Podstawka do 4 osób.
Atlantyda pozwala grać w 5 osób.
Troja pozwala grać TYLKO w 6 osób. Czyli mając 5 graczy, nie da się zagrać Troją.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 23 mar 2019, 22:54
autor: DragonWolff
Tak wiem, ale zastanawia mnie czy mimo wszystko zasady można przerobić tak aby mogło grać mniej niż 5 osób... no nic trza będzie pokombinować.
Mimo wszystko AR poleciało w kulki z tą kwestią, ale wiele już zostało powiedziane na ten temat więc szkoda się nad tym pastwić...
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 24 mar 2019, 00:55
autor: ta.skunk.manitou
DragonWolff pisze: ↑23 mar 2019, 22:54
Tak wiem, ale zastanawia mnie czy mimo wszystko zasady można przerobić tak aby mogło grać mniej niż 5 osób... no nic trza będzie pokombinować.
Mimo wszystko AR poleciało w kulki z tą kwestią, ale wiele już zostało powiedziane na ten temat więc szkoda się nad tym pastwić...
AR na pewno nie podjęło takiej decyzji na skutek grymasu, tylko po wielu testach. Dostajemy jednakże tak wiele różnych wariantów kombinacji z dodatkami do gry w przypadku gry na mniejsza liczbę graczy, że na pewno coś znajdziesz dla siebie, a jak chcesz to sobie zagraj z Troją w 4ke i przekonaj się dlaczego nie została dopuszczana formalnie dla takiej liczby graczy
Curiosity pisze: ↑15 mar 2019, 23:49
Kończąc wątek monumentów, omówię Hefajstosa. Last, but not least
Planujesz opisać pozostałe dodatki? Kronos, Atlas, Troja?
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 24 mar 2019, 11:36
autor: DragonWolff
ta.skunk.manitou pisze: ↑24 mar 2019, 00:55
AR na pewno nie podjęło takiej decyzji na skutek grymasu, tylko po wielu testach.
Wiem, że Kickstarter to trochę takie kupowanie kota w worku, ale tutaj akurat było to nieprzemyślane z ich strony. AR samo przyznało, że za dodatki wzięło się po fakcie, stąd też tak wydłużony proces wypuszczenia gry (nie tylko związany z produkcją figurek, w praktyce dopiero po zakończeniu zbiórki zaczęli planować zasady dodatków). Rozumiem, że mogli dojść do takiego wniosku (tylko dla 5 graczy) po wielu testach, ale Atlantyda była reklamowana jako "rozszerzenie dla 5-tego gracza", więc różnie można to było interpretować. Ja akurat myślałem że chodzi o dodatkowe elementy dla 5 gracza, nie że sam dodatek jest wokół tego skupiony. No cóż, mój błąd. Ale już o City of Steel nigdzie nie było napisane że wymaga Atlantydy, i że jest tylko dla 6 graczy. A na pewno dało się stworzyć czy to alternatywną wersje planszy, czy dodać inne zasady typu szybsze ruchy wojsk itd. AR pokazała że gra jest bardzo skalowalna, wiem bo sprawdzałem w wariantach 2,3 i 4 osobowych. Ale w praktyce są to dla mnie dwa dodatki do "wyrzucenia", bo w obecnej sytuacji nie jestem w stanie zebrać 5+ ludzi do grania. Nie jest to łatwe gdy ma się ograniczony czas na spotkania. Pozostaje mi kombinowanie jak przerobić mechanikę dla mniej niż 5 graczy, skoro AR o tym nie pomyślało... a z tego co widziałem na stronce KS, sporo innych ludzi też wyrażało podobne niezadowolenie.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 24 mar 2019, 12:29
autor: ta.skunk.manitou
DragonWolff pisze: ↑24 mar 2019, 11:36
. Ale w praktyce są to dla mnie dwa dodatki do "wyrzucenia", bo w obecnej sytuacji nie jestem w stanie zebrać 5+ ludzi do grania. Nie jest to łatwe gdy ma się ograniczony czas na spotkania. Pozostaje mi kombinowanie jak przerobić mechanikę dla mniej niż 5 graczy, skoro AR o tym nie pomyślało... a z tego co widziałem na stronce KS, sporo innych ludzi też wyrażało podobne niezadowolenie.
