Ok, to jako że grałem w scythe to też się wypowiem
Co do wyglądku gry - każdy widzi na kicku, wygląda naprawde nieźle, plansza mi się bardzo podoba, bo widziałem ją z bliska. Plansze graczy też dość orygnialne, generalnie wszystko na plus
O innych komponentach nie będe mówić bo to jednak prototyp był.
Rozgrywka:
- Walimy z grubej rury, a co - 4X, to nie jest 4x !! Nie ma tu explore i exterminate ! (a tak reklamowano tą grę)
Explore jest tutaj tylko i wyłącznie realizowany na kartach ewentów. Mianowicie - jeżeli bohaterem staniemy na odpowiednim polu to ciągniemy karte ewentu, mamy 3 opcje do wybory. 1 - Coś dostajemy, 2 - Płacimy i dostajemy więcej, 3 - Płacimy więcej i dostajemy jeszcze więcej. Tak wygląda explore w tej grze. Nie jest to złe ale widząc opis 4X (czy nawet 3.5X) chciałbym czegoś więcej
Exterminate - mechy, mechy, mechy ... tak chciałbym żeby można było się nimi solidnie ponapierdzielać

Ale Nie było źle tak czy siak, można przeganiać innych workerów, zabierać surowce, kontrolować plansze mechami itp itd. Dopóki nie powiedziano nam że nie da się zniszczyć mechów przeciwnika. Tak, po przegranej walce wracają one na starting position gracza - to jest naprawde bez sensu ... Workerzy tak samo, nie da się ich unicestwić

No cóż, jak kto woli
Exploit i Expand - tutaj wszystko działa jak należy
Popatrze teraz troche na grę
ze strony euro:
Plansze gracza + rozwój to bardzo dobry mechanizm. Mieszanka wielu rzeczy, brakuje tu tylko kości
Minusem jest troche to że na końcu wszyscy prawie mają wszystko tak samo. Niektóre akcje się różnią ale to jest tylko koszt, plus ewentualnie różne bonusy (typu moneta, siła militarna, popularność itp). Także ta asymetryczność która jest na początku troche potem się wyrównuje. Mimo wszystko można swoją frakcją grać bardziej na te akcje które dla nas są tańsze/ dają więcej bonusów.
Dodatkowo, po ok 45 minutach kiedy każdy się już rozwinął dość porządnie zaczynał się aspekt area control + strategiczne planowanie.
O co mi dokładnie chodzi: Chodzi o to że każdy miał już po 2-3 mechy, workerów na kilku polach i zaczynało się kminienie, jak tu się rozwijać i zabezpieczac tyłu jednocześnie, było to całkiem ciekawe i troche żałowałem że skończyliśmy bo to mogło się bardzo dobrze rozwinąć.
Wrócę jeszcze do tej burzy które się tu rozpętała:
Jeżeli ktoś reklamuje grę jako 3.5X to siadając do niej mamy prawo oczekiwać tego co nam mówi definicja takiego gatunku. Tutaj niestety tego nie było a pamiętajcie że nie każdy ma czas czytać dokładnie designers diary itp itd./ Niektórzy słyszą, Scythe, 4X, mechy, polska + euro = świetna mieszanka. A potem wychodzi coś innego.
Uważam że można być zawiedzionym przy takim podejściu
Ja wciąż nie wiem czy chcę tą grę w takiej formie w jakiej ją zaprezentowano. Wydaje mi się że potencjał troche zmarnowany niestety, spodziewałem się po reklamach tej gry czego innego. Aspekt euro działa bardzo dobrze,
jest tu lekki nawet lekki powiew świeżości 
Sama gra wciąż jest ciekawą pozycją, żeby nie było
Dodatkowo wspomne jeszcze że miałem wrażenie że postacie któe służą główne do uruchamiania eventów plus ewentualnie do walki są troche pomijane. Nie ruszaliśmy ich jakoś specjalnie, ale może wynika to z niedoświadczenia.
Niestety nie udało nam się dostać żadnej factory card, a to też może troche zmienić obraz rozgrywki.
Nikt nie mówił (a przynajmniej nie widziałem) o
regrywalności, ciężko stwierdzić po jednej grze ale ... boje się troche że to może kuleć, mamy co prawda sporo celów do zrobienia a gra kończy się po 4 ale hmmm ... czasami widać po jednej grze że tutaj będzie się dużo zmieniać z rozgrywki na rozgrywkę, można naprawde inaczej zagrać itp itd. Tutaj tego się troche obawiam :/
To chyba tyle
Co do kampanii - troche mi się to niepodoba, ustalanie stretch goali na podstawie tego ile kasy wpadło + brak aktualizacji. To taki troche krok w złą stronę niestety :/ Jest to jednak wygodne dla twórcy, może dostosować stretche do poziomu wsparcia obecnego, i de facto nie bać się sytuacji kiedy będzie musiał ponosić dodatkowe koszty bo np. stretche będą za szybko się odblokowywać
