To bardzo dobre pytanie — i odpowiedź brzmi: efekt kuli śnieżnej najczęściej jest kombinacją wszystkich tych czynników, a nie tylko jednego z nich. Rozbijmy to na części:
1. Projekt gry (mechanika)
Efekt kuli śnieżnej może być wbudowany w strukturę gry:
Jeśli gra nagradza gracza więcej, im bardziej już się rozwinął (np. większa produkcja, więcej akcji, dostęp do potężniejszych kart),
Jeśli nie ma wystarczających mechanizmów wyrównujących (np. nie ma kar dla lidera lub premii dla graczy z tyłu),
to efekt kuli śnieżnej będzie niemal nieunikniony, nawet przy równym poziomie graczy.
Przykład: W Scythe lub Terra Mystica, gracze z silną ekonomią zyskują przewagę, którą bardzo trudno odrobić, jeśli nie interweniuje się wcześnie.
2. Umiejętności gracza
Gracz, który dobrze planuje, efektywnie wykorzystuje akcje, optymalizuje ekonomię i zna grę, często wytwarza efekt kuli śnieżnej samodzielnie, ponieważ jego przewaga strategiczna jest realna i wypracowana.
W tym przypadku można mówić o „kuli śnieżnej z umiejętności”.
3. Losowość (np. dociąg kart, rzuty kostką)
Szczęśliwy początek — np. dobre karty na rękę albo wyjątkowo udane rzuty — może dać niezasłużoną przewagę, która potem się napędza. W grach, gdzie nie ma mechanizmów wyrównujących, taka przypadkowa przewaga szybko się kumuluje.
To prowadzi do „kuli śnieżnej z fartem”.
4. Błędy lub słabość innych graczy
Często efekt kuli śnieżnej powstaje dlatego, że inni gracze nie przeciwdziałają rosnącej przewadze lidera:
ignorują go,
nie blokują jego ruchów,
skupiają się na sobie albo walczą między sobą.
To bardzo powszechne w grach bez bezpośredniej interakcji, gdzie nie można (albo nie chce się) „dogryźć lidera”.
Podsumowując:
Efekt kuli śnieżnej może powstać:
sam z siebie — jeśli gra jest tak zaprojektowana, że premiuje prowadzących,
z przyczyn zewnętrznych — dzięki umiejętnościom, szczęściu albo błędom innych.

Najczęściej jednak to mieszanka wszystkich czynników. Dlatego dobra gra planszowa powinna:
nagradzać dobre decyzje,
dawać szansę graczom, którzy są z tyłu,
i pozwalać na wpływanie na sytuację lidera.