Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Cyel
Posty: 2602
Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
Has thanked: 1237 times
Been thanked: 1463 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: Cyel »

Dla mnie tak jest właśnie i w sumie to już od paru lat. Jak widzę nowa grę euro myślę "wszystko fajnie, ale po co mi to skoro mam Concordię, Agricolę, Terrę Mysticę, Age of Discovery (i parę innych tytułów)". Różnice jakie oferują nowe gry wydają mi się zupełnie kosmetyczne. Zamiast wydawać $ i uczyć się od nowa jakiejś gry wolę zagrać w coś starego bo i tak będę miał w zasadzie identyczne doświadczenie. Moja regularna grupa raczej podobnie podchodzi do sprawy.
Lubię grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w grę. (a nie "tą grę")
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 779
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 694 times
Been thanked: 791 times
Kontakt:

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: anitroche »

Ja "na poważnie" zaczęłam podchodzić do tego hobby dopiero jakieś 2 lata temu (wcześniej raczej pogrywałam w to, co grupa wyłożyła na stół, a swoich gier praktycznie nie posiadałam). Stąd ominęło mnie wiele klasyków - część z nich chcę nadrobić, a część w ogóle omijam. Dlaczego omijam skoro mają bardzo dobre opinie? Klasyki niestety trochę odstraszają swoją oprawą graficzną lub tematem (sam klasyczny kosmos lub uprawianie roli :D itp.). Obecnie mam gry do wyboru właściwie w każdej tematyce. Co z tego, że powielają schematy? Dla mnie bardzo ważnym aspektem jest tematyka gry i jak temat mi nie odpowiada to choćby nie wiem, jak ludzie polecali to na 90% nie kupię. Dla przykładu jeśli chodzi o oprawę graficzną, właśnie do mnie jadą Najeźdźcy ze Scytii i gdyby nie wyszli, to bym Najeźdźców z Północy nie kupowała, bo nie jestem taką fanką kreski Miko jak niektórzy i wystarczą mi dwie gry przez niego ilustrowane na półce (mam Paladynów - jedyna gra ilustrowana przez Miko, gdzie kreska mi pasuje, nawet w Architektach i Wicehrabiach mi nie leży, a przecież gry są z tego samego uniwersum :D, i właśnie wyjęłam z paczkomatu Imperium:Legends, gdzie rysunki mnie nie powalają, ale chcę spróbować tej gry). Natomiast kreska pana Phillipsa (bo chyba brat autora Najeźdźców ze Scytii to ilustrował?) dużo bardziej mi odpowiada.

No i nie zapominajmy o tym, że teraz w grach euro zaczęło się zwracać większą uwag na oprawę graficzną, co dla mnie prywatnie jest jak epoka oświecenia w eurograch :D.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: mineralen »

W każdej dziedzinie - technice, muzyce, filmie, grach, itd, progres następuje stopniowo. Każdy następny autor wzoruje się na poprzednich rozwiązaniach, łączy je i przetwarza. Nie ma co oczekiwać rewolucji, wszystko związane z kreatywnością jest ewolucją. Choć dla jednego "kooperacja w trick-takingu" będzie rewolucją dla innego będzie "meh, kolejny trick-taking z twistem".

Czy żarówka Edisona była rewolucyjna? Żarówki były znane od dziesiątek lat, Edison znalazł tylko materiał, dzięki któremu żarówki mogły być tanio produkowane. Tak samo Henry Ford nie wynalazł taśmy produkcyjnej, części zamiennych ani samochodu.

Chcesz dużych zmian w grach planszowych? Wróć, nie wiem, za 10, 20 lat do hobby, a do tego czasu graj w to co ci wystarcza :)
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: brazylianwisnia »

Tylko ja bym nie mieszał naszych upodobań z globalnym trendem. Rozumiem że postęp jest stopniowy ale gdzie mamy ten postęp? Gdzie to lepsze GWT, lepsza terraformacja, lepsza Uczta Dla Odyna, lepsze Gloomhaven? Mamy bazę danych która zbiera tysiące ocen i z niej wynika że najnowsze gry nie przebijają się do najpopularnisjszych i najwyżej ocenianych. Moim zdaniem z czegoś to wynika.

