Scythe (Jamey Stegmaier)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 933 times

Re: Scythe

Post autor: rattkin »

Chyba niewiele zrozumiałeś. Nie chodzi o to, jak zbudował zainteresowanie grą, tylko jak je kontroluje. Zbudował: świetnie. Kontroluje: dziwnie. Ten artykuł na blogu jest niepotrzebny i wygląda na odpowiedź na jakieś personalne zarzuty. Odpowiedź nie do końca przemyślaną, co mu wypomniano w komentarzach.

W ogólności: niech wydawca/designer się skupi na robieniu świetnej gry, a nie politykowaniu, bo gawiedź tego nie lubi. Do końca kampanii daleko, a do dostarczenia gry do rąk wspierających jeszcze dalej.

Wciąż nie wiem, czy chcę całą grę, czy tylko artbooka :) Skłaniam się ku temu, że rzecz jeszcze dopieszczą i w przyszłym roku wyjdzie z tego jeszcze bardziej dopracowany produkt, być może z opcjonalnymi modyfikacjami.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10026
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1326 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Tak, nie jestem taki mądry, jak ty. Niewiele rozumiem. W d. byłem, g. widziałem. :)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4785
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 70 times
Been thanked: 1043 times

Re: Scythe

Post autor: Trolliszcze »

Jaśniepani rastula znów urażona! Przepraszam, nie mogłem się powstrzymać, ale może trochę więcej dystansu?
Awatar użytkownika
trabiniu
Posty: 232
Rejestracja: 18 gru 2013, 15:39
Been thanked: 1 time

Re: Scythe

Post autor: trabiniu »

czytam i czytam te Wasze posty i nie wiem już co myśleć.

Szarpnąłem się na KSa i mam nadzieję że będę zadowolony. Nawet jeżeli gra d...y nie urwie to może będzie inną i ciekawą pozycją na półce....
Awatar użytkownika
Wookasch
Posty: 131
Rejestracja: 10 sty 2015, 23:37
Lokalizacja: Berlin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: Wookasch »

Aaargh, walczę z głosem rozsądku (inne wydatki aktualnie a 120 dolców piechotą nie chodzi), niestety tryb solo znokautowal koronny argument "nie będzie z kim w to grać". :P

W komentarzach Jamey informuje:
Scythe is mostly language-independent, but we will offer translated rules and crib sheets for the cards for download for free from our website.
Czekać na (hipotetyczna) wersję PL chyba więc nie warto.
Pękam.
Awatar użytkownika
costi
Posty: 3416
Rejestracja: 09 lut 2005, 19:19
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Scythe

Post autor: costi »

Ja tu widzę ogólny ból tyłka eurofanów pod tytułem "gra ma bogate wydanie, więc na pewno będzie słaba". Euro nie może być ładne i dobre jednocześnie?
trochę człowieka i technika się gubi
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7592
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 527 times
Been thanked: 1240 times

Re: Scythe

Post autor: detrytusek »

costi pisze:Ja tu widzę ogólny ból tyłka eurofanów pod tytułem "gra ma bogate wydanie, więc na pewno będzie słaba". Euro nie może być ładne i dobre jednocześnie?
mogę wiedzieć gdzie to wyczytałeś?
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Comancheria, D-day dice
Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10026
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1326 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

costi pisze:Ja tu widzę ogólny ból tyłka eurofanów pod tytułem "gra ma bogate wydanie, więc na pewno będzie słaba". Euro nie może być ładne i dobre jednocześnie?

jest chyba dokładnie odwrotnie :)...
Awatar użytkownika
Wookasch
Posty: 131
Rejestracja: 10 sty 2015, 23:37
Lokalizacja: Berlin
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Scythe

Post autor: Wookasch »

No i mamy nowy SG. Próg $675.000
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 933 times

Re: Scythe

Post autor: rattkin »

No to teraz się zacznie :)
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 6 times

Re: Scythe

Post autor: Rocy7 »

Strasznie słaby ten SG, ledwie 4 karty dodadza.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4164
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Scythe

Post autor: AkitaInu »

Hmm skok ze 158k na 675k ?

