Exodus: Proxima Centauri
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Exodus: Proxima Centauri
Jak się nie mylę to tylko karty praw, które są negocjowane na początku rundy? Można sobie zrobić ich tłumaczenie na kartce, albo wystarczy jedna osoba która zna język.
- Galatolol
- Posty: 2337
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 933 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Miałem okazję zagrać w Exodusa na Gralicji. Generalnie gra mi się podobała, z plusów wymienię sposób rozgrywania akcji, fazę polityki, technologie wśród których jest wiele niemilitarnych, mechanizm broni masowego rażenia, przeliczniki w handlu oraz to co związane z surowcami.
Wśród wad przede wszystkim turlanie przy akcjach "gospodarczych" (na BGG jest już propozycja, która ogranicza tu losowość), a także bitwy, które przypominają mi te z TI (tylko, że na mniejszą skalę), po prostu nie lubię takiego systemu.
Na +/- oceniłbym upgredowanie statków - dobrze, że jest, ale jest o wiele mniej rozbudowane niż w Eclipsie.
Myślę, że gra ta może się spodobać tym, którzy szukają krótszej alternatywy dla Twilighta, a Eclipse ma dla nich zbyt wiele z euro.
Wśród wad przede wszystkim turlanie przy akcjach "gospodarczych" (na BGG jest już propozycja, która ogranicza tu losowość), a także bitwy, które przypominają mi te z TI (tylko, że na mniejszą skalę), po prostu nie lubię takiego systemu.
Na +/- oceniłbym upgredowanie statków - dobrze, że jest, ale jest o wiele mniej rozbudowane niż w Eclipsie.
Myślę, że gra ta może się spodobać tym, którzy szukają krótszej alternatywy dla Twilighta, a Eclipse ma dla nich zbyt wiele z euro.
Są to karty polityki, które są jawne i spokojnie mogą być czytane przez jednego z graczy, zresztą tak jest lepiej, bo z dalszych miejsc i tak nic nie widać przez ich mały rozmiar.Przecież jest tam sporo kart z textem
- janekbossko
- Posty: 2614
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 27 times
- conus
- Posty: 293
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 17:08
- Lokalizacja: opacz kolonia - prawie wawa
- Has thanked: 1 time
Re: Exodus: Proxima Centauri
Bardziej od Tomasza przekonał mnie jego kolegajanekbossko pisze: recenzja Toma i kolegi
E:PC Będzie pod choinka
edit: nie zdierżyłem i otwarłem
jakoś komponentów faktycznie slabizna, jest dokładnie tak jak to wyglada na filmach (nie wiem czego sie spodziewałem)
tektura wygląda jak by sama nie mogła sie doczekać aż sie rozwarstwii - papier matowy i jakis taki szorstki jak tani toaletowy w urzedzie pracy (dobrze ze jest ale zadna przyjemnosc z uzywania)
stateczki sa i sa kolorowe to wszystko co mozna o nich dobrego powiedziec - forma byla chyba troche zuzyta i kolory bladzizna - do pomalowania imo i bedzie ok
granie w ta gre moze byc dla niej zabojcze
mam tylko nadzieje ze sama rozgrywka bedzie ok
-
- Posty: 416
- Rejestracja: 21 wrz 2012, 17:30
- Lokalizacja: Wroclaw
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 5 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Ktos jeszcze moze wyglosic jakies opinie o rozgrywce? Jak w porownaniu do TI/Eclipse'a? Jakosc rzeczywiscie taka tragiczna?
Swoja droga, niektorzy pisza, ze Eclipse to eurogra. Jakos dalej nie moge zrozumiec podzialu na eurogry i ameiritrashe. Ktore elementy w Eclipse sa typowe dla eurogry, a ktore dla ameritrashy (glowna "cecha" ameritrashy, czyli klimat, jest jak dla mnie bardzo nieprecyzyjna i ciezko byloby na jej podstawie przyporzadkowac gre).
Swoja droga, niektorzy pisza, ze Eclipse to eurogra. Jakos dalej nie moge zrozumiec podzialu na eurogry i ameiritrashe. Ktore elementy w Eclipse sa typowe dla eurogry, a ktore dla ameritrashy (glowna "cecha" ameritrashy, czyli klimat, jest jak dla mnie bardzo nieprecyzyjna i ciezko byloby na jej podstawie przyporzadkowac gre).