Co do oprawy to gry sprzed 5-6 lat stoją na podobnym poziomie wykonania co dzisiejsze.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4722
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: BartP »

Gdzie to lepsze Gloomhaven? Podobno tu: https://boardgamegeek.com/boardgame/291 ... -jaws-lion
Ty byś chciał, żeby gry wspinały się po drabinie BGG nie wiadomo jak szybko. Wg mnie wspinają się za szybko, co jest efektem KS-a.
W top 100 mamy następującą liczbę gier z lat:
2021: 1
2020: 5
2019: 11
2018: 10
2017: 9
2016: 13
2015: 12
2014: 6
2013: 6
2012: 6
2011: 5

Wręcz powiedziałbym, że nowe gry sukcesywnie wypierają starsze.
ckbucu
Posty: 370
Rejestracja: 20 mar 2017, 20:56
Has thanked: 417 times
Been thanked: 577 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: ckbucu »

Nic dziwnego, bo BGG to ranking przede wszystkim najlepiej ocenianych gier spośród tych najpopularniejszychr. Gra z 2005 roku, która sprzedała się w 10krotnie niższym nakładzie niż ta z 2018, a lepiej oceniana, będzie niżej.
Ja na ten ranking od dawna nie patrzę.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1686
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 281 times
Been thanked: 885 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: XLR8 »

Ja dzielę gry euro na dwa główne podgatunki:
-strategiczne optymalizatory (Trismegistus, Lacerdy, Tekhenu, Gaja itd)
-taktyczne (Brass B, Agricola, Troyes itd)

W gry z pierwszej kategorii nie gramy praktycznie w ogóle. Są to przeważnie tytuły z niską do średniej interakcją, które wymagają wręcz lifestyle'owego poświęcenia. Czyli czytania poradników, spisywania partii i ruchów i bicia swoich wyników, a nie wyników współgraczy. Tych gier się uczy jak języka np w On Mars można robić bardzo proste ruchy, a można robić ciągi akcji za pomocą bonusów. Na początku będziemy brodzić w błocie, żeby po kilku partiach już optymalizować i widzieć jak to wszystko się zazębia.
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: mineralen »

brazylianwisnia pisze: 25 sie 2021, 18:34 Tylko ja bym nie mieszał naszych upodobań z globalnym trendem.
Bo?
Rozumiem że postęp jest stopniowy ale gdzie mamy ten postęp?
Napisałeś, że rozumiesz i udowodniłeś, że nie rozumiesz.
Gdzie to lepsze GWT, lepsza terraformacja, lepsza Uczta Dla Odyna, lepsze Gloomhaven?
Jeden rabin powie, że Ares Expedition jest lepszą terraformacją, inny rabin powie, że Podwodne Miasta są lepszą terraformacją. A jeszcze inny powie, że terraformacja zawsze była beznadziejna.
Mamy bazę danych która zbiera tysiące ocen i z niej wynika że najnowsze gry nie przebijają się do najpopularniejszych i najwyżej ocenianych. Moim zdaniem z czegoś to wynika.
Mamy bazę danych, która jest skonstruowana tak, że żeby najnowsza gra przebiła się do najpopularniejszych musi być potężnym hitem sprzedażowym. Już nie mówiąc o tym, że czym dalej w czasie, tym trudniej gry będą miały, żeby dobić się do top 100. I Diunie Imperium się udało. Może ma ktoś dane ile czasu zajęło GWT albo Uczcie dla Odyna przebicie się do top 50?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: brazylianwisnia »

BartP pisze: 25 sie 2021, 19:46
Może nie prześledziłeś oryginalnej dyskusji na tyle by to wyłapać ale wspominalem takie przypadki - to wciąż design ze wspomnianego przeze mnie okresu potwierdzający to że nowe świetne designy pojawiają się rzadziej niż w czasach które określiłem jako zlota era euro gier 2011-2017. To że Brass Birmingham i Gloomhaven szczęki lwa są najlepiej ocenianymi euro swoich lat tylko wzmacnia argument że design nie zalicza takiego rozwoju jak w latach wcześniejszych.
Statystyki ktore podałeś to ogół gier a jak pisałem stagnacja dotyczy euro bo ameri mają się świetnie. I tak jeśli chodzi o euro odliczając sequele i reedycje mamy:
2011: 4
2012: 4
2013: 2
2014: 5
2015: 9
2016: 7
2017: 6
2018: 5
2019: 5
2020: 4

O ile jeszcze w top 100 wygląda to jak powrot do normalności po chwilowym piku tak wśród najlepszych gier jest to znacznie słabiej. I tu nie chodzi o brak czasu od premiery bo im więcej tego czasu bedzie upływać tym oceny będą spadać i się stabilizować bo kult nowości przerzuci się na inne tytuły. O ile Diuna ma tutaj potencjał namieszać tak Everdell czy Wingspan tego potencjału nie mają. Dla porównania TM potrzebowało 6-7 miesięcy od premiery żeby znalezc się w TOP 10. GWT potrzebowalo tych miesięcy 15 ale tylko 4 by znaleźć się w TOP 50.
Opinia wzięła się z moich prywatnych odczuć ale przeglądnie danych utwierdza mnie w tym przekonaniu.

