Strona 93 z 102

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 16 kwie 2020, 13:38
autor: Seykan
kastration pisze: 16 kwie 2020, 13:32 A mnie się z kolei wydaje co innego. Ale do rzeczy.

Instrukcja str. 21 powinna tu mieć zastosowanie na moje oko.

Niespełnione Wymagania: "W każdym momencie gry, kiedy gracze nie są w stanie spełnić jakiegoś wymogu (np. będącego wynikiem rzutu kośćmi, karty Wydarzenia, Przygody czy Tajemnicy, itp.), otrzymują Ranę za każde niespełnione wymaganie. Jeśli spełnienie wymogu dotyczy tylko konkretnego gracza, np. wykonującego akcję, to tylko on otrzymuje Rany"

Morale pobiera gracz aktywny na początku tury, więc jego dotyczy wydarzenie. Czyli otrzymuje on ranę.
Ale dalej jest napisane, że od tej zasady występują wyjątki: "Jeśli gracz ma zwiększyć/obniżyć poziom Morale, a jest ono już na najwyższym/najniższym poziomie, to nic się nie dzieje"

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 16 kwie 2020, 13:39
autor: kastration
Seykan pisze: 16 kwie 2020, 13:38
kastration pisze: 16 kwie 2020, 13:32 A mnie się z kolei wydaje co innego. Ale do rzeczy.

Instrukcja str. 21 powinna tu mieć zastosowanie na moje oko.

Niespełnione Wymagania: "W każdym momencie gry, kiedy gracze nie są w stanie spełnić jakiegoś wymogu (np. będącego wynikiem rzutu kośćmi, karty Wydarzenia, Przygody czy Tajemnicy, itp.), otrzymują Ranę za każde niespełnione wymaganie. Jeśli spełnienie wymogu dotyczy tylko konkretnego gracza, np. wykonującego akcję, to tylko on otrzymuje Rany"

Morale pobiera gracz aktywny na początku tury, więc jego dotyczy wydarzenie. Czyli otrzymuje on ranę.
Ale dalej jest napisane, że od tej zasady występują wyjątki: "Jeśli gracz ma zwiększyć/obniżyć poziom Morale, a jest ono już na najwyższym/najniższym poziomie, to nic się nie dzieje"
Przepraszam zatem, faktycznie, zwiesiłem się. Nic się nie dzieje.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 16 kwie 2020, 13:40
autor: Seykan
kastration pisze: 16 kwie 2020, 13:39
Seykan pisze: 16 kwie 2020, 13:38
kastration pisze: 16 kwie 2020, 13:32 A mnie się z kolei wydaje co innego. Ale do rzeczy.

Instrukcja str. 21 powinna tu mieć zastosowanie na moje oko.

Niespełnione Wymagania: "W każdym momencie gry, kiedy gracze nie są w stanie spełnić jakiegoś wymogu (np. będącego wynikiem rzutu kośćmi, karty Wydarzenia, Przygody czy Tajemnicy, itp.), otrzymują Ranę za każde niespełnione wymaganie. Jeśli spełnienie wymogu dotyczy tylko konkretnego gracza, np. wykonującego akcję, to tylko on otrzymuje Rany"

Morale pobiera gracz aktywny na początku tury, więc jego dotyczy wydarzenie. Czyli otrzymuje on ranę.
Ale dalej jest napisane, że od tej zasady występują wyjątki: "Jeśli gracz ma zwiększyć/obniżyć poziom Morale, a jest ono już na najwyższym/najniższym poziomie, to nic się nie dzieje"
Przepraszam zatem, faktycznie, zwiesiłem się. Nic się nie dzieje.
Nie ma sprawy :D Jak to z Robinsonem, masa wyjątków.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 kwie 2020, 09:43
autor: Uhm
Witajcie! Mam kłopot z drugim scenariuszem: przeklętą wyspą. W instrukcji jest, że typ terenu na kafelku z mgłą należy traktować jako nieodkryty. Rodzi to spory problem przy budowie Świętego dzwonu, bo do jego budowy potrzeba wzgórz, a oba kafelki ze wzgórzami mają totem, więc jeśli nie odkryjemy ich jako totem 1 i 2, to wzgórza automatycznie będą zakryte. Nie natrafiłem na znalezisko z czerwonym krzyżem, więc w zasadzie nie mam możliwości przegonienia mgły. Czy taka była intencja twórców?

