Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Mam w ekipie osobę, która lubi Teotihuacan i Tabannusi, "szanuje", ale nie chce grać w Tzolkina i Tekhenu oraz nie lubi Tiletum. Zupełnie tego nie rozumiem, bo dla mnie Tiletum jest niesamowitym euro i być może po dodatku wskoczy na pewne, pierwsze miejsce wśród gier Tasciniego. Ciekawe jest to jaką lekkość ma ta gra, a przecież trudnych wyborów nie brakuje.
Co do dodatku, zamawiał ktoś ze sklepu board & dice? Dostałem 2 tygodnie temu maila, że moje zamówienie jest "held up in transit" i zero aktualizacji od tej pory. Zaczynam się niecierpliwić.
Co do dodatku, zamawiał ktoś ze sklepu board & dice? Dostałem 2 tygodnie temu maila, że moje zamówienie jest "held up in transit" i zero aktualizacji od tej pory. Zaczynam się niecierpliwić.
- detrytusek
- Posty: 7595
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 527 times
- Been thanked: 1241 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Premiera jest z tego co pamiętam na koniec IV.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Comancheria, D-day dice
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Comancheria, D-day dice
Wątek sprzedażowy
- JollyRoger90
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1370 times
- Been thanked: 331 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Niestety po cichu, wzorem Nucelum, premiera dodatku przesunięta z 30.04 na 11.06 :/
- detrytusek
- Posty: 7595
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 527 times
- Been thanked: 1241 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
No właśnie też to zobaczyłem. Smuteczek trochę.
A grał ktoś może?
A grał ktoś może?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Comancheria, D-day dice
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Comancheria, D-day dice
Wątek sprzedażowy
- ave.crux
- Posty: 1906
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 923 times
- Been thanked: 1496 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Zagrałem w rozgrywkę z dodatkiem.
Wykonanie dodatku nie odbiega od podstawki, ale planszetki podziemi ładnie zrobiły się łódkami w toku grania. Srebrny rewers kafelków podziemi nieznacząco różni się od kafelków z gry podstawowej i jak się człowiek dobrze nie przypatrzy to ciężko odróżnić przy rozkładaniu gry. Na plus plansza wyboru akcji, która w końcu ma koło wsuwane na stałe, zabezpieczane plastikowym dyngsem. W końcu dostaliśmy karty pomocy i bez problemu można sobie przypominać jakie mamy akcje dodatkowe, dzięki nim nie trzeba przypominać sobie zasad z instrukcją przy dłuższej przerwie z tytułem.
Co do samej gry z dodatkiem to nie wprowadza żadnych większych zawirowań jeżeli chodzi o skomplikowanie gry. Teraz mamy do wyboru czy będziemy budowali katedry i stawiali kolumny czy raczej pójdziemy w budowe kopalń. Kopalnie pozwalają nam zdobywać srebro przy budowie oraz każdorazowo dostajemy tyle srebra ile mamy kopalń na początku każdej nowej rundy. Poza tym możemy je zebrać z kafelków bonusów oraz z toru króla. Srebro pozwala nam eksplorować kolejne plansze podziemi, budować kaplice pod ziemią i przede wszystkim, co uważam za najważniejsze to podnosić się na torze technologii. Na początku gry losujemy 3 kafle technologii i żeby wspiąć się na 1/2/3 poziom potrzebujemy wydać 1/2/3 srebra i jest to akcja dodatkowa. Jak już wejdziemy wyżej to wszystkie poniższe technologie z danego toru cały czas dla nas działają. Jest to mega dobre, bo technologie robią dużo dobra, od wzmocnienia akcji, przez zniżki, dochód, po dodatkowe możliwości przy wykonywaniu danej akcji.
Grało mi się z dodatkiem trochę lepiej przez dodanie technologii i planszetek podziemi. W podziemiach mamy na ścieżkach jednorazowe bonusy i jak ktoś przejdzie swoim górnikiem przez ścieżkę z bonusem to kładzie na niej X i nikt już nie może zgarnąć tego bonusu, ale dzięki temu, że na kole akcji mamy segment "Porusz swoim górnikiem" to nie jest wymagane używanie akcji poszukiwacza żeby zbierać własnie te bonusy, ponieważ wybierając akcję przy której jest segment poruszenia możemy go zrobić jako dodatkową akcję do tej, którą wybraliśmy. Dzięki temu nie tracimy możliwości bonusów pod pretekstem "wykonuj akcję z dodatku, bo przegrasz".
