Strona 2 z 2

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 16 lip 2011, 00:04
autor: gumpiarz
No dobrze w takim razie mam pytanie odnośnie przewożenia:

1. Przykład: mam jednego zielonego, jednego czerwonego i jednego żółtego podczas dużego podliczania po 4 rundzie. Ale miejsce na wyspach tylko na zielonego i czerwonego.
a. nie mogę ich przewieźć
b. Przewożę tylko dwóch (mimo że instrukcja mówi, że mogę przewieźć po jednym z każdego rodzaju), a żółty zostaje na podstawce
c. Przewożę wszystkich, ale żółtego po prostu tracę, ponieważ nie mam dla niego miejsca (jak tak grałem do tej pory)

I poprosiłbym ewentualnie o zacytowanie instrukcji bądź jakiś link do FAQ, ponieważ przejrzałem ponownie instrukcję i nie znalazłem rozstrzygnięcia tego problemu.

2. I jeszcze prostsze pytanie: co się dzieję, kiedy muszę wziąć kafelek wyspy, którego nie mam gdzie dostawić (np. koniec wyspy, gdy pasują mi tylko początki i środki). Nie mam w ogóle pieniędzy i muszę wziąć najtańszy.
a. biorę kafelek i go odrzucam, ponieważ nie mam go gdzie dostawić
b. Muszę cię cofnąć na torze zwycięstwa, żeby zdobyć pieniądze na najtańszy kafelek jaki mi pasuje.

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 16 lip 2011, 01:18
autor: WRS
Odwołując się do instrukcji (wersja pdf z BGG)

Wariant zaawansowany (wyróżnienia moje)
(str. B1) Żeglarz
Żeglarz przesuwa tylko jednego Wikinga z bazy gracza na płytkę wyspy na początku dużej punktacji.

(str. B2) opis płytek specjalnych (tu o łódce)
Jeden żeglarz przesuwa z bazy na niezajęte płytki wysp (tak jak w grze podstawowej)
albo
wszystkich Wikingów w jednym kolorze
albo
po 1 Wikingu z każdego koloru.
Płytka z łodzią oraz żeglarz są po wykorzystaniu usuwani z gry.

W kwestii pytań P.T. Kolegi:
1 b.
(str. 4) Tylko na początku dużej punktacji żeglarze mogą przemieszczać Wikingów z bazy na wyspy. 1 żeglarz może przemieścić z bazy na puste płytki wysp wszystkich Wikingów jednego koloru lub po 1 Wikingu z każdego koloru. Wszystkie zasady odnoszące się do umieszczania Wikingów muszą być spełnione.

I to ostatnie zdanie jest kluczowe.

2 a.
(str. 3) Jeśli gracz nigdzie nie może w sposób dozwolony umieścić płytki wtedy odrzuca
ją z gry a Wikinga umieszcza na bazie obok rysunku żeglarza.

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 16 lip 2011, 07:27
autor: kdsz
gumpiarz pisze:1. Przykład: mam jednego zielonego, jednego czerwonego i jednego żółtego podczas dużego podliczania po 4 rundzie. Ale miejsce na wyspach tylko na zielonego i czerwonego.
a. nie mogę ich przewieźć
b. Przewożę tylko dwóch (mimo że instrukcja mówi, że mogę przewieźć po jednym z każdego rodzaju), a żółty zostaje na podstawce
c. Przewożę wszystkich, ale żółtego po prostu tracę, ponieważ nie mam dla niego miejsca (jak tak grałem do tej pory)
Po czwartej rundzie sam decydujesz, czy przenosisz wikingów czy nie. Obowiązek przenoszenia wikingów występuje jedynie po rundzie ostatniej (pkt. 1, str. 4 instrukcji). Generalnie odpowiedź b jest prawidłowa. Można to sobie wytłumaczyć w ten sposób, że na łodzi masz miejsce dla wszystkich wikingów, ale ponieważ dla żółtego nie ma wolnego kafelka wyspy w rzędzie złotników, więc wraca na podstawkę. Ale masz rację - w kwestii żeglarzy instrukcja nie jest jakaś super przejrzysta, co zresztą doskonale widać w tym topicu oraz w wątku gry

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 17 lip 2011, 18:21
autor: gumpiarz
WRS pisze:1 b.
(str. 4) Tylko na początku dużej punktacji żeglarze mogą przemieszczać Wikingów z bazy na wyspy. 1 żeglarz może przemieścić z bazy na puste płytki wysp wszystkich Wikingów jednego koloru lub po 1 Wikingu z każdego koloru. Wszystkie zasady odnoszące się do umieszczania Wikingów muszą być spełnione.

I to ostatnie zdanie jest kluczowe.
Jeżeli ostatnie zdanie jest kluczowe, to raczej logicznym byłoby wyjście a.
Nie spełniam wszystkich warunków przewiezienia, więc nie przewożę. Mogę jedynie przewieźć albo jednego zielonego, albo jednego czerwonego (traktując to przewiezienie jako wszystkie jednego koloru).

