The Lord of the Rings / Władca Pierścieni LCG - zasady, pytania, wątpliwości
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Czy jeśli w trakcie testu zwarcia więcej niż jeden wróg ma "najwyższy koszt zwarcia równy lub niższy" od mojego poziomu zagrożenia, to wybieram sobie spośród nich jednego, który wchodzi ze mną w zwarcie? Czy też wszyscy tacy wrogowie wchodzą ze mną w zwarcie?
W regule nie widzę nic na ten temat, przekopałem FAQ i też nic. Przykład w instrukcji zakłada oczywiście, że każdy wróg ma inny koszt zwarcia - bo po co graczowi ułatwiać życie?
W regule nie widzę nic na ten temat, przekopałem FAQ i też nic. Przykład w instrukcji zakłada oczywiście, że każdy wróg ma inny koszt zwarcia - bo po co graczowi ułatwiać życie?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Jeżeli grasz solo to wszyscy tacy wrogowie (o koszcie zwarcia niższym niż Twój poziom zagrożenia) wchodzą z Tobą w zwarcie.
Przy większej ilości graczy staje się istotne z kim wejdą w zwarcie - ogólna zasada, która to pomaga tutaj brzmi: jeżeli jakieś efekty zachodzą jednocześnie (tutaj równy poziom zwarcia) to pierwszy gracz wybiera w jakiej kolejności zostaną rozpatrzone.
Przy większej ilości graczy staje się istotne z kim wejdą w zwarcie - ogólna zasada, która to pomaga tutaj brzmi: jeżeli jakieś efekty zachodzą jednocześnie (tutaj równy poziom zwarcia) to pierwszy gracz wybiera w jakiej kolejności zostaną rozpatrzone.
Kolekcja na BGG, sprzedam
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
Jestem (współ)autorem: Bitwa pod Grunwaldem, Ora et Labora, Proch i Stal, Metallum
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Dzięki.
Czyli w każdym teście (bo gracz może ich przejść kilka) gracz wchodzi w zwarcie z TYLKO JEDNYM wrogiem. Przepraszam za namolność, ale czy to jest gdzieś napisane w instrukcji albo FAQ-u?
Czyli w każdym teście (bo gracz może ich przejść kilka) gracz wchodzi w zwarcie z TYLKO JEDNYM wrogiem. Przepraszam za namolność, ale czy to jest gdzieś napisane w instrukcji albo FAQ-u?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- zioombel
- Posty: 1149
- Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
- Lokalizacja: Wołomin
- Has thanked: 202 times
- Been thanked: 98 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Może wejść w zawarcie z jednym wrogiem dobrowolnie a później zaczynają się testy zwarcia i wchodzą pozostali wrogowie wg zasad testu zwarcia.
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 92 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Jest to w instrukcji (gdzieś ). Testy zwarcia robi się po kolei dla każdego gracza, rozpatrując potwory od najwyższego kosztu do najniższego. Jeżeli gracz zda test i wejdzie w zwarcie z potworem, test od razu wykonuje kolejny gracz itd. aż w strefie przeciwności pozostaną potwory, które nie mogą z nikim wejść w zwarcie.
Przykład:
dwóch graczy, 4 potwory
gracz 1. poziom zagrożenia 30
gracz 2. poziom 24
potwór A poziom 32
potwór B poziom 27
potrór C poziom 25
potwór D poziom 13
I. Gracz 1. rozpatruje zwarcie:
z A nie wchodzi.
z B wchodzi.
II. Gracz 2.:
z A nie wchodzi
z C nie wchodzi
z D wchodzi.
III. ponownie gracz 1.:
z A nie wchodzi
z C wchodzi
i tak mamy sytuację, gdzie gracz 1. wszedł w zwarcie z dwoma potworami, gracz 2. z jednym. W strefie przeciwności pozostał potwór A.
Przykład:
dwóch graczy, 4 potwory
gracz 1. poziom zagrożenia 30
gracz 2. poziom 24
potwór A poziom 32
potwór B poziom 27
potrór C poziom 25
potwór D poziom 13
I. Gracz 1. rozpatruje zwarcie:
z A nie wchodzi.
z B wchodzi.
