Erni pisze: ↑13 gru 2023, 18:11
... I summa summarum możesz odjąć drugiemu himalaiście dwa punkty w ramach żetonu ryzyka, mimo że ów himalaista fizycznie w ogóle się nie poruszył. ...
I tutaj kolejne pytanie: czy himalaista musiał mieć przydzieloną jakąkolwiek kartę ruchu (abstrachując od tego, czy się ruszył, czy była to tylko "intencja" i się nie ruszył), czy też może wystarcza jedynie przydzielenie takiemu himalaiście tylko karty aklimatyzacji (oczywiście nie "0") ???
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 13 gru 2023, 21:30
autor: Erni
Wystarczy tylko karta aklimatyzacji (inna niż "0").
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 03:05
autor: Bulva
Teraz włączam do gry mini dodatek Lawina - i kolejna wątpliwość ... (też chyba bez jednoznacznej odpowiedzi na bgg)
Pytanie, co robimy, gdy realizujemy pogodę z symbolem lawiny i jesteśmy w namiocie (jasne jest, że nie spadamy), ale czy:
A) odejmujemy -1 za wartość na kafelku pogody, następnie odejmujemy dodatkowo -1 za symbol lawiny, a na koniec Namiot normalnie zapewnia +1 do łącznej aklimatyzacji ???
B) odejmujemy -1 za wartość na kafelku pogody, następnie odejmujemy dodatkowo -1 za symbol lawiny, ale na koniec Namiot NIE zapewnia +1 do łącznej aklimatyzacji (bo była lawina) ???
c) odejmujemy tylko -1 za wartość na kafelku pogody (ale namiot nas nie chroni przed aklimatyzacją wynikającą lawiny, więc nie doliczamy na końcu +1 za namiot)
A) czy B) czy C) ???
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 06:38
autor: Erni
Niestety instrukcja do Lawiny nie zawiera żadnego przykładu graficznego .
Ja kafelek z Lawiną rozpatruję jak zwykły kafelek, czyli odejmuję jeden punkt aklimatyzacji z kafelka (wszystkie "dni" z Lawiną mają minus jeden), następnie odejmuję punkty aklimatyzacji wynikające z pola na planszy i na końcu rozpatruję efekt namiotu - jeżeli himalaista jest w namiocie, dostaje plus jeden punkt aklimatyzacji, a jeżeli nie, to spada o jedno pole niżej.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 10:47
autor: Bulva
Dzięki raz jeszcze ...
Też tak grałem (kilka razy), ale właśnie trafiłem na wpis autorski pana Adama K. na bgg:
gdzie w ostatnim zdaniu p. Adam pisze :
"... Z powyższego wynika, że namiot nie chroni przed utratą aklimatyzacji, a jedynie przed osunięciem! "
Czyli to tak, jakby należało anulować +1 z namiotu przy rozliczaniu aklimatyzacji (w przypadku lawiny) ...
Szkoda, że tak prosta w zasadzie gra (jeśli chodzi o zasady), posiada tyle niedomówień
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 21:34
autor: Erni
W sumie to już sam się w tym gubię. Niby to tylko cztery małe kafelki, a problemów cała kupa .
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 21:40
autor: bdm
Najprościej nie grać z lawiną.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 22:03
autor: Bulva
Ruszyłem kilka wątków w tej kwestii na bgg, może ktoś coś podpowie, ale raczej na to nie liczę. To bardzo stare wątki...
Wbrew pozorom, różnica, czy namiot daje, czy nie daje +1 do aklimatzacji na końcu fazy pogody, to niekiedy jest bardzo znaczące dla dalszej gry
Wiem, że jestem uparty, ale skoro już mam dodatek, to fajnie byłoby go wykorzystać zgodnie z intencją autora
... ale autor milczy ...
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 22:16
autor: bdm
Autor już pewnie zapomniał zasad.
Sam jak siadam do K2 to muszę sobie co nieco przypomnieć.
Kiedyś grałem w to niemal codziennie, w każdej wolnej chwili. Znałem na pamięć wszystkie karty w całej talii i wszystkie kafle pogody.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 22:24
autor: Bulva
A ja K2 mam dopiero od kilku dni i się dobrze bawię, poza drobnymi ale ...
