Strona 2 z 3

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 15:39
autor: Dr. Nikczemniuk
Ja generalnie liczę na bardzo dobre opinie i recenzje, a to generalnie ze względu na cenę bo za te pieniądze to już można kupić jakąś "dużą" grę a nie namiastkę Lacerdy.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 15:45
autor: autopaga
detrytusek pisze: 11 sty 2023, 12:56
autopaga pisze: 09 sty 2023, 22:57 Kanban na dwie raczej też średnio się sprawdza, więc nic dziwnego.
No tak całe 11% ludzi nie poleca.
autopaga pisze: 10 sty 2023, 12:51 Właśnie to napisałem że mogą być tacy, co lubią "wypaczoną rozgrywkę" względem głównej koncepcji autora. Kanban nie jest grą zaprojektowaną z myślą o 2 graczach, tylko jest dostosowana do grania w dwie osoby, wskaż mi która mechanika w Kanbanie działa lepiej na 2 osoby niż 3-4?
SANDRA!!! - działa dużo ciekawiej niż w grach 3+.

W ogóle nie rozumiem zarzutu, że coś jest zaprojektowane na 4 osoby to reszta jest gorsza. Po pierwsze to nie wiemy co autor miał w głowie ale to nie ma znaczenia bo uwaga mógł mieć pomysł na każdy skład i w tym przypadku tak było.
A całe 15% poleca jako best.

Może mieć w głowie taki pomysł, ale matematyka na to nie pozwala. Chociażby zrobienie celu publicznego w grze 2 a 4 osobowej, jakby nie liczyć nie da tego dobrze przeskalować. W grze 4 osobowej działa to fajniej niż w 2, przez przyjemniejszą gradację nagrody. W grze dwuosobowej jest przeważnie wszystko albo nic. To np. mega popsuło mi odbiór Honey Buzz na dwóch graczy, gdzie zrobienie celów publicznych jest kluczowe, ponieważ daje 20 punktów i nie ma drugiego miejsca, btw. ta gra też słabo się skaluje na 2 graczy.

Nawet tak prosta gra jak bankrut, która z jednej strony jest idealnie policzona od 3 do 6 graczy, każdy dostaje tyle samo kart (i 1 zostaje) dzięki magicznej liczbie 61, która jako pierwsza jest podzielna przez 3/4/5/6, bez jednej karty, a dla tylu jest graczy, to jednak 20 kart na ręce to za dużo przy 3 graczach, a 10 trochę mało przy 6. Natomiast dostosowanie takich samych wrażeń w dowolnej liczbie graczy wymagałoby dostosowania talii dla każdej liczby graczy indywidualnie, przy grach euro takich elementów są dziesiątki, które są powiązane między sobą. Przy grach wyjątkowo pasjansowatych nie stanowi to większego problemu, natomiast co jak co ale Lacerda pasjansów nie robi.

Jeżeli ktoś chociażby nie próbował stworzyć gry euro, to nie zrozumie jak dużym wrzodem na d**** jest skalowanie.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 16:02
autor: detrytusek
autopaga pisze: 11 sty 2023, 15:45 A całe 15% poleca jako best.

Może mieć w głowie taki pomysł, ale matematyka na to nie pozwala. Chociażby zrobienie celu publicznego w grze 2 a 4 osobowej, jakby nie liczyć nie da tego dobrze przeskalować. W grze 4 osobowej działa to fajniej niż w 2, przez przyjemniejszą gradację nagrody. W grze dwuosobowej jest przeważnie wszystko albo nic. To np. mega popsuło mi odbiór Honey Buzz na dwóch graczy, gdzie zrobienie celów publicznych jest kluczowe, ponieważ daje 20 punktów i nie ma drugiego miejsca, btw. ta gra też słabo się skaluje na 2 graczy.
Czyli 89% poleca, żeby już zaprzestać tej żonglerki liczbami. Owszem można twierdzić, że "wariant 2 os. jest średni" ale warto też mieć w głowie to, że 89% graczy ma inne zdanie, a zatem moje jest w zdecydowanej mniejszości.