- Trolliszcze
- Posty: 4784
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1040 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Myślę, że wiele osób za element ameritrashowy uważa w Eclipse rzuty kostkami na rozstrzygnięcie walk. Typowy eurogracz zakłada, że wszystko można sobie wykalkulować: jeżeli zrobię to, to i to, na pewno nie przegram, bo jest to matematycznie niemożliwe. W ameritrashu można przynajmniej w teorii wyobrazić sobie Luke'a Skywalkera za sterami X-Winga, który w pojedynkę robi rozpierduchę całej floty wrogapiogar pisze:oja droga, niektorzy pisza, ze Eclipse to eurogra. Jakos dalej nie moge zrozumiec podzialu na eurogry i ameiritrashe. Ktore elementy w Eclipse sa typowe dla eurogry, a ktore dla ameritrashy (glowna "cecha" ameritrashy, czyli klimat, jest jak dla mnie bardzo nieprecyzyjna i ciezko byloby na jej podstawie przyporzadkowac gre).
Z uwagi na ten aspekt ameritrash uważa się za bardziej emocjonujący i klimatyczny. Przynajmniej ja tak to czuję. A Eclipse to chyba właśnie takie coś pośrodku. Jest losowość, która może pokrzyżować szyki, ale na pewno nie decyduje o wszystkim.
EDIT: I jeszcze druga rzecz, która na pewno nie jest w smak miłośnikom balansu (eurogier), to losowa mapa. Miłośnik eurogier zakłada, że każdy z graczy ma na początku identyczną sytuację i możliwości rozwoju. W Eclipse tak nie jest.
-
- Posty: 4360
- Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 6 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Może tylko ja tak mam, ale czekanie na pozytywny wynik zdarzenia losowego nie jest dla mnie specjalnie emocjonujące. Natomiast patrzenie, czy inni gracze zagrają tak ja się spodziewam i nie pokrzyżują mi planów powoduje, że siedzę jak na szpilkach. Dlatego GoT (bez losów bitwy!) jest taki genialny.
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
- conus
- Posty: 293
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 17:08
- Lokalizacja: opacz kolonia - prawie wawa
- Has thanked: 1 time
Re: Exodus: Proxima Centauri
Kosteczki sprawiły mi wiele niespodzianek, ale dzięki nim również wiele rozgrywek stało się naprawdę wyjątkowymi i dzięki temu do dziś je pamiętam. Nie przeszkadza mi element losowy w grach, wychodzę z założenia, że każdy najbardziej nawet dopracowany plan to jedynie próba maksymalnego ograniczenia przypadku. Przeszkadza mi, kiedy moje wysiłki mają niewielki wpływ na grę a o sukcesie lub porażce w zbyt dużym stopniu decydują kości.
Gry bez elementu losowego wydają mi się jakieś nie naturalne i obce naturze...
Gry bez elementu losowego wydają mi się jakieś nie naturalne i obce naturze...
to jest tylko moja subiektywna opinia a nie Obiektywna Prawda Objawiona
-
- Posty: 416
- Rejestracja: 21 wrz 2012, 17:30
- Lokalizacja: Wroclaw
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 5 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Ok, czyli mamy konkret: w ameritrashach losowsoc, w eurograch staly zestaw, dzieki ktoremu mozna sobie wszystko zaplanowac. Gdzie w takim razie w Eclipsie ta "eurogrowosc"? Mapa jest dynamiczna, walki na kostkach, technologie losowane, obcy pojawiaja sie losowo i daja losowe bonusy za ich pokonanie. Co tam wiadomo na 100% oprocz tego ze gra trwa 10 rund?
- conus
- Posty: 293
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 17:08
- Lokalizacja: opacz kolonia - prawie wawa
- Has thanked: 1 time
Re: Exodus: Proxima Centauri
Eclipse to gra ekonomiczna z elementami walki w kosmosie i penetracji. Zarządzanie imperium to silniczek euro z przekładaniem kosteczek i dysków - to jest właśnie euro serce tej gry, pozostała jej część, czyli penetracja i walka są losowe.
