Strona 2 z 10

Re: Small World

: 29 maja 2011, 15:04
autor: Ink
rzaba pisze:pytanko:

sytuacja wyglada tak: na każdym polu gracz ma tylko jeden żeton (wiec nie można zebrac zetonow na podboj bo ich nie ma), nastepuje jego kolejka - czy mozna po prostu nic nie robic? oswiadczam ze nie wykonuje ruchu i podliczam punkty? co jesli nawet mam jakies żetony na rece (w sensie zbieram przed ruchem z planszy i zostawiam tylko po jednym), a mimo to z roznych wzgledow nie chce robic podboju (bo np. mam updajaca rase na planszy i jedyny ruch to zabicie wlasnie ich), znowu, oswiadczam ze nie robie podboju, nastepnie rozkladam zetony z reki na juz podbite tereny i podliczam punkty? Jak gracie?
Po pierwsze - mimo to gracz może zebrać żetony, bo ma prawo porzucać regiony zabierając z nich ostatni żeton.

W związku z tym, że wszystkie podboje są opcjonalne (w instrukcji wszędzie stoi "may" albo "can"), jak najbardziej ma prawo nie podbijać, w tym - nie robić niczego.

Re: Small World

: 02 cze 2011, 20:06
autor: rand
Pytanie odnośnie Elfów. Polska instrukcja mówi: "Gdy przeciwnik podbije Twój obszar zachowaj wszystkie żetony na ręku, a następnie możesz je wykorzystać do przegrupowania na koniec swojej tury ..."
Wynika z tego że jak ktoś mi zabije dwóch Elfów, przychodzi moja tura, robię ataki bez tych dwóch żetonów, a dopiero po atakach w fazie przegrupowania mogę dodać Elfy do obrony. Co innego mówi angielska instrukcja:"When the enemy conquers one of your regions, keep all your Elf tokens in hand for redeployment at the end of the current player's turn ...." Wg tego stracone elfy rozkładam zaraz po turze gracza który mnie zaatakował.
Wiadomo bardziej angielskiej wersji powinniśmy się trzymać ale upewnijcie mnie bo może coś minąłem :-/ wg której zasadygrać ??

Re: Small World

: 02 cze 2011, 21:03
autor: rzaba
zdecydowanie w/g angielskiej instrukcji, zreszt polska instrukcja mówi:

Straty przeciwnika i wycofywanie

Jeżeli na podbitym obszarze znajdowały się wcześniej żetony Rasy innego gracza, ten bierze je z powrotem na rękę
a następnie:
- Odrzuca na stałe jeden żeton Rasy do zasobnika żetonów
- Zatrzymuje pozostałe żetony Rasy na ręce i rozdziela
je na inne Obszary(Obszar) zajęte przez jego Rasy
(o ile takie są) na koniec tury aktualnego gracza.

Re: Small World

: 02 cze 2011, 23:51
autor: Molu
Chyba jest jakas niescislosc w polskim tlumaczeniu. Angielska wersja jest moim zdaniem prawidlowa - zetony elfow z podbitego terytorium sa rozkladane po turze aktualnego gracza - co jest sensowne, bo analogiczne do rozkladania zetonow (powyzej jednego) przy utracie terytorium przez inna rase niz elfy.

Re: Small World

: 11 cze 2011, 14:14
autor: rand
Pytanie odnośnie początku gry, czy jak zaczyna się od jednej strony morza można kolejne robić po drugiej stronie. Czyli mieć jednostki na dwóch końcach planszy?
To samo później czy w każdym momencie gry można położyć jednostki przy morzu, nawet jeśli nie jest to pierwsza tura tej rasy?

Re: Small World

: 11 cze 2011, 15:04
autor: Molu
rand pisze:Pytanie odnośnie początku gry, czy jak zaczyna się od jednej strony morza można kolejne robić po drugiej stronie. Czyli mieć jednostki na dwóch końcach planszy?
To samo później czy w każdym momencie gry można położyć jednostki przy morzu, nawet jeśli nie jest to pierwsza tura tej rasy?
Kazdy nastepny podboj oprocz pierwszego - musi byc przeprowadzony z zajetego przez rase terenu. Oczywiscie mowie o standardowych przypadkach (jest o tym wspomniane w instrukcji). Sa wyjatki - np. Flying pozwala na takie akcje.

Re: Small World

: 11 cze 2011, 17:10
autor: rand
Dzięki. Jeszcze jedno pytanie, akurat wyszło nam w grze. Mój brat ma rasę ghuli wymierającą. Zostały mu 3 żetony na jednym polu. Moja narzeczona zaatakowała to pole, co dalej dzieje się z Ghulami? Jeden ginie a pozostałą dwójkę można byłoby gdzieś dołożyć ale gdzie?

