Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Palmer »

@Backero
A mógłbyś w tym organizerze dodać opcję całkowitej dowolności decku ?
Będzie opcja publikowania utworzonej talii i wgląd za pomocą linka ?
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 399
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 155 times
Been thanked: 92 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Palmer pisze:@Backero
A mógłbyś w tym organizerze dodać opcję całkowitej dowolności decku ?
Nie ma sprawy, ale po sesji wraz z resztą poprawek :)
Palmer pisze: Będzie opcja publikowania utworzonej talii i wgląd za pomocą linka ?
Będzie. Zapisanie jako PNG jest na razie tymczasowe. Jednak będzie to wymagało systemu rejestracji/logowania, który będzie gotowy dopiero wraz z moją oficjalną stroną i kompatybilny z każdym innym projektem. Ale to to wiadomo, po sesji.
morte8807 pisze:Teoretycznie w wariancie otwartym możesz mieć w talii frakcyjnej ile chcesz kart. Możesz poprostu dowalić karty z dowolnego rozszerzenia i grać. Nie ma wymogu 30 kart w decku.
Zawsze rozumiałem to inaczej, a zasady akapitu "Tworzenie talii Frakcyjnej" traktowałem jako mające znaczenie dla każdego z wariantów (bodajże jeszcze od podstawki). Póki nie znajdę oficjalnego stanowiska w tej sprawie, w Organizerze zostawiam jak jest. A w razie czego po prostu dodam jakby "trzeci" wariant uwzględniający deckbuilding ścisły lub dowolny.
morte8807 pisze:No i tu się nie zgodzę, bo ostatni akapit w sekcji Tryb Rozgrywki (3pzB) jasno mówi, żeby dorzucić karty Zwykłe z wybranego dodatku do talii kart Zwykłych. Chyba, że zrobili sobie takie przeplatańca w akapitach i raz piszą o trybie Standardowym, a raz o trybie Otwartym.
Zgadza się, właśnie też to znalazłem w instrukcji. Szczerze przyznam, że do tej pory ja i tak łączę WSZYSTKIE karty Zwykłe niezależnie od wszystkiego; Znajdywanie ich po numerkach jest dużo bardziej upierdliwe, niż frakcyjnych, a gameplayu to znacznie nie zmienia. Póki nie grałem żadnego "turnieju", nie widziałem istotnego powodu się nad tym zastanawiać (Organizer i tak frakcyjne uwzględnia). Ale tak czy tak, dzięki za złapanie tego, bo lepsze to niż tkwić w błędzie :)
Planszman
Posty: 197
Rejestracja: 07 mar 2016, 16:50

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Planszman »

Jeszcze parę dodatków i będziemy mieli Polskiego Dominiona :wink:
looqash007
Posty: 27
Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: looqash007 »

No i niestety, zamiast wyklarować dotychczasowe zasady gry i raz na zawsze rozwiać wątpliwości, co do budowania talii (łączenia dodatków), Portal woli zarobić pięniążki i wydać kolejny dodatek, który zamota jeszcze bardziej to, co już zostało zamotane w zasadach (m.in. do 3PZB). Na swoim "lajfwideoblogu" ostatnio unikali pytań o FAQ do Osadników. Pytanie o to padało kilka razy i ani razu nie zostało przeczytane "na wizji", a tym samym temat ten nie został poruszony przez Trzewiczka.
Wystarczyłby FAQ lub jakaś errata o samym budowaniu talii + kilka przykładów. Tymczasem przy Aztekach pewnie będzie czwarta czy piąta wersja zasad o budowaniu talii zwykłych i frakcyjnych :P. owszem, jest tutaj na forum sporo mniej lub bardziej trafnych spostrzeżeń odnośnie konstruowania talli, ale takie oficjalne stanowisko wydawcy pomogłoby wyjaśnić wiele nieporozumień. Jasne, zawsze można grać w wariant - bierzemy co chcemy i gramy - ale po co :).
I żeby nie było Osadników:NI bardzo lubię, ale brak klarowności odnośnie zasad łączenia dodatków, przy każdym kolejnym rozszerzeniu sprawia, że coraz chętniej grywamy jedynie w podstawkę mając zakupione wszystkie pozostałe :/.
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

Nic nie zmieniło się w układaniu talii od atlantydów ale widzę że ludzie dalej nie ogarniają.
Przynajmniej teraz rozumiem czemu gra została ZAAWANSOWANĄ grą roku. :roll:
looqash007
Posty: 27
Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: looqash007 »

