Strona 16 z 112

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 10:26
autor: melee
Ja mam za sobą jedynie 2 partie w 2 osoby w wersję rodzinną. I już mam ochotę na dodanie kart, zapewne nastąpi to wieczorem ;) W naszej drugiej partii dominowała walka o drewno, udało się je w miarę zmonopolizować i zdecydowanie wygrać. Myślałem trochę o tym co zrobić, jeśli ktoś grałby w ten sposób przeciwko mnie i już mniej więcej wiem ;)

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 10:58
autor: Styku
Jestem po dwóch kolejnych partiach na 2 osoby z talią E. Grało się zacnie. Jednak odczuwam ZNACZNY brak gliny. Jeżeli jeden gracz blokuje glinę to prawie niemożliwym jest rozbudowa chaty na glinianą / kamienną. Przegrałem przez to druga grę 31 : 41 ( pierwsza przegrałem 35 : 40 ). Tylko jedno pole z gliną, która przyrasta 1 na turę to zdecydowanie za mało. Pieczenie chleba tez się jakoś nie bardzo sprawdza, bo trzeba przed każdymi żniwami z tej akcji korzystać. Dużo efektywniejsze wydaje się trzymanie zwierząt, pod warunkiem zakupu kuchni. I tu moje pytania.
Czy można wymienić małe palenisko na kuchnię?

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 11:05
autor: Cin
nie bardzo rozumiem
jak jeden gracz może "blokować glinę"?
kto lub co broni innym graczom go uprzedzić i samemu wziąć glinę?

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 11:09
autor: ja_n
My graliśmy trzy razy rodzinnie (nie licząc kilku rozgrywek wcześniejszych, jeszcze niemieckim wydaniem gry) i raz z talią E. Paulina mocno się opierała przed wprowadzeniem kart, twierdziła że nie chce kart dopóki choć raz mnie nie ogra w wersji rodzinnej :D. Za cały komentarz niech starczy to: Dzisiaj, o 6:15 rano Paulina stwierdziła, że do budzika jest jeszcze trochę czasu i moglibyśmy zagrać w Agricolę :lol:.

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 11:15
autor: ja_n
Styku pisze:Jestem po dwóch kolejnych partiach na 2 osoby z talią E. Grało się zacnie. Jednak odczuwam ZNACZNY brak gliny. Jeżeli jeden gracz blokuje glinę to prawie niemożliwym jest rozbudowa chaty na glinianą / kamienną. Przegrałem przez to druga grę 31 : 41 ( pierwsza przegrałem 35 : 40 ). Tylko jedno pole z gliną, która przyrasta 1 na turę to zdecydowanie za mało. Pieczenie chleba tez się jakoś nie bardzo sprawdza, bo trzeba przed każdymi żniwami z tej akcji korzystać. Dużo efektywniejsze wydaje się trzymanie zwierząt, pod warunkiem zakupu kuchni. I tu moje pytanie. Czy można wymienić małe palenisko na kuchnię?
Blokowanie gliny oznacza, że jeden z graczy co rundę zużywa akcję na branie gliny, której niespecjalnie potrzebuje. OK, możesz zużyć tę ekstra akcję na normalny rozwój i olać rozbudowę. To tylko kilka punktów, odrobisz to na innych polach. Albo zacznij blokować kamień/trzcinę/drewno w odwecie.

Pieczenie chleba rzeczywiście wymaga akcji przed żniwami, ale za to jest bardzo efektywne (z piecem glinianym). W talii E jest karta Piec piekarski - działa tak samo jak gliniany, ale pozwala przetworzyć dwa zboża na 10 posiłków. To się nazwywa pieczenie chleba :). Klucz to właściwy wybór strategii na podstawie dobranych kart :).

Małe palenisko? Masz na myśli jedną z dwóch kart z paleniskami z talii dużych usprawnień, czy jakąś kartę z paleniskiem z talii małych usprawnień (której jeszcze nie widziałem)? Jeśli duże usprawnienie, to tak, możesz wymienić dowlne palenisko na dowolną kuchnię.

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 11:16
autor: MataDor
Styku pisze:Jeżeli jeden gracz blokuje glinę to prawie niemożliwym jest rozbudowa chaty na glinianą / kamienną...
Jeśli tylko dajesz się blokować to oczywiście tak bedzie...
Styku pisze:Czy można wymienić małe palenisko na kuchnię?
Jak wynika z zasad można to zrobić za darmo jeśli masz już palenisko.

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 11:49
autor: Styku
Małe palenisko jest małym usprawnieniem z tali E. Można je zatem wymieniać na kuchnię czy nie?

