Nemesis - pytania o zasady.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
cCAMILOOo
Posty: 58
Rejestracja: 18 sty 2016, 14:12
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Re: Nemesis (Adam Kwapiński)

Post autor: cCAMILOOo »

Witam. Jeśli jestem z intruzem w zwarciu i zmuszam go do wycofania się przez korytarz z zamkniętymi drzwiami to wycofuje się do sąsiedniego pomieszczenia czy niszczy drzwi?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis (Adam Kwapiński)

Post autor: Hardkor »

cCAMILOOo pisze: 24 cze 2020, 13:30 Witam. Jeśli jestem z intruzem w zwarciu i zmuszam go do wycofania się przez korytarz z zamkniętymi drzwiami to wycofuje się do sąsiedniego pomieszczenia czy niszczy drzwi?
Niszczy drzwi
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: DarkSide »

Po kolejnej rozgrywce 3 wątpliwości:

1. Inni gracze spasowali, a został 1 gracz który w tym momencie robi tyle akcji ile będzie chciał - to jest oczywiste. Jeśli ten gracz we wszystkich akcjach kończy w pomieszczeniu z pożarem to:
- jeśli wykonał 1 lub 2 akcje i spasował, to dostaje 1 ranę powierzchowną
- ale jeśli chciałby wykonać 3 lub 4 akcje to dostałby już 2 rany powierzchowne (jedną po pierwszych dwóch akcjach i kolejną po kolejnych)
- no a jak chce 5 lub 6 akcji, to analogicznie pierwsza rana po 2 akcjach, druga rana po czwartej, a trzecia na końcu.
czy tak?

2. Jeśli w wyniku dociągu z woreczka wychodzi figurka larwy na plansze, a potem ta larwa ginie, to czy żeton wraca do woreczka? W ogóle czy po ubiciu Intruza, zdjęciu jego figurki i wstawienia zwłok Intruza wyciągnięty żeton, który wywołał go na planszę wraca do woreczka?

3. Postać "Zwiadowca" posiada kartę akcji "Rozpoznanie" o koszcie 1.
"Przejdź do dowolnego sąsiedniego pomieszczenia bez wykonywania rzutu na szmery"
Czyli ta akcja kosztuje mnie 2 karty tyle co ostrożny ruch. Co prawda napisali na karcie tylko o braku rzutu na szmery ale jak rozumiem po zagraniu tej karty również nie dokładamy znacznika szmerów gdzie chcemy, tak jak to ma miejsce przy akcji "ostrożny ruch". Odczytuje to tak, że ta karta daje ruch bezszmerowy inaczej nie ma sensu.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: lotheg »

DarkSide pisze: 24 cze 2020, 14:43 Po kolejnej rozgrywce 3 wątpliwości:

1. Inni gracze spasowali, a został 1 gracz który w tym momencie robi tyle akcji ile będzie chciał - to jest oczywiste. Jeśli ten gracz we wszystkich akcjach kończy w pomieszczeniu z pożarem to:
- jeśli wykonał 1 lub 2 akcje i spasował, to dostaje 1 ranę powierzchowną
- ale jeśli chciałby wykonać 3 lub 4 akcje to dostałby już 2 rany powierzchowne (jedną po pierwszych dwóch akcjach i kolejną po kolejnych)
- no a jak chce 5 lub 6 akcji, to analogicznie pierwsza rana po 2 akcjach, druga rana po czwartej, a trzecia na końcu.
czy tak?

2. Jeśli w wyniku dociągu z woreczka wychodzi figurka larwy na plansze, a potem ta larwa ginie, to czy żeton wraca do woreczka? W ogóle czy po ubiciu Intruza, zdjęciu jego figurki i wstawienia zwłok Intruza wyciągnięty żeton, który wywołał go na planszę wraca do woreczka?

3. Postać "Zwiadowca" posiada kartę akcji "Rozpoznanie" o koszcie 1.
"Przejdź do dowolnego sąsiedniego pomieszczenia bez wykonywania rzutu na szmery"
Czyli ta akcja kosztuje mnie 2 karty tyle co ostrożny ruch. Co prawda napisali na karcie tylko o braku rzutu na szmery ale jak rozumiem po zagraniu tej karty również nie dokładamy znacznika szmerów gdzie chcemy, tak jak to ma miejsce przy akcji "ostrożny ruch". Odczytuje to tak, że ta karta daje ruch bezszmerowy inaczej nie ma sensu.
1. Tak.
2. Wypada. Woreczek symbolizuje kolonię obcych. Jak któregoś z nich eliminujesz to zmniejszasz liczebność kolonii :)
3. Tak, w ogóle nie dokładasz.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
AbramsPl
Posty: 50
Rejestracja: 17 sie 2015, 17:59
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: AbramsPl »