Na marginesie podobna sytuacje przeżywały gry wideo gdzie na początku rozwijały się gry rywalizacyjne i Arcade po czym dotarły do gameplayowej ściany i bardzo trudno było wymyślić coś nowego. Zaczął się gwałtowny rozwój gier przygodowych/z fabuła bo łatwiej jest rozwijać nowe settingi i rozbudowawac świat niż sam gameplay. Natomiast np rywalizacja w FPSach ma bardzo podobny szkielet gameplayowy co Quake 3.

Podobnie widzę teraz gry gdzie designy euro gier przerabiały już niemal wszystko i ciężko stworzyć tu coś lepszego i nowego. Podczas gdy gry Ameri mają różne setting ich stopień rozbudowania wzrósł i szukaja trochę mechanik z gier euro którymi można wzbogacić rozgrywke.
mineralen pisze: 25 sie 2021, 22:03
brazylianwisnia pisze: 25 sie 2021, 18:34 Tylko ja bym nie mieszał naszych upodobań z globalnym trendem.
Bo?
To że kupisz w tym miesiącu 3 puszki coca coli zamiast 1 miesięcznie jak masz w zwyczaju nie oznacza że globalnie coca cola zanotowała 300% wzrostu sprzedaży miesiąc do miesiąca. Indywidualne odczucia są tylko składową globalnych trendów.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4722
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: BartP »

brazylianwisnia pisze: 25 sie 2021, 23:19 Podobnie widzę teraz gry gdzie designy euro gier przerabiały już niemal wszystko i ciężko stworzyć tu coś lepszego i nowego.
W Polityce, co wyszła wczoraj, jest taki rysunek Mleczki:

Obrazek
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: mineralen »

brazylianwisnia pisze: 25 sie 2021, 23:19
To że Brass Birmingham i Gloomhaven szczęki lwa są najlepiej ocenianymi euro swoich lat tylko wzmacnia argument że design nie zalicza takiego rozwoju jak w latach wcześniejszych.
W jaki sposób to udowadnia?

O ile jeszcze w top 100 wygląda to jak powrot do normalności po chwilowym piku tak wśród najlepszych gier jest to znacznie słabiej.
Co to za grupa "najlepszych gier"? To, że coś należy do top 100 bgg można stwierdzić obiektywnie, grupa najlepszych gier wydaje się bardzo subiektywną oceną i tylko ty wiesz co do nich należy.
I tu nie chodzi o brak czasu od premiery bo im więcej tego czasu bedzie upływać tym oceny będą spadać i się stabilizować bo kult nowości przerzuci się na inne tytuły.
Równie dobrze gry z lat 2011-2017 będą wypadać z topki.
O ile Diuna ma tutaj potencjał namieszać tak Everdell czy Wingspan tego potencjału nie mają.
Chyba już zdążyły namieszać.
Dla porównania TM potrzebowało 6-7 miesięcy od premiery żeby znalezc się w TOP 10. GWT potrzebowalo tych miesięcy 15 ale tylko 4 by znaleźć się w TOP 50.
Jak dla mnie to świadczy o tym, że potrzeba przynajmniej ze 2 lata od premiery, żeby pozycja w rankingu się ustabilizowała i jeszcze trochę czasu, żeby spojrzeć na to z szerszej perspektywy. Może to koniec złotego okresu w grach planszowych, może to mała zadyszka związana z pandemią, a może jest właśnie wciąż bardzo dobrze. Piszesz, że złoty okres trwał 2011-2017, jak z 2011 i 2012 są 4 gry - czyli tyle samo co w 2020. Z 2013 tylko 2 gry. Coś tu nie gra. Chyba, że rzeczywiście złoty okres trwał wyłącznie w latach 2015-2016, bo tylko w tych latach liczba gier wybija się wyraźnie nad średnią.

Na marginesie podobna sytuacje przeżywały gry wideo gdzie na początku rozwijały się gry rywalizacyjne i Arcade po czym dotarły do gameplayowej ściany i bardzo trudno było wymyślić coś nowego. Zaczął się gwałtowny rozwój gier przygodowych/z fabuła bo łatwiej jest rozwijać nowe settingi i rozbudowawac świat niż sam gameplay. Natomiast np rywalizacja w FPSach ma bardzo podobny szkielet gameplayowy co Quake 3.
Ciekawostka - w top 100 videogamegeek najnowsza gra jest z roku 2018 - Red Dead Redemption 2. Jest to jedyna gra z 2018 roku. Myślę, że w tym przypadku dobrze widać pewną stagnację jeśli chodzi o popularność nowych gier.
Podobnie widzę teraz gry gdzie designy euro gier przerabiały już niemal wszystko i ciężko stworzyć tu coś lepszego i nowego. Podczas gdy gry Ameri mają różne setting ich stopień rozbudowania wzrósł i szukaja trochę mechanik z gier euro którymi można wzbogacić rozgrywke.
Jak dla mnie koncept deck building + worker placement jest świeży. Dopiero w zeszłym roku wyszedł Arnak a niedługo po nim Diuna i Endless Winter. Pewnie czeka nas trend łączenia dotychczas istniejących mechanik.

