Księgi wchodzą, jest na stronie insertu na stronie portaluGrellenort pisze: ↑10 cze 2024, 17:31 Podepnę się do powyższego pytania i dopytam czy w insert reDrewno wejdą te drewniane księgi z przedsprzedaży Portalu?
Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
- brutusss
- Posty: 295
- Rejestracja: 06 lis 2019, 12:19
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 310 times
- Been thanked: 67 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Potwierdzam, byłem tą księgąGrellenort pisze: ↑10 cze 2024, 17:31 Podepnę się do powyższego pytania i dopytam czy w insert reDrewno wejdą te drewniane księgi z przedsprzedaży Portalu?


- PytonZCatanu
- Posty: 5135
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2027 times
- Been thanked: 2631 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Stało się to, co stać się musiało.
AoI w top100 Bgg.
AoI w top100 Bgg.
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- bridge_fan
- Posty: 88
- Rejestracja: 22 kwie 2020, 00:18
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 117 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
...i idzie ciągle w górę.
- cichywiatr
- Posty: 129
- Rejestracja: 26 wrz 2019, 10:52
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 49 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Moim zdaniem wydawca dał trochę ciała z zapowiedzią tej gry w Polsce. Zamiast zapowiedzieć ją jak najszybciej, najlepiej od razu po ustaleniu z autorem/wydawcą to czekali na wydarzenie, gdzie zapowiadali wszystkie swoje gry na dany rok.
W Polsce od dłuższego czasu był problem z wydawaniem gier z tej serii: brak dodruku TM i GP oraz braku wydań TM Automa, TM Big BOX czy Terra Nova. Została zapowiedziana kolejna gra z brakiem jakichkolwiek informacji czy tytuł pojawi się w Polsce. Przed premierą, jak i ponad 6 miesięcy po niej.
Wiele osób w tym ja, poprzez brak żadnej informacji zaczęło zamawiać grę w wersji angielskiej z zagranicznych sklepów, kupować na Essen czy sprowadzać ją poprzez polskie sklepy. W moim małym mieście wojewódzkim wśród znajomych w kwietniu tego roku było 6 kopii wersji angielskiej na 4 wersje polskie.
Kto posiada wersje angielską to raczej ją już zatrzymywał. Mimo, że polska wersja jest tańsza, to gra jest niezależna językowo i po rozmowie z ludźmi nie opłaca się jej wymieniać.
Sprzedam:
Nic
Nic
- konradstpn
- Posty: 926
- Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 330 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
To jest taki typ gry, w której możemy zapewnić balans za pomocą licytacji elementów początkowych. Draft jest trochę gorszym pomysłem. Jeśli chcemy zrobić to w miarę świadomie potrzebujemy przynajmniej dwucyfrowej ilości rozgrywek.
Gram, więc jestem.
-
- Posty: 3511
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 578 times
- Been thanked: 1376 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Ja bym dodał, że IMO gierka jest po prostu średnia, u mnie w grupie się nie przebiła. Chętniej ludzie siadają do TM i PG, bo AoI jest uznawane za przekombinowane i mało ciekawe. A miejsce w kolekcji i przy stole na 3 ma niewiele osób (nawet 2 dla niektórych). Seria kanibalizuje trochę sama siebie.
- Apos
- Posty: 1303
- Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 1203 times
- Kontakt:
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
W naszym community to totalny hit, opus magnum gier planszowych i 10/10 dla... jednego fana Terra Mystica.
Dla reszty jest to po prostu długaśny średniak o trącących myszką mechanikach. Osobiście lubiłem TM jak wyszła te 10 lat temu. Miała swoje problemy, była też mega sucha, ale frakcje były ciekawsze i sama gra zamykała się w 2h w pełnym składzie. W AoI jak grają, to posiedzenie trwa 4-5 godzin - dla mnie, na takiego zwykłego eurosuchara to zdecydowanie za długo.
Od tamtego czasu pojawiło się tyle ciekawych i tematycznych planszówek, że jest w czym wybierać

Osobiście też wolę Klany Kaledonii z całej serii "Terra", który wprowadziły ciekawe zmiany w gameplayu, gra się przejemniej i długość rozgrywki to 2h (a nie 5).