Jest tylko jedno pole z gliną. Nie bardzo mi się opłaca brać 1 glinę, bo na przebudowę chaty z 4 drewnianymi izbami potrzebuję, aż 4 gliny. Za mało tej gliny przyrasta. Zatem albo muszę próbować brać gracza rozpoczynającego ( 1 akcja ), a następnie polować na 2 gliny ( druga akcja ). Później znowu to powtórzyć licząc, ze 1 gliny mi nie będzie zabierane i wykorzystać kolejne 2 akcje. Ciężko jak przeciwnik ma Gliniany Dach i tego gościa co daje +2 gliny przy kazdym pobraniu gliny i wykorzystuje strategie blokady gliny + rozwoju siebie opartego o glinę ( rozbudowa glinianych izb + zakup usprawnień ). A brak rozbudowanej Izby na kamienna to 8 punktów przy 4 izbach w plecy. Dość dużo. A glina na usprawnienia się też mocno przydaje. Muszę pomyśleć na kontr strategią.

Czy korzystając z jednej akcji UPIECZ CHLEB można upiec kilka chlebów w różnych usprawnieniach? Znalazłem odpowiedź, ze można.

Re: Agricola

: 01 lip 2008, 17:22
autor: Sztefan
AcikCieslik pisze: Zauważyłem, że dla ludzi którzy już grali w planszówki nauka zasad z kartami E nie stanowi dużego problemu a dzięki kartą lepiej czują gre i bardziej im się podoba.
A ja zauważyłem, że początkowo Agricola w wersji rodzinnej trochę przytłacza i to osoby już grające w gry planszowe. Poczucie oszołomienia jest wręcz potęgowane przez ten familijny tryb (Jak to, przecież gram w planszówki nie od dziś, a nie daję sobie rady z grą familijną).

Tak więc wszystko zależy od poszczególnych ludzi. Moim zdaniem nawet z doświadczonymi graczami nie zaszkodzi zacząć spokojnie od trybu familijnego.

Re: Agricola

: 02 lip 2008, 09:53
autor: melee
Wczoraj kolejne 2 partie, w tym wreszcie jedna na więcej niż 2 osoby (3). No ale za każdym razem grała jakaś nowa osoba, więc w sumie wszystkie 4 gry w wariancie rodzinnym :/ już chcę karty, może dziś się uda ;) Co ciekawe, we wczorajszej grze (3-osobowej) wygrałem zupełnie rezygnując ze zwierząt, przez całą grę nie wziąłem ani jednego zwierzaka, dosłownie w ostatnim ruchu złapałem jednego dzika pod pachę ;)

Re: Agricola

: 02 lip 2008, 10:08
autor: Styku
Jestem po 5tej grze w Agricolę i 3ciej partii na 2 osoby w wersji z kartami. Karty dużo smaczku dodają. Praktycznie w każdej grze musimy przez nie stosować ciut inną taktykę. Trochę to przypomina stawianie tarota. Mamy 14 kart i musimy z nich wyczytać naszą przyszłość. Jak źle odczytam to przeciwnik nas rozjedzie. Wczorajsza partia zakończyła się wynikiem 39 : 31 i zanotowałem swoje pierwsze zwycięstwo kontrolując przebieg gry przez cały czas. Kombosy niektórych małych usprawnień i pomocników są super i bardzo pomagają w rozrywce. Ale trzeba być bardzo elastycznym i widzieć jaką droga w danej grze idzie przeciwnik i co będzie podbierał. Gra na 2 osoby jest dość ostra. Na większą ilość graczy nie czuje się tak wyścigu pastuchów. Kolejną grę spróbujemy z innym deckiem niż E.

Mam pytanko. Nie wiecie gdzie można jakiś pudełeczko większe z przegródkami zakupić żeby pomieścić ładnie te Agricole? Nie żeby woreczki strunowe były złe, ale ciekaw jestem czy jest jakaś alternatywa.

Re: Agricola

: 02 lip 2008, 10:56
autor: ja_n
Styku pisze:Mam pytanko. Nie wiecie gdzie można jakiś pudełeczko większe z przegródkami zakupić żeby pomieścić ładnie te Agricole? Nie żeby woreczki strunowe były złe, ale ciekaw jestem czy jest jakaś alternatywa.
W każdym sklepie narzędziowym są takie pudełka na śruby, śrubki, wkręty, nakrętki, gwoździe, podkładki itp. Kosztują bardzo umiarkowanie. Do posortowania elementów A. idealne, ale trochę ciężko się niekiedy wygrzebuje te elementy z takich pudełek. Zapewne jednak takie pudełko pozwoli rozłożyć grę na mniejszej powierzchni i zmniejszy bałagan na stole (grasz oczywiście wyjmując elementy prosto z tego pudełka, nie wysypujesz ich na stół).

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:09
autor: hamanu
Czy ktos juz wyjasnil dlaczego zamiast meeplow czy innych pamperkow sa dziwne dyski przedstawiajace czlonkow rodziny?
Wiem ze kazdy ma Carcassonne i to zaden problem, jednak mimow wszystko dziwne, ze zamiast ludzi hodujemy w izbach kosmitow ze swiata dysku.

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:13
autor: cannehal
Flatlanders :)

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:20
autor: yosz
hamanu pisze:Wiem ze kazdy ma Carcassonne i to zaden problem
... nie każdy ;) Jak co najwyżej mogę postawić wikingów... rany wikingowie orający pole.

