Steam (Martin Wallace)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Steam i Steam Barons
Warto też nieco inaczej niż tradycyjnie postrzegać samą licytację.
Jeśli gracze mają mało kasy - a do 3, a nawet 4 etapu to bardzo możliwe - i dostępnych jest kilka akcji, to szkoda podbijać cenę! Wystarczy dla każdego!
Warto też obserwować jaka jest kolejność graczy (bo w takiej się je kupuje). Może się okazać, że nie warto podbijać ceny, bo przed nami gracze nie mają i tak kasy, aby wykupić dostępne akcje.
Licytacja (i w ogóle inwestowanie) w Steam Barons, to zupełnie oryginalna sprawa!
Jeśli gracze mają mało kasy - a do 3, a nawet 4 etapu to bardzo możliwe - i dostępnych jest kilka akcji, to szkoda podbijać cenę! Wystarczy dla każdego!
Warto też obserwować jaka jest kolejność graczy (bo w takiej się je kupuje). Może się okazać, że nie warto podbijać ceny, bo przed nami gracze nie mają i tak kasy, aby wykupić dostępne akcje.
Licytacja (i w ogóle inwestowanie) w Steam Barons, to zupełnie oryginalna sprawa!
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Steam i Steam Barons
Teoretycznie tak. Ale w naszej partii gracze jednak nie wychodzili z licytacji przy niskich cenach. A czasem wręcz zaczynali wysoko z zamiarem szybkiego spasowania, tylko po to, żeby inni płacili drożej.WRS pisze:Warto też nieco inaczej niż tradycyjnie postrzegać samą licytację.
Jeśli gracze mają mało kasy - a do 3, a nawet 4 etapu to bardzo możliwe - i dostępnych jest kilka akcji, to szkoda podbijać cenę! Wystarczy dla każdego!
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Steam i Steam Barons
Miałem to samo przy pierwszych partiach.
Potem nowe spojrzenie zwyciężyło. Oczywiście nie zawsze, bo to bardzo zależy od sytuacji, ale często gracze odpuszczają podbijanie ceny.
Potem nowe spojrzenie zwyciężyło. Oczywiście nie zawsze, bo to bardzo zależy od sytuacji, ale często gracze odpuszczają podbijanie ceny.
Re: Steam i Steam Barons
A ja zapytam, czy ktoś może wie jak to jest TERAZ odnośnie tych dodatkowych kostek i krazków
Geko:
I tak się zastanawiam czy to rzeczywiście było tylko w pierwszym rzucie, czy teraz może też ktoś nówkę kupował i nadal one tam są , czy jest już nowy druk, czy może jakies krasnale powyjmowały to
Geko:
Przymierzając się ostatnio powoli do Steama, oberjzałem reckę Yosza [rzut Videookiem] i mówi tam mniej wiecej "warto się rzucić na ten pierwszy druk i dorwać te dodatkowe pomyłkowe zestawy dla 4 graczy [łącznie 10] , ja je wezmę do prototypów"W związku z jakimiś zawirowaniami przy produkcji w pudełku są też dodatkowe zestawy krążków graczy (więc zamiast 6 zestawów mamy 10 - każdy w innym kolorze) oraz 16 czarnych kostek, które w podstawce są do niczego nie potrzebne.
I tak się zastanawiam czy to rzeczywiście było tylko w pierwszym rzucie, czy teraz może też ktoś nówkę kupował i nadal one tam są , czy jest już nowy druk, czy może jakies krasnale powyjmowały to
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Steam i Steam Barons
Kupowałem nowego Steama dwa tygodnie temu i też mam dziesięć kolorów graczy.
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Steam i Steam Barons
Dokładnie. Wszystkie Steamy od Phalanx Games Polska pochodzą z pierwszego nakładu i mają dodatkowe dyski graczy.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Re: Steam i Steam Barons
To chyba normalne, bo ja też tak mam.adikom5777 pisze:Kupowałem nowego Steama dwa tygodnie temu i też mam dziesięć kolorów graczy.
Spieszmy się grać z ludźmi, tak szybko odchodzą...
