7 Cudów Świata / 7 Wonders (Antoine Bauza)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Legun
- Posty: 1853
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 204 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
W opisie gry pojawiły się jakieś "pozostałości miast" - to chyba mało zgrabne tłumaczenie z angielskiego "remains". Może jednak "mroczne zaułki miast"
.

Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Wielokrotnie, w wielu miejscach, wypowiadałem się w kwestii wydawania dodatków po polsku. Nie mam nic do dodania.Legun pisze:Dobre wieści, choć fakt, że nie dało się spolszczyć nazw kart, źródłem satysfakcji zupełnie nie jest.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Ani opisy, ani imiona, tylko grafiki kartVeridiana pisze:Z tego, co widzę, nie opisy tylko same imiona zamienione miejscami.

- Legun
- Posty: 1853
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 204 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Wiem, czytałem i rozumiem. A jednak czasem w duszy coś załka...Nataniel pisze:Wielokrotnie, w wielu miejscach, wypowiadałem się w kwestii wydawania dodatków po polsku. Nie mam nic do dodania.Legun pisze:Dobre wieści, choć fakt, że nie dało się spolszczyć nazw kart, źródłem satysfakcji zupełnie nie jest.

Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
-
- Posty: 4103
- Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 99 times
- Kontakt:
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
A czy ktoś się nie orientuje czy dodatek Lost Wonders jest gdzieś w Polsce do dostania? A może jest w planach wydawniczych?
http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... -7-wonders
http://boardgamegeek.com/boardgameexpan ... -7-wonders
-
- Posty: 560
- Rejestracja: 20 lut 2012, 10:00
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 34 times
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Mnie nie bardzo wyjaśnia.ernin pisze:tytuł "(fan expansion for 7 Wonders)" chyba wszystko wyjaśnia ...
- Martin_Valdez
- Posty: 329
- Rejestracja: 29 gru 2008, 15:00
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Dodatek zaprojektowany przez fanów, czyli nie jest oficjalną pozycją wydaną przez Wydawcę i nie dostaniesz go w sklepie. Możesz wejść w jego posiadanie samemu sobie go robiąc w oparciu o przygotowane przez projektantów pliki.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Rozumiem, czyli trzeba sobie go wydrukować samemu. Szkoda, ze nigdy nie będzie oficjalnie wydany. (A może jest jakiś cień nadziei?)Martin_Valdez pisze:Dodatek zaprojektowany przez fanów, czyli nie jest oficjalną pozycją wydaną przez Wydawcę i nie dostaniesz go w sklepie. Możesz wejść w jego posiadanie samemu sobie go robiąc w oparciu o przygotowane przez projektantów pliki.
Mam jeszcze pytanie co do dodatku Miasta. Gra drużynowa jest opcją? Można grać normalnie, pojedynczo?
- Firenski
- Posty: 1300
- Rejestracja: 26 sty 2007, 20:36
- Lokalizacja: Żory
- Has thanked: 3 times
- Kontakt:
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
A czy przypadkiem ktoś na forum tutaj nie zajmuje się drukowaniem kart i nie zrobiłby tego dla kogoś, oczywiście odpłatnie?
- Legun
- Posty: 1853
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 204 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Graliśmy wariant dwuosobowy z "Miastami", z użyciem Bizancjum i pojawił się pewien problem. Co się dzieje, jeśli wszyscy gracze, poza jednym, mają żeton dyplomacji?
Swoją drogą, to reguła, że jeśli tylko dwóch graczy zostaje bez żetonów dyplomacji, to traktuje się to tak jak pojedynczy konflikt, nie zaś podwójny, nawet jeśli pomiędzy tymi samymi graczami, zupełnie mi się nie podoba. Oznacza ona, że im mniejsza liczba graczy, tym większe ryzyko, że inwestycje militarne stracą połowę ze swojej wagi, co jest na mój gust dziwacznym skalowaniem.