- yaro_
- Posty: 333
- Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 132 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Jestem fanem TM i zagrałem dopiero teraz na BGA i uważam że tego już jest tam po prostu za dużo.
Mieszanie ras, zdolności kolorów... ilość ikonek mnie przerasta. Za dużo tego, albo po prostu ja się starzeje i wolę elegantsze gry
Za to podobają mi się neutralne budynki, ale to mogli to dodać jako mini dodatek do TM akurat
Mieszanie ras, zdolności kolorów... ilość ikonek mnie przerasta. Za dużo tego, albo po prostu ja się starzeje i wolę elegantsze gry

Za to podobają mi się neutralne budynki, ale to mogli to dodać jako mini dodatek do TM akurat

- PytonZCatanu
- Posty: 5135
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2027 times
- Been thanked: 2631 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Jeśli ktoś zna TM to wytłumaczenie różnic przed grą w AoI zajmuje mąż 20 minut, a jak jeszcze zna PG to max 15 min.yaro_ pisze: ↑19 lip 2024, 10:17 Jestem fanem TM i zagrałem dopiero teraz na BGA i uważam że tego już jest tam po prostu za dużo.
Mieszanie ras, zdolności kolorów... ilość ikonek mnie przerasta. Za dużo tego, albo po prostu ja się starzeje i wolę elegantsze gry
Za to podobają mi się neutralne budynki, ale to mogli to dodać jako mini dodatek do TM akurat![]()
No nie jest to bardzo przytłaczające dla euragracza
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- yaro_
- Posty: 333
- Rejestracja: 31 gru 2018, 09:44
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 132 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Ale mi nie chodzi wcale o zasady, tylko o mnogość opcji, elementów, ikon. Mnie to trochę męczy akurat.
- bridge_fan
- Posty: 88
- Rejestracja: 22 kwie 2020, 00:18
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 117 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
...to nieprawda, najniższa cena obecnie to ok. 254,00 PLN, za swoją grę dałem też ok. 250.00 PLN w dniu premiery.
Obecny przedział cenowy to 254,86 do 369,95, czyli cena jest stabilna.
-
- Posty: 245
- Rejestracja: 27 lip 2019, 20:51
- Has thanked: 164 times
- Been thanked: 102 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
U nas AoI wypadło na rzecz PG. Tak jak ktoś napisał wyżej, najciekawsze były dla mnie budynki neutralne, wszystkie inne nowości sprawiały ze ta gra traciła zamiast zyskiwać. Rasy w porównaniu do PG są kompletnie nijakie, ale takie musza być ze względu na to ze są składane z kawałków. Ot Ty startujesz z budynkiem więcej a Ty na pływaniu 1.
Największa nowość czyli Innowacje psuja rozgrywkę przez to w jaki sposób są pozyskiwane - książki sa ekstra do podbić, wiec ekonomia gry jest wyrzucona w kosmos. Ostatnio dla przypomnienia czemu właściwie nie gramy w AoI zagrałem sobie online - rozgrywka trwała 4-5h online, na żywo trwałaby pewnie jeszcze dłużej a już od 4 rundy czekałem na koniec bo ile można mielić tonę zasobów.
Największa nowość czyli Innowacje psuja rozgrywkę przez to w jaki sposób są pozyskiwane - książki sa ekstra do podbić, wiec ekonomia gry jest wyrzucona w kosmos. Ostatnio dla przypomnienia czemu właściwie nie gramy w AoI zagrałem sobie online - rozgrywka trwała 4-5h online, na żywo trwałaby pewnie jeszcze dłużej a już od 4 rundy czekałem na koniec bo ile można mielić tonę zasobów.
- Apos
- Posty: 1303
- Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 1203 times
- Kontakt:
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Gra kilkukrotnie trafiała na wyprzedaże w tym i zeszłym miesiącu. Na 3trollach oraz czerwonej twierdzy była za 200zł.bridge_fan pisze: ↑19 lip 2024, 10:58...to nieprawda, najniższa cena obecnie to ok. 254,00 PLN, za swoją grę dałem też ok. 250.00 PLN w dniu premiery.
