Strona 17 z 27

Re: Agricola

: 13 lut 2016, 22:08
autor: romeck
Nie mam gry pod ręką, ale o ile dobrze pamiętam, to w wariancie rodzinnym to pole magazynuje +1 żywność co rundę zamiast małego usprawnienia, więc w tym wariancie gdy idzie się na to pole, wtedy oprócz znacznika gracza startowego otrzymuje się także całą żywność, która leży na tym polu.

Re: Agricola

: 13 lut 2016, 23:37
autor: o_wca
Witam, dziękuję za odpowiedź. Muszę przestudiować więc wnikliwie instrukcję.
Tak chodziło mi o pole "pierwszy gracz-małe usprawnienie".

Re: Agricola

: 12 kwie 2016, 18:06
autor: mko13
arfa2 pisze:mam 1 pytanko dotyczące dużych usprawnień.
stając na akcji pobierz duże usprawnienie dostaje Palenisko i kuchnie . żeby je wykorzystać muszę odczekać 1 rundę gdyż muszę stanąć takżę na akcji pieczenie chleba.

Gdy kupuje gliniany lub kamienny piec mogę upiec chleb od razu bez stawania na polu akcji upiecz chleb?
Tak, na karcie kamienny i gliniany piec jest napisane, że po zagraniu tej karty możesz natychmiast wykonać akcję Upiecz chleb. Jest to również wyjaśnione w punkcie 2 na stronie 10 instrukcji (czerwone tło). Gracz może jednorazowo wykonać akcję pieczenia chleba po zakupie danego chleba. Piszę o tym, bo na forum na str4 była błędna odpowiedź.

Re: Agricola

: 20 lip 2016, 17:26
autor: warlock
Wybaczcie być może trywialne pytanie, ale nie mogę się tego doszukać (mowa o najnowszej edycji Agricoli):

Czy zboże/warzywa, które posiadam w swoich zasobach mogę zamieniać na jedzenie w niekorzystnym stosunku 1:1 w dowolnym momencie gry, czy też mogę je "zjadać na surowo" wyłącznie w fazie karmienia rodziny? Chodzi mi o sytuację, w której chcę zatrudnić pomocnika, a nie mam żetonów jedzenia - czy mogę w tym przypadku wymienić zboże/warzywo na 1 żeton jedzenia i w ten sposób zapłacić?

Re: Agricola

: 20 lip 2016, 17:41
autor: pinata
W starej Agricoli można to było robić w dowolnym momencie, a nie tylko w czasie żniw. Przypuszczam, że w nowej jest tak samo.

Re: Agricola

: 20 lip 2016, 18:34
autor: romeck
Potwierdzam, tak jest w starej Agricoli. Z tym, że nie trzeba nic wymieniać. Po prostu się płaci tak samo jak znacznikami jedzenia. Drogo, ale czasem inaczej się nie da. :)

Re: Agricola

: 23 lip 2016, 15:38
autor: GrzeL
pinata pisze:W starej Agricoli można to było robić w dowolnym momencie, a nie tylko w czasie żniw. Przypuszczam, że w nowej jest tak samo.
Nic się nie zmieniło, tylko polski tłumacz zapomniał o słówku zawsze, które jest w oryginale.

Re: Agricola

: 16 sie 2016, 08:05
autor: aoki
Witam,
chciałbym się upewnić czy dobrze zrozumiałem instrukcję odnośnie zasad wykonywania akcji.
1 gracz: Kładzie jednego chłopa na polu akcji -> wykonuję akcje i zostawia tam go do kolejnej fazy, gdzie zbieramy ich z pól akcji.
2 gracz: robi to samo z tym że on nie może położyć chłopa na tym polu akcji gdzie stoi chłop 1 gracza?
itd.

Re: Agricola

: 16 sie 2016, 08:25
autor: romeck
Tak jest. Jest to klasyczne działanie mechaniki typu worker placement.

Re: Agricola

: 16 sie 2016, 09:12
autor: aoki
Dzięki za odpowiedź.
ps.
Maiłem wątpliwości bo np. w Belfort`cie rozkłada się swoich pracowników, a potem używa się swoich wszystkich akcji naraz, od razu ściągając z pół akcji. ;]

Re: Agricola

: 17 sie 2016, 07:48
autor: aoki
Wczoraj podczas gry miałem sytuację, że posiadałem 2 krowy: jedną w oborze bez zagrody, drugą w domu jako pupil. Czy w takim wypadku podczas żniw, dostanę 3 krowę?(oczywiście jak będę miał miejsce gdzie ją zagospodarować)

Re: Agricola

: 17 sie 2016, 08:07
autor: romeck
Gdybyś miał gdzie trzymać cielaka, to nie zadałbyś tego pytania, bo zgrupowałbyś obie dorosłe krowy razem. :)

Innymi słowy: tak.