Swoją drogą, to reguła, że jeśli tylko dwóch graczy zostaje bez żetonów dyplomacji, to traktuje się to tak jak pojedynczy konflikt, nie zaś podwójny, nawet jeśli pomiędzy tymi samymi graczami, zupełnie mi się nie podoba. Oznacza ona, że im mniejsza liczba graczy, tym większe ryzyko, że inwestycje militarne stracą połowę ze swojej wagi, co jest na mój gust dziwacznym skalowaniem.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- Reid666
- Posty: 318
- Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
- Lokalizacja: Skawina / Kraków
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Dyplomacja - jeśli dobrze pamiętam to w sytuacji gdy nie ma już przeciwnika to walka nie dochodzi do skutku.
Co do skalowania, to przy 3 graczach dyplomacja robi ogromna różnicę. Po kilkudziesięciu grach 3-osobowych zaobserwowaliśmy że militaria zeszły na dalszy plan, a tym samym militarni liderzy oraz czarne karty dające siłę militarną są praktycznie nieużywane.
Ogólnie wraz z każdym dodatkiem militaria coraz bardziej tracą na znaczeniu. W grze pojawia się coraz więcej kart z tarczami (tym samym trudniej wywalczyć przewagę) ale liczba punktów zwycięstwa się nie zmienia.
Ponoć w kolejnym dodatku mają być karty wzmacniające "czerwoną" i "żółtą" strategię. Poczekamy zobaczymy...
ps. Nadmienię tylko że w grze 4 osobowej zjawisko jest dużo mniej odczuwalne.
Co do skalowania, to przy 3 graczach dyplomacja robi ogromna różnicę. Po kilkudziesięciu grach 3-osobowych zaobserwowaliśmy że militaria zeszły na dalszy plan, a tym samym militarni liderzy oraz czarne karty dające siłę militarną są praktycznie nieużywane.
Ogólnie wraz z każdym dodatkiem militaria coraz bardziej tracą na znaczeniu. W grze pojawia się coraz więcej kart z tarczami (tym samym trudniej wywalczyć przewagę) ale liczba punktów zwycięstwa się nie zmienia.
Ponoć w kolejnym dodatku mają być karty wzmacniające "czerwoną" i "żółtą" strategię. Poczekamy zobaczymy...
ps. Nadmienię tylko że w grze 4 osobowej zjawisko jest dużo mniej odczuwalne.
- Legun
- Posty: 1853
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 204 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Jest trochę kart liderów, które punktują lub dają pieniądze za zwycięstwa militarne. Zwróć też uwagę, że jest to mechanizm samoregulujący się - im więcej ludzi uważa, że militaria są nieważne, tym mniej w nie idzie i tył łatwiej uzyskać przewagę. Jeśli zaś nie "idą w czerwone", to zbierają niebieskie bądź zielone i tam z kolei robi się tłoczno. Tym samym trudniej tam uzyskać przewagę a to oznacza, że łatwiej jest w czerwonych...Reid666 pisze:Ogólnie wraz z każdym dodatkiem militaria coraz bardziej tracą na znaczeniu. W grze pojawia się coraz więcej kart z tarczami (tym samym trudniej wywalczyć przewagę) ale liczba punktów zwycięstwa się nie zmienia.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- Reid666
- Posty: 318
- Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
- Lokalizacja: Skawina / Kraków
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Moim zdaniem sytuacja z militariami jest jednak niewesoła jeśli brać pod uwagę grę ze wszystkimi dodatkami. Pisze tylko o grze w 3-5 osób bo jakoś w większym gronie nie zdarza mi się zasiadać do planszówek.
NERO vs XENOPHON / VITRUVIUS
ALEXANDER vs ARISTOTLE
LEONIDAS vs ARCHIMEDES
czy
HANNIBAL i CAESAR vs EUCLID, PTOLEMY i PYTHAGORAS
?
Bez Miast jeszcze byli jako tako ok, ale z Miastami są definitywnie najmniej pożądanymi liderami w naszych grach. Ktoś ich bierze bo musi, a zwykle wracają po prostu do pudełka.
Najlepiej jak obu sąsiadów odpuści, wtedy można liczyć na łatwe punkty, ale dyplomacja może nawet to zmienić i wciągnąć nas w konflikt z graczem który tłucze naszego sąsiada "od drugiej strony". A nawet jeśli się nam wiedzie w militariach to można liczyć na zdrową utratę kasy/punktów z powodu cmentarzy którymi pacyfiści chętnie nam dokopią.