Nie bój ... na tym forum bez problemu zbierzesz 6 maniaków... umówimy się na weekend w gdzieś w Polsce i będziemy pykać
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 24 mar 2019, 12:37
autor: ta.skunk.manitou
Chciałbym poruszyć temat wypraski. Jak wszyscy wiemy w podstawce jest ona bardzo słabo rozplanowana, gra się nie domyka... można pomajstrować wprawdzie trochę by gra się prawie domykała, ale jest to żałosne, że trzeba upychac elementy pomiędzy wypraskę a pudełko... Skutkiem tego jest np. to, że w moim egzemplarzu plansza ma już całkiem sporo wgnieceń. Wystarczy, że na ledwo domykającą się gre położycie kolejną gre na swojej półce.
Do tego nie ma miejsca na promoskę Adrestie.
Z tego co widzę w dodatkach AR przyszło po rozum do głowy i tam ten temat poprawili... natomiast nie widzę by zagospodarowali dodatkową przestrzeń na te elementy gry z podstawki, które przy normalnym pakowaniu się nie mieszczą. Rozbraja mnie też tekst Marcina Świerkota na filmiku pokazującym dodatki, gdzie mówi, że plansze do dodatku dla 6 osób bez problemu można będzie przecież włożyć do pudełka od podstawki Plansza z Troją jest dodawana oddzielnie jako oddzielna część produktu (pudełko dodatku dla 6 graczy nie mieści planszy).
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 24 mar 2019, 13:16
autor: DragonWolff
ta.skunk.manitou pisze: ↑24 mar 2019, 12:29Nie bój ... na tym forum bez problemu zbierzesz 6 maniaków... umówimy się na weekend w gdzieś w Polsce i będziemy pykać
Heh spoko i dzięki, będę miał to na uwadze
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 24 mar 2019, 15:57
autor: Fenrisek83
ta.skunk.manitou pisze: ↑24 mar 2019, 12:37
Chciałbym poruszyć temat wypraski. Jak wszyscy wiemy w podstawce jest ona bardzo słabo rozplanowana, gra się nie domyka... można pomajstrować wprawdzie trochę by gra się prawie domykała, ale jest to żałosne, że trzeba upychac elementy pomiędzy wypraskę a pudełko... Skutkiem tego jest np. to, że w moim egzemplarzu plansza ma już całkiem sporo wgnieceń. Wystarczy, że na ledwo domykającą się gre położycie kolejną gre na swojej półce.
Do tego nie ma miejsca na promoskę Adrestie.
Z tego co widzę w dodatkach AR przyszło po rozum do głowy i tam ten temat poprawili... natomiast nie widzę by zagospodarowali dodatkową przestrzeń na te elementy gry z podstawki, które przy normalnym pakowaniu się nie mieszczą. Rozbraja mnie też tekst Marcina Świerkota na filmiku pokazującym dodatki, gdzie mówi, że plansze do dodatku dla 6 osób bez problemu można będzie przecież włożyć do pudełka od podstawki Plansza z Troją jest dodawana oddzielnie jako oddzielna część produktu (pudełko dodatku dla 6 graczy nie mieści planszy).
Jak otrzymam całość i uda się z tych wszystkich wyprasek zrobić w miarę zgrabny równoległościan to zapakauje w kuferek.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 25 mar 2019, 00:39
autor: Curiosity
ATLAS.
Precz ze "zwykłymi" bogami, na planszę wchodzi Tytan! Bóg z pokolenia olbrzymów, dźwigający na własnych barkach sklepienie niebieskie. Czy udźwignie też ciężar oczekiwań graczy? Czy wprowadzi do rozrywki coś nowego i niezwykłego?
Patrząc na same komponenty, zapowiada się nieźle. Figurka Atlasa to ogromny monument, mogący pomieścić tylu kapłanów Hoplitów, co 3 pozostałe monumenty razem wzięte. Tak, Hoplitów, do Atlasa nie chodzi się modlić, wysyła się do niego wojsko! Na górze figurki układamy dodatkową planszę, a na tej planszy kolejne figurki (lub żetony)! Tym razem monument się nie rozkłada - jest to jednolita bryła. To chyba będzie pierwszy raz, gdy zobaczę na planszy "zbudowany" w całości monument
"Atlas" ma dwa warianty. Pierwszy, to "Przeładowanie", drugi: "Hesperyjski Sad" (znany z fraszki Jana Kochanowskiego).
Gotowi?
PRZEŁADOWANIE.
