiem oryginalne pytanie, ale kafel 11a jest całym, jednym polem (niezależnie od tego, jaka jest grafika), a kafel 18b składa się z dwóch pól, podzielonych płotkiem. Można, jak najbardziej, się przemieszczać, ale należy pamiętać, że są to dwa osobne pola.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2023, 17:01 przez OlazRed, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Cześć. Dwa pytania.
1. Jeśli gracz nie jest w stanie zapłacić stresem za przedmiot to wtedy przedmiot jest całkowicie usuwany z rozgrywki czy trafia na spód talii przedmiotów?
2. Jeśli rytuał został przerwany a przedwieczny pojawił się na planszy to wtedy wiadomo, odkrywa się stadium drugie. W tym przykładzie piszę o Cthulhu. Załóżmy, że odkryte są stadia 1,2 i 3. Na 2 i 3 jest zwrot "na koniec tury". To jest oczywiste. Ale pytanie - przedwieczny jeszcze nie postępuje, ale tura się zakończyła. Rozpatruje się teraz stadium 2 i 3 czy też 1? Na 1 jest zwrot " gdy przedwieczny postępuje". I kłóci mi się to z instrukcją. Bo na koniec tury mino, że nie ma postępu to i tak rozpatruje się stadium 1?
1. Jeśli gracz nie jest w stanie zapłacić stresem za przedmiot to wtedy przedmiot jest całkowicie usuwany z rozgrywki czy trafia na spód talii przedmiotów?
2. Jeśli rytuał został przerwany a przedwieczny pojawił się na planszy to wtedy wiadomo, odkrywa się stadium drugie. W tym przykładzie piszę o Cthulhu. Załóżmy, że odkryte są stadia 1,2 i 3. Na 2 i 3 jest zwrot "na koniec tury". To jest oczywiste. Ale pytanie - przedwieczny jeszcze nie postępuje, ale tura się zakończyła. Rozpatruje się teraz stadium 2 i 3 czy też 1? Na 1 jest zwrot " gdy przedwieczny postępuje". I kłóci mi się to z instrukcją. Bo na koniec tury mino, że nie ma postępu to i tak rozpatruje się stadium 1?
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
1. Ogólnie to większość kart odkryć ma dwa efekty, z czego jeden wymaga zapłacenia stresem za przedmiot/towarzysza, a druga strona nie wymaga nic, ale jej efekt jest znacznie mniej pozytywny, lub wręcz negatywny(zazwyczaj jakieś stany lękowe, które same w sobie nic nie robią, ale negatywnie oddziaływują z innymi kartami). Jeśli nie masz stresu żeby wybrać jedną opcję to zazwyczaj musisz wziąć tą drugą. Jeśli obie opcje wyboru zawierają słowo "możesz", a nie chcesz/nie możesz spełnić warunków żadnej z nich, to karta jest odrzucana z gry.
2. Nie. Stadium 1 rozpatrujesz tylko gdy przedwieczny/żeton postępu idzie do przodu. Rozumiem, że pijesz do fragmentu: "W miarę jak Przedwieczny przechodzi przez kolejne Stadia, na jego kartach Stadium mogą być widoczne efekty „Na Koniec Tury”. Rozpatrz wszystkie efekty każdej odkrytej karty Stadium w kolejności Stadiów: najpierw 1, następnie 2, następnie 3 i na koniec Ostatecznego.". No ale z tego fragmentu jasno wynika, że rozpatrujesz tylko te efekty oznaczone jako 'Na koniec Tury'. Sam mam tylko sezon 1, więc ciężko mi się tu wypowiedzieć, ale może istnieje jakiś Przedwieczny, u którego stadium 1 miałoby taki efekt i wtedy ten opis miałby dla niego sens.
2. Nie. Stadium 1 rozpatrujesz tylko gdy przedwieczny/żeton postępu idzie do przodu. Rozumiem, że pijesz do fragmentu: "W miarę jak Przedwieczny przechodzi przez kolejne Stadia, na jego kartach Stadium mogą być widoczne efekty „Na Koniec Tury”. Rozpatrz wszystkie efekty każdej odkrytej karty Stadium w kolejności Stadiów: najpierw 1, następnie 2, następnie 3 i na koniec Ostatecznego.". No ale z tego fragmentu jasno wynika, że rozpatrujesz tylko te efekty oznaczone jako 'Na koniec Tury'. Sam mam tylko sezon 1, więc ciężko mi się tu wypowiedzieć, ale może istnieje jakiś Przedwieczny, u którego stadium 1 miałoby taki efekt i wtedy ten opis miałby dla niego sens.