To że kupisz w tym miesiącu 3 puszki coca coli zamiast 1 miesięcznie jak masz w zwyczaju nie oznacza że globalnie coca cola zanotowała 300% wzrostu sprzedaży miesiąc do miesiąca. Indywidualne odczucia są tylko składową globalnych trendów.
Nie wiem jak połączyłeś to co pisałem z tym co napisałeś, ale podążę tym przykładem. Nie istnieje globalny rynek kreatorów. Wszystkie rynki są lokalne (w znaczeniu - rynek=branża). Na rynku muzycznym zmiany są ewolucyjne, na rynku filmowym zmiany są ewolucyjne, na rynku gier komputerowych i planszowych zmiany są ewolucyjne. Zmiany ewolucyjne w przeciwieństwie do rewolucyjnych polegają na tym, że nie zauważasz zmian na co dzień. Z roku na rok też raczej nie zauważasz. Moim zdaniem wymagać będzie przynajmniej kolejnych 5 lat, żebyśmy mogli zauważać zmiany jakie dokonały się na przestrzeni ostatnich 5 lat.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: brazylianwisnia »

mineralen pisze: 26 sie 2021, 10:41
brazylianwisnia pisze: 25 sie 2021, 23:19
To że Brass Birmingham i Gloomhaven szczęki lwa są najlepiej ocenianymi euro swoich lat tylko wzmacnia argument że design nie zalicza takiego rozwoju jak w latach wcześniejszych.
W jaki sposób to udowadnia?
Skoro design z 2017 roku jest najlepszym w 2020 roku a ten z 2007 jest najlepszym w 2018 to wzmacnia argument że nowy design nie jest lepszy od starego.
mineralen pisze: 26 sie 2021, 10:41
O ile jeszcze w top 100 wygląda to jak powrot do normalności po chwilowym piku tak wśród najlepszych gier jest to znacznie słabiej.
Co to za grupa "najlepszych gier"? To, że coś należy do top 100 bgg można stwierdzić obiektywnie, grupa najlepszych gier wydaje się bardzo subiektywną oceną i tylko ty wiesz co do nich należy.
Wciąż mowa o BGG. TOP 10,TOP 25,TOP 50.
mineralen pisze: 26 sie 2021, 10:41
I tu nie chodzi o brak czasu od premiery bo im więcej tego czasu bedzie upływać tym oceny będą spadać i się stabilizować bo kult nowości przerzuci się na inne tytuły.
Równie dobrze gry z lat 2011-2017 będą wypadać z topki.
O ile nowe gry będą osiągały taki poziom by je wypchnąć. Wszystkim nam tego życzę.
mineralen pisze: 26 sie 2021, 10:41
O ile Diuna ma tutaj potencjał namieszać tak Everdell czy Wingspan tego potencjału nie mają.
Chyba już zdążyły namieszać.
Jak narazie jest na odległym miejscu. Do kultowych euro, top 10 BGG to jednak trochę brakuje. Podałem przykład TM które w mniej niż rok wjechało z buta do TOP 10 BGG i na pierwsze miejsce wielu topek graczy.

Ewolucja nie równa się rozwojowi więc to że się zmieniają nie znaczy że są lepsze i lepsze.
Przeczytaj jeszcze raz co napisałem. O ile w Top 100 tego nie widać tak dobrze tak lepiej widoczne jest dlaczego powiedziałem o złotym okresie do 2017 jeśli zaważymy to top 10,25,50.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: detrytusek »

A co jest w TM takiego rewolucyjnego co spowodowało wjazd z buta do top10 ?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: brazylianwisnia »

detrytusek pisze: 26 sie 2021, 11:19 A co jest w TM takiego rewolucyjnego co spowodowało wjazd z buta do top10 ?
Mnie nie pytaj co to powoduje ale faktem jest ze znalazło się tam bardzo szybko.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
mineralen
Posty: 978
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 576 times
Been thanked: 647 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: mineralen »

brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 11:12
Wydaje mi się, że błędnie zakładasz, że czym wyższa pozycja w rankingu, tym gra jest lepsza.
Pozycja w rankingu to wypadkowa średniej oceny i liczby ocen. Kilka przykładów:

Na początek gry przez Ciebie wymienione z top 10:
Terraformacja Marsa - średnia ocen 8.42, miejsce 4. GWT - średnia ocen 8.30, miejsce 10.

