Strona 2 z 11

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 12 lis 2021, 10:54
autor: lichking
Wg. mnie na Pomocy Gracza jest błąd. Powinno być (...) wyznacza 1. gracza (...) - czyli tak jak w instrukcji.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 12 lis 2021, 15:29
autor: Atamán
Tak, to jest błąd na karcie pomocy, niestety.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 14 lis 2021, 11:50
autor: LeArq
Pytanie do Rozwinięcia "Handel Wymienny"- dodatkowa akcja: odrzuć kartę za 1 gold lub 1 kultury.
Jaką kartę odrzucamy ? i dlaczego musimy za to odrzucenie zapłacić ?

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 14 lis 2021, 12:01
autor: Atamán
Odrzucić możemy jakąś kartę z tych, które mamy:
- kartę akcji
- kartę celu
- kartę cudu

I nie płacimy za to, tylko dostajemy złoto lub kulturę.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 14 lis 2021, 14:29
autor: PerezSaj
Atamán pisze: 14 lis 2021, 12:01 Odrzucić możemy jakąś kartę z tych, które mamy:
- kartę akcji
- kartę celu
- kartę cudu

I nie płacimy za to, tylko dostajemy złoto lub kulturę.
Lub kartę wydarzenia jeśli wzięliśmy ją na rękę.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 22 lis 2021, 13:21
autor: cezner
PRZYBYCIE BARBARZYŃCÓW
1. Umieść Osadę Barbarzyńców i Piechotę Barbarzyńców na pustym polu
niebędącym Pustkowiem lub Jałową Ziemią. Pole musi być w odległości 2 pól
Lądu (a jeśli to niemożliwe to 1 pola) od twoich Miast i co najmniej 2 pola od
Miast innych graczy.
2. Umieść Piechotę BARBARIAN w wybranym przez ciebie Mieście BARBARIAN (w tym w nowo
umieszczonej Osadzie)


Punkt 1 jest dla mnie jasny. Ale punkt 2 już nie do końca.
To gdzie ja mam umieścić tą piechotę? W tym mieście które wystawiłem w punkcie 1.? Czy w dowolnym szarym mieście barbarzyńskim (także takim, które jest blisko miast innych graczy)?

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 22 lis 2021, 13:32
autor: Kajak
ODP:W dowolnym mieście barbarzyńców czyli też we właśnie utworzonym .


Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 22 lis 2021, 20:33
autor: PerezSaj
cezner pisze: 22 lis 2021, 13:21 PRZYBYCIE BARBARZYŃCÓW
1. Umieść Osadę Barbarzyńców i Piechotę Barbarzyńców na pustym polu
niebędącym Pustkowiem lub Jałową Ziemią. Pole musi być w odległości 2 pól
Lądu (a jeśli to niemożliwe to 1 pola) od twoich Miast i co najmniej 2 pola od
Miast innych graczy.
2. Umieść Piechotę BARBARIAN w wybranym przez ciebie Mieście BARBARIAN (w tym w nowo
umieszczonej Osadzie)


Punkt 1 jest dla mnie jasny. Ale punkt 2 już nie do końca.
To gdzie ja mam umieścić tą piechotę? W tym mieście które wystawiłem w punkcie 1.? Czy w dowolnym szarym mieście barbarzyńskim (także takim, które jest blisko miast innych graczy)?
Drugą piechotę możesz umieścić w dowolnym mieście Barbarzyńców, więc nawet blisko innych raczy jak chcesz im zaszkodzić.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 22 lis 2021, 21:31
autor: Atamán
Kajak pisze: 22 lis 2021, 13:32 Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.
No ale w tym pierwszym punkcie zdobywasz punkty za elementy miasta w swoim kolorze. Cuda świata są elementami miasta, ale nie są w twoim kolorze, więc tutaj za nie nie punktujesz. Więc z tego powodu jest wszystko jedno czy zapiszą "za osady i budynki" czy też "elementy miasta", bo musisz tu uwzględnić kolor (bo nie ma znaczenia czyje jest miasto, tylko kolor tego elementu).

