Terra Mystica - pytania i wątpliwości
Re: Terra Mystica
Witam,
mam pewne pytanie dotyczące żetonów łask, niby zasady proste, ale nasuwa się dużo pytań.
Załóżmy ze wybudowałem sobie trzy świątynie , które według instrukcji , każda powinna przynieść mi jeden żeton łask za samo wybudowanie (tak jest?), teraz czy odpalamy tylko jeden żeton łask, wybrany przez nas , czy też żetony łask działają wszystkie na raz rzecz jasna te które posiadamy obok planszy?
mam pewne pytanie dotyczące żetonów łask, niby zasady proste, ale nasuwa się dużo pytań.
Załóżmy ze wybudowałem sobie trzy świątynie , które według instrukcji , każda powinna przynieść mi jeden żeton łask za samo wybudowanie (tak jest?), teraz czy odpalamy tylko jeden żeton łask, wybrany przez nas , czy też żetony łask działają wszystkie na raz rzecz jasna te które posiadamy obok planszy?
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3240
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 71 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
nie do konca rozumiem pytanie, ale z żetonami łask jest tak:
budując świątynię albo sanktuarium natychmiast otrzymujemy 1 żeton łask (bodajże Czarnoksiężnicy - dwa). wybieramy z banku dowolny z dostepnych, byle nie taki, który już mamy.
żeton działa zależnie od tego, co robi. jeśli jest to żeton punktujący, to będzie działał, gdy zajdzie okoliczność tegoż punktowania. jeśli żeton z dochodem, to zawsze w fazie dochodu itp. raz zakupione żetony generalnie działają do końca gry.
budując świątynię albo sanktuarium natychmiast otrzymujemy 1 żeton łask (bodajże Czarnoksiężnicy - dwa). wybieramy z banku dowolny z dostepnych, byle nie taki, który już mamy.
żeton działa zależnie od tego, co robi. jeśli jest to żeton punktujący, to będzie działał, gdy zajdzie okoliczność tegoż punktowania. jeśli żeton z dochodem, to zawsze w fazie dochodu itp. raz zakupione żetony generalnie działają do końca gry.
Re: Terra Mystica
Faktycznie namieszałem...
Dziękuje za odpowiedź, o to mi właśnie chodziło!!
Pozdrawiam!
Dziękuje za odpowiedź, o to mi właśnie chodziło!!
Pozdrawiam!
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Terra Mystica
Szanowni, krótkie pytanie - czy są jakieś kruczki w zasadach, o których łatwo zapomnieć/przeinaczyć? Wieczorem wpada kolega, który jest po jednej grze i ma tłumaczyć zasady, ja sam grałem raz z pół roku temu i nie chciałbym czegoś przegapić.
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3240
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 71 times
- Kontakt:
Re: Terra Mystica
Chyba nie. Może jedynie zasysanie magii podczas budowy po sąsiedzku. I fakt, że zasysa się albo max albo nic, przy czym jeśli max dla gracza to mniej niż max dostępny (bo po prostu więcej jego kółko pnie przyjmie) to się właśnie liczy ten max gracza. innymi słowy, nie musi brać tego, co mu się nie mieści
- KubaP
- Posty: 5834
- Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 137 times
- Been thanked: 409 times
Re: Terra Mystica
Dziękuję pięknie!Veridiana pisze:Chyba nie. Może jedynie zasysanie magii podczas budowy po sąsiedzku. I fakt, że zasysa się albo max albo nic, przy czym jeśli max dla gracza to mniej niż max dostępny (bo po prostu więcej jego kółko pnie przyjmie) to się właśnie liczy ten max gracza. innymi słowy, nie musi brać tego, co mu się nie mieści
Re: Terra Mystica
http://boardgamegeek.com/wiki/page/Terra_Mystica_FAQ
Ale to głównie jakies bardzo szczegółowe rzeczy, w stylu czy mozna terramorfować bez budowy, czy można polecieć dywanem na sąsiednie pole itp. raczej bardzo mocno szczegółowe i zwylke nie bardzo znaczące.
Ale to głównie jakies bardzo szczegółowe rzeczy, w stylu czy mozna terramorfować bez budowy, czy można polecieć dywanem na sąsiednie pole itp. raczej bardzo mocno szczegółowe i zwylke nie bardzo znaczące.
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
R.Feynman
Re: Terra Mystica
Czy jest jakaś przeszkoda - poza downtimem podejrzewam - aby w TM grać w 6-7 osób? Grał ktoś w więcej niż maksymalne 5 osób? Warto próbować, czy szkoda czasu?