Zupełnie nie rozumiem zarzutu o gorzej działającym celu publicznym w grze 2 os. Możesz to na jakimś konkretnym przykładzie? Gdzie jest to wszystko albo nic? Bo te cele nijak się nie skalują, a zatem działają dokładnie tak samo w każdym zestawieniu choć istnieje szansa, że kompletnie nie wiem o czym piszesz. I pytam o Kanbana, a nie o bankruta czy inny miodek.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 16:29
autor: autopaga
W tym przypadku tory departamentów, kompletnie się nie skalują, w dwie osoby można je robić bardziej na spokojnie, przy 3 jest fajniejsza rywalizacja. Generalnie gra dwuosobowa jest luźniejsza. Natomiast wywalanie przez Sandrę 8 projektów na raz generuje sporo losowości, + dochodzenie 2 losowych kart na spotkaniach. To nie są zalety gry 2 osobowej tylko łaty aby gra bardziej przypominała 3/4 osobową.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 16:48
autor: detrytusek
autopaga pisze: 11 sty 2023, 16:29 W tym przypadku tory departamentów, kompletnie się nie skalują, w dwie osoby można je robić bardziej na spokojnie, przy 3 jest fajniejsza rywalizacja. Generalnie gra dwuosobowa jest luźniejsza. Natomiast wywalanie przez Sandrę 8 projektów na raz generuje sporo losowości, + dochodzenie 2 losowych kart na spotkaniach. To nie są zalety gry 2 osobowej tylko łaty aby gra bardziej przypominała 3/4 osobową.
Gra na 2 osoby wcale nie jest luźniejsza. Masz zazwyczaj dokładnie taką samą liczbę pól do wyboru przy 3 co 2 graczach. Tor departamentów się na 4 osoby też skaluje bo masz więcej nagród. W 3 os owszem jest taki sam jak w 2 ale jest to drobnostka. I nie można tego robić bardziej na spokojnie bo w 2 osoby nie chcesz być ostatni, a więc musisz cisnąć by nie dostać kary. W 3+ wystarczy wyprzedzić tylko jednego gracza, więc pod tym względem tu jest luźniej.
To, że Sandra wywala 8 projektów też nie jest problemem bo i tak zawsze widzisz co zostanie, więc nie rozumiem zarzutu. Sytuacje gdzie tak się kolory ułożyły, że mi to sprawiło kłopoty mogę policzyć na palcach 1 ręki, a na 3 osoby też się to może zdarzyć. Te 2 losowe karty to znów jest taka pierdoła, że aż szkoda się nad tym pochylać.
Szkoda, że skupiasz się na pierdołach, a pomijasz całą mechanikę Sandry na 2 os. Granie skutecznie Sandrą przeciw rywalowi jest czymś czego nie doświadczysz w innym składzie. Wg mnie bardzo wzbogaca to mechanikę.
Rozumiem, że o tym "wszystko albo nic" zapominamy i to nie ta gra. Ok.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 17:28
autor: autopaga
Jak sama zauważyłaś Sandra z karami jest bardziej 0-1kowa. Natomiast sam worker placement jest dużo bardziej przewidywalny przez 1 przeciwnika a nie dwóch. Przy celach publicznych chodziło mi o takie gdzie punkty są stopniowane np. 15/10/5pz w GAH. Spotkałem się z 4 różnymi metodami jak sobie z tym radzą autorzy w wariantach 2 osobowych.1 i 2 nagroda, 1 i 3 nagroda, tylko 2 nagroda lub tylko 1 nagroda (przypadek Honey Buzz).
No nie powiedziałbym że połowa kart na spotkaniach w ciemno to jest nic.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 18:16
autor: detrytusek
autopaga pisze: 11 sty 2023, 17:28 Jak sama zauważyłaś Sandra z karami jest bardziej 0-1kowa. Natomiast sam worker placement jest dużo bardziej przewidywalny przez 1 przeciwnika a nie dwóch. Przy celach publicznych chodziło mi o takie gdzie punkty są stopniowane np. 15/10/5pz w GAH. Spotkałem się z 4 różnymi metodami jak sobie z tym radzą autorzy w wariantach 2 osobowych.1 i 2 nagroda, 1 i 3 nagroda, tylko 2 nagroda lub tylko 1 nagroda (przypadek Honey Buzz).
No nie powiedziałbym że połowa kart na spotkaniach w ciemno to jest nic.
- Sandra z karami działa dokładnie tak samo jak w każdym innym zestawieniu. Kara ostatniego, a i ten ma 2 metody na obronienie się - zawsze.
- Worker placement na 2 osoby jest mniej chaotyczny, a bardziej szachowy - dla mnie to plus.
- Cele publiczne są identyczne w każdym zestawieniu, a i takie jak np w GAH-u też są np 9/6/3, więc dalej nie rozumiem co Ty zarzucasz?
- To nie jest połowa kart. W jednym zarządzie grane jest 6 kart, gdzie 2 są dobrane losowo, do których możesz się przygotowywać wcześniej.