W podstawce sytuacja była prosta, szybka i mocna inwestycja w militaria raczej gwarantowała zgarnięcie kompletu punktów, z dodatkami natomiast nigdy nic nie wiadomo, ot taka loteryjka.
Dlatego doszliśmy do wniosku, że ogólnie lepiej inwestować w bardziej pewne źródła punktów i karty kopiące oraz chroniące przed militarnymi graczami. Natomiast same militaria traktować jako ostatnią opcję, albo inwestować w sytuacjach już absolutnie pewnych.
Mam tylko nadzieję że nowy dodatek tchnie nowe życie w "czerwoną" strategię tak jak Liderzy zrobili to w przypadku "żółtej".
Tylko że to jedni z najsłabszych liderów w grze, o wiele gorsi od liderów naukowych czy nawet "zółtych" i "niebieskich". Bo jak tu porównać:Jest trochę kart liderów, które punktują lub dają pieniądze za zwycięstwa militarne.
NERO vs XENOPHON / VITRUVIUS
ALEXANDER vs ARISTOTLE
LEONIDAS vs ARCHIMEDES
czy
HANNIBAL i CAESAR vs EUCLID, PTOLEMY i PYTHAGORAS
?
Bez Miast jeszcze byli jako tako ok, ale z Miastami są definitywnie najmniej pożądanymi liderami w naszych grach. Ktoś ich bierze bo musi, a zwykle wracają po prostu do pudełka.
I tak i nie, łatwiej uzyskać przewagę nad tymi którzy odpuszczą, ale dużo trudniej nad tymi którzy chcą brnąć w ostry konflikt. Jest więcej kart z tarczami przypadających na gracza (zarówno czarnych jak i czerwonych) a to nic dobrego bo ciężko uzyskać przewagę minimalnym kosztem.Zwróć też uwagę, że jest to mechanizm samoregulujący się - im więcej ludzi uważa, że militaria są nieważne, tym mniej w nie idzie i tył łatwiej uzyskać przewagę.
I własnie w tym problem, im więcej niebieskich albo zielonych, tudzież żółtych ( z liderami) uzbierasz, tym lepiej! Natomiast z czerwonymi jest na odwrót: im więcej ich uzbierasz, tym większy koszt poniosłeś aby uzyskać stałą liczbę punktów.Jeśli zaś nie "idą w czerwone", to zbierają niebieskie bądź zielone i tam z kolei robi się tłoczno. Tym samym trudniej tam uzyskać przewagę a to oznacza, że łatwiej jest w czerwonych...
Najlepiej jak obu sąsiadów odpuści, wtedy można liczyć na łatwe punkty, ale dyplomacja może nawet to zmienić i wciągnąć nas w konflikt z graczem który tłucze naszego sąsiada "od drugiej strony". A nawet jeśli się nam wiedzie w militariach to można liczyć na zdrową utratę kasy/punktów z powodu cmentarzy którymi pacyfiści chętnie nam dokopią.
W podstawce sytuacja była prosta, szybka i mocna inwestycja w militaria raczej gwarantowała zgarnięcie kompletu punktów, z dodatkami natomiast nigdy nic nie wiadomo, ot taka loteryjka.
Dlatego doszliśmy do wniosku, że ogólnie lepiej inwestować w bardziej pewne źródła punktów i karty kopiące oraz chroniące przed militarnymi graczami. Natomiast same militaria traktować jako ostatnią opcję, albo inwestować w sytuacjach już absolutnie pewnych.
Mam tylko nadzieję że nowy dodatek tchnie nowe życie w "czerwoną" strategię tak jak Liderzy zrobili to w przypadku "żółtej".