-
- Posty: 108
- Rejestracja: 18 lut 2015, 00:32
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry/ Katowice
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 2 times
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Mam parę pytań dot. scenariusza 4/ AKTUALIZACJA mam już odpowiedzi, zostawiam poniżej:
Spoiler:
-
- Posty: 35
- Rejestracja: 17 lut 2011, 21:42
- Lokalizacja: Józefów woj.lubelskie
- Has thanked: 1 time
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Witam
Mam pytanie co do żetonów ognia ,są limitowane na dany scenariusz ? czy dokładamy na plansze mapy tyle ile mamy w pudełku ? Było to kilka razy ale jakoś dalej nie mogę tego dobrze zinterpretować
Mam pytanie co do żetonów ognia ,są limitowane na dany scenariusz ? czy dokładamy na plansze mapy tyle ile mamy w pudełku ? Było to kilka razy ale jakoś dalej nie mogę tego dobrze zinterpretować
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Cześć,
mam wątpliwość co do ataku wrogów na Badacza. Dokładnie o ich rzuty kośćmi. Widziałem na GamePlay na YT obie opcje więc nie wiem co jest prawidłowe a co nie podczas ataku kilku wrogów:
1) każdy wróg wykonuje oddzielny rzut kośćmi i rozpatrujemy efekt każdego z osobna? Dzięki temu niektóre umiejętności Badacza pozwalają mu bronić za każdy atak potwora/kultysty osobno;
2) Sumujemy liczbę kości i rzucamy wszystkimi naraz (przy braku odpowiedniej ilości kości - przerzucamy dodatkowo odpowiednią ilość aby uzyskać efekt sumy)
Ja osobiście grałem dotychczas tylko wersją z pkt 1. Każdy atakuje osobno.
mam wątpliwość co do ataku wrogów na Badacza. Dokładnie o ich rzuty kośćmi. Widziałem na GamePlay na YT obie opcje więc nie wiem co jest prawidłowe a co nie podczas ataku kilku wrogów:
1) każdy wróg wykonuje oddzielny rzut kośćmi i rozpatrujemy efekt każdego z osobna? Dzięki temu niektóre umiejętności Badacza pozwalają mu bronić za każdy atak potwora/kultysty osobno;
2) Sumujemy liczbę kości i rzucamy wszystkimi naraz (przy braku odpowiedniej ilości kości - przerzucamy dodatkowo odpowiednią ilość aby uzyskać efekt sumy)
Ja osobiście grałem dotychczas tylko wersją z pkt 1. Każdy atakuje osobno.
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Zastanawia mnie jedna rzecz i chciałabym potwierdzić czy dobrze rozumiem kwestie rozpatrywania ostatniego etapu: 4. Koniec tury.
W grze jest określona konkretna kolejność, najpierw wykonujemy akcje, następnie mity, później przeszukaj lub walcz i na koniec mamy rozpatrywanie efektów na koniec tury oraz postepowania przedwiecznego.
I właśnie pod kątem przedwiecznego mam pytanie, ponieważ oglądając filmiki z rozgrywkami widzę, że nawet w nich pojawiają się różne informacje/ rozumienie zasad.
W momencie kiedy przedwieczny postępuje bo w kartach mitów pojawiły się trzy jego znaki, czasem dodajemy na swoje pole któregoś z wrogów, ponieważ jest przywołany np. na bramę itp. lub sam przedwieczny pojawia się na naszym polu.
W takim wypadku nie rozpatrujemy już kolejny raz walki z tymi wrogami, czy dobrze to rozumiem?
Jeśli na moim polu w wyniku postępowania pojawi się przedwieczny lub inny wróg, w tym momencie nie atakuje on już mojej postaci? Wydawało by mi się to logiczne, ponieważ walke robilismy już wcześniej, więc na koniec tury rozpatrujemy reszte i skoro na kartach przedwiecznego nie jest napisane konkretnie - pojawia się na twoim polu i atakuje - to w takim razie na tym etapie tego nie robi?
W grze jest określona konkretna kolejność, najpierw wykonujemy akcje, następnie mity, później przeszukaj lub walcz i na koniec mamy rozpatrywanie efektów na koniec tury oraz postepowania przedwiecznego.
