Age of Steam (Martin Wallace)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

Wykonanie lepsze jest w AoS - plansza jest o wiele lepszej jakości, pociągi takie same jak w RRT. AoS jest z jednej strony trudniejszą grą, z drguiej jego reguły wydają mi się łatwiejsze do wytłumaczenia.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3078
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 90 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: cezner »

Zadam takie o to pytanie.
Czy z RRT można zrobić AoS?
A jeszcze inaczej. Czy wykorzystując elementy z RRT można łatwo otrzymać AoS? Np dorabiam tylko plansze, odpowiednio dużą aby pomieściły żetony torów z RRT.
Ostatnio zmieniony 20 mar 2009, 12:37 przez cezner, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Nataniel »

Plusy RRT:
- wyglada okazalej - ladne figurki, ladna plansza, itp. (w AoS jest dosyc brzydka, schematyczna plansza)
- jest lzejsza - wybacza bledy, jest bardziej losowa, praktycznie nie można zbankrutować (w AoS można przez pierwsze 2-3 kolejki)
- nadaje sie dla niedzielnych graczy - mozna grac nie zastanawiajac sie i nadal czerpac przyjemnosc z gry, bez wygranej

Minusy RRT:
- olbrzymia, nigdzie nie mieszczaca sie i kompletnie niefunkcjonalna plansza
- bardziej skomplikowane zasady (TAK! AoS ma prostsze zasady!)
- bardziej losowa (w AoS wszystko widac z gory - jakie kostki i gdzie wejda, nie ma losowych kart, tajnych celów)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: elayeth »

Nataniel pisze:Plusy RRT:
- wyglada okazalej - ladne figurki, ladna plansza, itp. (w AoS jest dosyc brzydka, schematyczna plansza)
- jest lzejsza - wybacza bledy, jest bardziej losowa, praktycznie nie można zbankrutować (w AoS można przez pierwsze 2-3 kolejki)
- nadaje sie dla niedzielnych graczy - mozna grac nie zastanawiajac sie i nadal czerpac przyjemnosc z gry, bez wygranej

Minusy RRT:
- olbrzymia, nigdzie nie mieszczaca sie i kompletnie niefunkcjonalna plansza
- bardziej skomplikowane zasady (TAK! AoS ma prostsze zasady!)
- bardziej losowa (w AoS wszystko widac z gory - jakie kostki i gdzie wejda, nie ma losowych kart, tajnych celów)
Zakładając, że głównie gram z rodziną i mam duży stół to wady wydają się plusami (jeśli lżejszy charakter uznać za wadę...). :) Dzięki za dobre porównanie.
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

Qlaqs pisze:To troche bez sensu by bylo - za duze zarobki. Mam watpliwosci bo wlasnie tak gralem ostatnio. Mi sie wydaje ze to tylko bonus dla niedokonczonych tras... W AoS dostaje sie tylko za kompletna trase 1 na "torze zarobkow" jesli przez nia dowieziemy. W mysl tej reguly jesli ktos by przewozil z niedokonczonej trasy dostawalby 0. Tak samo jakbys bral z niedokonczonej trasy przeciwnika ten dostawalby 0 za kostke.
Odpowiedź autora:
Ted Alspach pisze:It doesn't matter if the track is finished or not.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

originalna plansza RRT wymaga 5-6 osób
co do możliwości przerobienia RRT a AoS - zdecydowanie nie, o ile można sobie wydrukować z BGG plansze punktacji i towarów, to po prostu RRT ma ZUPEŁNIE inne tory
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Qlaqs »

steady pisze:
Qlaqs pisze:To troche bez sensu by bylo - za duze zarobki. Mam watpliwosci bo wlasnie tak gralem ostatnio. Mi sie wydaje ze to tylko bonus dla niedokonczonych tras... W AoS dostaje sie tylko za kompletna trase 1 na "torze zarobkow" jesli przez nia dowieziemy. W mysl tej reguly jesli ktos by przewozil z niedokonczonej trasy dostawalby 0. Tak samo jakbys bral z niedokonczonej trasy przeciwnika ten dostawalby 0 za kostke.
Odpowiedź autora:
Ted Alspach pisze:It doesn't matter if the track is finished or not.
Ted Alspach pisze:If you own a partial link that is directly connected to a city, and you deliver a cube from that partial link to that city, you get 1 income.