Teraz lecimy w przestrzeń:

Gry z najlepszą średnich ocen nie są nawet w pierwszym tysiącu BGG: Chronicles of Drunagor: Age of Darkness (2021) - średnia 9.0, miejsce 2653. Arena: The Contest (2019), średnia 8.9, miejsce 2615. Summoner Wars (Second Edition) (2021) - ocena 8.8, miejsce 2049.

Wchodzimy do top 1000, ale jeszcze nie top 100: Too Many Bones: Undertow (2018) - średnia 8.8, miejsce 280. Kanban EV (2020), średnia ocen 8.7, miejce 217. Sleeping Gods (2021) - średnia 8.62, miejsce 317.

I jeszcze przypadek z top 100, ale nie top 10: Eclipse: Second Dawn for the Galaxy (2020) - średnia 8.74, miejsce 64. Podobnie Clank Legacy! (2019) - średnia 8.74, miejsce 42.

Wszystkie te gry mają wyższą średnią ocen niż GWT i Terraformacja, a jednak są niżej. Czemu tak kurczowo trzymasz się tych podziałów - top 50, top 20, top 10? Przecież to nie świadczy o niczym innym niż o tym, że dużo osób oceniło te gry. No chyba, że z całą powagą stwierdzasz, że GWT i Terraformacja są ZNACZNIE lepsze niż wymienione przeze mnie gry i świadczy o tym miejsce w rankingu.

Oczywiście pomijając to czy rzeczywiście same oceny świadczą o jakości gry. Pomijając już takie rzeczy jak np. uprzedzenia do mechanik, sentyment do gier (np wysoko ocenisz grę, która Cię wprowadziła do hobby i ocenisz ją wyżej niż średnia).

I owszem ewolucja nie oznacza, że każda następna iteracja będzie lepsza. Pozostaje fakt, że z czasem gry się zmieniają i nie można mówić o stagnacji.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

brazylianwisnia pisze: 23 sie 2021, 17:17 Mam takie wrażenie że 99% moich topowych euraskow wyszła w latach 2011-2017(Terraformacja (4), GWT (10), Uczta dla Odyna (22), Pola Arle (67), Lisboa (62), Gallerist (58), Zamkii burgundii (15), Kanban (184), Food Chain Magnate (31), Gloomhaven) (1) i od tego czasu jakby odcięło prąd. Takich gier żeby zamieszały w światowym czy moim topie euraskow brak()
()
brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 11:12 O ile Diuna (34) ma tutaj potencjał namieszać tak Everdell (28) czy Wingspan (20) tego potencjału nie mają.
mineralen pisze: 26 sie 2021, 10:41 Chyba już zdążyły namieszać.
Jak narazie jest na odległym miejscu. Do kultowych euro, top 10 BGG to jednak trochę brakuje.
W nawiasach podałem aktualne miejsce BGG.
No to się kupy nie trzyma.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Opinie o grach Lacerdy i czy eurogry popadły w stagnację?

Post autor: tomb »

A ja pamiętam relacje z Essen, w których pisano, że szał robił Dominion ze swoją nowatorską mechaniką (która i tak nie była wymyślona przez Vaccarino). Potem w kolejnych latach narracja była taka, że targi fajne, ale hitu pokroju Dominiona nie było. I chyba nic podobnego nie trafiło się do tej pory.

Z niniejszego wnioskuję, że w 2008 powstała ostatnia nieodtwórcza gra.


Zresztą - na podstawie rankingu BGG trudno wyciągać radykalne wnioski, nie wplatając do podsumowań takich wartości, jak liczba użytkowników, przyrost nowych kont, a także ogólna dynamika rynku. Popularność, dostępność, liczba tytułów wzrasta. Powiększa się też, fluktuuje, przepoczwarza grupa odbiorców. Tego nie widać, gdy patrzymy jedynie na pozycję w rankingu.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: brazylianwisnia »

