Eldritch Horror - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Ten efekt nie występuje na kartach Tajemnic, tylko np. na kartach Przygód, Spotkań Ekspedycyjnych, Spotkań w Górach, Zasobów Unikatowych. Gdyby Tajemnice powodowały własny postęp, to by nie miało sensu :)

Może przykład:
Aktywna Tajemnica, którą aktualnie robicie, polega na gromadzeniu Wskazówek. Gromadzicie więc Wskazówki tak jak zawsze, zbierając je z planszy po Spotkaniach Badawczych.
Jeden z graczy poszedł na Spotkanie Ekspedycyjne, bo tam są dobre nagrody. Udało mu się rozpatrzyć to spotkanie i w treści karty ma tekst: "aktywna Tajemnica postępuje o 1".
Zgodnie z instrukcją, jeśli aktywna Tajemnica wymaga dokładania jakichś żetonów, to wtedy "efekt postępu" należy rozpatrzyć losując i dokładając odpowiedni żeton z puli. W takim przypadku gracz losuje Wskazówkę i dokłada ją na kartę Tajemnicy.

Mam nadzieję, że teraz wszystko jasne ;)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Eldritch Horror

Post autor: Maxxx76 »

Potwierdzam :-)
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1056
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 148 times
Been thanked: 25 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: uyco »

pytanie:
na kartach tajemnic Starszych Istot (karta W górach szaleństwa) jest zapis: gdy gracz rozpatrzy spotkanie na polu zawierającym żeton plugastwa, moze poświecić 2 wskazówki, aby umieścić go na tej karcie. czy to znaczy ze należy najpierw rozpatrzyć spotkanie z obszaru (czy jakiekolwiek inne), czy spotkaniem jest sam zapis na karcie tajemnicy - czyli poświęcenie 2 wskazówek?

pytam, gdyż, inna karta (Sabotowanie ekspedycji) precyzuje, ze należy odbyć spotkanie z obszaru, aby pózniej poświecić 1 wskazówkę.
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Karta faktycznie nieco nietypowa w porównaniu z tym, co mieliśmy do tej pory, bo w takich sytuacjach zawsze był podawany konkretny rodzaj spotkania :) Tym razem jednak należy odbyć jakiekolwiek spotkanie.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Gottfryd
Posty: 51
Rejestracja: 28 mar 2012, 10:15
Lokalizacja: Ozorków

Re: Eldritch Horror

Post autor: Gottfryd »

Odnośnie tego postępu aktywnej tajemnicy. Co dokładamy w przypadku tej tajemnicy dwa posty wyżej, gdy za 2 wskazówki dokładamy żeton plugastwa z pola na którym stoimy? Na karcie tajemnicy nie odkładamy żetonów wskazówek, a o żetonach plugastwa nic nie ma w zasadach, jeżeli mnie pamięć nie myli.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Unikatowe/rozróżnialne żetony (wskazówki, bramy, potwory) są wymienione w uściśleniu. Prawdopodobnie dopisano ten dodatkowy podpunkt po to, żeby gracze nie nadinterpretowali zasady i nie ułatwiali sobie gry, zdejmując "niebezpieczne/niewygodne" żetony z planszy. Ogólnie jednak zasada mówi o wszelkich żetonach. Po prostu dokładasz żeton plugastwa z puli.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Czarnyx
Posty: 70
Rejestracja: 31 sie 2015, 00:40
Lokalizacja: Ryki (woj. Lubelskie)
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Czarnyx »

Bry.

Mam pytania odnośnie badaczki Trish Scarborough, a konkretnie jej umiejętności pasywnej, która każdemu badaczowi na jej polu, przy poświęcaniu wskazówek w czasie testu pozwala przerzucić dwie kości zamiast jednej:
1. Czy ta zasada dotyczy również żetonów skupienia z drugiego dodatku?
2. Jak to się ma do umiejętności biernej Normana Withersa? Czy jeśli znajduje się na jednym polu z Trish i poświęci żeton poczytalności by przerzucić kość w czasie testu to może przerzucić dwie kości?