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 23 lis 2021, 08:38
autor: Darkstorm
Atamán pisze: 22 lis 2021, 21:31
Kajak pisze: 22 lis 2021, 13:32 Mam tez swoje zastrzeżenie dotyczące zasad:
Na planszetce pomocy gracza w dziale PUNKTY ZWYCIESTWA jest przyznany punkt "za element Miasta" w instrukcji pełnej dotyczącej tej samej sprawy jest napisane "za Osadę i Budynek".
Niby to samo ale CUD nie jest budynkiem ani osadą ale jest elementem miasta.
No ale w tym pierwszym punkcie zdobywasz punkty za elementy miasta w swoim kolorze. Cuda świata są elementami miasta, ale nie są w twoim kolorze, więc tutaj za nie nie punktujesz. Więc z tego powodu jest wszystko jedno czy zapiszą "za osady i budynki" czy też "elementy miasta", bo musisz tu uwzględnić kolor (bo nie ma znaczenia czyje jest miasto, tylko kolor tego elementu).
Jeszcze tytułem uzupełnienia wypowiedzi kolegi Atamana można wspomnieć o tym, że "Swój" kolor miasta można też stracić na rzecz innego gracza przez wpływ kulturowy. Element miasta jest dalej Twój, dalej daje Ci korzyści, ale na koniec nie daje punktów Tobie tylko przeciwnikowi.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 25 lis 2021, 00:18
autor: PerezSaj
Czy podczas walki zdolność konfliktu jest obowiązkowa? Głównie chodzi mi o słonie. Nieraz jest sytuacja że lepiej ie odejmować wartości na kościach i zadać jedno obrażenie więcej, niż samemu nie stracić jednostki. Pytam, ponieważ w instrukcji raz napisane jest że musisz, a innym razem że możesz.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 25 lis 2021, 10:49
autor: Atamán
Tak, zdolności konfliktu są obowiązkowe.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 25 lis 2021, 13:04
autor: Montesque
Atamán pisze: 25 lis 2021, 10:49 Tak, zdolności konfliktu są obowiązkowe.
Tu bym się kłócił, bo to nielogiczne i nie ma sensu fabularnego. To moja armia, ja decyduję, jak walczy. Co miałoby tłumaczyć przymus użycia zdolności konfliktu? Jakieś potwierdzenie w instrukcji? O ile pamiętam raz jest napisane "należy", a raz "możesz"

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 25 lis 2021, 13:18
autor: Atamán
Montesque pisze: 25 lis 2021, 13:04
Atamán pisze: 25 lis 2021, 10:49 Tak, zdolności konfliktu są obowiązkowe.
Tu bym się kłócił, bo to nielogiczne i nie ma sensu fabularnego. To moja armia, ja decyduję, jak walczy. Co miałoby tłumaczyć przymus użycia zdolności konfliktu? Jakieś potwierdzenie w instrukcji? O ile pamiętam raz jest napisane "należy", a raz "możesz"
Ale z kim ty chcesz się kłócić? Z instrukcją? Czy z autorem gry, który też na BGG to potwierdzał. Gra działa tak, że decyzje podejmuje się przed rzutem kośćmi, a sam rzut i jego rozpatrzenie to czynność niemalże automatyczna. Tak to zostało zaprojektowane, testowane i balansowane.

Słonie i kawaleria w tej grze zostały zaprojektowane w taki sposób, by być mniej więcej równe sobie w walce oraz żeby nie było opłacalne robienie na nich mono-armii. (w pierwszej edycji armie z 4 słoni rozjeżdżały wszystko przy praktycznie żadnych stratach)

A fabularnie to sobie tłumacz jak sobie chcesz, ja nawet nie wiem dlaczego z fabularnego punktu widzenia słoń zapobiega trafieniu. Gry tak już mają, że są jakimś modelem, który upraszcza rzeczywistość.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 26 lis 2021, 13:14
autor: PerezSaj
Czy symbol "Raz na turę" oznacza dodatkową akcję, czy jedna z głównych?

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 26 lis 2021, 13:34
autor: Neoptolemos
Erm... w jakim kontekście? Raz na turę oznacza raz na turę (rundę, ściślej rzecz ujmując). Niezależnie, czy wykonasz to w ramach akcji głównej, czy dodatkowej. To nie oznacza dodatkowej akcji samo w sobie, przy symbolu masz zawsze opisane, czy to jest "jako akcja", czy "dodatkowa akcja".

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 26 lis 2021, 13:49
autor: PerezSaj
Neoptolemos pisze: 26 lis 2021, 13:34 Erm... w jakim kontekście? Raz na turę oznacza raz na turę (rundę, ściślej rzecz ujmując). Niezależnie, czy wykonasz to w ramach akcji głównej, czy dodatkowej. To nie oznacza dodatkowej akcji samo w sobie, przy symbolu masz zawsze opisane, czy to jest "jako akcja", czy "dodatkowa akcja".
Chyba rozumiem. To jest tylko dodatkową informacja że daną czynność można wykonać raz na turę w towarzystwie akcji głównej lub dodatkowej.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 26 lis 2021, 17:10
autor: Atamán
W kwestii tych obowiązkowych zdolności konfliktu - sprawdziłem i porównałem sobie instrukcję PL i EN i chyba widzę skąd się biorą wątpliwości. Oryginalna instrukcja nie pozostawia żadnych wątpliwości, że to jest obowiązkowe, ale polska wersja nie jest tak precyzyjna.

