Strona 2 z 12

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 22 sty 2019, 17:01
autor: donmakaron
Tak. W odpowiednim kroku akcji taktycznej (jeśli się nie mylę to na koniec ruchu) rozpatrywany jest jest ostrzał ze wszystkich jednostek posiadających zdolność działo kosmiczne, które mają zasięg, niezależnie czy to PDS czy statek czy jeszcze co innego. Odbywa się to przed rozstrzygnięciem walki. No i oczywiście jest dobrowolne, nie trzeba z tego korzystać.

Co więcej, z tego co pamiętam, okręt flagowy Xxcha ma większy zasięg i strzela nie tylko na swoim kafelku ale też na sąsiednie.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 26 sty 2019, 10:24
autor: rexmundus
witam , mam dwa pytanka
1. Czy niewydane żetony dowodzenia przechodzą na następną rundę ?
2. Czy jeśli położę żeton dowodzenia na układ gdzie jest moja planeta ze stocznią to mogę w tym układzie produkować jednostki a także przesunąć do tego układu jednostki z innego układu?

Z góry dziękuje za odpowiedź

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 26 sty 2019, 10:38
autor: feniks_ciapek
Tak i tak

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 28 sty 2019, 10:15
autor: Nidhogg
Po pierwszej grze mam parę pytań:
1. Czy PSD (zwykłe i ulepszone) może strzelać do okrętów które przelatują w ich zasięgu czy tylko jak skończą ruch w ich zasięgu? innymi słowy czy mogą strzelać tylko do aktywnego układu?
2. Czy jak PSD II a przeciwnik na w układzie obok stację kosmiczną i produkuje jednostki to czy mogę do nich strzelać ?
3. Czy mogę mieć na jednej planecie więcej niż jedno PSD? Jak czytałem pierwszy raz instrukcję wydawało mi się że można mieć tylko jedną PSD ale potem nie mogłem tego znaleźć.
4. Czy w fazie polityki jak jest głosowanie to czy jeden gracz może rzucić dwie karty akcji określające: "Nie głosujesz, wybierz jaki będzie wynik, otrzymujesz X" i wybrać dwie różne opcje? zagraliśmy że może.
5. Jest zadanie poziomu I określające że trzeba wydać 3 żetony taktyki i/lub strategi w danej rundzie by je wykonać. Czy jak podążam za akcjami strategii które każą tylko odrzucić żeton strategii (np. technologia) to takie wydanie żetonu liczy się na potrzeby tego zadania czy tylko takie żetony, które w fazie statusu, są widoczne na planszy ?

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 28 sty 2019, 21:08
autor: feniks_ciapek
Nidhogg pisze: 28 sty 2019, 10:15 Po pierwszej grze mam parę pytań:
1. Czy PSD (zwykłe i ulepszone) może strzelać do okrętów które przelatują w ich zasięgu czy tylko jak skończą ruch w ich zasięgu? innymi słowy czy mogą strzelać tylko do aktywnego układu?
2. Czy jak PSD II a przeciwnik na w układzie obok stację kosmiczną i produkuje jednostki to czy mogę do nich strzelać ?
3. Czy mogę mieć na jednej planecie więcej niż jedno PSD? Jak czytałem pierwszy raz instrukcję wydawało mi się że można mieć tylko jedną PSD ale potem nie mogłem tego znaleźć.
4. Czy w fazie polityki jak jest głosowanie to czy jeden gracz może rzucić dwie karty akcji określające: "Nie głosujesz, wybierz jaki będzie wynik, otrzymujesz X" i wybrać dwie różne opcje? zagraliśmy że może.
5. Jest zadanie poziomu I określające że trzeba wydać 3 żetony taktyki i/lub strategi w danej rundzie by je wykonać. Czy jak podążam za akcjami strategii które każą tylko odrzucić żeton strategii (np. technologia) to takie wydanie żetonu liczy się na potrzeby tego zadania czy tylko takie żetony, które w fazie statusu, są widoczne na planszy ?
1. Tylko aktywny układ (Living rules 66.3)

2. PDSa używamy tylko w obronie/ataku w aktywnym systemie po ruchu, produkcja nie wymaga ruchu, więc imo nie można, o ile samemu nie aktywuje się tego systemu.

3. Można mieć dwa: "A PDS unit is placed on a planet. Each planet can have a maximum of two PDS units." - Living rules 54.3.