Obecny przedział cenowy to 254,86 do 369,95, czyli cena jest stabilna.
-
- Posty: 266
- Rejestracja: 29 gru 2020, 21:51
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 15 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Hej jakieś porady jak dobrze grać w Erę? Jakoś idzie mi beznadziejnie póki co, przez ilość opcji w tej grze gubię się mocno i przegrywam dosyć znacząco, a już jestem po 4 partiach. Zwłaszcza pieniędzy brak ale jakoś budowanie gildii kupieckiej też się mija mi z celem bo nie mam potem narzędzi wystarczająco żeby coś zrobić.
Wiem że wszystko zależy z jakim zestawem zacznę ale może jakieś uniwersalne rady ktoś może podrzucić. Dzięki z góry!
Wiem że wszystko zależy z jakim zestawem zacznę ale może jakieś uniwersalne rady ktoś może podrzucić. Dzięki z góry!
Wymiene Descent ed.2 węrdrówki w mroku za Cthulu death may die 2 kampania +przedwieczny (dopłace jeśli dorzucone będą obaj przedwieczni) lub za Posiadłość Szaleństwa sama podstawka
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Nie czuję się w żaden sposób ekspertem, ale może coś podpowiem. Sam zresztą pytałem kilka miesięcy temu na Bgg, jak ludzie osiągają tak wysokie wyniki. Sam wtedy robiłem po ok. 140-150, teraz średnio robię ok. 200 punktów (w grze solo).podejrzany pisze: ↑23 lip 2024, 15:00 Hej jakieś porady jak dobrze grać w Erę? Jakoś idzie mi beznadziejnie póki co, przez ilość opcji w tej grze gubię się mocno i przegrywam dosyć znacząco, a już jestem po 4 partiach. Zwłaszcza pieniędzy brak ale jakoś budowanie gildii kupieckiej też się mija mi z celem bo nie mam potem narzędzi wystarczająco żeby coś zrobić.
Wiem że wszystko zależy z jakim zestawem zacznę ale może jakieś uniwersalne rady ktoś może podrzucić. Dzięki z góry!
Od pewnego momentu mocno należy się skupić na punktowaniu, aby czasem nie budować "silniczka" do samego końca gry. W tym celu warto zaplanować wzięcie punktujących żetonów kompetencji (co z uwagi na stały zestaw możemy zaplanować spokojnie wcześniej) odpowiednio wcześniej, szczególnie tych dających punkty na koniec każdej tury. Tak samo od pewnego momentu warto czaić się już na punktujące żetony innowacji oraz bonusowe żetony rundy (sorry jak pokręciłem nazwę, nie mam instrukcji przed sobą - to te na których kładzie się żetony monet i wybiera na każdą nową rundę). Tym, czego nie doceniałem były też żetony punktowania rundy (dające punkty za konkretną akcję w czasie danej rundy). Teraz jak już jestem po setupie, to przed każdą rozgrywką spędzam kilka minut na przemyślenie ogólnej strategii na całą grę - kiedy budować warsztaty, kiedy ulepszać przekształcenia/nawigację, kiedy iść w gildię, a kiedy wysyłać uczonych. A, i drobna rzecz - warto czasem skorzystać z opcji utraty punktu mocy na stałe, aby odpalić szybciej jakąś akcję.
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
ciekawe jakim cudem jak Portal odrazu wyprzedał nakład, może ci się z Monopoly pomyliłoApos pisze: ↑19 lip 2024, 12:21Gra kilkukrotnie trafiała na wyprzedaże w tym i zeszłym miesiącu. Na 3trollach oraz czerwonej twierdzy była za 200zł.bridge_fan pisze: ↑19 lip 2024, 10:58...to nieprawda, najniższa cena obecnie to ok. 254,00 PLN, za swoją grę dałem też ok. 250.00 PLN w dniu premiery.
Obecny przedział cenowy to 254,86 do 369,95, czyli cena jest stabilna.
- Apos
- Posty: 1303
- Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 1203 times
- Kontakt:
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Minuta szukania w google:
https://www.pepper.pl/promocje/sklep-3t ... mie-830887
https://www.pepper.pl/promocje/czerwona ... -zl-844656
Na sklepach gra nadal zalega.
