Strona 2 z 102
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 11:10
autor: Jan Madejski
kamron6 pisze:1. Na jednej z kart wydarzeń bestia z talii polowań atakuje graczy: to obrywają wszyscy, pierwszy gracz czy gracz wybrany ?
2. Ponawiam pytanie o to czy zdarzenia bieżące zmieniają sytuacje bieżącą czy też tylko przyszłą (np. broń zwiększona w wydarzeniu, a następnie walka z bestią)?
3. Można wciskać akcje graczy w każdej chwili?
4. Wygrywa się automatycznie po spełnieniu warunków zwycięstwa czy trzeba jeszcze doczekać np. nocy? (I jak jest z tą rodziną robinsonów - można wygrać scenariusz po prostu robiąc wynalazki i jeszcze nie mieć nawet dzieci?)
5. Jeśli pójdzie dwóch graczy na jakąś misje (powiedzmy odkrywanie) to przykładowo przygoda (nakazana z innych powodów) będzie dotyczyła ich dwóch czy jednego?
6. Otrzymywać żetony powiedzmy determinacji będzie otrzymać osoba w jakimś zadaniu, wszystkie osoby czy dowolny gracz ze wszystkich?
1: Pierwszy gracz (według instrukcji, s. 17).
~4: Natychmiast po spełnieniu celu scenariusza (ale nie wiem, czy ten ostatni scenariusz nie jest wyjątkiem - zasady scenariuszy są, moim zdaniem, trochę niedopowiedziane

- mogłyby być dokładniej opisane różne wyjątki, w miejsce np. ramki na punkty)
5-6: Już w momencie deklarowania akcji decydują, który z nich będzie rozpatrywał akcję. Drugi gracz nie uczestniczy w przygodzie, nie otrzymuje żetonów etc. - po prostu robi za "żeton kompasu/świeczek/psa".
Moje wątpliwość: jeśli muszę np. wykonać akcję eksploracji na przedmiocie, skarbie itp., to rozpatruję normalnie akcję (rzuty kości i przygoda, chyba, że przeznaczę 2 żetony), czy wystarczy poświęcić 1 pionek? Grałem z pełną akcją, ale może niepotrzebnie utrudniałem

