Strona 12 z 31

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 01 paź 2021, 16:54
autor: SnoWho
Jak ktoś szuka to na sklepie Portalu pojawiła się przedsprzedaż, gdzie do pobrania jest polska instrukcja :D

Przewertuję przez weekend bo strasznie ciekawi mnie ten tytuł, szczególnie że klimat idealny do 4X a TI 4 ed. poszło na sprzedaż przez zbyt długi czas rozgrywki i skomplikowanie.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 01 paź 2021, 19:47
autor: DarkSide
Muszę powiedzieć że dokopanie się do instrukcji na stronie Portalu to taka gra w grze. :roll:

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 01 paź 2021, 22:38
autor: SetkiofRaptors
W tym momencie najlepsza oferta to około 380 zł na DragonEye. Wydaje się, ze przy tej ilości komponentów to dość dobra cena, choć jakoś liczyłem że gra będzie koło 350. Portal zwykle ma bardzo dobre SCD.

Rozważam. Ładne to to nie jest, ale jeśli to taka klasyka 4X to może w mojej grupie (kochamy TI4) się sprawdzi? Jak z czasem rozgrywki? Zamkniemy się w powiedzmy 4 godziny?

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 01 paź 2021, 23:29
autor: Argue
Miałem na radarze CoC ME, ale patrząc na to co jest na stole i ile gra kosztuje, to chyba powiem pass. Cywilizacja poprzez Wieki 3 ed.zdaje się mieć nadal niezagrożoną pozycję wśród gier cywilizacyjnych.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 01 paź 2021, 23:47
autor: Yuri
Argue pisze: 01 paź 2021, 23:29 Miałem na radarze CoC ME, ale patrząc na to co jest na stole i ile gra kosztuje, to chyba powiem pass. Cywilizacja poprzez Wieki 3 ed.zdaje się mieć nadal niezagrożoną pozycję wśród gier cywilizacyjnych.
Nie chciałbym zbyt pochopnie oceniać, ale ta gra ma >350 figurek. No dla mnie to sporo i trochu to musi kosztować :roll:

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 01:30
autor: Scamander
Może i 350 figurek, ale o jakości gumoludków z Cyklad :D

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 07:57
autor: PytonZCatanu
Cena angielskiej wersji podstawowej to ok 320 zł.
Cena angielskiej wersji monumentalnej ok 500 zł

Jeśli uda się dorwać polską edycję monumentalną za 380 zł to ja uważam, że to dobra cena 🙂

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 14:24
autor: kastration
W zasadzie przewijały się same pochwalne wypowiedzi tu o grze (zanim temat umarł na kilka lat). Mnie interesują jednak bardziej krytyczne, obejrzałem kilka gameplay'ów i mam pewne spostrzeżenia. Nie grałem w CoC, nie chcę by te wnioski brzmiały jakoś szczególnie, że się mądrzę czy coś, no ale research to podstawa i można choćby na tej podstawie mieć wstępne stanowiska. Po prostu jestem ciekaw, co o tym myślicie. Przy czym poniższe dotyczy wyłącznie podstawki.


- przede wszystkim gra jest ultra-pro militarna, cały rozwój "cywilny" nic nie da bez naprawdę solidnej bazy militarnej. Przez to można odczuwać ciągłą presję militarną, nie każdemu może to pasować
- tu zaś dochodzimy do jej konfrontacyjności, co będzie widoczne chociażby na 2 osoby (zwłaszcza jeśli ktoś rozważa zakup, by grać często w takim właśnie składzie). Wydaje się, że będziemy robić mniej więcej to samo w każdej grze, optymalizować militaria, a przy okazji wycisnąć więcej z tego, co nam dojdzie z kart celów
- powtarzalne wydają się też być otwarcia na drzewku (choćby Irygacja i Magazynowanie by zwiększyć ilość zbieranego jedzenia) czy Sanitation (pisze z pamięci, nie mając przed sobą materiałów teraz)
- komuś podejdą dobre karty (ala rzuć przed walką), a komuś fatalne, jeszcze łatwiej stracić to, co zaczęliśmy budować. Po prostu przejmie to/zniszczy agresywny rywal. Podobnie w jednej rozgrywce 2-osobowej gość dostawał idealne karty celów dla przeciwnika, a ten drugi dla rywala
- losowość barbarzyńców sprawia, że przy większej eksploracji ktoś może mieć a) utrudnione od startu lub b) jeszcze bardziej musi iść w militaria, by nie mieć problemu z nimi
- zarządzanie ręką kart potrafi być grą w grze, zwłaszcza wraz z upływem czasu. Nie każdemu musi to pasować

To takie, co mi się nasuwa na bieżąco. O dziwo z zakupu... zrezygnuję chyba, choć miałem nadzieję na szerzej rozumiany, mniej konfrontacyjny tytuł. Inna sprawa, że arty na kartach (to już subiektywne) w wersji monumental uznaję po prostu za tragiczne. Ta stara edycja była pod tym kątem niczego sobie. Może nie idę z duchem czasu nie wiem, ale jak mówię to subiektywne. Sorry za pewną chaotyczność wypowiedzi w tych uwagach.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 15:49
autor: Michałku
Jak długo realnie trwa rozgrywka przy 4 osobach?

