Strona 2 z 2

Re: Prawa autorskie

: 09 wrz 2014, 15:34
autor: pingus
Moim zdaniem dlatego, że to się zupełnie nie opłaca, ale oczywiście mogę się mylić.

Re: Prawa autorskie

: 09 wrz 2014, 16:12
autor: MichalStajszczak
To też, ale to chyba nie jest jedyny powód. Istotna jest moim zdaniem także świadomość grupy docelowej. Gry przeznaczone dla masowych klientów kupują właśnie masowi klienci, którzy nie mają zwykle rozeznania w tym, co jest oryginalne, a co nie. Nowoczesne planszówki mają węższą sieć dystrybucji i bardziej świadomych klientów, którzy często od razu zauważą, że mają do czynienia z plagiatem.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 08:24
autor: Rocy7

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 09:48
autor: Leszy2
I bardzo dobrze, że nie można zastrzec mechaniki!

Zdajecie sobie sprawę w jakiej bylibyśmy sytuacji, gdyby mechaniki były zmonopolizowane?
Mielibyśmy raptem kilka gier na rynku i to za horrendalną cenę.

Jest bardzo wiele osób, które oddałyby swoje pomysły na grę za darmo, byle by tylko moc ujrzeć ja w sklepie pięknie wydaną.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 10:13
autor: misioooo
Jak by mieć odpowiednie zaplecze pewnie da się opatentować... Skoro pewna firma opatentowała sobie... kształt, to czemu nie sposób przemieszczania elementów na planszy?

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 10:36
autor: MichalStajszczak
misioooo pisze:Skoro pewna firma opatentowała sobie... kształt
:?: Nie sądzę by mogła opatentować kształt w sensie matematycznym, czyli równanie krzywej albo powierzchni kształt ten opisującej.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 10:39
autor: misioooo
Firma sadownicza
To ja opatentuję sobie prostokątne pudełko z kartonem w środku, które po rozłożeniu działa tak czy siak (mechanika gry) ;P To sa oczywiście absurdy, ale... W takim świecie żyjemy. Mając $ można wiele więcej niż bez $...

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 10:57
autor: MichalStajszczak
misioooo pisze:To ja opatentuję sobie prostokątne pudełko
W USA może tak, w Polsce nie. Z treści artykułu wynika, że w polskim rozumieniu przepisów nie jest to patent tylko zastrzeżenie wzoru użytkowego.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 12:42
autor: Leszy2
Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 13:10
autor: KonradT
Leszy2 pisze:Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
Nie wiem czy w prawie polskim też to jest możliwe ale w USA jest możliwość uzyskania patentu na "system" (nie pamiętam jak dokładnie to nazywają). Tej możliwości użyli Wizardzi żeby opatentować Magica. Powiązali oni model dystrybucji oraz zasady gry w jeden system.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 13:19
autor: KubaP
KonradT pisze:
Leszy2 pisze:Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
Nie wiem czy w prawie polskim też to jest możliwe ale w USA jest możliwość uzyskania patentu na "system" (nie pamiętam jak dokładnie to nazywają). Tej możliwości użyli Wizardzi żeby opatentować Magica. Powiązali oni model dystrybucji oraz zasady gry w jeden system.
Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 13:37
autor: c08mk
KubaP pisze: Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
To już wiem czemu kiedyś oglądając filmik z gry, osoba prezentująca miała problemy ze słownictwem. FFG olało "tap" i za to używa "exhaust" i tu właśnie był problem z gdzie prezenter się mylił.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 22:25
autor: KonradT
KubaP pisze:
KonradT pisze:
Leszy2 pisze:Na stronie Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wyczytałem:

Patent jest prawem wyłącznym udzielanym na wynalazek, bez względu na dziedzinę techniki, który jest nowy, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania.

Za wynalazki nie uważa się w szczególności:
(...)
planów, zasad i metod dotyczących działalności umysłowej lub gospodarczej oraz gier;


