Strona 2 z 2

Re: Niepodległa

: 19 gru 2018, 16:33
autor: stalker
Uzupełnienia gotowe. Pod podanym wyżej linkiem jest ostateczna wersja erraty. Zamieścimy ją niebawem na naszych stronach z poprawionymi instrukcjami.

W przypadku kart „Pierwsza kadrowa usiłuje wywołać powstanie…” (A-04) i „Bitwa pod Kostiuchnówką …” (A-54) uzupełnimy symbole na kartach -- dodamy znak "≠", aby podkreślić, że wyjątkowo w tym przypadku żetony (czy to niepodległości, czy przeszkód) muszą trafiać na 2 różne pola. Szczegóły w erracie.

Re: Niepodległa

: 07 sty 2019, 21:27
autor: scbartek
A ja mam pytanie o wariant podstawowy, który sobie ostatnio przeglądałem, bo nie rozumiem jednego zapisu

Dodatkowe profity

"Jeśli gracze mogą dołożyc siódmy i następny znacznik niepodleglosci na dana część planszy, znaczników się nie umieszcza, ale nagroda trafia do graczy"

Czyli mam już 6 i dostałem kość, chce dołożyć w tym samym obszarze 7 ale nie dokładam i znów dostaje kość ? Dobrze rozumiem ?

Re: Niepodległa

: 07 sty 2019, 22:09
autor: Karol Madaj
Za 5 znacznik dostaje się kość i to można dostać tylko raz na jednym torze (czyli w sumie 4 kości są do zdobycia jeżeli udało się odzyskać niepodległość). Za 6, 7 i następne znaczniki dostaje się morale lub ułatwienie misji finałowej.

Re: Niepodległa

: 08 sty 2019, 08:05
autor: scbartek
no tak podalem zly przyklad, bo kosc jest za wlasnie 5 znacznik, ale jesli chodzi o sens pytania, to jest tak jak myslalem, swoja droga ta errata jest strasznie obszerna...

Re: Niepodległa

: 08 sty 2019, 08:56
autor: ozon
Mam kilka uwag odnośnie instrukcji do wariantu podstawowego:
2) str. 4, "Przygotowanie gry", punkt 4 - dodałbym jakiś zapis, żeby najpierw oddzielić karty z wariantu podstawowego od zaawansowanego (i jak to zrobić), albo stronę wcześniej przy opisie elementów gry dodać: zamiast "11 kart pierwszego etapu – oznaczonych cyfrą „1”" dać ""11 kart pierwszego etapu – oznaczonych cyfrą „1” oraz prefiksem B w prawym dolnym rogu karty" - wiem, że jest to zaznaczone w ramce opisującej kartę misji, ale moim zdaniem warto byłoby to jeszcze jakoś wzmocnić, bo nie było to oczywiste dla osób, z którymi grałem.
3) str. 6 "Przygotowanie rund I–V" - "Następnie gracze odkrywają przypisaną do rundy kartę do odliczania czasu i muszą zmienić poziom trudności misji finałowej zgodnie z symbolem, który widnieje pod odkrytą kartą." Dodałbym zapis, np. "Karty do odliczania czasu to również karty misji, które można zrealizować". - grałem kilka dni temu u mało grających znajomych, którzy omijali wcześniej te misje dlatego, że były to tylko karty do odliczania czasu.

Re: Niepodległa

: 09 sty 2019, 10:07
autor: stalker
Bardzo dziękujemy za uwagi. Spróbujemy to jeszcze jakoś zaznaczyć dodatkowo w instrukcji.
Może też dodamy o tym słowo w FAQ.

Re: Niepodległa

: 09 sty 2019, 10:09
autor: stalker
scbartek pisze: 08 sty 2019, 08:05 no tak podalem zly przyklad, bo kosc jest za wlasnie 5 znacznik, ale jesli chodzi o sens pytania, to jest tak jak myslalem, swoja droga ta errata jest strasznie obszerna...
Ale dotyczy tylko wariantu zaawansowanego :) to jest pierwsze pytanie dotyczące wersji podstawowej :)

Re: Niepodległa

: 09 sty 2019, 13:24
autor: Gordek
Podział talii dla wersji podstawowej rzeczywiście wprowadza w błąd. Po świętach, gdy zaczęliśmy pierwszą rozgrywkę, to na początku przez przypadek użyliśmy wszystkich kart z I, dopiero jak coś nie pasowało, to z instrukcji zaawansowanej doczytaliśmy, że karty do wersji białej mają mieć znaczek B.