Ale chamstwo ;)

Nawet CMON lepiej wrzuca stretch goale ;)
Iesthir
Posty: 286
Rejestracja: 18 lut 2015, 10:33

Re: Scythe

Post autor: Iesthir »

AkitaInu pisze:Hmm skok ze 158k na 675k ?

Ale chamstwo ;)

Nawet CMON lepiej wrzuca stretch goale ;)
Naprodukowałem się i mi wycieło. W skrócie: chamstwo i śmierdzi.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10026
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1326 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

warto przeczytać update - tam jest wyjaśnione dlaczego tak, a nie inaczej ( oczywiście nikogo to nie musi przekonywać)
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10026
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1326 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Rocy7 pisze:Strasznie słaby ten SG, ledwie 4 karty dodadza.
to jeden z 23 zakładanych SG :)... nawet gdyby to były tylko karty ( a nie są to tylko karty ) to się uzbiera tego trochę ;)



w takim np. Namiestniku - wszystkie SG to było chyba 6 kart i 2 alternatywne grafiki...;)...
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 7 times

Re: Scythe

Post autor: schizofretka »

Jeśli dobrze zrozumiałem, Jamey ustawia stretche arbitralnie jak psu kość, na wysokość tak by akurat od czasu do czasu doskoczył? Czyli na razie się wstrzymać i poczekać, aż spadek dynamiki kampanii spowoduje niższe stretche? Czy wypasione zasoby są elementem treasure chest, czy specjalnie do tej gry? Czy była rozmowa o pakietach gier by zbić 36$ wysyłkę?

Nie chcę być malkontentem, byłem mocno nahajpowany na grę od zeszłego roku, ale obecnie - po ufundowaniu, z relatywnie słabymi streczami, bez KS exclusives nie opłaca się chyba wspierać, tylko zaczekać na pojawienie w sklepach i recenzje. Bo obawiam się, że najmocniejszą jej stroną (dla mnie) może się okazać Art Book. A ja nigdy nawet nie kupuję art booków...
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10026
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1326 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

schizofretka pisze:Jeśli dobrze zrozumiałem, Jamey ustawia stretche arbitralnie jak psu kość, na wysokość tak by akurat od czasu do czasu doskoczył? Czyli na razie się wstrzymać i poczekać, aż spadek dynamiki kampanii spowoduje niższe stretche? Czy wypasione zasoby są elementem treasure chest, czy specjalnie do tej gry? Czy była rozmowa o pakietach gier by zbić 36$ wysyłkę?

Nie chcę być malkontentem, byłem mocno nahajpowany na grę od zeszłego roku, ale obecnie - po ufundowaniu, z relatywnie słabymi streczami, bez KS exclusives nie opłaca się chyba wspierać, tylko zaczekać na pojawienie w sklepach i recenzje. Bo obawiam się, że najmocniejszą jej stroną (dla mnie) może się okazać Art Book. A ja nigdy nawet nie kupuję art booków...
Czy wypasione zasoby są elementem treasure chest, czy specjalnie do tej gry?

To te same surowce , chociaż drewno ponoć lekko polepszone ( jasne słoje).

SG będą ujawniane codziennie (czyli będzie ich jeszcze ponad 20), więc trudno powiedzieć, że będą / nie będą słabe.

Nie ma KS exclusives (nigdy w SMG nie było) - ale np te kary ze SG nie będą dostępne w wersji retail - tylko w płatnym pakiecie dodatków ...


Wysyłka efektywnie kosztuje 21 $ (15$ jest już w cenie gry - nie wiem czemu tak, ale tak to działa) - w ramach czego możesz zamówić 3 dowolne różne wersje gry.

czy warto - czy nie - oczywiście każdy musi rozsądzić :)

w 1 update do kampanii autor mówi trochę dlaczego jest taki system SG - czy ktoś to kupi czy nie - oczywiście znów indywidualna decyzja ... 675 to zapewne będzie zanim wrócę z pracy do domu...;)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4785
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 70 times
Been thanked: 1043 times

Re: Scythe

Post autor: Trolliszcze »

