(Gdańsk) Spotkania we Wrzeszczu (poniedziałek/Graciarnia - chwilowo Krolm)

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: hancza123 »

dobrze że wczorajsze Eclipse trwało tylko 3h a nie 7h jak SE bo była nuuuuda..

było mniej więcej tak: grało 2 doświadczonych (Kajetan i Valarus) i 3 uczących się (Szała, Joki i ja). ci doświadczeni stwierdzili tak "my się tu bić nie będziemy, zawieramy sojusz, na koniec gry dodajemy swoje punkty i podzielimy je na pół, wtedy obaj wygrywany" no i tak właśnie zrobili, zdobyli ogromnie dużo punktów, dodali, podzielili i wygrali obaj (to tak jak czasem w piłce nożnej się załatwia przy "zielonym stoliku" ;-)

a nie było by o niebo ciekawiej gdyby "Valarus w sojuszu z Jokim ruszyli na Kajetana, on poprosił do sojuszu nas, Szała ruszyła by na Valarusa, a ja na Jokiego, a na koniec Szała wbiła by mi zdradziecko coś w plecy i wygrała" to by były prawdziwe emocje, prawdziwy SE4X! a tak to... nuda i przewidywalność, no chociaż wyspany idę zaraz do pracy
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

hancza123 pisze:dobrze że wczorajsze Eclipse trwało tylko 3h a nie 7h jak SE bo była nuuuuda..

było mniej więcej tak: grało 2 doświadczonych (Kajetan i Valarus) i 3 uczących się (Szała, Joki i ja). ci doświadczeni stwierdzili tak "my się tu bić nie będziemy, zawieramy sojusz, na koniec gry dodajemy swoje punkty i podzielimy je na pół, wtedy obaj wygrywany" no i tak właśnie zrobili, zdobyli ogromnie dużo punktów, dodali, podzielili i wygrali obaj (to tak jak czasem w piłce nożnej się załatwia przy "zielonym stoliku" ;-)

a nie było by o niebo ciekawiej gdyby "Valarus w sojuszu z Jokim ruszyli na Kajetana, on poprosił do sojuszu nas, Szała ruszyła by na Valarusa, a ja na Jokiego, a na koniec Szała wbiła by mi zdradziecko coś w plecy i wygrała" to by były prawdziwe emocje, prawdziwy SE4X! a tak to... nuda i przewidywalność, no chociaż wyspany idę zaraz do pracy

A mówiłem grać z nami.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Wolf »

--- Hansa Teutonica ---
Zaczęło się od przepychanki przy miastach pozwalających ulepszać umiejętności, ale dość szybko pojawiły się również kosteczki w miastach. Widząc pierwsze kantory na planszy stwierdziłem, że nie mogę być gorszy i czym prędzej zająłem kilka strategicznych miejsc, co zaowocowało zdobyciem przewagi w środkowej części gry. Majek z każdym ruchem knuł coraz lepsze spiski i przyjął bardzo dobrą kontrę na moje poczynania na planszy zajmując 2 bardzo wartościowe pozycje w Coellen, ulepszył też ilość akcji do 4. Widząc, że moja przewaga słabnie, a Majek ma więcej akcji ode mnie skupiłem się na szybszym zakończeniu gry i w finalnym podliczeniu byłem lepszy o 1 punkt. Grały z nami 2 nowe osoby, ale za nic w świecie nie przypomnę sobie imion.

Ta rozgrywka była mniej "zdradziecka" niż poprzednia, w której grałem z Gabi i Marcinem, tam blokady tak łatwo nie schodziły. Nie mniej jednak grało się przyjemnie, a sądzę że każdy zagrał by odpowiednio inaczej kolejną partię. Nastawiałem się mentalnie na dłuższą rozgrywkę, ale sam wyszedłem z "rushem" na kilka istotnych miejsc, którego nie planowałem na początku, a przyszedł mi do głowy bardziej jako kontra (2 osoby z 2 akcjami, jakiś podejrzanie wolny szlak przy Gottingen, no to stawiamy kantor!), co na pewno przyczyniło się trochę do szybszego końca. Przyszło mi to sporo łatwiej niż powinno, a potem kontynuując strategię rozprzestrzeniłem się na kilka sąsiednich miast, ale jak było widać po końcowej punktacji później moja strategia stopniowo słabła. Nie miałem takiej pokaźnej sieci jak w poprzedniej rozgrywce, a przeciwnicy zajęli sporo innych miast. Stosunkowo niewiele zeszło żetonów bonusowych, a to też jest bardzo istotny element gry, który otwierał drogę do namieszania na planszy, a zdobywając ich odpowiednio dużo również do zapunktowania.

Trzeba uważać na grupowe myślenie, czasami wszystkim się wydaje, że dany element jest najważniejszy i łatwo można zostawić lukę dla kogoś kto wykorzysta sytuację łamiąc stereotyp. Mam straszną chęć na kolejną rozgrywkę jak również na wypróbowanie nowej planszy, która oferuje kilka zmian w rozgrywce. To co jeszcze wyróżnia tą grę to fakt, że jest stosunkowo prosta w zasadach jak również w akcjach jakie wykonujemy, nie musimy przeprowadzać skomplikowanych obliczeń itd., a jednocześnie oferuje tak dużo.

