Strona 11 z 12

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 14 sie 2022, 21:25
autor: minibi
Jeszcze raz dzięki! Wszystko jest już teraz dla mnie jasne :).

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 14 sie 2022, 22:13
autor: donmakaron
Nie myślcie o tym w kategorii wlatywania, przejmowania planet, nawet nie aktywacji. Gracz do dyspozycji ma Akcję Taktyczną (oraz kilka innych, ale ta jest powiedzmy podstawowa). Jeśli w ramach tej akcji jest w stanie coś zrobić, to może to zrobić, a jak nie to nie ;)

Czyli tutaj nie może przeprowadzić akcji taktycznej w tym systemie, bo wymaga ona w pierwszym kroku aktywacji systemu, w którym nie znajduje się jego znacznik. I to odcina nam wszelkie dywagacje na temat wlatywania, bitew, inwazji, produkcji.

Natomiast jeśli uda mu się ten znacznik zdjąć w jakiś sposób, np. za pomocą Akcji Komponentu albo Akcji Strategicznej, będzie mógł ponownie wykonać Akcję Taktyczną z aktywacją tego systemu.

Ta gra ma mocno zdefiniowane procedury i jak się ich trzyma krok po kroku, to staje się niezwykle prosta.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 14 sie 2022, 22:22
autor: minibi
Teraz już to rozumiem. Niejasne było natomiast to, że po aktywacji, wykonaniu np. bitwy należy uznać, że system został już "aktywowany" i wszystko co można było w ramach tej aktywacji wykonać, już zostało wykonane (no może poza produkcją - chociaż nie było tam stacji do produkcji).
Teraz już rozumiem, że po prostu aktywuje ten system, wykonuję dozwolone czynności i to kończy właściwie moje możliwości działania w tym układzie - no chyba, że usunę znacznik aktywacji.

To co sobie wcześniej wyobrażałem to sytuacja, w której:
1. Aktywuję układ
2. Wykonuje dostępne akcje taktyczne
3. Tura leci dalej i ponownie dochodzi do mnie.
4. Widząc, że układ jest aktywny (aktywowałem go przecież w poprzedniej turze) ponownie do niego wlatuję np. z posiłkami w ramach kolejnej akcji taktycznej.

Teraz rozumiem, że przebieg jest następujący:
1. Aktywuję układ
2. Wykonuje dostępne akcje taktyczne ... w tym, mogę wlecieć do układu z kilku układów.
3. Koniec działania w raz aktywowanym układzie

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 15 sie 2022, 00:04
autor: donmakaron
minibi pisze: 14 sie 2022, 22:22 Teraz rozumiem, że przebieg jest następujący:
1. Aktywuję układ
2. Wykonuje dostępne akcje taktyczne ... w tym, mogę wlecieć do układu z kilku układów.
3. Koniec działania w raz aktywowanym układzie
Efektywnie tak, ale teoretycznie nie jest to poprawne. Aktywacja układu jest jednym z elementów Akcji Taktycznej. Niemniej, kiedy Akcja Taktyczna dobiega końca, nie można już wracać do jej elementów - to się zgadza. System nie jest już Aktywnym Systemem, a po prostu leży w nim Command Token (Żeton Przywództwa? Nie pamiętam jak to szło w wersji PL).

Wychodzi raczej coś w stylu:
Gracz wykonuje Akcję Taktyczną w ramach, której:
- Aktywuje System
- Wykonuje ewentualny Ruch
- Rozpatruje ewentualną Bitwę Kosmiczną
- Rozpatruje ewentualne Inwazje
- Rozpatruje ewentualną Produkcję
Po tym koniec wszelkiego działania w ramach tej Akcji Taktycznej
.

Ale to tak dla bycia dokładnym. W praktyce chodzi o to, co piszesz.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 01 wrz 2022, 23:25
autor: minibi
Witam ponownie. Jesteśmy po kolejnej rozgrywce, podczas której pojawiło się pytanie dotyczące karty "Napęd grawitacyjny". Spór dotyczył sytuacji, w której gracz Federacji Sol poruszył do aktywowanego układu swój okręt flagowy (z 12 jednostkami piechoty), a następnie użył zdolności ww. karty, aby poruszyć zarówno statek jak i piechotę o 1 dodatkowe pole.
Cześć z nas twierdziła, że zdolność ta dotyczy tylko statków (w instrukcji jest ich definicja), w związku z czym, nie można było przysunąć również piechoty.
Jak należy rozpatrywać tę kartę?