Darkstorm pisze: 24 sie 2019, 14:01 1. Taką sytuację dziś mieliśmy. Graliśmy na 2 postacie. Jedna z postaci się bezpiecznie zahibernowała a druga miała za cel umieścić się w kapsule. Kapsuły jak wiadomo zamknięte. Po eksploracji całego statku okazało się, że nie wylosowaliśmy pomieszczenia, które otwiera kapsuły. Autodestrukcji nie można było uruchomić bo jedna postać hibernowała. Zabić nikogo nie można bo postać hibernuje:)
Czy w takiej sytuacji jedyna możliwość to szukanie w czerwonej talii przedmiotów jedynej karty, która otwiera kapsułę, czy też jest jeszcze jakaś inna możliwość otwarcia kapsuł?
1. Nie ma takiej możliwości w grze by nie było pomieszczeń odpowiadających za kapsuły ratunkowe ( A i B ). Te kafelki są z nr1 i one wszystkie trafiają do gry. Kafelki nr2 niewystępują wszystkie.
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: lotheg »

AbramsPl pisze: 29 cze 2020, 08:59
Darkstorm pisze: 24 sie 2019, 14:01 1. Taką sytuację dziś mieliśmy. Graliśmy na 2 postacie. Jedna z postaci się bezpiecznie zahibernowała a druga miała za cel umieścić się w kapsule. Kapsuły jak wiadomo zamknięte. Po eksploracji całego statku okazało się, że nie wylosowaliśmy pomieszczenia, które otwiera kapsuły. Autodestrukcji nie można było uruchomić bo jedna postać hibernowała. Zabić nikogo nie można bo postać hibernuje:)
Czy w takiej sytuacji jedyna możliwość to szukanie w czerwonej talii przedmiotów jedynej karty, która otwiera kapsułę, czy też jest jeszcze jakaś inna możliwość otwarcia kapsuł?
1. Nie ma takiej możliwości w grze by nie było pomieszczeń odpowiadających za kapsuły ratunkowe ( A i B ). Te kafelki są z nr1 i one wszystkie trafiają do gry. Kafelki nr2 niewystępują wszystkie.
Ale w tych pomieszczeniach nie otwierasz kapsuł tylko do nich wsiadasz. Do otwierania jest pomieszczenie, które nie zawsze wyjdzie.

Odpowiadając na pytanie: tak, jedyny sposób to niestety przedmiot.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: DarkSide »

lotheg pisze: 29 cze 2020, 09:54 Ale w tych pomieszczeniach nie otwierasz kapsuł tylko do nich wsiadasz. Do otwierania jest pomieszczenie, które nie zawsze wyjdzie.

Odpowiadając na pytanie: tak, jedyny sposób to niestety przedmiot.
Można jeszcze odpalić autodestrukcję i w pomieszczeniu prowadzącym do kapsuł czekać aż odliczanie zejdzie do 3 rund do eksplozji, wtedy następuje automatyczne otwarcie wszystkich kapsuł.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: lotheg »

DarkSide pisze: 29 cze 2020, 10:41
lotheg pisze: 29 cze 2020, 09:54 Ale w tych pomieszczeniach nie otwierasz kapsuł tylko do nich wsiadasz. Do otwierania jest pomieszczenie, które nie zawsze wyjdzie.

Odpowiadając na pytanie: tak, jedyny sposób to niestety przedmiot.
Można jeszcze odpalić autodestrukcję i w pomieszczeniu prowadzącym do kapsuł czekać aż odliczanie zejdzie do 3 rund do eksplozji, wtedy następuje automatyczne otwarcie wszystkich kapsuł.
Nie możesz włączyć autodestrukcji jak ktoś jest zahibernowany.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 878
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 304 times
Been thanked: 303 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

DarkSide pisze: 23 cze 2020, 01:192.1 Czy ten żeton "Dorosłego osobnika" (wylosowany przed chwilą) który nakazał wszystkim wykonać rzuty na szmery wrzucany jest do woreczka przed tym losowaniem, czy do niego wraca po ewentualnym rozpatrzeniu całego spotkania z Intruzem?
Moim zdaniem to drugie bo wciąż trwa rozstrzyganie rzutu na szmery, a ten żeton ma wrócić po całym rozstrzygnięciu.
Ja wrzucam przed rzutami. Mając ostatniego dorosłego obcego w worku jak go się wyjmie nie ma opcji już go wylosować. Sytuacja mało prawdopodobna ale możliwa. Nie do końca podoba mi się sprzęgnięcie etapu kolonia intruzów z losowaniem z worka jakiego intruza spotkaliśmy, ale rozumiem, że to musi być tak zrobione, żeby status quo egzystencji obcego na statku była zachowany (1 worek jako pula obcego). Dla mnie worek to jest jakby coś na wzór gniazda, gdzie obcy ewoluują i wpakowanie tam zasady rzucania na szmery jest dla mnie trochę bez sensu. Od tego, czy obcy wylezie powinien być etap rzucania na szmery. Jeszcze mogę zrozumieć, że losując reproduktora musimy rzucić na szmery na etapie kolonii intruzów, ale przy żetonie obcego robi się tak, że jeszcze gra się nie rozkręci, a już 3 biega po planszy bo żetonów obcego jest sporo w worku. Wg. mnie można było zrobić to trochę inaczej.