I jeszcze co do umiejętności biernej Normana. Jeśli rozwiązuje wspomnianą już w tym wątku tajemnicę, że na polu z żetonem plugastwa może poświęcić dwie wskazówki by umieścić żeton plugastwa na karcie tajemnicy, to czy może poświęcić jedną wskazówkę i jeden żeton poczytalności aby umieścić żeton plugastwa na karcie tajemnicy?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Czołem

Ad. 1) Żetony Skupienia nie są Wskazówkami, pozwalają co prawda przerzucać kości ale to ich jedyna cecha wspólna. Zdolność Trish nie działa na żetony Skupienia.
Ad. 2) Norman używa Poczytalności jako Wskazówki, więc działają wszystkie efekty związane ze Wskazówkami. Może przerzucić dwie kości dzięki Trish i może rozwiązać Tajemnicę poświęcając Poczytalność + Wskazówkę
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Czarnyx
Posty: 70
Rejestracja: 31 sie 2015, 00:40
Lokalizacja: Ryki (woj. Lubelskie)
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Czarnyx »

Tak też podejrzewałem, ale wolałem się upewnić.

A co do wspomnianej trudności gry (większość partii kończy się porażką badaczy) to uważam, o dziwo, że jest to atut tej gry. W końcu badacze nie próbują w niej powstrzymać jakiegoś szalonego naukowca, czy króla wampirów, tylko coś o wiele potężniejszego, czego ludzki umysł nie jest w stanie ogarnąć (a nawet jeśli jeśli to z niewyobrażalnym trudem). Więc przy tak nie równym pojedynku normalnym jest, że maluczcy ludzie muszą dać z siebie wszystko, a nawet więcej i nawet wtedy jak wygrają to cud.

@sirafin
Czy mi się zdaje, czy wspominałeś, że trzeba poczytać trochę dzieł Lovecrafta, żeby poczuć klimat w EH? Bo jeśli tak to nie mogę się z tym zgodzić. Ja zaczynając tę grę miałem jedynie szczątkowe informacje z internetu na temat twórczości wspomnianego autora, a mimo to dzięki grze poczułem ten klimat i tak mnie on zafascynował, że niedawno zacząłem czytać wspomniane dzieła, choć i bez tego dobrze się bawię grając w EH:)
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Hmmm... Nie przypominam sobie, żebym coś takiego pisał. Klimat horroru / tajemniczych kultów / globalnych spisków / czasów prohibicji jest odczuwalny sam z siebie. Znajomość dzieł Lovecrafta i jego naśladowców pozwala wyłapywać smaczki i nawiązania do opowiadań, daje szersze pojęcie na temat upiornych bytów pojawiających się w grze.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Czarnyx
Posty: 70
Rejestracja: 31 sie 2015, 00:40
Lokalizacja: Ryki (woj. Lubelskie)
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Czarnyx »

sirafin pisze:Hmmm... Nie przypominam sobie, żebym coś takiego pisał. Klimat horroru / tajemniczych kultów / globalnych spisków / czasów prohibicji jest odczuwalny sam z siebie. Znajomość dzieł Lovecrafta i jego naśladowców pozwala wyłapywać smaczki i nawiązania do opowiadań, daje szersze pojęcie na temat upiornych bytów pojawiających się w grze.
Najwidoczniej ja coś pokiełbasiłem albo źle zinterpretowałem. Pobieżne przeglądanie wątku koło północy czasem daje takie efekty :mrgreen:
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

He, he, to na bank sprawka Przedwiecznych, ich wpływ robi się jakiś silniejszy po północy, wiem coś o tym ;)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Pan_K »

Taka sytuacja: Gra solo. Mam już Shub-Niggurath na planszy. I wyciągam kartę mitów z wydarzeniem, według którego mogę odrzucić dowolnego potwora kosztem tylu punktów życia swojej postaci, ile wytrzymałości ma ten potwór. Czy mogę odrzucić Shub-Niggurath (i wygrać grę):
a) jeśli postać straci całe zdrowie w tym wydarzeniu;
b) Shub-Niggurath ma warunek, że żeby ją zabić muszą być odgadnięte trzy tajemnice (nie są).
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: c08mk »