Atlas to Tytan, olbrzymi bóg o nadludzkiej (dosłownie) sile. Dźwiga na swych ramionach całe sklepienie niebieskie. Okazuje się jednak, że i dla Tytana może to być za dużo. Jeżeli na jego barki wrzuci się zbyt wielki ciężar, to świat (a z nim gra) się skończy (z wielkim hukiem). Brzmi obiecująco? No to jedziemy.
SETUP:
Spoiler:
W dodatku występuje 5 ponumerowanych żetonów portów. Należy rozłożyć je losowo (po jednym) w Messenii, na Krecie, w Akarnanii, Beocji i Chalkidyce. Następnie trzeba je obrócić numerami do góry.
Posąg Atlasa ustawia się w Messenii, a jego barkach kładzie się "planszę Atlasa", torem z polami ponumerowanymi od 0 do 15 do góry. Następnie na polu nr 15 umieszczamy figurkę Przeciążenia (oryg. Overload).
MECHANIKA:
Spoiler:
Może wydawać się to trochę zawiłe, czytajcie uważnie:
Za każdym razem gdy budowany jest jakiś monument, gracze mogą wysłać do Atlasa Hoplitów z regionów z portami (limit: 1 Hoplita z 1 regionu). Należy to robić w zgodnie z numeracją portów, licząc od 1.
Na razie proste.
Gracz z największą liczbą Hoplitów na monumencie dostaje żeton bonusowy Atlasa, który podnosi jeden z atrybutów Bohaterów o 1 (tak długo, jak długo jest w jego posiadaniu). W przypadku remisu, żeton zatrzymuje osoba, która już go posiada (zdaje się, że niezależnie od tego kto z kim remisuje - instrukcja tego nie precyzuje. Nie wiadomo też co robić, kiedy remis padnie już na samym początku. Czy wtedy żetonu nie dostaje nikt?). Żeton ten jest na tyle fajny, że daje danemu atrybutowi ZAWSZE o 1 więcej, zatem ranny bohater ma daną wartość na poziomie 2.
I teraz sedno:
Zwycięzca losuje 2 karty walki (nie zatrzymuje ich) i sumuje zawartą na nich Siłę (karty mają wartości od 0 do 5). Figurkę "Przeciążenia" przesuwa się na planszy Atlasa o różnicę między Siłą z wylosowanych kart walki, a liczbą Hoplitów na Monumencie. "Przeciążenie" nie może być cofnięte, nawet jeśli wyjdzie liczba ujemna. Gdy tylko Przeciążenie okrąży cały tor i dotrze do pola "0", gra się kończy i wygrywa gracz, który ma najwięcej Hoplitów na monumencie Atlasa. W przypadku remisu, wygrywa gracz, który ma żeton bonusowy Atlasa. W momencie dobudowania kolejnego "piętra", jak zwykle zdejmuje się z Atlasa wszystkich kapłanów Hoplitów.
Figurkę "Przeciążenia" można w jednym przypadku cofnąć, używając do tego Bohatera. Trzeba zaprowadzić go do Messenii, zdjąć z planszy i cofnąć Przeciążenie o tyle pól, ile wynosi atrybut Siły tego Herosa. Problemem jest to, że Bohater wraca na planszę dopiero przy kolejnej budowie monumentu.
Teraz już proste? Niby tak. Pozostaje pytanie, po co aż 6 wolnych slotów, skoro portów jest tylko 5, a z każdego można wstawić do Atlasa tylko 1 figurkę? Może szósty slot przyda się przy drugim wariancie?
SAD HESPERYJSKI
W Sadzie Hesperyjskim, wg. mitologii, na złotej jabłoni rosły złote jabłka, a strzegły ich strażniczki - Hesperydy. Jedno z tych jabłek Gaja podarowała Herze w darze ślubnym. Jabłko z tego sadu miał też wręczyć Parys kobiecie, którą uznał za najpiękniejszą. Zdobycie jabłka z tego sadu było 12 pracą Herkulesa.
SETUP:
Spoiler:
W zasadzie to samo co poprzednio; jedyna różnica, to położenie planszy Atlasa stroną ogrodu do góry. Następnie na tej planszy układa się 15 żetonów jabłek.