Trochę się taki system stretch goali rozmija z istotą crowdfundingu IMHO...
Kiedyś to polegało na tym, że autor wyliczał, ile potrzebuje kasy i z góry uczciwie pisał: jeśli uzbieram tyle a tyle, dostaniecie to i to. Natomiast to, co się dzieje teraz przy Scythe, to zwyczajnie wyciąganie kasy.
EDIT: Zdanie podtrzymuję po przeczytaniu update'a.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 17:45 przez Trolliszcze, łącznie zmieniany 1 raz.
Iesthir
Posty: 286
Rejestracja: 18 lut 2015, 10:33

Re: Scythe

Post autor: Iesthir »

Widzę, że kolega rastula tak nahypowany, że o mało co się nie zapowietrzy... :P

A tak serio, popatrzmy realistycznie: te 28 celi to nie tak dużo, zwłaszcza, że póki co są takie sobie. Ok, Blood Rage miał 27, ale to były w większości wypasione figurki (jeden to cały klan!). Ale już takie Mare Nostrum miało podobne cele (karty, ulepszenia figurek i komponentów) a jakoś 41 celi wyciągnęło. Obie gry w zbliżonej cenie i tak samo shypowane, ale bez kontrowersji w stylu 3.5x. Tam wszystko było jasne od początku.

Obie kampanie (Blood Rage, Mare Nostrum) miały cele dodatkowe w mniej więcej równych odstępach, powiększanych w zależności od zebranej kwoty i ilości wspierających tak btw..

CMoN, swoją drogą, to jedna z najbardziej racjonalnych i uczciwych firm jeśli chodzi o SG (konkretnie progi, a nie ekskluzywność :) ).
CMoN ma prosty i powtarzalny, a przede wszystkim uczciwy sposób wyznaczania SG w oparciu o kasę i ilość wspierających. dodatkowo jest tak powtarzalny, że wydaje mi się, że można by normalny wzór, który to dyktuje wyznaczyć - i do mnie to przemawia :).

W dodatku też jakoś mają gry po 70$ i mniej (Blood Rage, Smog, Dogs of War), które mają komponenty premium i figurki od początku i jakoś dają radę robić stałe cele dodatkowe. Scythe komponentów premium od początku chyba nie miał. Bo gdyby miał, cele do 100k nie były by potrzebne.

Przy Scythe mamy kuriozalną sytuację, w której gra zebrała 620k, ma odblokowane progi do 130k, a kolejny jest na 675k. Następną kuriozalną taktyką jest pokazywanie jednego SG dziennie. Bo załóżmy, że dzisiejszy SG zostanie osiągnięty dopiero za 2 dni. Założenie realne, bo wszystkie kampanie mają zawsze największy dopływ gotówki na początku i na końcu. To oznacza, że za 3 dni, będą 3 kolejne, nieosiągnięte SG w coraz mniejszych odstępach. Dodatkowo w ogóle nie ma pola do manewru jeśli chodzi o nadawanie tempa kampanii. No chyba, że jutrzejszy SG będzie miał niższy próg niż dzisiejszy, co jest śmieszne.

Tym bardziej, że struktura wspierających (zdecydowana większość ma największy pakiet, ze wszystkim) pozostawia bardzo mało pola do manewru jeśli chodzi o wpływ z dodatków.

Finalnie może się okazać, że kampania jest wysycona, kto chciał to wsparł, a nowi nie wsparli bo cele nie osiągnięte i na koniec kampanii zostanie 15 nieodblokowanych celów na stronie. Co na pewno nie zachęci nowych wspierających a może i obecnych zniechęcić...

Nie wiem, nie znam się. Książki nie napisałem na ten temat. Ale mnie osobiście ta taktyka odstrasza od wsparcia kampanii, niezależnie od tego jak wypasiona będzie ta gra. Bo wydaje mi się, że autorowi nie zależy na wydaniu gry i docenieniu wspierających dodatkami, tylko na wyciągnięciu jak największej kasy (co w sumie może mieć coś wspólnego z niechęcią do wydań w innych językach niż angielski).