- janekbossko
- Posty: 2614
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 27 times
Re: Steam i Steam Barons
mam Steama i gralem juz kilka razy ale zastanawiam sie która mapa nadaje się do rozgrywek we 3 graczy? z 4 i 5 nie ma problemu ale czy podstawowe mapy nie są za duże? ewentulanie może jakies z bgg?
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Steam i Steam Barons
Mapa USA w podstawce jest sugerowana dla 3 graczy, jak dobrze pamiętam. Nie wiem, czy nie zmniejsza się również liczby towarów - chociaż to może na mapie Niemiec. Zajrzyj do instrukcji.
Ale fakt, chętnie zobaczyłbym jakieś mapy przeznaczone dla 3-4 graczy.
Ale fakt, chętnie zobaczyłbym jakieś mapy przeznaczone dla 3-4 graczy.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Steam i Steam Barons
A ja mam pytanie odnośnie żetonu kolejności który za kasę daje możliwość podwyższenia LOKOMOTYW. Czy ktoś moze mi powiedzieć coś nt strategii z tym zwiazanych? bo unas jak na razie mało kto tego używa, jedynie jak ktoś ma już dużo kasy, aby dopłacic i potem 2 x kosteczki dostarczać.
No ale to dosyć banalne - może sa jakieś super tricki z tym związane ?
No ale to dosyć banalne - może sa jakieś super tricki z tym związane ?
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Steam i Steam Barons
Ale mówisz o wersji podstawowej (uproszczonej)?
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Steam i Steam Barons
Jest super trick - jak masz dużą lokomotywę to robisz opłacalne przesyłki, jak nie to przegrywasz.
W każdej turze możesz podnieść poziom lokomotywy zamiast jednej z wysyłek. Ten bonus to jedyny sposób na podniesienie lokomotywy o 2 poziomy na turę.
W pierwszych turach (generalnie) nie ma sensu robić 2 wysyłek, bo podbicie lokomotywy jest dużo ważniejsze.
Na początku taki ruch (kupno lokomotywy i podbicie) przyniesie straty, ale już za parę tur można będzie robić wysyłki na odległość 4 czy 5 co najczęściej jest warte poświęcenia marnej wysyłki na poziomie 1-2 i spłaty odsetek.
prosty przykład:
tura I
podbicie - wysyłka 2 - podbicie (na 3 w pierwszej turze na większości map nie ma szans)
tura II
podbicie - wysyłka 4 - podbicie (5 jak się uda, ale w 2 turze cinżko)
tura III
wysyłka - wysyłka (dwie piątki)
w sumie 5+5+4+2 = 16
vs
podbicie wysyłka x3
2 + 3 + 4 = 7
myślę że nie trzeba tego komentować, w wersji "advanced" licytuje się głównie podbicie kolejki (ew urbanizację bo w Steam jest mocna)
[zależy też od układu na planszy, jak nie ma dostępnych długich wysyłek opłacalność podbijania kolejki spada znacząco]
W każdej turze możesz podnieść poziom lokomotywy zamiast jednej z wysyłek. Ten bonus to jedyny sposób na podniesienie lokomotywy o 2 poziomy na turę.
W pierwszych turach (generalnie) nie ma sensu robić 2 wysyłek, bo podbicie lokomotywy jest dużo ważniejsze.
Na początku taki ruch (kupno lokomotywy i podbicie) przyniesie straty, ale już za parę tur można będzie robić wysyłki na odległość 4 czy 5 co najczęściej jest warte poświęcenia marnej wysyłki na poziomie 1-2 i spłaty odsetek.