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 11:54
autor: Majek10
Czy "Lek" daje jescze jakieś inne efekty niż leczenie ran specjalnych?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 13:22
autor: Wassago
Majek10 pisze:Czy "Lek" daje jescze jakieś inne efekty niż leczenie ran specjalnych?
Lek przydaje się w walce z niektórymi bestiami oraz do niektórych wydarzeń.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 13:33
autor: kamron6
Jeśli wykonujesz taką akcje eksploracji na przykład to musisz dawać 1/2 pionki, nie 1. Inaczej praktycznie nie różniłoby się to od dania tam po prostu jednego pionka (nie musiałbyś rzucać itd.), jest to zwykła akcja więc robiłeś dobrze.
Lek może leczyć te rany np. na brzuchu? (z powodu choroby itp.)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 14:34
autor: Borek224
Czy naczyń ( 1 jedzenie -> uleczenie rany ) można używać wielokrotnie jednej nocy? (nie znalazłem reguły która by to zabraniała a wydaje się to rozsądnym sposobem na utylizacje nadmiaru jedzenia w grze solo.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 14:51
autor: Wassago
Raz na dzień
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 23:35
autor: veljarek
Mam problem z palisadą, bo nie wiem czy pełni w grze jakąś istotną funkcję (przynajmniej w pierwszym scenariuszu).
Wiem że chroni przed sztormem. W instrukcji jest zapis że także przed dzikimi zwierzętami.
Nie znalazłem zapisu w instrukcji jak palisada chroni przed dzikim zwierzętami. Na str. 12 instrukcji jest zapis iż do do walki z bestią służy broń a nie ma mowy o poziomie palisady.
Prośba o pomoc.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 23:46
autor: Jan Madejski
Rola palisady, według moich dotychczasowych doświadczeń:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 75#p380915
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 23:54
autor: veljarek
Dzięki, no właśnie tak grałem. Liczyłem właśnie na większe znaczenie np. do ochrony schronienia przed dzikim zwierzętami o różnej sile w nocy.
Najważniejsze że dobrze grałem.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 04 lis 2012, 23:59
autor: veljarek
Czy kart pomysłów które posiadają postacie trzeba wymyślić tak jak inne tj. akcją budowy?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 05 lis 2012, 00:13
autor: Jan Madejski
veljarek pisze:Czy kart pomysłów które posiadają postacie trzeba wymyślić tak jak inne tj. akcją budowy?
Zgadza się - musisz spełniać ich wymagania (teren, inne przedmioty, surowce) i poświęcić 1-2 żetony akcji danej postaci (inni bohaterowie nie mogą wytworzyć tego przedmiotu). W momencie, gdy uda się wytworzyć dany przedmiot, bohater otrzymuje 2 żetony determinacji.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 05 lis 2012, 14:34
autor: Wassago
Żeby wszystko było w jednym miejscu:
Malash pisze:
PYTANIA:
Na koniec mam parę pytań do autora o zasady:
1. Czy przedmioty typu Naczynia, czy Palenisko pozwalają przerobić jednej nocy kilkukrotnie jedzenie na zdrowie, czy są to akcje dostępne tylko raz na rundę?
2. Cieśla: czy może w fazie akcji pójść budować np. krzyż (2 drewna) jeśli posiadamy tylko 1 drewna, ale wie że odpali sobie umiejkę zmniejszającą koszt budowy/od razu kładzie swoje dwa punkty determinacji na tej akcji, zamiast drugiego klocka drewna...? Czy też MUSI zabrać z obozu 2 klocki, a jak odpali umiejkę to jeden klocek przy budowie wróci do obozu?
Rozumiem do czego służy zasada o posiadaniu surowców w momencie wysyłania pionka na akcję, ale ta sytuacja nie bazuje na przyszłych zyskach, a na już posiadanej determinacji... więc jest dosyć specyficzna.
3. Na jednym kaflu nie mogą leżeć dwa takie sam żetony, np. produkcji jedzenia. Jeśli jednak kafelek na którym stoi obóz bazowo produkuje jedzenie, to nie blokuje nam to możliwości położenia dzięki wnykom żetonu jedzenia i produkcji dwóch klocków jedzenia, prawda?
4. "Każda Akcja może być podjęta kilka razy w tej samej rundzie, z wyjątkiem Akcji Zagrożenia..." - możemy więc wykonać wiele razy budowę, ale czy możemy wykonać wielokrotnie budowę np. dachu?
5. Czy możemy wyprodukować ponownie przedmiot, który już posiadamy, po to by zyskać znów jego bonus związany z wytworzeniem?
6. Gdy tracimy wytworzony przedmiot w wyniku kart wydarzeń/przygód - czy tracimy również bonus, który dał nam ten przedmiot przy wyprodukowaniu? Np. - 2 poziomy Palisady przy utraceniu "Muru", albo - 2 jedzenia przy utracie "Tamy"?
7. Scenariusz pierwszy: czy drewno odłożone na palenisko można zwracać do obozu i wykorzystywać na co innego, czy też jest tam odłożone ostatecznie?
8. Scenariusz drugi: Czy w ciągu jednej rundy można postawić kilka Krzyży, czy tylko 1 na turę?
9. Scenariusz drugi: Gdy mamy dołożyć kostki mgły na mapę, a nie ma już wolnych kafelków - wszyscy tracimy życie?
Wydawnictwo Portal pisze:Do @Malash
Odpowiedzi na pytania:
1. Tylko raz na turę.
2. Można położyć na polu budowa 1 Drewno oraz 2 żetony determinacji.
3. Prawda.
4. Tak.
5. Nie.
6. Tak.
7. Nie.
8. Kilka.
9. Tak (jest to gigantycznie hipotetyczna sytuacja).
Odpowiedzi na wątpliwość:
Gracze wybierają sobie cechy, a nie losują, tak więc jeśli komuś nie pasuje Żołnierz-Dzieciak (słusznie skądinąd) to po prostu nie wybierze takiego wariantu.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 05 lis 2012, 18:32
autor: efdee
A czy jeśli przeznaczę np. drewno na stworzenie przedmiotu, a nie uda mi się to tracę te surowce? Że niby popsułem

?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 05 lis 2012, 19:09
autor: Vincent
Hmm trochę bezsensem jest jak mamy mur co zwieksza palisade, potem w wyniku roznych zdarzen palisade mamy na 0. Tracimy mur i... musimy zmniejszyc palisade? Troche bezsens, fabularnie by to bylo tak ze kiedys a i owszem, zbudowalismy mur, ale rozlecial sie juz dawno temu

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 05 lis 2012, 21:27
autor: efdee
No właśnie moje pytanie jest dość zasadne, bo w regułach na ten temat (chyba) nic nie ma, ale fabularnie może być tak, że wziąłem skórę, żeby zbudować dach, ale pociąłem ją nie tak jak trzeba, albo rozerwałem na strzępy i z dachu wyszło nici
Stąd pytanie, czy surowce użyte do budowy (bo w instrukcji jest napisane, że dobrze jest przyporządkować surowce do akcji) w momencie kiedy nie wypadnie sukces ulegają zniszczeniu, czyli wracają do zasobów (banku), czy wracają na pole dostępnych surowców?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 05 lis 2012, 21:44
autor: Wassago
efdee pisze:A czy jeśli przeznaczę np. drewno na stworzenie przedmiotu, a nie uda mi się to tracę te surowce? Że niby popsułem

