Alchemicy / Alchemists (Matúš Kotry)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
glocked
Posty: 141
Rejestracja: 07 gru 2014, 23:22
Been thanked: 1 time

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: glocked »

Ja po 3ciej porażce w tą grę w 2 osoby, zaczynam twierdzić, że łatwiej jest po prostu dać pomózdżyć komuś mądrzejszemu i skupić sie na zbieraniu pkt i wspieraniu jego teorii....

Do tej pory niedoczytałem, że na starcie dostaje się 2 monety - zaczynaliśmy bez monet, a mimo wszystko moja druga połówka w 3 rundzie znała już wszystkie wzory.. Ja miałem pewne problemy z testowaniem i dopiero w 5 wszystko znałem(nie uwzględniając jej teorii - bo przecież mogła się mylić)

Ta gra nie jest taka dobra jak myślałem, przynajmniej od pewnego poziomu inteligencji. Five tribes daje podobną warstwę mózdżenia a nie ma czegoś takeigo, że ktoś już w 3 rundzie rozkminił grę i dalej go to nudzi bo tylko czeka aż inni móżdżą i zbiera punkty..
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4678
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1989 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: warlock »

Świetna analiza, czekałem na coś takiego ;)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3241
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 16 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Veridiana »

glocked pisze:moja druga połówka w 3 rundzie znała już wszystkie wzory..[...] ktoś już w 3 rundzie rozkminił grę i dalej go to nudzi bo tylko czeka aż inni móżdżą i zbiera punkty..
To ciekawe, co piszesz. już w 3. rundzie?? nigdy nam się to nie zdarzyło. co najwyżej połowę mieliśmy. dlatego istnieją różne źródła zdobywania punktów.
pytanie: czy tej osobie udawało się ogłosić wszystkie teorie?

@warlock
Dzięki, miło mi bardzo :)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4061
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: AkitaInu »

Też w sumie nie wiem jak w 3 rundzie można znać wszystkie wzory ... chyba że ktoś ma wyjątkowe predyspozycje ;)
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pinata »

AkitaInu pisze:Też w sumie nie wiem jak w 3 rundzie można znać wszystkie wzory
Zwłaszcza, że pierwszy test można przeprowadzić w rundzie drugiej.
Oops... pomyłka. To nie pierwszy test lecz pierwszą publikację można wtedy przeprowadzić. Dawno nie grałem...
AkitaInu pisze:chyba że ktoś ma wyjątkowe predyspozycje
... takie jak długa, giętka szyja i umiejętność odwracania uwagi.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 15:37 przez pinata, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Atamán »

W grze 2osobowej się da (choć trzeba mieć też sporego farta). Przy czym najlepsze w tej grze jedt to, że można wiedzieć wszystko i przegrać, można nie wiedzieć niczego i wygrać. Nie można tej gry sprowadzać tylko do dedukcji, zdobywania wiedzy.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pinata »

Atamán pisze:W grze 2osobowej się da (choć trzeba mieć też sporego farta).
Samemu nie chce mi się liczyć, ale raczej wątpię.

Policz, ile masz dostępnych akcji w trzech rundach i spróbuj je rozdzielić między pozyskanie surowca i testy (ewentualnie również zdobycie kasy na peryskop czy inny artefakt). Wydaje mi się (lecz jest to jedynie moje wyobrażenie, nie poprate obliczeniami), że nawet przy optymalnych "trafieniach" w testach i całkowicie biernym przeciwniku jest to nie do zrobienia.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: sirafin »

Przecież bardzo łatwo można przeprowadzić online wyzwanie na zasadzie "Ilu eksperymentów potrzebujesz, żeby ustalić wszystkie alchemony?" i pokazać jakie to łatwe/trudne. Chętnie zobaczę popisowo szybkie rozgryzanie szyfru. Kto chętny? :)
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 930 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: rattkin »

To jest źle postawione pytanie. To nie eksperymentów potrzebujesz, tylko informacji / założeń. Te uzyskujesz nie tylko przez eksperymenty.

Polecam - https://boardgamegeek.com/thread/126742 ... t-how-play
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pinata »

rattkin pisze:To jest źle postawione pytanie. To nie eksperymentów potrzebujesz, tylko informacji / założeń. Te uzyskujesz nie tylko przez eksperymenty.
Nawet jeżeli informacje zdobywasz nie tylko przez testy, to pytanie pozostaje niezmienne: jaka jest minimalna liczba akcji potrzebna do rozwiązania zagadki? I czy jest to do zrobienia w ciągu trzech rund?