- Legun
- Posty: 1853
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 204 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Jest faktem, że niektóre karty dają silniejszy bonus niż inne. Lecz jednym z uroków obu dodatków jest to, że można sobie odrzucać część kart, dalej zachowując spory element niepewności. Grając w mniejszą liczbę osób, zaś już szczególnie we dwoje, odrzucamy wszystkie karty zabierające pieniądze innym graczom. Nam to psuje zabawę - zawsze jedna strona ma nadmiar pieniędzy, zaś druga z trudem wiąże koniec z końcem. Karty sekujące wszystkie strategie napiętego budżetu zbyt zmieniają grę. Stąd też w ogóle nie zwróciłem uwagi na to, jak bardzo kasują strategie wojskowe karty funeralne;). Jak już to powinno być coś podobnego jako broń na zielone
(sam z reguły "gram w zielone"). Właśnie wczoraj doszliśmy do wniosku (po przeanalizowaniu ostatnich kilku partii), że w grze dwuosobowej trzeba koniecznie usunąć karty kopiowania zielonych. Wraz z licznymi zielonymi liderami, dają one zbyt duże możliwości. Drugi gracz nie ma możliwości, by pousuwać aż tyle kart, zaś zielony może jeszcze, po wcześniejszym zbudowaniu sobie kopiujących kart, stawiać w ostatniej erze zielone budynki "dziadkowi" celem ich skopiowania. To jest prawie nie do zatrzymania.

Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- Reid666
- Posty: 318
- Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
- Lokalizacja: Skawina / Kraków
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
@ Legun
Twój post dobrze podsumowuje i moje odczucia co do strategii naukowej, została bardzo ale to bardzo dopakowana przez dodatki.
Jakiś czas temu mieliśmy grę 3 osobową w której 2 graczy zebrał odpowiednio 3 i 2 komplety naukowe. To + ogólnie dobra gra sprawiły że zajęli 1 i 2 miejsce. Gracz "nienaukowy" starał się jak mógł ale niewiele mógł zrobić. W grze były dostępne następujące karty:
3 liderów naukowych ze "znaczkami"
2 maski
Gildia Naukowców
W podstawce ledwo starcza zielonych kart dla jednego gracza (przy 3-4 osobach).
Bardzo często zdarzało się że jeden gracz dostał dużo lepsza rękę liderów od drugiego, co na starcie już dawało naprawdę istotną przewagę. Bardzo brakowało trzeciego gracza który odfiltrowałby by karty zanim wrócą spowrotem do pierwotnego właściciela.
W grze 3+ wszyscy gracze pilnują żeby któryś z nich nie zyskał za dużej przewagi. Natomiast grając we 2 ciężko jest zniwelować początkową przewagę jednego z graczy (a liderzy mogą sprawić że ta przewaga będzie naprawdę duża).
I tak przestaliśmy grać w 7CŚ we 2, bo bez dodatku jakoś tak łyso a z dodatkiem raczej słabo z balansem.
Liderzy + Miasta działają świetnie na 4-5 osób i wszystkie nowe mechaniki pokazują swoje pazurki, ale nie zmieniają drastycznie gry. Natomiast na 3 osoby zaczynają się schody:
1. Dyplomacja jest delikatnie mówiąc przegięta, przy 3 graczach karty dyplomacji mogą dać ogromna ilość punktów* w stosunku do poniesionych kosztów:
I era: 4 punktów za 1 surowiec
II era: 7 punktów za 2 surowce
III era: 10 punktów za 3 surowce
To lekkie przegięcie...
* -zakładając ze chociaż jeden z przeciwników zainwestuje w militaria.
2. Czarne karty militarne są mało użyteczne, są drogie a w grze na 3 osoby kasy jest po prostu mało. Do tego dyplomacja przeciwnika może zmarnować 50% inwestycji.
3. Maski - już samo prawdopodobieństwo że mogą być w grze sprawia że nauka jest prawie pewną opcją. Przy grze na 3, jeśli 2 graczy zdecyduje się iść w naukę to na pewno będą sąsiadami. W takiej sytuacji maski również uznałbym za trochę przegięte.
4. Karty powodujące stratę pieniędzy - mój ulubiony aspekt dodatku, niestety im mniej graczy tym gorzej on działa, moim zdaniem. Mechanika występuje na czarnych kartach, 1 gildii i kilku planszach. Jeśli tylko 2-3 takie efekty wejdą do gry to raczej łatwo się przed nimi obronić i nikt nie jest zmuszony do brania negatywnych punktów.