4. Nie widziałem nic, co by mówiło, że nie można, ale tutaj akurat głowy nie dam.

5. Na pewno trzeba wydać te żetony osobno.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 29 sty 2019, 11:28
autor: donmakaron
Dla jasności:
1. Pod koniec drugiego kroku każdej akcji taktycznej wszystkie jednostki posiadające zdolnośc Działo Kosmiczne mogą jej użyć, żeby ostrzelać jednostki w aktywowanym w ramach tej akcji systemie. Tak więc PDS strzela tylko do aktywnego systemu.

2. Nie można strzelać za pomocą PDS do produkowanych jednostek, bo produkcja następuje w piątym kroku akcji taktycznej, a ostrzał w drugim. Jeśli ktoś aktywuje system najpierw jest ruch i ostrzał, potem walka kosmiczna i inwazja, a dopiero na koniec produkcja. Jeśli jednostki są produkowane poza akcją taktyczną (np. ze zdolności drugorzędnej karty strategii), również nie można ostrzelać wyprodukowanych jednostek, bo nie ma tam okienka na użycie zdolności Działo kosmiczne.

3. Jak pisał feniks_ciapek.

4. Twórcy gry potwierdzili, że można zagrać więcej niż jednego Ridera na jedno głosowanie.

5. Instrukcja mówi: Jeśli gracz chce zrealizować cel w fazie statusu, musi spełniać jego wymagania podczas kroku „Realizowanie celów” fazy statusu. Czyli jeśli karta celu wymaga wydania jakichś zasobów lub żetonów, należy je wydać w trakcie fazy statusu w odpowiednim kroku i tylko w celu wykonania zadania.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 29 sty 2019, 12:08
autor: Nidhogg
czyli jednak troszkę źle graliśmy za pierwszym razem :)
Teraz wszytko jasne szczególnie to zadanie z wydaniem żetonów taktyk i/lub strategii. Zagraliśmy że w trakcie rundy trzeba je wydać, a nie osobno do zrealizowania celu co w sumie skróciło nam grę o 1 punkt bo wszyscy to wykonali w pierwszej rundzie.
Dzięki za odpowiedź

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 30 sty 2019, 07:15
autor: nightrunner
donmakaron pisze: 22 sty 2019, 17:01 Tak. W odpowiednim kroku akcji taktycznej (jeśli się nie mylę to na koniec ruchu) rozpatrywany jest jest ostrzał ze wszystkich jednostek posiadających zdolność działo kosmiczne, które mają zasięg, niezależnie czy to PDS czy statek czy jeszcze co innego. Odbywa się to przed rozstrzygnięciem walki. No i oczywiście jest dobrowolne, nie trzeba z tego korzystać.

Co więcej, z tego co pamiętam, okręt flagowy Xxcha ma większy zasięg i strzela nie tylko na swoim kafelku ale też na sąsiednie.
Ok, a czy można ostrzeliwać z działa kosmicznego kogoś kto aktywował sąsiedni kafel w stosunku do mojego flagowca Xxcha, ale nie wywołał tym żadnej bitwy.?
Jak rozumiem, podczas jakiejkolwiek aktywacji kafla, rozpatruje się wszystkie kroki akcji taktycznej od góry do dołu, i sprawdza się po kolei co następuje?

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 30 sty 2019, 08:50
autor: donmakaron
nightrunner pisze: 30 sty 2019, 07:15 Ok, a czy można ostrzeliwać z działa kosmicznego kogoś kto aktywował sąsiedni kafel w stosunku do mojego flagowca Xxcha, ale nie wywołał tym żadnej bitwy.?
Jak rozumiem, podczas jakiejkolwiek aktywacji kafla, rozpatruje się wszystkie kroki akcji taktycznej od góry do dołu, i sprawdza się po kolei co następuje?
Strzelanie z kosmicznej armaty jest niezależne od walki, produkcji i temu podobnych. Kiedy ktoś wykonuje akcję taktyczną, musi przeprowadzić wszystkie kroki tej akcji (nawet jeśli w tych krokach nie zamierza nic robić), a w kroku drugim Ruch (na jego końcu) musi umożliwić innym ostrzał jego jednostek w aktywowanym systemie przez wrogie jednostki z Działem kosmicznym oraz może sam strzelać swoimi jednostkami z Działem kosmicznym do wrogich jednostek w aktywowanym systemie.
Co więcej nawet można wykonać akcję tatyczną tylko po to, żeby ostrzelać PDSami cudze statki, nie ruszając statków, nie powodując bitew w kosmosie, nie wykonując inwazji ani nie produkując jednostek (nadal jednak wykonując wszystkie kroki Akcji Taktycznej: Aktywacja systemu, ruch, bitwa kosmiczna, inwazja, produkcja).