Wydaje mi się że dyski z racji swojej wielkości widać od razu na pierwszy rzut oka na takiej dużej i kolorowej planszy. Małe meeple z Carcassonne mogłyby za bardzo wtopić się w tło. A tak jak stawiasz gdzieś swojego członka rodziny to inni i ty też widzą go cały czas. A tak duży meeple (powiedzmy szerokości tego dysku) byłby chyba za duży

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:26
autor: Styku
hamanu pisze:Czy ktos juz wyjasnil dlaczego zamiast meeplow czy innych pamperkow sa dziwne dyski przedstawiajace czlonkow rodziny?
A temu: http://www.boardgamegeek.com/image/341914

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:35
autor: Cin
yosz - bałeś się wikingów a tu można orać kosmitą i smokiem w kapeluszu :)

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:41
autor: melee
wczoraj grałem pierwszy raz z kartami, w 3 osoby
niestety bylem po kilkunastu godzinach pracy i nieprzytomny, gra mnie zjadla, nie wiedzialem co się dzieje :)
największy problem był z chlebem, w wersji rodzinnej są dwie akcje pieczenia, a w normalnej tylko jedna!!

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 10:46
autor: Styku
melee pisze:największy problem był z chlebem, w wersji rodzinnej są dwie akcje pieczenia, a w normalnej tylko jedna!!
Zamiast korzystać z akcji pieczenia chleba czasem lepiej dozbierać zboża i kupić kolejny piec. Zakup pieca pozwala nam wykonać darmową akcję upiecz chleb. Dzięki temu możemy w kilku piecach + ewentualnie kuchni napiec chleba na kilka rund!

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 14:49
autor: Kmet
A ja mam pytanie o obory.

Za instrukcją

"Postawienie obory na ogrodzonym pastwisku zwiększa
dwukrotnie jego pojemność.
...
Można postawić tylko jedną oborę na jednym obszarze gospodarstwa, jednak może stać ich w sumie kilka na pastwisku składającym
się z kilku obszarów."


Czy każda kolejna obora na pastwisku zwiększa jego pojemność x2 ?

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 15:03
autor: bazik
pastwisko 2 obszarowe + obora na kazdym to miejsce na 16 zwierzat.

w praktyce to NIGDY nie bedzie miec sensu (dla kazdej sensownej wartosci nigdy) - nie ma zadnego sensu zbierac zwierzat wiecej niz 8 jednego gatunku, jesli masz wiecej mozesz od razu zamieniac na zywnosc.

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 15:31
autor: edrache
to ja też mam pytanie, bo nie mogłem się doszukać w zasadach:

Akcja "powiększ rodzinę" pozwala zwiększyć rodzinę o jednego osobnika ludzkiego gatunku ;) czy można urodzić np. bliźniaki, jeżeli mamy kilka wolnych izb?

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 15:34
autor: bogas
bazik pisze:pastwisko 2 obszarowe + obora na kazdym to miejsce na 16 zwierzat.

w praktyce to NIGDY nie bedzie miec sensu (dla kazdej sensownej wartosci nigdy) - nie ma zadnego sensu zbierac zwierzat wiecej niz 8 jednego gatunku, jesli masz wiecej mozesz od razu zamieniac na zywnosc.
Jak to mówią "nigdy ni mów nigdy". Nie mam wglądu w karty ani ich szczegółowo nie przeglądałem, więc zgaduję, ale być może jest jakieś usprawnienie czy pomocnik (dojarka czy inny świniopas), który daje bonusy za duuuże stadko :) A jak nie ma to kto wie, może wraz z nowymi taliami takowe się pojawią, a jeszcze trochę liter w alfabecie zostało do wykorzystania :P

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 15:41
autor: Styku
edrache pisze:to ja też mam pytanie, bo nie mogłem się doszukać w zasadach:

Akcja "powiększ rodzinę" pozwala zwiększyć rodzinę o jednego osobnika ludzkiego gatunku ;) czy można urodzić np. bliźniaki, jeżeli mamy kilka wolnych izb?
Oczywiście, że można. Do tego celu należy jednak wykonać rzut kostką 85scienną. Można również próbować pokusić się o trojaczki, ale w tym wypadku wymagany jest rzut kostką 7255scieną. Więcej na ten temat TUTAJ. ;)

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 16:32
autor: cannehal
edrache: wiem, że jest na pewno taka karta pomocnika (chyba matka bliźniąt) pozwalająca urodzić bliźniaki. Ale w którejś z bardziej zaawansowanych talii.

Pozdrawiam

Re: Agricola

: 03 lip 2008, 18:52
autor: LostLukas
cannehal pisze:edrache: wiem, że jest na pewno taka karta pomocnika (chyba matka bliźniąt) pozwalająca urodzić bliźniaki. Ale w którejś z bardziej zaawansowanych talii.
Nazwa karty to rzeczywiście Matka Bliźniąt i znajduje się w talii Z.