Strona 19 z 25

Re: Terra Mystica

: 14 maja 2018, 20:17
autor: Namurenai
Nowe frakcje, dodatkowe żetony łask + nowe żetony technologii...
Pozostaje tylko zacierać ręce :)

Re: Terra Mystica

: 01 lip 2018, 23:55
autor: cychu
Jakieś nowe wieści/ploteczki odnośnie nowego dodatku?
Ktoś coś? :D

Re: Terra Mystica

: 28 lis 2018, 23:46
autor: Hh453
hej, czy terra mystica nadal jest dobrą grą bez dodatków?

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 00:41
autor: Fojtu
Ja gram bardzo dużo online (ponad 100 gier) i uważam, że tej grze absolutnie niczego nie brakuje. Jak już się zagra ponad 20 razy to zaczynają się może pojawiać pewne schematy, ale poza może 2-3 rasami wszystko jest fajnie zbalansowane i konkurencja na planszy jest wspaniała. Częste jest porównanie do Projektu Gaja, ale PG jest zdecydowanie cięższą grą, a do tego też ma mniejszy poziom interakcji na planszy, co dla mnie jest raczej wadą.

Terra jest przede wszystkim świetna ze względu na to, że siadamy i mamy ogromny wybór tego czym możemy grać. Rasy różnią się od siebie mniej lub bardziej, ale zagranie każdą z nich chociaż raz to ogromna masa regrywalności, a prawdziwe poznanie jeszcze więcej. W Gai mam wrażenie, że ułożenie mapy i bonusów od razu odrzuca pewne rasy, nie mówiąc już o tym, że część ras jest po prostu niegrywalna na pewne ilości osób.

Jak już się zdecydujesz zagrać, to na pewno nie psuj sobie zabawy czytając jakieś przewodniki i tym podobne rzeczy. Dla mnie frajda z tej gry to było poznawanie jej zakamarków.

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 09:12
autor: Trolliszcze
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w Gai też grać sugerowanym setupem (albo stworzyć kilka własnych, z równomiernym rozłożeniem planet) - trochę bez sensu robić zarzut, że gra ma WIĘCEJ opcji, skoro można z nich po prostu nie korzystać.
A z ciekawości, które rasy są wg Ciebie niegrywalne przy określonej liczbie graczy?

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 09:20
autor: Fojtu
Chodzi mi konkretnie o Lantydów i Taklonów na 2 osoby. Oczywiście można nimi grać, ale raczej szału nie robią.

Oczywiście można się ograniczyć do podstawowej mapy, no ale wtedy mapa jest gorsza niż w TM, bo ma mniej opcji. Masz tylko 4-5 planet na początku do wyboru i się to nie zmienia, co powoduje jeszcze bardziej standardowy setup niż w TM. Ogólnie nie twierdzę, że GP to zła gra, ale jestem jedną z tych niewielu osób, która uważa, że TM pod wieloma względami jest po prostu lepsza i koniec końców wolę TM.

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 09:30
autor: Trolliszcze
Ale IMO można w Gai spokojnie stworzyć więcej zbalansowanych układów - po prostu trzeba to zrobić z głową, zamiast losować. Bardzo niezbalansowane układy wynikają z losowania, w takich warunkach są one nieuniknione.
A w TM tacy Kultyści też nie poszaleją 1 vs 1 (szczególnie jak przeciwnik weźmie coś, co jest mniej zależne od czerpania Mocy). I pewnie kilka innych ras też by można wymienić... Jak sobie spojrzysz na zestawienia ras w lidze TM na snellmanie, to w najwyższych dywizjach gra się praktycznie cały czas to samo. Taki urok gier asymetrycznych, prędzej czy później gracze muszą dojść do konsensusu, że coś jest słabe, a coś innego silne. Przewagą Gai jest tu to, że w TM Fakirzy ZAWSZE będą słabi - a w Gai nawet słabsza rasa może mieć swój dzień, bo siądą układy planet/technologii. Rozumiem absolutnie, że komuś może się podobać bardziej TM od Gai, ale akurat przywoływanie balansu ras, żeby wskazać przewagę TM, to chyba niewłaściwa droga...