I właśnie pod kątem przedwiecznego mam pytanie, ponieważ oglądając filmiki z rozgrywkami widzę, że nawet w nich pojawiają się różne informacje/ rozumienie zasad.
W momencie kiedy przedwieczny postępuje bo w kartach mitów pojawiły się trzy jego znaki, czasem dodajemy na swoje pole któregoś z wrogów, ponieważ jest przywołany np. na bramę itp. lub sam przedwieczny pojawia się na naszym polu.
W takim wypadku nie rozpatrujemy już kolejny raz walki z tymi wrogami, czy dobrze to rozumiem?
Jeśli na moim polu w wyniku postępowania pojawi się przedwieczny lub inny wróg, w tym momencie nie atakuje on już mojej postaci? Wydawało by mi się to logiczne, ponieważ walke robilismy już wcześniej, więc na koniec tury rozpatrujemy reszte i skoro na kartach przedwiecznego nie jest napisane konkretnie - pojawia się na twoim polu i atakuje - to w takim razie na tym etapie tego nie robi?
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Trzeba rozdzielić 2 kwestie.
Przywołanie wrogów na bramy/ ruch wrogów w kierunku badacza itp wynikające z rozpatrywania karty mitu odbywa się w fazie 2.
Jest to efekt wywołany przez kartę mitu, a nie efekt postępowania przedwiecznego. Dlatego rozpatruje się to w fazie mitów i wtedy MA TO WPŁYW na fazę 3 (badacz musi walczyć zamiast przeszukiwać).
Natomiast postępowanie przedwiecznego w wyniku odkrycia trzeciego symbolu odbywa się w fazie 4 (końca tury). Wtedy rozpatrywany jest ewentualny efekt przywołania przedwiecznego lub efekt końca tury.
Wtedy NIE MA TO WPŁYWU na fazę 3 (badacz mógł przeszukiwać, a przedwieczny pojawia się dopiero po tym - w kolejnej fazie)
Przywołanie wrogów na bramy/ ruch wrogów w kierunku badacza itp wynikające z rozpatrywania karty mitu odbywa się w fazie 2.
Jest to efekt wywołany przez kartę mitu, a nie efekt postępowania przedwiecznego. Dlatego rozpatruje się to w fazie mitów i wtedy MA TO WPŁYW na fazę 3 (badacz musi walczyć zamiast przeszukiwać).
Natomiast postępowanie przedwiecznego w wyniku odkrycia trzeciego symbolu odbywa się w fazie 4 (końca tury). Wtedy rozpatrywany jest ewentualny efekt przywołania przedwiecznego lub efekt końca tury.
Wtedy NIE MA TO WPŁYWU na fazę 3 (badacz mógł przeszukiwać, a przedwieczny pojawia się dopiero po tym - w kolejnej fazie)
- Hardkor
- Posty: 5275
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1572 times
- Been thanked: 1145 times
- Kontakt:
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
W instrukcji masz krok po kroku opisane co się dzieje w 4 fazie
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
hej, dokladnie tylko o drugą kwestie chodziło mi w moim pytaniu.nomalas pisze: ↑24 sty 2025, 06:01 Trzeba rozdzielić 2 kwestie.
Przywołanie wrogów na bramy/ ruch wrogów w kierunku badacza itp wynikające z rozpatrywania karty mitu odbywa się w fazie 2.
Jest to efekt wywołany przez kartę mitu, a nie efekt postępowania przedwiecznego. Dlatego rozpatruje się to w fazie mitów i wtedy MA TO WPŁYW na fazę 3 (badacz musi walczyć zamiast przeszukiwać).
Natomiast postępowanie przedwiecznego w wyniku odkrycia trzeciego symbolu odbywa się w fazie 4 (końca tury). Wtedy rozpatrywany jest ewentualny efekt przywołania przedwiecznego lub efekt końca tury.
Wtedy NIE MA TO WPŁYWU na fazę 3 (badacz mógł przeszukiwać, a przedwieczny pojawia się dopiero po tym - w kolejnej fazie)
Przy postępowaniu potwory też czasem są przywoływane, nie dzieje się to tylko podczas rozpatrywania kart mitów.
