Exodus: Proxima Centauri

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Epyon »

Jak się nie mylę to tylko karty praw, które są negocjowane na początku rundy? Można sobie zrobić ich tłumaczenie na kartce, albo wystarczy jedna osoba która zna język. ;)
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2337
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 578 times
Been thanked: 933 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Galatolol »

Miałem okazję zagrać w Exodusa na Gralicji. Generalnie gra mi się podobała, z plusów wymienię sposób rozgrywania akcji, fazę polityki, technologie wśród których jest wiele niemilitarnych, mechanizm broni masowego rażenia, przeliczniki w handlu oraz to co związane z surowcami.
Wśród wad przede wszystkim turlanie przy akcjach "gospodarczych" (na BGG jest już propozycja, która ogranicza tu losowość), a także bitwy, które przypominają mi te z TI (tylko, że na mniejszą skalę), po prostu nie lubię takiego systemu.
Na +/- oceniłbym upgredowanie statków - dobrze, że jest, ale jest o wiele mniej rozbudowane niż w Eclipsie.

Myślę, że gra ta może się spodobać tym, którzy szukają krótszej alternatywy dla Twilighta, a Eclipse ma dla nich zbyt wiele z euro.

Przecież jest tam sporo kart z textem
Są to karty polityki, które są jawne i spokojnie mogą być czytane przez jednego z graczy, zresztą tak jest lepiej, bo z dalszych miejsc i tak nic nie widać przez ich mały rozmiar.
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: janekbossko »

Awatar użytkownika
conus
Posty: 293
Rejestracja: 17 kwie 2009, 17:08
Lokalizacja: opacz kolonia - prawie wawa
Has thanked: 1 time

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: conus »

janekbossko pisze: recenzja Toma i kolegi :)
Bardziej od Tomasza przekonał mnie jego kolega :)
E:PC Będzie pod choinka

edit: nie zdierżyłem i otwarłem
jakoś komponentów faktycznie slabizna, jest dokładnie tak jak to wyglada na filmach (nie wiem czego sie spodziewałem)
tektura wygląda jak by sama nie mogła sie doczekać aż sie rozwarstwii - papier matowy i jakis taki szorstki jak tani toaletowy w urzedzie pracy (dobrze ze jest ale zadna przyjemnosc z uzywania)
stateczki sa i sa kolorowe to wszystko co mozna o nich dobrego powiedziec - forma byla chyba troche zuzyta i kolory bladzizna - do pomalowania imo i bedzie ok

granie w ta gre moze byc dla niej zabojcze
mam tylko nadzieje ze sama rozgrywka bedzie ok :)
piogar
Posty: 416
Rejestracja: 21 wrz 2012, 17:30
Lokalizacja: Wroclaw
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: piogar »

Ktos jeszcze moze wyglosic jakies opinie o rozgrywce? Jak w porownaniu do TI/Eclipse'a? Jakosc rzeczywiscie taka tragiczna?

Swoja droga, niektorzy pisza, ze Eclipse to eurogra. Jakos dalej nie moge zrozumiec podzialu na eurogry i ameiritrashe. Ktore elementy w Eclipse sa typowe dla eurogry, a ktore dla ameritrashy (glowna "cecha" ameritrashy, czyli klimat, jest jak dla mnie bardzo nieprecyzyjna i ciezko byloby na jej podstawie przyporzadkowac gre).
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4784
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1040 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Trolliszcze »

piogar pisze:oja droga, niektorzy pisza, ze Eclipse to eurogra. Jakos dalej nie moge zrozumiec podzialu na eurogry i ameiritrashe. Ktore elementy w Eclipse sa typowe dla eurogry, a ktore dla ameritrashy (glowna "cecha" ameritrashy, czyli klimat, jest jak dla mnie bardzo nieprecyzyjna i ciezko byloby na jej podstawie przyporzadkowac gre).
Myślę, że wiele osób za element ameritrashowy uważa w Eclipse rzuty kostkami na rozstrzygnięcie walk. Typowy eurogracz zakłada, że wszystko można sobie wykalkulować: jeżeli zrobię to, to i to, na pewno nie przegram, bo jest to matematycznie niemożliwe. W ameritrashu można przynajmniej w teorii wyobrazić sobie Luke'a Skywalkera za sterami X-Winga, który w pojedynkę robi rozpierduchę całej floty wroga ;)

Z uwagi na ten aspekt ameritrash uważa się za bardziej emocjonujący i klimatyczny. Przynajmniej ja tak to czuję. A Eclipse to chyba właśnie takie coś pośrodku. Jest losowość, która może pokrzyżować szyki, ale na pewno nie decyduje o wszystkim.