Jak mówiłem o nowej planszy to Markus się spytał czy ta gra potrzebuje dodatku. Odpowiedziałem, że nie, ale to tak właściwie błędna odpowiedź, bo każda dobra gra potrzebuje dodatku. Tylko dodatki do słabych gier nie są potrzebne. W HT można dodać sporo różnych smaczków przez odpowiedni projekt planszy + kilka dodatkowych zasad obowiązujących na niej, np. w planszy wschodniej są specjalne miasta, w których zakładanie kantorów odbywa się inaczej, są szlaki morskie wymagające położenia dysków, są stałe bonusy na niektórych szlakach itd., to wszystko przekłada się na istotne zmiany w rozgrywce i zupełnie nowe możliwości.

--- Łap prosiaka ---
Czyli czas na główne danie wieczoru! To ten typ gry, z którego można się sporo nauczyć. Ja dowiedziałem się, że prosiaki występują w dwóch rozmiarach (małe i duże) są wśród nich przedstawiciele rasy kaukaskiej oraz afroamerykanie (czyli w języku normalnych ludzi: białasy i czarnuchy ;)), ulubionym daniem świń jest popcorn, a wiele prosiaków służyło na wojnie i brakuje im kończyn. Cel jest tylko jeden: złap je wszystkie!

--- Ground Floor ---
Ponownie przyszło zmierzyć się nam z prowadzeniem firmy. Poprzednia rozgrywka była dawno temu, więc przydało się przypomnienie zasad. Ta gra to dość mocno specyficzny worker placement i nie chodzi tylko o połączenie, że część akcji wykonuje się od razu (własna plansza), a część dopiero jak wszyscy się rozstawią (plansza główna). Oprócz tego mamy akcje przynoszące cokolwiek dopiero w kolejnej rundzie (np. firma konsultingowa), ale można również na nich stracić pieniądze nie zyskując nic w zamian i szereg innych smaczków starających się oddać trudy prowadzenia firmy w planszówkowych realiach.

Specyfikę gry buduje również akcja sprzedaży naszych produktów oraz zatrudniania pracowników. Jedno i drugie zależy od sytuacji na rynku, która zmienia się w każdej rundzie. Znamy prognozy, więc mniej więcej wiemy jakie będzie zapotrzebowanie na produkty, ale niejednokrotnie można się przeliczyć. System sprzedaży jest podzielony na segmenty, będąc w tańszym segmencie sprzedamy swój towar przed firmą z droższego segmentu, ale wewnątrz segmentu też są różne ceny, ale w tym wypadku nie cena decyduje kto sprzedaje pierwszy, a popularność (marketing). Stawiając swój dysk na akcji sprzedaży możemy pierwsi wybrać w jaki segment i z jaką ceną uderzamy, ale jak wcelujemy za wysoko to przeciwnicy mogą pójść niżej, rynek nie przyjmie naszych produktów, a my zostaniem bez kasy, wtedy pozostaje nam albo wyprzedaż (nieopłacalne, ale zawsze coś odzyskujemy), albo zostawienie dysku na kolejną rundę i obniżenie segmentu (przecena). Zatrudnianie pracowników to też nie taka łatwa sprawa, im gorsza sytuacja na rynku tym są tańsi, ale jak jesteśmy dalej w kolejce to przeciwnicy mogą wykupić ich wcześniej, sytuacja na rynku pracy się zmieni i nam już będzie drożej. Zresztą prawdziwe kłopoty zaczynają się dopiero po zatrudnieniu. Niby mamy więcej dysków, ale po pierwsze nie od razu, bo pracowników trzeba wyszkolić i jeszcze stracić na to czas, a użyteczni będą dopiero w kolejnej rundzie, za to już w tej rundzie chcą pensję - darmozjady :P.

Jeszcze o tym nie wspominałem, ale co ciekawe gra się na punkty ;). No dobra, to może nie jest rewolucyjny mechanizm, ale punktami nie są tutaj jak można byłoby się spodziewać np. zarobione pieniądze, a status firmy mierzony w piętrach, pokojach i rozbudowach naszej siedziby. Naszym celem są chmury, więc im więcej pięter tym lepiej, choć to wcale nie musi oznaczać zwycięstwa, można również zdobyć sporo punktów na pokojach i przebudowach.

W grze stosunkowo łatwo jest przeinwestować w różne rzeczy czy ogólnie skończyć z małą ilością środków co ogranicza możliwości w kolejnej rundzie, można również mieć sporo siły roboczej i brak możliwości jej zagospodarowania itd., a specyfika akcji najczęściej nie pozwala na szybkie wzbogacenie się lub uzyskanie potrzebnych informacji, bo wymaga planowania i przynosi zysk z opóźnieniem. Szybka rozbudowa też nie zawsze jest idealna, bo to spore koszty.