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Jak w TM jest za dużo to tu jest jeszcze więcej (i znacznie mniej elegancko).yaro_ pisze: ↑19 lip 2024, 10:17 Jestem fanem TM i zagrałem dopiero teraz na BGA i uważam że tego już jest tam po prostu za dużo.
Mieszanie ras, zdolności kolorów... ilość ikonek mnie przerasta. Za dużo tego, albo po prostu ja się starzeje i wolę elegantsze gry
Za to podobają mi się neutralne budynki, ale to mogli to dodać jako mini dodatek do TM akurat![]()
Polecam zostać przy TM albo spróbować Terra Novy.
- PytonZCatanu
- Posty: 5135
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 2027 times
- Been thanked: 2631 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Nie no, ikonek więcej w AoI niż TM z dodatkami? Wydaję mi się, że nie.....
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 27.03.2025
- Abizaas
- Posty: 1065
- Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 635 times
- Been thanked: 786 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Jako doświadczony gracz PG i TM (w obie gry sumarycznie między 150 a 200 partii) rozegrałem w końcu pierwszą rozgrywkę w AoI.
Między PG a TM preferuję TM ze względu na ciasnotę i wyższą interakcję. PG po czasie irytuje zbyt wieloma dostępnymi narzędziami i poziomem skomplikowania - czasem najoptymalniej jest usiąść i przeliczyć czy za 2 rundy starczy mi 1c na dokończenie przymierza.
W AoI grałem pierwszy raz dwuosobowo, czyli w teorii z najgorszą ekonomią ze względu na mniej ładowania. Mimo to grając Lake-Psychics udało mi się wyrzucić wszystkie budynki na główną planszę i założyć 4 miasta/przymierza. Oboje z drugim graczem toneliśmy w zasobach na tyle, że wręcz nie było nawet po co zerkać co robi drugi gracz, bo nie sposób jest nam przeszkodzić. Jeżeli stracimy kluczowy kafel to weźmiemy sobie inny bo i tak nas na wszystko stać.
W mojej opinii TM > PG > AoI, chyba że ktoś nie ceni w grach planszowych interakcji i bawi go kręcenie własnym silniczkiem pod pretekstem że kładziemy budynki na wspólnej planszy.
Między PG a TM preferuję TM ze względu na ciasnotę i wyższą interakcję. PG po czasie irytuje zbyt wieloma dostępnymi narzędziami i poziomem skomplikowania - czasem najoptymalniej jest usiąść i przeliczyć czy za 2 rundy starczy mi 1c na dokończenie przymierza.
W AoI grałem pierwszy raz dwuosobowo, czyli w teorii z najgorszą ekonomią ze względu na mniej ładowania. Mimo to grając Lake-Psychics udało mi się wyrzucić wszystkie budynki na główną planszę i założyć 4 miasta/przymierza. Oboje z drugim graczem toneliśmy w zasobach na tyle, że wręcz nie było nawet po co zerkać co robi drugi gracz, bo nie sposób jest nam przeszkodzić. Jeżeli stracimy kluczowy kafel to weźmiemy sobie inny bo i tak nas na wszystko stać.
W mojej opinii TM > PG > AoI, chyba że ktoś nie ceni w grach planszowych interakcji i bawi go kręcenie własnym silniczkiem pod pretekstem że kładziemy budynki na wspólnej planszy.
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Po 500+ partyjkach w GP i blisko 50 w AoI żadna mnie nie nudzi 
Lecz mimo znanych bolączek stanowiących też i o uroku GP, czyli asymetryczności frakcji, to jednak Erę Innowacji uważam za - na etapie projektowania - grę niedopracowaną. Istnieje na start nieoczywista, a jednak dosyć prostacka metoda na wyciskanie wysokich wyników, bo aby natrzaskać okolice 180-230 vp wystarczą tylko 2 miasta niepołączone zasięgiem i konkretne 2-3 płytki kompetencji (szkół).