Pan_K pisze:Taka sytuacja: Gra solo. Mam już Shub-Niggurath na planszy. I wyciągam kartę mitów z wydarzeniem, według którego mogę odrzucić dowolnego potwora kosztem tylu punktów życia swojej postaci, ile wytrzymałości ma ten potwór. Czy mogę odrzucić Shub-Niggurath (i wygrać grę):
a) jeśli postać straci całe zdrowie w tym wydarzeniu;
b) Shub-Niggurath ma warunek, że żeby ją zabić muszą być odgadnięte trzy tajemnice (nie są).
Potwory Epickie można tylko zabić podczas konwencjonalnej walki.
Postać nie może poświęcić ostatniego punktu życia żeby wprowadzić efekt w grze.

Te odpowiedzi są dokładnie opisane gdzieś w Instrukcji/Almanachu.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

A precyzyjniej:
Almanach str. 6 - Potężny Potwór pisze:> Potężny Potwór nie może być pokonany automatycznie przez
jakiś efekt. Zostaje pokonany wyłącznie wtedy, gdy utraci
przynajmniej tyle Zdrowia, ile wynosi jego wytrzymałość.

> Potężnego Potwora nie można odrzucić.
A więc niekoniecznie podczas konwencjonalnej walki, ważne żeby efekt zadawał obrażenia (np. Zasób Dynamit).
Almanach str. 6 - Poświęcanie pisze:> Badacz nie może poświęcić Zdrowia lub Poczytalności,
jeśli zostałby przez to pokonany (tzn. że badacz nie może poświęcić
swojego ostatniego punktu Zdrowia lub Poczytalności).
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2506
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: Pan_K »

Dzięki :)

A już myślałem, że może udało mi się wygrać ;)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Przerzucone z wątku ogólnego.
Lovecrusader pisze:Witam, mam pytanie co do dodawania bonusów z kart wyposażenia w trakcie spotkań walki. Z instrukcji wyczytałem, że można wykorzystać bonus z jednej broni, ale dodatkowy efekt typu przerzut kości czy inne takie już z pozostałych (jeżeli dobrze zinterpretowałem). Czy w takim razie, jeżeli korzystam z zasobu broni która daje np. +3 do siły, mogę dodać również bonus z zasobów sprzymierzeńców typu wynajęty osiłek czy ochroniarz? Z instrukcji wynika że faktycznie, niezależnie od testu, tylko jeden bonus się liczy z jednej karty, chociaż być może jest to tylko niedociągnięcie w instrukcji i ktoś z was zaciągnął już języka u jakiegoś eksperta na ten temat?

Drugie pytanie, na temat dodatku Góry Szaleństwa i efektów powodujących "postęp aktywnej tajemnicy"- moje pytanie tyczy się postępu gdy tajemnica wymaga polowania na potwory (Czarna Koza bodajże miała taką, co wymaga ubicia potworów o łącznej wytrzymałości chyba równej lub większej od 2x liczby graczy. Czy jeżeli np. coś ma spowodować postęp tajemnicy o jeden, to mam znaleźć potwora o wytrzymałości 1 i go położyć, czy po prostu wylosować i cieszyć się jak wypadnie jakaś gruba bestia?
Ad.1) Warto cytować dokładnie, gdy dopytujemy o jakąś konkretną zasadę, musiałem się trochę naszukać, skąd pomysł na tę dziwną regułę :P Po pierwsze wzmianka nie jest z instrukcji lecz z almanachu, po drugie, to nie zasada dotycząca premii do umiejętności, tylko pytanie z sekcji "Najczęściej zadawanych pytań", które uściśla, czy są jakieś ograniczenia odnośnie liczby broni. Ograniczeń nie ma, dlatego możemy korzystać z wielu efektów, które nie są premią do umiejętności (przerzuty itp) i tego dotyczyła odpowiedź. Pochodząca zaś z broni premia do umiejętności wspomniana w odpowiedzi to tylko przykład, bo pytanie dotyczyło broni. W każdym teście można skorzystać tylko z jednej premii do umiejętności (z jednej karty). W trakcie walki najczęściej wybierzemy zapewne premię z jednej karty broni, bo to one dają najwyższe premie w walce.

