Odświeżę temat, bo w końcu udało mi się rozegrać grę ze wszystkimi modułami dużego dodatku (oraz z rzeczami z małego) i muszę przyznać, że to dobry dodatek jest. Wcześniej tylko wprowadziłem przy jednej grze asymetryczne postacie, ale i one wydają się znacznie lepsze, kiedy wszystko jest w grze.
Moduły względem nowej planszy do stawiania dekoracji i budowania piramidy wydają mi się chyba najlepsze. W podstawce praktycznie nikt się nie blokował na rytuałach, bo odpuszczenie potem tury albo płacenie 3 kakaa w imię odblokowania ich było mało zachęcające, a w związku z tym nadzieja, że inny gracz cię odblokuje była nikła. Teraz ta strategia ma znacznie większy sens - przy okazji również strategia na maski wydaje się sensowniejsza, bo w podstawce wydawało mi się, że opłaca się je zdobywać tylko i wyłącznie przy okazji. Wczoraj miałem postać od otrzymania dowolnego surowca oraz awansu na świątyni za zdobywanie masek, w efekcie większość czasu gry spędziłem odprawiając rytuały, zdobywając dzięki temu maski, odblokowując robotników dzięki nowym wersjom akcji względem zdobień i piramidy, budując tyle co nic, rzadko dostąpując Wstąpienia (przez całą grę tylko 3 raz), niezbyt często budując - przed ostatnim zaćmieniem wybudowałem dokładnie nic - a i tak udało się wygrać 203 punktami. W podstawce wydaje mi się, że to nie byłoby możliwe. A nawet jestem całkiem pewien - strategia na jak najczęstsze budowanie, która wydaje się kluczowa w grze podstawowej - tutaj już może zostać chociaż minimalnie osłabiona. I grało mi się tak wyśmienicie, bo przy 11 rozgrywce po raz pierwszy miałem kompletnie inne wrażenie z rozgrywki, podążając kompletnie innymi schematami, które jeszcze mi się nie utarły. Świetny powiew świeżości.
Przy okazji 203 punkty to mój drugi najlepszy wynik, bo raz udało mi się zdobyć 206 - co prawda próbka to żadna, ale odnoszę wrażenie, że balans jest niezły i dodatek nie podkręca jakoś znacząco wyników. Po prostu umożliwia nowe rzeczy.
Moduł z wydarzeniami w każdej rundzie jest ok. Ot, jakiś pozytywny efekt na parę tur, który może trochę pomóc, ale nie musi. Równie dobrze mogłoby go nie być, ale skoro jest, nie zaburza gry, to pewnie będziemy z nim grać, bo i tak wszystkie efekty są pozytywne.
Pomarańczowa świątynia to fajna rzecz, chociaż trochę szkoda, że umiejętności ze wszystkich trzech poziomów są już nadrukowane na planszy. Wolałbym, żeby była jakaś minimalnie zamienna pula, bo dochodząc do szczytu i tak będzie się miało 5 z 8 umiejętności, co przy stałych umiejkach może dążyć do jakiejś tam schematyczności. Miły dodatek, ale podobnie jak wydarzenia - mógłbym w zasadzie grać bez niego, ale i tak będziemy go dodawać, bo wyobrażam sobie, że na luzie można tę świątynię odpuścić i wygrać.
Jak wspominałem asymetryczne umiejętności wydają się znacznie lepsze, kiedy wszystko jest w grze. Przykładowo postać od masek, której łatwiej je zdobywać. Albo postać od wykonywania akcji względem stawiania grobowców na Alei Umarłych i zdobienie piramidy jakby miała tam jednego robotnika więcej. Przy podstawce niezbyt zachęcająca umiejętność - przy dodatku skupiając się na zdobieniach można już stawiając pojedynczą dwójkę odblokować robotnika. Niemniej myślałem, że to będzie mój ulubiony moduł, a jest po prostu dobry - nie będę grał bez niego, ale umiejętności i ograniczenia nie wywracają zasad i ta asymetryczność nie jest aż tak wyraźna. Z drugiej strony to i lepiej, bo w trakcie gdy da się już zdobyć tyle modyfikacji do własnych akcji, że można się pogubić.
I właśnie - czasami aż ciężko spamiętać to wszystko co się wyprawia, bo robiąc jedną akcję można uruchomić łańcuch iluś tam wydarzeń, bo robiąc to, idę tu na świątyni, gdzie wybieram to, co pozwala mi jeszcze na to, a to jeszcze na to i jeszcze idę na tym torze, a poza tym jak już idę na świątyni, to mogę jeszcze to i... czasami trzeba się porządnie zastanowić czy się o wszystkim pamiętało. Ale to też mały problem i podejrzewam, że jakaś gra czy dwie i łatwiej będzie pamiętać o tych wszystkich elementach.
Przy okazji od razu zacząłem interesować się drugim dużym dodatkiem i w sumie nie był porządniej opisany, a już pojawiły się opisy modułów, więc je krótko podsumuje
(Jeśli ktoś nie wie, to w marcu na wyjść Expansion Period, czyli drugi duży dodatek). Przy okazji na BGG pojawiła się okładka i przynajmniej nie straszy tak, jak poprzedni dodatek, w którym grafika była dla mnie nieporozumieniem
Obsydian wprowadza nowy surowiec (nie zgadniecie jaki), który może służyć za jokera, ale również używa się go w innym modułach. Ma się go pozyskiwać z nowej akcji - tu jestem ciekaw czy będzie dostawka do planszy i większy rondel, czy ta akcja wprowadzona zostanie przez kolejny moduł, czyli...
Ołtarze i Szamani - pomiędzy planszami akcji wprowadzone zostaną ołtarze, które wykorzystywane będą przez szamanów - nowy rodzaj robotników, którzy poruszać się będą przeciwnie z ruchem wskazówek zegara.
Dwór (Mansion) zastąpi planszę Pałacu, czyli nr 1 na planszy - niewiele jest o tym powiedziane poza tym, że "dostarczy nowe możliwości na wspinanie się po świątyniach oraz wzmacnianie swoich pracowników".
Ekspansja Imperium za to dostarczy nowej planszy Podboju, która ponoć świetnie integruje się i z podstawką i wszystkimi dodatkami. Będziemy mogli na niej podbijać nowe lądy dzięki wojownikom, których potem zamienimy w osadników, aby awansować na Alei Umarłych (oraz na pewno da jeszcze jakieś inne korzyści).
Zaawansowany Teotibot raczej nie wymaga tłumaczenia
Do tego oczywiście m.in. nowe Technologie, nowe Żetony Startowe, nowe Żetony Wielkich Odkryć, które będą potężniejsze od zwykłych, ale trudniejsze do zdobycia. Na tych ostatnich również mają być nowe maski. Będą dwie nowe asymetryczne umiejętności związane z mechanikami dodatku oraz dwie dla bota - w zasadzie będzie więcej wszystkiego
Gdzieś wydaje mi się, że mignęła mi informacja, że to będzie ostatni duży dodatek, ale nie mogę teraz znaleźć gdzie. Przy czym nie zdziwiłbym się, gdyby tak było, bo jednak liczba modułów do wprowadzenia czy dwóch dużych dodatkach będzie gigantyczna. Sam najbardziej ciekaw jestem Szamanów i nowej planszy Podboju - w szczególności to ostatnie wydaje się sporą zmianą w całej grze. Osobiście będę całkiem czekał na marzec i mam nadzieję, że Portal wyda dodatek wraz z premierą światową albo niedługo później.