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 16:18
autor: Argue
Yuri pisze: 01 paź 2021, 23:47
Argue pisze: 01 paź 2021, 23:29 Miałem na radarze CoC ME, ale patrząc na to co jest na stole i ile gra kosztuje, to chyba powiem pass. Cywilizacja poprzez Wieki 3 ed.zdaje się mieć nadal niezagrożoną pozycję wśród gier cywilizacyjnych.
Nie chciałbym zbyt pochopnie oceniać, ale ta gra ma >350 figurek. No dla mnie to sporo i trochu to musi kosztować :roll:
Zgadzam się jest to sporo patrząc przez pryzmat ilości, ale dla mnie te figurki mają po prostu słabą prezencję na stole :( (a przynajmniej tak na grafikach słabo się prezentują).

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 19:27
autor: shod
Scamander pisze: 02 paź 2021, 01:30 Może i 350 figurek, ale o jakości gumoludków z Cyklad :D
Proszę nie obrażać Cyklad ;). Jakość pierwszej edycji to jakieś nieporozumienie, jedna wielka nadlewka. Żołnierzyki z Pepco chyba mają lepszą jakość. No chyba, że się coś poprawią, ale cudów bym się nie spodziewał.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 19:55
autor: sin
shod pisze: 02 paź 2021, 19:27
Scamander pisze: 02 paź 2021, 01:30 Może i 350 figurek, ale o jakości gumoludków z Cyklad :D
Proszę nie obrażać Cyklad ;). Jakość pierwszej edycji to jakieś nieporozumienie, jedna wielka nadlewka. Żołnierzyki z Pepco chyba mają lepszą jakość. No chyba, że się coś poprawią, ale cudów bym się nie spodziewał.
Figurki są inne, na zdjęciach widać zdecydowanie więcej detali (tu, tu oraz tutaj porównanie). Nie spodziewam się jakości znanej z bitewniaków, ale wygląda na to nie będzie też dramatu.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 21:33
autor: DarkSide
Czasem mniej znaczy więcej. Nie bardzo rozumiem jak wyobrażacie sobie większe figurki na tak relatywnie małych heksach? W grach takich jak CoC, "Cyklady" czy choćby młodszy kuzyn "Sztuka Wojna" większe figurki z większym detalem to byłby przerost formy nad treścią, wręcz przeszkadzający w dobrym i szybkim ogarnięciu sytuacji na planszy.
W taki PLO to już w ogóle nie wyobrażam sobie ogarniania gry gdyby zamiast kosteczek używać nawet tak małych figurek jednostek. :roll:
Uważam że użyteczność i czytelność planszy powinny zawsze stać na pierwszym miejscu.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 21:45
autor: AntBehindLeaf
Gra pewnie jest świetna, ma dużo pochlebnych opinii, ale jest przy tym tak brzydka.... Zestarzała się po prostu, 350 figurek jakości żołnierzyków ze sklepu wszystko po 5 zł.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 02 paź 2021, 22:32
autor: Atamán
Michałku pisze: 02 paź 2021, 15:49 Jak długo realnie trwa rozgrywka przy 4 osobach?
Ja grałem tylko w 1edycję i bez dodatku, ale przy początkujących graczach to wychodziło 5-6h. Pewnie ogarniającą ekipa może zejść do 1h/gracza.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 03 paź 2021, 22:24
autor: yoyocmg
Michałku pisze: 02 paź 2021, 15:49 Jak długo realnie trwa rozgrywka przy 4 osobach?
U nas najkrótsza gra to 3h, a najdłuższa 5h. Średnio tak 4-5h godzin - mówię tutaj o 1ed z dodatkiem Civilizations.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 03 paź 2021, 22:48
autor: yoyocmg
Po 6 rogrywkach w 1 ed z dodatkiem Civilizations trochę się odniosę, chociaż nie grałem już chyba z rok.
Michałku pisze: 02 paź 2021, 15:49 Jak długo realnie trwa rozgrywka przy 4 osobach?
U nas najkrótsza gra to 3h, a najdłuższa 5h. Średnio tak 4-5h godzin - mówię tutaj o 1ed z dodatkiem Civilizations.
kastration pisze: 02 paź 2021, 14:24 - przede wszystkim gra jest ultra-pro militarna, cały rozwój "cywilny" nic nie da bez naprawdę solidnej bazy militarnej. Przez to można odczuwać ciągłą presję militarną, nie każdemu może to pasować