Chyba sami wydawcy nie ogarniają, bo nie wypowiadają się na ten temat, a w dodatku 3PZB można w pewnym momencie wyczytać, że talię zwykłą bierzemy tylko z podstawki. Także tego. Zaawansowaną grą roku to została podstawka, która sama jako taka jest do ogarnięcia. Nie dostała nagród za łączenie tali podstawowej z dodatkami.
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

looqash007 pisze:Chyba sami wydawcy nie ogarniają, bo nie wypowiadają się na ten temat, a w dodatku 3PZB można w pewnym momencie wyczytać, że talię zwykłą bierzemy tylko z podstawki. Także tego. Zaawansowaną grą roku to została podstawka, która sama jako taka jest do ogarnięcia. Nie dostała nagród za łączenie tali podstawowej z dodatkami.
i dalej nie ma ani słowa o tym że dodajesz do talii kart zwykłych dodatki użyte do stworzenia talii frakcyjnych?
looqash007
Posty: 27
Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: looqash007 »

Obrazek
Wg tego fragmentu można by rozumieć, że nie dodajemy zwykłych z dodatków. Bierzemy tylko podstawowe zwykłe. :)
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

looqash007 pisze:Obrazek
Wg tego fragmentu można by rozumieć, że nie dodajemy zwykłych z dodatków. Bierzemy tylko podstawowe zwykłe. :)
Fajnie że wrzuciłeś fragment a nie całość.
Dalej jest jak zbudować frakcyjną i zwykłą.
Sam wrzuciłeś dowód na to że coś jest dalej...
Obrazek
toblakai
Posty: 1289
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 233 times
Been thanked: 251 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: toblakai »

Nie było by tego zamieszania i bawienia się w interpretację instrukcji gdyby Portal nagłówki nazywał precyzyjnie ;) Można było dać nagłówek po opisie formatów opisujący jednoznacznie, że poniżej znajduje się opis tego jak budować talie - a tak to teraz są dyskusję jak to czytać.

Aha, i sama instrukcja również wprowadza w błąd bo w sekcji opisującej format 'standard' znajduje się stwierdzenie 'You only use the Common cards from the IS base game' po czym dalej są opisane zasady budowania talii zwykłej - tylko co tu budować jak wcześniej napisano, że się nie wykorzystuje innych kart niż podstawowe :D
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Bary »

Te dwa wpisy są wzajemnie sprzeczne więc możecie się tak przekomarzać w nieskończoność. Tu potrzebny jest komentarz Portalu.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 399
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 155 times
Been thanked: 92 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Kilka kart z nadchodzącego dodatku (oczywiście z fazy testów, więc sporo się może zmienić):

MARS' CHAPEL
Akcja, modlitwa 3: Wydaj 1 robotnika, by zyskać 1 żeton plądrowania, 1 szarą kartę oraz jednego robotnika za każdą różową kartę. Premia za zbudowanie: 1 żeton plądrowania za każdą fioletową lokację.
Inne cechy: lokacja rzymska, czarna

IXTLILTON FEST
Produkcja, modlitwa 5: Otrzymujesz pasujące dobra jednego typu (zapewne chodzi o to, że ciągniesz 5 kart wypadły 2 czerwone, 2 szare i niebieska), więc możesz wziąć albo 2 jedzenia albo 2 kamienia albo dobrać kartę, po czym dociągnięte/sprawdzone karty odrzucasz/wtasowujesz z powrotem).
Inne cechy: lokacja aztecka, umowa za PZ, kosztuje 2 robotników i fundament, występuje 1 raz

CIHUACOATL SHRINE
Akcja, modlitwa 5: Wydaj 1 robotnika oraz drewno/kamień/żywność w iczbie równej brązowym/szarym/czerwonym kartom (z modlitwy), aby otrzymać 1 PZ za każdy. Dodatkowo otrzymaj 1 [?]. Można aktywować dwa razy.
Inne cechy: lokacja aztecka, zielona, umowa za kamień, kosztuje 2 kamienia, występuje 3 razy.

???
Akcja: Wydaj 1 robotnika, aby otrzymać tyle TZ ile masz żetonów błogosławieństwa.
Inne cechy: lokacja aztecka, zielona, umowa za żeton błogosławieństwa, kosztuje 1 robotnika.

???
(niewyraźnie) Akcja, modlitwa 5: Wydaj 2 robotników i wybierz kolor. Zniszcz przeciwnikowi lokację z cechą lub akcją. (wygląda na to, że to przeciwnik decyduje, którą lokację zniszczyć).
Inne cechy: karta aztecka, czarna, umowa za żeton błogosławieństwa.

Ponadto:
- Produkcja Azteków: 4 robotników, 1 kamień, 1 żeton plądrowania, 1 żeton błogosławieństwa, brak żetonów obrony.
- Cecha Azteków: Mogą przechowywać dowolną ilość... kamienia.
- Żeton błogosławieństwa wygląda jak oko z trzema liniami pod nimi (łzami?).