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 10:05
autor: Fojtu
Przy graniu z balansem punktowym liczonym wg. snellmana rasy są bardzo wyrównane. Fakirzy potrzebują trochę specyficzny setup, ale też grałem nimi i wygrywałem. Faktycznie na 2 osoby Kultyści są może przeciętni, ale ciągle przy pewnych kombinacjach są spokojnie grywalni.

Na snellmanie grają z różnymi startowymi punktami czy nie?

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 10:18
autor: Trolliszcze
Fojtu pisze: 29 lis 2018, 10:05 Na snellmanie grają z różnymi startowymi punktami czy nie?
Nie. No i wiesz, co to za argument - toż przecież w Gai też możesz "zbalansować" Lantydów i Taklonów punktami początkowymi :D

Re: Terra Mystica

: 29 lis 2018, 10:43
autor: Fojtu
Trolliszcze pisze: 29 lis 2018, 10:18
Fojtu pisze: 29 lis 2018, 10:05 Na snellmanie grają z różnymi startowymi punktami czy nie?
Nie. No i wiesz, co to za argument - toż przecież w Gai też możesz "zbalansować" Lantydów i Taklonów punktami początkowymi :D
Teoretycznie tak, w praktyce średnio. W TM z racji tego statycznego setupu łatwo wyliczyć konkretne różnice i mają one zawsze zastosowanie bo mapa jest stała. W Gai setup jest tak zmienny, że przy danym setupie konkretne rasy są bardzo silne.
Mnie ten element najbardziej irytuje, czuję się oszukany iluzorycznością wyboru rasy w GP. Konkretny setup ma konkretne rasy które są najsilniejsze i różnica jest bardzo duża. Przy danym setupie na 7 kolorów może się zdarzyć, że 2-3 mają beznadziejne pozycje i w ogóle nie da się ich wybrać. Na 18 gier na 2 osoby ani razu nikt nie wziął białego (mimo że naprawdę próbowaliśmy), bo wszystkie białe planety były rozrzucone po brzegach bez większych perspektyw.

W TM z racji statycznego setupu po części, można pokombinować prawie zawsze każdą rasą. W Gai można w zasadzie przegrać grę IMO źle wybierając rasę, w TM zdarza sie to rzadziej i grę się częściej przegrywa na planszy.

Oczywiście wszystko są to osobiste odczucia i wiem, że wiele osób woli GP. Do tego nie twierdzę też, że GP jest grą złą, po prostu TM wydaje mi się grą delikatnie lepszą.

Re: Terra Mystica

: 30 lis 2018, 20:16
autor: norkbes
Trolliszcze pisze: 29 lis 2018, 10:18
Fojtu pisze: 29 lis 2018, 10:05 Na snellmanie grają z różnymi startowymi punktami czy nie?
Nie. No i wiesz, co to za argument - toż przecież w Gai też możesz "zbalansować" Lantydów i Taklonów punktami początkowymi :D
Na snellmanie można grać z różnymi startowymi vp.

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 30 lis 2018, 20:37
autor: Trolliszcze
Owszem, można, ale nie gra się tak w lidze, a tego dotyczył mój post - może było to niejasne.

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 04 mar 2019, 17:08
autor: Nidav
Może ktoś nie słyszał, że na BGG został zapowiedziany jeszcze jeden dodatek do TM. Podobnie jak przykładowo Forgotten Folks do Kawerny nie jest to dodatek stworzony przez twórców gry - info znajduje się w tym wątku - https://www.boardgamegeek.com/thread/21 ... evelopment
I am pleased to announce that I have designed a full-fledged expansion for Terra Mystica called Merchants. It will have Merchants (ships for most factions) generated by a new building called the Shipyard (for most factions). Factions will send their Merchants to opponent's buildings to gain VP and resources. Factions receiving Merchants will be able to charge power as if an opponent built next to the building. This adds a new tactical movement element to the already deep strategy of Terra Mystica while maintaining perfect information.