MECHANIKA:
Spoiler:
Gdy gracz wykonuje akcję ruchu Hoplitami, może przemieścić jednego Hoplitę z regionu z Portem na monument Atlasa. Dostaje za to 1 złote jabłko. Dodatkowo, podczas akcji budowania monumentu, każdy gracz mający na Atlasie jakichś Hoplitów, dostaje 1 jabłko. Zgodnie z logiką, że ten co ma dużo dostaje jeszcze więcej, dodatkowe jabłko otrzymuje gracz, który tych Hoplitów wstawił na Atlasa najwięcej (remis = brak bonusu). Jak zwykle, akcja budowy monumentu finalnie powoduje zdjęcie Hoplitów z posągu.
No dobra, ale do czego te jabłka są potrzebne?
1. Raz w trakcie Bitwy, zamiast zagrywać kartę walki, można "zużyć" 1 jabłko, aby dodać +1 do siły armii. Po bitwie, "zużyte" (zjedzone?) jabłka usuwa się z gry. Ktoś tu potraktował dosłownie określenie "posiłki".
2. Na początku tury gracza, można odrzucić jedno jabłko aby wyleczyć 1 ranę LUB podnieść jakiś atrybut o 1 do końca trwania tury (a potem ogryzek wylatuje z gry).
Chwila refleksji.
Urwał nać, serio? Wariant "sadowniczy" w ogóle do mnie nie przemawia. Gracz, który ma dużo, dostaje jeszcze więcej. Pytanie tylko, czy zyskane w ten sposób złote papierówki dają aż taką przewagę w grze? Zagrywanie ich w bitwie wydaje się mieć marginalne znaczenie, chyba, że chcemy "przeczekać" przeciwnika, żeby wyłożył się pierwszy z kart. Podnoszenie cechy do końca trwania tury jest sytuacyjne, ale może być okay np. do spełnienia wymogów do questów.
Co do Przeładowania, to na pierwszy rzut oka, wydaje się być przekombinowane. Teraz oprócz innych graczy, muszę też pilnować samej gry, która przy odrobinie pecha może skończyć się (werble!) w drugiej turze (no dobrze, tylko teoretycznie, ale jednak). Wolałbym, aby w większym stopniu zależało to od samych graczy.
Na dobicie...
Zastanówmy się przez chwilę, jak (czy?) Atlas działa z Atlantydą (nie wspominając już o Troi). Pamiętamy, że do gry w 5 osób niezbędna jest Atlantyda, która z kolei wymusza użycie Posejdona i jego mechaniki Portów. Żeby można było to wszystko połączyć, Posejdona trzeba używać w trybie prostym, zamiast Ateny.
Tylko jak się mają Porty Posejdona do Portów Atlasa? Czy to jest to samo i tym samym można swobodnie między nimi podróżować? Tu też instrukcja milczy, ale zakładam, że Porty Atlasa to tylko "porty, z których Hoplici mogą dopłynąć do monumentu, aby stać tam w blasku i chwale, aż ktoś nie zbuduje czegoś na planszy". Nie sądzę, żeby można było między nimi się przemieszczać.
Znaczy to jednak również to, że Gracz zaczynający w Atlantydzie, nie ma bezpośrednio możliwości wysyłania jednostek do Atlasa, bo nie posiada dedykowanego do tego portu (halo, Troja, a co wy na to?). Oj, tu aż się prosi, żeby każdy z graczy miał "swój" port we własnej krainie. Nie było to przez nikogo testowane, czy też Kwapiński uznał, że tak jest dobrze?
Więcej pytań niż odpowiedzi.
Spoiler:
Dziękuję wszystkim za plusy
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 25 mar 2019, 11:13
autor: ta.skunk.manitou
Na chwile obecną Atlas wydaje się dodatkiem, który przetestuje na ostatnim miejscu....i chyba zacznę od tych jabłek, bo przeciążenie wydaje się trochę za dziwne.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 25 mar 2019, 14:08
autor: Fenrisek83
Myślę, że wyjdzie w "praniu" jak to będzie działało. Przetestować przetestuj pewnie kiedyś. Jak zaskoczy to będzie grane a jak nie to i tak będzie leżało i cieszyło oko jak dodatki na 5 i 6 gracza bo ciężko mi zebrać na raz nawet 4 graczy.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 26 mar 2019, 00:31
autor: Curiosity
"Miasto ze Stali"
Jak już pewnie wszyscy wiedzą, aby w ogóle rozłożyć "Troję", trzeba koniecznie grać z "Atlantydą" i "Posejdonem" - inaczej się nie da. Przynajmniej oficjalnie. Zanim doczekamy się grywalnych zasad nieformalnych, pozostaje pogodzić się z decyzją autora. Czy warto czekać na Miasto ze Stali? Czy warto je rozkładać? Jeśli to czytasz, to na pewno zadajesz sobie te same pytania, a ja dwoję się i TROJĘ (hehe), aby na nie odpowiedzieć.