Źródło: Snapchaty Trzewika. Aż mi głupio, że tyle screenów mu robię.
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

Lokacje kosztują robotników? ;]
Ciekawe jak szybko talia kart zwykłych zniknie przy 4 graczach i kartach modlitwa 5 jeżeli odrzuca się karty.
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 399
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 155 times
Been thanked: 92 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Było chyba mówione, że się je wtasowuje, ale u siebie w domu będę raczej odrzucał (tasowanie talii co chwila mnie przeraża). Gdy talia kart Zwykłych się kończy i tak się ją przetasowuje, bo errata dotyczyła tylko frakcyjnych :) Przy graniu ze wszystkimi dodatkami tych kart zwykłych zrobił się ogrom, więc tak częstej rotacji pewnie nie będzie.
Silesia Settlers pisze:Lokacje kosztują robotników? ;]
U Azteków tak :)
Planszman
Posty: 197
Rejestracja: 07 mar 2016, 16:50

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Planszman »

Zauważyłem że w wielu grach jest problem z instrukcją, z jasnym przedstawieniem zasad.
Z tego wynika że autor ich nie czyta, nie analizuje, nie wyjaśnia łopatologicznie. Czasem aż się prosi o jakiś diagram, przykład, czasem brakuje jednego słowa aby rozwiać pewne wątpliwości. Nie wiem z czego to wynika, oszczędzają na instrukcji, na farbie drukarskiej, papierze ???
To wcale by nie było głupie gdyby zatrudniali specjalistę od łopatologicznego tłumaczenia zasad w instrukcji.
Jak są testerzy do gry, tak powinni być testerzy do instrukcji którzy by wytykali błędy, wszelkie niejasności i wątpliwości.
Szczytem chamstwa jest jak tłumacz tłumaczy instrukcję gry na język polski nie grając w daną grę, po prostu dostał robotę to przetłumaczył, to zrozumiałe że jak nie wychwyci pewnych niuansów to nic dodatkowo już nie sprecyzuje i tyle, a ty domyślaj się sam...
Planszman
Posty: 197
Rejestracja: 07 mar 2016, 16:50

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Planszman »

Pięknym tego przykładem jest instrukcja do gry cytadela. Normalnie kosmos. Tyle miałem pytań i wątpliwości a z instrukcji nic nie wynikało, ba nawet można było wyciągać błędne wnioski (choć tak naprawdę były one zgodne z instrukcją).
Kal-El83
Posty: 1155
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Kal-El83 »

Skoro tak odbiegamy lekko od tematu, dla mnie najlepszą instrukcją jest ta z Mage Knighta (oczywiście z tych z którymi miałem doczynienia) a najlepszą kartą pomocy może pochwalić się RFTG (karciane, sama karta pomocy w zasadzie może robić za instrukcję).
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Pixa »

Planszman pisze: Szczytem chamstwa jest jak tłumacz tłumaczy instrukcję gry na język polski nie grając w daną grę, po prostu dostał robotę to przetłumaczył, to zrozumiałe że jak nie wychwyci pewnych niuansów to nic dodatkowo już nie sprecyzuje i tyle, a ty domyślaj się sam...
Chamstwa? Nie wyobrazam sobie, zeby tlumacz uzywal wszystkich urzadzen i gral we wszytskie gry do ktorych instrukcje tlumaczy. Nie zarobilby na zycie. Sam tlumaczylem kilkukrotnie instrukcje i jesli mialbym testowac produkt przed tlumaczeniem, to stawka musialaby byc x2.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

Napisanie dobrej instrukcji jest bardzo trudne i bardzo mało kto umie to zrobić poprawnie. Wiele wydawnictw też sili się na poziom templatingu FFG, gdzie szczegółowo opisane okna, warunki i zasady pozwalą dedukować dalsze zasady. Niestety, nawet FFG potrzebuje czasem to poprawiać, co dopiero inni. Instrukcje chyba też rzadko przechodzą przez proofreading od strony graczy (czyli nie literówki, tylko "czy po przeczytaniu wszystko się klei i nie ma pytań").

Tłumacze rzadko kiedy mają dostęp do faktycznych produktów. Zdarza się, owszem, ale niezbyt często. W przypadku gier, zawsze proszę o zdjęcia poglądowe komponentów i gry. To jak wyglądają, z czego są zrobione, jaki mają rozkład ikon, itd. - dużo pomaga. Choć w przypadku naprawdę dużej produkcji nie zdecydowałbym się chyba na takie tłumaczenie bez grania.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: costi »

rattkin pisze:Napisanie dobrej instrukcji jest bardzo trudne i bardzo mało kto umie to zrobić poprawnie. Wiele wydawnictw też sili się na poziom templatingu FFG, gdzie szczegółowo opisane okna, warunki i zasady pozwalą dedukować dalsze zasady. Niestety, nawet FFG potrzebuje czasem to poprawiać, co dopiero inni. Instrukcje chyba też rzadko przechodzą przez proofreading od strony graczy (czyli nie literówki, tylko "czy po przeczytaniu wszystko się klei i nie ma pytań").

