Przeczytałem zasady walki wrzucone na BGG (wersję 1.1), i doceniam pomysł, niemniej wydaje mi się że warto je dalej doprecyzować.
Przykłady:
1. Atakujący wybiera obszar ze swoim bloczkiem logistyki, z którego wyprowadzi atak.
Czytelniej może "(...) obszar ze swoją jednostką i bloczkiem logistyki (...)" ? Nie wiem czy nie dodać też, że bloczek musi być aktywny (niezużyty?) oraz że jeśli jest okrążony, to musi się atakować w kierunku do bazy zaopatrzenia.
od 2. do 9.
Tutaj opis jest dalej zagmatwany a kolejność informacji niepoprawna. Np:
- najpierw się dodaje kostkę akcji do bloczka, a dopiero później odsłania zakryte bloczki?
- punkt 2 zawiera informacje z punktu 9 (o tym podwajaniu przez żetony specjalne).
- punkt 2 "ważny wyjątek" - w zasadach jest napisane że sam bloczek musi być większy, a nie wartość ataku po modyfikacjach - czy to nie się nie sprowadza to tego, że nie wolno atakować jeśli zmodyfikowana siła ataku jest przed rzutem kostkami mniejsza? to po co pisać w ogóle o bloczku?
- punkt 2 "to ograniczenie" - które ograniczenie - niejasne?
- punkt 5 dotyczy sytuacji gdy nie ma bloczka, a w szczegółach podaje sytuację gdy bloczek jest, tylko gracz nie ma akcji w puli
- punkt 7 powiela wcześniejsze informacje, ale pomija informację o Niemcach
- punkt 9 powinien być częścią punktu 7
ODWROT - Jeśli z powodzeniem zaatakowany został obszar z sojuszniczą bazą zaopatrzenia, to zamiast wykonywania odwrotu
gracz traci bezpowrotnie 1 kostkę akcji.
Po pierwsze to chyba jest wyjątek nr 3, który powinien być w punkcie 2. No i tutaj chyba trzeba opisać dwie sytuacje (gdy broniła się jednostka albo gdy broniło się czyste pole).
ZMIANA LINII FRONTU
Jeśli już przed walką jest jasne, czy atakującemu w razie sukcesu zabraknie bloczków frontu czy nie, to proponuję na samym początku procedury ataku dać adnotację że gracz atakujący sprawdza czy ma zapas bloczków do skontrolowania atakowanego obszaru (aby mieć świadomość czy pakuje się w karę 3 kostek akcji). Chyba że ktoś z doświadczonych widzi sens / korzyści wykonywania takiego ataku?
Jest dla mnie też niejasne, czy w takiej sytuacji obrońca musi wykonać odwrót, pozostawić puste własne pole i niszczyć ewentualne fortyfikacje (skoro front nie zostanie przesunięty i pościgu nie ma?)
POŚCIG
Tu chyba trzeba jasno napisać że:
- nie dotyczy to sytuacji gdy front się nie przesunął z braku bloczków?
- co jeśli obrońcy nie było (tzn. jednostek obrońcy)
- sytuacja wyjątkowa - atakowana była baza zaopatrzenia
ZAOPATRZENIE
Wszystkie Jednostki z aktywnym bloczkiem logistyki, mimo braku linii zaopatrzenia, pozostają w grze aż do wyczerpania
tego bloczka logistyki.
To jest dla mnie niejasna sekcja. Rozumiem że tu są dalej wypisane efekty walki i powinien to być punkt 7, sprawdzany po każdej walce która skończyła się przesunięciem linii frontu? Czy to nie działa w ten sposób?
"Na zakończenie procedury Walki, ze wszystkich obszarów na planszy które nie posiadają dostępu do zaopatrzenia ani nie posiadają aktywnego bloczka logistyki, usuwa się wszystkie jednostki i umocnienia i dla każdego z takich obszarów wykonuje się procedurę przyłączenia"
W ogólnych zasadach jest jeszcze:
Bloczki logistyki są zużyte, gdy leżą odwrócone liczbą do dołu (ponadto obok nich leżą kostki akcji – tyle co wartość bloczka)..
Przynajmniej proponuję usunąć nawiasy i połączyć to w jedno zdanie. Czy na pewno zużyty bloczek się obraca - to jest w zasadach? czy to się nie myli z niezużytymi?
W trakcie pierwszej akcji walki zakryty bloczek logistyki zostaje odkryty i położony na planszy.
To na końcu jest mylące - przecież on już musiał leżeć na planszy. Plus należy dopisać że chodzi o akcję gdzie został zadeklarowany do użycia.