Dodatkowo nie doczytałem uważnie scenariusza, więc żetony mgły ustawiałem tylko na odkrytych kafelkach, co mogło wpłynąć ciut na poziom trudnosci :lol:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 kwie 2020, 10:35
autor: DarkSide
Uhm pisze: 19 kwie 2020, 09:43 Witajcie! Mam kłopot z drugim scenariuszem: przeklętą wyspą. W instrukcji jest, że typ terenu na kafelku z mgłą należy traktować jako nieodkryty. Rodzi to spory problem przy budowie Świętego dzwonu, bo do jego budowy potrzeba wzgórz, a oba kafelki ze wzgórzami mają totem, więc jeśli nie odkryjemy ich jako totem 1 i 2, to wzgórza automatycznie będą zakryte. Nie natrafiłem na znalezisko z czerwonym krzyżem, więc w zasadzie nie mam możliwości przegonienia mgły. Czy taka była intencja twórców?

Dodatkowo nie doczytałem uważnie scenariusza, więc żetony mgły ustawiałem tylko na odkrytych kafelkach, co mogło wpłynąć ciut na poziom trudnosci :lol:
Mój wpis z 28 lutego 2014 w tym temacie (strona 42 tematu):
Dopiero po kilku grach w scenariusz nr 2 uzmysłowiłem sobie jak kłopotliwe (gdyż bardzo rzadko występujące) będzie granie z użycie "Świętego dzwonu". Otóż OBA kafelki ze wzgórzem występujące w grze posiadają totem. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest to, że jeśli jednym z pierwszych dwóch odkrytych totemów nie jest kafelek ze wzgórzem, to trzeba sobie już radzić bez świętego dzwonu.

Po zagraniu w większość scenariuszy stwierdzam, że zapewne taka była intencja autorów. W Robinsonie jest tak, że jak wydaje ci się że idzie (zbyt) łatwo, to znaczy że coś przeoczyłeś :wink:

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 kwie 2020, 11:15
autor: Uhm
Dzięki, szukałem informacji o tym scenariuszu na wcześniejszych stronach, ale było ich trochę dużo i nie dałem rady :P Jak na razie na kilkanaście gier na różnych scenariuszach udało nam się wygrać tylko raz, gdy grałem z kolegami we czwórkę, więc miałem nadzieję, że może autorzy coś przeoczyli ;)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 19 kwie 2020, 21:56
autor: MaruMatsuka
Mam pytania do scenariusza nr 4 - wyspa ognia.
Po eksploatacji świątyni należy np. pociągnąć 4 karty Tajemnic i rozpatrzeć wszystkie TRZY TYPY. I rozpatrzeć wszystkie 4 karty.
1) Czy to oznacza, że muszę pociągnąć 4 karty (np. potwór, potwór, skarb i skarb) i je rozpatrzyć, ale z racji braku pułapki, ciągnąć karty do momentu wylosowania pułapki (i tym samym ignorować potwory i skarby)? Czyli ostatecznie rozpatrzyć 5 kart?
2) Jeśli mam kartę skarbu "Bicz", który pozwala mi zignorować jedną pułapkę, lub żeton ze scenariusza, który pozwala mi zignorować 1potwora, to mogę wtedy zignorować pułapkę/potwora (nie rozpatrzyć karty), ale zaliczyć eksplorację totemu? Czy po prostu oznacza to, iż ignoruję daną kartę i ciągnę dalej do wylosowania pułapki/potwora?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 15 maja 2020, 16:56
autor: dawidiq150
Gram sobie w Robinsonka od kilku dni i nie rozumiem jednej karty --> "Rozpatrz noc poza obozem" od razu mam to zrobić wtedy mogę nie mieć jedzenia bo jeszcze się nie przeniesie na aktywne i tracę też jedno życie mniej? czy po prostu czekam na noc i wtedy rozpatruję tak jak bym nie miał obozu tzn. spał pod gołym niebem i tracę po jednym sercu?

Pomoże ktoś?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 15 maja 2020, 20:10
autor: dannte
dawidiq150 pisze: 15 maja 2020, 16:56 Gram sobie w Robinsonka od kilku dni i nie rozumiem jednej karty --> "Rozpatrz noc poza obozem" od razu mam to zrobić wtedy mogę nie mieć jedzenia bo jeszcze się nie przeniesie na aktywne i tracę też jedno życie mniej? czy po prostu czekam na noc i wtedy rozpatruję tak jak bym nie miał obozu tzn. spał pod gołym niebem i tracę po jednym sercu?