Re: Agricola

: 17 sie 2016, 09:11
autor: vincentblack
aoki pisze:Wczoraj podczas gry miałem sytuację, że posiadałem 2 krowy: jedną w oborze bez zagrody, drugą w domu jako pupil. Czy w takim wypadku podczas żniw, dostanę 3 krowę?(oczywiście jak będę miał miejsce gdzie ją zagospodarować)
Pytanie z gatunku "uświadamiających": czy trzeba mieszkać razem by dochować się potomka? ;)

Cytując instrukcję: "Młode rodzą się niezależnie od tego, czy rodzice są umieszczeni razem, czy na osobnych pastwiskach. Ani młodych, ani ich rodziców nie można przetworzyć na żywność tuż po narodzinach. Muszą najpierw trafić na pastwisko, do obory lub do domu!"

Re: Agricola

: 17 sie 2016, 13:28
autor: aoki
Dzięki. Z zwierzakami nigdy nie wiadomo, a zasady czasem nie trzymają sie rzeczywistości wiec wolałem dopytać.

Re: Agricola

: 30 sie 2016, 19:07
autor: kmd7
Wczoraj w trakcie kolejnych partii z lepsza połową narodziły się pytania dotyczące kart (z góry dziękuję i liczę na pomoc, bo szykuję się na rewanż :D):

Handlarz zasobami (K310) - chodzi o sformułowanie "... za każdym razem, gdy otrzymujesz taki sam w ramach innej akcji lub na początku rundy". Czyli np. na początku rundy biorę znacznik z góry stosu (z karty), a potem, zbierając drewno za pomocą członka rodziny mogę jeszcze zebrać drewno (jeśli leży na górze stosu na karcie Handlarz zasobami)? Czy nie mogę, bo zebrałem już coś z tej karty na początku rundy?

Konserwator (E200) - tutaj omijam "gliniany" etap przebudowy. Ale do samej przebudowy muszę wykorzystać odpowiednią akcję, prawda? Sam efekt zagrania karty nie pozwala mi na natychmiastową przebudowę?

Agronom (I225) w połączeniu z Pługiem podorywkowym (I63) - Na karcie Agronoma jest zastrzeżenie, że używając tej karty nie mogę korzystać z Pługów ani Brony. Ale kiedy? W tej samej turze, czy w ogóle? Tzn. w jednej turze mogę skorzystać z Agronoma albo z Pługu? Czy może zagrywając Pług nie mogę już zagrać w tej grze karty Agronoma?

Co dziwne, pytania te narodziły się dopiero po kilkudziesięciu rozgrywkach. Być może dlatego, że dopiero od kilkunastu rozgrywek zmieszaliśmy wszystkie talie dostępne w podstawowej wersji gry. I zaczęliśmy grać z draftem. Trochę to wydłuża rozgrywkę, ale frajda z zagrania zaplanowanego comba jest niesamowita :).

Re: Agricola

: 30 sie 2016, 21:07
autor: rumaj
Handlarz zasobami - nie bierzesz automatycznie znacznika na początku rundy, tylko wtedy kiedy na początku rundy zdobywasz w inny sposób znacznik taki sam jak na wierzchu stosu.

Nie mam gry przed sobą więc z pozostałymi nie pomogę.

Re: Agricola

: 30 sie 2016, 23:26
autor: pinata
Handlarz zasobami: możesz zabrać dodatkowy zasób za każdym razem, gdy otrzymujesz ten zasób w ramach akcji. Czyli nawet kilka razy w ciągu rundy. Ten "bonus" otrzymujesz również wtedy, gdy wskazany zasób dostajesz na początku rundy (jest sporo kart, które to umożliwiają). Jak pisał kolega powyżej - nie dostajesz bonusu "z automatu" na początku rundy, a jedynie w komplecie z zasobem z innego źródła.

Konserwator: jest tak jak piszesz - musisz wysłać pracownika na pole akcji Przebudowa.

Agronom: nie możesz używać Pługów i Bron tylko wtedy, gdy orzesz pole wykorzystując zdolność Agronoma, tj.: wysyłając pracownika na pole Akcji "Weź 1 zboże". W innych przypadkach to ograniczenie Cię nie obowiązuje.