Suabo.
Suabo mówię.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 17:34 przez Iesthir, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 933 times

Re: Scythe

Post autor: rattkin »

Efekt będzie taki, że teraz przez 20 dni kampania będzie stała, a wszyscy potencjalnie jeszcze zainteresowani dorzucą się na sam koniec (albo w ogóle i poczekają na sklepową) - bo taka jest logiczna konkluzja w sprawie tego "mechanizmu". Na takie sugestie, ziomek próbuje wpędzać ludzi w poczucie winy, że wtedy tylko "bierzesz udział" w fundowaniu stretch goala w danym dniu i jakiś taki podobny bełkot. I to tyle, jeśli chodzi o "budowanie społeczności wokół projektu na KS".
Iesthir
Posty: 286
Rejestracja: 18 lut 2015, 10:33

Re: Scythe

Post autor: Iesthir »

rattkin pisze:Efekt będzie taki, że teraz przez 20 dni kampania będzie stała, a wszyscy potencjalnie jeszcze zainteresowani dorzucą się na sam koniec (albo w ogóle i poczekają na sklepową) - bo taka jest logiczna konkluzja w sprawie tego "mechanizmu". Na takie sugestie, ziomek próbuje wpędzać ludzi w poczucie winy, że wtedy tylko "bierzesz udział" w fundowaniu stretch goala w danym dniu i jakiś taki podobny bełkot. I to tyle, jeśli chodzi o "budowanie społeczności wokół projektu na KS".
Syndrom Sztokholmski :lol:
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10026
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1326 times

Re: Scythe

Post autor: rastula »

Widzę, że kolega rastula tak nahypowany, że o mało co się nie zapowietrzy... :P

jasne - całe szczęście że za własne $$$ ;)...

dyskusje czy warto, czy nie warto już sobie odpuściłem (bo i tak nic nie rozumiem), ale ponieważ śledzę kampanię, to chętnie dzielę się wiedzą na temat wysyłki czy innych konkretnych informacji.

ten system SG jest faktycznie dziwny / nowy... no ale ocenię go ostatecznie po zakończeniu kampanii.
Iesthir
Posty: 286
Rejestracja: 18 lut 2015, 10:33

Re: Scythe

Post autor: Iesthir »

rastula pisze: jasne - całe szczęście że za własne $$$ ;)...
:D
dyskusje czy warto, czy nie warto już sobie odpuściłem (bo i tak nic nie rozumiem), ale ponieważ śledzę kampanię, to chętnie dzielę się wiedzą na temat wysyłki czy innych konkretnych informacji.
Wiem coś o tym. Mam tak samo z niektórymi KSami, tylko niewinną ofiarą nie są forumowicze, tylko moja żona. Czasem widzę mord w jej oczach... :P
ten system SG jest faktycznie dziwny / nowy... no ale ocenię go ostatecznie po zakończeniu kampanii.
To prawda. Jeszcze się może okazać, że będziemy bić pokłony nowemu Geniuszowi Kickstartera. :)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4785
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 70 times
Been thanked: 1043 times

Re: Scythe

Post autor: Trolliszcze »

W ogóle to całe tłumaczenie w nowym updacie jakieś takie koślawe...

Niby założenie wygląda tak, że gra od początku jest premium i dlatego zmiana systemu. No dobra, ale niech mi ktoś powie, że dzisiejszy cel też byłby na poziomie 675k, gdyby gra po pierwszym dniu zebrała, powiedzmy, 200k. Przecież wszyscy pukaliby się w głowę. Oczywiście, że by tego nie zrobili - daliby pierwszy stretch na 220k, żeby się dało realnie uzbierać w ciągu 24 godzin. A to by przecież oznaczało, że jednak ich stać na cztery dodatkowe karty przy niższej zebranej sumie! Czyli co? Jednak naciąganie?

Wcale się nie dziwię, że są narzekania, bo, niezależnie od powodów, od strony klienta kiepsko to wygląda.
matio2007
Posty: 724
Rejestracja: 05 gru 2013, 12:55
Has thanked: 4 times
Been thanked: 287 times

Re: Scythe

Post autor: matio2007 »

Zgadzam się z przedmówcami. Tłumaczenie autora jest według mnie bez sensu. Niezależnie od tego ile kosztuje produkcja gry początkowo, ilość egzemplarzy ma bezpośredni wpływ na cenę produkcji. Jak zamiast 5 tysięcy wydrukuje 10 tysięcy to cena gry będzie znacznie niższa w produkcji. Czy wszystko jest wykonane jako premium czy jako najtańszy szajs to i tak cena znacząco spada wraz z nakładem.
ODPOWIEDZ