Strona 2 z 32
Re: Clash of Cultures
: 02 gru 2012, 15:35
autor: uyco
Dodruk zdaje się ze niebawem dotrze do Z-MANa. Mam nadzieje, ze u nas pojawi się do gwiazdki. Natanielu?
Re: Clash of Cultures
: 02 gru 2012, 20:08
autor: Nataniel
Niestety nie wiem :/ Czekamy, jak cała Europa.
Re: Clash of Cultures
: 09 sty 2013, 12:09
autor: uyco
jakieś wieści?
Re: Clash of Cultures
: 21 sty 2013, 23:35
autor: Kolejarz
Ktoś może bardziej ograł? Dotychczasowe wrażenia są bardzo zachęcające, ale jak to działa na dłuższą metę?
Nawet na BGG mało opinii, chociaż gra ma zadeklarowanych fanów. Chyba to trochę kwestia dostępności. Ocen jest bardzo mało jak na dość głośny tytuł.
I czy pojawi się w końcu w polskich sklepach? A może polska wersja?
Re: Clash of Cultures
: 02 lut 2013, 02:57
autor: schizofretka
Pojawiły się preordery (z terminem na luty), gdzieniegdzie po 215zł. Nice.
Re: Clash of Cultures
: 02 lut 2013, 13:27
autor: Kolejarz
Wierzę, że gra miałaby powodzenie wśród polskich graczy, a niestety nie jest niezależna językowo. Trzeba przyznać, że swoje kosztuje - jak to jest z ilością elementów itd? Wizualne przedstawienie rozwoju miast bardzo mi się podoba.

Figurek jest dużo, chociaż wszystkie jednakowe, żetony, karty, więc pewnie nie ma na co narzekać?
Jedno co mnie martwi, to karty z wydarzeniami. Zdaje się, że mogą być lepsze i gorsze, a mają duże znaczenie i ktoś może wygrać fartem. Mam rację, czy to tylko takie wrażenie? Czy w talii są wydarzenie zarówno z jednoznacznie negatywnym działaniem dla danego gracza, jak i wyraźnie korzystne? Może się zdarzyć, że ktoś przez całą grę dostanie tylko fajne rzeczy, a ktoś inny będzie miał same problemy?
Dla porównania uważam, że w Eclipse dociąg hexów jest dobrze rozwiązany. Są lepsze i gorsze, ale ciągnie się ich odpowiednio dużo, a różnice nie są drastyczne. Czasem trzeba dostosować strategię do tego, co się wylosowało, ale po kilku grach można się odnaleźć w każdej sytuacji. Czy w CoC eventy są tak bardzo istotne i mogą komuś popsuć wszystko, albo przeciwnie - zagwarantować zwycięstwo?
Re: Odp: Clash of Cultures
: 25 lut 2013, 01:21
autor: przemoo99
To ja troszkę odkopię i poproszę o opinie i odczucia po grze. I odwieczne pytanie: czy warto?
Re: Clash of Cultures
: 03 mar 2013, 15:29
autor: sowacz
Jestem po dwóch rozgrywkach czteroosobowych i mam mieszane uczucia co do rozgrywki. Gra okazała się troszkę bardziej ciężka, niż mi się wydawało czytając recenzje w necie. Im dalej w las, im więcej rozwiniętych technologii, tym coraz więcej pojawia się opcji podczas każdej tury gracza. Pod koniec gry rozgrywka ciągnęła się niemiłosiernie, zwłaszcza jak każdy z graczy miał już rozwinięte "Economic Liberty", co tak naprawdę daje czwartą akcję "Collect" w turze.
W ogóle w naszych rozgrywkach (w tej drugiej zwłaszcza) oczywistością stało się rozwijanie najpierw technologii w kierunku uzyskania "Economic Liberty". Wspólnie po obu rozgrywkach ustaliliśmy, że EL jest zbyt koksiarskim advancem, żeby mogło być zignorowane przez gracza, który chce się liczyć w starciu o zwycięstwo. 4 akcje, a nie 3 w turze, to jednak jest bardzo duży podpak.
Re: Clash of Cultures
: 21 mar 2013, 14:03
autor: olocop
sowacz pisze:
W ogóle w naszych rozgrywkach (w tej drugiej zwłaszcza) oczywistością stało się rozwijanie najpierw technologii w kierunku uzyskania "Economic Liberty".
Czy ktoś, kto już trochę pograł, może podzielić się wrażeniami co do regrywalności? Czy nie jest tak, że rozwój technologii jest tylko pozornie szeroki, a i tak za każdym razem rozwija się podobnie? I czy po pierwszym zachwycie tak samo wygląda porównanie z SMCiv?
Re: Clash of Cultures
: 21 mar 2013, 18:00
autor: bart8111
Pamiętam, że tajemniczy padalec swego czasu zapowiadał zrobienie recenzji porównawczej z SMCiv. Sam bym chętnie przeczytał bo gra mnie ciekawi a na spotkaniach się nie pojawia niestety.
Re: Clash of Cultures
: 22 mar 2013, 00:02
autor: schizofretka
Ja mam i chętnie zagram, ale jest za duża na chwilę i agresora raczej też. Tajemniczemu padalcowi się akurat SM Civ podobała bardziej, ale jest raczej w mniejszości. Mi gra się cały czas podoba.
Re: Clash of Cultures
: 22 sty 2014, 21:09
autor: Rocy7
Kolega z postu wyżej