Jeśli ktoś przegrywa i zwala na losowość to po prostu słabo grał. Ona nawet nie stała koło losowych gier, więc ten promil w prawo czy w lewo to jest błahostka.

Reasumując K. się świetnie skaluje co pokazują każde statystyki z BGG. 2 os. wariant jest po prostu inny ale nie przyszyty na siłę bo to po prostu nie prawda.

ps. I czemu Ty ze mnie kobietę robisz? :)

A teraz można by naszą dyskusję chyba przenieść do wątku Kanbana.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 11 sty 2023, 18:52
autor: autopaga
Pardon za "aś" ;)

- Z Sandrą to zależy jak się na to patrzy albo zawsze ostatni albo 1/2, 1/3, 1/4. Być ostatnim z 2 a z 4 to nie jest to samo.
- Ja od grania w gry szachopodobne wolę szachy ;) aż za bardzo bo obecnie jestem na odwyku. Granie w większa liczbę graczy nie jest bardziej chaotyczne tylko trudniejsze do przewidzenia.
- O celach publicznych pisałem w kontekście projektowania z głową nastawioną na każdą liczbę graczy. Odczucia gracza w grze dwuosobowej będą inne, np. w kanbanie jeżeli jeden gracz ma już pierwszy speech token z danej kategorii to raczej nie opłaca się już z nim specjalnie walczyć o ten drugi. Podobnie jest na torach w departamentach, jak drugi gracz mocno odjedzie to już nie ma się co spieszyć. Na 3 graczy jest więcej sytuacji pomiędzy i te wszystkie fajne momenty niepewności trwają dłużej, a we dwójkę 0-1. Taka jest matematyka i odczucia z gry 2 a 3 osobowej będą różne.
- Tak masz rację z liczbą tych kart mój błąd.
Jest jeszcze wiele aspektów jak wypychanie samochodów i inwestowanie w technologię, no nie widzę nigdzie przewagi gry dwuosobowej. A Sandra jest dla mnie meh na każdą liczbę graczy, ale lepsze to niż follow.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 13 sty 2023, 13:02
autor: Reku_
Moi drodzy, ciekawe dysputy tu prowadzicie, ale jednak to jest off-topic.

Chciałem tu poczytać o Bot Factory jednak...

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 06 lut 2023, 08:43
autor: Portal Games
Cześć! Wysyłamy szybką ściągę, komu może spodobać się Bot Factory, a komu niekoniecznie :)

https://portalgames.pl/pl/wp-content/up ... fiszka.jpg

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 13 lut 2023, 20:50
autor: Khag
Cześć i czołem, ma ktoś może rozegrana większą ilość rozgrywek i jest w stanie jednoznacznie orzec czy gra działa na dwie osoby? - Innego składu nie mam.

Po powyższa dyskusja nie pomogła w mojej decyzji, a nie mam gdzie przetestować.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 13 lut 2023, 22:01
autor: Portal Games
Cześć! Dzielimy się z Wami błyskawicznym materiałem prasowym, który wysyłaliśmy również do mediów. Może komuś pomoże w podjęciu decyzji? Jednocześnie informujemy, że Bot Factory będzie dostępne od czwartku w sklepach i pewnie niedługo później również w lokalach planszówkowych, abyście mogli przetestować przed zakupem :)

Bot Factory Planuj, montuj, produkuj!

Wiek: 14+
Czas gry: 40-60 minut
Liczba graczy: 1-4

Z przyjemnością informujemy, że już w najbliższy czwartek, 16 lutego, ma miejsce premiera najnowszej gry wydawnictwa Portal Games - Bot Factory.

Bot Factory to optymalizacyjna gra planszowa, w której gracze mają za zadanie zaaranżować proces produkcji zabawkowych robotów tak, by nie zmarnować nawet ruchu. Jakby samo zapanowanie nad etapami produkcji nie było wystarczającym wyzwaniem, gracze wzajemnie podbierają sobie projekty, zasoby i dostęp do stanowisk pracy.

Współautorem gry jest Vital Lacerda (znany z takich tytułów jak Weather Machine, The Gallerist, Lisboa, On Mars), który umocnił swoją pozycję w świecie gier planszowych jako autor potężnych, rozbudowanych gier, stawiających wysoko poprzeczkę przed zaawansowanymi graczami. Bot Factory, z czasem gry około 60 minut i kompaktowym zestawem reguł, to tytuł lżejszego kalibru, który zachowuje ducha jego większych produkcji.

Bot Factory sprawdza się świetnie w każdej konfiguracji graczy, także w interesującym wariancie solo!