Druga sprawa z tym rzucaniem - "Za każdym razem, gdy postać i intruz są w tym samym pomieszczeniu, zostają zaangażowani w walkę." - z instrukcji. I ponownie z instrukcji, ale z działu kolonia intruzów - "Jeśli postać gracza jest zaangażowana w walkę z intruzem, gracz nie wykonuje rzutu na szmery.". Zatem dla mnie pozostałe postacie będące w pomieszczeniu z intruzem są jakoby zaangażowane w walkę (w myśl pierwszej reguły) mimo, iż obcy de facto atakuje postać, która go wywołała rzutem na szmery. No i nie rzucają już na szmery. BTW obcego nie da się zabić na etapie kolonii bo to faza intruzów.
AbramsPl
Posty: 50
Rejestracja: 17 sie 2015, 17:59
Has thanked: 8 times
Been thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: AbramsPl »

lotheg pisze: 29 cze 2020, 09:54
AbramsPl pisze: 29 cze 2020, 08:59
Darkstorm pisze: 24 sie 2019, 14:01 1. Taką sytuację dziś mieliśmy. Graliśmy na 2 postacie. Jedna z postaci się bezpiecznie zahibernowała a druga miała za cel umieścić się w kapsule. Kapsuły jak wiadomo zamknięte. Po eksploracji całego statku okazało się, że nie wylosowaliśmy pomieszczenia, które otwiera kapsuły. Autodestrukcji nie można było uruchomić bo jedna postać hibernowała. Zabić nikogo nie można bo postać hibernuje:)
Czy w takiej sytuacji jedyna możliwość to szukanie w czerwonej talii przedmiotów jedynej karty, która otwiera kapsułę, czy też jest jeszcze jakaś inna możliwość otwarcia kapsuł?
1. Nie ma takiej możliwości w grze by nie było pomieszczeń odpowiadających za kapsuły ratunkowe ( A i B ). Te kafelki są z nr1 i one wszystkie trafiają do gry. Kafelki nr2 niewystępują wszystkie.
Ale w tych pomieszczeniach nie otwierasz kapsuł tylko do nich wsiadasz. Do otwierania jest pomieszczenie, które nie zawsze wyjdzie.
Zgadza się. Mój błąd. Przepraszam.
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: DarkSide »

Kolejna rozgrywka i kolejne pierdołowate wątpliwości :mrgreen:

1. Pomieszczenie ze śluzem. Napisane jest, że gdy postać wchodzi do tego pomieszczenia to pokrywa ją śluz. Co jednak jeśli postać już stoi w tym pomieszczeniu, jest pokryta śluzem i użyje przedmiotu "Ubranie", które pozwala pozbyć się śluzu. Czy momentalnie znowu pokrywa się śluzem czy jednak już nie? Czy polska wersja ma niefortunny opis, gdzie użyto słowa "wchodzi", a de facto autorowi chodziło o to, że każdy kto jest w tym pomieszczenie tak jakby cały czas jest okrywany śluzem i dopiero opuszczenie tegoż, pozwala na pozbycie się śluzu? My graliśmy na permanentną cechę tego pomieszczenia i dopiero po opuszczeniu go można było się pozbyć śluzu. Może ktoś ma dostęp do innej wersji językowej i tam jest lepiej to opisane. :roll:

2. W pomieszczeniu jest 2 graczy. Jeden spasował, a drugi wciąż aktywny. Czy ten aktywny może zainicjować akcję "Handel" i wymieniać się z graczem, który spasował? My graliśmy, że nie można tak, bo jednak gracz spasował, ale czy jest gdzieś ustęp jednoznacznie na to wskazujący?

3. Przedmiot osobisty Naukowca "Holokomputer". Pozwala na zdalne wykorzystywanie z dowolnego miejsca akcji pomieszczeń z ikoną komputera. Czyli można w ten sposób zbadać słabości Intruza, bo Laboratorium ma ikonę komputera, czy tak?