II. Gracz 2.:
z A nie wchodzi
z C nie wchodzi
z D wchodzi.
III. ponownie gracz 1.:
z A nie wchodzi
z C wchodzi
i tak mamy sytuację, gdzie gracz 1. wszedł w zwarcie z dwoma potworami, gracz 2. z jednym. W strefie przeciwności pozostał potwór A.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
To wszystko rozumiem, chodziło mi o sytuację, w której podczas testu są (powiedzmy) dwaj wrogowie o tym samym koszcie zwarcia. Np. Gracz A ma poziom zagrożenia 30. W strefie przeciwności są DWAJ wrogowie o najwyższym koszcie zwarcia 29. Czy w czasie TEGO KONKRETNEGO testu w zwarcie z graczem A wchodzi jeden wróg (jak rozumiem, wybrany przez pierwszego gracza), czy obaj wrogowie hurtem?
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- zioombel
- Posty: 1149
- Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
- Lokalizacja: Wołomin
- Has thanked: 202 times
- Been thanked: 98 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Jeśli drugi gracz ma swój poziom zagrożenia 27 i nie chce wziąć dobrowolnie jednego wroga to wszyscy wrogowie wejdą w zwarcie z pierwszym graczem.
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Andy - w zwarcie wchodzi tylko jeden potwór na raz. Ale następnie rozpatruje się kolejne testy.
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 92 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Nie wchodzą hurtem nigdy. Zioombel ma rację w swoim przykładzie (gdy tylko jeden gracz spełnia warunek wejścia w zwarcie), ale to bardzo niebezpieczne upraszczanie. Gra swoim skomplikowaniem nie odstaje od pozostałych LCG, a tam zasad pilnuje Twój przeciwnik.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Dzięki Wam wszystkim. W sumie chodziło mi o to:
Teraz mam jasność - choć nadal nie znajduję tego w instrukcjiKowal pisze:Andy - w zwarcie wchodzi tylko jeden potwór na raz. Ale następnie rozpatruje się kolejne testy.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
- mat_eyo
- Posty: 5617
- Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
- Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
- Has thanked: 809 times
- Been thanked: 1263 times
- Kontakt:
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Pogrubienia moje, jak dla mnie jest to dosyć jednoznaczneInstrukcja na stronie 16 pisze:Następnie gracze muszą wykonać serię testów zwarcia, aby sprawdzić, czy któryś z wrogów pozostałych w strefie przeciwności sam nie wejdzie z nimi w zwarcie. Pierwszy gracz porównuje swój poziom zagrożenia z kosztem zwarcia każdej z kart wrogów w strefie przeciwności.
Wróg o najwyższym koszcie zwarcia, który jest równy lub niższy od poziomu zagrożenia gracza, wchodzi w zwarcie z tym graczem – jego kartę należy przesunąć ze strefy przeciwności umieścić przed tym graczem. Jest to tak zwany TEST ZWARCIA. Kiedy pierwszy gracz wykona swój test zwarcia, przychodzi kolej na gracza po lewej. Ten gracz porównuje swój poziom zagrożenia z kosztem zwarcia każdej z kart wrogów pozostałych w strefie przeciwności, a następnie wchodzi w zwarcie z wrogiem o najwyższym koszcie zwarcia, który jest równy lub niższy od jego poziomu zagrożenia. Tę procedurę należy przeprowadzić dla każdego z graczy, przechodząc od gracza do gracza zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Kiedy wszyscy gracze wykonają po jednym teście zwarcia, pierwszy gracz wykonuje drugi test zwarcia. Gracze kontynuują wykonywanie testów zwarcia do momentu, w którym w strefie przeciwności nie będzie już wrogów mogących wejść w zwarcie z którymkolwiek z graczy.
