Nadal mam sporo pytań i wątpliwości nie wyjaśnionych w instrukcji i FAQ oraz dosłownie kilka, co do których chciałbym się tylko upewnić. Oto lista 22 pytań:
_ _ I Wydarzenia i przygody
1. Niektóre karty wydarzeń czy tajemnic (np.”Dzikus”) mają napis „Pociągnij 1 Kartę Tajemnic i rozpatrz [skarb]”.
Robimy to na normalnych zasadach kart tajemnic (dociągamy dopóki nie trafi się 1 skarb), czy też ciągniemy tylko 1 kartę i jeśli jest to skarb – zachowujemy go?
2. Wydarzenie „Kłótnia”: „w tej rundzie żadna Akcja nie może być wykonywana przez [pionki] dwóch różnych graczy”
- Czy dotyczy to również godzenia się na tej karcie? Można się pogodzić od razu czy dopiero w następnej turze?
- Czy piętaszek jest tu traktowany jako gracz i nie może z nikim współpracować w tej turze?
3. Niektóre karty, np. karta przygody budowy „Pośpiech/Co nagle to po diable”, mają karę
„-1 [dach] lub [palisada]” Czy nie mając palisady, ale posiadając dach możemy wybrać uszkodzenie palisady i otrzymać wszyscy po 1 ranie, czy też zasada „jeśli masz to musisz zapłacić” każe nam wybrać dach?
4. Jedna z kart Przygody Eksploracji(zniszczona chatka) pozwala stworzyć od razu jeden z przedmiotów: lina, nóż, lek i cośtam. Kilka tur wcześniej jakieś wydarzenie kazało nam usunąć 3 pomysły z planszy. Był wśród nich nóż. Możemy go otrzymać z efektu karty czy do dyspozycji mamy tylko przedmioty, które leżą na planszy?
5. Ktoś w wyniku przygody spędza noc poza obozem.
W nocy - po rozpatrzeniu jedzenia, ale przed sprawdzeniem "spania pod gołym niebem" - gracze mogą przenieść swoje schronienie na kafel na którym nieszczęśnik utknął. Czy wtedy nadal śpi pod gołym niebem, czy też zyskał schronienie? Czy jego zasoby trafiają do zasobów drużyny od razy(bo drużyna go "znalazła"), czy jednak nadal dopiero na początku następnej tury gry?
6. Karta Wydarzenia „Kataklizm/Naprawa Narzędzi”:
„Połóżcie wszystkie Przedmioty na polu Bieżących Surowców. Są one niedostępne w tej rundzie...”
Dotyczy to na pewno przedmiotów wytworzonych z pomysłów.
Czy dotyczy to również przedmiotów startowych?
Czy dotyczy to skarbów z talii tajemnic?
Czy dotyczy to przedmiotów które w tej turze wytworzymy?
7. Negatywny efekt tej samej karty: „Odrzućcie 1 Przedmiot oraz anulujcie jego Efekt Dodatkowy (o ile to możliwe)” Czy można odrzucić przedmiot startowy lub skarb z talii tajemnic?
_ _ II Przedmioty i karty tajemnic
8. Do losowania 5 przedmiotów na początku gry używamy również przedmiotów „klasowych” postaci, które nie biorą udziału w danej partii, prawda?
9. Skoro (nawiązując do udzielonej komuś odpowiedzi, nt. kocy/pieca) koce/piec chronią nas przed zimową chmurą zarówno jako przed zimnem, jak również ich wkładem w sumę opadów, to:
Czy jeśli pogoda w tej kolejce to 1 deszczowa chmura to możemy się przed nią uchronić (jej wkładem w sumę opadów) za pomocą owego pieca?
10. Przedmiot startowy „Suchary” – czy można je odpalić gdy spędza się noc poza obozem?
Czy kucharz może wytworzyć dla siebie jedzenie gdy spędza noc poza obozem?
A czy może je wytworzyć dla innej postaci, która spędza noc poza obozem?