detrytusek pisze: 26 sie 2021, 12:09
brazylianwisnia pisze: 23 sie 2021, 17:17 Mam takie wrażenie że 99% moich topowych euraskow wyszła w latach 2011-2017(Terraformacja (4), GWT (10), Uczta dla Odyna (22), Pola Arle (67), Lisboa (62), Gallerist (58), Zamkii burgundii (15), Kanban (184), Food Chain Magnate (31), Gloomhaven) (1) i od tego czasu jakby odcięło prąd. Takich gier żeby zamieszały w światowym czy moim topie euraskow brak()
()
brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 11:12 O ile Diuna (34) ma tutaj potencjał namieszać tak Everdell (28) czy Wingspan (20) tego potencjału nie mają.
mineralen pisze: 26 sie 2021, 10:41 Chyba już zdążyły namieszać.
Jak narazie jest na odległym miejscu. Do kultowych euro, top 10 BGG to jednak trochę brakuje.
W nawiasach podałem aktualne miejsce BGG.
No to się kupy nie trzyma.
Co się kupy nie trzyma? Co ma mój prywatny ranking top 10 do rankingu BGG? Nie widzę powiazania.

Moim zdaniem Wingspan czy Everdell nie mają szans wbić się do TOP 10 BGG.Do mojego top 10 tym bardziej ale moje top 10 to był dowód anegdotyczny i niemierzalny. Może masz inne zdanie ale nie sadze by czas im pomógł a tego doyczyla odpowiedź bo rzekomo za mało czasu minęło od ich premier by miały szanse wbić się do TOP 10 BGG.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 13:23
Co się kupy nie trzyma? Co ma mój prywatny ranking top 10 do rankingu BGG? Nie widzę powiazania.

Moim zdaniem Wingspan czy Everdell nie mają szans wbić się do TOP 10 BGG.Do mojego top 10 tym bardziej ale moje top 10 to był dowód anegdotyczny i niemierzalny. Może masz inne zdanie ale nie sadze by czas im pomógł a tego doyczyla odpowiedź bo rzekomo za mało czasu minęło od ich premier by miały szanse wbić się do TOP 10 BGG.
Wymieniasz w swojej liście ulubionych pewne gry. Idąc Twoim tokiem rozumowania to powinny być gry wybitne i wręcz rewolucyjne. Podajesz przykład TM, który z buta wszedł do top10 ale jak pytam co w nim takiego rewolucyjnego (skoro go masz w topce) to polecasz mi pytać innych.
Dalej twierdzisz, że jest brak gier po 2017 roku, które by namieszały w światowym topie. Sam Ci podałem takie tytuły ale Ty bierzesz pod uwagę nie top100 tylko top50. mineralen Ci podał przykłady Wingspan-a i Everdell ale wtedy się okazuje, że nie ma ich w top10. Jednocześnie argumentację podpierasz grami, które są poniżej 50 miejsca.
Bez znaczenia jest czy one mają czy nie szanse na wejście do tego elitarnego grona (T10). Czy nam się podoba czy nie te 2 gry namieszały i są bardzo wysoko w rankingu i należy je brać pod uwagę jeśli chce się rzetelnie prowadzić porównania dokonań projektantów na przestrzeni lat. Tak więc nieprawdziwe jest zdanie odnośnie czasów po 2017 r., które brzmi:
brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 13:23 Takich gier żeby zamieszały w światowym (...) topie euraskow brak
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: brazylianwisnia »

detrytusek pisze: 26 sie 2021, 13:50
Idąc moim tokiem rozumowania jednostkowe przykłady nie mają większego znaczenia w kontekście globalnego trendu. Ile razy muszę to jeszcze napisać? Nie ma znaczenia co ja uważam o TM bo moja opinia może nie mieć nic wspólnego z tym dlaczego 10tki tysięcy graczy oceniła ją tak wysoko że bardzo szybko znalazła się w TOP 10. Nie wiem czym się Ci gracze kierowali. Dlaczego oczekujesz ode mnie ze będę odpowiadał za całą społeczność BGG? Gry na mojej top liście są dla mnie wybitne. Nie muszą być rewolucyjne. Ważne by były najlepsze w swojej dziedzinie i jednocześnie oferowały na tyle coś innego by ogranie podobnych gier z przeszłości nie oferowało uczucia znudzenia danymi mechanikami. No ale to mowa o moim rankingu który jest malutka kropla w globalnym trendzie. Ciężko jest wyłapać punkt rankingu bgg który najlepiej to zobrazuje ale fakt że żadna kompletnie nowa gra z z ostatnich 3,5 roku nie znalazła się w TOP 10, 2 są w TOP 30 i 6 w TOP 50 o czymś świadczy. I jak widać głównym problemem nie jest czas bo TM, GWT czy Gloomhaven potrafily się szybko przebić do czołówki. Moim zdaniem świadczy to o tym że wychdzi dużo dobrych gier ale mało takich które w zestawieniu z tym co już mamy powoduje to uczucie że jest to wspaniała gra i od dziś nie gram w TM/GWT/Gloomhaven tylko gram w grę X.
Sam fakt że musisz podawac takie przykłady jak Everdell, Wingspan w konkurencji do świetnych gier z poprzednich lat też dużo mówi tyle że to już opiera się na opiniach.