- Andy
- Posty: 5130
- Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
- Lokalizacja: Piastów
- Has thanked: 77 times
- Been thanked: 192 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Liczbę pojedyńczą w powyższych fragmentach oczywiście zauważyłem wcześniej. Ale doprawdy nie rozumiem co stało na przeszkodzie, żeby jednoznacznie wyjaśnić w instrukcji (lub w przykładzie) sytuację, z którą spotkałem się już w czasie pierwszej, próbnej partii. Zwłaszcza że w kroku pierwszym procedury (zwarcie graczy) bardzo wyraźnie i dwukrotnie podkreślono, że chodzi o możliwość wejścia przez gracza w zwarcie z jednym wrogiem:
To niemal obsesyjne podkreślanie, że chodzi o jednego wroga, zestawione z całkowitym pominięciem tej kwestii w opisie kroku drugiego tej fazy, zasiało we mnie niepokój. Ale teraz mam już wszystko wyjaśnione, dziękuję i nie zawracam więcej głowy (póki co).
Najpierw każdy z graczy ma możliwość wejścia
w zwarcie z jednym wrogiem ze strefy przeciwności. (...)
Podczas tego kroku każdy z graczy ma jedną
możliwość dobrowolnego wejścia w zwarcie z jednym
wrogiem.
Wszystkie podkreślenia moje.First, each player has the option to engage one enemy
in the staging area. (...)
Each player has one chance to optionally engage one
enemy during this step
To niemal obsesyjne podkreślanie, że chodzi o jednego wroga, zestawione z całkowitym pominięciem tej kwestii w opisie kroku drugiego tej fazy, zasiało we mnie niepokój. Ale teraz mam już wszystko wyjaśnione, dziękuję i nie zawracam więcej głowy (póki co).
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
ot taka ciekawostka:
przypadkiem spojrzałem na angielski tekst "Księgi Mazarbul" - karty celu ze scenariusza "Siódmy Poziom" (Khazad-Dum)
W polskiej wersji stoi: "Bohater do którego dołączono tę kartę nie może atakować ani być wyczerpywanym w celu przydzielenia do wyprawy" - czyli ciężka księga uniemożliwia atak i udział w wyprawie, można się nią tylko zasłonić (czyli bronić). Ok, nawet fajnie - dość klimatycznie.
Ale...
w angielskiej wersji jest:Attached hero cannot attack and does not exhaust to commit to a quest.
czyli nie musisz wyczerpać postaci do przydzielenia do wyprawy i możesz jej użyć do obrony lub wykorzystać jej zdolność wymagającą wyczerpania.
No i Polacy znowu mają pod górkę, bo Księga tylko zawadza, a angielskojęzyczni mają z niej jakąś korzyść
przypadkiem spojrzałem na angielski tekst "Księgi Mazarbul" - karty celu ze scenariusza "Siódmy Poziom" (Khazad-Dum)
W polskiej wersji stoi: "Bohater do którego dołączono tę kartę nie może atakować ani być wyczerpywanym w celu przydzielenia do wyprawy" - czyli ciężka księga uniemożliwia atak i udział w wyprawie, można się nią tylko zasłonić (czyli bronić). Ok, nawet fajnie - dość klimatycznie.
Ale...
w angielskiej wersji jest:Attached hero cannot attack and does not exhaust to commit to a quest.
czyli nie musisz wyczerpać postaci do przydzielenia do wyprawy i możesz jej użyć do obrony lub wykorzystać jej zdolność wymagającą wyczerpania.
No i Polacy znowu mają pod górkę, bo Księga tylko zawadza, a angielskojęzyczni mają z niej jakąś korzyść
All work and no play makes Jack a dull boy!
- sqb1978
- Posty: 2623
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 142 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Cześć, pytanie odnośnie Dunhern'a:
Na karcie jest napisane, że "gdy Dunhern atakuje w pojedynkę, może obierać za cel wrogów w strefie przeciwności...".