W TI bardzo ważne są procedury. Jest procedura na rundę, akcję taktyczną, fazę statusy, fazę agendy itd. W każdej należy postępować krok po kroku wg instrukcji i wtedy nie ma miejsca na (prawie) żadne wątpiwości ani niejasności.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 31 sty 2019, 10:53
autor: nightrunner
Wspomniany flagowiec xxcha (albo PDS II) może strzelać do sąsiedniego kafla (w bitwie kosmicznej lub nie), ale czy może to robić podczas inwazji dziejącej się na sąsiednim kaflu np. wtedy gdy inne rasy się biją między sobą?

Czy można, w trakcie ataku, przewyższyć ilość swojej floty ponad żetony w puli floty? Wydaje mi się że nie, ale w innych tego typu grach z reguły można było (runewars, zakazane gwiazdy) dlatego wolę się dopytać - w niedzielę nasza pierwsza rozgrywka w TI i to od razu na 6 osób, więc muszę ogarnąć zasady coby nie było przestojów za zbyt długich ;) .

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 31 sty 2019, 19:14
autor: feniks_ciapek
nightrunner pisze: 31 sty 2019, 10:53 Wspomniany flagowiec xxcha (albo PDS II) może strzelać do sąsiedniego kafla (w bitwie kosmicznej lub nie), ale czy może to robić podczas inwazji dziejącej się na sąsiednim kaflu np. wtedy gdy inne rasy się biją między sobą?

Czy można, w trakcie ataku, przewyższyć ilość swojej floty ponad żetony w puli floty? Wydaje mi się że nie, ale w innych tego typu grach z reguły można było (runewars, zakazane gwiazdy) dlatego wolę się dopytać - w niedzielę nasza pierwsza rozgrywka w TI i to od razu na 6 osób, więc muszę ogarnąć zasady coby nie było przestojów za zbyt długich ;) .
Wielkość floty to wielkość floty - nie możesz mieć więcej jednostek w jednym systemie, niż pozwala na to pula floty. Nawet w trakcie ataku.

Co do flagowca, to tak jak inne PDSy - może strzelać do statków aktywnego gracza (atakującego) tylko w fazie Ruchu. W fazie Inwazji można strzelać tylko z planety, na której chcą wylądować jednostki. Patrz Living Rules 66.3-66.8.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 31 sty 2019, 20:03
autor: nightrunner
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Od razu jaśniej ;)

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 31 sty 2019, 20:47
autor: nightrunner
Hej, jednak znalazłem zapis w instrukcji (str. 24 zasad wprowadzajacych - zapominane zasady), że w trakcie bitwy gracze mogą przekroczyć dopuszczalny limit statków.
Skoro napisali to w "przypomnieniach zasad" to raczej to nie blad w druku?

Edit:
Sprawdziłem w angielskiej intrukcji i wychodzi na to, że w polskiej źle to przetlumaczyli.
Wg. angielskiej wersji można w trakcie bitwy przekroczyć dozwoloną ladowność statków.
I faktycznie teraz wszystko się zgadza z kompendium.
Przepraszam za zamieszanie ale to przez ten błąd.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 10 lut 2019, 14:09
autor: crashbull
Pytanko co do celów, jeśli jest napisane " musisz wydać 8 punktów wpływów " to muszę je wydać w jedynej akcji, czy podczas całej rozgrywki, jeśli w całej rozgrywce to jak to zaznaczacie ?? Jeszcze mnie zastanawia interpretacja "i/lub" przykład celu "Musisz wydać w sumie 3 żetony ze swojej puli taktyki i/lub strategii "

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 10 lut 2019, 14:32
autor: feniks_ciapek
crashbull pisze: 10 lut 2019, 14:09 Pytanko co do celów, jeśli jest napisane " musisz wydać 8 punktów wpływów " to muszę je wydać w jedynej akcji, czy podczas całej rozgrywki, jeśli w całej rozgrywce to jak to zaznaczacie ?? Jeszcze mnie zastanawia interpretacja "i/lub" przykład celu "Musisz wydać w sumie 3 żetony ze swojej puli taktyki i/lub strategii "
Wydajesz te punkty/żetony nie w trakcie rozgrywki (faza akcji), tylko na początku fazy statusu, więc musisz je mieć odłożone i dostępne po tym, jak już wykonasz wszystkie swoje akcje.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 11 lut 2019, 11:51
autor: donmakaron
crashbull pisze: 10 lut 2019, 14:09 Pytanko co do celów, jeśli jest napisane " musisz wydać 8 punktów wpływów " to muszę je wydać w jedynej akcji, czy podczas całej rozgrywki, jeśli w całej rozgrywce to jak to zaznaczacie ?? Jeszcze mnie zastanawia interpretacja "i/lub" przykład celu "Musisz wydać w sumie 3 żetony ze swojej puli taktyki i/lub strategii "
Jeśli cel wymaga wydania jakichś żetonów lub zasobów, należy je wydać w pierwszym kroku fazy statusu i tylko w celu wykonania celu. Te cele nie robią się przy okazji jakichś innych działań.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 19 mar 2019, 11:12
autor: mythil
Pytanie odnośnie Mecatol Rex, można postawić na nim budynki? Stocznie bądź PSD?