Podziały na euro i ameri stają się powoli bez sensu i sprawdzają się jedynie w skrajnych przypadkach i starszych tytułach. Nowe tytuły zyskujące uznanie dużej liczby graczy to coraz częściej - jak Eclipse - udany mix euro i ameri.
Edit: exploracja = penetracja
Podziały na euro i ameri stają się powoli bez sensu i sprawdzają się jedynie w skrajnych przypadkach i starszych tytułach. Nowe tytuły zyskujące uznanie dużej liczby graczy to coraz częściej - jak Eclipse - udany mix euro i ameri.
Edit: exploracja = penetracja
Ostatnio zmieniony 07 maja 2013, 15:13 przez conus, łącznie zmieniany 2 razy.
to jest tylko moja subiektywna opinia a nie Obiektywna Prawda Objawiona
- costi
- Posty: 3416
- Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Eksploracja się trochę inaczej pisze
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Moja kolekcja
-
- Posty: 287
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
witam
czy ktoś może orientuje się w temacie reedycji tej gry ?
z informacji podanych na BGG wynika, że zmieniła się nie tylko szata graficzna ale również pewne elementy mechaniki uległy modyfikacji,
czy reedycja będzie dostępna u nas w sklepach, a jeśli tak to ile będzie kosztowała ?
Z góry dzięki za informacje.
Pozdrawiam
czy ktoś może orientuje się w temacie reedycji tej gry ?
z informacji podanych na BGG wynika, że zmieniła się nie tylko szata graficzna ale również pewne elementy mechaniki uległy modyfikacji,
czy reedycja będzie dostępna u nas w sklepach, a jeśli tak to ile będzie kosztowała ?
Z góry dzięki za informacje.
Pozdrawiam
Re: Exodus: Proxima Centauri
Wszystkie informacje są na stronie wydawnictwa: http://www.nskn.net/en2/exodus-proxima- ... ion-about/
- BartP
- Administrator
- Posty: 4721
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 886 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Co jest dla mnie najważniejsze, to ten fragment:
Dobra wiadomość, trzeba będzie ponownie przyjrzeć się tej grze.
Po polsku: zamieniliśmy rzut kostką w akcjach Bank, Wydobycie i Handel na stałe wartości równe 4. Czyli zdobędzie się po prostu 4 CP podczas akcji Bank, co - rzecz jasna - niweluje losowość.Banking, Mining and Trade Actions
The die/dice roll associated with performing each of these Action has been replaced with a fixed number, four (4). For example, when a player perform a Banking Action, he will simply gain 4 C.P. instead of rolling a die and gaining that much C.P. This change reduced the randomness associated with the economical aspect of the game.
Dobra wiadomość, trzeba będzie ponownie przyjrzeć się tej grze.
Sprzedam nic
- Galatolol
- Posty: 2337
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 933 times
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
W kwestii 4X w kosmosie choć bardziej w klimacie Space Empires 4X mogę polecić Burning Suns ( zwłaszcza pod kątem re grywalności mechanizm, ras przypomina Smallword tylko jest bardziej rozbudowany)- video Tom Vasel ale w sumie może i na Exodus rzucę okiem. W Burning Suns też są kości ale dobre planowanie pozwala je ograniczyć. W kwestii Eclipse zaś to odrzuca mnie trochę to całe budowanie ekonomii a nie imperium i losowość technologii (oraz czasem ich siła) które po prostu można znaleźć na mapie (bez dodatków starożytni to nie problem). Choć mechanizm rozwoju okrętów jest dość rozbudowany i niezły.
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Hej,
Ostatnio nabyłem (chyba jedyną sztukę) Exodusa z Rebela, revised edition.
Generalnie jest dużo lepiej, komponenty są dobrej jakości, kilka oficjalnych wariantów, łącznie 18 różnych ustawień plansz początkowych dla różnych ilości graczy ( po trzy ustawienia, short, normal i long games dna każdej ilości). Ładne statki, bardzo ładne hexy, kolory bardzo dobrze dodane na kartach postaci, dziurki na kostki populacji przy technologiach (super pomysł:))
I teraz też takie pytanie, czy nie znacie może sklepu gdziem można kupić podstawki pod figurki ale latające?