4. Czy "Ogień zaporowy" działa na wszystkich Intruzów w danym pomieszczeniu, czy tylko na jednego?

5. Gdy otrzymujemy Głęboką Ranę "Dłoń" (płacimy więcej o jeden za użycie przedmiotu), to nie wpływa to na noszenie ciężkich przedmiotów? Zakładam że bardziej tu chodzi o utratę zwinności manualnej, co nie przeszkadza w "prymitywnym" niesieniu przedmiotów i używaniu broni. :wink:
Ostatnio zmieniony 06 lip 2020, 09:52 przez DarkSide, łącznie zmieniany 1 raz.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: lotheg »

DarkSide pisze: 06 lip 2020, 08:45 Kolejna rozgrywka i kolejne pierdołowate wątpliwości :mrgreen:

1. Pomieszczenie ze śluzem. Napisane jest, że gdy postać wchodzi do tego pomieszczenia to pokrywa je śluz. Co jednak jeśli postać już stoi w tym pomieszczeniu, jest pokryta śluzem i użyje przedmiotu "Ubranie", które pozwala pozbyć się śluzu. Czy momentalnie znowu pokrywa się śluzem czy jednak już nie? Czy polska wersja ma niefortunny opis, gdzie użyto słowa "wchodzi", a de facto autorowi chodziło o to, że każdy kto jest w tym pomieszczenie tak jakby cały czas jest okrywany śluzem i dopiero opuszczenie tegoż, pozwala na pozbycie się śluzu? My graliśmy na permanentną cechę tego pomieszczenia i dopiero po opuszczeniu go można było się pozbyć śluzu. Może ktoś ma dostęp do innej wersji językowej i tam jest lepiej to opisane. :roll:

2. W pomieszczeniu jest 2 graczy. Jeden spasował, a drugi wciąż aktywny. Czy ten aktywny może zainicjować akcję "Handel" i wymieniać się z graczem, który spasował? My graliśmy, że nie można tak, bo jednak gracz spasował, ale czy jest gdzieś ustęp jednoznacznie na to wskazujący?

3. Przedmiot osobisty Naukowca "Holokomputer". Pozwala na zdalne wykorzystywanie z dowolnego miejsca akcji pomieszczeń z ikoną komputera. Czyli można w ten sposób zbadać słabości Intruza, bo Laboratorium ma ikonę komputera, czy tak?

4. Czy "Ogień zaporowy" działa na wszystkich Intruzów w danym pomieszczeniu, czy tylko na jednego?

5. Gdy otrzymujemy Głęboką Ranę "Dłoń" (płacimy więcej o jeden za użycie przedmiotu), to nie wpływa to na noszenie ciężkich przedmiotów? Zakładam że bardziej tu chodzi o utratę zwinności manualnej, co nie przeszkadza w "prymitywnym" niesieniu przedmiotów i używaniu broni. :wink:
1. W angielskiej instrukcji też jest "when you enter...", więc wychodzi na to, że tylko wchodząc.
2. Wg mnie można handlować. Tylko gracz rozpoczynający handel musi mieć na to akcję.
3. Wydaje mi się, że jest dokładnie tak jak piszesz tylko chyba holokomputer jest jednorazowy?
4. Na wszystkich.
5. Skoro nie jest napisane, że na to wpływa to po co sobie komplikować? ;)
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

DarkSide pisze: 06 lip 2020, 08:45 Kolejna rozgrywka i kolejne pierdołowate wątpliwości :mrgreen:

1. Pomieszczenie ze śluzem. Napisane jest, że gdy postać wchodzi do tego pomieszczenia to pokrywa ją śluz. Co jednak jeśli postać już stoi w tym pomieszczeniu, jest pokryta śluzem i użyje przedmiotu "Ubranie", które pozwala pozbyć się śluzu. Czy momentalnie znowu pokrywa się śluzem czy jednak już nie? Czy polska wersja ma niefortunny opis, gdzie użyto słowa "wchodzi", a de facto autorowi chodziło o to, że każdy kto jest w tym pomieszczenie tak jakby cały czas jest okrywany śluzem i dopiero opuszczenie tegoż, pozwala na pozbycie się śluzu? My graliśmy na permanentną cechę tego pomieszczenia i dopiero po opuszczeniu go można było się pozbyć śluzu. Może ktoś ma dostęp do innej wersji językowej i tam jest lepiej to opisane. :roll:

2. W pomieszczeniu jest 2 graczy. Jeden spasował, a drugi wciąż aktywny. Czy ten aktywny może zainicjować akcję "Handel" i wymieniać się z graczem, który spasował? My graliśmy, że nie można tak, bo jednak gracz spasował, ale czy jest gdzieś ustęp jednoznacznie na to wskazujący?

3. Przedmiot osobisty Naukowca "Holokomputer". Pozwala na zdalne wykorzystywanie z dowolnego miejsca akcji pomieszczeń z ikoną komputera. Czyli można w ten sposób zbadać słabości Intruza, bo Laboratorium ma ikonę komputera, czy tak?