TROAD
Pojawiająca się czasem w instrukcji nazwa "Troad", to po prostu historyczna nazwa Półwyspu Biga (obecnie Turcja). Przyjmuje się, że to tam leżała starożytna Troja, zaś na potrzeby gry, mianem "Troad" określana jest cała "brązowa" kraina, czyli 4 regiony: Troja, Mysia, Lesbos oraz Ionia.
SETUP
Rozkładamy Troję, Posejdona i Atlantydę, dokładamy nowe Potwory i questy - żadnych zmian poza tym nie ma. Można śmiało łączyć z innymi dodatkami.
SPECJALNE ZASADY
Spoiler:
Gołym okiem widać, że region "Troja" jest kluczowy. Gracz, który go kontroluje:
- może mieć do 5 kart Walki w ręce.
- w trakcie Rekrutacji, może dostawić dodatkowego Hoplitę w każdym regionie Troadu, który kontroluje.
- traktuje wszystkich swoich Hoplitów w "Troi" jako ufortyfikowanych. Figurka "Murów Troi" nie ma żadnych wolnych miejsc na wstawienie jednostek, jak zwykłe plastikowe miasta. Przyjmuje się, że każdy Hoplita stojący "za murem" jest Ufortyfikowany. To się przekłada na konkretną siłę. W końcu, jak wiemy z Iliady, Troję zdobywano aż 10 lat.
ULEPSZANIE ARMII - WARIANT
Jest to nowa - opcjonalna - mechanika, którą można, ale nie trzeba stosować.
ŁYŻKA DZIEGCIU
Lubisz grać określonym kolorem? Zawsze wybierasz niebieskich? Twój ulubiony kolor to czerwony i nikt inny nie może nim grać? No cóż, teraz to się skończy. Do konkretnych armii zostały dopasowane konkretne Ulepszenia, których nikt inny nie będzie miał. Lubisz kolor żółty, ale Ulepszenia "żółtej" armii nie pasują do Twojego stylu gry? To masz pecha. Dostosuj się, albo graj innym kolorem.
SETUP
Począwszy od pierwszego gracza, gracze wybierają swoje armie kierując się możliwościami ich rozwoju (każda armia ma inne ulepszenia). Każdy gracz bierze 2 żetony Ulepszeń. Reszta bez zmian.
ILE MIODU JEST W TEJ BECZCE?
MECHANIKA
Spoiler:
W trakcie rozgrywki, Armia gracza może być dwukrotnie ulepszona. Każde Ulepszenie musi być zrobione osobno (nie można zrobić obu na raz).
1. W trakcie dobierania kart Błogosławieństw. Zamiast brać Błogosławieństwo, można po prostu wybrać opcję Ulepszenia Armii (wystarczy położyć żeton na wybranym ulepszeniu).
2. Po tym, jak którykolwiek z graczy rozegra akcję specjalną "Budowa Monumentu", gracze liczą ile miast kontrolują (Sparta i Troja liczą się każde jako 2 miasta). Osoba, która kontroluje ich najwięcej, może Ulepszyć swoją armię. W przypadku remisu, wszyscy remisujący gracze mogą Ulepszyć swoją Armię.
Kiedy Armia zostaje Ulepszona po raz pierwszy, należy zawsze wybrać górne Ulepszenie. Przy drugim Ulepszeniu, do wyboru jest jedno z dwóch pozostałych. Nie można mieć trzech Ulepszeń.
Lista Ulepszeń - czy balans został zachowany?
Spoiler:
Brązowa Armia 1. W trakcie bitwy, jeśli się bronisz, możesz Ufortyfikować 1 Hoplitę. 2A. Jeśli się bronisz i posiadasz Ufortyfikowanego Hoplitę, dobierz 1 dodatkową Kartę Walki przed bitwą. 2B. Jeśli się bronisz, możesz przed bitwą przemieścić dowolną liczbę Ufortyfikowanych Hoplitów z innych miast, do regionu w którym trwa bitwa.