LINK: https://sklep.portalgames.pl/bot-factory


"Wszystkie mechanizmy działają niczym dobrze naoliwiona maszyna. Każda akcja ma sens i czemuś służy – wszystko elegancko się zazębia i daje poczucie satysfakcji. Jeżeli szukacie szybkiego i intensywnego euraska, który nie należy do wagi ciężkiej oraz zawsze chcieliście spróbować gier Vitala Lacerdy to Bot Factory będzie dobrym wyborem. Polecam!" - dzięki Big Bad Dice

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 16 lut 2023, 08:04
autor: Atk
Ile gra zajmuje na 4 osoby? Faktycznie jest na godzinę czy przy pełnym składzie będą to 2h?

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 16 lut 2023, 14:20
autor: wajwa
Atk pisze: 16 lut 2023, 08:04 Ile gra zajmuje na 4 osoby? Faktycznie jest na godzinę czy przy pełnym składzie będą to 2h?
Pierwsza partia w 4 osoby zajęła nam 1,5 h , myślę że kolejne partie powinny być raczej jeszcze krótsze ...

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 16 lut 2023, 14:42
autor: Morkai
A jak ocena pierwszych partii? Jak się tytuł ma do dużych Lacerd? :)

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 16 lut 2023, 19:47
autor: wajwa
Morkai pisze: 16 lut 2023, 14:42 A jak ocena pierwszych partii? Jak się tytuł ma do dużych Lacerd? :)
Jeśli to pytanie do mnie , to rozpisałem się szerzej na 1 stronie tego wątku :wink:

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 08:35
autor: Bruno555
Zastanawiam się czy gra w ogóle się wyprzeda czy raczej będzie zalegać na sklepowych półkach. Przy takiej kosmicznej cenie nawet nazwisko Lacerdy tego nieuzasadnia.
Ostatnio kupiłem używkę gry Automania za 65zł. Również średniej ciężkości euro z podobnym tematem w budowanie samochodów. Gra działa idealnie z niedzielnymi graczami, fajny jest motyw z linią produkcyjną, taki przyjemny workerplacement.
Więc za cenę Bot Factory można mieć 2 lub 3 gry wcale nie gorsze.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 08:58
autor: Morkai
wajwa pisze: 16 lut 2023, 19:47
Morkai pisze: 16 lut 2023, 14:42 A jak ocena pierwszych partii? Jak się tytuł ma do dużych Lacerd? :)
Jeśli to pytanie do mnie , to rozpisałem się szerzej na 1 stronie tego wątku :wink:
Heh. Faktycznie. Nie zauważyłem w tym gąszczu rozważań o Kanban EV ;)

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 09:03
autor: Fojtu
Cena 250zł za godzinną gierkę modelowaną na istniejącej grze to kosmos. Ale może ja po prostu już nie nadążam za postępami w cenach gier :lol:

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 09:15
autor: japanczyk
Fojtu pisze: 17 lut 2023, 09:03 Cena 250zł za godzinną gierkę modelowaną na istniejącej grze to kosmos.
Ale co to ma do rzeczy Fojtu?

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 09:25
autor: Fojtu
japanczyk pisze: 17 lut 2023, 09:15
Fojtu pisze: 17 lut 2023, 09:03 Cena 250zł za godzinną gierkę modelowaną na istniejącej grze to kosmos.
Ale co to ma do rzeczy Fojtu?
To było w nawiązaniu do wypowiedzi Bruno555.
Chyba, że pytasz o nawiązanie do istniejącej gry - IMO to jest bardzo dziwne odcinanie kuponów. Nazwisko Lacerdy tam jest pewnie w 90% marketingowo, do tego jeżeli tworzysz uproszczoną wersję bardziej zaawansowanej gry to sensowniej raczej by było wypuścić ją w bardziej dostępnej cenie i może z jakimś większym nawiązaniem do faktycznej dużej gry (e.g. Terra Nova). Oczywiście to moje zdanie, ale sam nie wiem jaki jest target tej gry. Osoby, które chcą wejść w Lacerdę ale cena 600-700zł odstrasza?