Ja postawiłem na przebudowy i pokoje, po części taki miałem plan, a po części jakiś 2 wrednych typów zwinęło mi możliwość rozbudowy piętra. Niestety kiszenie się na jednym piętrze miało też sporo wad. Ograniczona przestrzeń spowodowała, że musiałem przebudowywać istniejące pokoje tracąc jednocześnie dostęp do pewnych akcji, a zyskując w zamian inne korzyści. Np. mogłem tanio zatrudniać i łatwo szkolić pracowników, miałem stały przychód informacji itd. Problem polegał na tym, że w pewnym momencie zablokowałem sobie praktycznie wszystkie akcje gdzie mogłem używać pracowników bez dodatkowych kosztów. Jedyne co mi zostało to akcja wymagająca również posiadania produktu, a tych się przeważnie nie ma zbyt wiele, więc niejednokrotnie moi pracownicy nie mieli nic do roboty, wyglądało to na pewno komicznie, wielki stos dysków i brak możliwości na wykonanie akcji. Nie mniej jednak udało mi się rozbudować piętro i uzyskać darmowy dostęp (oczywiście kosztem czasu pracowników) do akcji budowy, dzięki temu postawiłem na kolejne przebudowy pokoi oraz specjalny pokój punktujący za taką właśnie strategię. Na końcu uzbierałem jeszcze trochę zasobów na kolejne piętro punktujące za popularność, a dzięki agencji PR moja popularność nie spadała.

Teraz z doświadczenia stwierdzam, że wszystko byłoby i tak ok, gdybym tylko nie zabudował sobie Meeting Room, który na początku wydawał mi się słaby (no bo na początku jest mało dysków), ale z drugiej strony później można wyciągać z niego sporo informacji i dzięki temu oszczędzić na firmach konsultingowych. No nic, mądry prezes po szkodzie. Jednak nawet pomimo zmarnowanego czasu pracowników w niektórych rundach moja strategia okazała się zaskakująco skuteczna albo przeciwnicy zaskakująco nieskuteczni (ja się jednak przychylam do wersji, że to mój wrodzony geniusz zatriumfował :D), bo udało mi się wygrać z całkiem widoczną przewagą.

Uwaga: jak się stawia dyski na piętro, które pozwala postawić dysk na jakiejś akcji na planszy głównej, to ten dysk na planszę główną idzie z ogólnej puli (from the general stock), a nie z pracowników, czyli te piętra są trochę silniejsze niż graliśmy.

Do gry powinni wymyślić specjalny dodatek lepiej oddający polskie realia z modułami: "zatrudnienie na czarno", "kreatywna księgowość", "mobbing" i "pensja w ratach".
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

Wolf pisze:
--- Ground Floor ---
Ponownie przyszło zmierzyć się nam z prowadzeniem firmy. Poprzednia rozgrywka była dawno temu, więc przydało się przypomnienie zasad. Ta gra to dość mocno specyficzny worker placement i nie chodzi tylko o połączenie, że część akcji wykonuje się od razu (własna plansza), a część dopiero jak wszyscy się rozstawią (plansza główna). Oprócz tego mamy akcje przynoszące cokolwiek dopiero w kolejnej rundzie (np. firma konsultingowa), ale można również na nich stracić pieniądze nie zyskując nic w zamian i szereg innych smaczków starających się oddać trudy prowadzenia firmy w planszówkowych realiach.

Specyfikę gry buduje również akcja sprzedaży naszych produktów oraz zatrudniania pracowników. Jedno i drugie zależy od sytuacji na rynku, która zmienia się w każdej rundzie. Znamy prognozy, więc mniej więcej wiemy jakie będzie zapotrzebowanie na produkty, ale niejednokrotnie można się przeliczyć. System sprzedaży jest podzielony na segmenty, będąc w tańszym segmencie sprzedamy swój towar przed firmą z droższego segmentu, ale wewnątrz segmentu też są różne ceny, ale w tym wypadku nie cena decyduje kto sprzedaje pierwszy, a popularność (marketing). Stawiając swój dysk na akcji sprzedaży możemy pierwsi wybrać w jaki segment i z jaką ceną uderzamy, ale jak wcelujemy za wysoko to przeciwnicy mogą pójść niżej, rynek nie przyjmie naszych produktów, a my zostaniem bez kasy, wtedy pozostaje nam albo wyprzedaż (nieopłacalne, ale zawsze coś odzyskujemy), albo zostawienie dysku na kolejną rundę i obniżenie segmentu (przecena). Zatrudnianie pracowników to też nie taka łatwa sprawa, im gorsza sytuacja na rynku tym są tańsi, ale jak jesteśmy dalej w kolejce to przeciwnicy mogą wykupić ich wcześniej, sytuacja na rynku pracy się zmieni i nam już będzie drożej. Zresztą prawdziwe kłopoty zaczynają się dopiero po zatrudnieniu. Niby mamy więcej dysków, ale po pierwsze nie od razu, bo pracowników trzeba wyszkolić i jeszcze stracić na to czas, a użyteczni będą dopiero w kolejnej rundzie, za to już w tej rundzie chcą pensję - darmozjady :P.