Re: Small World

: 12 cze 2011, 09:48
autor: FortArt
rand pisze:Dzięki. Jeszcze jedno pytanie, akurat wyszło nam w grze. Mój brat ma rasę ghuli wymierającą. Zostały mu 3 żetony na jednym polu. Moja narzeczona zaatakowała to pole, co dalej dzieje się z Ghulami? Jeden ginie a pozostałą dwójkę można byłoby gdzieś dołożyć ale gdzie?
W swojej turze atakuje nimi od morza lub z brzegu planszy.
Źródło: http://files.boardgamegeek.com/file/dow ... ations.pdf?

Re: Small World

: 16 sie 2011, 14:28
autor: maciejo
mam pytanko przed pierwszą rozgrywką :D
chodzi mi o setup.
Rozkładam 5 pojedyńczych kart Ras natomiast 6 pozycję tworzy reszta kart Ras położonych na sobie.Natomiast kart Zdolności jest 20.Jeżeli dołożę 5 kart Zdolności to w 6 stosie zostanie mi ich piętnaście.Czyli w ostatnim 6 stosie mam 9 kart Ras i 15 kart Zdolności.Czy tak jest prawidłowo,czy też powinienem przed rozpoczęciem gry odłożyć do pudełka losowo 6 kart Zdolności :?:
Czy przy rozgrywce 2 osobowej używacie zdolności DIPLOMAT :?: Jeszcze nie grałem ale wydaje mi się ona mocno bez sensu przy 2 osobowej rozgrywce :)

z góry dzięki za pomoc :wink:

Re: Small World

: 16 sie 2011, 14:59
autor: maciejo
MisterC pisze:
maciejo pisze:Czyli w ostatnim 6 stosie mam 9 kart Ras i 15 kart Zdolności.Czy tak jest prawidłowo,czy też powinienem przed rozpoczęciem gry odłożyć do pudełka losowo 6 kart Zdolności?
Tak jest prawidłowo, stosy nie muszą być identyczne na wysokość.
ale powiedz mi jaki to ma sens,przecież i tak 6 zdolności nie bierze udziału w grze :roll:
I co sądzisz o zdolności DIPLOMAT w grze 2-osobowej :?:

Re: Small World

: 16 sie 2011, 15:15
autor: khaox
maciejo pisze:ale powiedz mi jaki to ma sens,przecież i tak 6 zdolności nie bierze udziału w grze :roll:
dla zasady... bo na przykład przy 3 osobowej rozgrywce moze zostac "przemielonych" 16 ras (10 tur -> 5 ras -> 15ras przy 3 graczach +1 z "natychmiastowym wymieraniem") i wtedy masz 16 + 5 wyłozonych = 21 "ujawnionych" podczas partii. Wiec przewiniesz i wszystkie umiejetnosci i wszystkie rasy

Re: Small World

: 16 sie 2011, 18:21
autor: FortArt
Pięciokrotne wymieranie podane przez khaoksa choć w teorii możliwe, to jednak w naturze nie występuje. :) Ja chowam nadwyżkowe cechy. Głupio to wygląda jak są takie nierówne stosy. Po prostu te cechy w pudełku potraktuj jako część stosu, która na razie leży gdzie indziej. Jak zdarzy Ci się, że będą potrzebne to je po prostu wyjmiesz.

Co do Diplomat, to jest to umiejętność mocno przegięta. Weźmy takie Dyplomatyczne Niziołki. Stawiasz dwie nory tak by odciąć się linią od brzegu planszy do jeziora i sąsiad np z dołu nie może Cię tknąć, na tego z góry działasz dyplomacją i jesteś nie do ruszenia. Mądre to?

Moim zdaniem grając w 2-3 osoby tę umiejętność trzeba odłożyć do pudełka.

Re: Small World

: 16 sie 2011, 21:45
autor: maciejo
podczas gry winikł jeszcze jedna podstawowa kwestia. :roll:
podczas pierwszego podboju zaczynam podbijając tylko jedno pole na krawędzi planszy i następnie z tego pola kontynuuje podbój.Czy też moge zacząć od podboju kilku pól z różnych stron planszy graniczących z krawędzią jeśli mm wystarczająco żetonów Rasy:?:

Re: Small World

: 16 sie 2011, 21:53
autor: Molu
maciejo pisze:podczas gry winikł jeszcze jedna podstawowa kwestia. :roll:
podczas pierwszego podboju zaczynam podbijając tylko jedno pole na krawędzi planszy i następnie z tego pola kontynuuje podbój.Czy też moge zacząć od podboju kilku pól z różnych stron planszy graniczących z krawędzią jeśli mm wystarczająco żetonów Rasy:?:
Opcja numer 1 - pierwszy podboj jest z krawedzi mapy, kolejne musza wychodzic z tego pola, nie liczac zdolnosci (np. "flying").

Re: Small World

: 16 sie 2011, 23:35
autor: enigma
FortArt pisze:Pięciokrotne wymieranie podane przez khaoksa choć w teorii możliwe, to jednak w naturze nie występuje. :)
U mnie już dwa razy się zdarzyło, że do gry wchodziły rasy, z których ktoś już "korzystał".

