Strona 17 z 18

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 10:01
autor: dave8
akurczak pisze: 14 lis 2024, 15:12
Brylantino pisze: 14 lis 2024, 09:58 Choć tutaj tak naprawdę ciężko coś takiego dodać.
Dwuwarstwowe planszetki graczy bym chętnie przygarnął :D
Ja też ale pod warunkiem ze wszystko wejdzie do jednego pudelka.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 10:23
autor: Brylantino
W nowym updacie jest o tym jakieś info.

Will double-layer boards be available as an add-on?
We’ve seen the requests for double-layer boards! 🎲 We’re looking into the possibility of offering this as an add-on, but it’s not a guarantee just yet. If it turns out to be possible, we’ll gauge demand to see if it’s worthwhile to produce them. We’ll keep you updated as we learn more.

Co sugeruje, że nawet jakby się pojawiły to byłby jako "płatny dodatek".

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 11:58
autor: bogas
dave8 pisze: 15 lis 2024, 10:01
akurczak pisze: 14 lis 2024, 15:12
Brylantino pisze: 14 lis 2024, 09:58 Choć tutaj tak naprawdę ciężko coś takiego dodać.
Dwuwarstwowe planszetki graczy bym chętnie przygarnął :D
Ja też ale pod warunkiem ze wszystko wejdzie do jednego pudelka.
Kolejny argument za tym, żeby mocno zastanowić się nad tym dodatkiem. Chodzi dokładnie o to, że w kampanii podstawki z Czachy była opcja tych nakładek na plansze graczy i chociaż nakładki super się sprawdzają, to niestety teraz grubość planszetek jest x2. No i pytanie czy to się zmieści do tego nowego pudełka? Dodatkowo nie gramy w Klany aż tak często żebyśmy pilnie potrzebowali jakiegoś urozmaicenia, a ten nowy moduł z planszą kolei jakoś mnie średnio przekonuje. Zresztą zerknąłem na jakieś opinie na youtubach i w reakcjach tak raczej "umiarkowany entuzjazm" widzę.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 12:30
autor: Gizmoo
bogas pisze: 15 lis 2024, 11:58 opcja tych nakładek na plansze graczy i chociaż nakładki super się sprawdzają, to niestety teraz grubość planszetek jest x2.
Mam takie nakładki, są świetne, ale u mnie dochodzi jeszcze ten problem, że dokleiłem je do planszetek i teraz są nierozłączne. I dodatkowo mam świetny insert z Warboxa, który idealnie się rozkłada i pięknie segreguje komponenty.
bogas pisze: 15 lis 2024, 11:58 ten nowy moduł z planszą kolei jakoś mnie średnio przekonuje.
Byłem na początku strasznie zajarany, ale jak zobaczyłem jak to działa, to uważam, że jest to absolutnie zbędne. rozbudowuje grę w nie tą stronę, w którą chciałbym. Odnoszę wrażenie, że Juma chciał stworzyć nową grę, ale nie bardzo wierzył, że uda mu się ją dobrze sprzedać, więc dołączył to do Klanów.

Szkoda, że nie ma opcji na wzięcie samych dodatkowych elementów do podstawki. I moim skromnym zdaniem - gdyby było kilka progów wsparcia, z różnymi opcjami na moduły, to ta kampania lepiej by się udała. Byłem pewny, że wezmę ten dodatek, a teraz poważnie się zastanawiam, bo jestem niemal pewny, że z tej nowej "gry w grze" nie skorzystam. :?

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 12:43
autor: Zet
Jako komplecjonista wezmę dodatek razem z metalowymi monetami. Jak mi się bardzo nie spodoba, to sprzedam całość, pewnie ze sporą stratą :wink:
Takie hobby ¯\_(ツ)_/¯