All 20 factions will receive a board extension to upgrade a Trading Post into the Shipyard with additional Special Actions to move and build ships. There will be new additional favors, round tiles, bonus tiles, town tiles, and power actions. This expansion MIGHT also come with physical versions of the online maps Loon Lakes and Fjords. This expansion is expected to be available at Essen in 2019.
W wątku jest również potwierdzenie, że to będzie oficjalny dodatek, wydany w fizycznej wersji i że teraz trwają testy - premiera ma być na tegorocznym Essen.

Jeśli ktoś nie za bardzo mówi po angielsku, to dodatek ma wprowadzać nakładkę na plansze wszystkich ras, dzięki której będzie można stawiać nowy rodzaj budynku - stocznię. Co za tym idzie gracze będą mieli możliwość stawiania statków (przynajmniej w większości frakcji), którymi będą mogli się przemieszczać i wysyłać je do budynków innych graczy, by zdobyć surowce i PZy. Dodatek ma się nazywać po prostu Kupcy.

Brzmi całkiem ciekawie, chociaż przyznam, że nie jest to aż tak ciekawy dodatek dla mnie, jak jednak zapowiedziany już twór oryginalnych autorów, na który czekam mocno i aż szkoda, że nie ma żadnych nowych wieści na ten temat.

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 05 mar 2019, 18:40
autor: Grellenort
A według mnie jest bardzo ciekawy. Nowa plansza jest nieźle uwodniona, więc jeśli ją dołączą, statki będą miały gdzie się wyszaleć. Najbardziej mnie jednak interesują nowe żetony łask - mam nadzieję, że każdy tier każdego z żywiołów dostanie po jednym, co podwoi dylematy (tylko gdzie to na stole rozłożyć???)
Autor zaznaczył też, że łączenie jego dodatku z dodatkiem szykowanym przez autorów TM nie będzie wcale takie karkołomne, co sugeruje - wbrew początkowym informacjom - w miarę bezbolesną koegzystencję dotychczasowych ras z nowymi, "technologicznymi". Ogólnie dla mnie super. Szykuje się zacny renesans świetnej gry. Ciekawe, co na to odpowie Gaja? ;)

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 26 kwie 2019, 20:49
autor: kamilpr
Zastanawiam się czy nie kupić Terry Mystica na IOS. Tylko czy ktoś mogły powiedzieć ile tam jest osób średnio online ? Jest z kim grać ?

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 27 kwie 2019, 19:51
autor: vinnichi
Witam mam pytanie chętnie bym wrócił do grania w terre na przemian z gaja ale ta druga lepiej się sprawdza w wariancie 2 osobowym. Czy coś się zmieniło w tej kwestii w TM? kiedyś po prostu wykluczało się pewien obszar z gry ale widzę że w wątku pojawia się kwestia rozgrywek 2 osobowych czy gracię na okrojonej planszy?

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 27 maja 2019, 16:11
autor: vinnichi
Jeden dodatek ma już swoje miejsce na BGG:
https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... hants-seas

Pojawia się trochę głosów krytycznych że dodatki powstają niezależnie od siebie i może wyjść "miszmasz", niestety obieceny oficjalny wariant dwuosobowy nie pojawi się w żadnym z nich.