Tak jak opisalam, dla przykładu konkretnie w momencie postępowania Hastura - przedwiecznego, czyli dzieje się to już w 4 fazie, po rozpatrzeniu kart mitów i przeszukania/walki, jest opis przy stadium 1 aby przywołać jednego poplecznika Hastura na najbliższą brame i po jednym kultyście na inne bramy. I dokładnie o te efekty mi chodziło. (załączam zdjęcie karty)
w 4 fazie stojąc na żóltej bramie kiedy hastur postępuje przywołujemy potwora. W takim wypadku moim zdaniem nie walczymy już z nim ponieważ dzieje się to już po 3 fazie. i to jest coś co chciałam potwierdzić.
wiem oczywiście, że w instrukcji rozpisane jest to wszystko, i mam nadzieję, że moja wiadomość również tak brzmiało, że jestem z nią zaznajomiona.
Moje pytanie wynika własnie z tej instrukcji, chciałam potwierdzić co sądzą inni ponieważ oglądając rozgrywki na YouTube, często są one robione w inny sposob niż ja to rozumiem.
Zaraz po kartach mitu, jeżeli mamy 3 symbole przedwiecznego to wykonują oni najpier akcje z postępowania i następnie przechodza dopiero do fazy 3 i walczą ze wszystkimi potworami, które się pojawiły dodatkowo. Według mnie jest to niepoprawne, jednak skoro tyle osób to robi, nawet na filmach, które powinny być wzorem, to chciałabym się upewnić czy dobrze myślę, czy może jednak coś pominęłam lub źle rozumiem.
- Hardkor
- Posty: 5275
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1572 times
- Been thanked: 1145 times
- Kontakt:
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Źle robią. Filmy mogły być robione na prototypie, gdzie mogło być inaczej jak coś.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Ponieważ mega mi się spodobało Cthulhu: Death May Die, to teraz myślimy o zakupie najnowszej części: Strach przed Nieznanym. Zastanawiamy się, czy dodatki Kampania 2 i Kampania 4 są w pełni kompatybilne z tą najnowszą wersją gry.
Chodzi nam konkretnie o to, czy Strach przed Nieznanym można łączyć z tymi kampaniami bez posiadania podstawowej wersji Cthulhu: Death May Die.
Jeśli mieliście okazję grać z tym połączeniem, jak to wygląda w praktyce? Czy wszystko działa bez problemów?
Będziemy super wdzięczni za potwierdzenie i wszelkie rady!
Chodzi nam konkretnie o to, czy Strach przed Nieznanym można łączyć z tymi kampaniami bez posiadania podstawowej wersji Cthulhu: Death May Die.
Jeśli mieliście okazję grać z tym połączeniem, jak to wygląda w praktyce? Czy wszystko działa bez problemów?
Będziemy super wdzięczni za potwierdzenie i wszelkie rady!
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Jestem zupełnie nowy w temacie, gra przyszła dzisiaj i jeszcze nie grałem, więc nie mam żadnej sprawdzonej wiedzy, ale z tego co przeczytałem gdzieś na reddicie - podstawka / kampania 1 powinna łączyć się z dodatkiem kampania 2 lub kampania 4, a podstawka / kampania 3 (strach przed nieznanym) powinna łączyć się z dodatkiem kampania 4. I chyba dwie podstawki też można połączyć.
Podobno niektóre elementy można łączyć również pomiędzy np. podstawką - kampanią 3 (strach przed nieznanym) i np. wcześniejszym dodatkiem - kampanią 2, z tym, że, jeśli dobrze zrozumiałem, to niektóre scenariusze z kampanii 2 wymagają elementów (w tym chyba kafli planszy) z podstawki - kampanii 1.
Ale chętnie również podpiąłbym się pod to pytanie i poprosił o potwierdzenie, czy faktycznie tak jest doświadczonych forumowiczów. Zresztą dobrze byłoby w jakiś bardziej szczegółowy sposób opisać co i jak się łączy.
Ja mam k3 i k4 i zastanawiam się, czy niektóre elementy, np. karty przedmiotów i mitów mogę wymieszać razem i używać do dowolnych scenariuszy z k3 i k4? A może jeszcze coś innego się łączy, a coś musi być oddzielnie zawsze. Chciałbym jakoś poukładać sobie te elementy w pudełkach, żebym po grze nie martwił się, że nie wiem co jest od czego itd. I rozumiem, że mogę grać każdym badaczem w każdy scenariusz z każdej kampanii?
A idąc dalej, co z wcześniejszymi k1 i k2, czy one też będą kompatybilne i mogę mieszać te elementy w ten sposób?