polecił mi tą grę w innym wątku jako gry z ciekawymi opcjami rozwoju mam jednak kilka pytań:
1) wariant na 2 osoby daje radę?
2) czy rozwój jest identyczny dla każdego czy każdy ma swoje indywidualne technologie?
3) nacje różnią się czymś oprócz wyglądu/koloru figurek?
4) jest dużo celów nie militarnych?
5) czas gry na osoby osoby? i czy na 4 osoby da się skończyć w 4 godziny, po której partii?
6) są możliwości zaskoczenia przeciwnika? np.karty do zagrania w trakcie bitwy mogą drastycznie odmienić jego losy?
7) w bitwach liczy się jedynie przewaga liczebna, czy lepsze przygotowanie (ulepszenia jednostek itp.)?
8 ) tajne cele można zmieniać próbować dobrać lepiej pasujące do sytuacji?
9) czy oczekiwanie na swoją turę była uciążliwe (downtime?)
10) wymagana jest bardzo dobra znajomość angielskiego przez wszystkich graczy? czy wystarczy, że ktoś ogarnie instrukcje i będzie czasem pomagał z kartami?
Re: Clash of Cultures
: 22 sty 2014, 21:23
autor: schizofretka
1) Nie grałem, ale raczej tak - plansza jest z kafelków.
2) Technologie do wyboru są takie same dla wszystkich, to co wybierzesz zależy głównie od okolicy twoich miast początkowych
3) Nie
4) Każda karta misji ma do wyboru cel militarny i pokojowy
5) Pierwszą partię można zamknąć w 4h (bez tłumaczenia)
6) Są karty akcji pomagające podczas bitwy, ale na szczęście nie drastycznie
7) głównie przewaga liczebna, ale są technologie wspomagające walkę

można się nimi wymieniać
9) W normie jak na cięższą grę na 4 osoby
10) Są tajne karty misji po angielsku i nazwy/objaśnienia technologii na planszach graczy. Pewna znajomość języka jest konieczna.
Re: Clash of Cultures
: 22 sty 2014, 21:57
autor: Rocy7
schizofretka pisze:5) Pierwszą partię można zamknąć w 4h (bez tłumaczenia)
dzięki:).
A kolejne partię da się w 3 h. lub krócej?
Re: Clash of Cultures
: 22 sty 2014, 22:01
autor: schizofretka
Zależy czy gra będzie trwać pełną długość. Jeśli tak, to może być trudno o ile nie jesteście wybitnie szybkimi graczami. Ale jeśli w Eclipse powiedzmy mieścicie się w 30 minut na gracza, to pewnie tak.
Re: Odp: Clash of Cultures
: 23 sty 2014, 12:03
autor: Rocy7
Probowal ktos wariantu szybkiej gry na 4 rundy? Ile czasowo wychodzi i jak mocno cierpi na tym satysfakcja z gry?
Re: Clash of Cultures
: 23 sty 2014, 15:43
autor: uyco
Rocy7 pisze:
3) nacje różnią się czymś oprócz wyglądu/koloru figurek?
jest dostępny na bgg fanowski dodatek, który wprowadza unikalne cywilizacje. wydrukowalem, ale okazji zagrać nie było.
E: podobno w tym roku ma być dodatek, ale nie wprowadzi trybu na 5 graczy