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 01 wrz 2022, 23:42
autor: miszczu666
minibi pisze: 01 wrz 2022, 23:25 Witam ponownie. Jesteśmy po kolejnej rozgrywce, podczas której pojawiło się pytanie dotyczące karty "Napęd grawitacyjny". Spór dotyczył sytuacji, w której gracz Federacji Sol poruszył do aktywowanego układu swój okręt flagowy (z 12 jednostkami piechoty), a następnie użył zdolności ww. karty, aby poruszyć zarówno statek jak i piechotę o 1 dodatkowe pole.
Cześć z nas twierdziła, że zdolność ta dotyczy tylko statków (w instrukcji jest ich definicja), w związku z czym, nie można było przysunąć również piechoty.
Jak należy rozpatrywać tę kartę?
Napęd grawitacyjny daje +1 do ruchu dla jednego statku po aktywacji systemu.
Dla przykładu: aktywujesz system A, który znajduje się 2 pola od statku flagowego, który ma ruch=1. Zagrywasz kartę ogłaszając, że działa ona na ten statek, przez co w tym momencie ma on ruch 2 i jest w stanie tam dolecieć razem z całym inwentarzem jaki zabierze po drodze.

Więc, jeśli statek znajdował się od systemu aktywowanego o 1 pole dalej niż ma zasięg, to po zagraniu tej karty mógł tam dolecieć i zabrać wszystko po drodze na co ma ładowność.

Jeśli jednak poleciał o jedno pole dalej, niż aktywowany system, to nie ma takiej możliwości. Jednak wydaje mi się, że nie o taki problem tutaj chodzi.

Zgodnie z zasadami ruchu statki mogą podejmować piechotę, myśliwce i mechy z systemów przez które sięprzemieszczają (jeśli nie ma po drodze żetonu taktyki), to ten ruch jest legitny.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 01 wrz 2022, 23:50
autor: minibi
Doprecyzuję może, że gracz aktywował układ A, przemieścił do niego kilka różnych statków, do tego myśliwce i piechotę, po czym statek flagowy opuścił aktywowany układ i poleciał o jedno pole dalej wraz z piechotą do układu B.
Problemem było to, że na karcie jest mowa wyłącznie o statku, a ich definicja nie obejmuje piechoty.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 06:57
autor: Montesque
minibi pisze: 01 wrz 2022, 23:50 Doprecyzuję może, że gracz aktywował układ A, przemieścił do niego kilka różnych statków, do tego myśliwce i piechotę, po czym statek flagowy opuścił aktywowany układ i poleciał o jedno pole dalej wraz z piechotą do układu B.
Problemem było to, że na karcie jest mowa wyłącznie o statku, a ich definicja nie obejmuje piechoty.
Nie rozumiecie istoty tej karty. Ona daje +1 zasięgu ruchu do aktywowanego układu i tylko do niego można się w ten sposób poruszyć. A jeśli już poruszamy statek do aktywowanego układu, to może on zabrać tyle piechoty/myśliwców, ile zmieści w ładowności, bo ich zasięgu ruchu w tym momencie nie rozpatrujemy, te jednostki są na poruszanym statku.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 07:03
autor: minibi
OK. Czyli:
- jestem w układzie A,
- aktywuję układ B odległy o 2 ruchu
- ruszam z układu A do B wybranymi jednostkami, których ruch wynosi 2
- ponadto, mogę ruszyć tam również jedną jednostką, której "normalny" ruch wynosi 1

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 09:35
autor: donmakaron
Prosta sprawa - w trakcie akcji taktycznej można poruszać statki jedynie DO aktywowanego systemu. Nie można poruszyć pół trasy do systemu i zostawić statki po drodze, nie można lecieć dalej - ruch każdego statku w trakcie Akcji Taktycznej musi się skończyć w aktywowanym systemie.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 10:58
autor: miszczu666
Dodatkowo można zabierać po drodze tyle piechoty i myśliwców na ile ma się ładowność, ale nie można zostawiać niczego po drodze.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 11:47
autor: Strud
Ale tylko z nieaktywowanych wcześniej układów :)

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 12:27
autor: minibi
Strud pisze: 02 wrz 2022, 11:47 Ale tylko z nieaktywowanych wcześniej układów :)
😂 Tak, pamiętamy.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 15:03
autor: minibi
Kolejne pytanie :) - karta akcji "UMIEJĘTNY ODWRÓT" i ponownie "statki".

