Re: Stronghold [2.edycja]
: 29 mar 2017, 08:10
Czy możecie usunąć ten kwadratowy zawias z nazwy tematu? Dzięki niemu wyszukiwarka nie znajduje tematu... Wujek google znalazł mi go przez przypadek, gdy szukałem czegoś innego
Fascynaci planszówek - łączcie się!
https://www.gry-planszowe.pl/
jeśli chodzi ci o ten fragment : "If all Units die at a Wall Section with an Order present, remove the Order from the game without resolving the effect." to rozumiem go tak że jeśli nie ma tam wcale jednostek najeźdźcy w momencie gdy rozkaz powinien być wykonany to ten żeton przepada do końca gry. Gdyby były jednostki najeźdźcy ale nieodpowiednie do rozkazu to żeton nie przepada ale również nie jest wykonywany - wraca do najeźdźcy.Pastorkris pisze:Pytanie odnośnie rozkazów:
W zasadach jest fragment mówiący o tym, że gdy rozkaz (np wysadzenie orka razem z murem) nie dojdzie do skutku bo jednostka umrze, np przez ostrzał to rozkaz należy usunąć z gry. Czy to znaczy "nie rozpatruj go" czy "wywal z gry i więcej nie używaj" ?
1 - ma 6sorfal pisze:1) Obrońca ma na początku gry 4 klepsydry z setupu czy 6 (4 + 2 startowe na początek każdej tury)?
2) Osłona chroni przed Błogosławieństwem strzelców?
3) Karta planu obrony dająca trzy klepsydry do warsztatu, blokuje warsztat do końca gry czy tylko na następną turę?
4) Zniszczone jednostki najeźdźcy wracają do worka?
5) Zniszczone elementy muru wracają do zasobów obrońcy czy są odrzucane?
można zielone i czerwone poprzez szkolenie czyli wymianę za białe/ zielone. białych się nie da.agulanka pisze:Czy można jakoś przywołać jednostki obrońcy z zasobów (spoza planszy)? Po co one właściwie są?
to że są ograniczone oznacza że nie może ich być naraz w użyciu więcej niż fizycznie dano w pudełku (wyjątek to klepsydry które w razie potrzeby można uzupełnić czymkolwiek co jest pod ręką ). Na pewno do graczy wracają: mury, żetony szpiega, rozkazow, rytuały itd. Nie jestem tylko 100% pewien co ze zniszczonymi maszynami, drągami i wykuszami ale obstawiam że też wracają do graczy.sorfal pisze:W instrukcji jest: "Liczba elementów w pudełku jest celowo ograniczona". Jeśli więc dobrze rozumiem działa, drągi i wykusz są jednorazowe, podobnie jak elementy muru - po ich zniszczeniu usuwamy je z gry.
Co jednak z żetonami szpiega, uszkodzenia machiny, nieziemskiego blasku czy błogosławieństwa strzelców? Też są jednorazowe? I dalej: rytuały i rozkazy też?
tomb pisze:1. W moim pudełku znalazłem nadwyżkowe drewno i mury - czy to wskazówka, że one jednak nie są limitowane (zużyte drewno wraca do puli, mury można stawiać bez ograniczeń), czy jednak limit z rozpiski obowiązuje?
2. Uznałem, że pułapki są wielorazowe i nie są zdejmowane z planszy po ich odkryciu - w starej instrukcji pułapka na trolle działa na trolla za każdym razem, gdy oddziały poruszają się po ścieżce z pułapką. Co prawda pułapka na gobliny już nie jest w ten sposób doprecyzowana, ale coś przyjąć trzeba.
3. Rytuał Wicher - jeśli ma się jedną klepsydrę, to przyjąłem, że ona przepada w przypadku próby ruchu na odcinek muru z wichrem, a ruch jest anulowany. Inaczej blef dla wichru nie miałby sensu, wystarczyłoby kłaść prawdziwy żeton wichru na planszę.
4. Klepsydry należy wydać po akcji najeźdźcy. Ale czy 2 klepsydry otrzymywane na końcu tury (lub 4 klepsydry otrzymywane na początku gry) należy wydać po pierwszej akcji najeźdźcy, czy po pierwszej fazie najeźdźcy - tu instrukcja jest sprzeczna? Gram, że po pierwszej akcji.
5. Karty najeźdźcy:
a) czas Trolli - "zamień 2 ze swoich Goblinów na Trolle" - zamiana w ramach jednostek na planszy, czy zamiana z jednostkami z worka?
b) Szturm orków; Atak osłonowy - "wypełnij dwa odcinki murów" - czy dodatkowe miejsce z drabin też musi być wypełnione?
c) Otrzaskani kanonierzy; Kamień na kamieniu - "Zniszcz 2 odcinki murów" - kiedy? W grze, w jednym szturmie, na jednym odcinku? Gram, że w trakcie gry, choć nie ma żadnego doprecyzowania, a na kartach Precyzyjny atak lub Wierni szamani uściślenia dopisano.