EDIT: I jeszcze druga rzecz, która na pewno nie jest w smak miłośnikom balansu (eurogier), to losowa mapa. Miłośnik eurogier zakłada, że każdy z graczy ma na początku identyczną sytuację i możliwości rozwoju. W Eclipse tak nie jest.
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: schizofretka »

Może tylko ja tak mam, ale czekanie na pozytywny wynik zdarzenia losowego nie jest dla mnie specjalnie emocjonujące. Natomiast patrzenie, czy inni gracze zagrają tak ja się spodziewam i nie pokrzyżują mi planów powoduje, że siedzę jak na szpilkach. Dlatego GoT (bez losów bitwy!) jest taki genialny.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
conus
Posty: 293
Rejestracja: 17 kwie 2009, 17:08
Lokalizacja: opacz kolonia - prawie wawa
Has thanked: 1 time

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: conus »

Kosteczki sprawiły mi wiele niespodzianek, ale dzięki nim również wiele rozgrywek stało się naprawdę wyjątkowymi i dzięki temu do dziś je pamiętam. Nie przeszkadza mi element losowy w grach, wychodzę z założenia, że każdy najbardziej nawet dopracowany plan to jedynie próba maksymalnego ograniczenia przypadku. Przeszkadza mi, kiedy moje wysiłki mają niewielki wpływ na grę a o sukcesie lub porażce w zbyt dużym stopniu decydują kości.
Gry bez elementu losowego wydają mi się jakieś nie naturalne i obce naturze...
to jest tylko moja subiektywna opinia a nie Obiektywna Prawda Objawiona
piogar
Posty: 416
Rejestracja: 21 wrz 2012, 17:30
Lokalizacja: Wroclaw
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: piogar »

Ok, czyli mamy konkret: w ameritrashach losowsoc, w eurograch staly zestaw, dzieki ktoremu mozna sobie wszystko zaplanowac. Gdzie w takim razie w Eclipsie ta "eurogrowosc"? Mapa jest dynamiczna, walki na kostkach, technologie losowane, obcy pojawiaja sie losowo i daja losowe bonusy za ich pokonanie. Co tam wiadomo na 100% oprocz tego ze gra trwa 10 rund?
Awatar użytkownika
conus
Posty: 293
Rejestracja: 17 kwie 2009, 17:08
Lokalizacja: opacz kolonia - prawie wawa
Has thanked: 1 time

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: conus »

Eclipse to gra ekonomiczna z elementami walki w kosmosie i penetracji. Zarządzanie imperium to silniczek euro z przekładaniem kosteczek i dysków - to jest właśnie euro serce tej gry, pozostała jej część, czyli penetracja i walka są losowe.
Podziały na euro i ameri stają się powoli bez sensu i sprawdzają się jedynie w skrajnych przypadkach i starszych tytułach. Nowe tytuły zyskujące uznanie dużej liczby graczy to coraz częściej - jak Eclipse - udany mix euro i ameri.

Edit: exploracja = penetracja
Ostatnio zmieniony 07 maja 2013, 15:13 przez conus, łącznie zmieniany 2 razy.
to jest tylko moja subiektywna opinia a nie Obiektywna Prawda Objawiona
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: costi »

Eksploracja się trochę inaczej pisze ;)
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
omam
Posty: 287
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: omam »

witam

czy ktoś może orientuje się w temacie reedycji tej gry ?

z informacji podanych na BGG wynika, że zmieniła się nie tylko szata graficzna ale również pewne elementy mechaniki uległy modyfikacji,

czy reedycja będzie dostępna u nas w sklepach, a jeśli tak to ile będzie kosztowała ?

Z góry dzięki za informacje.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Epyon »

Wszystkie informacje są na stronie wydawnictwa: http://www.nskn.net/en2/exodus-proxima- ... ion-about/
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: BartP »

Co jest dla mnie najważniejsze, to ten fragment:
Banking, Mining and Trade Actions
The die/dice roll associated with performing each of these Action has been replaced with a fixed number, four (4). For example, when a player perform a Banking Action, he will simply gain 4 C.P. instead of rolling a die and gaining that much C.P. This change reduced the randomness associated with the economical aspect of the game.
Po polsku: zamieniliśmy rzut kostką w akcjach Bank, Wydobycie i Handel na stałe wartości równe 4. Czyli zdobędzie się po prostu 4 CP podczas akcji Bank, co - rzecz jasna - niweluje losowość.