Preferowane przez was rozwiązanie uważam za błędne, ponieważ w takim razie nie ma sensu zasada po jednym każdego rodzaju, bo tak właściwie nie przewozicie po jednym z każdego rodzaju.

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 18 lip 2011, 00:27
autor: WRS
Pozwolę sobie nie zgodzić się z P.T. Kolegą.

Spróbujmy raz jeszcze:
WRS pisze:(str. 4) Tylko na początku dużej punktacji żeglarze mogą przemieszczać Wikingów z bazy na wyspy. 1 żeglarz może przemieścić z bazy na puste płytki wysp wszystkich Wikingów jednego koloru lub po 1 Wikingu z każdego koloru. Wszystkie zasady odnoszące się do umieszczania Wikingów muszą być spełnione.
Jeśli żeglarz może przewozić, to nie mylmy tego z musi!
gumpiarz pisze:1. Przykład: mam jednego zielonego, jednego czerwonego i jednego żółtego podczas dużego podliczania po 4 rundzie. Ale miejsce na wyspach tylko na zielonego i czerwonego.
a. nie mogę ich przewieźć
b. Przewożę tylko dwóch (mimo że instrukcja mówi, że mogę przewieźć po jednym z każdego rodzaju), a żółty zostaje na podstawce
c. Przewożę wszystkich, ale żółtego po prostu tracę, ponieważ nie mam dla niego miejsca (jak tak grałem do tej pory)
Zatem dopuszczalne jest zarówno przewiezienie:
- dowolnego jednego wikinga (wg zasady, że mogę wszystkich w jednym kolorze)
- zielonego i czerwonego (wg zasady, że mogę przemieszczać po jednym wikingu z każdego koloru)
Kluczowe zdanie dotyczy zasady, iż by możliwe było przemieszczanie, musi być miejsce na wyspie. Zatem nie mogę (bo brak miejsca!) przemieszczać żółtego.

Nawet więcej. Inny przykład podam:
Mam miejsce na żółtego, zielonego i dwóch niebieskich, a na przewiezienie czekają: żółty, zielony i czerwony oraz dwóch niebieskich.
Mogę, zgodnie z zasadami, przewieźć:
- jednego żółtego albo zielonego albo obydwu niebieskich (wg zasady - jeden kolor), czerwonego nie mogę, bo nie ma placu
- żółtego, zielonego i niebieskiego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
A nawet, gdyby miał taki kaprys, mogę:
- żółtego i niebieskiego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
- zielonego i niebieskiego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
- żółtego i zielonego (wg zasady, z każdego koloru po jednym)
Bo mogę przewozić!

Żaden z wikingów nie znika z nabrzeża. Na końcu trzeba będzie ich karmić!

A ogólnie to można to porównać do przewozu osób i towarów pojazdem o składanych siedzeniach ;)
Mogę złożyć siedzenia i zabrać towar (wszystko w jednym kolorze ;) )
Mogę zabrać osoby. Ale nie ma przymusu, bym miał pełny pojazd, bo inaczej nie wolno mi jechać. Chcę to zabieram jedną osobę, może trzy... (po jednej z każdego koloru).

Prócz cytowanych reguł z instrukcji wczytałem się w zasady BGG.

Gdyby P.T. Koledze było tego mało, warto spróbować napisać prosto do P.T. Autora - często odpisują.

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 18 lip 2011, 09:42
autor: kdsz
@gumpiarz
Myślę, że możesz rozwiać wszystkie swoje wątpliwości grając w wersję on-line: http://www.yucata.de/en/GameInfo/Vikings
Ja osobiście nie przepadam za planszówkami na kompie, ale akurat jest to dobry sposób na sprawdzenie czy "gra się dobrze". W Wikingów na yucata.de grałem raz dawno temu i jestem niemal pewien, że zasady gry były takie jak przedstawiamy WRS i ja

Re: Wikingowie

: 20 wrz 2011, 17:30
autor: tysma
Witam kupiłem używanych Wikingów i instrukcja nie jest trudna, ale chciałem zapytać się o pewne rzeczy, aby mieć pewność.

1. Po użyciu żeglarza jest on odrzucany, ale odrzucany z powrotem do worka czy całkowicie z gry? Podejrzewam, że całkowicie.
2. Wojownik daje punkty zwyciestwa lub złoto za odparte ataki. Dostajemy te punkty/złoto gdy wojownik jest pod statkiem nawet gdy pod wojownikiem nie ma innych wikingów?
3. Zwiadowca i duże podliczanie. Jeśli mam zwiadowce na wyspie, a pod nim nie ma złotnika, a następnie jest rybak to dostaje drugi punkt zwycięstwa za rybaka czy musi być jeszcze ten złotnik między nimi?

Re: Wikingowie

: 20 wrz 2011, 17:40
autor: chrris
1. Żeglarz jest całkowicie odrzucany.
2. Dostajesz punkty jak nikogo nie ma pod wojownikiem.
3. Dostajesz punkty za rybaka pod zwiadowcą nawet jak nie ma złotnika.