Wykonanie dodatku nie odbiega od podstawki, ale planszetki podziemi ładnie zrobiły się łódkami w toku grania. Srebrny rewers kafelków podziemi nieznacząco różni się od kafelków z gry podstawowej i jak się człowiek dobrze nie przypatrzy to ciężko odróżnić przy rozkładaniu gry. Na plus plansza wyboru akcji, która w końcu ma koło wsuwane na stałe, zabezpieczane plastikowym dyngsem. W końcu dostaliśmy karty pomocy i bez problemu można sobie przypominać jakie mamy akcje dodatkowe, dzięki nim nie trzeba przypominać sobie zasad z instrukcją przy dłuższej przerwie z tytułem.
Co do samej gry z dodatkiem to nie wprowadza żadnych większych zawirowań jeżeli chodzi o skomplikowanie gry. Teraz mamy do wyboru czy będziemy budowali katedry i stawiali kolumny czy raczej pójdziemy w budowe kopalń. Kopalnie pozwalają nam zdobywać srebro przy budowie oraz każdorazowo dostajemy tyle srebra ile mamy kopalń na początku każdej nowej rundy. Poza tym możemy je zebrać z kafelków bonusów oraz z toru króla. Srebro pozwala nam eksplorować kolejne plansze podziemi, budować kaplice pod ziemią i przede wszystkim, co uważam za najważniejsze to podnosić się na torze technologii. Na początku gry losujemy 3 kafle technologii i żeby wspiąć się na 1/2/3 poziom potrzebujemy wydać 1/2/3 srebra i jest to akcja dodatkowa. Jak już wejdziemy wyżej to wszystkie poniższe technologie z danego toru cały czas dla nas działają. Jest to mega dobre, bo technologie robią dużo dobra, od wzmocnienia akcji, przez zniżki, dochód, po dodatkowe możliwości przy wykonywaniu danej akcji.
Grało mi się z dodatkiem trochę lepiej przez dodanie technologii i planszetek podziemi. W podziemiach mamy na ścieżkach jednorazowe bonusy i jak ktoś przejdzie swoim górnikiem przez ścieżkę z bonusem to kładzie na niej X i nikt już nie może zgarnąć tego bonusu, ale dzięki temu, że na kole akcji mamy segment "Porusz swoim górnikiem" to nie jest wymagane używanie akcji poszukiwacza żeby zbierać własnie te bonusy, ponieważ wybierając akcję przy której jest segment poruszenia możemy go zrobić jako dodatkową akcję do tej, którą wybraliśmy. Dzięki temu nie tracimy możliwości bonusów pod pretekstem "wykonuj akcję z dodatku, bo przegrasz".
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- JollyRoger90
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 lut 2020, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1370 times
- Been thanked: 331 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Dzięki za opinię. U mnie dodatek też czek a już na pierwszą rozgrywkę.
Powiedz mi, jak dodanie go wpłynęło na czas rozgrywki?
Powiedz mi, jak dodanie go wpłynęło na czas rozgrywki?
- ave.crux
- Posty: 1906
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 923 times
- Been thanked: 1496 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Wpłynęło tylko na czas rozkładania, wszystko inne trwa dokładnie tyle samo. Masz niby dodatkowy zasób(nie dobro) w postaci srebra, którego używasz w akcjach dodatkowych, ale raczej nie zastanawialiśmy się jakoś specjalnie długo nad tym na co wydamy srebro. No i w fazie króla dochodzi rozdanie graczom 1/2 grudek oraz ewentualne odblokowanie kopalni.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
- mat_eyo
- Posty: 5726
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 962 times
- Been thanked: 1502 times
- Kontakt:
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Podzielę się swoimi wrażeniami, bo są zgoła odmienne. Podstawkę bardzo lubię, więc z dodatkiem miałem związane dużo oczekiwania. Niestety jak dla mnie nie dowozi, nieprzyjemnie "rozwadnia" grę. Z jednej strony nikt nas nie zmusza do grania kopalniami, a nawet jeśli się na tym nie skupiamy, to od czasu do czasu nowy pionek poruszy się przy okazji innych akcji. W rzeczywistości jest jednak tak, że jest to siódma akcja, na której można się skupiać, a ruchów w grze nadal mamy dwanaście. Dostajemy też nowy typ pracownika, związanego z kopalniami, który rozwadnia pulę pracowników. Fajnie, że na podziemnej mapie mamy miejsca na nowe katedry i domki, ale potrafi to jeszcze rozluźnić wyścig o te najlepsze katedry, zwłaszcza w partii dwuosobowej. Tyle dobrego, że przynajmniej nie ma nowego miejsca na festyn pod ziemią, bo to juz by było oburzające
Co zabawne, po tłumaczeniu zasad zdecydowanie bardziej obawiałem się technologii. Bałem się, że fakt, iż 3 z 7 akcji nagle ma potencjał na bycie dużo mocniejsze, będzie niesprawiedliwy i potencjalnie rozchwieje balans. Spójrzcie chociaż na technologię akcji jokerowej - dostajemy do niej +1 na stałe i możemy dzielić punkty na dwie inne akcje! W praniu wychodzi jednak tak, że technologie są drogie, więc ciężko ich nadużywać. Finalnie są ciekawym dodatkiem, który potencjalnie może rozchwiać rozgrywką, ale zysk chyba przeważa to ryzyko. Problem jest tylko jeden - technologie mają koszt w srebrze, które nierozerwalnie jest związane z kopalniami, które mi nie podeszły.