?
jeżeli nie zużyjesz surowca (nieudała się akcja budowy), to surowce wracają do Ciebie - czyli nie tracisz nic, jeżeli się nie uda

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 00:17
autor: Lartes
Proste pytanko - czy nie mając schronienia (i palisady), po wytworzeniu ognia zaznaczam poziom palisady na 1?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 21:05
autor: kwiatosz
O co chodzi w stwierdzeniu (przy rozpatrywaniu fazy wydarzenia) "Jeśli jest to ikona przygody [na karcie wydarzenia], weź odpowiedni żeton Przygody i połóż na właściwym polu akcji na planszy" - rozumiem, że to te wielkie żetony ze znakiem zapytania. Gdzie się je kładzie i po co?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 21:30
autor: Lartes
Żetony są 3, na każdą z akcji do których są karty (zielony, szary i brązowy). Kiedy masz położyć taki żeton, kładziesz go na odpowiadającym kolorem polu akcji (tam gdzie leżą karty, odpowiednio - eksploracji, zbierania surowców i budowy). I jesli się nie mylę, chodzi o to, że niezależnie od ilości pionków przypisanych akcji, albo wyrzoconej przygody na kości należy i tak dobrać kartę przygody. To jest opisane w instrukcji, na stronie 9 w brązowej ramce.
EDIT - to jak wygląda sprawa z tą palisadą i ogniem?

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 21:58
autor: kwiatosz
Dzięki

Palisada reprezentuje generalnie obronność, po mojemu ogień służy też odstraszaniu zwierząt etc, więc ideowo i fabularnie tę wartość obrony zwiększa.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 22:39
autor: Jan Madejski
Lartes pisze:Proste pytanko - czy nie mając schronienia (i palisady), po wytworzeniu ognia zaznaczam poziom palisady na 1?
Przyłączam się do pytania. Według instrukcji nie posiadając schronienia nie można
budować palisady, więc powyższy problem da się zinterpretować na 2 sposoby: nie można podejmować akcji budowania palisady (ale inne efekty - jak ogień - mogą ją zwiększać), albo nie można w ogóle zwiększać jej poziomu. Jeśli można zwiększać, to powstaje pytanie, czy poziom palisady spadnie o połowę gdy przeniesiemy obozowisko albo wybudujemy schronienie?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 22:43
autor: veljarek
Lartes pisze:Żetony są 3, na każdą z akcji do których są karty (zielony, szary i brązowy). Kiedy masz położyć taki żeton, kładziesz go na odpowiadającym kolorem polu akcji (tam gdzie leżą karty, odpowiednio - eksploracji, zbierania surowców i budowy). I jesli się nie mylę, chodzi o to, że niezależnie od ilości pionków przypisanych akcji, albo wyrzoconej przygody na kości należy i tak dobrać kartę przygody. To jest opisane w instrukcji, na stronie 9 w brązowej ramce.
dzięki za oświecenie, szkoda że taka informacja jest ukryta.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 22:45
autor: Lartes
Ja zrobię nawet uzupełnienie pytania - wybudowanie schronienia daje poziom palisady i dachu równy 0 (za instrukcją). Nie wiem więc, czy możliwe jest aby ogień przy braku schronienia dawał palisadę wyższego stopnia niż przy wybudowanym schronieniu. Czy mamy więc rozumieć, że efekt ognia (zwiększ poziom palisady o 1) obowiązuje tylko, gdy mamy wybudowane schronienie a więc i palisadę na poziomie 0)? Bo schronienie z kafelka też
chyba palisady/dachu nie zapewnia....
Złożona kwestia jak widać

Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 23:28
autor: veljarek
Ja rozumiem to tak, iż gdy na kaflu jest schronienie to możemy sobie budować dach + palisadę, jeżeli przenosimy się na kafel bez schronienia to wszystko spada do zera (tak jest w zasadach).
Schronienie na kaflu traktuję jak coś w rodzaju wnęki w skale, gdzie można rozbudować dach, ale już nie można tego przenieść.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
: 07 lis 2012, 23:44
autor: Lartes
No ok, czyli wtedy schronienie na kaflu traktuje jakby miało poziom palisady/dachu 0, więc ogień zwiększa palisadę do 1?