Może tak dla ciekawostki podasz swoje top 10 euro gier? Bo jedyne co tu się dzieje to atakowanie moich argumentow przy jednoczesnym braku kontrargumentów popartch czymś mierzalnym.
Nie twierdzę tutaj że Barrage, On Mars, Podwodne miasta, Diuna to nie są bardzo dobre gry tylko raz że nie są aż tak dobre jak moje ulubione a dwa że jest ich mało. Gdyby Podwodne Miasta ukazały się przed TM możliwe że sytuacja byłaby odwrotna tyle że TM istnieje i ten fakt wpływa na odbiór Podowodnych Miast.

Ten temat od dłuższego czasu mnie zastanawiał. Byłem ciekaw czy u innych doświadczonych graczy nowe gry częściej przebijają się do ścisłych czołówkę ale nikt nawet nie podjął takiego tematu.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
feniks_ciapek
Posty: 2310
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1616 times
Been thanked: 941 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: feniks_ciapek »

brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 14:45 Sam fakt że musisz podawac takie przykłady jak Everdell, Wingspan w konkurencji do świetnych gier z poprzednich lat też dużo mówi tyle że to już opiera się na opiniach.

Może tak dla ciekawostki podasz swoje top 10 euro gier? Bo jedyne co tu się dzieje to atakowanie moich argumentow przy jednoczesnym braku kontrargumentów popartch czymś mierzalnym.
Obserwuję tę dyskusję i powiem tak: masz tezę, pod którą podpinasz anegdoty zgodne ze swoimi przekonaniami. Jak dostajesz mierzalne kontrprzykłady, to nazywasz je opiniami i na różne sposoby dyskredytujesz. Ciężko w tym momencie "podejmować jakiś temat", bo z mojego punktu widzenia tylko szukasz potwierdzenia, a nie faktycznej dyskusji.

Dodam jeszcze, że ze wszystkich wymienionych gier nie jestem fanem żadnej, wolę takie starocia jak Tygrys i Eufrat albo Hansa Teutonica, ale uważam że cały czas pojawiają się jeśli nie nowe mechanizmy, to nowe ich mieszanki w nowych ujęciach i czasem są ciekawe, a niektóre zyskują powszechne uznanie. Dużo ginie po pierwszym wydaniu, inne dostają nowe edycje, czasem z mojego punktu widzenia lepsze (Projekt Gaja vs Terra Mystica). I to chyba normalne. Za 5 lat będzie można powiedzieć, które z gier z 2015 roku stały się klasykami, a które z 2020 mają na to potencjał. A teraz? Za wcześnie wyrokować.

I tyle. Nic więcej do powiedzenia nie mam.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: brazylianwisnia »

feniks_ciapek pisze: 26 sie 2021, 15:17 uważam że cały czas pojawiają się jeśli nie nowe mechanizmy, to nowe ich mieszanki w nowych ujęciach i czasem są ciekawe, a niektóre zyskują powszechne uznanie. Dużo ginie po pierwszym wydaniu, inne dostają nowe edycje, czasem z mojego punktu widzenia lepsze (Projekt Gaja vs Terra Mystica).
Nigdy nie twierdziłem że nie pojawia się nowe czy innowacyjne. Jedynie że nowe biorąc pod uwagę historie ogranych tytułów nie jest na tyle lepsze by zdetronizowało stare.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 14:45 Idąc moim tokiem rozumowania jednostkowe przykłady nie mają większego znaczenia w kontekście globalnego trendu. Ile razy muszę to jeszcze napisać? Nie ma znaczenia co ja uważam o TM bo moja opinia może nie mieć nic wspólnego z tym dlaczego 10tki tysięcy graczy oceniła ją tak wysoko że bardzo szybko znalazła się w TOP 10. Nie wiem czym się Ci gracze kierowali. Dlaczego oczekujesz ode mnie ze będę odpowiadał za całą społeczność BGG? Gry na mojej top liście są dla mnie wybitne. Nie muszą być rewolucyjne. Ważne by były najlepsze w swojej dziedzinie i jednocześnie oferowały na tyle coś innego by ogranie podobnych gier z przeszłości nie oferowało uczucia znudzenia danymi mechanikami. No ale to mowa o moim rankingu który jest malutka kropla w globalnym trendzie. Ciężko jest wyłapać punkt rankingu bgg który najlepiej to zobrazuje ale fakt że żadna kompletnie nowa gra z z ostatnich 3,5 roku nie znalazła się w TOP 10, 2 są w TOP 30 i 6 w TOP 50 o czymś świadczy. I jak widać głównym problemem nie jest czas bo TM, GWT czy Gloomhaven potrafily się szybko przebić do czołówki. Moim zdaniem świadczy to o tym że wychdzi dużo dobrych gier ale mało takich które w zestawieniu z tym co już mamy powoduje to uczucie że jest to wspaniała gra i od dziś nie gram w TM/GWT/Gloomhaven tylko gram w grę X.
Sam fakt że musisz podawac takie przykłady jak Everdell, Wingspan w konkurencji do świetnych gier z poprzednich lat też dużo mówi tyle że to już opiera się na opiniach.