Re: Odp: Clash of Cultures
: 31 sty 2014, 17:18
autor: Rocy7
Oficjalny dodatek moze byc ciekawy, choc fanowski wprowadzal dodatkowo unikalne jednostki dla poszczegolnych ras.
Zastanawia mnie jedna rzecz w kwestii rozgrywki, czy strategia oparta na defensywie i rozwoju ma w tej grze szanse przeciwko strategii ofensywnej opartej na ekspansji? Konkretniej czy moge zbudowac 3-4 miasta i skupic sie na obronie oraz tajnych celach, czy jednak trzeba ciagle atakowac i kontrolowac jak najwiekszy obszar mapy by wygrac?
Re: Clash of Cultures
: 11 maja 2014, 19:45
autor: Rocy7
Dziś na BBG ukaże się moje
kompletne tłumaczenie wszystkich kart Clash of Cultures w wersji do włożenia do koszulek z oryginalnymi, wiem że to może nie do końca polskie wydanie, ale u mnie gra koszulki+ wkładka całkiem nieźle zdaje egzamin.
Przetłumaczyłem też plansze ulepszeń.
http://boardgamegeek.com/filepage/10333 ... -na-polski
Re: Clash of Cultures
: 12 maja 2014, 17:39
autor: omam
wspaniała sprawa

,
uszanowanie dla kolegi !
Re: Clash of Cultures
: 13 maja 2014, 22:55
autor: Rocy7
Uwaga na kartach zdarzeń głodu jest błąd w tłumaczeniu, zawsze gdy traci się więcej niż 1 jedzenia powinno być
"za każde jedzenie, którego nie masz musisz zredukować Nastrój jednego ze swoich miast".
Re: Clash of Cultures
: 27 maja 2014, 11:14
autor: Rocy7
Po kilku partiach pora na kolejne wrażenia w kwestii Clasha.
Podoba mi się na pewno konieczność każdorazowego dostosowania się do sytuacji na mapie. Są technologie uniwersalne, ale sens niektórych kombosów jak np. nawigacji i szlaków handlowych zależy w bardzo dużym stopniu od aktualnego ułożenia mapy.
Interesujący jest też wariant przyśpieszony na 4 rundy z dwoma darmowymi technologiami, co rundę i początkiem w postaci 1 szczęśliwego miasta oraz 2 osadników - krótszy czas gry zbliżona liczba decyzji. Nadaje się on nawet do nauki początkujących.
Pewną wadą gry jest jak dla mnie całkowita swoboda technologii, z jednej strony wyrównuje to szanse, a drugiej jednak nawet w przypadku kombosów złożonych z ustroju, 4 ruchy ( 1i 1/3 tury) wystarcza by inny gracz skopiował Twój pomysł.
Ciągle analizuje kwestię przydatności armii, w moich partiach armie wchodziły do gry dopiero w ostatnich rundach jednak brak odpowiedniego przygotowania do starcia skutkował niejednokrotnie utratą miasta w ostatniej chwili, co zabierało cenne punkty zwycięstwa.
Próbował ktoś strategii stricte militarnej, na ile była skuteczna? Z jednej strony przy dobrej ekonomii, wystawienie nawet dużej armii w krótkim okresie czasu to nie problem, z drugiej bitwy są jednak dość ryzykowne z uwagi na kostki.
Re: Clash of Cultures
: 19 sie 2014, 11:17
autor: sqb1978
Po 1 niedokończonej i trochę okrojonej rozgrywce zamówiłem tę grę. Urzekła mnie od pierwszego ruchu

Re: Clash of Cultures
: 20 paź 2014, 18:40
autor: Rocy7
Jest już dodatek Clash of Cultures Civilizations (od 140 zł).
14 Civilization boards
42 Leader cards
3 building types
2 army units
20 Event cards
42 Leader cards
6 Objective cards
Re: Clash of Cultures
: 20 paź 2014, 19:28
autor: sqb1978
Grał już ktoś? jakieś pierwsze wrażenia?