Przesuń wszystkie swoje statki z aktywnego układu do sąsiedniego układu, w którym nie ma statków innego gracza. Bitwa kosmiczna kończy się remisem. Następnie umieść na tym układzie żeton dowodzenia ze swojej puli posiłków.

Pytanie:
Czy przesuwam tylko statki, czy mogę przesunąć statki oraz zabrać np. piechotę uwzględniając ładowność statków?

Tak męczę te "statki", ponieważ w instrukcji (art. 61) są one zdefiniowane jako: transportowce, krążowniki, pancerniki, niszczyciele, myśliwce, słońca wojny.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 16:42
autor: donmakaron
FAQ na końcu Rules Reference rozwiewa takie wątpliwości:
Rules Reference FAQ pisze:Q: Can units be picked up and transported off planets when using abilities that move ships, such as the :SkilledRetreat" action card [...]?
A: Yes. Any effect that moves a ship allows that ship to transport units in its system, if it has available capacity.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 17:33
autor: minibi
donmakaron pisze: 02 wrz 2022, 16:42 FAQ na końcu Rules Reference rozwiewa takie wątpliwości:
Rules Reference FAQ pisze:Q: Can units be picked up and transported off planets when using abilities that move ships, such as the :SkilledRetreat" action card [...]?
A: Yes. Any effect that moves a ship allows that ship to transport units in its system, if it has available capacity.
Dzięki. Wszystko jasne.

PS. Przyznam szczerze, że trochę mnie to zdziwiło, zważywszy na to, że w kompendium są wyodrębnione definicje:
a) art. 61 - Statki - nie ma tu mowy np. o Piechocie, natomiast są ściśle określone typy Jednostek
b) art. 26 - Jednostki - wszystkie występujące w grze

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 17:43
autor: Montesque
minibi pisze: 02 wrz 2022, 17:33 Dzięki. Wszystko jasne.

PS. Przyznam szczerze, że trochę mnie to zdziwiło, zważywszy na to, że w kompendium są wyodrębnione definicje:
a) art. 61 - Statki - nie ma tu mowy np. o Piechocie, natomiast są ściśle określone typy Jednostek
b) art. 26 - Jednostki - wszystkie występujące w grze
Zdziwiło Cię, bo rozpatrujesz tę sytuację jako ruch wszystkich jednostek. Tak naprawdę poruszasz wyłącznie statki. Inne jednostki znajdują się na poruszanych statkach. Myśliwce sobie dokują, jak samoloty na lotniskowcu, a piechota odpoczywa w swoich kabinach. Albo szoruje pokład xD

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 02 wrz 2022, 18:36
autor: donmakaron
Akcja Taktyczna w podstawowym opisie ruchu też pozwala tylko na ruch statków:
Rules Reference pisze:Tactical Action
[...]
STEP 2—MOVEMENT: The active player may move any number of ships [...]
Dopiero zasady poruszania statków wspominają o transportowaniu przez nich piechoty. I tak samo jest w przypadku Skilled Retreat - pozwala poruszyć statki, a statki w ruchu mogą transportować drobnicę.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 27 paź 2022, 12:56
autor: sin
Czy korzystając z agenta/wysłannika można wybrać gracza który już spasował? Na przykład czy agent Naalu pozwala wybrać gracza, który już spasował, aby mógł on wykonać jeszcze akcję taktyczną?

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 28 paź 2022, 08:16
autor: kamiya
sin pisze: 27 paź 2022, 12:56 Czy korzystając z agenta/wysłannika można wybrać gracza który już spasował? Na przykład czy agent Naalu pozwala wybrać gracza, który już spasował, aby mógł on wykonać jeszcze akcję taktyczną?
Zgodnie z wordingiem masz choose a player - czyli może to być dowolny gracz w grze.
Co robi z tego agenta jednego z najbardziej przegiętych w grze.

ACTION: Exhaust this card and choose a player;
that player may perform a tactical action in a non-home system without placing a command token; that system still counts as being activated

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 06 lis 2022, 12:18
autor: delli1977
Czy można zdobyć w jednej rundzie 6 punktów zwycięstwa? Np w takim schemacie:
1. w fazie akcji używam karty strategii "Imperium" i zdobywam 1 punkt za kontrolowanie Mecatol Rex oraz 2 punkty za realizację publicznego celu
2 w fazie Statusu , podczas kroku "Realizacja celów" : realizuję kolejny publiczny cel za 2 pkt oraz tajny cel za 1 pkt?