4. Czy "Ogień zaporowy" działa na wszystkich Intruzów w danym pomieszczeniu, czy tylko na jednego?

5. Gdy otrzymujemy Głęboką Ranę "Dłoń" (płacimy więcej o jeden za użycie przedmiotu), to nie wpływa to na noszenie ciężkich przedmiotów? Zakładam że bardziej tu chodzi o utratę zwinności manualnej, co nie przeszkadza w "prymitywnym" niesieniu przedmiotów i używaniu broni. :wink:
Kolega w miare wyjasnił poza 3. Nie możesz skorzystać z laboratorium, bo w jego opisie jest, że przedmiot musi fizycznie się w nim znajdować. Czyli mając jajo przy sobie i będąc w pokoju z PC nie możesz zbadać jaja w laboratorium, ale jeśli jajo leży na ziemi w laboratorium to już mozesz
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3039
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 578 times
Been thanked: 239 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: DarkSide »

Dzięki za pełne rozjaśnienie dziwnych sytuacji na planszy :D Poniżej już chyba ostatnie i bardziej z myślą o innych osobach szukających odpowiedzi na swoje wątpliwości:

1a) Wiadomo, że jeśli ktoś się zahibernował, to nie można odpalić samozniszczenia. Ale w druga stronę można, tak? Czyli odpalone zostało samozniszczenie, ale zahibernować się można (np.: bo inny gracz zadeklarował że w następnej rundzie wyłączy odliczanie).

1b) A co z sytuacją gdy pozostały np: 3 rundy do końca (odpalenie silników i lot zgodny z koordynatami), a ktoś włącza samozniszczenie? Czy po dograniu tych 3 rund zakładamy że gdzieś po drodze "później" nastąpiło to samozniszczenie? Czy może samozniszczenie nie nastąpiło bo odpalenie silników zatrzymało cały proces? Obstawiam że samozniszczenie zostaje zignorowane.

1c) Czyli gdy zostają 3 rundy do końca (lub mniej) to nie ma sensu uruchamianie samozniszczenia? Przy 4-5 rundach do końca ma to o tyle sens, że ktoś może chcieć otworzyć kapsuły ratunkowe w ten sposób.

2) Jeśli gracz wchodzi do nowego pomieszczenia wykonując droższy "ostrożny ruch" i po odkryciu żetonu eksploracji wychodzi "cisza" lub "niebezpieczeństwo", to nie dokłada dodatkowo żetonu szmeru wynikającego z wykonanej akcji (jest to analogiczne do braku rzutu na szmery przy zwykłym ruchu), tak? Zauważyłem że autorzy instrukcji stosują taki skrót myślowy, że jeśli gdzieś jest anulowany rzut na szmery to domyśl się, że przy "ostrożnym ruchu" akcja kładzenia szmerów gdzie chcesz ten jest anulowana. :roll: (podobnie jak z kartą akcji Zwiadowcy o którą dopytywałem kilka postów wcześniej)

3) I chyba już ostatnia klaryfikacja czy na pewno dobrze mamy obcykane zadawanie ran. :mrgreen: Podczas każdorazowego zadawania przez postacie (lub pożar) wszelkich ran Intruzowi dociągamy kartę "Atak Intruza" by sprawdzić punkty życia (lub 2 karty dla Reproduktora/Królowej), ale gdy dociągamy kartę ze strzałką to znaczy że Intruz ucieka. Wówczas dociągamy kartę Wydarzenia by sprawdzić którym korytarzem ucieka (numer w prawym górnym rogu). I tutaj w odróżnieniu do etapu rozpatrywania karty Wydarzenia nie mają znaczenia ikony samych Intruzów u góry karty (mają one znaczenie tylko w fazie ruchu intruzów podczas dociągu wydarzenia). Jeśli w danym korytarzu są zamknięte drzwi, to Intruz je niszczy, ale pozostaje w pomieszczeniu (nieudana ucieczka). Dopóki nie wlezie w korytarze techniczne, to cały czas będąc na planszy zachowuje swoje obrażenia. Czy wszystko poprawnie?


Ciekawostka: Poszukując odpowiedzi na różne moje znaki zapytania na BGG natknąłem się na odpowiedź od samego wydawcy Awaken Realms na wątpliwość jednego z internautów, z czego sam sobie nie zdawałem sprawy. Otóż kartę "przeszkadzajkę" anulującą akcję innego gracza (taki Geis z "Inis" w uniwersum Nemesis) gracz może zagrać nawet jeśli już spasował wcześniej(!) a ma ją na ręce. Oczywiście gdy odpowiednie postacie są w tym samym pomieszczeniu. Nie mieliśmy dotąd takiej sytuacji w rozgrywkach, ale to jedna z tych rzeczy które powinny znaleźć się w instrukcji, gdyż znacząco wpływa to na interakcję między graczami.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -11%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

DarkSide pisze: 06 lip 2020, 19:30 Dzięki za pełne rozjaśnienie dziwnych sytuacji na planszy :D Poniżej już chyba ostatnie i bardziej z myślą o innych osobach szukających odpowiedzi na swoje wątpliwości:

1a) Wiadomo, że jeśli ktoś się zahibernował, to nie można odpalić samozniszczenia. Ale w druga stronę można, tak? Czyli odpalone zostało samozniszczenie, ale zahibernować się można (np.: bo inny gracz zadeklarował że w następnej rundzie wyłączy odliczanie).