Re: Small World

: 17 sie 2011, 09:00
autor: khaox
enigma pisze:
FortArt pisze:Pięciokrotne wymieranie podane przez khaoksa choć w teorii możliwe, to jednak w naturze nie występuje. :)
U mnie już dwa razy się zdarzyło, że do gry wchodziły rasy, z których ktoś już "korzystał".
Mi nawet przy gołej podstawce też się nie zdarzyło... ale teoria jest taka i wydawca to przewidział (a mógł napisać "zabrakło? macie pecha" albo "kupcie dodatek"). W pudełku mam zwykle dołożone Be not afraid i Damy - tego już nie da się przewinąć.

Co do dyplomatycznych - używałbym przy 4/5 graczach. Inna sprawa, że wprowadzając tytuł do nowej grupy niezauważenie zostaje w pudełku kilka ras i umiejętności bardziej namieszanych i dokładam je dopiero do drugiej partii

Re: Small World

: 17 sie 2011, 16:30
autor: FortArt
enigma pisze: U mnie już dwa razy się zdarzyło, że do gry wchodziły rasy, z których ktoś już "korzystał".
W ile osób jeśli można spytać?
khaox pisze:Inna sprawa, że wprowadzając tytuł do nowej grupy niezauważenie zostaje w pudełku kilka ras i umiejętności bardziej namieszanych i dokładam je dopiero do drugiej partii
Spirit, ghule, berserk, stout?

Re: Small World

: 17 sie 2011, 17:29
autor: khaox
khaox pisze:Inna sprawa, że wprowadzając tytuł do nowej grupy niezauważenie zostaje w pudełku kilka ras i umiejętności bardziej namieszanych i dokładam je dopiero do drugiej partii
Spirit, ghule, berserk, stout?[/quote]

tak jak rzucilem okiem na listę ras i umiejętności to ujawniło się całkiem dużo tych usuwanych
Ghouls, Spirit , Halfings, Were- , Priestesses , Sorcerers , Peace-Loving , White Ladies , Marauding , Historian , Diplomat

Re: Small World

: 25 paź 2011, 10:39
autor: Skarga
Witam, mam pytanie odnośnie sytuacji, gdy cała rasa zostanie wybita.
Zastanawialiśmy się nad tym ostatnio, są dwie możliwości:
a) w swojej turze gracz musi ogłosić, że jego rasa chyli się ku upadkowi
b) od razu kupuje nową rasę
W FAQ: http://boardgamegeek.com/thread/391216/ ... n-of-rules
Znalazłem info, które nie do końca rozumiem:
"All active units destroyed
If all your active units are destroyed in one turn you may:
1) Score points only with the in-decline race.
or 2) Go into decline and score 0 for that turn.
You may not take a new combo this turn"


Jak rozumieć to "you may not take"? Mogę nie brać nowej rasy? Czyli mogę wziąć?

Re: Small World

: 25 paź 2011, 12:09
autor: Veridiana
"may not" jest formalnym odpowiednikiem "cannot". więc nie możesz.
generalnie, po wybiciu całej aktywnej rasy:
a) liczysz punkty, za aktywną 0, za wymarłą X
albo
b) ogłaszasz wymarcie (wymiera 0 jednostek), usuwasz z planszy rasę wcześniej wymarłą i zgodnie z zasadami dopiero w przyszłej turze możesz dobrać nowe kombo.

Re: Small World

: 25 paź 2011, 15:29
autor: Skarga
Hehe, braki w ingliszu wychodzą ;)
Dzięki za info, teraz już wszystko jasne ;)

Re: Small World

: 24 lip 2012, 15:54
autor: adasq30
Pytanie odnośnie żeglujących (seafaring) ras- instrukcja mówi: "możesz podbijać Morza i Jeziora traktujac je jak trzy puste regiony." Czy to oznacza, że po każdej turze otrzymuje się 3 monety za każde zajęte pole morza lub jeziora? Przeglądałem forum bgg, ale nic tam na ten temat nie znalazłem.

Re: Small World

: 24 lip 2012, 16:12
autor: FortArt
adasq30 pisze:Pytanie odnośnie żeglujących (seafaring) ras- instrukcja mówi: "możesz podbijać Morza i Jeziora traktujac je jak trzy puste regiony." Czy to oznacza, że po każdej turze otrzymuje się 3 monety za każde zajęte pole morza lub jeziora?
Po 1 monecie za każdy region morza lub jeziora tak jak normalnie.
W tym tekście "traktując je jak trzy puste regiony" - chodzi tu o to, że na planszy są 3 regiony morza/jeziora.

Re: Small World

: 24 lip 2012, 16:35
autor: adasq30
Ok, dzięki trochę nie było to dla mnie jasne.

Re: Small World

: 15 sie 2012, 16:14
autor: Minimaniak
Witam,
Moje pytania:
1. Tura to jeden podboj
2. Etap/runda to tury az do wyczerpania jednostek rasy?
3. Smok/czarodziej moze byc uzyty raz w etapie czyli az do momentu gdy wszystkie jednostki zostana rozstawione na planszy?
4. Jak skonczyly sie jednemu graczowi Jednostki to czeka az pozostali gracze dokoncza swoje ruchy?

Dzieki