Bez militariów w tej grze ani rusz, jak nie masz chociaż trochę wojska, żeby postraszyć ewentualnymi stratami dla przeciwnika, nie masz w ogóle co się dalej rozwijać, ale z drugiej strony, widziałem już porażki osób, który próbowały ciągle atakować i głównie rozwijać militaria i nie wyszło im to na dobre. Dość spory wpływa na kierunek mają cywilizacje, a nie ma co do tej gry podchodzić bez tego. Bez tego dodatku 1ed jest dość biedna i monotonna.
kastration pisze: 02 paź 2021, 14:24 - tu zaś dochodzimy do jej konfrontacyjności, co będzie widoczne chociażby na 2 osoby (zwłaszcza jeśli ktoś rozważa zakup, by grać często w takim właśnie składzie). Wydaje się, że będziemy robić mniej więcej to samo w każdej grze, optymalizować militaria, a przy okazji wycisnąć więcej z tego, co nam dojdzie z kart celów

Tutaj już trochę się odniosłem wyżej, w podstawce ta monotonia może występować, jak masz różne cywilizację, myślę że raczej nie.
kastration pisze: 02 paź 2021, 14:24 - powtarzalne wydają się też być otwarcia na drzewku (choćby Irygacja i Magazynowanie by zwiększyć ilość zbieranego jedzenia) czy Sanitation (pisze z pamięci, nie mając przed sobą materiałów teraz)

Niektóre ulepszenia to must have na początku, ale głównie przez negatywne eventy, w Monumental Edition ma się zmienić ta mechanika, ale nie zagłębiałem się jak bardzo i jak to wpłynie na wybory ulepszeń.
kastration pisze: 02 paź 2021, 14:24 - komuś podejdą dobre karty (ala rzuć przed walką), a komuś fatalne, jeszcze łatwiej stracić to, co zaczęliśmy budować. Po prostu przejmie to/zniszczy agresywny rywal. Podobnie w jednej rozgrywce 2-osobowej gość dostawał idealne karty celów dla przeciwnika, a ten drugi dla rywala

Karty akcji to nie problem, jest ich na tyle dużo i są na tyle różnorodne, że raczej nie mieliśmy sytuacji, gdzie ktoś zdobywał dużą przewagę. Gorzej jest z kartami celów, tutaj już losować trochę potrafiła namieszać.
kastration pisze: 02 paź 2021, 14:24 - losowość barbarzyńców sprawia, że przy większej eksploracji ktoś może mieć a) utrudnione od startu lub b) jeszcze bardziej musi iść w militaria, by nie mieć problemu z nimi

Ten element też ma się zmienić, więc nie odniosę się do nowej edycji, ale w starej mieliśmy jedną grę, gdzie gracz był od początku otoczony barbarzyńcami i ciężko mu było się rozwinąć w początkowym etapie gry. Ostatecznie nie poszło mu najgorszej i walczył pod koniec o wygraną.
kastration pisze: 02 paź 2021, 14:24 - zarządzanie ręką kart potrafi być grą w grze, zwłaszcza wraz z upływem czasu. Nie każdemu musi to pasować
Tego kompletnie nie rozumiem, na ręku masz tylko kilka kart akcji i 2-3 karty celów, które leżą sobie gdzieś obok. Nikt nigdy nie miał z tym problemu i nigdy nie słyszałem negatywnego komentarza o elemencie, nie czuć, że tego jest jakoś dużo.

Osobiście grę mocno polecam, zawsze bardzo dobrze się przy niej bawiłem i ekipa też była zadowolona. Największy minus 1 ed. to losowe eventy. Zobaczymy jak Monumental Edition to zmieni/poprawi. Nie rozumiem, też porównywania tego do Cywilizacji poprzez Wieki, to są kompletnie inne gry. Ja na pewno będę wymieniał 1ed na drugą, więc jak dla kogoś jest za droga Monumental Edition to zapraszam na priv ;)

