Strona 82 z 157
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 07 sie 2017, 17:13
autor: Bary
Draft ma sens jako opcja. Chcesz mieć nieco więcej kontroli, ale dłuższą rozgrywkę dodajesz go. End of story. Zupełnie nie zgadzam się z teoriami, że bez tego gra jest kompletnie losowa i płytka.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 07 sie 2017, 17:18
autor: Trolliszcze
Ja też się z tym nie zgadzam, ale nie przeginajmy w drugą stronę, że draft nic nie daje, jest tak samo losowy i zwiększa jedynie czas rozgrywki, nie oferując niczego w zamian, bo to również tezy co najmniej wątpliwe (żeby nie powiedzieć otwarcie: błędne).
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 07 sie 2017, 17:29
autor: Bary
Sens ma, jak najbardziej, ale obarczone jest kosztem. Dlatego dodanie go jako opcji jest imo idealnym rozwiązaniem.
@Rebel: jak wprowadziliscie już tę nazwę "edycja goty" to mogliście jednak usprawnione planszetki z wycięcimi dodać... [emoji14]
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 07 sie 2017, 18:27
autor: tomb
Gra bez draftu nie działa? Problemem tej gry jest brak koparek do kart?
Odpowiem w podobnym tonie: nie potraficie grać w Terraformację, tylko staracie się grać we własne przekonanie o tej grze.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 07 sie 2017, 22:37
autor: seki
Ja również będę bronił gry bez draftu. Dla mnie też draft zbytecznie wydłuża grę. Zwykle gram bez draftu i zawsze mam więcej pomysłu na grę niż fundusze na ich realizację (czytaj trudno mi wykorzystać wszystkie fajne karty). Gra pozwala na realizację tak wielu strategii (bardzo wyrównanych), że zawsze da się wycisnąć dużo dobrego z kart jakie przyniesie los a o sukcesie decyduje to w jaki sposób wyprzedzimy rywali w zdobywaniu punktów i terraformacji marsa.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 05:38
autor: wok
Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
+1
Osobiście powiedziałbym, że draft jest jednym z kluczowych mechanizmów tej gry. Zwiększa liczbę możliwości wpływania na grę swoją i przeciwników. Daje możliwości lepszego realizowania strategii poprzez zmniejszenie losowości. Jeśli gram w jakiejś bardziej zaawansowanej ekipie, to nie wyobrażam sobie grania bez draftu. Choć oczywiście jeśli ktoś woli grać bez niego, to przecież nikt mu nie zabroni.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 08:06
autor: Dr. Nikczemniuk
Tryb solo jest bez draftu