Jeszcze o tym nie wspominałem, ale co ciekawe gra się na punkty ;). No dobra, to może nie jest rewolucyjny mechanizm, ale punktami nie są tutaj jak można byłoby się spodziewać np. zarobione pieniądze, a status firmy mierzony w piętrach, pokojach i rozbudowach naszej siedziby. Naszym celem są chmury, więc im więcej pięter tym lepiej, choć to wcale nie musi oznaczać zwycięstwa, można również zdobyć sporo punktów na pokojach i przebudowach.

W grze stosunkowo łatwo jest przeinwestować w różne rzeczy czy ogólnie skończyć z małą ilością środków co ogranicza możliwości w kolejnej rundzie, można również mieć sporo siły roboczej i brak możliwości jej zagospodarowania itd., a specyfika akcji najczęściej nie pozwala na szybkie wzbogacenie się lub uzyskanie potrzebnych informacji, bo wymaga planowania i przynosi zysk z opóźnieniem. Szybka rozbudowa też nie zawsze jest idealna, bo to spore koszty.

Ja postawiłem na przebudowy i pokoje, po części taki miałem plan, a po części jakiś 2 wrednych typów zwinęło mi możliwość rozbudowy piętra. Niestety kiszenie się na jednym piętrze miało też sporo wad. Ograniczona przestrzeń spowodowała, że musiałem przebudowywać istniejące pokoje tracąc jednocześnie dostęp do pewnych akcji, a zyskując w zamian inne korzyści. Np. mogłem tanio zatrudniać i łatwo szkolić pracowników, miałem stały przychód informacji itd. Problem polegał na tym, że w pewnym momencie zablokowałem sobie praktycznie wszystkie akcje gdzie mogłem używać pracowników bez dodatkowych kosztów. Jedyne co mi zostało to akcja wymagająca również posiadania produktu, a tych się przeważnie nie ma zbyt wiele, więc niejednokrotnie moi pracownicy nie mieli nic do roboty, wyglądało to na pewno komicznie, wielki stos dysków i brak możliwości na wykonanie akcji. Nie mniej jednak udało mi się rozbudować piętro i uzyskać darmowy dostęp (oczywiście kosztem czasu pracowników) do akcji budowy, dzięki temu postawiłem na kolejne przebudowy pokoi oraz specjalny pokój punktujący za taką właśnie strategię. Na końcu uzbierałem jeszcze trochę zasobów na kolejne piętro punktujące za popularność, a dzięki agencji PR moja popularność nie spadała.

Teraz z doświadczenia stwierdzam, że wszystko byłoby i tak ok, gdybym tylko nie zabudował sobie Meeting Room, który na początku wydawał mi się słaby (no bo na początku jest mało dysków), ale z drugiej strony później można wyciągać z niego sporo informacji i dzięki temu oszczędzić na firmach konsultingowych. No nic, mądry prezes po szkodzie. Jednak nawet pomimo zmarnowanego czasu pracowników w niektórych rundach moja strategia okazała się zaskakująco skuteczna albo przeciwnicy zaskakująco nieskuteczni (ja się jednak przychylam do wersji, że to mój wrodzony geniusz zatriumfował :D), bo udało mi się wygrać z całkiem widoczną przewagą.

Uwaga: jak się stawia dyski na piętro, które pozwala postawić dysk na jakiejś akcji na planszy głównej, to ten dysk na planszę główną idzie z ogólnej puli (from the general stock), a nie z pracowników, czyli te piętra są trochę silniejsze niż graliśmy.

Do gry powinni wymyślić specjalny dodatek lepiej oddający polskie realia z modułami: "zatrudnienie na czarno", "kreatywna księgowość", "mobbing" i "pensja w ratach".
Oczywiście nie udało zagrać się bez błędów. Zaskoczony byłem, że tak szybko doszliśmy do końca toru popularności a to dlatego, że źle rozwiązywaliśmy reklamę. Oczywiście przebudowa pokoju dotyczy tylko możliwości usprawnienia istniejącego więc nie ma możliwości otrzymania bonusu za więcej niż dwie kosteczki ale to chyba już ustaliliśmy.

Po przemyśleniu obawiam się, że strategia Radka (w pierwszej partii zagrałem podobnie) czyli Construction Admin plus T.I.'s nabudowywane na siebie w odpowiedniej kolejności może bardzo często okazać się nie do zwyciężenia. Dlaczego, ano dlatego, że T.I. kosztuje 1$+1info i daje 3 punkty a piętra mimo, że dają większe korzyści kosztują nieporównywalnie więcej a dają "tylko" 5 punktów plus ewentualny bonus.