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 12:50
autor: Gizmoo
Zet pisze: 15 lis 2024, 12:43 Jako komplecjonista
Są gry, do których chciałbym mieć wszystko i są i takie, do których w sumie nic mi nie brakuje, bo są kompletne. Klany Kaledonii to do dla mnie gra kompletna, chociaż nie przeczę, że nowe klany, nowe żetony punktacji, czy nowe żetony portów - chętnie bym przytulił. :D IO tutaj szkoda, że nie ma opcji kupienia ich osobno.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 13:28
autor: Brylantino
Ale serio uważasz, że wycięcie planszetki kolei i tych paru meepli by mocno zmieniło cenę? Pewnie by była niższa o 20 zł maks, a zabaw z pakowaniem 3x tyle. Tym bardziej, że to jest jeden z wielu dodatkowych modułów, z których nie musisz przecież korzystać jak grasz z dodatkiem.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 13:54
autor: Gizmoo
Brylantino pisze: 15 lis 2024, 13:28 Ale serio uważasz, że wycięcie planszetki kolei i tych paru meepli by mocno zmieniło cenę?
Moduł kolejowy, to w zasadzie cała oddzielna gra, z osobną planszą. Tam jest dużo zawartości. Zawartości, która nie klei mi się do Klanów, bo nie dodaje głębi, a jedynie zwiększa narzut zasad i komplikuje zarządzanie grą. Nie potrzebuję też Big Boxa, który będzie zagracał mi niezbędne miejsce na półkach, ani segregatorów z GameTrayz (których szczerze nie znoszę, bo nigdy nie są zrobione tak, by zaoszczędzić miejsce, a często karty w koszulkach się zwyczajnie nie mieszczą). Paczkę z klanami i żetonami bym przyjął z pocałowaniem ręki. Bez plastiku od GameTrayz byłoby to i tak o połowę tańsze. :lol:

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 15 lis 2024, 21:43
autor: prz616
Czacha jakby co w komentarzu do informacji o starcie kampanii na Fb Planszowych Newsów dała znać, że nie wyda Industrii w PL (w odpowiedzi na pytanie jednego z fanów). W związku z czym od ręki wsparłem dodatek na KS;) Klany to dla mnie pewniak w kolekcji, a dodatkowo przekonuje mnie mocno postawa autora (dialog ze społecznością, rozsądny projekt zawartości dodatku, nierozdmuchiwanie KSowego FOMO).

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 16 lis 2024, 00:35
autor: Lailonn
Z tym dialogiem to bym nie przesadzał, bo chyba do dzisiaj odrzuca fakt braku balansu klanów. Teraz miał okazję poprawić ale z tego co rozumiem to nie planuje.

Ma ten moment dodatek wydaje się przekombinowany ale zobaczymy. Nie analizowałem relacji z testów.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 16 lis 2024, 08:02
autor: Brylantino
Serio?

Wprowadza AŻ jedną nową mechanikę... Z której nawet nie musisz korzystać, bo to moduł. I co najlepsze, możesz go rozbić na mniejsze części i grać bez pociągów, a jedynie z milestonami.

Ludzie są niesamowici. Nie byłoby nic nowego, to byłoby narzekanie że skok na kasę bo tylko więcej tego samego. Dodali "opcjonalną" nową mechanikę? Źle, bo przekombinowany.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 16 lis 2024, 10:32
autor: Bart Henry
Brylantino pisze: 16 lis 2024, 08:02 Ludzie są niesamowici. Nie byłoby nic nowego, to byłoby narzekanie że skok na kasę bo tylko więcej tego samego. Dodali "opcjonalną" nową mechanikę? Źle, bo przekombinowany.
Odpaliłeś moją kartę pułapkę, więc klasycznie przypomnę, że ludzie to grupa osób o różnych opiniach, a oczekiwanie po wszystkich forumowiczach spójnego zdania jest bardzo naiwne z Twojej strony. Jedni chcieliby nowych mechanik, inni więcej tego samego, co już teraz jest dobre. Gdyby tej mechaniki nie było, pewnie pojawiłby się głos, o jakim piszesz, ale niekoniecznie od tych samych osób. Nie generalizujmy, bo szkodzimy tym sami sobie.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 16 lis 2024, 10:52
autor: Gizmoo
Brylantino pisze: 16 lis 2024, 08:02 Wprowadza AŻ jedną nową mechanikę...
"Jedną nową mechanikę" dałoby się wytłumaczyć graczom jednym zdaniem. Tam jest sześć stron instrukcji... :lol:

I stawiam dolary przeciwko orzechom, że jak rozłożysz Klany świeżakom, to nie dołożysz im na dzień dobry dodatkowego modułu z pociągami. :wink:

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 16 lis 2024, 11:30
autor: Zet
Gizmoo pisze: 16 lis 2024, 10:52
Brylantino pisze: 16 lis 2024, 08:02 Wprowadza AŻ jedną nową mechanikę...
"Jedną nową mechanikę" dałoby się wytłumaczyć graczom jednym zdaniem. Tam jest sześć stron instrukcji... :lol:

I stawiam dolary przeciwko orzechom, że jak rozłożysz Klany świeżakom, to nie dołożysz im na dzień dobry dodatkowego modułu z pociągami. :wink:
No i słusznie! :) Chcesz grę lżejszą - dorzucasz jedynie dodatkowe klany, kontrakty, targowiska, itp. drobnicę. Chcesz coś więcej, dłużej - dorzucasz pociągi.
Znowu dochodzimy tu do punktu (chyba z trzeci raz od startu kampanii), gdzie jedni by woleli wyłącznie więcej tego samego, a inni chcieli by z Klanów zrobić nową grę. Jedni by woleli wszystko w big boxie, inni by woleli rozbicie tego dodatku na dwa pudełka, żeby nie musieć kupować pociągów dla świeżaków.
Może czas zacząć komentować poszczególne moduły? Formę ich wydania już przewałkowaliśmy ;)

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 16 lis 2024, 13:51
autor: Brylantino
Gizmoo pisze: 16 lis 2024, 10:52
Brylantino pisze: 16 lis 2024, 08:02 Wprowadza AŻ jedną nową mechanikę...
"Jedną nową mechanikę" dałoby się wytłumaczyć graczom jednym zdaniem. Tam jest sześć stron instrukcji... :lol:

I stawiam dolary przeciwko orzechom, że jak rozłożysz Klany świeżakom, to nie dołożysz im na dzień dobry dodatkowego modułu z pociągami. :wink:
No i? Od kiedy w ogóle dodatek to coś co się rozkłada noobom w danej grze.

Btw. Niezła manipulacja - niby jest 6 stron (choć nie do końca bo tak naprawdę 5 i pół). Niemniej w nich jest zawarty setup i dodatkowe zasady dla dwóch graczy. Tym bardziej że strony z draftu, potem na innym formatowaniu, foncie i layoucie zwykle zajmują 2-3 razy mniej. Czyli finalnie w instrukcji rzeczy, które trzeba przedstawić graczom znajdą się na jednej stronie.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 17 lis 2024, 10:10
autor: Lailonn
Problem w tym że elementy dodatkowe wyceniono kosmicznie a moduł pociągu jako jedyny uzasadnia istnienie tego dodatku. Jakby go więc nie używać, bo trudny albo słaby to dalej „nic do gry nowego nie ma”.

Nawet planszetek podwójnych nie chciało im się zrobić, co dzisiaj jest absolutnym standardem

Brak balansu klanów po tylu latach analiz na bf też pokazuje lenistwo.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 10:34
autor: Baltig
Czytam wasze posty i śmiać się chce :P hurr durr balansu nie ma! Nie poprawili w dodatku!
Hur dur planszetek podwójnych nie ma! A to standard!
Że moduł z pociągami niepotrzebny!
Co za banda płaczków się odpaliła i skąd się wzięliście to ja nie wiem - ale coś czuję, że cokolwiek by nie zrobiono to zawsze taka grupa się znajdzie.

Co do balansu frakcji - da się wygrać wszystkim. Serio. Od mleczarza, tego z kupcami (ten to jest dzikus!) aż po tego z budowaniem w deltach kończąc na rybakach (uważanych w naszej zamkniętej grupie za najsłabszych - a którzy w ostatniej rozgrywce natrzepali jakieś 30 pkt przewagi nad pozostałymi klanami bez problemu)

Po tych kilkunastu? Kilkudziesięciu? partiach nie czułem że jakimś klanem nie mogę wygrać (BO BALANSU NIE MA!!!) - po prostu każdym klanem gra się trochę inaczej, i trzeba pomyśleć zamiast płakać na lewo i prawo, a że często gęsto gramy w konkretnych zamkniętych grupach/ekipach to raczej nowych rzeczy nie odkrywamy, ktoś coś zrobi raz, resztą stwierdzi "meh, slabe" lub totalnie OP- stąd potem czytam takie głupotki jak brak balansu lub Loki OP w bloodrage! Gra zepsuta! :mrgreen:

Offtop
Co do rozkładania dodatku noobom w danej grze - to zależy od ludzi. Ja nie mam z tym problemu by kogoś na głęboką wodę rzucić - chcesz barrage ? Dawaj projekt leegwhatera, albo pokochasz albo znienawidzisz.