Ad. 2) Niestety nie jest tak różowo ;) Ta tajemnica wymaga poświęcania Wskazówek, a więc na karcie zostanie umieszczona jedna Wskazówka z puli. Kiedy jakiś badacz pokona potwora i chce go umieścić na karcie, może poświęcić Wskazówkę/Wskazówki z karty Tajemnicy, zamiast poświęcać własne.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Lovecrusader
Posty: 2
Rejestracja: 26 paź 2015, 22:49

Re: Eldritch Horror

Post autor: Lovecrusader »

sirafin pisze:Przerzucone z wątku ogólnego.
Lovecrusader pisze:Witam, mam pytanie co do dodawania bonusów z kart wyposażenia w trakcie spotkań walki. Z instrukcji wyczytałem, że można wykorzystać bonus z jednej broni, ale dodatkowy efekt typu przerzut kości czy inne takie już z pozostałych (jeżeli dobrze zinterpretowałem). Czy w takim razie, jeżeli korzystam z zasobu broni która daje np. +3 do siły, mogę dodać również bonus z zasobów sprzymierzeńców typu wynajęty osiłek czy ochroniarz? Z instrukcji wynika że faktycznie, niezależnie od testu, tylko jeden bonus się liczy z jednej karty, chociaż być może jest to tylko niedociągnięcie w instrukcji i ktoś z was zaciągnął już języka u jakiegoś eksperta na ten temat?

Drugie pytanie, na temat dodatku Góry Szaleństwa i efektów powodujących "postęp aktywnej tajemnicy"- moje pytanie tyczy się postępu gdy tajemnica wymaga polowania na potwory (Czarna Koza bodajże miała taką, co wymaga ubicia potworów o łącznej wytrzymałości chyba równej lub większej od 2x liczby graczy. Czy jeżeli np. coś ma spowodować postęp tajemnicy o jeden, to mam znaleźć potwora o wytrzymałości 1 i go położyć, czy po prostu wylosować i cieszyć się jak wypadnie jakaś gruba bestia?
Ad.1) Warto cytować dokładnie, gdy dopytujemy o jakąś konkretną zasadę, musiałem się trochę naszukać, skąd pomysł na tę dziwną regułę :P Po pierwsze wzmianka nie jest z instrukcji lecz z almanachu, po drugie, to nie zasada dotycząca premii do umiejętności, tylko pytanie z sekcji "Najczęściej zadawanych pytań", które uściśla, czy są jakieś ograniczenia odnośnie liczby broni. Ograniczeń nie ma, dlatego możemy korzystać z wielu efektów, które nie są premią do umiejętności (przerzuty itp) i tego dotyczyła odpowiedź. Pochodząca zaś z broni premia do umiejętności wspomniana w odpowiedzi to tylko przykład, bo pytanie dotyczyło broni. W każdym teście można skorzystać tylko z jednej premii do umiejętności (z jednej karty). W trakcie walki najczęściej wybierzemy zapewne premię z jednej karty broni, bo to one dają najwyższe premie w walce.

Ad. 2) Niestety nie jest tak różowo ;) Ta tajemnica wymaga poświęcania Wskazówek, a więc na karcie zostanie umieszczona jedna Wskazówka z puli. Kiedy jakiś badacz pokona potwora i chce go umieścić na karcie, może poświęcić Wskazówkę/Wskazówki z karty Tajemnicy, zamiast poświęcać własne.