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 19 mar 2019, 11:35
autor: donmakaron
Pewnie że można. Skąd podejrzenia, że nie? Mecatol to zwykła planeta jeśli chodzi o zasady.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 19 mar 2019, 12:14
autor: mythil
Chodziło raczej o upewnienie się, że jest to możliwe. W instrukcji opis Mecatol Rex zaczyna się od tego, że jest to planeta, i tak też graliśmy.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 26 mar 2019, 14:58
autor: Nidhogg
donmakaron pisze: 30 sty 2019, 08:50 Strzelanie z kosmicznej armaty jest niezależne od walki, produkcji i temu podobnych. Kiedy ktoś wykonuje akcję taktyczną, musi przeprowadzić wszystkie kroki tej akcji (nawet jeśli w tych krokach nie zamierza nic robić), a w kroku drugim Ruch (na jego końcu) musi umożliwić innym ostrzał jego jednostek w aktywowanym systemie przez wrogie jednostki z Działem kosmicznym oraz może sam strzelać swoimi jednostkami z Działem kosmicznym do wrogich jednostek w aktywowanym systemie.
A to nie jest tak że z PSD mogę strzelać do aktywnego systemu do jakichkolwiek jednostek nie tylko do jednostek aktywnego gracza ? (pogrubiłem fragment do którego się odnoszę).

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 26 mar 2019, 15:41
autor: donmakaron
Aktywny gracz strzela do jakichkolwiek statków w aktywowanym systemie, wszyscy inni gracze strzelają do jednostek aktywnego gracza w tym systemie. Jeśli gracz A aktywuje system ze statkami gracza B, gracz C może strzelać do statków gracza A, które się tam poruszą, ale nie do statków gracza B, które tam są.
Space Cannon Offence, Step 2:
—The active player must choose and destroy one of his ships in the active system for each hit result produced against his units.
• If the active player is using the “Space Cannon” ability of his units, he chooses a player who has ships in the active system. That player must choose and destroy one of his ships in the active system for each hit the space cannon roll produced.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 14 kwie 2019, 01:21
autor: rexmundus
Witam mam dwa pytania.
1.Chodzi mi o realizację celów publicznych- w jakiej kolejności graczy są one realizowane?
2. Kto wygrywa jeśli przed odslanieciem ostatniego celu publicznego dwóch graczy zdobędzie tyle samo punktów

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 14 kwie 2019, 02:34
autor: feniks_ciapek
rexmundus pisze: 14 kwie 2019, 01:21 Witam mam dwa pytania.
1.Chodzi mi o realizację celów publicznych- w jakiej kolejności graczy są one realizowane?
2. Kto wygrywa jeśli przed odslanieciem ostatniego celu publicznego dwóch graczy zdobędzie tyle samo punktów
W obu wypadkach decyduje inicjatywa z posiadanej karty strategii. Ten, kto ma niższą inicjatywę, jest pierwszy.

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 14 kwie 2019, 07:22
autor: rexmundus
Tylko gdzie jest to napisane w instrukcji
Że o kolejności realizacji celów decyduje inicjatywa?.
I to że kolejność inicjatywy decyduje o wygranej w remisie bo to jak widzę jest napisane w akapicie kiedy nikt w ciągu gry nie zdobył wymaganej liczby punktow,a nie ma już kart celów publicznych do odsłonięcia

Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)

: 14 kwie 2019, 09:58
autor: feniks_ciapek
Rules reference 70.1, Status Phase - zdobywanie punktów za cele odbywa się w kolejności inicjatywy.

87. Victory Points - gracz, który pierwszy zdobywa wymaganą liczbę punktów, wygrywa. Też punkt 87.7, gdzie jasno opisano sytuację, gdy kilku graczy zdobywa punkty w fazie statusu.