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 08:23
autor: toblakai
Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
Jeżeli chcemy być tacy skrupulatni to w wariancie z draftem gracz może zobaczyć nie 100 a 80 kart w 10 rund. A w sumie to nawet nie tyle bo w każdej rundzie na rękę dostanie się 7 z 8 dobranych kart - jedna zostanie zabrana przez oponenta w pierwszej fazie draftu. Tak więc widzimy tylko 70 kart.
I oczywiście wybieramy zawsze po jednej karcie więc to też nie jest sytuacja porównywalna do wybierania dowolnej liczy kart spośród 4 kart trzymanych na ręce.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 08:39
autor: Jiloo
toblakai pisze:Trolliszcze pisze:A to trzeba jakichś wielkich filozoficznych rozważań, żeby ustalić, czy draft daje większe szanse zniwelowania pechowego dociągu?
W wariancie bez draftu w ciągu 10 rund gracz zobaczy 40 kart.
W wariancie z draftem w ciągu 10 rund gracz zobaczy 100 kart.
W obu wariantach na rękę można wziąć maksymalnie 40 kart, ale w wariancie pierwszym wybiera się je z 40, a w wariancie drugim (draft) ze 100. Niech sobie każdy sam odpowie, w którym wariancie są większe szanse dobrania kart pod przyjętą strategię.
Jeżeli chcemy być tacy skrupulatni to w wariancie z draftem gracz może zobaczyć nie 100 a 80 kart w 10 rund. A w sumie to nawet nie tyle bo w każdej rundzie na rękę dostanie się 7 z 8 dobranych kart - jedna zostanie zabrana przez oponenta w pierwszej fazie draftu. Tak więc widzimy tylko 70 kart.
I oczywiście wybieramy zawsze po jednej karcie więc to też nie jest sytuacja porównywalna do wybierania dowolnej liczy kart spośród 4 kart trzymanych na ręce.
Jeśli chcemy być skrupulatni to mówisz o grze dwuosobowej, a troliszcze o czteroosobowej. Wiec obaj macie rację.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 08:43
autor: toblakai
A to przepraszam, moje niedopatrzenie.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 08:45
autor: hipcio_stg
Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 10:26
autor: slanesh
hipcio_stg pisze:Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
A tak z ciekawości - w ogranej grupie era korporacji mocno przeciągnęła grę? Bo my coś nie możemy się do tego zebrać, bo zawsze czas na styk, a mam już ochotę spróbować.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:10
autor: Dr. Nikczemniuk
Owszem w drafcie więcej kart się przewinienia przez rękę, ale ma też swoje wady. A oto taki przykład:
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:18
autor: pioma10
Dr. Nikczemniuk pisze:Owszem w drafcie więcej kart się przewinienia przez rękę, ale ma też swoje wady. A oto taki przykład:
Grając w pełnym składzie z draftem dostajesz na rękę 4 świetne karty, wziął byś wszystkie ale niestety wybierasz tylko jedną a resztę przekazujesz dalej. Natomiast grając bez draftu te 4 świetne karty byłyby twoje

Ale ma też zalety

.
Dostajesz na rękę 4 słabe/nieprzydatne karty. Za chwilę jednak dostajesz 3 świetne karty przekazane Ci przez gracza, który miał 4 świetne karty.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:27
autor: Kal-El83
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:28
autor: Trolliszcze
Wy tak poważnie? Draft nie ma zagwarantować lepszych albo gorszych kart, tylko ich równomierne rozłożenie.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:33
autor: Kal-El83
Ja uwielbiam draft w grach karcianych. Nawet namiastkę tego jaką dają ONI czy 51ms

Tym bardziej wydaje mi się że draft może dodać TM kolorytu. Tak jak ktoś zauważył, czasem nawet nie chodzi o to czy wpadnie dobra karta dla mnie, ale bardziej o to że podbiore coś współgra z planem przeciwnika

No i na koniec gry nie mogę później powiedzieć że to głupia losowa gra

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:44
autor: warlock
Gra bez draftu vs gra z draftem to jeszcze jedna ważna kwestia: w tym pierwszym przypadku dociąg kart jest totalnie niejawny, a w tym drugim mamy pewną wiedzę dotyczącą kart krążących wokół stołu i możemy przygotować się do np. nadchodzącego ataku

. Ma to ten minus, że trudniej kogoś zaskoczyć "asem z rękawa".
No i pamiętajcie o jednej rzeczy: totalnie słaby dociąg = 12 megakredytów w kieszeni, które można poświęcić np. na projekty standardowe albo zakup już odłożonych kart. Wcale nie trzeba co pokolenie dostawać mega mocnej ręki. Na przestrzeni gry słaby i mocny dociąg w miarę się wyrównują

.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:49
autor: Kal-El83
Opcjonalna zasada, a tak drażliwa kwestia

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 14:56
autor: Marx
Trolliszcze pisze:Wy tak poważnie? Draft nie ma zagwarantować lepszych albo gorszych kart, tylko ich równomierne rozłożenie.
W teoretycznym przypadku, gdzie w grze 4-osobowej jeden gracz dostaje 4 mocne, a pozostali po 4 słabe, na koniec draftu każdy ma 1 mocną i 3 słabe. Są pewne układy, w których nie będzie to możliwe, ale generalnie częściej się to sprawdza niż nie sprawdza.
Wydawało mi się, że to oczywista oczywistość i jasne jest, że draft pozwala zniwelować różnice przy rozdaniu kart, choć wydłuża czas partii. No ale ...
Azazelek pisze:Opcjonalna zasada, a tak drażliwa kwestia