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 03 paź 2021, 23:03
autor: shod
DarkSide pisze: 02 paź 2021, 21:33 Czasem mniej znaczy więcej. Nie bardzo rozumiem jak wyobrażacie sobie większe figurki na tak relatywnie małych heksach? W grach takich jak CoC, "Cyklady" czy choćby młodszy kuzyn "Sztuka Wojna" większe figurki z większym detalem to byłby przerost formy nad treścią, wręcz przeszkadzający w dobrym i szybkim ogarnięciu sytuacji na planszy.
W taki PLO to już w ogóle nie wyobrażam sobie ogarniania gry gdyby zamiast kosteczek używać nawet tak małych figurek jednostek. :roll:
Uważam że użyteczność i czytelność planszy powinny zawsze stać na pierwszym miejscu.
Jeśli Twój komentarz, odnosi się również do mojej wypowiedzi, to wyciągnąłeś błędne wnioski ;). Mi chodziło tylko i wyłącznie o jakość a nie o wielkość czy poziom szczegółów. Już znacznie lepiej wg. mnie wypada o 2 lata starszy Runewars, w którym są mniejsze figurki a jakość znacznie lepsza niż w CoC. Oczywiście figurek CoC ME w ręce nie miałem i broniłem tylko "honoru" Cyklad, bo jak na taką grę i cenę, to jest całkiem przyzwoicie. Na porównaniach widać, że powinno być lepiej i oby się to sprawdziło.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 08:45
autor: bexolini
nigdzie na stronie portalu tej instrukcji znaleść nie moge ... użyczy ktoś linka ?

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 08:46
autor: Damon22
Tam w elementach gry wymieniona jest instrukcja - kliknij na nią.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 09:35
autor: Tirith
bexolini pisze: 04 paź 2021, 08:45 nigdzie na stronie portalu tej instrukcji znaleść nie moge ... użyczy ktoś linka ?
https://portalgames.blob.core.windows.n ... ook_PL.pdf

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 09:38
autor: Jools
AntBehindLeaf pisze: 02 paź 2021, 21:45 Gra pewnie jest świetna, ma dużo pochlebnych opinii, ale jest przy tym tak brzydka.... Zestarzała się po prostu, 350 figurek jakości żołnierzyków ze sklepu wszystko po 5 zł.
O Wojnie o Pierścień (200 małych figurek) też tak powiesz?
O Star Wars Rebelii (150/150 małych i średnich figurek) też tak powiesz?
O Twilight Imperium 4 (nie pamietam ile, ale dużo małch i średnich) też tak powiesz?
;)

Wszystko to topowe gry.

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 09:39
autor: Tirith
Jools pisze: 04 paź 2021, 09:38
AntBehindLeaf pisze: 02 paź 2021, 21:45 Gra pewnie jest świetna, ma dużo pochlebnych opinii, ale jest przy tym tak brzydka.... Zestarzała się po prostu, 350 figurek jakości żołnierzyków ze sklepu wszystko po 5 zł.
O Wojnie o Pierścień (200 małych figurek) też tak powiesz?
O Star Wars Rebelii (150/150 małych i średnich figurek) też tak powiesz?
O Twilight Imperium 4 (nie pamietam ile, ale dużo małch i średnich) też tak powiesz?
;)

Wszystko to topowe gry.
poza tym, jak dobra gra to i drewniane kostki dadzą radę :)

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 10:05
autor: AntBehindLeaf
Jools pisze: 04 paź 2021, 09:38
AntBehindLeaf pisze: 02 paź 2021, 21:45 Gra pewnie jest świetna, ma dużo pochlebnych opinii, ale jest przy tym tak brzydka.... Zestarzała się po prostu, 350 figurek jakości żołnierzyków ze sklepu wszystko po 5 zł.
O Wojnie o Pierścień (200 małych figurek) też tak powiesz?
O Star Wars Rebelii (150/150 małych i średnich figurek) też tak powiesz?
O Twilight Imperium 4 (nie pamietam ile, ale dużo małch i średnich) też tak powiesz?
;)

Wszystko to topowe gry.
Bitwa o pierścień - tak. Też trąci już myszką graficznie, nie tak mocno jak CoC ale też warto by było zrobić kolejną edycję tej gry.

Star Wars Rebelia figurki ma 2 klasy wyżej od Clash of Cultures. Twilight Imperium o 1 klasę wyżej.

Ja rozumiem, że dla jej fanów - gra jest świetna. Ale te figurki wyglądają jak efekt wróżenia woskiem w Andrzejkową noc po paru kielichach.

Obrazek

Re: Clash of Cultures (Christian Marcussen)

: 04 paź 2021, 10:16
autor: cezner
Ale zdajesz sobie sprawę z tego, że wrzucasz zdjęcie figurek ze starego wydania?