1b) A co z sytuacją gdy pozostały np: 3 rundy do końca (odpalenie silników i lot zgodny z koordynatami), a ktoś włącza samozniszczenie? Czy po dograniu tych 3 rund zakładamy że gdzieś po drodze "później" nastąpiło to samozniszczenie? Czy może samozniszczenie nie nastąpiło bo odpalenie silników zatrzymało cały proces? Obstawiam że samozniszczenie zostaje zignorowane.

1c) Czyli gdy zostają 3 rundy do końca (lub mniej) to nie ma sensu uruchamianie samozniszczenia? Przy 4-5 rundach do końca ma to o tyle sens, że ktoś może chcieć otworzyć kapsuły ratunkowe w ten sposób.

2) Jeśli gracz wchodzi do nowego pomieszczenia wykonując droższy "ostrożny ruch" i po odkryciu żetonu eksploracji wychodzi "cisza" lub "niebezpieczeństwo", to nie dokłada dodatkowo żetonu szmeru wynikającego z wykonanej akcji (jest to analogiczne do braku rzutu na szmery przy zwykłym ruchu), tak? Zauważyłem że autorzy instrukcji stosują taki skrót myślowy, że jeśli gdzieś jest anulowany rzut na szmery to domyśl się, że przy "ostrożnym ruchu" akcja kładzenia szmerów gdzie chcesz ten jest anulowana. :roll: (podobnie jak z kartą akcji Zwiadowcy o którą dopytywałem kilka postów wcześniej)

3) I chyba już ostatnia klaryfikacja czy na pewno dobrze mamy obcykane zadawanie ran. :mrgreen: Podczas każdorazowego zadawania przez postacie (lub pożar) wszelkich ran Intruzowi dociągamy kartę "Atak Intruza" by sprawdzić punkty życia (lub 2 karty dla Reproduktora/Królowej), ale gdy dociągamy kartę ze strzałką to znaczy że Intruz ucieka. Wówczas dociągamy kartę Wydarzenia by sprawdzić którym korytarzem ucieka (numer w prawym górnym rogu). I tutaj w odróżnieniu do etapu rozpatrywania karty Wydarzenia nie mają znaczenia ikony samych Intruzów u góry karty (mają one znaczenie tylko w fazie ruchu intruzów podczas dociągu wydarzenia). Jeśli w danym korytarzu są zamknięte drzwi, to Intruz je niszczy, ale pozostaje w pomieszczeniu (nieudana ucieczka). Dopóki nie wlezie w korytarze techniczne, to cały czas będąc na planszy zachowuje swoje obrażenia. Czy wszystko poprawnie?


Ciekawostka: Poszukując odpowiedzi na różne moje znaki zapytania na BGG natknąłem się na odpowiedź od samego wydawcy Awaken Realms na wątpliwość jednego z internautów, z czego sam sobie nie zdawałem sprawy. Otóż kartę "przeszkadzajkę" anulującą akcję innego gracza (taki Geis z "Inis" w uniwersum Nemesis) gracz może zagrać nawet jeśli już spasował wcześniej(!) a ma ją na ręce. Oczywiście gdy odpowiednie postacie są w tym samym pomieszczeniu. Nie mieliśmy dotąd takiej sytuacji w rozgrywkach, ale to jedna z tych rzeczy które powinny znaleźć się w instrukcji, gdyż znacząco wpływa to na interakcję między graczami.
1- "Jeśli skok w nadprzestrzeń ma miejsce podczas aktywnego odliczania
do samozniszczenia, statek uznaje się za zniszczony"

2-z bgg, od AR "The silence/danger effect from an exploration token is treated as a result of noise roll. Therefore, according to fact that using silent movement we replace noise roll with placing a noise marker, it means that in such case we ignore the exploration token and we place a noise marker. We do the same in case of danger effect on exploration token though, so its not always worse ."