In AoS you only ever get income from delivery over a link, and this is true here (the goods travel over one link in this case, even though the link is not complete).
Rich P pisze:OK. So this rule effectively says "count the partial link as a full link for the player who owns the track with the cube on it".
Znalazlem to na BGG w tej dyskusji.
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

Czyli wniosek jest taki, że zawsze dostajesz plus 1 za kostkę wysyłaną z Twojego toru, niezależnie od tego czy jest ukończony, czy nie. A dyskusję znam :P.
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Qlaqs »

Z twojego toku rozumowania wychodzi ze jesli wybudujesz z 1 miasta tor i go nie skonczysz, a pozniej wyslesz z tego toru kostke do tego miasta to dostajesz 2. Wedlug dyskusji z BGG wychodzi ze powinno byc 1. ;)

Wlasnie co do wniosku sie nie moge zgodzic - bo wedlug mnie dostajesz 1 gdy jest czesciowy tor [tutaj liczy sie bonus] bo normalnie byloby 0. A kiedy jest skonczony tor i bierzesz z niego kostke to -jakby to ujac- jakbys bral z miasta, dodajesz 1 i nie liczysz tego polaczenia z ktorego wzioles ta kostke.

Mysle ze tak powinno sie grac. Bo w naszej grze pod koniec kazdy z latwoscia zarabial po 20$ a to chyba nie o to chodzi...
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
Awatar użytkownika
steady
Posty: 1034
Rejestracja: 25 wrz 2006, 17:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: steady »

Ok, nie zrozumiałem do końca Twojego pytania w takim razie, za co przepraszam. Ale wciąż na 100% nie jestem przekonany :).
Awatar użytkownika
Rockford
Posty: 43
Rejestracja: 10 sty 2009, 19:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Rockford »

cezner pisze:Zadam takie o to pytanie.
Czy z RRT można zrobić AoS?
A jeszcze inaczej. Czy wykorzystując elementy z RRT można łatwo otrzymać AoS? Np dorabiam tylko plansze, odpowiednio dużą aby pomieściły żetony torów z RRT.
przy odrobinie samozaparcia :). Potrzebujesz wykonania ok 30 heksów, których nie ma w RRT, wydrukować i przeskalować mapę p&p od AoS (ponieważ heksy z RRT są mniejsze - wpisane w koło o średnicy ok 31 mm) , sześciu białych znaczników, oraz 2 plansze obrazujące stan gry. Resztę asortymentu możesz spokojnie wykorzystać z RRT (pieniądze, miniaturki lokomotyw, kostki dóbr, heksy z torami)

--
pozdrawiam
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

Rockford pisze:
cezner pisze:Zadam takie o to pytanie.
Czy z RRT można zrobić AoS?
A jeszcze inaczej. Czy wykorzystując elementy z RRT można łatwo otrzymać AoS? Np dorabiam tylko plansze, odpowiednio dużą aby pomieściły żetony torów z RRT.
przy odrobinie samozaparcia :). Potrzebujesz wykonania ok 30 heksów, których nie ma w RRT, wydrukować i przeskalować mapę p&p od AoS (ponieważ heksy z RRT są mniejsze - wpisane w koło o średnicy ok 31 mm) , sześciu białych znaczników, oraz 2 plansze obrazujące stan gry. Resztę asortymentu możesz spokojnie wykorzystać z RRT (pieniądze, miniaturki lokomotyw, kostki dóbr, heksy z torami)

