Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- sin
- Posty: 676
- Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 300 times
- Kontakt:
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Będą raczej mniejsze zmiany niż rewolucja, na BGG można znależć instrukcję ENG, a tutaj jeden z użytkowników zrobił listę zauważonych modyfikacji. Czy można te zmiany uznać za poprawy to już pewnie kwestia gustu, przykładowo zmodyfikowane drzewko techonologii, a bardziej precyzyjnie usunięcie sporej części wymogów wstępnych (więcej detali tutaj) znalazło swoich przeciwników.
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
-
- Posty: 414
- Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
- Lokalizacja: Krakow
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
- DarkSide
- Posty: 3095
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 621 times
- Been thanked: 252 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Jeśli 10 stron tego wątku oraz wiele recek w sieci (w tym również w PL) cię nie przekonują, to nic cię nie przekona. 

W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Portal ma wydać tę grę, jak rozumiem to będzie tzw druk międzynarodowy tzn brak różnic w jakości między poszczególnymi wersjami językowymi czy jakieś różnice między polską a angielska wersją będą?
I czy znana jest dokładniejsza data?
I czy znana jest dokładniejsza data?
- DarkSide
- Posty: 3095
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 621 times
- Been thanked: 252 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Ze strony Portalu:
Aktualny status: zapowiedzi
Przewidywana data oficjalnej premiery: 2021
Jeśli na swojej stronie z zapowiedziami nie umieścili po Portalconie precyzyjniejszego info, to póki co nie ma precyzyjniejszego info.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%, Gry bez prądu -5%
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Jeżeli to będzie druk międzynarodowy to z tego co pamiętam będzie to pod koniec Q2. Mogę mylić gry ale chyba pośrednio tak wskazywały sugestie że strony Portalu.
-
- Posty: 279
- Rejestracja: 18 wrz 2016, 11:49
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 27 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Trzewiczek mówił, na któryś Planszówkach TV, że to raczej koniec roku, chyba Q4.
- Brylantino
- Posty: 1444
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 216 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Dla mnie talia eventów całkowicie psuje fun z tej gry - co z tego, że można coś zaplanować i realizować ten plan, jak głupia losowa karta cały ten plan może popsuć. Kupiłem CoC, zagrałem dwa razy i w obu grach kilkukrotnie zdarzyło się, że planowanie czegokolwiek nie miało sensu, bo nagle losowa karta dawała/zabierała komuś zasoby itp.
Kolejną rzeczą meh jest samo drzewko rozwoju, które jednak pomimo masy ulepszeń jest dość iluzoryczne - mało które ulepszenie zmienia coś mocniej, zwykle to jest jakiś malutki dodatek w zasobach do normalnych akcji, albo obniżka kosztu zasobów za akcje.
Ogólnie gra dużo fajniej się zapowiada i niż się w nią faktycznie grało, ale grałem w samą podstawkę - dużo głosów było, że jednak frakcje które już trochę rozróżniają grę na starcie poprawiają odczucia.
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
This.Brylantino pisze: ↑25 mar 2021, 19:07Dla mnie talia eventów całkowicie psuje fun z tej gry - co z tego, że można coś zaplanować i realizować ten plan, jak głupia losowa karta cały ten plan może popsuć. Kupiłem CoC, zagrałem dwa razy i w obu grach kilkukrotnie zdarzyło się, że planowanie czegokolwiek nie miało sensu, bo nagle losowa karta dawała/zabierała komuś zasoby itp.
Kolejną rzeczą meh jest samo drzewko rozwoju, które jednak pomimo masy ulepszeń jest dość iluzoryczne - mało które ulepszenie zmienia coś mocniej, zwykle to jest jakiś malutki dodatek w zasobach do normalnych akcji, albo obniżka kosztu zasobów za akcje.
Ogólnie gra dużo fajniej się zapowiada i niż się w nią faktycznie grało, ale grałem w samą podstawkę - dużo głosów było, że jednak frakcje które już trochę rozróżniają grę na starcie poprawiają odczucia.
Znajomy, który ma dużo więcej partii ode mnie mówi też, że ruchy otwarcia są strasznie skrypciarskie. Jak w grach Splottera nasze pierwsze akcje są praktycznie takie same.
- michalldz90
- Posty: 576
- Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 63 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Clash ma ta sama bolączkę co Tzolkin. Bez dodatku to chyba nawet nie ma co siadać do niego a na pewno dużo się traci. Z drzewkiem technologii akurat nie odczułem żeby było zbyt proste a raczej przyjemnie się kombinuje. Poza tym trzeba wziąść pod uwagę co się zmieni w wersji Monumental i myślę że zmiany będą na plus jeszcze : https://boardgamegeek.com/thread/249207 ... ll-changes
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
W samej grze dużo nie zmienili w nowej wersji, ale akurat technologie są (na oko) lepiej zbalansowane.
Jest też zmiana w postaci startowego miasta, które startuje szczęśliwe, to trochę zwiększy różnorodność początku gry, bo tak to właściwie zawsze pierwsza akcja szła na civic improvement.
Wbudowanie dodatku to nie tylko cywilizacje, ale też bardziej zróżnicowane miasta, bo więcej typów budynków jest dostępnych, choć te monumenty są dziadowskie i będą miały raczej marginalne zastosowanie.
Jest też zmiana w postaci startowego miasta, które startuje szczęśliwe, to trochę zwiększy różnorodność początku gry, bo tak to właściwie zawsze pierwsza akcja szła na civic improvement.
Wbudowanie dodatku to nie tylko cywilizacje, ale też bardziej zróżnicowane miasta, bo więcej typów budynków jest dostępnych, choć te monumenty są dziadowskie i będą miały raczej marginalne zastosowanie.
- michalldz90
- Posty: 576
- Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 63 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Dużo nie ale zmiany wydają się mocne np. Lider jako jednostka, sposób walki, rozpatrywanie barbarzyncow, i trigger eventow
- Brylantino
- Posty: 1444
- Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
- Lokalizacja: Kraków
- Been thanked: 216 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
No bez jaj - Tzolkin i bez dodatku to świetna gra... Dodatek daje frakcję (co jest fajne), ale to jest już totalny detal. A akurat to, że drzewko technologii triggeruje eventy, to akurat minus, bo talia eventów jest ******a...michalldz90 pisze: ↑25 mar 2021, 21:31 Clash ma ta sama bolączkę co Tzolkin. Bez dodatku to chyba nawet nie ma co siadać do niego a na pewno dużo się traci. Z drzewkiem technologii akurat nie odczułem żeby było zbyt proste a raczej przyjemnie się kombinuje. Poza tym trzeba wziąść pod uwagę co się zmieni w wersji Monumental i myślę że zmiany będą na plus jeszcze : https://boardgamegeek.com/thread/249207 ... ll-changes
- Zet
- Posty: 1410
- Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 194 times
- Been thanked: 198 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Ale to już chyba nie w tym wątku?
CoC natomiast trzeba przyjmować z dobrodziejstwem inwentarza. Nie można zapominać, że to jest gra autora Merchants & Marauders i to się czuje! Jest i losowo i odrobinę "przygodowo".
It's not a bug, it's a feature.
- Atamán
- Posty: 1374
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 629 times
- Been thanked: 296 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Dokładnie tak odbieram CoC, to taki sandbox, tylko że rozwijasz miasta, a nie postać
A tu jakiś event coś popsuje, a tu komuś barbarzyńcy za często wychodzą, a tu tereny się dziwnie ułożą i ktoś będzie wodą odcięty od reszty planszy. Taki urok tej gry.
Mi tylko końcówka gry się nie podobała jak grałem, kilka ostatnich ruchów to już było takie nudne szacowanie, o taka akcja da mi 2 punkty, a taka akcja da mi 3. Zastanawiam się jak zadziała wariant losowego momentu końca gry. Z jednej strony to może spowodować, że nie będzie tego "syndromu końca świata", trzeba będzie grać bardziej intuicyjnie, ale z drugiej taki nagły koniec w losowym momencie może frustrować w grze na tyle godzin grania. Sam nie wiem, grał ktoś z tym wariantem (bo chyba był on też w starej edycji)?