Re: Niepodległa

: 26 lip 2019, 16:19
autor: stalker
Na BGG i na naszej oficjalnej stronie o grze niebawem pojawi się instrukcja po poprawkach, których by nie było, gdyby nie pomógł nam przezacny WRS. Dziękujemy!

Kto chętny, może sobie do niej zajrzeć:
https://pamiec.pl/pa/edukacja/materialy ... lecia.html

Re: Niepodległa

: 17 sie 2019, 15:40
autor: Nidhogg
Czy karty finałowe w zaawansowanym trybie losuje się na początku gry czy dopiero jak znacznik czasu dojdzie do 10 rundy?

Re: Niepodległa

: 17 sie 2019, 22:16
autor: stalker
Dopiero w rundzie 10.

Re: Niepodległa

: 07 cze 2020, 17:45
autor: rebuzus
Mały odkop - niezbyt rozumiem zasady rundy finałowej w wariancie zaawansowanym:
1) Instrukcja mówi o 3 fazach zamiast 9 - jakie dokładnie są to fazy?
2) Czy mogę przy rundzie finałowej wykorzystywać kolorowe kości? Instrukcja mówi o tym, że powinienem zgromadzić pulę neutralnych kości?
3) Czy po przerzutach muszę zdobyć łącznie tyle symboli, żeby na raz zrealizować łącznie 8 misji (2 duże i 6 mniejszych)?
4) Czy jeśli zrealizuję jedną lub więcej z tych małych kart finałowych to je odrzucam, a kości wykorzystane do ich realizacji wracają do puli i po przerzucie mogę je wykorzystać do wykonywania kolejnych misji?

Nie rozumiem też dlaczego grając na trzech graczy dostaję więcej kości i więcej żetonów morale mimo że mam tyle samo pionków ile miałoby dwóch graczy.

Re: Niepodległa

: 13 gru 2022, 16:14
autor: Sapieha
Trochę odkop - nie do końca rozumiem o co chodzi (w wariancie zaawansowanym) z umieszczeniem walca (?) morale na znaku X. Przypuśćmy, że w 1 rundzie mam położyć walec na znaku X. Czy ma on pochodzić z toru morale, którym dysponują gracze? A jeżeli tak, to czy on wraca w fazie porządkowania rozgrywki czy też jest tam zablokowany bez opcji jego odzyskania> Czy też ma on pochodzić z zasobów i ma nam przypominać, że należy dociągnąć 4 karty zagrożeń? A po takim dociągnięciu mamy go zdjąć z planszy i odłożyć do zasobów?

Re: Niepodległa - pytania o zasady

: 08 sty 2023, 22:08
autor: WRS
Trochę odkop, ale może pomoże...

Za instrukcją:
Jeśli podczas rzutu kością zagrożenia gracze stracili wszystkie pozostałe żetony morale, a zgodnie ze wskazaniami kości należałoby odrzucić więcej znaczników morale, niż zostało w puli, to gracze muszą odkryć aż 4 karty zagrożenia.
(Przypomina o tym graczom żeton, który położyli na znaku „X”).
Tłumacząc na ludzki...
Wyobraźmy sobie, że graczom pozostał na torze morale ostatni znacznik (nie żeton, bo drzewniany - nie kartonowy).
Decydują się jednak na przerzut i czarna kość wskazuje 2 oczka. Muszą usunąć dwa znaczniki z toru morale, a mają tam ino jeden.
Usuwają zatem ostatni znacznik, ale dla zaznaczenia, że sytuacja była fatalna, kładą go na owym polu z X, aby pamiętać, że kara będzie sroga - 4 karty zagrożenia.
Po rozpatrzeniu owych 4 kart można (ku pamięci, że to już się wykonało) ten znacznik usunąć z toru do innych, wcześniej utraconych.
Gdyby na czarnej kostce wypadło 1 oczko, to tor byłby pusty i gracze musieliby się zmierzyć z tylko 2 kartami zagrożenia.