- Wolf
- Posty: 1517
- Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
- Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 194 times
Re: Terra Mystica
Przeszkód jest wiele:
- żetony łask
- żetony miast
- miejsce na planszy
- akcje (za manę)
Każdy z tych elementów będzie zbyt mocno zależny od kolejności dla gry na 6-7 osób. Już na 5 osób jest bardzo ciasno i może brakować żetonów łask / miast, na więcej dojdą kolejne problemy wynikające z tego, że zbyt duża ilość graczy może zagrać wcześniej. W skrócie: da się, ale będzie to koszmar.
Rozwiązanie jest bardzo proste: kupujecie drugą Terra Mysticę i dzielicie się na 2 zespoły .
- żetony łask
- żetony miast
- miejsce na planszy
- akcje (za manę)
Każdy z tych elementów będzie zbyt mocno zależny od kolejności dla gry na 6-7 osób. Już na 5 osób jest bardzo ciasno i może brakować żetonów łask / miast, na więcej dojdą kolejne problemy wynikające z tego, że zbyt duża ilość graczy może zagrać wcześniej. W skrócie: da się, ale będzie to koszmar.
Rozwiązanie jest bardzo proste: kupujecie drugą Terra Mysticę i dzielicie się na 2 zespoły .
Re: Terra Mystica
mam pytanie do 9 żetonu bonusów.
"W Fazie 1: Dochody gracz otrzymuje 2 Robotników, dodatkowo kiedy gracz oddaje ten żeton przy pasowaniu otrzymuje 4 PZ za posiadanie Twierdzy i/lub Sanktuarium na planszy."
Mamy tu różne interpretacje:
1) mając i twierdzę i sanktuarium gracz dostanie łącznie 4PZ z względu na "i".
2) gracz dostanie łącznie 8PZ, 4PZ za twierdzę + 4PZ za sanktuarium. na podobnej zasadzie jak za każdą osadę dostaje 1PZ lub 2PZ za każdą faktorię (na innych bonusach)
"W Fazie 1: Dochody gracz otrzymuje 2 Robotników, dodatkowo kiedy gracz oddaje ten żeton przy pasowaniu otrzymuje 4 PZ za posiadanie Twierdzy i/lub Sanktuarium na planszy."
Mamy tu różne interpretacje:
1) mając i twierdzę i sanktuarium gracz dostanie łącznie 4PZ z względu na "i".
2) gracz dostanie łącznie 8PZ, 4PZ za twierdzę + 4PZ za sanktuarium. na podobnej zasadzie jak za każdą osadę dostaje 1PZ lub 2PZ za każdą faktorię (na innych bonusach)
- the_ka
- Posty: 471
- Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
- Lokalizacja: Jaworzno
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 27 times
Re: Terra Mystica
z angielskiej instrukcji str. 19 "... get 4 victory point if you have already built your Stronghold and/or 4 victory point if you have already built your Sanctuary"Fiszu pisze:mam pytanie do 9 żetonu bonusów.
"W Fazie 1: Dochody gracz otrzymuje 2 Robotników, dodatkowo kiedy gracz oddaje ten żeton przy pasowaniu otrzymuje 4 PZ za posiadanie Twierdzy i/lub Sanktuarium na planszy."
Mamy tu różne interpretacje:
1) mając i twierdzę i sanktuarium gracz dostanie łącznie 4PZ z względu na "i".
2) gracz dostanie łącznie 8PZ, 4PZ za twierdzę + 4PZ za sanktuarium. na podobnej zasadzie jak za każdą osadę dostaje 1PZ lub 2PZ za każdą faktorię (na innych bonusach)
8pkt... jak już wspomniał BartP
Re: Terra Mystica
Cześć
Proste pytanie - czy w pierwszej fazie kiedy przekształcam teren i od razu buduje domek muszę ponieść koszt tej budowy? (coś tam w robotnikach i monetach?)
Dzięki.
Proste pytanie - czy w pierwszej fazie kiedy przekształcam teren i od razu buduje domek muszę ponieść koszt tej budowy? (coś tam w robotnikach i monetach?)
Dzięki.
- Emmanuelle
- Posty: 14
- Rejestracja: 06 mar 2014, 10:11
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 2 times
Re: Terra Mystica
Witam, mam pytanie:
Konwersja: wymiana Kapłana na Robotnika - co się dzieje z wymienionym Kapłanem - wraca do rezerw gracza czy wypada z gry?
Konwersja: wymiana Kapłana na Robotnika - co się dzieje z wymienionym Kapłanem - wraca do rezerw gracza czy wypada z gry?
Re: Terra Mystica
wraca do rezerw graczaEmmanuelle pisze:Witam, mam pytanie:
Konwersja: wymiana Kapłana na Robotnika - co się dzieje z wymienionym Kapłanem - wraca do rezerw gracza czy wypada z gry?
Re: Terra Mystica
Hej,
mam pytanko, bo jakoś w instrukcji nie mogę znaleźć wyjaśnienia.