Zakładając, że zawsze dostępny jest potrzebny składnik i zawsze wynik testu pozwala zdobyć maksymalną wiedzę. Do tego przeciwnik nie przeszkadza.

W przytoczonym przez Ciebie wątku pada taka wypowiedź:
Derek Long pisze:There are 8! (8 factorial) different possible puzzles. Each test can generate one of 7 possible outcomes with equal probability (when nothing else is known). A simple information theoretic argument demonstrates that it is not possible to completely solve the problem in anything fewer than log(8!)/log(7) tests which is between 5 and 6. So, effectively, 6 tests will be needed to solve the problem, assuming everything is completely efficient.
Czy ktoś, kto jest na bieżąco z kombinatoryką, mógłby to potwierdzić? ;)

A człowiek powiązany z CGE pisze tak:
Paul Grogan pisze:Unless either I have been teaching the games badly, or I'm terrible at the game, Im very puzzled as to how in a 2-3 player game, everyone has worked most of it out by the end of round 3.

I too would like to see a step by step detail of this so I can use it to get better myself.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 16:42 przez pinata, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek »

mnie się też ta 3 runda mocno nie widzi. Jeśli nawet jakimś cudem to zapewne raz na 100 gier więc wypada wspierać się na średniej, a nie na ekstremach by coś sprawiedliwie ocenić.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pinata »

Jeżeli chodzi o pozyskiwanie informacji z testów, to faktycznie chyba potrzeba ich 6. Na tym przykładzie:

Obrazek

można to zaprezentować tak:
  • Testujemy paprotkę z żabą nogą i korzeniem (3 testy). Ustalamy, że paprotka to +++, a pozostałe 3 składniki mają + w odpowiednich kolorach.
  • Mieszamy żabę ze skorpionem. Ustalamy dzięki temu skład żaby i zapamiętujemy czerwony + skorpiona.
  • Mieszamy nóżkę z kwiatem. Ustalamy dzięki temu skład nóżki i wyjaśnia się również kwestia skorpiona.
  • Wymieszanie korzenia i piórka daje ostatnią miksturę z +, wyjaśniając w ten sposób resztę.
6 testów i 12 składników. Bez pomocy (ale i bez przeszkadzania) przeciwnika.

edit: po podliczeniu dostępnych akcji i darmowych surowców wychodzi mi, że teoretycznie możliwe jest ustalenie budowy wszystkich składników w ciągu 3 rund. Wymagana jest jedynie niesamowita ilość szczęścia ;)
Awatar użytkownika
Marudka
Posty: 141
Rejestracja: 13 lip 2015, 09:09
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Marudka »

pinata pisze:Jeżeli chodzi o pozyskiwanie informacji z testów, to faktycznie chyba potrzeba ich 6. (...) Nie pamiętam tylko, ile tam jest kostek akcji na gracza i ile składników można dostać za free z okazji pobudki.
ilość ruchów:
w pierwszej rundzie 3,
potem 4/5/6 zależny od liczby graczy (odpowiednio 4/3/2 graczy)
można użyć karty przysług żeby dodać dodatkowy

ilość składników:
max 3 składniki z 'kolejki'
można użyć karty przysług żeby dostać dodatkowy

w wersji uczniowskiej na dzień dobry mamy 3 składniki i kartę

jeszcze kwestia artefaktów
- podglądanie jednego ze składników raz na rundę
- odrzucanie tylko jednego składnika

----

Możliwe, ale nie wierze że w każdej grze ktoś zna wszystkie alchemony w 3 rundzie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: sirafin »

Czyli ekstremum to 12 IDEALNIE trafionych składników + 6 IDEALNIE trafionych eksperymentów? Innymi słowy minimum 8 akcji przy totolotkowym szczęściu. Ja bym się nawet nie obawiał, że coś takiego trafi się sporadycznie :) Nieidealny układ kart, nieidealny wynik testu, kary za eksperyment z ujemną miksturą, podebranie pola z 3 składnikami przez innego gracza. W tym scenariuszu tyle rzeczy może się posypać, że piekielnie daleko mu do czegoś, co można określić jako normę.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Atamán »

pinata pisze:
Atamán pisze:W grze 2osobowej się da (choć trzeba mieć też sporego farta).
Samemu nie chce mi się liczyć, ale raczej wątpię.