Wszystkie dostępne dla graczy żetony morale wracają na ten tor podczas Fazy 6 / Uzupełnianie żetonów (znaczników!) morale.

Re: Niepodległa - pytania o zasady

: 09 sty 2023, 10:01
autor: Sapieha
WRS pisze: 08 sty 2023, 22:08 Trochę odkop, ale może pomoże...

Za instrukcją:
Jeśli podczas rzutu kością zagrożenia gracze stracili wszystkie pozostałe żetony morale, a zgodnie ze wskazaniami kości należałoby odrzucić więcej znaczników morale, niż zostało w puli, to gracze muszą odkryć aż 4 karty zagrożenia.
(Przypomina o tym graczom żeton, który położyli na znaku „X”).
Tłumacząc na ludzki...
Wyobraźmy sobie, że graczom pozostał na torze morale ostatni znacznik (nie żeton, bo drzewniany - nie kartonowy).
Decydują się jednak na przerzut i czarna kość wskazuje 2 oczka. Muszą usunąć dwa znaczniki z toru morale, a mają tam ino jeden.
Usuwają zatem ostatni znacznik, ale dla zaznaczenia, że sytuacja była fatalna, kładą go na owym polu z X, aby pamiętać, że kara będzie sroga - 4 karty zagrożenia.
Po rozpatrzeniu owych 4 kart można (ku pamięci, że to już się wykonało) ten znacznik usunąć z toru do innych, wcześniej utraconych.
Gdyby na czarnej kostce wypadło 1 oczko, to tor byłby pusty i gracze musieliby się zmierzyć z tylko 2 kartami zagrożenia.

Wszystkie dostępne dla graczy żetony morale wracają na ten tor podczas Fazy 6 / Uzupełnianie żetonów (znaczników!) morale.
I tego mi brakowało w instrukcji, jakichś konkretniejszych zilustrowanych przykładów. Sam zapis w tym, aby odkładać "walec" morale na pole ze znakiem "X" wydaje mi się zbędną czynnością, bo w sytuacji gdy traciłem więcej morale niż miałem, to od razu wyciągałem te 4 karty zagrożenia i rozpatrywałem jej efekty. A przerzucać i tak nie mógłbym dalej, bo wyczerpałem zapasy morale. I przyśpieszanie tego kroku (kontrola morale) przed etapem 3 (skutki negatywne) specjalnie nie psuło rozgrywki.

Po rozegraniu kilkunastu partii dochodzę do wniosku, że istnieje jeden pewny scenariusz (bez względu da liczbę graczy) zapewniający stopień rotmistrza. Ale to chyba nie ten dział :)

Re: Niepodległa - pytania o zasady

: 09 sty 2023, 17:31
autor: WRS
Sapieha pisze: 09 sty 2023, 10:01 Po rozegraniu kilkunastu partii dochodzę do wniosku, że istnieje jeden pewny scenariusz (bez względu da liczbę graczy) zapewniający stopień rotmistrza. Ale to chyba nie ten dział :)
Jeśli za łatwo, to proponuję nieco podkręcić poziom trudności:
* grać bez jednego znacznika morale (a może i bez dwóch...)
* grać bez jednej kości (a może i bez dwóch...)
* przerzucać kości pojedynczo (oczywiście z czarną kością!)
* ułożyć sobie talie, aby było jak najtrudniej... (w razie zainteresowania wpiszę tu moją propozycję wrednego ich ułożenia)

Można też i łączyć te utrudnienia!

Re: Niepodległa - pytania o zasady

: 09 sty 2023, 19:24
autor: Sapieha
Nie wiem, czy w dziale o zasadach możemy kontynuować ten wątek WRS. Na wszelki wypadek odpiszę w dziale dotyczącym tego konkretnego tytułu :)