6. Karty obrońcy:
a) Strzelać bez rozkazu; Bierzcie co popadnie! - "ale po tej turze" -oznacza tylko ograniczenie w następnej turze, czy do końca gry? Zakładam, że do końca gry.
b) Pełna salwa - "odrzuć wszystkie działa" - zakładam, że tylko te, które strzelały, nieużywane żetony nadal są dostępne.
c) Tu jest Agaria! "Wybierz 1 odcinek murów. Usuń jednostki najeźdźcy w sile równej lub mniejszej trzykrotnej siły twoich usuniętych jednostek na danym odcinku murów" - o które usunięte jednostki obrońcy chodzi: takie, które zginęły po porównaniu siły, czy takie, które usunięto w inny sposób (np. balista) lub czy to obrońca samemu może usunąć swoje jednostki?
7. Czy wieża oblężnicza wlicza się do liczby poruszanych jednostek podczas wymarszu?
8. Czy jednostka wysłana podkopem na mury wlicza się do limitu jednostek wystawionych w tym samym wymarszu z zasobów na przedpole?
Cześć wątpliwości to tylko potrzeba doprecyzowania, ale część to wynik braków lub niezborności instrukcji.
Gramy gramy i czekamy na dodatek I na FAQ wydane przez Portal?narandil pisze:trochę dużo czasu minęło od zadawanych tu pytań i pewnie na większość znaleźliście już odpowiedzi bądź już olaliście grę
-przechodząpytajnik1 pisze:Gramy gramy i czekamy na dodatek I na FAQ wydane przez Portal?narandil pisze:trochę dużo czasu minęło od zadawanych tu pytań i pewnie na większość znaleźliście już odpowiedzi bądź już olaliście grę
W trakcie gry parę wątpliwości pojawiło się, ale teraz pamiętam tylko jedną: czy niewykorzystane żetony drewna odrzuca się na koniec tury czy przechodzą na kolejną?
Strzelcy na basztach strzelają tylko do przeciwległych przedmurzy. Nie do tych sąsiadujących z nimi (to robią działa).Damiano pisze:Mnie zastanawia , kogo atakują strzelcy w basztach? Instrukcja mówi, że mogą strzelać na przedmurza znajdujące się po przeciwległej stronie. Czyli tylko przedmurze naprzeciw baszty? czy też nawet trzy przedmurza? ( o ile je widać ) Skłaniam się ku drugiej opcji, bo daje więcej opcji niż strzelanie z muru. Dziwnie to zapisali, bo chociażby działa są lepiej doprecyzowane.
Zawsze wracają tylko dwie jednostki ze szpitala. Pozostałe w pudełku być może przydadzą się w dodatku do gry.agulanka pisze:Czy można jakoś przywołać jednostki obrońcy z zasobów (spoza planszy)? Po co one właściwie są?
Działa, drągi i wykusz są wielokrotnego użytku. Po wystawieniu na baszty mogą być jedynie zniszczone przez maszyny oblężnicze, po uprzednim zniszczeniu przez nie murów i kotłów. Żeton szpiega pozostaje na karcie najeźdźcy do momentu wymiany jej na inną. Uszkodzenie machiny, nieziemski blask, błogosławieństwo strzelców wracają z planszy do zasobów po szturmie.sorfal pisze:W instrukcji jest: "Liczba elementów w pudełku jest celowo ograniczona". Jeśli więc dobrze rozumiem działa, drągi i wykusz są jednorazowe, podobnie jak elementy muru - po ich zniszczeniu usuwamy je z gry.
Co jednak z żetonami szpiega, uszkodzenia machiny, nieziemskiego blasku czy błogosławieństwa strzelców? Też są jednorazowe? I dalej: rytuały i rozkazy też?
To stwierdzenie całkowicie zmienia balans gry na korzyść najeźdźcy. Kotły jak i wszelkie inne machiny wystawione w obronie są stałe. Kocioł sam w sobie jest raz zbudowany i wymaga tylko uzupełniania "odpowiednimi cieczami ". Tak samo w przypadku dział, lufy nie rozerwie po strzale, a drąg się nie stępi po strąceniu napastników. W karcie pomocy jest napisane że "Kotły działają w trakcie każdego szturmu".tomb pisze:Ja założyłem, że jednorazowe są te elementy, które w rzeczywistości wymagałyby użycia materiałów dostępnych w odciętej od dostaw twierdzy. Czyli kotły lub wzmocnienia na baszcie są jednorazowe, ale reszta wraca do właściciela. Co do rytuałów i rozkazów nie mam wątpliwości - inaczej akcje z nimi związane byłyby jednorazowe. (...)
Nie chodziło o jednorazowe użycie, tylko kwestię czy po zniszczeniu wracają do obrońcy, żeby mógł je wystawić ponownie na planszę.Mickey80 pisze:To stwierdzenie całkowicie zmienia balans gry na korzyść najeźdźcy. Kotły jak i wszelkie inne machiny wystawione w obronie są stałe. Kocioł sam w sobie jest raz zbudowany i wymaga tylko uzupełniania "odpowiednimi cieczami ". Tak samo w przypadku dział, lufy nie rozerwie po strzale, a drąg się nie stępi po strąceniu napastników. W karcie pomocy jest napisane że "Kotły działają w trakcie każdego szturmu".tomb pisze:Ja założyłem, że jednorazowe są te elementy, które w rzeczywistości wymagałyby użycia materiałów dostępnych w odciętej od dostaw twierdzy. Czyli kotły lub wzmocnienia na baszcie są jednorazowe, ale reszta wraca do właściciela. Co do rytuałów i rozkazów nie mam wątpliwości - inaczej akcje z nimi związane byłyby jednorazowe. (...)