Strona 9 z 9

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 09 maja 2024, 15:18
autor: BOLLO
The Fifth Horseman pisze: 08 maja 2024, 18:43 Propozycja alternatywna: kable zwykle są magazynowane na szpulach. Więc... szpulki do maszyn do szycia, na to nawinięte trochę przewodu. Na Allegro sprzedają komplety po chyba 25 sztuk, do wyboru plastik lub metal. Standardowy wymiar to 12mm średnicy i 6mm wysokości więc strasznie duże nie są.
Widziałem je i naprawdę to fajnie wygląda ale chyba jednak trochę to za duże elementy. Średnio masz ok 5-6 kabli u siebie, niby niewiele ale jak dojdą inne surowce to może być tego sporo. Pomysł do rozwarzenia.

Tymczasem Gradanie wrzuciło materiał o "kasztanach" gdzie ostatnie miejsce zajęła właśnie "Diora". Cóż....i tak bywa, zachęcam do posłuchania bo taki format akurat mi się podoba i sam planowałem raz na jakiś czas nagrywać "Kasztany Miesiąca" aby się po wyżywać na grach które zabrały mi cenny czas a nie dały satysfakcji jakiej oczekiwałem :mrgreen:

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 09 maja 2024, 18:32
autor: Nilis
Ogólnie cały projekt wydania Twojej gry to świetny pomysł aby poprzez planszówki edukować, szczególnie o swoim kraju, mieście (jak np. Lisboa V. Lacerdy). Natomiast zrobienie gry na podstawie mechanik innej gry niemal 1:1 to już inna sprawa, raczej przykra i chluby nie przynosi.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 09 maja 2024, 22:23
autor: Beskid
Spoiler:
Może warto zaktualizować opis i zamieścić informacje o tych inspiracjach na BGG?

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 10 maja 2024, 12:46
autor: BOLLO
Beskid pisze: 09 maja 2024, 22:23 Może warto zaktualizować opis i zamieścić informacje o tych inspiracjach na BGG?
Świetny pomysł! Dodałem opis i podziękowania dla autorów.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 10 maja 2024, 13:31
autor: The Fifth Horseman
BOLLO pisze: 09 maja 2024, 15:18Widziałem je i naprawdę to fajnie wygląda ale chyba jednak trochę to za duże elementy. Średnio masz ok 5-6 kabli u siebie, niby niewiele ale jak dojdą inne surowce to może być tego sporo. Pomysł do rozwarzenia.
Do haftowania czasem są dostępne takie o 1/3 mniejsze drewniane. Może bardziej poręczne? https://www.amazon.pl/Operitacx-Niedoko ... 0D1BCDNRM/

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 10 maja 2024, 19:43
autor: pcyzm
BOLLO pisze: 09 maja 2024, 15:18 Tymczasem Gradanie wrzuciło materiał o "kasztanach" gdzie ostatnie miejsce zajęła właśnie "Diora". Cóż....i tak bywa, zachęcam do posłuchania bo taki format akurat mi się podoba i sam planowałem raz na jakiś czas nagrywać "Kasztany Miesiąca" (...).
Tu mam zupełnie inną interpretację. Niestety dobór gier był w tym odcinku mocno chaotyczny, bo obok kasztanów były takie gry jak Podziemne Imperium i Diora. Dlaczego obok?

Podziemne Imperium - "wiedzieliśmy, że to nie dla nas, wydawnictwo jasno komunikowało czym gra jest, jednak o tak mieliśmy oczekiwania, że to będzie coś więcej"... Tu już recę załamałem...

Potem Diora, które nie została w ogóle w moim mniemaniu oceniona jako kasztan tylko mniejsza lub większa (zdaniem Gradania jednak większa) podróba innego tytułu.

Nie był to najszczęśliwszy dobór gier, tu bardziej była chyba zasada, że są to gry, które w jakiś tam (różny) sposób zawiodły, ale niekoniecznie z mianem "kasztana".

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 10 maja 2024, 20:09
autor: HoLi
Nilis pisze: 09 maja 2024, 18:32 Ogólnie cały projekt wydania Twojej gry to świetny pomysł aby poprzez planszówki edukować, szczególnie o swoim kraju, mieście (jak np. Lisboa V. Lacerdy). Natomiast zrobienie gry na podstawie mechanik innej gry niemal 1:1 to już inna sprawa, raczej przykra i chluby nie przynosi.
Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ? Bo w sumie coraz ciężej teraz o grę, która by nie była w jakimś stopniu kopią czegoś innego - za to tematyka to już inna bajka.

Pozdrawiam

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 10:06
autor: BOLLO
HoLi pisze: 10 maja 2024, 20:09 Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 10:25
autor: HoLi
BOLLO pisze: 11 maja 2024, 10:06
HoLi pisze: 10 maja 2024, 20:09 Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 11:39
autor: BOLLO
HoLi pisze: 11 maja 2024, 10:25
BOLLO pisze: 11 maja 2024, 10:06
HoLi pisze: 10 maja 2024, 20:09 Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
Oj nie odpowiem Ci na to pytanie, raczej trzeba je kierować do innych osób.

