Ogólnie projekt mnie zaciekawił, ponieważ bardzo lubuje się w klimatach blisko-wschodnich/arabskich, więc idea gry w której możemy wcielić się w muzułmanów przeciwko chrześcijanom wydała mi się nad wyraz ciekawa i od razu pierwsze moje skojarzenie jakie mi przyszło, to że jest to potencjał na dobrą grę asymetryczną. Jakie było moje zaskoczenie kiedy okazało się, że tak nie jest i mój zapał mocno opadł.
Przyglądałem się projektowi bliżej, obejrzałem karty na TTS, przeczytałem instrukcję, zobaczyłem materiały z gameplayem i śmiem twierdzić, że niestety ale temat jest tutaj nieco nad wyraz narzucony, ponieważ ciężko go odczuć w samej mechanice. Składa się na to kilka powodów, które przedstawię poniżej, a które może mogą być jeszcze w jakiś sposób usprawnione:
1. Asymetria
Kiedy widzi się temat Muzłumanie vs Chrześcijanie to asymetryczność, aż ciśnie się na pierwszy plan. Ciężko jest patrzeć na te dwie całkowicie odrębne kultury i nie przedstawić ich w odmiennym świetle, niestety tutaj wszystko jest symetryczne aż do bólu. Początkowe rozstawienia armii z inną proporcją zasobów - nie zmienia tego faktu. Tu aż się prosi o asymetryczność, coś na wzór Ankh, gdzie każdy gracz miał podobne drzewko rozwoju, ale mimo wszystko każdy bóg dysponował unikatową cechą - strasznie tego tu brakuje, a to psuje wg mnie odbiór nie tyle gry, co klimatu. I nie chodzi o to, by dać jakąś różną proporcję sił niczym w ROOT, ale armie powinni mieć cechy, które będą nadawały charakter konkretnej kulturze - np. Krzyżowcy mogą się modlić zwiększając zasoby wiary, mają wolniejszą piechotę (wiekszy koszt), ale za to silniejszą armię, a Kalifat np, może poświęcać swoich wojowników by zadać podwójne rany itp. To tylko przykład, ale dało by to smaczku grze.
2. Tokeny
Tutaj mam bardzo duży problem z ich designem, który całkowicie odstaje od całej reszty. Bardzo dobrze rozumiem, że na bogatej w detale mapie i kartach lokacji, żetony powinny się w jakiś sposób wyróżniać, ale wg mnie pójście w tak skromny minimalizm zahacza o banał. Nie tyle odstając od stylu gry, co nie są nawet między sobą spójne. Np. żetony flagi/korony mają jakieś gradienty z obrysem, gdzie inne ikony są jednokolorowe, wygląda to naprawdę tanio i sprawia wrażenie jakby wyjęte z zupełnie innej gry. Bardzo to razi i mam nadzieje, że zostanie uspójnone. Szkoda, bo całe wykonanie gry jest świetne, a żetony "prototypowe".
3. Kolory
Bardzo dobrze rozumiem UX w grach, wiem że kolorami powinny się odróżniać, ale wg mnie żetony strasznie odstają kolorystyką. Każda z frakcji ma wręcz wzorcowy kolor czerwony/zielony/żółty niczym z najzwyklejszej gry Euro, można pokusić się tu o kolory bardziej stonowane, np. zgniło zielony, przybrudzony żółty itp. - by paleta była bardziej spójna z stylistyką gry. Kolory pomarańcz/grafit też odstają. Dobrze rozumiem z czego to wynika, chcecie by się one odróżniały na planszy, ale wg mnie poszliście z tym ciut za daleko przez co robi się choinka na mapie.
4. Ułożenie mapy
Trochę gryzie mnie to, że wszystkie pola na karty sa ułożone w poprzek. Zwykle taką mapę układa się wzdłuż stołu, a więc w tym wypadku każdy by miał karty bokiem i musiał je czytać pod kątem. Też mam lekki problem z tym, że wszyscy układają karty w tym samym miejscu u dołu mapy, co dla niektórych przy stole może być niezbyt intuicyjne.