A wy jak myślicie.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: hancza123 »

wasze posty nie mieszczą mi się w obszarze ekranu laptopa! a specjalnie kupiłem taki z dużym ekranem do czytania forum ;-)

poza analizą techniczną to ogólnie zadowoleni jesteście z Hansy i Ground Floora? była radość i dobra zabawa?

ja po Eclipse mam spory niedosyt i znowu to czekanie do czwartku (pon-wto "zjedzą" mi niestety goście z Ukrainy.. :? )
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

hancza123 pisze:
poza analizą techniczną to ogólnie zadowoleni jesteście z Hansy i Ground Floora? była radość i dobra zabawa?

Ja jestem zadowolony.
Awatar użytkownika
mitbol
Posty: 459
Rejestracja: 27 sty 2014, 12:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: mitbol »

Ja również. Ground Floor jak najbardziej na plus-chętnie jeszcze kiedyś zagram.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Wolf »

No ja pamiętałem, że w pierwszej partii duża ilość T.I. zwyciężyła, ale wtedy to było dodatkowo przegięte, bo graliśmy że można było kupić i piętro i T.I. w jednym ruchu (albo coś w tym stylu). Tym razem chciałem po prostu w miarę szybko coś wybudować, żeby mieć jakieś korzyści, co nie było do końca takie proste, bo nie zostało mi wolne piętro i skończyłem na tej nieszczęsnej zabudowie swoich pokoi, która trochę odbiła się na mnie w późniejszej części gry, do tego ta szybka budowa to spora inwestycja i powolny zwrot kosztów, bo wydając 5 kasy i 5 informacji wziąłem Network Admina, który daje +2 informacje co rundę, czyli przez całą grę 16 informacji, a więc zwrot z tego jest mniej więcej taki jak z firmy konsultingowej (jeżeli ktoś inny dołoży drugi dysk) + oczywiście punkty na koniec, ale sama inwestycja nie jest super opłacalna. Później z Construction Admin oczywiście dużo łatwiej się T.I. stawia, bo wtedy wychodzi tanio, więc to łatwe punkty + bonusik w zamian za sporo dysków.

No dobra, ale wracając do źródła problemu czy masowe T.I. są zbyt dobre szczególnie z CA? Po pierwsze nasuwa się pytanie co zrobiliście z resztą zasobów w porównaniu do mnie. Z tego co pamiętam mieliście dużo więcej informacji, ja musiałem ciułać co do jednej, żeby coś budować, najczęściej nie starczało mi na więcej niż na 1-2x T.I. z CA, a i to nie zawsze (miałem zupełnie pustą rundę), dozbieranie na kolejne piętro poszło mi ciężko. Z drugiej strony rzeczywiście piętra (nie licząc tych z ostatniej fazy) nie punktują tak mocno, 3 T.I. to prawie tyle co 2 piętra po 5 punktów. Do tego mając CA nagle T.I. stają się bardzo tanie, bo ich główny koszt to korzystanie z firmy budowlanej, a piętra dalej są stosunkowo drogie. No i tak jak wspomniałem, gdybym zostawił Meeting Room to miałbym więcej informacji co potencjalnie mogłoby mi starczyć na kolejne piętro. Pytanie jakie wy macie wnioski ze swoich wydatków i ile można było z nich wyciągnąć więcej.

Błędy:
- co do reklamy, to właśnie widzę nasz błąd. No tak, rzeczywiście w pierwszej rozgrywce dobrze graliśmy, a teraz trochę przesadziliśmy ze skutecznością reklamy.
- T.I. również nie można mieć tych samych (ogólna zasada, że nie można mieć 2 tych samych ulepszeń), chociaż nie wiem czy dotyczy to również miejsc zabudowanych, ja nie miałem nigdy 2 tych samych na raz, ale pod koniec gry wziąłem T.I., które już miałem i nadbudowałem na to samo (jeżeli to był nielegalny ruch to miałbym 4 punkty mniej)
- przeliczyłem sobie jeszcze raz punkty i wydaje mi się, że jednak miałem mniej (46p), chyba że coś pominąłem, a zakładając że ten ostatni T.I. był nielegalny to 42p co w sumie dalej dawało mi zwycięstwo, ale już zbliżyłbym się niebezpiecznie blisko Bartka z "oszukańczą" strategią na kostki :P.

Trochę liczb, żeby zobrazować tą strategię:
- 1 x Construction Admin -> 8I + 8$ (5p, pierwsze zbudowane piętro)
- 6 x T.I. (załóżmy, że pierwsze było kupione za pełny koszt) -> 10I + 10$ (22p z T.I. achievement)
- 2 x Remodeling -> 1I + 1$ (4p, pierwszy mamy za darmo, drugi policzyłem jako bonus za popularność)
- 1 x Piętro z 3 fazy -> 6I + 6$ (8-11p, drugie zbudowane piętro, tańsza budowa z CA)

Koszt budowy: 25I + 25$
Wynik punktowy: 39-42p
Podstawowe pytanie brzmi ile punktów możemy dostać za 1 jednostkę nabywczą (1I + 1$).