Mi tylko końcówka gry się nie podobała jak grałem, kilka ostatnich ruchów to już było takie nudne szacowanie, o taka akcja da mi 2 punkty, a taka akcja da mi 3. Zastanawiam się jak zadziała wariant losowego momentu końca gry. Z jednej strony to może spowodować, że nie będzie tego "syndromu końca świata", trzeba będzie grać bardziej intuicyjnie, ale z drugiej taki nagły koniec w losowym momencie może frustrować w grze na tyle godzin grania. Sam nie wiem, grał ktoś z tym wariantem (bo chyba był on też w starej edycji)?
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Update:
obecne prognozy od wydawcy:
Wrzesień, a raczej Październik
- michalldz90
- Posty: 576
- Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 63 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Czyli jakieś 1,5 roku odkąd kupiłem grę w przedsprzedaży... I to jeszcze tylko prognozy
strasznie się to ślimaczy

- michalldz90
- Posty: 576
- Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 63 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
https://www.gameontabletop.com/cf566/cl ... caise.html
Sporo nowych obrazków z komponentami nowej edycji.
Sporo nowych obrazków z komponentami nowej edycji.
-
- Posty: 261
- Rejestracja: 14 mar 2021, 00:28
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 31 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
WizKid zapowiedziało premierę CoC na 13 października.
Ciekawe co z wersja polska i czy doczekamy się jej chociaż w tym roku?
Spoiler:
- PytonZCatanu
- Posty: 5153
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2036 times
- Been thanked: 2636 times
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Portal zapowiada grudzień 2021.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)
Nowy bardziej szczegółowy opening z omówieniem :
https://www.youtube.com/watch?v=om2d5ml ... LL&index=2
A tu pojawi się gameplay z zasadami:
https://www.youtube.com/watch?v=IfcE2mg ... LL&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=om2d5ml ... LL&index=2
A tu pojawi się gameplay z zasadami:
https://www.youtube.com/watch?v=IfcE2mg ... LL&index=3