Szkoda, że technologie nie mają alternatywnego kosztu, np. w dużej liczbie złota, tak, żeby nie dało się sfinansować nawet pierwszego poziomu z jednej kostki. Jednak nawet, gdyby tak było, to nie kupiłbym tego dodatku dla samych technologii. Liczę, że dodatki do Tiletum podążą drogą tych do Nucleum - pierwszy jest słaby i nie znalazł miejsca w kolekcji, drugi za to jest bardzo dobry i świetnie rozwija rozgrywkę

Co zabawne, po tłumaczeniu zasad zdecydowanie bardziej obawiałem się technologii. Bałem się, że fakt, iż 3 z 7 akcji nagle ma potencjał na bycie dużo mocniejsze, będzie niesprawiedliwy i potencjalnie rozchwieje balans. Spójrzcie chociaż na technologię akcji jokerowej - dostajemy do niej +1 na stałe i możemy dzielić punkty na dwie inne akcje! W praniu wychodzi jednak tak, że technologie są drogie, więc ciężko ich nadużywać. Finalnie są ciekawym dodatkiem, który potencjalnie może rozchwiać rozgrywką, ale zysk chyba przeważa to ryzyko. Problem jest tylko jeden - technologie mają koszt w srebrze, które nierozerwalnie jest związane z kopalniami, które mi nie podeszły.
Szkoda, że technologie nie mają alternatywnego kosztu, np. w dużej liczbie złota, tak, żeby nie dało się sfinansować nawet pierwszego poziomu z jednej kostki. Jednak nawet, gdyby tak było, to nie kupiłbym tego dodatku dla samych technologii. Liczę, że dodatki do Tiletum podążą drogą tych do Nucleum - pierwszy jest słaby i nie znalazł miejsca w kolekcji, drugi za to jest bardzo dobry i świetnie rozwija rozgrywkę

- ave.crux
- Posty: 1906
- Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Has thanked: 923 times
- Been thanked: 1496 times
Re: Tiletum (Simone Luciani, Daniele Tascini)
Z jednej strony masz rację, że mamy tyle samo akcji ale nowego pracownika, a w sumie to 3 nowych pracowników możemy mieć i dodatkową akcję przy tej samej liczbie tur co daje wrażenie rozwadniania. Tyle, że na torze króla również możesz zdobywać srebro + masz 1 startową kopalnie, więc możesz pozyskiwać je bez udziału górnika i mieć na starcie te 3 srebra, które w zupełności wystarcza w obrębie rundy i wspinaniu się na torze technologii. Gra też specjalnie dała nowy kafel punktowania końcowego, który od razu mówi nam o tym, że albo robimy kopalnie albo filary i nie trzeba iść w obie rzeczy. Ostatecznie układ targów mówi nam co grę w co warto iść (wiadomo, czasem się olewa targ bo słabe punkty z niego, ale z reguły kilkadziesiąt można wyciągnąć) i nigdy nie jest tak, że trzeba zrobić wszystko co gra nam oferuje.mat_eyo pisze: ↑23 cze 2025, 17:03 Podzielę się swoimi wrażeniami, bo są zgoła odmienne. Podstawkę bardzo lubię, więc z dodatkiem miałem związane dużo oczekiwania. Niestety jak dla mnie nie dowozi, nieprzyjemnie "rozwadnia" grę. Z jednej strony nikt nas nie zmusza do grania kopalniami, a nawet jeśli się na tym nie skupiamy, to od czasu do czasu nowy pionek poruszy się przy okazji innych akcji. W rzeczywistości jest jednak tak, że jest to siódma akcja, na której można się skupiać, a ruchów w grze nadal mamy dwanaście. Dostajemy też nowy typ pracownika, związanego z kopalniami, który rozwadnia pulę pracowników. Fajnie, że na podziemnej mapie mamy miejsca na nowe katedry i domki, ale potrafi to jeszcze rozluźnić wyścig o te najlepsze katedry, zwłaszcza w partii dwuosobowej. Tyle dobrego, że przynajmniej nie ma nowego miejsca na festyn pod ziemią, bo to juz by było oburzające![]()
Ostatecznie dla mnie to jest plus, że gracze mogą obrać bardziej zróżnicowane strategie niż w podstawce i walczyć o zwycięstwo.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.