5. Nowi liderzy, którzy maja na celu wspierać czarne karty, wypadają bardzo słabo w opcji na 3. Po pierwsze, jest ich niewiele. Po drugie, czarne karty nie tworzą razem jakiejś konkretnej strategi. Po trzecie, niektóre wykluczają się nawzajem. Do sensownego wykorzystania tych liderów potrzebny jest większy wybór czarnych kart.
6. Z jednej strony mała ilość, a przy tym duża różnorodność i wysokie koszty wielu czarnych sprawią że spośród 9 dostępnych zagrane mogą zostać tylko 3-4 a reszta wyląduje w odrzuconych. Wiele z czarnych jest użytecznych tylko w specyficznych sytuacjach albo są po prostu za drogie.
Pisze to na podstawie ok. 50 partii z obydwoma dodatkami ( 20+ we 3, 20+ we 4, około 10 w 5).
Można sobie pomyśleć że tak sobie narzekam i jadę po miastach z góry na dół. Niestety po pierwszym zauroczeniu, z czasem, zaczęły wychodzi na jaw dosyć spore jego wady w trybie 3-osobowym. Wszystkie 3 nowe mechaniki, które są sercem dodatku słabo się skalują w grze 3-osobowej. Prowadzi to do sytuacji w której ciężko konkurować ze strategią naukową a militarna zostaje zepchnięta na dalszy plan. Patrząc z perspektywy gry 3 osobowej nie mógłbym z czystym sumieniem polecić tego dodatku. Za to 4+ jak najbardziej. To świetny dodatek ale jego mechaniki zaczynają działać tak jak trzeba dopiero od 4 graczy.
Trochę się rozpisałem, ale wiem że wiele osób uważa że 7CŚ jest najlepsze właśnie w trybie 3 osobowym, ponieważ gra się robi dużo bardzie strategiczna i mniej zależna od szczęścia. Tutaj dodatek mnie niestety rozczarował. Myślę że to cenna uwaga dla graczy którzy chcieliby go kupić tylko do gry w tej opcji, 70 zł jednak nie chodzi piechotą.
Twój post dobrze podsumowuje i moje odczucia co do strategii naukowej, została bardzo ale to bardzo dopakowana przez dodatki.
Jakiś czas temu mieliśmy grę 3 osobową w której 2 graczy zebrał odpowiednio 3 i 2 komplety naukowe. To + ogólnie dobra gra sprawiły że zajęli 1 i 2 miejsce. Gracz "nienaukowy" starał się jak mógł ale niewiele mógł zrobić. W grze były dostępne następujące karty:
3 liderów naukowych ze "znaczkami"
2 maski
Gildia Naukowców
W podstawce ledwo starcza zielonych kart dla jednego gracza (przy 3-4 osobach).
Jakoś nie lubię rezygnować z części dodatku, szczególnie tak małego jak Miasta, toż to przecież ledwo 27 czarnych kart. Już wystarczająco boli że karty dla 6-7 graczy z podstawki pewnie nigdy nie ujrzą światła dziennego a i te dla 5 rzadko mają taką przyjemność.Jest faktem, że niektóre karty dają silniejszy bonus niż inne. Lecz jednym z uroków obu dodatków jest to, że można sobie odrzucać część kart, dalej zachowując spory element niepewności.
Niestety z Miastami jakoś nie miałem przyjemności grać we dwójkę, za to z Liderami sporo i też z mam mieszane uczucia.Właśnie wczoraj doszliśmy do wniosku (po przeanalizowaniu ostatnich kilku partii), że w grze dwuosobowej trzeba koniecznie usunąć karty kopiowania zielonych. Wraz z licznymi zielonymi liderami, dają one zbyt duże możliwości.
Bardzo często zdarzało się że jeden gracz dostał dużo lepsza rękę liderów od drugiego, co na starcie już dawało naprawdę istotną przewagę. Bardzo brakowało trzeciego gracza który odfiltrowałby by karty zanim wrócą spowrotem do pierwotnego właściciela.
W grze 3+ wszyscy gracze pilnują żeby któryś z nich nie zyskał za dużej przewagi. Natomiast grając we 2 ciężko jest zniwelować początkową przewagę jednego z graczy (a liderzy mogą sprawić że ta przewaga będzie naprawdę duża).
I tak przestaliśmy grać w 7CŚ we 2, bo bez dodatku jakoś tak łyso a z dodatkiem raczej słabo z balansem.