Czerwona Armia 1. Po bitwie, zabij dodatkowego Hoplitę swojego przeciwnika. 2A. Twój przeciwnik nie może wycofać się bitwy, w której bierzesz udział. Gdy wygrasz bitwę, zabij wszystkich Hoplitów przeciwnika, biorących udział w tej bitwie. 2B. Możesz zabić 2 swoich Hoplitów w tym samym regionie co potwór, aby zadać 1 ranę temu potworowi.
Fioletowa Armia 1. Gdy przejmujesz kontrolę nad regionem ze zbudowaną świątynią, zrekrutuj 1 Hoplitę w tym regionie. 2A. Gdy atakujesz w regionie ze świątynią, dodaj +1 do siły swojej Armii. 2B. Przed bitwą w regionie z połączeniem morskim lub z Portem, dobierz 1 kartę Walki. Musisz pilnować limitu kart na ręce.
Niebieska Armia 1. Dodaj +1 do siły Armii, jeśli masz mniej Hoplitów w bitwie niż twój przeciwnik. 2A. Jeśli bronisz się w bitwie, możesz zagrywać karty Walki nawet, gdy przekroczysz limit strat własnych (czaszki na kartach). 2B. To samo co w 2A, ale jeśli jesteś atakującym.
Zielona Armia 1.W trakcie bitwy, możesz wybrać kto pierwszy zagrywa karty Walki. 2A. Gdy atakujesz w bitwie, dodaj +1 do siły Armii za każdy sąsiedni region, w którym masz swoich Hoplitów. 2B. To samo co w 2A, ale jeśli się bronisz.
Żółta Armia 1. Populacja regionów jest dla Ciebie mniejsza o 1. 2A. Kiedy przeciwnik wejdzie do regionu, który kontrolujesz i nie będzie w nim Twoich Hoplitów, Twój żeton kontroli zostaje zdjęty, ale nie jest automatycznie zastępowany przez żeton kontroli przeciwnika. Ten region staje się na powrót neutralny. 2B. Twoi Hoplici nie mogą zostać zabici w wyniku ataku Potwora na region.
PODSUMOWANIE.
Czy wraz z dodatkiem "Miasto ze Stali", autor wprowadził nam podstępem do świetnej gry, prawdziwego konia trojańskiego? Nie, uważam, że ten dodatek może być udany. Jeśli nie zależy nam na żadnych dodatkowych fajerwerkach, po prostu dokładamy kolejną planszę, bierzemy garść figurek i gramy. Celowo nie pisałem o nowym Bohaterze, nowych Potworach i questach, a przecież one też urozmaicają rozgrywkę. Z kolei wariant z ulepszaniem Armii, wywodzi się w prostej linii z Błogosławieństw. Tak samo jak one, zmienia zasady dla jednej ze stron i teraz trzeba będzie trochę uważniej grać (czytaj: sprawdzić 2x przed kluczowym atakiem na jednostki wroga, czy przypadkiem nie wchodzimy w paszczę lwa, bo zapomnieliśmy o pewnym istotnym ulepszeniu jego armii ).
Pojawiło mi się też ważne pytanie, na które nie znalazłem odpowiedzi. Jeśli wszyscy Hoplici w Troi są automatycznie uznawani za Ufortyfikowanych, to czy przemieszczając jednostki należy najpierw wyjść z miasta na region Troja, czy też od razu można przesuwać się na sąsiednie regiony? Na pierwszą opcję wskazują dotychczasowe zasady gry z podstawki. Na drugą, logika. Jeśli w Troi robię rekrutację, to za wielkim murem chińskim pojawiają mi się trzej Hoplici. I co, żeby ruszyć ich dalej, muszę zmarnować dwie tury? Raczej nie, ale powinna to w sposób jednoznaczny tłumaczyć instrukcja.
GDZIE JEST MÓJ PIĄTY MONUMENT?
I jeszcze jedno: gracze, którzy uważnie śledzili kampanię na Kickstarterze mogą pamiętać, że ten dodatek miał początkowo wydzielone na mapie miejsce pod PIĄTY monument. Ja, szczerze mówiąc o tym nie pamiętałem, ale gdy dziś dokopałem się do starych grafik, to poczułem się trochę oszukany. AR, obiecaliście to dajcie, a nie udajecie, że nic się nie stało.
Spoiler:
OCIEC, P GRAĆ?