Pomoże ktoś?
Nie wracasz do obozu, czyli surowce, karty tajemnic, żetony odkryć, karty pomysłów, które zdobyłeś pozostają przy twojej postaci. Normalnie rozpatrujesz noc, czyli: nie masz schronienia - 1 rana; musisz coś zjeść, albo dostajesz kolejne 2 rany; jeśli zebrałeś jakieś jedzenie, lub jakiś efekt pozwala Ci zjeść, to możesz z nich skorzystać, natomiast nie możesz się z nikim innym podzielić. Następnie, na początku następnej rundy wszelkie zasoby, które zdobyłeś przechodzą na pole aktywnych.
Przykłady:
- jeśli akurat zbierałeś jedzenie i musisz spędzić noc poza obozem, to te jedzenie możesz wykorzystać, by nie dostać 2 ran
- jeśli eksplorowałeś kafelek i jako żeton odkrycia wylosowałeś pożywne larwy, a musisz spędzić noc poza obozem, to możesz wykorzystać ten żeton, by nie dostać 2 ran
itp. itd.

EDIT: Instrukcja na stronie 24 to opisuje.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lip 2020, 03:07
autor: aleczek
Lartes pisze: 07 lis 2012, 00:17 Proste pytanko - czy nie mając schronienia (i palisady), po wytworzeniu ognia zaznaczam poziom palisady na 1?
nie, jeśli nie wytworzysz schronienia

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lip 2020, 03:26
autor: aleczek
Mejcherkel pisze: 16 kwie 2020, 12:52 Jeżeli poziom morale jest na -3, a podczas gry wypada polecenie: „obniż morale o jeden”, to co wtedy robić?
Ignorować to? Bo nie da się niżej niż -3, czy każdy gracz ma otrzymać ranę, bo nie można tego spełnić?
gra nie ma tak niskiego poziomu morali na planszy, ale Ty jako gracz możesz postawić czarny pionek na lewej krawędzi pola poziomu morali i oddać 4 żetony determinacji (o ile masz)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 20 lip 2020, 09:34
autor: paracelsus444
aleczek pisze: 20 lip 2020, 03:26
Mejcherkel pisze: 16 kwie 2020, 12:52 Jeżeli poziom morale jest na -3, a podczas gry wypada polecenie: „obniż morale o jeden”, to co wtedy robić?
Ignorować to? Bo nie da się niżej niż -3, czy każdy gracz ma otrzymać ranę, bo nie można tego spełnić?
gra nie ma tak niskiego poziomu morali na planszy, ale Ty jako gracz możesz postawić czarny pionek na lewej krawędzi pola poziomu morali i oddać 4 żetony determinacji (o ile masz)
Instrukcja mówi wyraźnie, że nie obniża sie bardziej niż -3 morale, nie otrzymujemy też ran za to że nie możemy podnieść lub obniżyć poniżej/powyżej poziomu maksymalnego/minimalnego na planszy. Morale można obniżyć do -3 i koniec. Jak jest na -3 i karta każe obnizyc morale to ignorujemy ten efekt.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 01:26
autor: Istvan
Czy żeton "+1 surowiec (drewno lub jedzenie)" mogę położyć na takim kafelku, na którym nie ma danego źródła lub jest ono zakryte? (np.
+1 drewno na kafelku bez źródła drewna lub z zakrytym ~ wyczerpanym źródęłm tegoż surowca).

Drugie pytanie: czy jeśly w nocy muszę zużyć żywność to czy może to być suchar - żywność trwała, czy koniecznie banan - żywnośc nietrwała?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 01:35
autor: Istvan
i ostatnia rzecz: w pierwszym scenariuszu: czy ogień można wytworzyć po ułożeniu stosu? Jak też rozumiem, ogień nie wpływa na walkę z efektami chmur zimowych (?)

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 02:21
autor: dannte
Tak, żeton +1 drewna możesz położyć i/lub z niego korzystać tam gdzie nie ma drewna lub jest ono wyczerpane (FAQ, strona 11, pod "ZBIERANIE SUROWCÓW": https://www.dropbox.com/s/tzol6tokkdtto ... _01_PL.pdf)

Nie ma różnicy między pożywieniem świeżym, a niepsującym się, jeśli chodzi o potrzeby konsumpcji/odrzucania. Jeśli masz tylko suchary, a efekt każe odrzucić 1 pożywienie, to musisz odrzucić jeden z sucharów.