Tyle kwestii spornych już na tym etapie, a w pudełku czeka jeszcze Broad Peak
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 14 gru 2023, 23:12
autor: Bulva
Wracając jeszcze do kwestii interpretacji kafelka Lawiny (i namiotu).
Widzę spore analogie działania kafelka Lawiny do kafla "Osuwiska" z dodatku "Lhotse" (Południowa Ściana).
I zastanawiam się, czy nie najlepiej będzie zastosować podobny mechanizm w Lawinach. "Efekt jest rozpatrywany w fazie aklimatyzacji po uwzględnieniu utraty aklimatyzacji.
Każdy himalaista znajdujący się w obszarze działania osuwiska traci dodatkowe 2 punkty aklimatyzacji niezależnie od tego, czy znajduje się w namiocie, czy nie. ..."
Oczywiście w przypadku lawin tracimy 1 punkt aklimatyzacji (a nie 2 ).
Czyli widzę to tak: rozpatrujemy normalnie fazę pogody, rozliczając ewentualne punkty ujemne aklimatyzacji z miejsca postoju himalisty na mapie, dodajemy +1 akl. za namiot ... a dopiero na końcu fazy realizujemy lawinę (-1 za aklimatyzację)
[EDIT]
Powyższa interpretacja jest błędna.
Na końcu tego wątku jest ostateczne rowiązanie problemu w oparciu o wypowiedzi autora gry
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 15 gru 2023, 23:51
autor: Erni
Właśnie rozłożyłem K2 na poranną rozgrywkę, razem z Lawiną. I będę się trzymał zasad, które podałeś powyżej, bo to faktycznie chyba najlogiczniejsze rozwiązanie.
No chyba że się tu na forum albo na BGG autor wreszcie coś odezwie .
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 17 gru 2023, 22:20
autor: hrachubi
Spoiler:
Bulva pisze: ↑13 gru 2023, 16:33
Dziękuję bardzo za potwierdzenie tego.
Kolejny problem - w kontekście K2_FAQ ...
Mój kolejny (drobny) problem dotyczy również Żetonów Ryzyka, a konkretnie tego fragmentu z FAQ:
"...
Rozlicza go w ten sposób że:
● odejmuje jego wartość od karty/kart ruchu (którychkolwiek, byleby pokryć wartość żetonu), bez względu na to czy ktoś się poruszał ALBO/I
● odejmuje jego wartość od wartości karty/kart aklimatyzacji, bez względu na to, czy ktoś się poruszał. Karta aklimatyzacji nie może mieć wartości 0 ALBO/I
● odejmuje jego wartość od poziomu aklimatyzacji na karcie gracza u tego himalaisty który poruszył się w tej turze"
Ruch 1
Aklimatyzacja 1
Aklimatyzacja 1
+ żeton ryzyka -2
Zależy mi, aby poruszyć pierwszego ludka o 1 (z pierwszej karty) i dać mu +1 do aklimatyzacji (z drugiej karty).
Drugiemu ludkowi chcę przydzielić trzecią kartę, równiez z aklimatyzacją 1 i jemu też przydzielić ujemne punkty z żetonu ryzyka (-2).
Zakładam, że w świetle trzeciego punktu FAQ nie mogę tego uczynić, gdyż drugi ludek się nie poruszył.
(tzn drugiemu ludkowi mogę tylko odjąć -1 z przydzielonej jemu (trzciej) karty Aklimatyzacji, ale nie mogę odjąć mu drugiego punku z jego poziomu aklimatyzacji, gdyż się nie poruszył. Drugi punkt ryzyka muszę odjąć pierwszemu ludkowi (w dowolny sposób)).
Czy mam rację ???
Zajrzałem do instrukcji na stronie rebela i wg tego co jest na stronie 7, zagranie jakiejkolwiek karty na któregoś himalaistę pozwala odjąć mu aklimatyzację żeby rozliczyć żeton ryzyka. Możesz zagrać aklimatyzacje 0 na himalaistę, a potem odjąć mu 2 aklimatyzacje. Jestem niemal pewien że na BGA takie zagranie jest dopuszczalne.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 17 gru 2023, 22:27
autor: bdm
W papierowej instrukcji K2 z tego co pamiętam było, że himalaista musi się poruszyć żeby móc rozliczyć na nim żeton ryzyka.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 17 gru 2023, 22:37
autor: bdm
Bulva pisze: ↑14 gru 2023, 22:24
A ja K2 mam dopiero od kilku dni i się dobrze bawię, poza drobnymi ale ...