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 10:47
autor: Warrtain
Fojtu pisze: 17 lut 2023, 09:25 To było w nawiązaniu do wypowiedzi Bruno555.
Chyba, że pytasz o nawiązanie do istniejącej gry - IMO to jest bardzo dziwne odcinanie kuponów. Nazwisko Lacerdy tam jest pewnie w 90% marketingowo, do tego jeżeli tworzysz uproszczoną wersję bardziej zaawansowanej gry to sensowniej raczej by było wypuścić ją w bardziej dostępnej cenie i może z jakimś większym nawiązaniem do faktycznej dużej gry (e.g. Terra Nova). Oczywiście to moje zdanie, ale sam nie wiem jaki jest target tej gry. Osoby, które chcą wejść w Lacerdę ale cena 600-700zł odstrasza?
Moim zdaniem dokładnie to co napisałeś w ostatnim zdaniu, mi przykładowo bardzo podoba się Kanban ale wiem że męczyłbym się bo siedzę w tym hobby od zeszłego roku i nie jestem na tyle rozegrany żeby sobie z nim na luzie poradzić. Więc kupiłem Bot Factory i jeśli mi się spodoba to będę myślał nad kupnem gry 2-3x droższej bo od tak wydać 600 PLN to większe zobowiązanie niż jak w moim przypadku 220, gdzie jeszcze nie zdefiniowałem jakie mechaniki w grach najbardziej mi się podobają i chcę spróbować jak najwięcej zanim będę inwestować większe kwoty. Po prostu trzeba na to spojrzeć z perspektywy gracza który nie siedzi w tym od kilku czy nawet kilkunastu lat a takich osób jest coraz więcej.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 10:58
autor: MaciekK5454
Ja się skusiłem. Dla mnie gra jest bardzo przyjemna dla oka, ma bardzo oryginalny temat. Jest bardzo ładnie i przyzwoicie wydana a także mechanika jest ciekawa. Taka gra ani nie za trudna ani nie za banalna.

Z drugiej strony gra jednak oparta na kilkudziesięciu żetonach i podobnej ilości drewnianych znaczników więc pewnie regrywalność nie będzie jakaś oszałamiajaca. Gra ma świetny insert, który jednak przy tej ilości komponentów nie był dramatycznie potrzebny. No i sporo powietrza w pudle, co słusznie powoduje uzasadnione wątpliwości dotyczące ceny.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 10:59
autor: tomg
Fojtu pisze: 17 lut 2023, 09:25 Oczywiście to moje zdanie, ale sam nie wiem jaki jest target tej gry. Osoby, które chcą wejść w Lacerdę ale cena 600-700zł odstrasza?
Lacerda to bardzo silna marka. To jest próba wyjścia poza wąski rynek zaawansowanych euro graczy na szerszy segment familijny lub graczy którzy wolą lżejsze pozycje. To nie jest produkt adresowany tylko na polski rynek i cena nie boli tak bardzo zachodnich klientów. Gwoli prawdy, Bot Factory ja kupiłem za 220 pln czyli tylko 20-40 złotych więcej niż się spodziewałem.

Re: Bot Factory (Vital Lacerda, Joao Quintela Martins)

: 17 lut 2023, 11:05
autor: Fojtu
Warrtain pisze: 17 lut 2023, 10:47
Fojtu pisze: 17 lut 2023, 09:25 To było w nawiązaniu do wypowiedzi Bruno555.
Chyba, że pytasz o nawiązanie do istniejącej gry - IMO to jest bardzo dziwne odcinanie kuponów. Nazwisko Lacerdy tam jest pewnie w 90% marketingowo, do tego jeżeli tworzysz uproszczoną wersję bardziej zaawansowanej gry to sensowniej raczej by było wypuścić ją w bardziej dostępnej cenie i może z jakimś większym nawiązaniem do faktycznej dużej gry (e.g. Terra Nova). Oczywiście to moje zdanie, ale sam nie wiem jaki jest target tej gry. Osoby, które chcą wejść w Lacerdę ale cena 600-700zł odstrasza?
Moim zdaniem dokładnie to co napisałeś w ostatnim zdaniu, mi przykładowo bardzo podoba się Kanban ale wiem że męczyłbym się bo siedzę w tym hobby od zeszłego roku i nie jestem na tyle rozegrany żeby sobie z nim na luzie poradzić. Więc kupiłem Bot Factory i jeśli mi się spodoba to będę myślał nad kupnem gry 2-3x droższej bo od tak wydać 600 PLN to większe zobowiązanie niż jak w moim przypadku 220, gdzie jeszcze nie zdefiniowałem jakie mechaniki w grach najbardziej mi się podobają i chcę spróbować jak najwięcej zanim będę inwestować większe kwoty. Po prostu trzeba na to spojrzeć z perspektywy gracza który nie siedzi w tym od kilku czy nawet kilkunastu lat a takich osób jest coraz więcej.
Rozumiem. Dla mnie to o tyle bez sensu, że tego typu gry rzadko oddają faktyczną rozgrywkę w pierwowzór. Z tego co widzę Bot Factory to tak uproszczona wersja kanbana, że w sumie niewiele z niego zostaje.