Wnioski:
- Średni zwrot punktowy z tej strategii wynosi przy 42p (1,68)
- Kupno pierwszego piętra (1-2 faza) daje słaby zwrot punktowy (0,625)
- T.I. kupowane normalnie dają słaby zwrot punktowy (0,6)
- T.I. kupowane z CA dają rewelacyjny zwrot punktowy (3)
- T.I. achievement z CA daje kosmiczny zwrot punktowy (7) (zakładając wybudowane wcześniej 5 T.I.)
- Kupno drugiego piętra (3 faza) z CA daje bardzo dobry zwrot punktowy (1,83) (bez CA: 1,1)
- Remodeling za 1I + 1$ (z bonusu) daje bardzo dobry zwrot punktowy (2)
- Remodeling za 3I + 3$ (normalny koszt) daje słaby zwrot punktowy (0,66)
- Konwersja surowców 3I + 3$ to bardzo słaby zwrot punktowy (0,33)
Oczywiście biorę tutaj pod uwagę czyste punkty, a nie dalsze możliwości, więc np. słaby zwrot za pierwsze piętro jest nieistotny w kontekście odblokowania sobie ogromnych możliwości itd. Kolejny element to ilość surowców, mając ich dużo możemy akceptować wydawanie ich większej ilości, żeby wycisnąć kolejne punkty, nawet jeżeli nie będą już tak opłacalne jak poprzednie.

Dla porównania ja miałem 7 T.I. i piętro z 3 fazy dało mi 11p, ale sądzę że 2 T.I. postawiłem za pełny koszt co oznaczałoby u mnie 30I + 30$ -> 46p (1,53).
Oczywiście pominięte zostały tutaj koszty zatrudnienia, reklamy, produkcji itd., ale można założyć że są mniej więcej podobne dla graczy, a nawet jeżeli nie to już kwestia indywidualnych decyzji.
Ostatnio zmieniony 22 sie 2014, 23:11 przez Wolf, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mitbol
Posty: 459
Rejestracja: 27 sty 2014, 12:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: mitbol »

Ja jednak wolę grać niż liczyć-nawet jeśli mam nie wygrać ;)
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Wolf »

hancza123 pisze:wasze posty nie mieszczą mi się w obszarze ekranu laptopa! a specjalnie kupiłem taki z dużym ekranem do czytania forum ;-)
Na 24 calach mieszczą się w sam raz 8).
hancza123 pisze:poza analizą techniczną to ogólnie zadowoleni jesteście z Hansy i Ground Floora? była radość i dobra zabawa?
Tak, HT już chwaliłem nie raz, a w GF podoba mi się ta firmowa specyfika, zarówno w kontekście mechaniki jak i tematycznego sensu.
mitbol pisze:Ja jednak wolę grać niż liczyć-nawet jeśli mam nie wygrać ;)
Tak to sobie tłumacz ;). Zresztą teraz mamy poważną dyskusję na temat czy CA + masowe T.I. jest przegięte czy nie, a to trzeba jednak poprzeć liczbami.
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

Wolf pisze:No ja pamiętałem, że w pierwszej partii duża ilość T.I. zwyciężyła, ale wtedy to było dodatkowo przegięte, bo graliśmy że można było kupić i piętro i T.I. w jednym ruchu (albo coś w tym stylu). Tym razem chciałem po prostu w miarę szybko coś wybudować, żeby mieć jakieś korzyści, co nie było do końca takie proste, bo nie zostało mi wolne piętro i skończyłem na tej nieszczęsnej zabudowie swoich pokoi, która trochę odbiła się na mnie w późniejszej części gry, do tego ta szybka budowa to spora inwestycja i powolny zwrot kosztów, bo wydając 5 kasy i 5 informacji wziąłem Network Admina, który daje +2 informacje co rundę, czyli przez całą grę 16 informacji, a więc zwrot z tego jest mniej więcej taki jak z firmy konsultingowej (jeżeli ktoś inny dołoży drugi dysk) + oczywiście punkty na koniec, ale sama inwestycja nie jest super opłacalna. Później z Construction Admin oczywiście dużo łatwiej się T.I. stawia, bo wtedy wychodzi tanio, więc to łatwe punkty + bonusik w zamian za sporo dysków.

No dobra, ale wracając do źródła problemu czy masowe T.I. są zbyt dobre szczególnie z CA? Po pierwsze nasuwa się pytanie co zrobiliście z resztą zasobów w porównaniu do mnie. Z tego co pamiętam mieliście dużo więcej informacji, ja musiałem ciułać co do jednej, żeby coś budować, najczęściej nie starczało mi na więcej niż na 1-2x T.I. z CA, a i to nie zawsze (miałem zupełnie pustą rundę), dozbieranie na kolejne piętro poszło mi ciężko. Z drugiej strony rzeczywiście piętra (nie licząc tych z ostatniej fazy) nie punktują tak mocno, 3 T.I. to prawie tyle co 2 piętra po 5 punktów. Do tego mając CA nagle T.I. stają się bardzo tanie, bo ich główny koszt to korzystanie z firmy budowlanej, a piętra dalej są stosunkowo drogie. No i tak jak wspomniałem, gdybym zostawił Meeting Room to miałbym więcej informacji co potencjalnie mogłoby mi starczyć na kolejne piętro. Pytanie jakie wy macie wnioski ze swoich wydatków i ile można było z nich wyciągnąć więcej.