Liderzy + Miasta działają świetnie na 4-5 osób i wszystkie nowe mechaniki pokazują swoje pazurki, ale nie zmieniają drastycznie gry. Natomiast na 3 osoby zaczynają się schody:
1. Dyplomacja jest delikatnie mówiąc przegięta, przy 3 graczach karty dyplomacji mogą dać ogromna ilość punktów* w stosunku do poniesionych kosztów:
I era: 4 punktów za 1 surowiec
II era: 7 punktów za 2 surowce
III era: 10 punktów za 3 surowce
To lekkie przegięcie...
* -zakładając ze chociaż jeden z przeciwników zainwestuje w militaria.
2. Czarne karty militarne są mało użyteczne, są drogie a w grze na 3 osoby kasy jest po prostu mało. Do tego dyplomacja przeciwnika może zmarnować 50% inwestycji.
3. Maski - już samo prawdopodobieństwo że mogą być w grze sprawia że nauka jest prawie pewną opcją. Przy grze na 3, jeśli 2 graczy zdecyduje się iść w naukę to na pewno będą sąsiadami. W takiej sytuacji maski również uznałbym za trochę przegięte.
4. Karty powodujące stratę pieniędzy - mój ulubiony aspekt dodatku, niestety im mniej graczy tym gorzej on działa, moim zdaniem. Mechanika występuje na czarnych kartach, 1 gildii i kilku planszach. Jeśli tylko 2-3 takie efekty wejdą do gry to raczej łatwo się przed nimi obronić i nikt nie jest zmuszony do brania negatywnych punktów.
5. Nowi liderzy, którzy maja na celu wspierać czarne karty, wypadają bardzo słabo w opcji na 3. Po pierwsze, jest ich niewiele. Po drugie, czarne karty nie tworzą razem jakiejś konkretnej strategi. Po trzecie, niektóre wykluczają się nawzajem. Do sensownego wykorzystania tych liderów potrzebny jest większy wybór czarnych kart.
6. Z jednej strony mała ilość, a przy tym duża różnorodność i wysokie koszty wielu czarnych sprawią że spośród 9 dostępnych zagrane mogą zostać tylko 3-4 a reszta wyląduje w odrzuconych. Wiele z czarnych jest użytecznych tylko w specyficznych sytuacjach albo są po prostu za drogie.
Pisze to na podstawie ok. 50 partii z obydwoma dodatkami ( 20+ we 3, 20+ we 4, około 10 w 5).
Można sobie pomyśleć że tak sobie narzekam i jadę po miastach z góry na dół. Niestety po pierwszym zauroczeniu, z czasem, zaczęły wychodzi na jaw dosyć spore jego wady w trybie 3-osobowym. Wszystkie 3 nowe mechaniki, które są sercem dodatku słabo się skalują w grze 3-osobowej. Prowadzi to do sytuacji w której ciężko konkurować ze strategią naukową a militarna zostaje zepchnięta na dalszy plan. Patrząc z perspektywy gry 3 osobowej nie mógłbym z czystym sumieniem polecić tego dodatku. Za to 4+ jak najbardziej. To świetny dodatek ale jego mechaniki zaczynają działać tak jak trzeba dopiero od 4 graczy.
Trochę się rozpisałem, ale wiem że wiele osób uważa że 7CŚ jest najlepsze właśnie w trybie 3 osobowym, ponieważ gra się robi dużo bardzie strategiczna i mniej zależna od szczęścia. Tutaj dodatek mnie niestety rozczarował. Myślę że to cenna uwaga dla graczy którzy chcieliby go kupić tylko do gry w tej opcji, 70 zł jednak nie chodzi piechotą.
- Legun
- Posty: 1853
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 204 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Na bardzo tu pomogła zmiana sposobu wybierania kart. Każdy zaczyna z 5 liderami:Reid666 pisze: Niestety z Miastami jakoś nie miałem przyjemności grać we dwójkę, za to z Liderami sporo i też z mam mieszane uczucia.