Tyle kwestii spornych już na tym etapie, a w pudełku czeka jeszcze Broad Peak
Broad Peak wspominam dobrze. Nie było namiotów, były jamy śnieżne. Od ściany Lhotse z kolei się odbiłem. Oba dodatki sprzedałem. To samo tyczy się Everestu. W kolekcji pozostało samo K2. Swego czasu myślałem też o Jaskini ale nie była za bardzo dostępna wówczas.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 17 gru 2023, 23:24
autor: Bulva
hrachubi pisze: ↑17 gru 2023, 22:20
... Zajrzałem do instrukcji na stronie rebela i wg tego co jest na stronie 7, zagranie jakiejkolwiek karty na któregoś himalaistę pozwala odjąć mu aklimatyzację żeby rozliczyć żeton ryzyka. Możesz zagrać aklimatyzacje 0 na himalaistę, a potem odjąć mu 2 aklimatyzacje. Jestem niemal pewien że na BGA takie zagranie jest dopuszczalne.
Stąd różne wątpliwości... Nie wiem, jak jest na BGA, ale na forum bgg, autor gry w kilku wątkach wyraźnie potwierdził, że NIE można przydzielić himalaiście karty aklimatyzacji "0", i rozliczyć przez to jakichkolwiek punktów ryzyka. Kartę "0" po prostu się odrzuca i tyle.
Jest na bga kolejne wyjaśnienie autora, że jako ruch należy traktować "intencję" ruchu, a nie rzeczywiste przemieszczenie himalaisty.
Biorąc pod uwagę chronologię wpisów na bgg oraz większość opinii, wychodzi na to, że ostatecznie należy przyjąć wersję, która zakłada, że:
przypisując himalaiście jakąkolwiek kartę (ruchu lub aklimatyzacji) można rozliczyć żetony ryzyka (oczywiście z pominięciem karty aklimatyzacji "0").
Bulva pisze: ↑13 gru 2023, 16:33
Dziękuję bardzo za potwierdzenie tego.
Kolejny problem - w kontekście K2_FAQ ...
Mój kolejny (drobny) problem dotyczy również Żetonów Ryzyka, a konkretnie tego fragmentu z FAQ:
"...
Rozlicza go w ten sposób że:
● odejmuje jego wartość od karty/kart ruchu (którychkolwiek, byleby pokryć wartość żetonu), bez względu na to czy ktoś się poruszał ALBO/I
● odejmuje jego wartość od wartości karty/kart aklimatyzacji, bez względu na to, czy ktoś się poruszał. Karta aklimatyzacji nie może mieć wartości 0 ALBO/I
● odejmuje jego wartość od poziomu aklimatyzacji na karcie gracza u tego himalaisty który poruszył się w tej turze"
Ruch 1
Aklimatyzacja 1
Aklimatyzacja 1
+ żeton ryzyka -2
Zależy mi, aby poruszyć pierwszego ludka o 1 (z pierwszej karty) i dać mu +1 do aklimatyzacji (z drugiej karty).
Drugiemu ludkowi chcę przydzielić trzecią kartę, równiez z aklimatyzacją 1 i jemu też przydzielić ujemne punkty z żetonu ryzyka (-2).
Zakładam, że w świetle trzeciego punktu FAQ nie mogę tego uczynić, gdyż drugi ludek się nie poruszył.
(tzn drugiemu ludkowi mogę tylko odjąć -1 z przydzielonej jemu (trzciej) karty Aklimatyzacji, ale nie mogę odjąć mu drugiego punku z jego poziomu aklimatyzacji, gdyż się nie poruszył. Drugi punkt ryzyka muszę odjąć pierwszemu ludkowi (w dowolny sposób)).
Czy mam rację ???