3-dobrze gracie
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
pioter123
Posty: 109
Rejestracja: 30 gru 2019, 13:38
Has thanked: 48 times
Been thanked: 10 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: pioter123 »

1. Jesli musimy upuscic ciezki przedmiot startowy (np. rana w ramie) to jest on usuwany z gry? Skoro i tak mozemy podnosic tylko ciezkie obiekty, to nie ma sensu zostawiac go w pomieszczeniu?
2. Jesli musimy upuscic/odrzucic przedmiot osobisty to rowniez jest usuwany z gry?
3. Jesli wyczerpie sie talia przedmiotow to czy nalezy uformowac nowa talie sposrod odrzuconych kart?
Curiosity pisze: 04 kwie 2020, 21:49
osa1908 pisze: 04 kwie 2020, 20:18 Gdy intruz wchodzi na plansze,to co sie robi z zetonem?czy trzeba go odrzucic? czy trzeba go trzymac z boku obok intruza.
Trzymasz z boku, bo jak Intruz zejdzie z planszy (nie zginie, tylko zejdzie, np. ucieknie korytarzami technicznymi) to żeton trafia z powrotem do worka.
Ktory zeton trafia z powrotem do worka?
a) ten sam ktory wprowadzil tego intruza do gry
b) ktorykolwiek z odlozonych na boku
c) ktorykolwiek z pelnej puli zetonow
Nidhogg pisze: 16 sie 2019, 12:54 Jak wsiadasz do kapsuły masz dwie możliwość albo czekasz, albo odpalasz kapsułę, dodatkowo na początku każdej swojej tury możesz zdecydować się ją odpalić. Tak samo możesz ją odpalić gdy ktoś wejdzie do kapsuły ktróą zajmujesz. (instrukcja str. 26)
Poza graniem w kooperacji jaki jest sens czekania na kogos?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

pioter123 pisze: 10 lip 2020, 14:07 1. Jesli musimy upuscic ciezki przedmiot startowy (np. rana w ramie) to jest on usuwany z gry? Skoro i tak mozemy podnosic tylko ciezkie obiekty, to nie ma sensu zostawiac go w pomieszczeniu?
2. Jesli musimy upuscic/odrzucic przedmiot osobisty to rowniez jest usuwany z gry?
3. Jesli wyczerpie sie talia przedmiotow to czy nalezy uformowac nowa talie sposrod odrzuconych kart?
Curiosity pisze: 04 kwie 2020, 21:49
osa1908 pisze: 04 kwie 2020, 20:18 Gdy intruz wchodzi na plansze,to co sie robi z zetonem?czy trzeba go odrzucic? czy trzeba go trzymac z boku obok intruza.
Trzymasz z boku, bo jak Intruz zejdzie z planszy (nie zginie, tylko zejdzie, np. ucieknie korytarzami technicznymi) to żeton trafia z powrotem do worka.
Ktory zeton trafia z powrotem do worka?
a) ten sam ktory wprowadzil tego intruza do gry
b) ktorykolwiek z odlozonych na boku
c) ktorykolwiek z pelnej puli zetonow
Nidhogg pisze: 16 sie 2019, 12:54 Jak wsiadasz do kapsuły masz dwie możliwość albo czekasz, albo odpalasz kapsułę, dodatkowo na początku każdej swojej tury możesz zdecydować się ją odpalić. Tak samo możesz ją odpalić gdy ktoś wejdzie do kapsuły ktróą zajmujesz. (instrukcja str. 26)
Poza graniem w kooperacji jaki jest sens czekania na kogos?
1. Tak jest on usuwany, jedyne ciezkie obiekty jakie moga zostac to jajko i trupy
2.Tak
3.Tak
4. wersja "A", ale chyba i tak to zawsze olewam i biore pierwszy z brzegu

Co do drugiego pytania to wlasnie w kooperacji nie ma to sensu, gdyż muszą wszystkie cele zostać wypełnione i CO NAJMNIEJ jeden gracz przezyc, wiec lepiej wyslac jednego i drugiego zabic niz ryzykowac, ze pojawi się obcy przy wejściu drugiego. W przypadku semi-coop to po pierwsze jest quest, że musisz przeżyć z jedną jeszcze osobą (nie pamietam czy w kapsule, ale tak czy owak czekajac na niego zwiekszasz szanse na wypelnienie questa) oraz no po prostu jestes fair wobec graczy, wiec ci w przyszlosci zaufaja :)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 878
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 304 times
Been thanked: 303 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

3. B. Ja gram, że którykolwiek z puli. Tak to by było trzeba trzymać żeton przy obcym a w sumie jedyne co miałoby to uzasadniać to wartość zaskoczenia z tyłu żetonu i to tylko w przypadku dorosłych i chyba reproduktorów (nie pamiętam czy na obu żetonach są te same czy inne wartości). Larwy mają zawsze 1 i pełzacze chyba też. Królowa jest jedna więc bez różnicy.

Pytanie z innej beczki. Królowa ginie jeśli statek ulega zniszczeniu a nie ma jej na planszy? Zakładam, że tak analogicznie jak w przypadku gniazda.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

KOSHI pisze: 11 lip 2020, 15:10 3. B. Ja gram, że którykolwiek z puli. Tak to by było trzeba trzymać żeton przy obcym a w sumie jedyne co miałoby to uzasadniać to wartość zaskoczenia z tyłu żetonu i to tylko w przypadku dorosłych i chyba reproduktorów (nie pamiętam czy na obu żetonach są te same czy inne wartości). Larwy mają zawsze 1 i pełzacze chyba też. Królowa jest jedna więc bez różnicy.