- jednego sobie zostawia
- jednego odrzuca
- trzech przekazuje dalej
- do trzech otrzymanych dobiera sobie jednego ze stosu i tak dalej
Tą metodą można się pozbyć liderów pasujących do cudu/strategii przeciwnika a ogląda się w sumie ośmiu, co już daje sporą szansę na znalezienie czegoś ciekawego.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- pan_satyros
- Posty: 6161
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 688 times
- Been thanked: 522 times
- Kontakt:
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Czy oba dodatki prezentują podobny poziom, czy też lepiej w pierwszej kolejności kupić konkretny z nich?
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- Reid666
- Posty: 318
- Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
- Lokalizacja: Skawina / Kraków
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Moje skromne zdanie:
Liderzy - 40 nowych kart, 1 plansza - wnosi do gry zdecydowanie więcej niż Miasta, jedyne minusy to fakt że jest więcej nowych symboli do opanowania niż w Miastach i bardziej wydłuża rozgrywkę. Dochodzi dodatkowa fazowa wyboru liderów na początku a to z kolei wprowadza element planowania długofalowego. Karty liderów mogą mieć spory wpływ na wynik końcowy, złożoność gry trochę wzrasta.
Miasta - 30 kart, 2 plansze + 6 liderów - ten dodatek to bardziej "więcej tego samego" co w podstawce. Kilka nowych symboli i mechanik, rośnie interakcja pomiędzy graczami. Nowe karty nie mają jednak aż tak dużego wpływu na rozgrywkę jak Liderzy (wyjątkiem jest układ 2-3 osobowy). Za to bardzo prosto się integruje, nowe karty wtasowujemy w talie poszczególnych er i rozdajemy o jedną więcej. Zdecydowanie bardziej lekkostrawny niż Liderzy, czas gry pozostaje praktycznie bez zmian ( dodatkowe 3-5 min.)
Dla mnie, Liderzy > Miasta. Ale i tak warto mieć oba
Liderzy - 40 nowych kart, 1 plansza - wnosi do gry zdecydowanie więcej niż Miasta, jedyne minusy to fakt że jest więcej nowych symboli do opanowania niż w Miastach i bardziej wydłuża rozgrywkę. Dochodzi dodatkowa fazowa wyboru liderów na początku a to z kolei wprowadza element planowania długofalowego. Karty liderów mogą mieć spory wpływ na wynik końcowy, złożoność gry trochę wzrasta.
Miasta - 30 kart, 2 plansze + 6 liderów - ten dodatek to bardziej "więcej tego samego" co w podstawce. Kilka nowych symboli i mechanik, rośnie interakcja pomiędzy graczami. Nowe karty nie mają jednak aż tak dużego wpływu na rozgrywkę jak Liderzy (wyjątkiem jest układ 2-3 osobowy). Za to bardzo prosto się integruje, nowe karty wtasowujemy w talie poszczególnych er i rozdajemy o jedną więcej. Zdecydowanie bardziej lekkostrawny niż Liderzy, czas gry pozostaje praktycznie bez zmian ( dodatkowe 3-5 min.)
Dla mnie, Liderzy > Miasta. Ale i tak warto mieć oba

- jax
- Posty: 8140
- Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 97 times
- Been thanked: 258 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Na rebelu juz zapowiedź Wonder Packa - 4 nowe cudy (w tym znany już Manneken Pis).
Super
Pojawia się kilka nowych opcji: mumifikacja liderów, budowa etapów cudu nie w kolejności czy punktowanie etapu w zalezności jakiego koloru kartę w tym celu zużyliśmy.
Must buy:)
Super

Pojawia się kilka nowych opcji: mumifikacja liderów, budowa etapów cudu nie w kolejności czy punktowanie etapu w zalezności jakiego koloru kartę w tym celu zużyliśmy.
Must buy:)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: 7 Wonders / 7 Cudów Świata
Super! Tylko, że najpierw muszę nadrobić zaległości, bo jeszcze nie mam drugiego dodatkujax pisze:Na rebelu juz zapowiedź Wonder Packa - 4 nowe cudy (w tym znany już Manneken Pis).
Super
Pojawia się kilka nowych opcji: mumifikacja liderów, budowa etapów cudu nie w kolejności czy punktowanie etapu w zalezności jakiego koloru kartę w tym celu zużyliśmy.
Must buy:)