Może tak dla ciekawostki podasz swoje top 10 euro gier? Bo jedyne co tu się dzieje to atakowanie moich argumentow przy jednoczesnym braku kontrargumentów popartch czymś mierzalnym.
Nie twierdzę tutaj że Barrage, On Mars, Podwodne miasta, Diuna to nie są bardzo dobre gry tylko raz że nie są aż tak dobre jak moje ulubione a dwa że jest ich mało. Gdyby Podwodne Miasta ukazały się przed TM możliwe że sytuacja byłaby odwrotna tyle że TM istnieje i ten fakt wpływa na odbiór Podowodnych Miast.

Ten temat od dłuższego czasu mnie zastanawiał. Byłem ciekaw czy u innych doświadczonych graczy nowe gry częściej przebijają się do ścisłych czołówkę ale nikt nawet nie podjął takiego tematu.
Moje zdanie znasz i moja topka niczego tu nie wniesie bo przecież jak sam piszesz nie przekłada się na całość ale w ramach ciekawostki, aż sobie sprawdziłem.
Na początek legenda. Moje top10 składa się z 8 gier i 2 pustych miejsc. Po prostu inne gry nie zasługują na takie wyróżnienie choć oczywiście listę 10 gier z najwyższymi ocenami mogę ułożyć. Także w top8 mam 3 gry z okresu 15-17 i 2 młodsze. Gdyby jednak wziąć po prostu 10 gier to ...nic by się nie zmieniło bo są starsze niż 2015.
Osobiście bardziej cenię Maracaibo od GWT.
Wychodzi na to, że żaden złoty wiek dla mnie nie nastąpił, a wyniki są wyrównane.
Analizę rankingu robiłem wcześniej, a z tymi mierzalnymi argumentami to bym uważał bo wychodzi, że Wingspan jest 9x lepszą grą od Kanbana i lepszą od 6 gier z Twojej topki ;). No boli ale tyle jest wart ranking BGG.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4140
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 272 times
Been thanked: 943 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: brazylianwisnia »

detrytusek pisze: 26 sie 2021, 15:29
Dla wiekszosic Wingspan będzie lepszy niż Kanban bo od tego drugiego się odbija. Elementem genialnego designu jest by zrobić grę przystępna, bez skomplikowania zasad no i atrakcyjna. Dla mnie to jednak skomplikowanie może nie być problemem przez co personalnie oceniam te gry inaczej.
Maracaibo to świetna gra, uwielbiam ale ogranie poprzednich gier Pfistera trochę zmniejsza dla mnie atrakcyjność tego tytułu przez co zamiast być taka gra 9/10 jest 8/10.

U siebie zauważyłem że gry wydane do 2017 roku stanowią moje ulubione. Żadna gra od 4 lat nie porwała tak jak swego czasu poprzednie. Zacząłem przeglądać BGG i zauważyłem korelacje między tym że mi się mniej podobają najnowsze gry jak i ogółowi społeczności BGG. Wnioskując jednak po naszym forum najwyraźniej korelacja ta jest przypadkowa. Nie mam wątpliwości jednak ze złote czasy są faktem i zaczęły się w okolicach początku dekady. Kwestia dyskusyjna może byc jednak czy nadal trwają a jeśli nie to kiedy się zakończyły. No wątpliwości chyba nie mamy że w dekadzie '01-'10 nie było tak wielu, tak dobrych gier jak w minionej.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4722
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Weather Machine (Vital Lacerda)

Post autor: BartP »

brazylianwisnia pisze: 26 sie 2021, 16:14No wątpliwości chyba nie mamy że w dekadzie '01-'10 nie było tak wielu, tak dobrych gier jak w minionej.
Ilościowo pewnie nie, bo coraz więcej gier wychodzi. Ale procentowo, to kto wie.
ODPOWIEDZ