No tak, trochę czasu minęło nim grałem a nie miałem pod ręką akurat gry by móc dokładnie zacytować, ale dziękuję serdecznie za sprostowanie :)
olikok
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2014, 00:18
Been thanked: 1 time

Re: Eldritch Horror

Post autor: olikok »

Pan_K pisze:Ad. 2) Niestety nie jest tak różowo ;) Ta tajemnica wymaga poświęcania Wskazówek, a więc na karcie zostanie umieszczona jedna Wskazówka z puli. Kiedy jakiś badacz pokona potwora i chce go umieścić na karcie, może poświęcić Wskazówkę/Wskazówki z karty Tajemnicy, zamiast poświęcać własne.
Częściowo jesteś w błędzie.
Ponieważ te dwie zasady w tym przypadku są równoznaczne to możemy wybrać, którą z nich zastosujemy; czy dorzucamy potwora, czy wskazówkę. Pomimo iż w większości przypadków dorzucenie potwora będzie bardziej opłacalne, to może się zdarzyć, że gracz będzie wolał wskazówkę.
Spoiler:
Źródło (odpowiedź Nikki Valens'a):
https://boardgamegeek.com/article/20240103#20901387
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Fakt, potraktowałem pokonanie potwora jako warunek wstępny (jak zdanie testu umiejętności), a dopiero poświęcenie wskazówek jako efekt postępu Tajemnicy. Dzięki za podrzucenie wyjaśnień od autora :)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
pleechu
Posty: 61
Rejestracja: 14 lis 2010, 16:49
Has thanked: 4 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: pleechu »

Pytanka:
1.Czy będąc w Tokio i rozpatrując spotkanie, z którego mogę zadać wybranemu potworowi na planszy jakiekolwiek obrażenia, mogę wybrać też potężnego potwora?
2. Walka, używam broni, czy mogę też dokooptować do tej premii z broni mego osiłka, łowcę potworów etc [czyli nie broń a sprzymierzeńców], którzy dołożą mi jeszcze swoje premie?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Ad. 1) Tak, jeśli efekt spotkania zadaje obrażenia, można go wykorzystać przeciwko potężnemu potworowi.
Ad. 2) A zerknij jakieś cztery posty wyżej :P
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
pleechu
Posty: 61
Rejestracja: 14 lis 2010, 16:49
Has thanked: 4 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: pleechu »

Dzięki, rzuciłem okiem wcześniej i to zdanie nie wyjaśnia mi sytuacji: "W każdym teście można skorzystać tylko z jednej premii do umiejętności (z jednej karty)." Więc powiedzmy mam dwie bronie, biorę premię z jednej, to już nie mogę dorzucić premii z Ochroniarza i innych sojuszników?
Fabularnie byłoby kompletnie bez sensu, gdy ja stoję na przeciwko Deep One'a z garłaczem, a moi współtowarzysze nawalanki stoją z boku poklaskując imprezce;]
c08mk
Posty: 2463
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 286 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: c08mk »

pleechu pisze:Dzięki, rzuciłem okiem wcześniej i to zdanie nie wyjaśnia mi sytuacji: "W każdym teście można skorzystać tylko z jednej premii do umiejętności (z jednej karty)." Więc powiedzmy mam dwie bronie, biorę premię z jednej, to już nie mogę dorzucić premii z Ochroniarza i innych sojuszników?
Fabularnie byłoby kompletnie bez sensu, gdy ja stoję na przeciwko Deep One'a z garłaczem, a moi współtowarzysze nawalanki stoją z boku poklaskując imprezce;]
Tylko jedna karta daje bonus do umiejętności (ale z innych bonusów już można korzystać).

Fabularnie da się wszystko wytłumaczyć, np. osiłek wtłukł komuś za 1pkt, a bohater później rzuca dynamit który i tak rozrywa wszystko na strzępy (więc osiłek i tak nic nie pomógł).
Ewentualnie osiłek siedział w barze na drugim końcu miasta, a w tym samym czasie bohater musiał się sam zmagać z potworami.
itd.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Eldritch Horror

Post autor: sirafin »

Ano fabularnie możemy sobie wymyślić dowolną historyjkę :) Zasada jest prosta, jedna premia +X umiejętność i koniec. Druga sprawa, że obecność Ochroniarza może i nie zrobi różnicy w kwestii zranienia potwora, gdy walisz do niego ze spluwy, ale mimo to nadal zrobi różnicę, gdy będziesz sprawdzał obrażenia, które ma ci zadać potwór.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
ODPOWIEDZ