Ja osobiście klany wspieram podstawkę + dodatek - po prostu to jedna z tych kilku gier która przetrwała próbę czasu, i zawsze z przyjemnością można sobie w nią popykać ;)

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 11:00
autor: Gizmoo
Baltig pisze: 18 lis 2024, 10:34 i skąd się wzięliście to ja nie wiem
Mocne słowa, jak na kogoś, kto ma zaledwie kilkadziesiąt postów na tym forum. :lol: Ale dzięki, uśmiałem się setnie.
Baltig pisze: 18 lis 2024, 10:34 Co do balansu frakcji
To jest fakt. Napinanie się na siłę, że wszystkie mają równe szanse, to trochę komedia, bo już dawno to zostało udowodnione. Fakt, że dobry gracz może roznieść słabego gracza, pilotującego mleczarzy - to dowód anekdotyczny.
Baltig pisze: 18 lis 2024, 10:34 Po tych kilkunastu? Kilkudziesięciu?
Kilkanaście partii, a kilkadziesiąt, to jest spora różnica. Podobnie, jak granie w zamkniętej grupie może wpłynąć na jakość wyciągniętych wniosków.
Baltig pisze: 18 lis 2024, 10:34 jedna z tych kilku gier która przetrwała próbę czasu
Ciężko mówić o grze, która nie ma na karku nawet 10 lat, że "Przetrwała próbę czasu". :wink: To jest bardzo dobra gra, która ma kilka problemów. I nie mam na myśli tu ilustracji Klemensa Franza. :lol:

A co do reszty - to, że ktoś ma wątpliwości do rozwiązań wydawniczych to nie "płaczki" tylko normalna dyskusja pomiędzy ludźmi. To, że komuś nie pasują jakieś rozwiązania, to naturalne. Na całe szczęście nad nami nie czuwa słońce narodu, czy jnny prezes partii, byśmy musieli się zgadzać, że jego rozwiązania są najlepsiejsze i nikt go nie przekona, że białe jest białe. 😆

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 11:30
autor: Baltig
Nie bardzo chce się z Tobą Gizmoo wdawać w dyskusję. Zarówno ad rem jak i ad personam. Chociaż..

Przytyk on.
W sumie do jednego się odniosę - ta gra została wydana w 2017 ? 2018 ? To już jest kilka lat - niektóre gry wydane w tamtym czasie albo zostały pogrzebane przez "wylew" nowych tytułów albo zwyczajnie nie przetrwały próby czasu z tego czy innego powodu (i to mówię o sobie i swojej zamkniętej bańce znajomych - bo zaraz przyleci obrońca jedynej słusznej prawdy i najpierw pójdzie stalking kto co ile czegoś napisał i w ogóle, szybka opinia o danej o sobie, a potem będzie zgrywać bohatera i poprawiać) :mrgreen:
Przytyk off.

Co do samych klanów ciekaw jestem czy jeszcze po wyjściu na kickstarterze i reprintu podstawki jakiś wydawca polski się nad tym pochyli. Nie żeby tam było mnóstwo tekstu do tłumaczenia..