Zostawię tutaj jednak takie coś bo zrobiła się zabawa w "głuchy telefon" i widać że sens pierwszego hasła totalnie się zatarł. :wink:

Obrazek

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 12:05
autor: Palmer
HoLi pisze: 11 maja 2024, 10:25 To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
Bo to, że jest to wypadkowa twierdzi Bollo, cała reszta jest zdania, że to już coś więcej niż tylko inspiracja. W tym wątku zostały wypunktowane konkretne przykłady, które są 1:1 zaczerpnięte z Marco Polo. Nie chodzi o pojedyncze elementy, a o pół gry, łącznie z ekonomią i kosztami. Jedna strona nie przekona drugiej do swojej racji, prześledź wątek, zapoznaj się z oboma grami i osadź sam.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 14:16
autor: pcyzm
Palmer pisze: 11 maja 2024, 12:05 Jedna strona nie przekona drugiej do swojej racji, prześledź wątek, zapoznaj się z oboma grami i osadź sam.
Przeczytałem i szczególnie to co pisał Leser i Garg ma fundamentalne znaczenie. Niestety, tutaj Gradaniowcy postawili się bardziej po stronie grupy "na stos! ". Druga sprawa, te dobre praktyki... tu Bollo przyznał, że by te wzmianki o inspiracji jasno dopisał i spoko, tylko znowu, nie zmienia to istoty rzeczy, że dzisiaj sporo gier (jak i innych utworów kultury) to w mniejszym bądź większym stopniu recykling tego co już było.

Trzewik na ten przykład, nieraz opowiadał, że inspiracją dla powstania Detektywa był jeden z popularnych seriali. Żadnej wzmianki o tym w instrukcji nie ma. Technicznie rzecz biorąc, jakby spisywać te wszystkie inspiracje to by chyba każda kolejna gra miała całkiem pokaźny indeks. Sami "duzi wydawcy" jak robią reimplementację własnych tytułów, często o tym nie wspominają na bazie czego, a tutaj jakieś wyciąganie pochodni i to w kontekście gry dosyć wąsko dystrubuowanej. No gdzie tu proporcje...

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 17:46
autor: autopaga
To chodzi o proporcje zaczerpniętych mechanik z 1 gry. Dobrym przykładem jest Ark Nova. Która ma elementy prosto z terraformacji marsa (system ikonek na kartach), cywilizacji nowy początek czy tam któregoś Conana (system wyboru akcji) oraz z Gangesu (przecinające się tory dwóch rodzajów punktów). Natomiast sam miks jest unikalny i procentowa zawartość mechanik z jednej gry jest tam na poziomie powiedzmy 10%. Tutaj jest to minimum 50% marco polo.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 11 maja 2024, 20:55
autor: Xyhoo
Co innego inspiracja, bo to naturalne i pożądane, kopiowane są dobre rozwiązania z gier, aby kolejne były lepsze.
Co innego uderzające podobieństwo dwóch torów z Diory do Marco Polo. Nikt tutaj Bollo nie szkaluje bodaj tylko dlatego, że nie czerpał korzyści finansowych z pracy innych twórców.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 02 cze 2024, 12:54
autor: BOLLO
Tomek z magazynu https://ka-plus.pl/pl/ który był zainteresowany Diorą i po rozegraniu kilku partii chciał się na łamach swojego magazynu podzielić krótką recenzją na jej temat.

Tak więc wrzucam tutaj info dla chętnych.

Obrazek

W tym roku chciałbym urzeczywistnić plan spisania trybu solo tak aby można było zagrać również samemu. Jeżeli ktoś ma jakieś pomysły to chętnie je wysłucham i skonfrontuje ze swoimi zapiskami.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 04 cze 2024, 14:53
autor: BOLLO
Ja wiem że to nic nie znaczy, ale fajnie jak jeden z najbardziej znanych planszowych YTberów (Rahdo) ma twoją grę na swojej wishliście :mrgreen:

Obrazek

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 04 cze 2024, 16:42
autor: Miszon
Wyślij mu egzemplarz recenzencki ;) .

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 05 cze 2024, 06:36
autor: BOLLO
Miszon pisze: 04 cze 2024, 16:42 Wyślij mu egzemplarz recenzencki ;) .
Proponowałem. Nie wiem czy nadal jest ale jak ostatnio z nim pisałem to był na jakiejś półrocznej wycieczce po stanach i ma świadomość że jak wróci to wydawcy go zasypią nowościami na "już" więc takie rarytasy musi zostawiać sobie na lepsze czasy, które jak dobrze wiemy za życia nigdy nie nastąpią jak ktoś w tym siedzi po uszy.
No i Rahdo chciałby wersje eng. a takowej nie posiadam. Potłumaczyć karty to nie problem i nawet mógłbym mu takie druknąć ale instrukcja to już nie na moje moce przerobowe. Może kiedyś....... :wink:

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 12 cze 2024, 08:41
autor: BOLLO
Jest mi niezmiernie miło poinformować że 10/06/2024 odbył się III Powiatowy Turniej Gier Planszowych w I LO im. Jerzego Śniadeckiego w Dzierżoniowie. Motywem przewodnim oraz grą przy której starły się klasy z Dzierżoniowa była gra Diora. Niestety nie mogłem w tych dniach osobiście uczestniczyć w tym super wydarzeniu ale organizatorzy jak i cała młodzież tam zebrana stanęli na wysokości zadania.