Niekoniecznie drażliwa, ale zdaje się całkiem ciekawa

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 15:35
autor: tomb
Draft może też pomóc komuś w zebraniu kart kombujących się nawzajem. Bez draftu odpowiednie karty trzeba dostać wśród czterech losowych, z draftem ma się większe szanse zebrania kombosa. W moim przekonaniu szansa na nierówne obdzielenie rywali kombosami wzrasta z draftem. Wcale nie jest tak, że dzięki draftowi każdy coś tam sobie ciekawego połączy. Zaś powstrzymanie czyjegoś kombosa w drafcie wcale nie jest łatwe, bo staje się przed wyborem - podebrać przeciwnikowi, czy wybrać coś pod siebie.
Terraformacja opiera się na kartach, więc obciążona jest bolączkami mechanizmów opartych na talii, ale ma też świetnie działające mechanizmy kontrujące - planszę, nagrody i tytuły, określony i czytelny koniec gry oraz przede wszystkim projekty standardowe. TM to nie tylko karty.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 15:51
autor: seki
slanesh pisze:hipcio_stg pisze:Dla mnie ta gra bez draftu nie ma sensu. Draft zarówno pozwala realizować swój ogródek, jak i skutecznie counerpickować co poniektóre bomby. Zresztą ten draft w ogranym towarzystwie wcale nie przedłuża za bardzo tej rozgrywki. Gra jest genialna w pełnym wariancie i tylko taki gram. Zresztą tylko dwie partie graliśmy bez draftu i to dlatego, że naczytałem się tutaj głupot, że strasznie trudno, że długo itd. itp. Raz nawet bez kart korporacyjnych jak i samych korporacji. Dziś sobie nie wyobrażam grania w kastrowanym wariancie.
A tak z ciekawości - w ogranej grupie era korporacji mocno przeciągnęła grę? Bo my coś nie możemy się do tego zebrać, bo zawsze czas na styk, a mam już ochotę spróbować.
Gra bez kart ery korporacji to o 2 poziomy gorsza gra. Gra z draftem czy bez to dla mnie niuanse w odbiorze gry, natomiast granie bez kart z ery korporacji to już bardzo duża różnica na niekorzyść. Czym prędzej dołącz je do gry i zaczynaj z surowcami na 0.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 08 sie 2017, 16:24
autor: DarkSide
Dyskusja o drafcie jest dyskusją czysto akademicką porównywalną z "o wyższości świąt..." Ktoś ma ochotę to gra z draftem, ktoś nie ma ochoty to nie gra. Podobnie może podejść do tej kwestii w grze Seasons, Pośród Gwiazd czy też w "7 CŚ". Te same argumenty za i przeciw można przytaczać przy każdej grze z tym mechanizmem.
W wersji solo wszak można:
- po prostu dociągać 4 karty i decydujemy ile kupować
- ciągnąc 6 z których wybieramy maksymalnie 4 do kupienia
- symulować draft 4-3-2-1 wybierając za każdym razem jedną kartę
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 09 sie 2017, 14:03
autor: Gizmoo
Kategoria - SICK:
https://boardgamegeek.com/image/3685830 ... size=large
A poza tym +1000000 do gry z draftem i erą korporacyjną. Moim zdaniem draft nie wydłuża aż tak bardzo rozgrywki, chyba że gra się w nieogranym towarzystwie, albo z ludźmi podatnymi na paraliż decyzyjny. Zresztą - co to jest pół godziny więcej przy trzy godzinnej grze w 5 osób? A dzięki temu ma się większą kontrolę nad budowanym silniczkiem i mniejszą frustrację, że dostało się same słabe i nie pasujące do strategii karty.
Re: Terraformacja Marsa (Rebel)
: 09 sie 2017, 14:07
autor: Bary
Już widzę, jak gość zamiast grać, to dniem i nocą to strugał w pocie czoła. Finalnie usiadł do rozgrywki po wielu tygodniach planszówkowej abstynencji i wtedy mu powiedzieli, że nowe plansze wychodzą...