Dobra wiadomość, trzeba będzie ponownie przyjrzeć się tej grze.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2337
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 578 times
Been thanked: 933 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Galatolol »

Tak, te rzuty były wg mnie największą jej wadą.
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Rocy7 »

W kwestii 4X w kosmosie choć bardziej w klimacie Space Empires 4X mogę polecić Burning Suns ( zwłaszcza pod kątem re grywalności mechanizm, ras przypomina Smallword tylko jest bardziej rozbudowany)- video Tom Vasel ale w sumie może i na Exodus rzucę okiem. W Burning Suns też są kości ale dobre planowanie pozwala je ograniczyć. W kwestii Eclipse zaś to odrzuca mnie trochę to całe budowanie ekonomii a nie imperium i losowość technologii (oraz czasem ich siła) które po prostu można znaleźć na mapie (bez dodatków starożytni to nie problem). Choć mechanizm rozwoju okrętów jest dość rozbudowany i niezły.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Hej,

Ostatnio nabyłem (chyba jedyną sztukę) Exodusa z Rebela, revised edition.

Generalnie jest dużo lepiej, komponenty są dobrej jakości, kilka oficjalnych wariantów, łącznie 18 różnych ustawień plansz początkowych dla różnych ilości graczy ( po trzy ustawienia, short, normal i long games dna każdej ilości). Ładne statki, bardzo ładne hexy, kolory bardzo dobrze dodane na kartach postaci, dziurki na kostki populacji przy technologiach (super pomysł:))

I teraz też takie pytanie, czy nie znacie może sklepu gdziem można kupić podstawki pod figurki ale latające?

Coś jak Flying Bases na tej stronie:

http://www.em4miniatures.com/acatalog/M ... BASES.html

Tutaj za jednego funta dostajemy 15 ... tanio i wiem że te pasują :)

Ale szukam taniej i z PL ;-)

pozdrawiam
Banan2
Posty: 2617
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Banan2 »

AkitaInu pisze: I teraz też takie pytanie, czy nie znacie może sklepu gdziem można kupić podstawki pod figurki ale latające?
Tutaj
Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Banan2 pisze:
AkitaInu pisze: I teraz też takie pytanie, czy nie znacie może sklepu gdziem można kupić podstawki pod figurki ale latające?
Tutaj
Pozdrawiam

Hej, dzięki za info :) Znalazłem właśnie ten sklep na allegro i kupiłem ;) z tego co czytałem to idealnie pasują do exodusa.

Thx
omam
Posty: 287
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: omam »

wow !
super sprawa z tymi podstawkami. Chyba też zamówię.
I jak, pasują ?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Na bgg czytalem ze tak: ) jak przyjda to moge wiecej powiedziec; )
omam
Posty: 287
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: omam »

Napisz, napisz :)
omam
Posty: 287
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: omam »

No i po pierwszej partii.
Graliśmy tylko w dwie osoby także nie wiem jak to wygląda na więcej osób.
Tak czy inaczej występuje tam wiele świetnych mechanizmów - rozwój technologiczny, programowanie ruchów, licytacje o karty polityki, transport ludności cywilnej, wyczerpywanie zasobów. Natomiast mechanika walk trochę prostacka, a na niej opiera się cała gra. Więc, aby grało się dużo przyjemniej konieczne jest wprowadzenie home rulsa.

I tak : zamiast trafiać na 5 i 6, trafiamy za każdą wielokrotność liczby 5 ( albo 6 jeśli chcemy zmniejszyć siłę ognia). Przy czym, sumujemy wartość wyrzuconych oczek. Np. wyrzucając dwiema kośćmi 3 i 2 oczka zadajemy jedno obrażenie.

Po zmianie dotyczącej prowadzenia walk gra śmiga idealnie i jest rewelacyjna !!!

Pozdrawiam

ps. a jak tam te podstawki ? dają radę ?
Awatar użytkownika
Christoforos
Posty: 437
Rejestracja: 22 lut 2009, 22:51
Lokalizacja: Lublin / Czerniejów
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: Christoforos »

Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4060
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Exodus: Proxima Centauri

Post autor: AkitaInu »

Podstawki się super sprawdzają :)

Mam pytanie do recenzji, dobrze czytałem że mieliście podstawki dołączone do gry ? :)
ODPOWIEDZ