Po wybudowaniu sanktuarium odsłania się pole, na którym jeden symbol daje nam kapłana w fazie dochodu, ale co oznacza ten symbol po lewej - w kształcie żetonu miasta i z trzema sześciokątami wewnątrz w kolorze rasy?
mam pytanko, bo jakoś w instrukcji nie mogę znaleźć wyjaśnienia.
Po wybudowaniu sanktuarium odsłania się pole, na którym jeden symbol daje nam kapłana w fazie dochodu, ale co oznacza ten symbol po lewej - w kształcie żetonu miasta i z trzema sześciokątami wewnątrz w kolorze rasy?
Re: Terra Mystica
Z tego co pamiętam to, że wystarczą 3 budynki, aby powstało miasto. Niech mnie ktoś poprawi, jeśli coś pomieszałem. Dawno nie grałem.Ramirez pisze:Hej,
mam pytanko, bo jakoś w instrukcji nie mogę znaleźć wyjaśnienia.
Po wybudowaniu sanktuarium odsłania się pole, na którym jeden symbol daje nam kapłana w fazie dochodu, ale co oznacza ten symbol po lewej - w kształcie żetonu miasta i z trzema sześciokątami wewnątrz w kolorze rasy?
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 57 times
Re: Terra Mystica
Sprecyzuje nieco.Sandman pisze:Z tego co pamiętam to, że wystarczą 3 budynki, aby powstało miasto. Niech mnie ktoś poprawi, jeśli coś pomieszałem. Dawno nie grałem.Ramirez pisze:Hej,
mam pytanko, bo jakoś w instrukcji nie mogę znaleźć wyjaśnienia.
Po wybudowaniu sanktuarium odsłania się pole, na którym jeden symbol daje nam kapłana w fazie dochodu, ale co oznacza ten symbol po lewej - w kształcie żetonu miasta i z trzema sześciokątami wewnątrz w kolorze rasy?
Do zamknięcia tego konkretnego miasta, w którym znajduje się sanktuarium, wystarczają 3 budynki.
-
- Posty: 1007
- Rejestracja: 15 gru 2012, 21:31
- Lokalizacja: Warszawa Tarchomin
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 46 times
Re: Terra Mystica
Jestem ciekawy jak interpretujecie zasadę z budowaniem miasta. (otrzymaniem żetonu)
Mam już jedno skończone miasto i kończę budowę drugiego, co wiąże się z tym że miasta się połączą.
a) Nie dostaje żetonu, ponieważ utworzyło się jedno, duże miasto - tak gramy.
b) Dostaje drugi żeton miasta, ponieważ najpierw spełniłem warunek otrzymania żetonu, a następnie dwa miasta połączyły się.
Mam już jedno skończone miasto i kończę budowę drugiego, co wiąże się z tym że miasta się połączą.
a) Nie dostaje żetonu, ponieważ utworzyło się jedno, duże miasto - tak gramy.
b) Dostaje drugi żeton miasta, ponieważ najpierw spełniłem warunek otrzymania żetonu, a następnie dwa miasta połączyły się.
- romeck
- Posty: 2875
- Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
- Lokalizacja: Warszawa / Łódź
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 5 times
Re: Terra Mystica
Przebijam się przez Pravidla Hry i mam już pytanie:
Wiem, że zbudować osadę mogę na odpowiednio przekształconym polu, sąsiadującym bezpośrednio lub pośrednio z innym polem, na którym stoi mój budynek. To jest jasne. Ale przecież mogę przekształcić pole bez zbudowania na nim osady (pole pozostaje niezajęte, ale przekształcone i to nawet niekoniecznie na mój preferowany teren). Czy takie pole, które tylko chcę przekształcić też musi sąsiadować z moim budynkiem? Czy mogę sobie teraformować jakieś pole na drugim końcu mapy?
Wiem, że zbudować osadę mogę na odpowiednio przekształconym polu, sąsiadującym bezpośrednio lub pośrednio z innym polem, na którym stoi mój budynek. To jest jasne. Ale przecież mogę przekształcić pole bez zbudowania na nim osady (pole pozostaje niezajęte, ale przekształcone i to nawet niekoniecznie na mój preferowany teren). Czy takie pole, które tylko chcę przekształcić też musi sąsiadować z moim budynkiem? Czy mogę sobie teraformować jakieś pole na drugim końcu mapy?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Re: Terra Mystica
Rzeczywiście, instrukcja nie określa tego jasno, jednak zgodnie z tym co piszą na BGG nie można: http://boardgamegeek.com/thread/1132151 ... ent-spaces. Zresztą moim zdaniem, takie przekształcanie dowolnych pól na planszy, wprowadzało by tylko niepotrzebny chaos i komplikacje do rozgrywki.