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 27 maja 2019, 17:44
autor: Nidav
vinnichi pisze: 27 maja 2019, 16:11 Pojawia się trochę głosów krytycznych że dodatki powstają niezależnie od siebie i może wyjść "miszmasz", niestety obieceny oficjalny wariant dwuosobowy nie pojawi się w żadnym z nich.
Z tego co kojarzę, to dodatek od twórców ma być na tyle rewolucyjny i wprowadzać na tyle duże zmiany, że i tak nie można byłoby mieszać go z grą podstawową - w jego skład ma wchodzić 14 nowych ras, których umiejętności będą losowane. I to dwukrotnie, bo będą inne umiejętności bazowe i inne umiejętności dla twierdz. Stąd też myślę, że dodatek z Kupcami będzie dla "starej" Terry, a kolejny stworzy jakby grę od nowa. Osobiście mam nadzieję, że tak właśnie będzie, bo to zawsze jeszcze większa różnorodność i jedna z moich ulubionych gier w różnych odsłonach ;)

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 27 maja 2019, 17:48
autor: vinnichi
W sumie u nas Gaja nie wyparła Terry i w obie chętnie zagramy, na pewno kupię też oba nowe dodatki do TM. Czy oba będą miały premierę na tegoroczynm Essen? Czyli dodatek z kupcami/stoczniami będzie komaptybilny ze starą podstawką i Ogień i Lód?

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 27 maja 2019, 18:52
autor: Nidav
vinnichi pisze: 27 maja 2019, 17:48 Czyli dodatek z kupcami/stoczniami będzie komaptybilny ze starą podstawką i Ogień i Lód?
Tak - w dodatku Kupcy będą elementy dla wszystkich 20 ras z podstawki i dodatku (czy też może lepiej byłoby napisać - dla wszystkich kolorów). Na temat daty premiery drugiego z dodatków niestety ciężko się komukolwiek wypowiedzieć, bo nic niestety nie zostało jeszcze ogłoszone. Ale były pogłoski o jego premierze na Essen, także można mieć nadzieję i czekać na więcej informacji ;)

Swoją drogą przeglądając forum BGG natrafiłem na post twórcy Kupców, w którym twierdził, że jak ostatnio widział drugi z dodatków, to teoretycznie można byłoby go łączyć z Kupcami. Także pod tym względem też można nie tracić nadziei :)

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 29 maja 2019, 05:45
autor: Grellenort
Ciekawe, czy dołączana, "portowa" plansza będzie okazją do lekkiego wyrównania układu sił frakcji. Z jednej strony to znakomita okazja do takiego posunięcia, z drugiej zaś jakoś nie widzę fakirów jako potęgi morskiej ;)

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 24 cze 2019, 16:59
autor: norkbes
A ja pochwalę się właśnie zakończoną grą:

https://terra.snellman.net/faction/4pLe ... 1_D6L29_G1

Grając kultystami bez Fav10/11 udało się grę wygrać punktując w rundach i na koniec. Pierwszy raz udało mi się tak dobrze zrealizować tę strategię i to grając przeciwko zawsze mocnym goblinom i inżynierom z graczami w większości o wyższym rankingu. Great success! :)

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 04 lip 2019, 09:40
autor: Nidav
Jeśli jest tu ktoś władający językiem naszych zachodnich sąsiadów, to na BGG wrzucona została instrukcja do dodatku o Kupcach - https://www.boardgamegeek.com/filepage/182947/rulebook. Angielska wersja ma zostać zamieszczona, gdy zostanie zaaprobowana przez Z-MAN. Sam niestety niemieckiego nie znam, ale zawsze można się popatrzeć na komponenty i obrazki ;) Cieszy nowa dwustronna plansza i nawet są reguły dla wszystkich czterech plansz względem liczby punktów początkowych dla każdej frakcji (yay, balans!).

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 06 lip 2019, 11:17
autor: Grellenort
Trochę rozczarowuje dobudówka do planszy - jeden budynek i trzy statki, liczyłem skrycie na dwa razy więcej... Za to cieszą kanały i "scenariusze" z różnym ich rozstawieniem na dostępnych mapach - prosty zabieg, a zwiększa nieco regrywalność. Czekam z rosnącym zainteresowaniem.

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

: 29 lip 2019, 12:39
autor: Nidav
Gdyby ktoś był zainteresowany, to Bard udostępnił polską instrukcję dodatku Kupcy o tu ;)