Policz, ile masz dostępnych akcji w trzech rundach i spróbuj je rozdzielić między pozyskanie surowca i testy (ewentualnie również zdobycie kasy na peryskop czy inny artefakt). Wydaje mi się (lecz jest to jedynie moje wyobrażenie, nie poprate obliczeniami), że nawet przy optymalnych "trafieniach" w testach i całkowicie biernym przeciwniku jest to nie do zrobienia.
Testy to nie jest jedyny sposób pozyskiwania informacji o alchemonach w tej grze.
Marudka pisze:Możliwe, ale nie wierze że w każdej grze ktoś zna wszystkie alchemony w 3 rundzie.
A czy ktokolwiek tu pisał o każdej grze? Użytkownik glocked pisał o swoich wrażeniach po jednej grze, gdzie podobno taka sytuacja miała miejsce. Ja tylko twierdzę, że w grze 2-osobowej jest to realne (choć faktycznie ciężkie do osiągnięcia) i choć nie wiem, czy było tak w tej konkretnej grze, to jestem sobie w stanie to wyobrazić.
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 18:52 przez Atamán, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pinata
Posty: 613
Rejestracja: 11 mar 2014, 23:39
Been thanked: 11 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: pinata »

Atamán pisze:Testy to nie jest jedyny sposób pozyskiwania informacji w tej grze.
Co nie zmienia faktu, że rozwiązanie wszystkiego w trzeciej rundzie jest praktycznie nieosiągalne.

Myślę, że - jeżeli komuś zależy - to wszystkie składniki może mieć zdekodowane pod koniec gry (5-6 runda). Tylko pytanie po co? :)
Atamán w następnej wiadomości pisze:dajesz za mocne podpowiedzi, pozwól innym dojść do tego :) Może wrzuć to chociaż w tag
Spoiler:
Proszę bardzo :)
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 14 paź 2015, 19:08 przez pinata, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1348
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 565 times
Been thanked: 284 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Atamán »

pinata pisze:Kolega glocked, który zapoczątkował temat "szybkiego dochodzenia", założył, że jest to najlepsza (być może nawet jedyna) droga do zwycięstwa. Tymczasem we wszystkich grach, które udało mi się wygrać, zupełnie olewałem własne badania. Zazwyczaj publikowałem parę fałszywych teorii, żeby ukraść granty (które to teorie sam potem obalałem*), kupowałem parę artefaktów, a pod koniec wrzucałem pieczęcie z piątkami na cudze teorie.
Tutaj 100% się zgadzam, ale wg mnie dajesz za mocne podpowiedzi, pozwól innym dojść do tego :) Może wrzuć to chociaż w tag
Spoiler:
Awatar użytkownika
Baartoszz
Posty: 836
Rejestracja: 27 sty 2010, 13:35
Lokalizacja: Komorów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Baartoszz »

Ja tylko dodam, że osiągnięcie większości wiedzy potrzebnej w grze (niekoniecznie całkowitej) pod koniec trzeciej rundy często zdarza się osiągnąć. Natomiast całą resztę można już wnioskować z poczynań innych graczy i dojść do wszystkiego w czwartej/piątej, ale nawet w przypadku tej trzeciej, czyli pełnej wiedzy w połowie partii gra się na tym nie kończy. Ja nadal mam dobrą zabawę z kontynuacji, bo wciąż trzeba walczyć o punkty.

Alchemicy
Obrazek
Zobacz na ZnadPlanszy
Zobacz na YouTube
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek »

Atamán pisze:
pinata pisze:Kolega glocked, który zapoczątkował temat "szybkiego dochodzenia", założył, że jest to najlepsza (być może nawet jedyna) droga do zwycięstwa. Tymczasem we wszystkich grach, które udało mi się wygrać, zupełnie olewałem własne badania. Zazwyczaj publikowałem parę fałszywych teorii, żeby ukraść granty (które to teorie sam potem obalałem*), kupowałem parę artefaktów, a pod koniec wrzucałem pieczęcie z piątkami na cudze teorie.
Tutaj 100% się zgadzam, ale wg mnie dajesz za mocne podpowiedzi, pozwól innym dojść do tego :) Może wrzuć to chociaż w tag
Spoiler:
Ja jestem bardzo ciekaw jak wyglądała by rozgrywka dwóch lub więcej osób grających tą taktyką.
Dość łatwo Was skontrować pieczętując zerem błędną teorię pod koniec gry, na którą rzucacie się z piątkami:). Kwestia spostrzegawczości jak kto gra i to chyba jest zaleta gry, że nie ma strategii wygrywającej.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
myceK
Posty: 56
Rejestracja: 20 sie 2014, 17:40
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: myceK »