Pytanie z innej beczki. Królowa ginie jeśli statek ulega zniszczeniu a nie ma jej na planszy? Zakładam, że tak analogicznie jak w przypadku gniazda.
Awaken Realms clarified: "The tokens inside the bag are considered to be on board, so if the ship blows up - they die."
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
piootrj
Posty: 3
Rejestracja: 01 sie 2020, 10:44
Has thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: piootrj »

Czy jeśli w Hibernatorium jest pożar to czy można się w nim nadal zahibernować?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

piootrj pisze: 16 sie 2020, 09:49 Czy jeśli w Hibernatorium jest pożar to czy można się w nim nadal zahibernować?
Tak.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
piootrj
Posty: 3
Rejestracja: 01 sie 2020, 10:44
Has thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: piootrj »

I jeszcze jedna wątpliwość :)

Czy jeśli jest akcja wydarzenia - ogień rozprzestrzenia się z pomieszczenia A do wszystkich z nim sąsiadujących - czy to znaczy, że nawet do tych nie odkrytych jeszcze też? Czy nieodkryte pomijam w tej ackji?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

piootrj pisze: 16 sie 2020, 16:58 I jeszcze jedna wątpliwość :)

Czy jeśli jest akcja wydarzenia - ogień rozprzestrzenia się z pomieszczenia A do wszystkich z nim sąsiadujących - czy to znaczy, że nawet do tych nie odkrytych jeszcze też? Czy nieodkryte pomijam w tej ackji?
Tak, do nieodkrytych też wpada wtedy znacznik ogarnia (w przypadku, gdyby tam był żeton z ogniem to nie dokładasz już ognia, bo nie może być 2x)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4549
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1372 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

Mógłby ktoś przypomnieć sposoby usuwania kart skażenia z decku oraz co ważniejsze opisać procedury przy każdej z nich? Na pewno pamiętam że odpoczynek i prysznic, ale z chęcią bym sobie przypomnial, bo raczej olewamy to ze znajomymi grając, a może trzeba się właśnie na tym mocniej skupić.

Oraz jeszcze jedno pytanie: przy wydarzeniach najpierw sprawdzamy tekst, a potem ruszany intruderow czy odwrotnie? Jest to gdzieś określone?
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
addekk
Posty: 642
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:54
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 44 times
Been thanked: 103 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: addekk »

Hardkor pisze: 21 sie 2020, 02:19 Mógłby ktoś przypomnieć sposoby usuwania kart skażenia z decku oraz co ważniejsze opisać procedury przy każdej z nich? Na pewno pamiętam że odpoczynek i prysznic, ale z chęcią bym sobie przypomnial, bo raczej olewamy to ze znajomymi grając, a może trzeba się właśnie na tym mocniej skupić.

Oraz jeszcze jedno pytanie: przy wydarzeniach najpierw sprawdzamy tekst, a potem ruszany intruderow czy odwrotnie? Jest to gdzieś określone?
1. Odpoczynek
Skanujesz rękę
- niezarażona usuwasz
Zarażona larwa ląduje na tacce gracza / druga larwa umierasz (procedura z tyłu skanera)
2. Któraś z zielonych dwójek pozwalała na to samo tylko leczyła powierzchowna ranę chyba kantyna.
Prysznice usuwają sluz plus jak wyżej.
3. Komora dekontaminacyjna.
Skanujesz wszystkie karty
Dostajesz jedna powierzchowna ranę
Usuwasz wszystkie zarażone
Pasujesz
Btw masz w pudełku 2 duże kartki z opisem pomieszczeń.
Usunąć jeszcze możesz na pewną karta alkohol zarażona bądź nie. Zarażona wymieniasz na kolejną niezarażona usuwasz.
Apropo drugiego pytania najpierw przemieszczenia potem tekst.

Apropo usuwania kart skażenia to wszystko zależy od tego w jak glebokiej d. jesteśmy i ile tych kart mamy.
Z własnego doświadczenia wiem że jak ma się jedna kartę skażenia i larwe/ 1-3 karty skażenia i idzie się szukać samemu komory dekontaminacyjnej to można tylko wpakować się w większe kłopoty.
Z drugiej strony jak jest się blisko śmierci to chyba też szkoda ruchu na skan chyba że mamy dużo skażeń i zawsze jakiś się pozbędziemy. A mając 5-6 kart skażenia praktycznie zawsze jedna będzie zarażona więc nie ma znaczenia czy masz larwe na tacce czy nie (nie licząc jednej karty wydarzeń która zabija posiadacza larwy).
Nemesis to nie jest gra optymalizacyjna i nigdy nie ma jedynego słusznego wyboru.
Weźże chodźże grać BGG
ODPOWIEDZ