prosty przykład:
tura I
podbicie - wysyłka 2 - podbicie (na 3 w pierwszej turze na większości map nie ma szans)
tura II
podbicie - wysyłka 4 - podbicie (5 jak się uda, ale w 2 turze cinżko)
tura III
wysyłka - wysyłka (dwie piątki)
w sumie 5+5+4+2 = 16
vs
podbicie wysyłka x3
2 + 3 + 4 = 7
myślę że nie trzeba tego komentować, w wersji "advanced" licytuje się głównie podbicie kolejki (ew urbanizację bo w Steam jest mocna)
[zależy też od układu na planszy, jak nie ma dostępnych długich wysyłek opłacalność podbijania kolejki spada znacząco]
Ostatnio zmieniony 15 maja 2011, 14:17 przez zephyr, łącznie zmieniany 2 razy.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Steam i Steam Barons
Grając w wersję uproszczoną karta podwyższania poziomu lokomotywy jest bardzo silna w pierwszych czterech turach i należy z niej korzystać jak często się da. Płacąc 4 kasy (czyli jeden kredyt w dół) możesz przewieźć w swojej turze dwie kostki o wartości np. trzy zamiast w jednej kolejce podnieść poziom lokomotywy zamiast przewozu, a w drugiej przewieźć za trzy. W pierwszym przypadku płacisz jeden kredyt w dół za loko i zyskujesz 6 w górę, w drugim przypadku idziesz tylko 3 do góry. Opłacalność ogromna, ale tylko na początku gry. Od czwartej tury mocniejsze są karty usprawnienia miasta i urbanizacji.
Re: Steam i Steam Barons
Miałem na mysli ver. uproszczoną.
Kurcze no nie wiem - ja preferowałem dotychczas [choć grałem 2x po pół raza ] optymalizację -czyli tu przewiozę kosteczkę, tor dochodów w górę, by NAGLE na początku się nie zadłużać.
Wasza strategia zakłada równoczesne budowanie wielkich torów [by w drugiej turze] już robić wielokrotne przewozy - więc obawiam się o kasę i o zbytnie zadłużenie. No ale rzeczywiście będę musiał spróbować tej strategii nastepnym razem.
Choć gdyby lokomotywa była taka super mocna to chyba miała by numer 7 a nie 5.
Notabene początkowo [podczas czytania intrukcji] myślałem że w TURZE TYLKO RAZ MOŻNA PODNIEŚĆ poziom lokomotywy, no ale wtedy to by ta akcja nie miała sensu.
Kurcze no nie wiem - ja preferowałem dotychczas [choć grałem 2x po pół raza ] optymalizację -czyli tu przewiozę kosteczkę, tor dochodów w górę, by NAGLE na początku się nie zadłużać.
Wasza strategia zakłada równoczesne budowanie wielkich torów [by w drugiej turze] już robić wielokrotne przewozy - więc obawiam się o kasę i o zbytnie zadłużenie. No ale rzeczywiście będę musiał spróbować tej strategii nastepnym razem.
Choć gdyby lokomotywa była taka super mocna to chyba miała by numer 7 a nie 5.
Notabene początkowo [podczas czytania intrukcji] myślałem że w TURZE TYLKO RAZ MOŻNA PODNIEŚĆ poziom lokomotywy, no ale wtedy to by ta akcja nie miała sensu.
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Steam i Steam Barons
Nie wiem, jak w wersji podstawowej, ale w pełnej możesz podbić poziom lokomotywy zamiast jednej (i tylko jednej) przesyłki. Plus akcja specjalna - podbicie poziomu lokomotywy. Więc można dwa razy, ale raz z akcji specjalnej, a raz za cenę wysyłki.Lucf pisze: Notabene początkowo [podczas czytania intrukcji] myślałem że w TURZE TYLKO RAZ MOŻNA PODNIEŚĆ poziom lokomotywy, no ale wtedy to by ta akcja nie miała sensu.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Re: Steam i Steam Barons
AoS ma to uczucie bliskości bankructwa właśnie dlatego że sensowna gra wymaga pojechania po bandzie na początku.
W steamie nie jest tak łatwo zbankrutować, a zyski długoterminowe z wczesnego rozwoju są gigantyczne. Każdą turę w które nie buduje kompletu torów i nie rozwijam lokomotywy uważam za stratę i zastanawiam się czy czegoś nie zrobiłem bardzo źle.
W sumie też aż tak dużo nie grałem, może czasem trzeba odpuścić rozwój, ale w wysyłki za grosze i brak sensownej sieci bardzo zmasakrujesz w końcówce wysyłając bez trudu 5 i 6 kiedy inni będą szukać 4.