Re: Agricola

: 31 sie 2016, 23:42
autor: kmd7
Niby karty opisane są prostym językiem, ale zawsze jakieś wątpliwości się wkradną. Dziękuję za ich rozwianie!

Re: Agricola

: 01 wrz 2016, 20:51
autor: badpixel
Witam. Wczoraj zagraliśmy z żoną po raz pierwszy w Agricolę (wersja dla graczy), gra świetna, jednak pojawiły się pewne wątpliwości dotyczące zasad gry - będziemy wdzięczni za pomoc :)
1 - W grze dostępne są tzw. "żetony sugestii", które ułatwiają rozgrywkę nowym graczom oraz dzieciom. Instrukcja podaje, że należy umieścić je w "odpowiednim" miejscu, nie precyzując o jakie miejsca chodzi - gdzie najlepiej położyć te żetony (mamy zamiar włączyć w Agricolę naszą małą pociechę) ?
2 - pole "nabór" wyraźnie określa koszt pomocnika, jednak nie wiemy czy jest to koszt jednorazowy czy opłata pobierana jest każdorazowo w czasie żniw ?
3 - w jaki sposób wykorzystujemy kartę "praca dodatkowa", która jest oddzielona od planszy głównej ? Czy można z niej korzystać jak ze zwykłego pola akcji ?

Re: Agricola

: 01 wrz 2016, 23:41
autor: GrzeL
badpixel pisze:Witam. Wczoraj zagraliśmy z żoną po raz pierwszy w Agricolę (wersja dla graczy), gra świetna, jednak pojawiły się pewne wątpliwości dotyczące zasad gry - będziemy wdzięczni za pomoc :)
1 - W grze dostępne są tzw. "żetony sugestii", które ułatwiają rozgrywkę nowym graczom oraz dzieciom. Instrukcja podaje, że należy umieścić je w "odpowiednim" miejscu, nie precyzując o jakie miejsca chodzi - gdzie najlepiej położyć te żetony (mamy zamiar włączyć w Agricolę naszą małą pociechę) ?
2 - pole "nabór" wyraźnie określa koszt pomocnika, jednak nie wiemy czy jest to koszt jednorazowy czy opłata pobierana jest każdorazowo w czasie żniw ?
3 - w jaki sposób wykorzystujemy kartę "praca dodatkowa", która jest oddzielona od planszy głównej ? Czy można z niej korzystać jak ze zwykłego pola akcji ?
Ad 1
Poprzednie zdanie precyzuje: „Jeśli grasz z dziećmi, polecam wskazanie im trzech najlepszych akcji, z których mogą skorzystać”.

Ad 2
Jednorazowy.

Ad 3
Właśnie w taki sposób należy z niej korzystać.

Re: Agricola

: 03 wrz 2016, 11:07
autor: badpixel
@GrzeL: Dzięki za rozwianie wątpliwości,
nawiązując do ad.1 - zrozumiałem sens zdania, jednak ogólnikowe "wskazanie im trzech najlepszych akcji", dla osób które po raz pierwszy w życiu zasiadają do gry jest bezużyteczne :wink:

Re: Agricola

: 04 wrz 2016, 07:35
autor: Quetzalcoatl
Mam pytanie o zamianę zboża w żywność w "starej" Agricoli (może w nowej jest tak samo, a może nie, nieważne)
Można to zrobić w zupełnie dowolnym momencie gry (np. podczas akcji jak chcę zatrudnić pomocnika, a nie mam żwyności, to czy mogę zapłacić zbożem?) czy tylko w fazie żniw?

Re: Agricola

: 04 wrz 2016, 08:19
autor: romeck
Moim zdaniem można żywić się surowizną tylko awaryjnie, podczas żniw, w stosunku 1:1. W każdym innym momencie gdy jest mowa o znaczniku jedzenia, to trzeba mieć znacznik jedzenia. Ale to moje zdanie, bo instrukcja (do starej Agricoli) milczy na ten temat.

Re: Agricola

: 04 wrz 2016, 09:24
autor: mn3006
Można w każdym momencie gry przetworzyć posiadane warzywo lub zboże na 1 żywność. Choć w instrukcji polskiej (przynajmniej mojej) jest to sformułowane niezbyt fortunnie. Muszą to być oczywiście dobra posiadane w zasobach, a nie rosnące na polach.

Re: Agricola

: 04 wrz 2016, 09:33
autor: romeck
Ten zapis rozpoczyna się od słów "Jeśli gracz nie jest w stanie wyżywić rodziny..." i znajduje się w sekcji "Żniwa".