Czy będę grał z tym dodatkiem? Jeśli zbiorę 6 chętnych graczy, to nie mam innego wyboru. Czy podobają mi się nowe mechaniki: wstępnie TAK. Zwłaszcza, że instrukcja nie uzależnia wariantu z Ulepszeniem od tego, czy mamy rozłożoną "Troję". Równie dobrze można bawić się w Ulepszenia mając "tylko" 2-5 graczy i gra na tym powinna zyskać.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 26 mar 2019, 10:31
autor: ta.skunk.manitou
Dodatek Troja wygląda na warty sprawdzenia. Profity z kontrolowania Troji mogą ciekawie rozkręcić grę, a posiadanie tego obszaru jest zdecydowanie bardziej opłacalne niż w przypadku Sparty.
Co do braku miejsca na kolejny posąg... też mi się jakoś tak wydawało jak przypomnę sobie kampanie... widać w testach 5 posąg mieszał już za dużo....
Jednakże pewnie pojawią się testerzy nieoficjalni i mam wrażenie, że i tak powstanie dużo alternatywnych zasad do tej gry w sieci.... tylko czy to wtedy będzie dalej gra, czy już wielki chaos.
Z tego co pamiętam w prototypie były karty mitów w wydarzeniach (potem wycofane)... czy w grze ze stretch golami i dodatkami one też się pojawią?
Dodam jeszcze, że Lords of Hellas z tyloma dodatkami wydanymi jednocześnie jest bardzo ambitnym projektem, na dłuższą mete bardziej na zdrowie by wyszło grze gdyby jednak pojawiały się pojedynczo, acz regularnie PO wydaniu gry... na pewno byłyby wówczas bardziej dopracowane.
Ciekawe czy AR pokusi się o kolejne update'y lub dodatki po wydaniu tego pakietu z KS'a?
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 26 mar 2019, 10:53
autor: kremitto123
ta.skunk.manitou pisze: ↑25 mar 2019, 11:13
Na chwile obecną Atlas wydaje się dodatkiem, który przetestuje na ostatnim miejscu....i chyba zacznę od tych jabłek, bo przeciążenie wydaje się trochę za dziwne.
ta.skunk.manitou pisze: ↑25 mar 2019, 11:13
Na chwile obecną Atlas wydaje się dodatkiem, który przetestuje na ostatnim miejscu....i chyba zacznę od tych jabłek, bo przeciążenie wydaje się trochę za dziwne.
Dlaczego na ostatnim?
Bo nie można wprowadzić wszystkiego na raz, a przynajmniej na papierze (jeśli chodzi o zasady) wygląda dużo mniej ciekawie niż np. Apollo, czy Hades.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 26 mar 2019, 12:14
autor: ariser
Ja po przeczytaniu opisów dodatków wystawiam na sprzedaż od razu jak przyjdą: Atlasa (tragedia), Troję (zebrać 6 osób do LoH? Dla mnie nierealne.) i mocno waham się nad Atlantydą. Koniec z wchodzenie all-in w KSy.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 26 mar 2019, 13:58
autor: ta.skunk.manitou
ariser pisze: ↑26 mar 2019, 12:14
Koniec z wchodzenie all-in w KSy.
Myślę, że sprzedając te dodatki raczej na tym nie stracisz
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 26 mar 2019, 15:56
autor: Fenrisek83
Miały być chyba jeszcze karty wyroczni delfickiej ale chyba połączono je z kartami świątyń. Ktoś coś kojarzy?
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 28 mar 2019, 00:38
autor: Curiosity
Fenrisek83 pisze: ↑26 mar 2019, 15:56
Miały być chyba jeszcze karty wyroczni delfickiej ale chyba połączono je z kartami świątyń. Ktoś coś kojarzy?
W żadnym z zapowiedzianych dodatków nie ma osobnych kart Wyroczni Delfickiej. Dziś dokładnie sprawdziłem, w opublikowanych materiałach nie ma śladu takich kart. Dochodzą natomiast nowe karty świątyń, uwzględniające większą liczbę graczy.
Aha, jeśli ktoś czeka aż opiszę ostatni zapowiedziany dodatek - Kronosa, to będzie rozczarowany. Nie mam zamiaru się za niego brać, bo nie gram w ogóle solo i dla mnie "Kronos" mógłby nie istnieć.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 28 mar 2019, 07:15
autor: Jools
Takie pytanie z ciekawości (bo sam przymierzałem się do kupna tej gry ale poniższe mnie od tego odwiodło) :
- dlaczego się tutaj tak jaracie nad tą grą skoro wszędzie istnieje powtarzalna opinia że gra nudzi się po 5 partiach?