Czy to znaczy, że aby obrać za cel wroga w strefie przeciwności muszą być spełnione te warunki:
1. musi być przynajmniej jeden wróg X w zwarciu
2. muszę przydzielić Dunhern'a jako jedynego atakującego tego wroga X
3. wtedy zamiast ataku na wroga X, mogę zaatakować wroga w strefie przeciwności z atakiem +1
dobrze rozumiem?
Na forum Galakty znalazłem takie info:
Dunhern może zaatakować wroga w strefie przeciwności nawet wtedy gdy nie ma żadnego wroga w zwarciu.
Ale z zasad gry wynika, że wtedy nie można atakować bo nie przydziela się atakującego nigdzie. Więc chyba ktoś tam napisał bzdurę.
Na karcie jest napisane, że "gdy Dunhern atakuje w pojedynkę, może obierać za cel wrogów w strefie przeciwności...".
Czy to znaczy, że aby obrać za cel wroga w strefie przeciwności muszą być spełnione te warunki:
1. musi być przynajmniej jeden wróg X w zwarciu
2. muszę przydzielić Dunhern'a jako jedynego atakującego tego wroga X
3. wtedy zamiast ataku na wroga X, mogę zaatakować wroga w strefie przeciwności z atakiem +1
dobrze rozumiem?
Na forum Galakty znalazłem takie info:
Dunhern może zaatakować wroga w strefie przeciwności nawet wtedy gdy nie ma żadnego wroga w zwarciu.
Ale z zasad gry wynika, że wtedy nie można atakować bo nie przydziela się atakującego nigdzie. Więc chyba ktoś tam napisał bzdurę.
Sprzedam: Mr Jack Pocket, Blokus, Strife, Forgotten Circles EN + naklejki
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 92 times
Re: Odp: Władca Pierścieni - gra karciana
Instrukcja nie mówi, że gracz musi być z wrogiem w zwarciu, żeby zadeklarować atak. Dunhern może atakować strefę przeciwności również gdy nie ma zwarcia.
- sqb1978
- Posty: 2623
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 142 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Dobra dzięki, to sporo zmienia i sprawia, że Dunhern nieźle wymiata
Sprzedam: Mr Jack Pocket, Blokus, Strife, Forgotten Circles EN + naklejki
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
Blog LotR LCG: Ranjufuls.pl, wątek na forum
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Dunhern wymiata jak się go wesprze dodatkami. Bez tego nie ugryzie zbyt mocno
All work and no play makes Jack a dull boy!
- farmer
- Posty: 1768
- Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
- Lokalizacja: Oleśnica
- Has thanked: 381 times
- Been thanked: 94 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Chcę się upewnić... czy Dunhern może atakować Bezimienny Strach (3-ci scenraiusz Khazad Dum)?
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
nie może - atak Dunherne'a jest efektem karty, na które Bezimienny Strach jest odporny.
All work and no play makes Jack a dull boy!
- 7koliberek9
- Posty: 283
- Rejestracja: 03 lip 2011, 14:23
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 12 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Próbujemy właśnie przejść Martwe Bagna. Na skutek niepowodzeń w testach karta Goluma została wtasowana do talii Spotkań a podczas fazy ataku została wyciągnięta jako karta cienia. Czy powinniśmy ją odrzucić na stos kart odrzuconych?
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
tak, chyba że karta Golluma mówi inaczej (nie pamiętam jej tekstu)
All work and no play makes Jack a dull boy!
- 7koliberek9
- Posty: 283
- Rejestracja: 03 lip 2011, 14:23
- Lokalizacja: Mazowieckie
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 12 times
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
Dzięki. Niestety na karcie nic nie ma i odrzuciliśmy ją ale wolałam się upewnićgodpuppet pisze:tak, chyba że karta Golluma mówi inaczej (nie pamiętam jej tekstu)
Re: Władca Pierścieni - gra karciana
no i dobrze zrobiliście - sprawdziłem dla pewności kartę
niestety, źle jest tracić małego śmierdziela z oczu, bo może być trudny do znalezienia
niestety, źle jest tracić małego śmierdziela z oczu, bo może być trudny do znalezienia
All work and no play makes Jack a dull boy!