Realizacja pomysłu "Ogień" nie oznacza, że coś płonie permanentnie, tylko, że wynaleźliście sposób na wytworzenie ognia (na zawołanie). Oznacza po prostu waszą gotowość do rozpalenia ogniska w dowolnym momencie. Jedynym wymaganiem do "stworzenia" ognia jest to co na karcie pomysłu: odkryty teren górzysty. Kolejność w pierwszym scenariuszu jest nieistotna - możecie najpierw "wynaleźć ogień", a potem zbudować stos, albo najpierw upewnić się, że macie stos, a potem popracować nad ogniem.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 03:23
autor: Istvan
Sedeczne dzięki!

Jeszcze mam pytania odnosnie masztu: w rundzie przed fazą akcji odłożyłem 1 znacznik drewna zapełniając 1 kolumnę stosu. Jeśli wytworzę w fazie akcji (budowy) maszt, to drewno z masztu (3 sztuki) się zmarnuje, jako że w tej samej rundzie zapełniłem już kolumnę. Ale gdybym w danej rundzie przed fazą akcji odłożył 2 znaczniki drewna na największą kolumnę składającą się z 5 drewien, to czy wytwarzając w tej samej rundzie maszt mogę spożytkować pochodzące z niego 3 znaczniki na uzupełnienie tejże kolumny? W faqu jest mowa o tym, że w danej rundzie można zapełnić 1 kolumnę. No i tak się dzieje: w tej samej rundzie zapełniam tę samą kolumnę, tyle że w dwóch rzutach. Czy dobrze myślę?

To samo tyczy się oliwy

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 09:36
autor: dannte
To jest wyjaśnione w instrukcji, strona 29 (edycja Gra Roku):
Oliwę, po odkryciu, dostajesz do zasobów ogólnych (i używasz normalnie przed dowolną fazą akcji, by dołożyć na stos 2 znaczniki drewna).
Natomiast Maszt musisz wykorzystać od razu (po fazie akcji) - nadmiar jest odrzucany.

Czyli odpowiadając na twoje pytanie: tak, jeśli położysz 2 znaczniki na piątej kolumnie przed fazą akcji, a potem zbudujesz Maszt, to dokładasz 3 znaczniki do piątej kolumny w tej samej rundzie.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 17:53
autor: Istvan
Dzięki za odpowiedź.

Niestety kolejne wątpliwości:
Mam pytania do scenariusza nr 4 - wyspa ognia.
Po eksploatacji świątyni należy np. pociągnąć 3 karty Tajemnic i rozpatrzeć wszystkie TRZY TYPY. I rozpatrzeć wszystkie 3 karty.

No właśnie: jak rozumieć to "rozpatrzeć wszystkie trzy typy": a) muszę rozpatrzeć dokładnie po jednej karcie każdego typu? b) czy raczej chodzi o to, każdy typ może być rozpatrywany; Jeśli zatem trafia mi się: pułapka, skarb i znowu skarb to czy wypełniłem zalecenie? Czy kolejny skarb ignoruję i dociągam do momentu wylosowania potwora? Podobnie: czy jest możliwe jest rozpatrzenie trzech kart tego samego typu (3 skarby, 3 pułapki, 3 potwory).

Kolejna zasada: traktujcie skóry jak drewno podczas budowy schronienie, palisady czy dachu. Czyli w grzech dwuosobowej, budując schronienie, zamiast standardowej jednej skory muszę wydac dwie (tyle, ile kawałków drewna)?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 18:31
autor: Harun
Przepraszam jeżeli to było. W dodatku niesamowite opowieści są jakieś naklejki na kości. Co to w ogóle jest? Da się gdzieś kupić po prostu kości?

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 19:29
autor: playerator
Harun pisze: 11 sie 2020, 18:31 Przepraszam jeżeli to było. W dodatku niesamowite opowieści są jakieś naklejki na kości. Co to w ogóle jest? Da się gdzieś kupić po prostu kości?
Portal kiedyś obiecał, że się pojawią. Niestety, wygląda, że była to obietnica bez pokrycia.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 23:04
autor: Istvan
... gra świetna choć wątpliwości się mnożą. Grałem przed chwilą w drugi scenariusz. Miałem wykonać eksplorację świątyni - rozpatrzeć cztery karty tajemnic: potwora i trzy skarby. No i właśnie: czy powinienem rozpatrzeć je wszystkie? Czy standardowo, w każdej chwili mogłem przerwać dobieranie. Bo tak się złożyło, że trafiły mi się trzy skarby, a zatem - zgodnie ze standardową zasadą, że można przerwać dobieranie - nie szukałem już karty potwora. Nie było napisane, że muszę rozpatrzeć wszystkie cztery (taka uwaga jest np. w scenariuszu nr 4 - wyspa ognia).