--
pozdrawiam
równie dobrze to każdą grę można przerobić na Age of Steam :)
potrzebne są tylko pieniądze (jak się ma żetony, to odpada), dyski i kostki
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Nataniel »

elayeth pisze:Zakładając, że głównie gram z rodziną i mam duży stół to wady wydają się plusami (jeśli lżejszy charakter uznać za wadę...). :) Dzięki za dobre porównanie.
Watpie, by dalo sie znalezc TAK DUZY stol. A wielkosc planszy ma znaczenie nie tylko w szukaniu stolu, ale tez w tym, ze po prostu nie da sie kontrolowac co dzieje sie po drugiej stronie stolu i nie da sie grac inaczej niz stojac (zeby cokolwiek widziec).
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Rockford
Posty: 43
Rejestracja: 10 sty 2009, 19:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Rockford »

melee pisze: równie dobrze to każdą grę można przerobić na Age of Steam :)
potrzebne są tylko pieniądze (jak się ma żetony, to odpada), dyski i kostki
... IMHO łatwiej jest stworzyć samoróbkę AoS z wykorzystaniem elementów z RRT niż np. Caylus'a :), ponad 100 heksów z torami jest wprost do zaadaptowania.
Przed podjęciem decyzji o kupnie "wypaśnie" drogiego AoS, sam myślę o stworzeniu "makietki" demonstracyjnej z wykorzystaniem elementów z RRT.
Nie ciągnę dalej tematu aby nie podgrzewać sporów w temacie legalności takiego procederu :)

--
pozdrawiam
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

tylko, że tory są innego rozmiaru i nie będą pasować do map od AoS :) trzeba by też przerobić mapę
Awatar użytkownika
Rockford
Posty: 43
Rejestracja: 10 sty 2009, 19:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Rockford »

melee pisze:tylko, że tory są innego rozmiaru i nie będą pasować do map od AoS :) trzeba by też przerobić mapę
tak jak wyżej napisałem trzeba przeskalować mapę, wydruk straci 1cm na każdym heksie. Efektem ubocznym takiego rozwiązania będzie wersja podróżna AoS :).

--
pozdrowienia
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

czyli Age of Steam jest banalny jako samoróbka :)
Oto miniporadnik:

jeśli masz RRT:

zrób mapę, przeskalowując oryginalną (którą musisz kupić lub skserować)
zrób połowę torów
wydrukuj 2 plansze: punktacji i towarów
zrób sobie dyski miast i żetony zurbanizowanych miast
instrukcję przeczytaj u kolegi

jeśli masz Caylusa (lub inną grę) i kupisz lub skserujesz jakaś mapę
zrób tory
wydrukuj 2 plansze: punktacji i towarów
zrób sobie dyski miast i żetony zurbanizowanych miast
instrukcję przeczytaj u kolegi
Awatar użytkownika
Rockford
Posty: 43
Rejestracja: 10 sty 2009, 19:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Rockford »

melee pisze:czyli Age of Steam jest banalny jako samoróbka :)
Oto miniporadnik:

jeśli masz RRT:

zrób mapę, przeskalowując oryginalną (którą musisz kupić lub skserować)
zrób połowę torów
wydrukuj 2 plansze: punktacji i towarów
zrób sobie dyski miast i żetony zurbanizowanych miast
instrukcję przeczytaj u kolegi

jeśli masz Caylusa (lub inną grę) i kupisz lub skserujesz jakaś mapę
zrób tory
wydrukuj 2 plansze: punktacji i towarów
zrób sobie dyski miast i żetony zurbanizowanych miast
instrukcję przeczytaj u kolegi
precyzując :), nie trzeba wykonywać połowy torów, z heksów należy wykonać 8 żetonów miast i 22 nowych torów, których nie ma w RRT (w AoS jest 144 heksy). Z instrukcją jest problem, ale "..kto szuka ten znajdzie".
Trochę poszliśmy w maliny z tematem melee :). Nie jest to temat na osobny wątek :). Zainteresowanych zapraszam do kontaktu na PW.

--
pozdrawiam
Awatar użytkownika
westwood
Posty: 432
Rejestracja: 04 gru 2007, 02:45
Lokalizacja: Kraków

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: westwood »

Tommy pisze:Po raz kolejny dopada mnie mój odwieczny dylemat pod tytułem: gra najwyraźniej świetna, żeby nie powiedzieć rewelacyjna i kupiłbym ją juz dzisiaj, ale

1. jest tak brzydka że sam wymiękam, a moi współgracze chyba tym bardziej
2. nie wiem cczy miałbym z kim grać.....