Natomiast lepszy ode mnie gracz twierdzi, że nie mam racji, toteż nagraliśmy nasz spór o strategię w AoI
- w pierwszej części bez spoilerów luźna pogadanka o sile & słabości poszczególnych frakcji, pałaców, innowacji, itp. kwestie taktyczne.
- w drugiej części, w atmosferze kłótni obrzucamy się soczystymi bluzgami oraz argumentami, by wykazać czy racje mają typki (jak ja) gderające coś o strategii wygrywającej, czy też są w błędzie i powinni to pokornie odszczekać.
Aby ktoś przypadkowo nie popsuł sobie frajdy ze spontanicznego sposobu poznawania tej świetnej gry - w nagraniu przed kluczowym sporem ostrzegamy o spoilerach
::
Zapraszam do sprawdzenia
[youtube][/youtube]

Lecz mimo znanych bolączek stanowiących też i o uroku GP, czyli asymetryczności frakcji, to jednak Erę Innowacji uważam za - na etapie projektowania - grę niedopracowaną. Istnieje na start nieoczywista, a jednak dosyć prostacka metoda na wyciskanie wysokich wyników, bo aby natrzaskać okolice 180-230 vp wystarczą tylko 2 miasta niepołączone zasięgiem i konkretne 2-3 płytki kompetencji (szkół).
Natomiast lepszy ode mnie gracz twierdzi, że nie mam racji, toteż nagraliśmy nasz spór o strategię w AoI

- w pierwszej części bez spoilerów luźna pogadanka o sile & słabości poszczególnych frakcji, pałaców, innowacji, itp. kwestie taktyczne.
- w drugiej części, w atmosferze kłótni obrzucamy się soczystymi bluzgami oraz argumentami, by wykazać czy racje mają typki (jak ja) gderające coś o strategii wygrywającej, czy też są w błędzie i powinni to pokornie odszczekać.
Aby ktoś przypadkowo nie popsuł sobie frajdy ze spontanicznego sposobu poznawania tej świetnej gry - w nagraniu przed kluczowym sporem ostrzegamy o spoilerach

::
Zapraszam do sprawdzenia
[youtube][/youtube]
Grosz coś? grej tukej: https://www.facebook.com/groups/heks.mi ... lanszowych
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Podcast super! Czekam na kolejneFilut pisze: ↑28 sie 2024, 23:47 Po 500+ partyjkach w GP i blisko 50 w AoI żadna mnie nie nudzi
Lecz mimo znanych bolączek stanowiących też i o uroku GP, czyli asymetryczności frakcji, to jednak Erę Innowacji uważam za - na etapie projektowania - grę niedopracowaną. Istnieje na start nieoczywista, a jednak dosyć prostacka metoda na wyciskanie wysokich wyników, bo aby natrzaskać okolice 180-230 vp wystarczą tylko 2 miasta niepołączone zasięgiem i konkretne 2-3 płytki kompetencji (szkół).
Natomiast lepszy ode mnie gracz twierdzi, że nie mam racji, toteż nagraliśmy nasz spór o strategię w AoI
- w pierwszej części bez spoilerów luźna pogadanka o sile & słabości poszczególnych frakcji, pałaców, innowacji, itp. kwestie taktyczne.
- w drugiej części, w atmosferze kłótni obrzucamy się soczystymi bluzgami oraz argumentami, by wykazać czy racje mają typki (jak ja) gderające coś o strategii wygrywającej, czy też są w błędzie i powinni to pokornie odszczekać.
Aby ktoś przypadkowo nie popsuł sobie frajdy ze spontanicznego sposobu poznawania tej świetnej gry - w nagraniu przed kluczowym sporem ostrzegamy o spoilerach![]()
::
Zapraszam do sprawdzenia
[youtube][/youtube]
- warlock
- Posty: 4991
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1231 times
- Been thanked: 2383 times
Re: Era Innowacji/Age of Innovation: A Terra Mystica Game (Helge Ostertag)
Wybaczcie, nie śledziłem za bardzo wątku polskiej edycji - czy wersja od Portalu jest "bezpieczna", czy lepiej poczekać na dodruk i poprawienie jakichś wydawniczych mankamentów? 