http://www.uprp.pl/podstawowe-informacj ... x,pl,text/

Koniec. Kropka.
Nie wiem czy w prawie polskim też to jest możliwe ale w USA jest możliwość uzyskania patentu na "system" (nie pamiętam jak dokładnie to nazywają). Tej możliwości użyli Wizardzi żeby opatentować Magica. Powiązali oni model dystrybucji oraz zasady gry w jeden system.
Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
W ramach tego systemu wchodzi zarówno model CCG jak, zaznaczenie zmiany stanu poprzez tapowanie i kilka innych rzeczy. Czyli w dużym uproszczeniu można robić gry w modelu CCG bez tapowania albo gry z tapowaniem ale w innym modelu dystrybucji.
Patent: http://www.google.com/patents/US5662332
Trading card game method of play
novel method of game play and game components that in one embodiment are in the form of trading cards
Another feature of the present invention is the limited availability of game components, such as cards, which gives them a collectible nature. This encourages players to trade for more powerful cards and to complete a set of cards for game playing as well as collecting purposes. The method of play can be expanded to include a winner taking one or more of the loser's cards at the end of a game or game set or tournament. For instance, in the trading card version of the invention, the complete collection of cards may number in the hundreds, with perhaps 100 of the cards having limited publication and distribution, thus making them uncommon. Other cards will have even more restricted publication and distribution, making those cards rare. Other cards will have virtually unlimited distribution, rendering them common. Players obtain cards by purchasing them at retail outlets, trading them with other players, or winning them as ante or prizes at games and tournaments.

Re: Prawa autorskie

: 03 mar 2016, 22:32
autor: KonradT
c08mk pisze:
KubaP pisze: Nie do końca. Opatentowali niektóre elementy (np. słowo "tap"). Ale CCG każdy może dalej robić i robi ;)
To już wiem czemu kiedyś oglądając filmik z gry, osoba prezentująca miała problemy ze słownictwem. FFG olało "tap" i za to używa "exhaust" i tu właśnie był problem z gdzie prezenter się mylił.
Ciekawostka: tapowanie nie musi się odbywać poprzez obrócenie karty o 90 stopni. Można tapować w dowolny sposób. Ważne aby ten sposób był widoczny i odwracalny.
"Tapping" is an act of flagging the card to indicate to all players that the energy provided by the card is being used and is no longer available. This can be accomplished in various ways, including placing an object on the card, turning the card over or, more preferably, rotating the card counterclockwise approximately 90 degrees on the playing surface from an original orientation or position. Similarly, "untapping" means rotating the card 90 degrees in a clockwise direction to the original orientation or removing the flag symbol.

Re: Prawa autorskie

: 06 kwie 2016, 12:06
autor: dicer
Mam takie pytanie:

Czy jeżeli tworzę sobie dodatek fanowski do jakiejś gry i chciałbym do niego wykorzystać jakieś grafiki ściągnięte z internetu, to mogę to zrobić legalnie w ramach Art. 23 "Ustawy o prawie autorskim", czyli tzw. dozwolonego użytku osobistego?

Re: Prawa autorskie

: 06 kwie 2016, 14:34
autor: MichalStajszczak
MisterC pisze:Tak, w ramach dozwolonego użytku osobistego możesz w swoich czterech ścianach (w gronie rodzinnym i towarzyskim) robić z tym co chcesz.
Ale np. granie w taki dodatek na powszechnie dostępnym konwencie byłoby już chyba naruszeniem prawa autorskiego.

Re: Prawa autorskie

: 15 lip 2020, 12:25
autor: eskabb
Najprościej przenieść planszówkę na komputer. Ja wiem , że nie po to się robi planszówki żeby ładować je do maszyny ale plansza i pionki na ekranie to doskonały symulator gry planszowej. Losowy generator liczb rzuca kostka i jest git a co najważniejsze to to że gry skompilowanej w basicu czy pascalu nikt nie ukradnie bo wtedy chronione są wszystkie elementy.

Re: Prawa autorskie

: 15 lip 2020, 13:01
autor: Brylantino
eskabb pisze: 15 lip 2020, 12:25 Najprościej przenieść planszówkę na komputer. Ja wiem , że nie po to się robi planszówki żeby ładować je do maszyny ale plansza i pionki na ekranie to doskonały symulator gry planszowej. Losowy generator liczb rzuca kostka i jest git a co najważniejsze to to że gry skompilowanej w basicu czy pascalu nikt nie ukradnie bo wtedy chronione są wszystkie elementy.
Bzdury - mechaniki gier niezależnie czy są wirtualne czy nie, nie są chronione prawem autorskim.

EDIT: BTW. gratulację - to trzeba się naprawdę postarać, aby odkopać czteroletni temat i jeszcze napisać w nim głupotę... Dostajesz order z ziemniaka. Możesz czuć się dumny.

Re: Prawa autorskie

: 15 lip 2020, 19:04
autor: MichalStajszczak
Brylantino pisze: 15 lip 2020, 13:01 BTW. gratulację - to trzeba się naprawdę postarać, aby odkopać czteroletni temat
eskabb pisze: 15 lip 2020, 12:25 a co najważniejsze to to że gry skompilowanej w basicu czy pascalu
Przypuszczam, że wiedza informatyczna autora posta może pochodzić sprzed więcej niż 4 lat