Coś jak Flying Bases na tej stronie:
http://www.em4miniatures.com/acatalog/M ... BASES.html
Tutaj za jednego funta dostajemy 15 ... tanio i wiem że te pasują
Ale szukam taniej i z PL
pozdrawiam
Ostatnio nabyłem (chyba jedyną sztukę) Exodusa z Rebela, revised edition.
Generalnie jest dużo lepiej, komponenty są dobrej jakości, kilka oficjalnych wariantów, łącznie 18 różnych ustawień plansz początkowych dla różnych ilości graczy ( po trzy ustawienia, short, normal i long games dna każdej ilości). Ładne statki, bardzo ładne hexy, kolory bardzo dobrze dodane na kartach postaci, dziurki na kostki populacji przy technologiach (super pomysł:))
I teraz też takie pytanie, czy nie znacie może sklepu gdziem można kupić podstawki pod figurki ale latające?
Coś jak Flying Bases na tej stronie:
http://www.em4miniatures.com/acatalog/M ... BASES.html
Tutaj za jednego funta dostajemy 15 ... tanio i wiem że te pasują
Ale szukam taniej i z PL
pozdrawiam
- AkitaInu
- Posty: 4060
- Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
- Lokalizacja: Chorzów
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 25 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
Banan2 pisze:TutajAkitaInu pisze: I teraz też takie pytanie, czy nie znacie może sklepu gdziem można kupić podstawki pod figurki ale latające?
Pozdrawiam
Hej, dzięki za info Znalazłem właśnie ten sklep na allegro i kupiłem z tego co czytałem to idealnie pasują do exodusa.
Thx
-
- Posty: 287
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
wow !
super sprawa z tymi podstawkami. Chyba też zamówię.
I jak, pasują ?
super sprawa z tymi podstawkami. Chyba też zamówię.
I jak, pasują ?
-
- Posty: 287
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
-
- Posty: 287
- Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Re: Exodus: Proxima Centauri
No i po pierwszej partii.
Graliśmy tylko w dwie osoby także nie wiem jak to wygląda na więcej osób.
Tak czy inaczej występuje tam wiele świetnych mechanizmów - rozwój technologiczny, programowanie ruchów, licytacje o karty polityki, transport ludności cywilnej, wyczerpywanie zasobów. Natomiast mechanika walk trochę prostacka, a na niej opiera się cała gra. Więc, aby grało się dużo przyjemniej konieczne jest wprowadzenie home rulsa.
I tak : zamiast trafiać na 5 i 6, trafiamy za każdą wielokrotność liczby 5 ( albo 6 jeśli chcemy zmniejszyć siłę ognia). Przy czym, sumujemy wartość wyrzuconych oczek. Np. wyrzucając dwiema kośćmi 3 i 2 oczka zadajemy jedno obrażenie.
Po zmianie dotyczącej prowadzenia walk gra śmiga idealnie i jest rewelacyjna !!!
Pozdrawiam
ps. a jak tam te podstawki ? dają radę ?
Graliśmy tylko w dwie osoby także nie wiem jak to wygląda na więcej osób.
Tak czy inaczej występuje tam wiele świetnych mechanizmów - rozwój technologiczny, programowanie ruchów, licytacje o karty polityki, transport ludności cywilnej, wyczerpywanie zasobów. Natomiast mechanika walk trochę prostacka, a na niej opiera się cała gra. Więc, aby grało się dużo przyjemniej konieczne jest wprowadzenie home rulsa.
I tak : zamiast trafiać na 5 i 6, trafiamy za każdą wielokrotność liczby 5 ( albo 6 jeśli chcemy zmniejszyć siłę ognia). Przy czym, sumujemy wartość wyrzuconych oczek. Np. wyrzucając dwiema kośćmi 3 i 2 oczka zadajemy jedno obrażenie.
Po zmianie dotyczącej prowadzenia walk gra śmiga idealnie i jest rewelacyjna !!!
Pozdrawiam
ps. a jak tam te podstawki ? dają radę ?
- Christoforos
- Posty: 437
- Rejestracja: 22 lut 2009, 22:51
- Lokalizacja: Lublin / Czerniejów
- Been thanked: 6 times
- Kontakt: