Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Portal Games
Posty: 1364
Rejestracja: 01 lis 2012, 12:26
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 27 times
Been thanked: 306 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Portal Games »

W turniejowych zasadach talie commonów tworzy się tylko i wyłącznie kart commonowych z podstawki. Nie rozpychamy kart żadnymi kartami z dodatków. Talia commonowa zawiera tylko commony z podstawki
toblakai
Posty: 1289
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 233 times
Been thanked: 251 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: toblakai »

Portalu, czyli jak to ostatecznie jest z tymi formatami?

otwarty - nietestowany, potencjalnie niezbalansowany. W zasadzie taki 'macie tu karty i sobie wymyślcie jak chcecie nimi grać'.
standardowy (turniejowy) - budowanie talii frakcyjnej zgodnie z zasadami z instrukcji i używanie jedynie kart Zwykłych z podstawki.

To po co są te karty do talii podstawowej jeżeli jedyny tryb rozgrywki w którym są one używane to ten w którym balans jest niezagwarantowany?
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 399
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 155 times
Been thanked: 92 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Po cichu liczyłem, że tak właśnie jest. Co prawda likwiduje z puli kart commony pod Atlantydów (trochę im się należało) i wymaga odseparowania kart znowu po cyferkach), ale zrobisz to raz i masz spokój, a znacznie to usprawnia przygotowywanie kolejnych partii między rozgrywkami formatu standardowego.

Mam przeczucie, że 7 frakcja (zakładam, że wyjdzie), nie będzie zawierała w sobie elementów Pakietu Imperialnego, i będzie zawierać jedynie frakcję, bazowy zestaw kart dla Niej i zestawy kart dla każdego z dotychczasowych dodatków bez frakcyjnych kart dla reszty frakcji.
toblakai
Posty: 1289
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 233 times
Been thanked: 251 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: toblakai »

Faktycznie sam zamysł jest trafny - niewątpliwie ułatwi i usprawni przygotowanie gdy do rozgrywki. Szkoda tylko, że zmiana ta pojawia się teraz, w momencie gdy na rynku znajdują się już 3 dodatki które te potencjalnie zbyteczne karty posiadają. A z tego co widzę Aztekowie też będą je posiadać.

Obawiam się, że ostatecznie to jest ten moment w którym ja zrezygnuje z dalszego wspierania Osadników. Szkoda, bo gra mi się podoba, ale nie widzę sensu inwestowania kolejnych złotówek w karty które będą tylko leżeć - istnieje ryzyko, że marginalizowanie kart zwykłych będzie postępować. Mam na kocie ~130 partii rozegranych a 3PzB powinni dać mi jeszcze minimum 20-25 rozgrywek - gra spełniła swoje zadanie ;)

Żeby nie było, że to tylko jęczenie czy też ból tylnej części ciała - obecnie mocno inwestuję w WP LCG i nie przeszkadza mi sam fakt 'leżenia' kart. Przeszkadza mi natomiast, że już w momencie kupienia nowego pudełka w przypadku Osadników mam powiedziane, że 'te karty to w sumie są tutaj niepotrzebne, ale jak chcesz to sobie je wtasuj'.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

W takim kontekście mamy też chyba odpowiedź na pytanie, czy gracze decydują się na wspólny dodatek, czy każdy wybiera osobno. Skoro commony wypadają z tego równania, to każdy może sobie samemu deckbuildingować (nie ma wpływu na resztę).
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1581
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 208 times
Been thanked: 609 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Ayaram »

:| Jak pomyślę, że portal tworzył "poradniki dla projektantów gier" to wybucham śmiechem. Nie wyobrażam sobie żeby jakikolwiek amator wydający swoją 1wszą grę wymyślił tak nieprzemyślany produkt.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: jax »

Brednie pisze ten Portal: 'nie używajcie kart, które kupiliście za ciężko zarobioną kasę; no w sumie możecie, jak się uprzecie, ale rozgrywka wam się przez nie zapewne zepsuje' (->tryb otwarty). Szok.

Oczywiście, że będę zawsze wtasowywał wszystkie commonowe karty grając w trybie 'turniejowym'.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 970
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Wallenstein »

Chciałem napisać: JA PIERDOLĘ!, ale nie wiem czy wypada.
Kocham PORTAL.
Ayaram pisze::| Jak pomyślę, że portal tworzył "poradniki dla projektantów gier" to wybucham śmiechem.
Racja.
Ayaram pisze::| Nie wyobrażam sobie żeby jakikolwiek amator wydający swoją 1wszą grę wymyślił tak nieprzemyślany produkt.
Ależ on jest przemyślany, tylko nikt jeszcze nie wie jak.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
Backero
Posty: 399
Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 155 times
Been thanked: 92 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Backero »

Narzekacie jakby rotowanie kart było w karciankach turniejowych czymś nowym. Fakt, instrukcja trochę namieszała, ale przynajmniej mamy jasne zasady, które są (przynajmniej wg mnie) całkiem okej. Poza tym, to gra planszowa, nie komputerowa. Nikt nie narzuca wam grania po domu tak a tak, tylko sugeruje optymalne rozwiązanie w celu zapewnienia satysfakcji z gry. Jak nie pasuje, to się gra inaczej. To chyba nie jest trudne do zrozumienia.
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1581
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 208 times
Been thanked: 609 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Ayaram »

Backero pisze:Narzekacie jakby rotowanie kart było w karciankach turniejowych czymś nowym. Fakt, instrukcja trochę namieszała, ale przynajmniej mamy jasne zasady, które są (przynajmniej wg mnie) całkiem okej. Poza tym, to gra planszowa, nie komputerowa. Nikt nie narzuca wam grania po domu tak a tak, tylko sugeruje optymalne rozwiązanie w celu zapewnienia satysfakcji z gry. Jak nie pasuje, to się gra inaczej. To chyba nie jest trudne do zrozumienia.
Ty chyba nie mówisz poważnie. Od razu zacznijmy wydawać grę bez instrukcji, niech każdy sobie zacznie wymyślać zasady, będzie fajniej. Nie wkurza mnie to, że nie podobają mi się oryginalne zasady, wkurza mnie to, że Portal sam nie ogarnia jak się powinno grać i tylko gada cokolwiek, żeby coś powiedzieć. Hasło: "wydajemy karty, ale nie wiemy po co, wywalcie je i będzie ok" jest no... słabe...

Jasne zasady? Znajdź mi inny temat na tym forum, gdzie ludzie po 114 stronach wątku, dalej nie wiedzą jak właściwie powinno się grać. Ale spoko, nie narzekajmy jest ok.

Poza tym w której innej grze karcianej karty OD RAZU były nie do wykorzystania w rozgrywce?
toblakai
Posty: 1289
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 233 times
Been thanked: 251 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: toblakai »

Backero pisze:Narzekacie jakby rotowanie kart było w karciankach turniejowych czymś nowym. Fakt, instrukcja trochę namieszała, ale przynajmniej mamy jasne zasady, które są (przynajmniej wg mnie) całkiem okej. Poza tym, to gra planszowa, nie komputerowa. Nikt nie narzuca wam grania po domu tak a tak, tylko sugeruje optymalne rozwiązanie w celu zapewnienia satysfakcji z gry. Jak nie pasuje, to się gra inaczej. To chyba nie jest trudne do zrozumienia.
Oczywiście nie muszę grać tak jak jest opisane w instrukcji, ale problem jest taki, że to jak mam grać zmieniało się wraz z każdym dodatkiem. Gdyby sprawa została postawiona jasno od początku - czyli model prowadzenia linii dodatków został przemyślany a nie robiony na hura - to by nie było krzyku.

Twoje tłumaczenie nic nie zmienia w tym, że kupując dodatki wszedłem w posiadanie kart które zgodnie z aktualnym stanowiskiem Portalu są 'niekanoniczne' ;) Równie dobrze mogę sobie dodrukować fanowskie dodatki albo wymyślać zasady jakie tylko mi się podoba - tego mi nikt nie zabroni, ale też ciężko pogodzić się z faktem, że ktoś ode mnie otrzymał pieniądze za grę a nie zestaw do montażu gry :)

Tak jak pisałem wcześniej, ja 'swoje' z tej gry wyciągnąłem i raczej dalej nie będę w to wchodził. Szkoda kasy na karty które będą tylko leżeć.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: tomb »

Portal Games pisze:W turniejowych zasadach talie commonów tworzy się tylko i wyłącznie kart commonowych z podstawki. Nie rozpychamy kart żadnymi kartami z dodatków. Talia commonowa zawiera tylko commony z podstawki
Kilkadziesiąt stron temu zastanawialiśmy się, jak rozwiązany zostanie problem talii zwykłych kart na turnieju. Że każdy swoje przynosi, czy jak? No i proszę - został rozwiązany.

W przypadku tej gry jestem pewien - Portal najpierw wydaje, potem dogina szczegóły.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

28 zwykłych z atlantydów + 13 zwykłych z kpp + 13 zwykłych z 3pzb = 54 karty.
Mogli to spożytkować na nową frakcje ;]

Ja mam wrażenie że za dużo wymagacie od tej gry i że portal nie projektował jej żeby była ultra skomplikowaną grą o setkach kombinacji na stworzenie talii, tylko pomostem między nowymi graczami a nerdami z milionem kart do mtg. Sam fakt że przy tworzeniu talii macie wybór 40 kart żeby ograniczyć je do 30 powinien dać do myślenia. To nie jest gra turniejowa i tyle. Zresztą nie było jeszcze żadnego turnieju i nawet na niego się nie zanosi.

Ale co instrukcje zmieniali zdanie i to jest warte potępienia :evil:
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: rattkin »

To że nie ma turniejów, nie oznacza, że gracze w domach nie chcą grać z zakupionymi dodatkami i wciąż cieszyć się zrównoważoną rozgrywką.

Pomostem to gra jest, ale nie między a MTG i nowymi graczami (od tego jest np. Seasons, czy Ashes), ale między arogancją, a ignorancją.
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 193 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Palmer »

Wystarczyło wydać to tak, w podanej kolejności:

1) Podstawka - 4 frakcje po 30kart
2) Booster - po 20 kart do 2 frakcji + 10neutralnych
3) Dodatek frakcyjny - 30kart nowej frakcji
4) Booster - po 20kart do 2 frakcji + 10 neutralnych
5) Dodatek frakcyjny - 30kart nowej frakcji
6) Booster po 20 kart do 2 frakcji nowych + 10 neutralnych

Gramy:
1) podstawowym - 30kart wyjściowych i neutralne z podstawki
2) rozszerzonym - deckbuilding z 50kart, neutralne tworzone z podstawki + karty z boosterów


Gracz niedzielny, nie lubiący budować talii kupuje wtedy tylko zestawy frakcyjne i gra tym co ma. Zaawansowany kupuje dodatki i bawi się budowaniem talii.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4139
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 318 times
Been thanked: 347 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: tomb »

Palmer pisze:Wystarczyło wydać to tak, w podanej kolejności:
Nie grałem jeszcze z dodatkami, ale projekt składania talii poległ niezależnie od formatu wydawania kart. Skoro wszyscy piszą, że wyniki uzyskiwane z użyciem kart z KPP znacząco rosną to jaka jest szansa, że nie zdecyduję się na ich użycie w swojej talii. Sam Portal tłumaczył ograniczenia do jednego dodatku tym, że trzeba utrudnić budowanie talii wokół konkretnej strategii (np. wokół jednego koloru - z użyciem wszystkich dostępnych kart można by było zrobić talię jednokolorową).
Do tego dochodzi problem z Atlantydami, który wymusza granie przeciwko nim - i ukierunkowuje w ten sposób wybór kart do talii.
W grze kolekcjonerskiej nie można wprowadzać mechanik, które są rewolucyjne względem dotychczasowych. Strategie muszą być alternatywne, a karty zbalansowane względem wszystkich innych.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
looqash007
Posty: 27
Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: looqash007 »

Jeśli w takim razie w standardzie (wariancie turniejowym) nie dodajemy kart z dodatków do talii zwykłej, a w wariancie otwartym możemy sobie mieszać praktycznie dowolnie dodatki w dowolny sposób, to czego w sumie dotyczy teraz ostatnia zasada do buildingu commonów? :)
Obrazek
Silesia Settlers
Posty: 84
Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
Been thanked: 1 time

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Silesia Settlers »

looqash007 pisze:Jeśli w takim razie w standardzie (wariancie turniejowym) nie dodajemy kart z dodatków do talii zwykłej, a w wariancie otwartym możemy sobie mieszać praktycznie dowolnie dodatki w dowolny sposób, to czego w sumie dotyczy teraz ostatnia zasada do buildingu commonów? :)
Obrazek
Masz zwidy, "building a common deck" jest nad "standard" i tyczy się zasad dowolnych. xD
looqash007
Posty: 27
Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: looqash007 »

Masz zwidy, "building a common deck" jest nad "standard" i tyczy się zasad dowolnych. xD
Fakt, tak by nawet pasowało, ale tak jednak nie jest :)
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 252 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: jax »