11. Skarb z Talii Tajemnic „Szabla pirata”:
Czy można ją odpalać wielokrotnie by ranić się np. 3 razy i dostać +9 do poziomu broni w czasie jednego starcia?
12. Talia tajemnic „Amulet ochronny”:
Za jego pomocą można zdjąć z planszy dowolny znacznik. Czy dotyczy to również znaczników związanych ze scenariuszami,
np [-1 pionek] przy eksploracji, który występuje w scenariuszu 4tym?
_ _ III Pytania inne
13. Mamy obóz na kaflu z naturalnym schronieniem. Wybudowaliśmy poziom dachu. Przenosimy się w nocy na inny kafel, który również posiada naturalne schronienie. Czy dach się niszczy?
14. Czy skoro umiejętności postaci można używać w każdym momencie, to:
Czy Kucharz może uleczyć Żołnierza, który walczy z gorylem i jego życie w walce schodzi do zera? Po odkryciu karty bestii jest czas na odpalenie np. „Furii” Żołnierza, czy przedmiotów. Czy więc kucharz może nagle wyczarować miskę zupe z drugiego końca wyspy żołnierzowi i uratować dzień?
_ _ IV Scenariusze
15. Czy wytworzony od początku scenariusza 4ego nóż daje nam na starcie poziom broni 1?
16. Czy pył wulkaniczny można kłaść na:
- polu samego wulkanu?
- zniszczonych kafelkach wyspy, na których nie ma jeszcze pyłu?
- nieodkrytych jeszcze obszarach wyspy?
(Na karcie scenariusza napisane jest, że należy kostki pyłu "położyć na dowolnych kafelkach/obszarach")
17. Skóry w 4-tym scenariuszu traktujemy jako drewno:
a) tylko i wyłącznie przy budowie Schronienia, Dachu i Palisady,
b) przy każdej budowie wykorzystującej drewno?
(wg scenariusza odp. A, ale wolałbym wiedzieć czy nie jest to niedomówienie)
18. Czy przedmiot „Szalupa” w scenariuszu 4 musi zostać stworzona dopiero PO dokonaniu eksploracji kafli i świątyń, czy można ją zbudować np. w 4tej turze a grę ukończyć poprzez eksplorację ostatniej świątyni?
19. Czy odkrycie kafla Miasta Kanibali, w 5-tym scenariuszu daje znalezisko i odkrywa teraz wzgórz?
Jeśli nie, to czy teren wzgórz staje się dostępny gdy zbudujemy z kafli terenu połączenie między naszym obozem a kaflem miasta kanibali?
20. W efekcie Ataku kanibali w scenariuszu piątym mamy do wyboru 3 opcje:
- przenieść obóz/schronienie na sąsiedni kafel
- stracić schronienie
- otrzymać po 2 rany
Czy jeśli nie mamy schronienia możemy wybrać opcję „strać schronienie i otrzyamć po 1 ranie za niespełnienie wymagań, czy jest to opcja niedostępna, ponieważ istnieją możliwości „przenieś obóz” albo „otrzymaj dwie rany”?
(Rozwiązanie tej sytuacji nawiązuje do mojego pytania nr 3 – czy posiadając inną dostępną opcję możemy wybrać niedostępną i otrzymać rany za niespełnienie wymagań)
_ _ V Karty promo
21. Czy kiedy "Pijaczyna" wysyła swoje dwa pionki na jedną akcję, ale tylko jako wsparcie dla innego gracza (gdy są jakieś utrudnienia, typu eksploracja w 4-tym scenariuszu) to:
a) gracz wspierany przez pijaczynę ma pociągnąć kartę przygody niezależnie od tego czy ją wyrzucił na kostce,
b) sam pijaczyna musi to zrobić mimo że jest tylko wsparciem w wykonywaniu akcji,
c) ta karna cecha w ogóle nie działa?
22. Czy cecha byczka „Na początku gry +1 [palisada]” jest wyjątkiem od reguł posiadania palisady tylko w wypadku posiadania schronienia.
Z góry dziękuje za wyjaśnienia