Zajrzałem do instrukcji na stronie rebela i wg tego co jest na stronie 7, zagranie jakiejkolwiek karty na któregoś himalaistę pozwala odjąć mu aklimatyzację żeby rozliczyć żeton ryzyka. Możesz zagrać aklimatyzacje 0 na himalaistę, a potem odjąć mu 2 aklimatyzacje. Jestem niemal pewien że na BGA takie zagranie jest dopuszczalne.
Strona 7 najnowszej instrukcji:
"Himalaista, który nie porusza się w danej turze i który nie otrzymał punktów aklimatyzacji z kart, nie może ponosić konsekwencji wynikających z posiadania przez gracza żetonu ryzyka".
Wynika z tego, że przydzielając himalaiście tylko kartę aklimatyzacji "0", nie otrzymuje on żadnych punktów aklimatyzacji, a więc nie może rozliczyć żetonu ryzyka.
Porównałem starą instrukcję z nową. W starej, tuż pod cytowanym wyżej zapisem, jest dopisek doprecyzowujący jednoznacznie, że himalaista, który otrzymał tylko kartę aklimatyzacji "0", nie może rozliczyć żetonu ryzyka. Ciekawe, czemu to usunęli z nowej instrukcji?
Na BGA jest takie rozliczenie możliwe, ale moim zdaniem błędnie. Nomen omen, grałem tam w K2 setki razy i czasem umawialiśmy się z innymi graczami, którzy znali papierową instrukcję, że będziemy stosować tę zasadę właśnie zgodnie z instrukcją.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 18 gru 2023, 03:34
autor: Bulva
Erni pisze: ↑15 gru 2023, 23:51
Właśnie rozłożyłem K2 na poranną rozgrywkę, razem z Lawiną. I będę się trzymał zasad, które podałeś powyżej, bo to faktycznie chyba najlogiczniejsze rozwiązanie.
No chyba że się tu na forum albo na BGG autor wreszcie coś odezwie .
Ufff...
W końcu znalazłem, stary krótki (2 stronicowy) wątek z tego forum w temacie interpretacji lawiny (jest jednak inaczej niż zakładałem):
Autor (folko) kilkrotnie potwierdza tam , że "namiot nie dodaje punktu aklimatyzacji w przypadku lawiny" !!!
Potwierdza też słuszność przykładu, który się tam pojawił, że: "Pole -1, Lawina -1, namiot 0 - w sumie -2"
I oczywiście potwierdza też, że nie ma żadnego dodatkowego punku -1 aklimatyzacji za symbol lawiny : " Nie nie, na kaflu jest -1 więc jest -1, a nie -1 +(-1 za lawinę). ... "
Myślę, że temat lawiny można uznać za rozwiązany
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 10 sty 2025, 20:02
autor: inzkulozik
Gra ktoś jeszcze?
Kwestia końca gdy. Instrukcja mówi, że gra trwa 18 dni. A co gdy wcześniej zostaną przy życiu już tylko zawodnicy jednego gracza? Chyba wypadało grać taki wariant solo czyli zawsze ciągnie się żeton ryzyka
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 10 sty 2025, 20:31
autor: Erni
Skoro wkoło same "trupy", to każdy taki "martwy" himalaista zdobywa 1 punkt zwycięstwa. Jedna grupa (dwa pionki jednego gracza) może więc zdobyć maksymalnie dwa punkty. Wystarczy, że wejdziesz swoimi pionkami na pierwsze pole powyżej 6000 m i już masz wygraną. Możesz oczywiście (jeżeli jesteś ambitny, a grupa przy stole przyjmuje role kibiców) grać do końca, do ostatniej rundy (ciągnąc co rundę żeton ryzyka), próbując zdobyć jak najwięcej punktów, ale to już pewnie zależy od ekipy przy stole i od tego czy takie kibicowanie komukolwiek będzie w smak.
Re: K2 - pytania i wątpliwości
: 11 sty 2025, 23:40
autor: inzkulozik
Wiesz co, bardziej jest tutaj kwestia w takim scenariuszu "wkoło same trupy" czy uda się dotrwać do końca pozostałym. Nie zawsze może to być takie oczywiste biorąc pod uwagę położenie himalaistów, poziom ich aklimatyzacji i prognozy pogody. Wręcz to nawet reszcie graczy będących poza grą może bardziej zależeć aby ten jeden pozostały dograł do końca