Tłumacze rzadko kiedy mają dostęp do faktycznych produktów. Zdarza się, owszem, ale niezbyt często. W przypadku gier, zawsze proszę o zdjęcia poglądowe komponentów i gry. To jak wyglądają, z czego są zrobione, jaki mają rozkład ikon, itd. - dużo pomaga. Choć w przypadku naprawdę dużej produkcji nie zdecydowałbym się chyba na takie tłumaczenie bez grania.
"Nawet FFG"? W mojej grupy funkcjonują dwa negatywne określenia na styl pisania instrukcji:
1. instrukcja FFG: jest w niej wszystko, ale jej układ nie ma nic wspólnego z logiką, informacje są porozrzucane po różnych rozdziałach i żeby coś znaleźć to trzeba niemal całą przeczytać (jak dotąd jedyną grą, w której to nie działa, jest X-Wing)
2. Instrukcja Trzewika: burdel jak powyżej, ale nie ma wszystkiego albo jest napisane w sposób niejasny. Wyjątkiem jest instrukcja do podstawki Osadników NI, ale jej nie pisał Trzewik ;)
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

O instrukcjach FFG wielu mówi, że są słabe. Nie mogę się z tym zgodzić. One są po prostu napisane w bardzo "logicznym", suchym stylu, który może być dla niektórych ciężko przyswajalny (brak w nim bowiem elementów narracji), ale jako taki doskonale spełnia swoje zadanie, wyjaśniając zasady poprzez własne, zdefiniowane terminy, bez wprowadzania komplikacji, dodatkowego słownictwa i wyjaśniania jednych paragrafów innymi, siejąc zamęt. Przewidywalność i spójność.

Nie pamiętam, bym miał jakąś grę FFG, w której instrukcja byłaby kiepsko napisana. Ba, mam wrażenie, że są w tym coraz lepsi - instrukcja do Runebound 3ED jest naprawdę świetnie skonstruowana i rozbita na dwie książeczki.
Sekator
Posty: 523
Rejestracja: 12 lut 2015, 15:58
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Sekator »

rattkin pisze:O instrukcjach FFG wielu mówi, że są słabe. Nie mogę się z tym zgodzić. One są po prostu napisane w bardzo "logicznym", suchym stylu, który może być dla niektórych ciężko przyswajalny (brak w nim bowiem elementów narracji), ale jako taki doskonale spełnia swoje zadanie, wyjaśniając zasady poprzez własne, zdefiniowane terminy, bez wprowadzania komplikacji, dodatkowego słownictwa i wyjaśniania jednych paragrafów innymi, siejąc zamęt. Przewidywalność i spójność.

Nie pamiętam, bym miał jakąś grę FFG, w której instrukcja byłaby kiepsko napisana. Ba, mam wrażenie, że są w tym coraz lepsi - instrukcja do Runebound 3ED jest naprawdę świetnie skonstruowana i rozbita na dwie książeczki.
Potwierdzam, jak dla mnie instrukcje FFG są najlepsze. Czytasz jedną, gdzie wszystko jest logicznie rozłożone, bez wchodzenia w szczególne przypadki, po prostu jak najmniej czytania (i potem gadania) przed grą. A jak się trafi sytuacja niepewna, to otwieramy 2 książeczkę, zgrabnie podzieloną na części dotyczące poszczególnych mechanizmów i już znamy odpowiedź. Doceniam starania np. CGE i próbowanie przemycenia humoru w instrukcjach (zazwyczaj nawet zabawnego) ale nie oszukujmy się, zazwyczaj się to i tak pomija. Instrukcja do Osadników była nawet ok, za to Robinson... poziomem trudności dorównuje grze.
Pixa
Posty: 1992
Rejestracja: 10 lip 2013, 13:24
Been thanked: 3 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Pixa »

Sekator pisze:Instrukcja do Osadników była nawet ok, za to Robinson... poziomem trudności dorównuje grze.
W pierwszej edycji instrukcja do Robinsona to faktycznie byla masakra, ale w drugiej byla calkiem przyzwoita.
--
Próbówka Music House - sale prób i studio nagrań we Wrocławiu
www.sala-prob-wroclaw.pl
Planszman
Posty: 197
Rejestracja: 07 mar 2016, 16:50

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Planszman »

Czyli wydawca ma klienta-gracza w głębokim poważaniu!
Instrukcja mało zrozumiała? Szukaj se dodatkowych wyjaśnień w necie...
Awatar użytkownika
Maxxx76
Posty: 4007
Rejestracja: 22 lip 2013, 00:34
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Maxxx76 »

A to coś dziwnego w przypadku Portalu? ;-)
ODPOWIEDZ