Tu jest podstawowy opis aktywacji zdolności konfliktu - i tu bym się nie przyczepił, bo mamy słowo "must" w wersji EN oraz słowo "należy" w wersji PL, które również wskazuje na to, że jest to obowiązkowe:
When these icons are rolled, the Clash ability of matching Unit in the Army must be activated.
Jeżeli wyrzucono ikony odpowiadające Jednostkom Wojskowym biorącym udział w Bitwie, to należy aktywować zdolności Konfliktu tych Jednostek.
Natomiast poniżej jest jeszcze doprecyzowanie, że zdolności konfliktu działają w taki sposób, że przypisujemy ikony do jednostek jeden do jednego. Czyli, że nie może nam 1 jednostka aktywować kilku ikon i tak samo jedna ikona nie będzie aktywowana kilka razy z powodu kilku jednostek. I ten zapis jest następujący:
Each specific Unit can only have its Clash ability activated once per roll and each single icon only activates the ability of one Unit – not all matching Units.
Każda Jednostka może aktywować swoją zdolność Konfliktu raz na rzut, a każda z ikon Konfliktu na kościach aktywuje zdolność jednej Jednostki - nie wszystkich pasujących Jednostek.
I tu jest wg mnie niefortunne tłumaczenie "can" na "może". Bo słowo "can" nie oznacza możliwości w sensie wyboru i dobrowolności (a takie znaczenie ma słowo "może"), a jedynie w sensie ograniczeń - że każdej jednostce przysługuje tylko jedna aktywacja na rzut walki (a obowiązkowość wynika z poprzedniego akapitu). Ja bym tutaj przetłumaczył to następująco:
Każda jednostka aktywuje swoją zdolność Konfliktu raz na rzut, a każda z ikon Konfliktu na kościach aktywuje zdolność jednej Jednostki - nie wszystkich pasujących Jednostek.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 27 lis 2021, 20:35
autor: Anarprim
Czy zdolność Hunów pozwala rekrutować konnicę bez posiadania rozwinięcia Handel wymienny w miastach o wielkości 1.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 28 lis 2021, 02:23
autor: Atamán
Anarprim pisze: 27 lis 2021, 20:35 Czy zdolność Hunów pozwala rekrutować konnicę bez posiadania rozwinięcia Handel wymienny w miastach o wielkości 1.
Tak, o ile mają rozwinięcie Hodowla Zwierząt (bo to im dopiero odblokuje zdolność Łucznicy Konni).

Przy czym zwrócę uwagę, że to nie Handel Wymienny daje dostęp do Słoni i Kawalerii. To budynek Targowisko to umożliwia. Oczywiście, aby zbudować Targowisko potrzebujemy mieć rozwinięcie Handlu Wymiennego, ale jak zdobędziemy miasto z Targowiskiem, to możemy z niego korzystać, nawet gdy Handlu Wymiennego nie mamy.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 28 lis 2021, 02:57
autor: Anarprim
To jak to w końcu jest bo były dwie opinie:
- (moja) zdolność Łucznicy Konni usuwa obowiązek posiadania Targowiska ale nie usuwa potrzeby posiadania rozwinięcia Handel wymienny do rekrutowania Kawalerii
- (znajomych) wystarczy zdolność Łucznicy Konni by budować kawalerię bez posiadania Handlu Wymiennego i Targowiska

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 28 lis 2021, 03:09
autor: Atamán
Anarprim pisze: 28 lis 2021, 02:57 To jak to w końcu jest bo były dwie opinie:
- (moja) zdolność Łucznicy Konni usuwa obowiązek posiadania Targowiska ale nie usuwa potrzeby posiadania rozwinięcia Handel wymienny do rekrutowania Kawalerii
Nie, skąd w ogóle taki pomysł?
Anarprim pisze: 28 lis 2021, 02:57 - (znajomych) wystarczy zdolność Łucznicy Konni by budować kawalerię bez posiadania Handlu Wymiennego i Targowiska
Znajomi mają rację, Handel Wymienny nie jest potrzebny do rekrutacji kawalerii.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 28 lis 2021, 04:30
autor: Anarprim
Oj uznałem że omijanie dwóch wymaganych rzeczy jest zbyt OP ale mnie przekonali tam samo jak zdolność hindusów że możesz rekrutować słonie w mieście z lasem tak samo bez posiadania zdolności i budynku ostatecznie uznaliśmy że można tak robić. Czy jakie oficjalne FAQ na ten temat BTW?

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 28 lis 2021, 20:26
autor: Benedetto XVII
Podpływam okrętami wypakowanymi po brzegi miłującymi pokój wojownikami (gram wikingami, mam ulepszenie okrętów do wojennych), moja armia się z nich desantuje i walczy w bitwie lądowej.
Czy okręty biorą w niej udział? W sensie, czy dostaję za nie kości ataku? Czy tylko biernie anulują jedno otrzymane trafienie?
Czy anulują łącznie jedno trafienie niezależnie od ilości statków, czy jedno trafienie za każdy posiadany w punkcie konfliktu statek?
Z góry dziękuje za odpowiedź.

Re: Clash of Cultures Monumental Edition - pytania i wątpliwości

: 28 lis 2021, 20:49
autor: Kajak
Na mój gust to pomyliłeś statki ze słoniami , nie są zbyt podobne ,ale uważać trzeba.