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 06 lis 2011, 22:30
autor: Gabriel
Witajcie,

Zastanawiam się nad tą grą, czytam instrukcję i nie rozumiem następującej rzeczy:

Po co są statki? Sami sobie stawiamy zagrożenia i wyłączamy własne ludki? Wydaje mi się to tak głupie, że może źle rozumiem czytaną instrukcję i kładzie się je innym graczom?

Dzięki

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 06 lis 2011, 23:25
autor: piton
Gabriel pisze:Witajcie,
Zastanawiam się nad tą grą, czytam instrukcję i nie rozumiem następującej rzeczy:
Po co są statki? Sami sobie stawiamy zagrożenia i wyłączamy własne ludki? Wydaje mi się to tak głupie, że może źle rozumiem czytaną instrukcję i kładzie się je innym graczom?
Dzięki
Zawsze kupujesz zestaw: kafelek + Wikinga, czasem zdarza się, że jest to statek, więc:
- statek, który jest odparty przez wojownika (czarnego Wikinga) przynosi korzyści monetki lub punkty. Żeby odeprzeć statek bezpośrednio pod nim na kafelku musi stać czarny ludzik (pewnie to wiesz, instrukcja).
- statek możesz ułożyć w początkowych turach dowolnie, dopóki starczy planszy i nie zawsze stwarza to zagrożenie. Potem dokłada się "do prawej" i nie zawsze stwarza zagrożenie - nie ma bezpośrednio pod nim wysp i ludzi.

Czasem opłaca się zabrać żeton statku i na nim zarobić - będzie odparty przez czarnego Wikinga. Czasem się opłaca ułożyć statek tak, że nam w ogóle nie zagraża i dodatkowo ze statkiem mamy jakiegoś wikinga (nie mają go inni gracze). Optymalne jest układanie statku w kolumnie z czarnym Wikingiem, jeśli tak się nie da trzeba do tego dążyć :) pograj kilka razy i się przekonasz, gra jest naprawdę fajna.

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

: 06 lis 2011, 23:41
autor: WRS
Piton słusznie prawi!

To transakcja wiązana: bardzo potrzebny nam wiking (zwłaszcza w wersji zaawansowanej, gdy sami decydujemy o rozmieszczeniu typów wikingów) oraz potencjalnie groźny (ale może też dać znaczne bonusy!) drakkar.

Przyznam, że ja najczęściej pilnuję żółtych (złotnicy), szarych (żeglarze) i właśnie czarnych (wojownicy). Zieloni (zwiadowcy) i czerwoni (szlachta) jakoś w ostatniej kolejności są przeze mnie brani pod uwagę. Oczywiście karmiciele kotów (jakoś ta nazwa się przyjęła na niebieskich rybaków :) ) w miarę możności.

Dzięki takim priorytetom - mam złoto na ważne zakupy, mam możliwość migracji zdobytych wikingów (a inni NIE mają :P ) oraz zdobywam bonusy za statki.
No, ale to teoria, bo ta gra jest bardzo dynamiczna! Polecam

Re: Wikingowie

: 07 lut 2023, 07:42
autor: formoza21
Cześć!
Wczoraj zagraliśmy i mam jedną wątpliwość, nie mogę aktualnie zajrzeć do instrukcji a nie daje mi to spokoju. Czy w ostatnim podliczeniu punktów jak dochodzi do etapu wyżywienia wikingów to czy rybak też musi się sam wyżywić ? Z tego co sobie przypominam to 1 rybak żywi 4 wikingów. No i tu mam wątpliwość czy to dotyczy jego samego +3 innych, czy też może on wogóle nie musi być żywiony ? Dzięki. Pozdrawiam.

Re: Wikingowie

: 07 lut 2023, 07:59
autor: tomb
Dawno nie grałem, ale coś mi świta, że niestety rybak sam też musi zjeść. Edycja - ale karmi jeszcze 4 innych, czyli razem z sobą karmi pięciu wikingów.

Re: Wikingowie / Vikings (Michael Kiesling)

: 07 lut 2023, 08:28
autor: formoza21
Dzięki. W sumie to byłoby logiczne. Mam jeszcze jedną kwestię. Czy statki oddziaływują też na rybaka. Czy rybak który znajduje się pod statkiem, który nie jest broniony ma zdolność żywienia ?

Re: Wikingowie / Vikings (Michael Kiesling)

: 07 lut 2023, 08:32
autor: tomb
formoza21 pisze: 07 lut 2023, 08:28 Dzięki. W sumie to byłoby logiczne. Mam jeszcze jedną kwestię. Czy statki oddziaływają też na rybaka. Czy rybak który znajduje się pod statkiem, który nie jest broniony ma zdolność żywienia ?
Widzę, że gdy edytowałem post, ty napisałeś odpowiedź, więc powtórzę - rybak karmi 5 Wikingów - siebie i czterech innych.

Rybak pod niewybronionym statkiem nie karmi, tak samo rybak na planszy gracza, nieprzełożony na wyspę też nie karmi - ale jeden i drugi muszą być wykarmieni.