5. Monety
trochę dziwne jest to, że moneta o najwyższym nominale jest miedziana, a ta o najniższym - złota, jest to trochę wbrew logice. Powinno być na odwrót. Zauważyłem również, że w zależności od nominału, mają one inny charakter, albo sa bardziej arabskie, albo europejskie. Może by wprowadzić dwa różne wzory na awers/rewers?
6. Kości
Na chwilę obecną wyglądają dosyć biednie, fajnie by gdyby były urozmaicone o jakiś bardziej customowy wzór poza prostymi czarno/czerwonymi ikonkami. I tak są robione customowo, więc nie zwiększa to kosztu, a nada większy klimat grze. Jakieś ślaczki, czy ramki z ornamentami by dopasować się do stylu gry (np. ramki które są na kartach liderów już by zrobiły robotę).
7. Tryb zespołowy Chrześcijanie vs Muzłumanie
Trochę liczyłem na większą zależność w walce między chrześcijaństwem, a islamem - tymczasem nie ma tu niczego takiego. Fajnie było by gdyby gra miała jakiś tryb zespołowy 2vs2, gdzie każda z stron miała inne zasady wygranej np. Chrścijanie przez osiągnięcie pewnego pułapu konwersji na ich religię, a Muzyłymanie przez zniszczenie jak największej ilości miast itp. Idea, że Muzłumańska strona może się sprzymierzyć z Chrześcijańską brzmi trochę fikcyjnie.
8. Lokacje
Trochę nie rozumiem po co lokacje są na kartach, skoro każda karta jest zawsze na tym samym miejscu. Widze tego tylko same minusy. Pierwsze niepotrzebnie zwiększony koszt, karty można by nadrukować na plansze; Dwa o jeden więcej element, który ślizga się po planszy. Jeżeli karty z drugiej strony mają wersję na 2/3 lub 4 graczy to nie ma z tym problemu by zrobić mapę dwu stronną. A jeżeli część kart wchodzi dopiero w innym etapie gry, to nie lepiej poprostu zrobić karty zasłaniajaće te lokacje, aby później je zdjąć? Dla mnie obecne rozwiązanie jest bardzo nie ergonomiczne. Nadrukowanie lokacji na mapie, pozwalało by wam lepiej rozmieścić ikonografię, bo nie będziecie musieli się mieścić w obrębie wielkosci karty.
9. Punktowanie
Będąc szczerym - w każdej grze Area Control kiedy widze punkty, to mnie to odrzuca, bo w praktyce zawsze sprowadza się do suchej kalkulacji co jest bardziej opłacalne. Nie chodzi tu o podbój, ale o czystą matematykę. Wg mnie mega słaby motyw z punktacją, bo wiem jak to się będzie w praktyce przekłądać. O wiele lepsze były by inne rodzaje zwycięstw, np. dominacja nad jakimiś X miastami przez X czasu, czy posiadanie X wpływów. Nie wiem, ale przeliczanie punktów na zwycięstwo tylko niweluje klimat w grach area control. Szczególnie, jeżeli chodzi o Islam vs Chrześcijaństwo, chodziło o wyniszczenie, więc zbieranie punktów pasuje jak pięśc do nosa. Być może jakiś dodatkowt tryb gry zmieniający zasady?
Podsumowanie
Na chwilę obecną gra kupiła mnie tematem i ciekawą mechaniką zagrywania kart, ale odrzuciła powyższymi rzeczami. Liczyłem na grę bardzo imersyjną osadzoną w temacie, ale na razie tego nie widze. Czekam na kolejne Stretch Goale, być może coś się zmieni.
PS: zagrywka, że ludzie którzy wsparli grę w 24h otrzymują monety będące 45% ceny gry jest wg mnie naprawdę nie fair wobec innych, którzy się spóźnili, bądź z jakichś powodów nie wiedzieli o kampanii. Wydawanie 20€ + VAT tylko dlatego, że dało się wsparcie kilka godz później jest naprawdę niezbyt miłym ruchem. Może dla marketingu tak, ale dla wspierającego zdecydowanie jest to niesmaczne.