Spójrz na proste szacunki, po trzech turach +9 wartości wysyłek i przewaga 1 poziomu kolejki. Odsetki od akcji i koszt utrzymania pociągu (oż, nie ma w podstawowej) zjedzą część dochodu ale 9 na torze to 45 kasy, nie wyda się połowy tego.
W wersji zaawansowanej mimo dodatkowego kosztu utrzymania lepszego pociągu i tak jest to najbardziej intratna akcja [tylko urbanizacja ma szanse rywalizować bo daje możliwość kształtowania mapy, trochę towarów i "gratisowe połączenie przez wybraną wioskę" która właśnie zmieniła się w miasto]
5/6 (jak nie lepiej) to cena którą zwykle płaci gracz za wylicytowanie 1 miejsca, jeśli przewieziesz 1 dodatkową kostkę wyszedłeś praktycznie na zero, a przewieziesz dużo więcej...
W steamie nie jest tak łatwo zbankrutować, a zyski długoterminowe z wczesnego rozwoju są gigantyczne. Każdą turę w które nie buduje kompletu torów i nie rozwijam lokomotywy uważam za stratę i zastanawiam się czy czegoś nie zrobiłem bardzo źle.
W sumie też aż tak dużo nie grałem, może czasem trzeba odpuścić rozwój, ale w wysyłki za grosze i brak sensownej sieci bardzo zmasakrujesz w końcówce wysyłając bez trudu 5 i 6 kiedy inni będą szukać 4.
Spójrz na proste szacunki, po trzech turach +9 wartości wysyłek i przewaga 1 poziomu kolejki. Odsetki od akcji i koszt utrzymania pociągu (oż, nie ma w podstawowej) zjedzą część dochodu ale 9 na torze to 45 kasy, nie wyda się połowy tego.
W wersji zaawansowanej mimo dodatkowego kosztu utrzymania lepszego pociągu i tak jest to najbardziej intratna akcja [tylko urbanizacja ma szanse rywalizować bo daje możliwość kształtowania mapy, trochę towarów i "gratisowe połączenie przez wybraną wioskę" która właśnie zmieniła się w miasto]
5/6 (jak nie lepiej) to cena którą zwykle płaci gracz za wylicytowanie 1 miejsca, jeśli przewieziesz 1 dodatkową kostkę wyszedłeś praktycznie na zero, a przewieziesz dużo więcej...
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Steam i Steam Barons
OK.
I jeszcze - jak to "gratisowe połączenie przez wioskę"? Przecież jak masz wiaskę [osadę] podłączoną do swojej sieci to tez możesz przez nią przesyłać i ona wchodzi do liczenia punktów - Czy ja znowu źle zrozumiałem zasady?
Zaraz 9 na torze przychodów daje ci co turę 9 dolarów, a nie 45 Czy ja znowu źle zrozumiałem zasady?ale 9 na torze to 45 kasy, nie wyda się połowy tego.
W wersji zaawansowanej mimo dodatkowego kosztu utrzymania lepszego pociągu i tak jest to najbardziej intratna akcja [tylko urbanizacja ma szanse rywalizować bo daje możliwość kształtowania mapy, trochę towarów i "gratisowe połączenie przez wybraną wioskę" która właśnie zmieniła się w miasto]
I jeszcze - jak to "gratisowe połączenie przez wioskę"? Przecież jak masz wiaskę [osadę] podłączoną do swojej sieci to tez możesz przez nią przesyłać i ona wchodzi do liczenia punktów - Czy ja znowu źle zrozumiałem zasady?