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 06 lis 2022, 12:35
autor: donmakaron
delli1977 pisze: 06 lis 2022, 12:18 Czy można zdobyć w jednej rundzie 6 punktów zwycięstwa? Np w takim schemacie:
1. w fazie akcji używam karty strategii "Imperium" i zdobywam 1 punkt za kontrolowanie Mecatol Rex oraz 2 punkty za realizację publicznego celu
2 w fazie Statusu , podczas kroku "Realizacja celów" : realizuję kolejny publiczny cel za 2 pkt oraz tajny cel za 1 pkt?
Tak, można. Teoretycznie można nawet więcej: 1 punkt za Mecatol z Imperiala, 2 punkty za cel publiczny z Imperiala i 2 punkty za cel publiczny w Statusie, 2-3 cele sekretne punktowane w fazie Akcji, ewentualnie jeden cel sekretny w Statusie. Jak się człowiek uprze to jeszcze pewnie jakiś punkt się da ugrać za eksplorację (nie pamiętam czy PoK dawał taką możliwość) i w fazie Agend. Nie wspominając o Support for the Throne. Jest to raczej czysto teoretyczna sytuacja, w praktyce zbyt dużo rzeczy może się nie udać i wymaga niezwykłego szczęścia, ale pokazuje, że mogą się dziać różne rzeczy z punktami.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 13 lis 2022, 08:40
autor: delli1977
Mam dwa pytania dotyczące zagrywania kart akcji o typie "natychmiastowym" (nie wymagające poświęcenia akcji):
1. czy można zagrać kartę akcji po tym, jak się wcześniej spasowało ?
2. czy można zagrać kartę akcji w bitwie, w której się nie jest ani atakującym, ani obrońcą (ale chce się np. "wesprzeć" obrońcę?).

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 13 lis 2022, 09:30
autor: Montesque
delli1977 pisze: 13 lis 2022, 08:40 Mam dwa pytania dotyczące zagrywania kart akcji o typie "natychmiastowym" (nie wymagające poświęcenia akcji):
1. czy można zagrać kartę akcji po tym, jak się wcześniej spasowało ?
2. czy można zagrać kartę akcji w bitwie, w której się nie jest ani atakującym, ani obrońcą (ale chce się np. "wesprzeć" obrońcę?).
1. Można, ale nie karty z akcją komponentu.
2. Rzadko. Można, np. sabotaż, ale w większości przypadków karty akcji wskazują, że mogą być zagrane tylko, jeśli bierzesz udział w bitwie.

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

: 28 lis 2022, 08:55
autor: Gelon z Geli
Mam pytanie o opracowywanie technologii, wymagających posiadania opracowanych innych technologii.

Przyjmijmy, że posiadam opracowaną technologię z zakresu fizyki, dającą jeden niebieski znaczek. Jedną, jedyną. Teraz, w fazie strategii wziąłem kartę strategii "technologia" i w mojej turze akcji chcę opracować przy jej pomocy dwie nowe technologie. Załóżmy, że są to ulepszenia jednostek, z których każde do opracowania wymaga posiadania technologii, którą już mam (jednej karty z niebieskim znaczkiem).

Pytanie - czy mogę to zrobić? Tzn najpierw za darmo opracować jedno ulepszenie w oparciu o posiadaną już kartę z niebieskim znaczkiem, a zaraz po tym, za 6 zasobów, opracować drugie ulepszenie, wykorzystując dokładnie tą samą technologię wyjściową (tą sama kartę z niebieskim znaczkiem)?
Czy też - jak twierdzą moi współgracze (przez analogię z kartami planet, a na co nie znajduję żadnego uzasadnienia w instrukcji) nie wolno mi tego zrobić, bo po opracowaniu pierwszego z dwóch planowanych ulepszeń powinienem natychmiast wyczerpać moją "wyjściową" kartę technologii z niebieskim znaczkiem i do opracowania w tej samej turze drugiego ulepszenia wymagającego "niebieskiego znaczka" powinienem mieć drugą, inną niewyczerpaną kartę technologii, która mi taki znaczek daje.

Z góry dziękuję za odpowiedź. Inne wymagania do opracowania nowej technologii (posiadanie technologii kilku kolorów) pomijam, chodzi mi o mechanizm / zasadę.