To nie jest atak tylko ciekawość bo jak wspomniałem chciałem sobie nabyć LoH (bo ma super figurki) ale po przeczytaniu wielu opinii i rozmowie z ludźmi którzy w to grali (przeważające opinie negatywne) złapał mnie żal że jednak nie ma po co tej gry w kupować.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 28 mar 2019, 07:36
autor: jakmis83
Jools pisze: ↑28 mar 2019, 07:15
- dlaczego się tutaj tak jaracie nad tą grą skoro wszędzie istnieje powtarzalna opinia że gra nudzi się po 5 partiach?
To nie jest atak tylko ciekawość bo jak wspomniałem chciałem sobie nabyć LoH (bo ma super figurki) ale po przeczytaniu wielu opinii i rozmowie z ludźmi którzy w to grali (przeważające opinie negatywne) złapał mnie żal że jednak nie ma po co tej gry w kupować.
Podepnę się pod pytanie, ponieważ również jak Jools przymierzam się do zakupu tej gry, jednak opinie wskazują na znużenie, płytkość rozgrywki i powtarzalność i średnią regrywalność.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 28 mar 2019, 08:47
autor: Lossentur
Curiosity pisze: ↑28 mar 2019, 00:38
Aha, jeśli ktoś czeka aż opiszę ostatni zapowiedziany dodatek - Kronosa, to będzie rozczarowany. Nie mam zamiaru się za niego brać, bo nie gram w ogóle solo i dla mnie "Kronos" mógłby nie istnieć.
Nie jestem na bieżąco ale czy Kronos nie jest dodatkiem do gry player vs player (1vsAll)?
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 28 mar 2019, 08:53
autor: Pan_K
A ja mam inne pytanie. Rozleniwiłem się przez Curiosity'ego i sobie po prostu czytałem efekty jego pracy (dzięki wielkie raz jeszcze). A teraz zechciało mi się zajrzeć do tych instrukcji samemu. Wszedłem na podlinkowaną aktualizację na KSie; tam wszedłem na podlinkowaną opcję zasysania pliku. Zassałem. I okazało się, że to jest pakiet Dark Ages w kilku językach i nigdzie nie widzę reszty instrukcji do dodatków. Skąd je wziąć?
Curiosity pisze: ↑28 mar 2019, 00:38
Aha, jeśli ktoś czeka aż opiszę ostatni zapowiedziany dodatek - Kronosa, to będzie rozczarowany. Nie mam zamiaru się za niego brać, bo nie gram w ogóle solo i dla mnie "Kronos" mógłby nie istnieć.
Nie jestem na bieżąco ale czy Kronos nie jest dodatkiem do gry player vs player (1vsAll)?
Tak. Jeden na wszystkich. Możliwe, że ma mechanizm 1 vs all solo.
Re: Lords of Hellas (Adam Kwapiński)
: 28 mar 2019, 10:47
autor: ta.skunk.manitou
Jools pisze: ↑28 mar 2019, 07:15
Takie pytanie z ciekawości (bo sam przymierzałem się do kupna tej gry ale poniższe mnie od tego odwiodło) :
- dlaczego się tutaj tak jaracie nad tą grą skoro wszędzie istnieje powtarzalna opinia że gra nudzi się po 5 partiach?
To nie jest atak tylko ciekawość bo jak wspomniałem chciałem sobie nabyć LoH (bo ma super figurki) ale po przeczytaniu wielu opinii i rozmowie z ludźmi którzy w to grali (przeważające opinie negatywne) złapał mnie żal że jednak nie ma po co tej gry w kupować.
Czy Ty grałeś w tą grę?, czy też Twoja opinia jest tylko na podstawie opinii konkretnych osób 3-cich?
Oczywiście każda gra ma prawo się komuś znudzić po 5 partiach, inna po 1, a inna po 50, natomiast póki co Ja jestem po ok 25 partiach w tą grę i ciągle mi się bardzo podoba, dla mnie to topka z zeszłego roku (obok Aeons End i Detektywa). Jak są 4 osoby do grania, chętnie proponuję na stół i z chęcią będę testował dodatki, by sprawdzić warianty na 5 i 6 osób.
Jedna uwaga... obecnie (póki nie ma dodatków) gram TYLKO w 4 osoby, na 2 i 3 osoby są lepsze gry... jeśli ktoś grał wyłącznie warianty 2 osobowe, to gra rzeczywiście mogła się znudzić.