Re: Steam i Steam Barons
9 x 5 za akcję = 45 kasy, tych paru groszy za dochód nawet nie liczę, nie licz na to że w Steam utrzymasz się z dochodu - to się nie opłaca [w AoS się dało, w Steam teoretyczny max dochodu to 10, a to dużo za mało]
co do urbanizacji, żeby przejechać przez wioskę potrzebujesz toru, i to często dość drogiego (min 3)
zurbanizowanie wioski pozwala ci nie budować tego toru tylko podłączyć się do nowo zbudowanego miasta
to co cię ogranicza to ilość kafli na turę (3) dzięki urbanizacji masz połączenie gratis, taki lepszy inżynier
[edit]
o, w trybie podstawowym można zaciągać pożyczki tylko jak się nie ma pieniędzy... mało to sensowne bo w praktyce wyjdzie tak jak w zaawansowanym tylko mniej intuicyjnie - trzeba ignorować ilość gotówki i traktować dochód jak walutę
co do urbanizacji, żeby przejechać przez wioskę potrzebujesz toru, i to często dość drogiego (min 3)
zurbanizowanie wioski pozwala ci nie budować tego toru tylko podłączyć się do nowo zbudowanego miasta
to co cię ogranicza to ilość kafli na turę (3) dzięki urbanizacji masz połączenie gratis, taki lepszy inżynier
[edit]
o, w trybie podstawowym można zaciągać pożyczki tylko jak się nie ma pieniędzy... mało to sensowne bo w praktyce wyjdzie tak jak w zaawansowanym tylko mniej intuicyjnie - trzeba ignorować ilość gotówki i traktować dochód jak walutę
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
- Protoplasm
- Posty: 289
- Rejestracja: 17 cze 2010, 23:13
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
Re: Steam i Steam Barons
Czy tylko my jesteśmy takimi dziwakami i gramy trochę ponad 4 h w grę 3 osobową ?
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
- Protoplasm
- Posty: 289
- Rejestracja: 17 cze 2010, 23:13
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Steam i Steam Barons
W 3 osoby też gramy około 2h. Wszyscy znamy dobrze zasady, mamy powyżej 10 partii za sobą.
Re: Steam i Steam Barons
A ja się tak zastanawiam. Odnośnie Steam na standardowych zasadach…
Jak u was wygląda sytuacja z kostkami w ostatnich dwóch rundach?
Bo u nas wtedy nie ma już co dostarczać (w grze 3 osobowej na planszy zagłębia Ruhry). Wręcz wczoraj zmniejszyliśmy ilość tur do 8 i akurat wszystkie kostki zeszły – w 9 i 10 nie było by co przewozić.
W grze na uproszczonych zasadach nie mieliśmy takich sytuacji, zawsze coś zostawało. Przy czym graliśmy raczej w 5 osób, więc kostek było więcej.
Tak się zastanawiam, czy po prostu taka specyfika gry na mniejszą ilość osób?
Czy może jednak mamy złe strategie? Za bardzo szastamy kostkami na samym początku przesuwając je po małych trasach.
A co do czasu gry, to my w 3 osoby wczoraj skończyliśmy w niecałe półtorej godziny. Przy czym tylko 8, a nie 10 rund.
Jak u was wygląda sytuacja z kostkami w ostatnich dwóch rundach?
Bo u nas wtedy nie ma już co dostarczać (w grze 3 osobowej na planszy zagłębia Ruhry). Wręcz wczoraj zmniejszyliśmy ilość tur do 8 i akurat wszystkie kostki zeszły – w 9 i 10 nie było by co przewozić.
W grze na uproszczonych zasadach nie mieliśmy takich sytuacji, zawsze coś zostawało. Przy czym graliśmy raczej w 5 osób, więc kostek było więcej.
Tak się zastanawiam, czy po prostu taka specyfika gry na mniejszą ilość osób?
Czy może jednak mamy złe strategie? Za bardzo szastamy kostkami na samym początku przesuwając je po małych trasach.
A co do czasu gry, to my w 3 osoby wczoraj skończyliśmy w niecałe półtorej godziny. Przy czym tylko 8, a nie 10 rund.
- adikom5777
- Posty: 2231
- Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 12 times
Re: Steam i Steam Barons
Rozumiem, że korzystacie z akcji Urbanizacja/rozwój miasta i dokładacie nowe kostki?
Re: Steam i Steam Barons
Oczywiście i też wszystkie zeszły.adikom5777 pisze:Rozumiem, że korzystacie z akcji Urbanizacja/rozwój miasta i dokładacie nowe kostki?