Ponawiam moje poprzednie pytanie dot. scenariusza nr 4.

Dzięki!

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 11 sie 2020, 23:44
autor: paracelsus444
Nie grałem w 4 scenariusz ale z tego co napisałeś wnioskuję, że należy rozpatrzyć 3 karty z wierzchu bez względu na to co tam znajdziemy (rozpatrujemy każdy z 3 wariantów) a więc nawet jeśli trafimy na 2 potwory i 1 pułapke to trudno, pech, musimy je rozpatrzeć.

Co do pytania o drugi scenariusz to tam ma zastosowanie standardowa zasada talii tajemnic - rozpatrujemy maksymalnie 3 skarby i 1 potwora i możemy w dowolnym momencie przerwać, a więc po odkryciu 3 skarbów można zakończyć bez odkrywania potwora, miałeś szczęście.

Re: Robinson Crusoe: AotCI

: 06 wrz 2020, 10:55
autor: sewek79
Pytania do dodatku - kampanii Niesamowitych Opowieści.

1. Czy pomysły (i przedmioty z nich wytworzone) w 1. scenariuszu (znalezione na karcie wydarzeń wraku) przechodzą do kolejnego scenariusza? Instrukcja wymienia na str. 13 pozostałe elementy przechodzą. Co prawda nie tak łatwo uzyskać pomysly w kampanii, ale fajne nam się trafiły- latarnia i wnyki, więc jak przechodzą do kolejnego to spore ułatwienie jest.

2. Zakończenie 1. Scenariusza - paragraf 64 - zsumuj wszystkie [symbol mozgu] postaci i pomocników. Jak to liczyć? Czy poprawnie liczę, że w pełni zdrowy pomocnik ma 4 symbole mózgu a postać 5 symboli?

Dzięki za pomoc.

Re: Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie (Ignacy Trzewiczek) - dyskusja ogólna

: 17 paź 2020, 17:58
autor: radarek
Mam pytanie dotyczące Żetonu siły Bestii.

Cytat z instrukcji:
Kiedy żeton ten znajduje się na kafelku/obszarze Wyspy, na którym gracz planuje wykonać Akcję, oznacza to, że gracze powinni dysponować poziomem Broni wynoszącym co najmniej 1 podczas wszystkich Akcji na tym kafelku/obszarze. W przeciwnym razie gracz wykonujący Akcję otrzymuje 1 Ranę.
Jak rozumiem, w przypadku kafelka/obszaru na którym nie ma naszego obozu, wspomniane akcje to zbieranie surowców i eksploracja. Jakie akcje uważane są za wykonywane na kafelku, na którym znajduje się obóz? Według tego filmu z kanału Watch It Played są to akcje budowy przedmiotów, porządkowania obozu i odpoczynku. Nie znalazłem jednak wzmianki o tym ani w instrukcji ani w FAQ. Być może coś jednak przeoczyłem. A może to nadinterpretacja autora filmu? Czy ktoś może wskazać miejsce w instrukcji/FAQ gdzie jest opisany ten szczegół?

Re: Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie (Ignacy Trzewiczek) - dyskusja ogólna

: 17 paź 2020, 20:40
autor: Elemenek
radarek pisze: 17 paź 2020, 17:58 Mam pytanie dotyczące Żetonu siły Bestii.

Cytat z instrukcji:
Kiedy żeton ten znajduje się na kafelku/obszarze Wyspy, na którym gracz planuje wykonać Akcję, oznacza to, że gracze powinni dysponować poziomem Broni wynoszącym co najmniej 1 podczas wszystkich Akcji na tym kafelku/obszarze. W przeciwnym razie gracz wykonujący Akcję otrzymuje 1 Ranę.
Jak rozumiem, w przypadku kafelka/obszaru na którym nie ma naszego obozu, wspomniane akcje to zbieranie surowców i eksploracja. Jakie akcje uważane są za wykonywane na kafelku, na którym znajduje się obóz? Według tego filmu z kanału Watch It Played są to akcje budowy przedmiotów, porządkowania obozu i odpoczynku. Nie znalazłem jednak wzmianki o tym ani w instrukcji ani w FAQ. Być może coś jednak przeoczyłem. A może to nadinterpretacja autora filmu? Czy ktoś może wskazać miejsce w instrukcji/FAQ gdzie jest opisany ten szczegół?

O zasady pytamy w tym watku:
https://www.gry-planszowe.pl/forum/vie ... e#p1277896

Na Twoje pytanie odpowiedzialem Ci na priv.

Pozdrawiam