To samo było jak zrezygnowałem z mega promocyjnego zakupu TtAges który miałem niedawno, a teraz pewnie odpuszczę AoS......
To może zdecydujesz się na Steam? Zapowiada się, że będzie lepiej wyglądać niż AoS :)
Awatar użytkownika
Tommy
Posty: 1739
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 108 times
Been thanked: 27 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Tommy »

westwood pisze:
Tommy pisze:Po raz kolejny dopada mnie mój odwieczny dylemat pod tytułem: gra najwyraźniej świetna, żeby nie powiedzieć rewelacyjna i kupiłbym ją juz dzisiaj, ale

1. jest tak brzydka że sam wymiękam, a moi współgracze chyba tym bardziej
2. nie wiem cczy miałbym z kim grać.....

To samo było jak zrezygnowałem z mega promocyjnego zakupu TtAges który miałem niedawno, a teraz pewnie odpuszczę AoS......
To może zdecydujesz się na Steam? Zapowiada się, że będzie lepiej wyglądać niż AoS :)
Nie tyle na Steam, co na pewno na nową wersję Ralroad Tycoon który ma być w większej części odpowiednikiem tej lepszej wersji czyli mapy europejskiej (o ile dobrze pamiętam). Był news tutaj na serwisie gry-planszowe.pl.

To kupię na pewno.
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: janekbossko »

nowa wersje? kiedy?
Awatar użytkownika
Rockford
Posty: 43
Rejestracja: 10 sty 2009, 19:29
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: Rockford »

janekbossko pisze:nowa wersje? kiedy?
"Railsways of the World" premiera zapowiedziana jest na drugi kwartał tego roku.
Więcej: http://www.gry-planszowe.pl/news.php/1, ... coon-.html

--
pozdrawiam
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: mistrz_yon »

wczoraj gralem pierwszy raz w AoS w wersji jednoosobowej (Barbados) i bardzo dobrze sie bawilem. po dwoch grach podoba mi sie bardziej niz 'agricola'. mam jednak kilka pytan dotyczacych regul (glownie towarow):

1.
czy jesli rzucam kostkami dla okreslenia gdize pojawia sie towary do przewiezienia, to jesli wyturlam pola juz wykorzystane, to towary sie nie pojawiaja? tak wlasnie gralem, skutkiem czego do miasta 1 nie udalo mi sie dolozyc towaru. rozumiem ze to taki zamysl?

2.
kiedy wstawiam towary do nowego miasta? przyjalem, ze w turze w ktorej sie to miasto pojawi, ale w fazie dostawiania towarow, czyli ze bezposrednio po dostawieniu miasta/zakonczeniu budowy linii, towarow nie ma (a wiec ze mozna z niego sprzedac dopiero w nastepnej turze)

3.
czy mozliwe jest pojawienie sie w miescie wiecej niz dwoch towarow? mialem takie sytuacje
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 3 times

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: melee »

1. tak
2. standardowo, gdy turlamy
3. mogą być dwie kostki: startowa plus z produkcji
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: Age of Steam - pytania, wrazenia, ...

Post autor: mistrz_yon »

melee pisze:3. mogą być dwie kostki: startowa plus z produkcji
nie moze byc trzech? mialem sytuacje, ze w fazie produkcji wstawialem kostki na pole puste, ale przpisane do miasta juz zastockowanego, i oczywisice dolosowywalem wlasnie te kostke do wstawienia. zalozylem, ze tak moze byc (odpowiedni a rebours pechowego losowania). to blad?

aha, jeszcze jedno:

4. czy liczba linii mozliwych do przejechania w celu sprzedazy odnosi sie do jednej akcji czy do obu? czyli jesli mam na 6, to czy moge w fazie sprzedazy, sprzedac/przewiezc dwa razy po 6 czy 2 razy po 3? wydaje mi sie ze raczej to pierwsze, ale sie upewniam
ODPOWIEDZ