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 12:20
autor: Arius
Baltig pisze: 18 lis 2024, 10:34 Co do balansu frakcji - da się wygrać wszystkim. Serio. Od mleczarza, tego z kupcami (ten to jest dzikus!) aż po tego z budowaniem w deltach kończąc na rybakach (uważanych w naszej zamkniętej grupie za najsłabszych - a którzy w ostatniej rozgrywce natrzepali jakieś 30 pkt przewagi nad pozostałymi klanami bez problemu)
Pozwól, że Ci wyjaśnię. To, że da się wygrać wszystkim oznacza, że gra nie jest broken.
Ale to nie jest dowód na balans. I nie o to chodzi w balansowaniu gry, żeby dało się wszystkim wygrać, tylko żeby każda frakcja miała plus minus te same szanse.
Można wygrać wszystkim, bo przeciwnik jest słaby, bo akurat coś fajnego się wylosuje w kontraktach, bo przeciwnik popełnił błąd. Ale to nie dowodzi balansu.
Ponieważ balans z definicji oznacza, że każda strona ma plus minus takie same szanse. A nie: ma takie same szanse jeśli i tu można wymienić błąd przeciwnika itp itd.

Dowód, że coś jest niezbalansowane wymaga sporo nakładu pracy. Przeanalizowania więcej niż 10 czy 30 gier w stałym składzie.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 13:00
autor: prz616
Wydaje mi się, że podstawą nieporozumienia w tej dyskusji jest inny stosunek do gier planszowych w ogóle.

Przy bardziej "rozrywkowym" podejściu, brak balansu na poziomie Klanów Kaledonii nie przekłada się na to, że gra jest broken i nie stanowi w okazjonalnych rozgrywkach żadnego problemu. Tak jest też w moim przypadku. Ba, czasem ten brak balansu może być pomocny do wyrównywania poziomu przy graczach o różnym poziomie zaawansowania i znajomości gry (choć to akurat może kłócić się trochę z założeniem o casualowym podejściu do planszówek).

Rozumiem jednocześnie, że dla osób bardziej zaangażowanych w hobby, ten poziom niezbalansowania jest irytujący i może przekreślać konkretny tytuł w mocno kompetytywnych grupach czy rozgrywkach ligowych itp. Mój opór wywołuje jednak oskarżanie o lenistwo autora, który tworząc Klany dostarczył mi (i wielu innym graczom też, patrząc na KS, społeczność na Discordzie itp.) kilkudziesięciu godzin przedniej rozrywki (i dalej pracuje nad ich rozwojem).

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 13:49
autor: tomg
prz616 pisze: 18 lis 2024, 13:00
Rozumiem jednocześnie, że dla osób bardziej zaangażowanych w hobby, ten poziom niezbalansowania jest irytujący i może przekreślać konkretny tytuł w mocno kompetytywnych grupach czy rozgrywkach ligowych itp.
A przepraszam drobna uwaga, a taki Projekt Gaja jest zbalansowany ? A to raczej gierka dla mocno zaangażowanych graczy.

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 13:51
autor: Brylantino
Trochę dodatek to adresował, ale za wcześnie aby powiedzieć jak bardzo mu się udało ;)

Tutaj też podobne są zarzuty - jest miejsce na nerfy/buffy ale nic takiego się nie pojawiło.
Żeby nie było - u nas w ekipie gramy tylko bez klanu od mleka, bo jest trochę no-brainer, ale reszta jest w miarę równa (dla nas).

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 14:00
autor: prz616
tomg pisze: 18 lis 2024, 13:49
prz616 pisze: 18 lis 2024, 13:00
Rozumiem jednocześnie, że dla osób bardziej zaangażowanych w hobby, ten poziom niezbalansowania jest irytujący i może przekreślać konkretny tytuł w mocno kompetytywnych grupach czy rozgrywkach ligowych itp.
A przepraszam drobna uwaga, a taki Projekt Gaja jest zbalansowany ? A to raczej gierka dla mocno zaangażowanych graczy.
To trochę argument potwierdzający tezę. Jeśli przy PG jest na to jakieś rozwiązanie przy graniu kompetytywnym, to i w KK jakoś da się to obejść. Mnie ogólnie chodziło o to, że kumam, że dla kogoś dążenie do 100% balansu to coś ważnego. Jednocześnie jest pewnie spora grupa graczy, dla których nie jest to świętość (w tym ja).

Re: Klany Kaledonii / Clans of Caledonia (Juma Al-JouJou)

: 18 lis 2024, 15:59
autor: cichywiatr
Może z okazji wypuszczenia dodatku ponownie będzie można kupić PL wersje przez zagramw.to.