Ja to nawet myślę, że Portalowcy daliby radę ogarnąć ten kompletny burdel i rozsądnie zaplanować rozwój Osadników w przyszłości, ale mam nieodparte wrażenie, że nad tym wszystkim cały czasy unosi się chaotyczny duch Trzewiczka i to on podejmuje wszystkie decyzje w tym temacie...
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Indar »

W zależności od dnia i nastroju?
Zupełnie odejdę od problemu łączenia kart i opiszę moje wrażenia po grze (sama podstawka). Gra jest całkiem fajna na dwie, ew. trzy osoby, ale nie rozumiem pierwotnego zachwytu i okrzyków jaka ta gra nie jest przełomowa. Przy grze na więcej osób robi się zwyczajnie nudno, czas oczekiwania na własną kolejkę przedłuża się niemiłosiernie. A ile można chodzić na papierosa (nie żebym palił ;) ) Chciałem dać grze szansę, ale po tym co piszecie to chyba dam sobie spokój z dodatkami i zostanę przy podstawce O:NI - sporadycznie.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: AkitaInu »

Indar pisze:W zależności od dnia i nastroju?
Zupełnie odejdę od problemu łączenia kart i opiszę moje wrażenia po grze (sama podstawka). Gra jest całkiem fajna na dwie, ew. trzy osoby, ale nie rozumiem pierwotnego zachwytu i okrzyków jaka ta gra nie jest przełomowa. Przy grze na więcej osób robi się zwyczajnie nudno, czas oczekiwania na własną kolejkę przedłuża się niemiłosiernie. A ile można chodzić na papierosa (nie żebym palił ;) ) Chciałem dać grze szansę, ale po tym co piszecie to chyba dam sobie spokój z dodatkami i zostanę przy podstawce O:NI - sporadycznie.
Ale grałeś w ten sposób że każdy robi jedną akcję po kolei ? To nawet przy 4 graczach jest naprawde mały downtime :)
toblakai
Posty: 1289
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 233 times
Been thanked: 251 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: toblakai »

Jest w Osadnikach pewna 'złota zasada' mówiąca, że jeżeli tekst na karcie stoi w sprzeczności z tekstem w instrukcji to tekst zawarty na karcie jest tym którego należy się trzymać. Może Portal poszedł o krok dalej i zasada ta również została rozszerzona na instrukcję?

Jeżeli kolejny akapit instrukcji stoi w sprzeczności z poprzednim to ten występujący dalej w tekście zawiera zasadę wiążącą. Dodatkowo, jeżeli trzewik we vlogu mówi coś co stoi w sprzeczności z instrukcją to zasada przedstawiona we vlogu jest wiążąca. Kontynuując, jeżeli post na forum stoi w sprzeczności ze stwierdzeniem z vloga to post na forum zawiera treść wiążącą. Idąc dalej, jeżeli post na facbooku Portalu...'
Awatar użytkownika
akahoshi
Posty: 902
Rejestracja: 07 maja 2015, 08:32
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 27 times
Been thanked: 26 times

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: akahoshi »

AkitaInu pisze:Ale grałeś w ten sposób że każdy robi jedną akcję po kolei ? To nawet przy 4 graczach jest naprawde mały downtime :)
Dokładnie.
Ja na początku zagrywałem wszystkie możliwe akcje i czasem kombosy potrafiły trwać 5 minut.
Moja groteka
Nieoficjalne FAQ do Robinsona
"Kiedy jesteś martwy, to nie wiesz, że jesteś martwy. Stanowi to problem tylko dla innych. Kiedy jesteś głupi, jest dokładnie tak samo."
Michael E. Brown
Indar
Posty: 1058
Rejestracja: 25 sty 2013, 22:17
Lokalizacja: Łomża
Has thanked: 11 times
Been thanked: 39 times
Kontakt:

Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)

Post autor: Indar »

akahoshi pisze:
AkitaInu pisze:Ale grałeś w ten sposób że każdy robi jedną akcję po kolei ? To nawet przy 4 graczach jest naprawde mały downtime :)
Dokładnie.
Ja na początku zagrywałem wszystkie możliwe akcje i czasem kombosy potrafiły trwać 5 minut.
No nie, graliśmy dokładnie jak mówi akahoshi. A jak jest zgodnie z zasadami? Gra jest jednego z "klubowiczów" i opieram się na tłumaczeniu dysponenta.
ODPOWIEDZ