Błędy:
- co do reklamy, to właśnie widzę nasz błąd. No tak, rzeczywiście w pierwszej rozgrywce dobrze graliśmy, a teraz trochę przesadziliśmy ze skutecznością reklamy.
- T.I. również nie można mieć tych samych (ogólna zasada, że nie można mieć 2 tych samych ulepszeń), chociaż nie wiem czy dotyczy to również miejsc zabudowanych, ja nie miałem nigdy 2 tych samych na raz, ale pod koniec gry wziąłem T.I., które już miałem i nadbudowałem na to samo (jeżeli to był nielegalny ruch to miałbym 4 punkty mniej)
- przeliczyłem sobie jeszcze raz punkty i wydaje mi się, że jednak miałem mniej (46p), chyba że coś pominąłem, a zakładając że ten ostatni T.I. był nielegalny to 42p co w sumie dalej dawało mi zwycięstwo, ale już zbliżyłbym się niebezpiecznie blisko Bartka z "oszukańczą" strategią na kostki :P.

Trochę liczb, żeby zobrazować tą strategię:
- 1 x Construction Admin -> 8I + 8$ (5p, pierwsze zbudowane piętro)
- 6 x T.I. (załóżmy, że pierwsze było kupione za pełny koszt) -> 10I + 10$ (22p z T.I. achievement)
- 2 x Remodeling -> 1I + 1$ (4p, pierwszy mamy za darmo, drugi policzyłem jako bonus za popularność)
- 1 x Piętro z 3 fazy -> 6I + 6$ (8-11p, drugie zbudowane piętro, tańsza budowa z CA)

Koszt budowy: 25I + 25$
Wynik punktowy: 39-42p
Podstawowe pytanie brzmi ile punktów możemy dostać za 1 jednostkę nabywczą (1I + 1$).

Wnioski:
- Średni zwrot punktowy z tej strategii wynosi przy 42p (1,68)
- Kupno pierwszego piętra (1-2 faza) daje słaby zwrot punktowy (0,625)
- T.I. kupowane normalnie dają słaby zwrot punktowy (0,6)
- T.I. kupowane z CA dają rewelacyjny zwrot punktowy (3)
- T.I. achievement z CA daje kosmiczny zwrot punktowy (7) (zakładając wybudowane wcześniej 5 T.I.)
- Kupno drugiego piętra (3 faza) z CA daje bardzo dobry zwrot punktowy (1,83) (bez CA: 1,1)
- Remodeling za 1I + 1$ (z bonusu) daje bardzo dobry zwrot punktowy (2)
- Remodeling za 3I + 3$ (normalny koszt) daje słaby zwrot punktowy (0,66)
- Konwersja surowców 3I + 3$ to bardzo słaby zwrot punktowy (0,33)
Oczywiście biorę tutaj pod uwagę czyste punkty, a nie dalsze możliwości, więc np. słaby zwrot za pierwsze piętro jest nieistotny w kontekście odblokowania sobie ogromnych możliwości itd. Kolejny element to ilość surowców, mając ich dużo możemy akceptować wydawanie ich większej ilości, żeby wycisnąć kolejne punkty, nawet jeżeli nie będą już tak opłacalne jak poprzednie.

Dla porównania ja miałem 7 T.I. i piętro z 3 fazy dało mi 11p, ale sądzę że 2 T.I. postawiłem za pełny koszt co oznaczałoby u mnie 30I + 30$ -> 46p (1,53).
Oczywiście pominięte zostały tutaj koszty zatrudnienia, reklamy, produkcji itd., ale można założyć że są mniej więcej podobne dla graczy, a nawet jeżeli nie to już kwestia indywidualnych decyzji.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Awatar użytkownika
mitbol
Posty: 459
Rejestracja: 27 sty 2014, 12:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: mitbol »

Majek10 pisze: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Zdrowa reakcja ;)
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Valarus »

mitbol pisze: Zdrowa reakcja ;)
Powinieneś zobaczyć moją.
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

Wolf pisze:No ja pamiętałem, że w pierwszej partii duża ilość T.I. zwyciężyła, ........................................

........................Dla porównania ja miałem 7 T.I. i piętro z 3 fazy dało mi 11p, ale sądzę że 2 T.I. postawiłem za pełny koszt co oznaczałoby u mnie 30I + 30$ -> 46p (1,53).
Oczywiście pominięte zostały tutaj koszty zatrudnienia, reklamy, produkcji itd., ale można założyć że są mniej więcej podobne dla graczy, a nawet jeżeli nie to już kwestia indywidualnych decyzji.