Podobno niektóre elementy można łączyć również pomiędzy np. podstawką - kampanią 3 (strach przed nieznanym) i np. wcześniejszym dodatkiem - kampanią 2, z tym, że, jeśli dobrze zrozumiałem, to niektóre scenariusze z kampanii 2 wymagają elementów (w tym chyba kafli planszy) z podstawki - kampanii 1.
Ale chętnie również podpiąłbym się pod to pytanie i poprosił o potwierdzenie, czy faktycznie tak jest doświadczonych forumowiczów. Zresztą dobrze byłoby w jakiś bardziej szczegółowy sposób opisać co i jak się łączy.
Ja mam k3 i k4 i zastanawiam się, czy niektóre elementy, np. karty przedmiotów i mitów mogę wymieszać razem i używać do dowolnych scenariuszy z k3 i k4? A może jeszcze coś innego się łączy, a coś musi być oddzielnie zawsze. Chciałbym jakoś poukładać sobie te elementy w pudełkach, żebym po grze nie martwił się, że nie wiem co jest od czego itd. I rozumiem, że mogę grać każdym badaczem w każdy scenariusz z każdej kampanii?
A idąc dalej, co z wcześniejszymi k1 i k2, czy one też będą kompatybilne i mogę mieszać te elementy w ten sposób?
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Kampanie są kompatybilne. Ale z tego co wiem k2 wymaga pierwszej podstawki ze względu na kafle z podstawki, które są używane w k2. Nie wiem czy analogicznie nie jest z k4 i k3, bo scenariuszy z k4 jeszcze nie ogrywałem. Na pewno więc działają połączenia kampanii: 1+2, 1+3, 1+2+3, 1+2+3+4, 3+4, 1+3+4.
Warto też wspomnieć że "Strach przed Nieznanym" wprowadza mechanikę "nieznanych potworów", i nie tylko ich warianty z obecnej gry, ale i z poprzednich(k1-k3), ale nie jest to motyw wow. Za to dużo ciekawsze są relikty, z którymi nie trzeba grać, ale warto, bo jeszcze bardziej różnicują rozgrywki i są po prostu nowym, ciekawym elementem z którego chce się korzystać. Wszystkich badaczy, relikty, i psychozy można dowolnie łączyć i mieszać między wszystkimi kampaniami. Tak samo nieznane potwory, tyle że oczywiście muszą być inne niż te obecne w danym scenariuszu. Dowolnego przedwiecznego można połączyć z dowolnym scenariuszem.
Mam nadzieję, że pomogłem.
PS. Też się zastanawiam nad idealnym przechowywaniem tej gry, ale chyba się nie da: małe i średnie figurki trzymam w skrzynce narzędziowej z przegródkami i jest ok. Z przedwiecznymi i kartami badaczy już jest gorzej, bo dzielenie jednych i drugich nie ma sensu (zawsze chcesz mieć wszystkich pod ręką wyciągając pudło z grą).
Warto też wspomnieć że "Strach przed Nieznanym" wprowadza mechanikę "nieznanych potworów", i nie tylko ich warianty z obecnej gry, ale i z poprzednich(k1-k3), ale nie jest to motyw wow. Za to dużo ciekawsze są relikty, z którymi nie trzeba grać, ale warto, bo jeszcze bardziej różnicują rozgrywki i są po prostu nowym, ciekawym elementem z którego chce się korzystać. Wszystkich badaczy, relikty, i psychozy można dowolnie łączyć i mieszać między wszystkimi kampaniami. Tak samo nieznane potwory, tyle że oczywiście muszą być inne niż te obecne w danym scenariuszu. Dowolnego przedwiecznego można połączyć z dowolnym scenariuszem.
Mam nadzieję, że pomogłem.
PS. Też się zastanawiam nad idealnym przechowywaniem tej gry, ale chyba się nie da: małe i średnie figurki trzymam w skrzynce narzędziowej z przegródkami i jest ok. Z przedwiecznymi i kartami badaczy już jest gorzej, bo dzielenie jednych i drugich nie ma sensu (zawsze chcesz mieć wszystkich pod ręką wyciągając pudło z grą).
Re: Cthulhu: Death May Die - pytania i wątpliwości
Dzięki wielkie za wyjaśnienie. Brzmi super jak dla mnie. Jako osoba nie cierpiąca na nadmiar czasu, czekam na piątkowy wieczór, specjalnie wygospodarowany na pierwszą grę. Także możliwe, że wrócę w weekend z większą ilością pytań 