Poniżej wklejam opis przebiegu całego wydarzenia który udostępnił mi sędzia (Sławek) trzymający pieczę nad całym wydarzeniem.
III Powiatowy Turniej Gier Planszowych odbył się 10-go czerwca 2024 w I LO im. Jerzego Śniadeckiego w Dzierżoniowie. Jako, że turniej organizowała szkoła, był on skierowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z powiatu dzierżoniowskiego. Organizatorami byli nauczyciele I LO w Dzierżoniowie pod nadzorem dyrektor szkoły.

Na początku zabrała głos Pani dyrektor witając wszystkich przybyłych, w szczególności gości w osobach Michała Stawickiego (ilustratora) gry Diora czy Sławomira Kościstego jednego z testerów, który czynnie uczestniczył w rozwoju gry .

Turniej podzielono na dwie części. Pierwszą - dla uczniów szkół podstawowych, które zmagały się w grach logicznych Blokus i Abalone oraz drugą - dla szkół ponadpodstawowych, które po raz pierwszy w tym roku starły się w grze Diora.

Niestety w tym roku nie dopisały szkoły podstawowe, bo obecne były tylko 3 reprezentacje (2 szkoły z Dzierżoniowa i 1 z Bielawy).

W grupie starszej rywalizowało 6 szkół. W tym roku zabrakło reprezentantów z Bielawy. Ostatecznie do turnieju w Diorę przystąpiło 18-tu uczestników. Rozegrano sześć trzyosobowych gier, gdzie zwycięzca każdej z nich (ten, który uzyskał najwięcej punktów) przechodził do następnego etapu. W drugiej rundzie (półfinałowej) mieliśmy więc sześciu graczy. Pozwoliło to rozgrać dwie rozgrywki trzyosobowe, a o awansie dalej miała decydować największa liczba zdobytych punktów. Los tak chciał, że do finału weszły po dwie osoby z każego z półfinałów (dwóch zwyciężców i osoby z drugich miejsc, które miały dokładnie tę samą liczbę punktów).

Finał był zacięty. Można się było tego spodziewać obserwując wcześniejsze rozgrywki. Starły się różne pomysły na grę, łącznie z przeczekiwaniem innych graczy by zdobyć pierwszeństwo w kolejnej rundzie. Tutaj znaczenie obiadów stało się kluczowe. Pojawiły się też wątpliwości co do reguł, w szczególności co do drukrotnego pobierania obiadu w jednej rundzie (gracz pobiera obiad, używa go do wykonania akcji, a później ponownie udaje się po obiad). Dzięki wyznaczonym sędziom, a także obecnym gościom, udało się spory szybko rozstrzygnąć i grę zakończyć w dobrych humorach.

Szkoła przygotowała dyplomy i nagrody za zajęcie pierwszych dwóch miejsc oraz drobne upominki dla wszystkich uczestników. Przyznała też podziękowania na ręce gości oraz osób, które przyczyniły się do zorganizowania turnieju.
Warto wspomnieć, że cały turniej wygrała osoba która w Diorę grała po raz pierwszy, a byli tam zawodnicy i zawodniczki dobrze ograne z tą grą.
Jako autor gry jestem bardzo szczęśliwy że młodzież tak fajnie w porozumieniu z nauczycielami zorganizowali sobie takie kulturowe potyczki. To pokazuje że dzieciaki mają "głód" poznawania różnych metod wspólnego spędzania wolnego czasu. Z relacji brata dowiedziałem się że cała młodzież była bardzo zaangażowana w rozgrywki i czuć było emocje i rywalizację (w pozytywnym znaczeniu). Każdy z graczy walczył o każdy punkcik uznania aby zwyciężyć. Jestem dumny z tych młodych ludzi, że tak pięknie się bawili, pokazując swoim rówieśnikom ten wspaniały planszówkowy świat. Oby więcej takich inicjatyw nie tylko w Diorę ale w każdą ciekawą grę w całej Polsce. :mrgreen:

FOTO RELACJA:
Spoiler:

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 13 cze 2024, 22:56
autor: j_g
Ciekawym, jak wyglądało tłumaczenie zasad tylu osobom. Chyba, że większość już je znała.

Re: Diora (Karol Stawicki)

: 14 cze 2024, 08:45
autor: wajwa
j_g pisze: 13 cze 2024, 22:56 Ciekawym, jak wyglądało tłumaczenie zasad tylu osobom. Chyba, że większość już je znała.
Wszyscy grali wcześniej w Marco Polo :wink:
Sorry, nie mogłem się powstrzymać 8)

Ogólnie fajna akcja, BOLLO pewnie dumny, gratulacje...