Ciekawie się to czyta i nie zniechęcaj się naszymi reakcjami, jak masz wenę twórczą to pisz. Gratuluję chęci ale z drugiej strony trochę współczuję. :wink:
Ostatnio zmieniony 24 sie 2014, 22:34 przez Majek10, łącznie zmieniany 1 raz.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: hancza123 »

opinie o grach są cenne i ci którzy je piszą wiele wnoszą do forum choć jak dla mnie Wolf (którego fachową wiedzę o grach i zdolności analityczne bardzo cenię) pisze czasem nieco za bardzo szczegółowo. mnie bardziej interesuje czy gra się podobała, czy wzbudziła dużo zabawy i emocji, czy jest grywalna, jakie mechaniki są użyte, z jakimi innymi grami można ją porównać, jakie ma plusy i minusy, no tak bardziej ogólnie :)
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

Ma ktoś ochotę w coś dzisiaj pograć, może być u mnie w domu.
Awatar użytkownika
Wolf
Posty: 1517
Rejestracja: 12 lut 2012, 16:33
Lokalizacja: Gdynia / Gdańsk
Has thanked: 43 times
Been thanked: 194 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Wolf »

Poprzedni post był tylko wstępnym szkicem i nie uwzględniał kilku czynników, przede wszystkim wykorzystania dysków, przez co może wprowadzać w błąd (np. skuteczność CA jest wyraźnie mniejsza po uwzględnieniu tego czynnika, zwrot punktowy TI+CA jest bliższy 1 niż 3). Temat mnie zainteresował, więc przygotowałem bardziej dokładne obliczenia, przy czym po uwzględnieniu dysków sytuacja znacznie się komplikuje, bo ich wartość jest zależna od wydajności naszych akcji - zależnie czy operujemy na wyjściowych pokojach, ulepszonych czy korzystamy z pięter itd.

W obawie o wielkość monitora Hańczy nie będę tego wszystkiego wklejał ;). Natomiast wnioski są takie, że CA nie jest przegięte.

Z innych ciekawostek opracowałem eksperymentalną strategię (to nie ma być strategia wygrywająca, a jedynie pokaz pewnych możliwości), w której jestem w stanie skończyć grę w 8 rundzie z wynikiem punktowym na poziomie 49-52p. No dobra dobra, zaraz ktoś powie, że przecież nie można tego tak dokładnie założyć, bo występuje szereg czynników zmiennych: sytuacja na rynku, zysk ze sprzedaży, popularność, koszty zatrudnienia itd. W tym rzecz, że ta nietypowa strategia omija to wszystko, jedyną akcją na planszy głównej jaką bym wykonywał to budowa + nie zatrudniam nikogo nowego. Przy 4 graczach raczej ciężko będzie coś w tym namieszać, także możemy założyć, że te 50p w 8 rundach jest bardzo realne. A to oznacza, że wyniki 30-40 po 9 rundach są takie sobie i po drodze raczej niezbyt efektywnie zarządzaliśmy naszymi zasobami, także w skrócie musimy lepiej grać następnym razem :P.
Awatar użytkownika
Majek10
Posty: 782
Rejestracja: 15 wrz 2012, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Majek10 »

Wolf pisze: także w skrócie musimy lepiej grać następnym razem :P.
Z tym się mogę zgodzić ale czy wyjdzie lepiej to się okaże.
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Valarus »

Majek10 pisze:Ciekawie się to czyta i nie zniechęcaj się naszymi reakcjami, jak masz wenę twórczą to pisz. Gratuluję chęci ale z drugiej strony trochę współczuję. :wink:
Pisać niech pisze, ale ja bym prosił, żeby tego w całości nie cytować - ten gigantyczny post jest na tej stronie ze 3 razy, wątek robi się nieczytelny.
hancza123
Posty: 3660
Rejestracja: 04 lis 2009, 14:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 52 times
Been thanked: 152 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: hancza123 »

Wolf pisze:
W obawie o wielkość monitora Hańczy nie będę tego wszystkiego wklejał ;). Natomiast wnioski są takie, że CA nie jest przegięte.

.
a jakbyś tak wkleił wszystko to była by z tego może cała jedna strona forum? jaki jest Twój maks możliwości jak łapiesz naprawdę głęboką wenę? poproszę o mega analizę Le Havra co bym potem zaczął wszystkich ogrywać jak tylko przeczytam :mrgreen: mam iść w bydło czy stal, co na to nauka?
Awatar użytkownika
mitbol
Posty: 459
Rejestracja: 27 sty 2014, 12:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: mitbol »

Może zagralibyśmy dzisiaj w DS'a?
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Valarus »

Ja dzisiaj nie mogę. Ale jak coś to możemy sensownie pogadać o dniu jutrzejszym.
Awatar użytkownika
mitbol
Posty: 459
Rejestracja: 27 sty 2014, 12:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: mitbol »

Jutro niestety ja nie mogę. No nic, może w czwartek.
Awatar użytkownika
Valarus
Posty: 1270
Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: [Gdańsk] Czwartki we Wrzeszczu - Polufka(w wakacje od 18

Post autor: Valarus »

mitbol pisze:Jutro niestety ja nie mogę. No nic, może w czwartek.
Jestem jak najbardziej za :mrgreen:
ODPOWIEDZ