detrytusek pisze:
Atamán pisze:
pinata pisze:Kolega glocked, który zapoczątkował temat "szybkiego dochodzenia", założył, że jest to najlepsza (być może nawet jedyna) droga do zwycięstwa. Tymczasem we wszystkich grach, które udało mi się wygrać, zupełnie olewałem własne badania. Zazwyczaj publikowałem parę fałszywych teorii, żeby ukraść granty (które to teorie sam potem obalałem*), kupowałem parę artefaktów, a pod koniec wrzucałem pieczęcie z piątkami na cudze teorie.
Tutaj 100% się zgadzam, ale wg mnie dajesz za mocne podpowiedzi, pozwól innym dojść do tego :) Może wrzuć to chociaż w tag
Spoiler:
Ja jestem bardzo ciekaw jak wyglądała by rozgrywka dwóch lub więcej osób grających tą taktyką.
Dość łatwo Was skontrować pieczętując zerem błędną teorię pod koniec gry, na którą rzucacie się z piątkami:). Kwestia spostrzegawczości jak kto gra i to chyba jest zaleta gry, że nie ma strategii wygrywającej.
Żeby publikować cokolwiek trzeba już coś wiedzieć bo inaczej łatwo stracić 5 punktów, jeżeli już coś wiemy (wybieramy 1 z 2 lub 4) możemy podpowiedzieć dużo przeciwnemu graczowi który szybciej podważy nasza teorie. Metoda się sprawdza o ile mamy dużo złota i stać nas na podpisywanie się pod innymi którzy nie zawsze maja racje.

Przyznam ze powinny być skorygowane zasady by uniknąć takich zagrywek właśnie, podpisywanie się pod czyjaś teoria -1 lub 2 punkt albo cos takiego bo jest to trochę nie fer ze ktoś wydedukował a ktoś się pod tym może podpisać. Albo możliwość podpisania się powinna być w jakiś sposób związana z reputacja.

P.S
Kiedy bierze się składniku lub przysługi z „pola kolejności” ?
Przed rozkładaniem znaczników czy jak zaczyna się kolejka kogoś ? bo ma to duże znaczenie zauważyłem :)
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7340
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 460 times
Been thanked: 1116 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: detrytusek »

myceK pisze: P.S
Kiedy bierze się składniku lub przysługi z „pola kolejności” ?
Przed rozkładaniem znaczników czy jak zaczyna się kolejka kogoś ? bo ma to duże znaczenie zauważyłem :)
najpierw rozliczasz tor kolejności - bierzesz korzyści, a potem rozkładacie znaczniki.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
myceK
Posty: 56
Rejestracja: 20 sie 2014, 17:40
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: myceK »

Coś wiadomo o dodatku czy dalej cisza ? :)
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Tony23 »

dodatek bedzie na Essen

https://youtu.be/mzq6ejUAYwE?t=2m49s
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: ChlastBatem »

Tony23 pisze:dodatek bedzie na Essen

https://youtu.be/mzq6ejUAYwE?t=2m49s
Jaram się jak flota Stanisa. Ale czy aby nie za bardzo skomplikują gry tymi kolejnymi wytworami do dedukcji? Aczkolwiek fajnie, że dorzucą dwa mini rozszerzenia w jednym.
Qlczas
Posty: 4
Rejestracja: 29 kwie 2016, 14:38
Kontakt:

Re: Alchemicy (Alchemists)

Post autor: Qlczas »

Cześć, jestem nowy na forum, ale graczem jestem już parę ładnych lat i tytułów planszowych przerobiłem już ponad 50...

Wczoraj właśnie rozegraliśmy pierwszą partię "Alchemików" :) Rewelacyjna gra, ale mam jedno pytanie odnośnie zasad. Może ktoś rozjaśni.

Mamy "Konferencję" (event dwukrotny podczas gry), przykładowo na poziomie łatwym, dostajemy 1pkt. reputacji za 1dną ogłoszoną Teorię, -1pkt reputacji za brak ogłoszonych teorii. Na konferencji nr 2. mamy 1pkt. za dwie ogłoszone teorie... etc.
Pytanie: czy jak np. mam już w 3ciej rundzie 2 lub więcej ogłoszonych teorii to na konferencji "najłatwiejszej" dostanę tylko 1pkt, czy dostanę 1pkt za każdą ogłoszoną?

[edyta]
Żeby nie było... szukałem serczem lepszego tematu by zadać pytanie o zasady... nie znalazłem, także jak komuś to pytanie nie pasuje tutaj, to usuncie post.

Dzięki za odpowiedź!
Ostatnio zmieniony 16 maja 2016, 13:53 przez Qlczas, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