Arkham Horror - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

dragonkce pisze:Wynika z tabeli, że po nieudanym uniku nie dostaje się obrażeń, tylko od razu przystępuje się do testu przerażenia i decyduje, czy unikać, czy walczyć i dopiero po drugim nieudanym teście uników dostaje się obrażenia.
Twórczość własna fanów może być pomocna, jednak nigdy nie masz gwarancji, na ile autor był dokładny. To w instrukcji należy sprawdzać zasady gry ;)
dragonkce pisze:A co do walki to rozumiem, że jeśli w fazie ruchu zakończę go akurat na obszarze z potworem, to muszę go uniknąć lub walczyć, a jeśli go uniknę, to w następnej turze, w fazie ruchu, aby się poruszyć muszę ponownie uniknąć potwora.
Dokładnie.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, dzięki za odpowiedzi i już mam kolejne pytanie poniekąd nawiązujące do poprzedniego
Pytanie 1

Jak już wiem, unik należy robić kiedy zakończę swój ruch na obszarze z potworem, jak i w następnej turze kiedy będę opuszczał obszar.
Pytanie dotyczy wariantu, kiedy wejde na obszar z potworem to będę musiał unikać lub walczyć, I TUTAJ JEST PYTANIE - co będzie, kiedy uniknę potwora w tej turze, odbędę spotkanie, fazę mitów, ale w następnej turze będę chciał pozostać na tym obszarze, tzn mój ruch = 0. Czy nadal mimo, że ruch jest zerowy, muszę w fazie ruchu unikać lub walczyć?

Pytanie 2
Jak przebiega akcja, kiedy wejdę na obszar z 2 potworami w fazie ruchu? Mam ich po kolei unikać lub z nimi walczyć, ale w tej samej fazie ruchu, kiedy zakończyłem ruch na obszarze z 2 potworami? W instrukcji piszę, że unik robie się "co turę" dla każdego potwora i to mnie troszkę myli. Czy dobrze mysle:
- utrzymanie
- ruch - kończe na obszarze z 2 potworami lub przechodzę przez obszar z 2 potworami - muszę obu uniknąć lub z nimi walczyć w tej samej turze
- spotkanie
- mity

Pytanie 3
Czy jeśli w fazie mitów potwór (potwory) poruszą się na mój obszar, to dopiero w następnej turze w fazie ruchu muszę jego (ich) uiknąć lub walczyć?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Ad. 1) Tak, bo kończysz fazę ruchu na polu z potworem.

Ad. 2) Tak, musisz po kolei uniknąć/walczyć z każdym potworem, który w fazie ruchu znajduje się na tym samym polu co ty.

Ad. 3) Tak, pisałem o tym wcześniej, z potworami walczy się w fazie ruchu, a więc jeśli pojawiły się lub ruszyły na twoje pole w fazie mitów, to problem masz w następnej turze w fazie ruchu.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Ad1.
Czyli mimo, ze uniknąłem potwora w poprzedniej turze, a w obecnej nie chce się nigdzie ruszać, również muszę go unikać bądź walczyc w fazie ruchu

Ad2.
Zmyliła mnie instrukcja "unikać każdego potwora co turę" co można zrozumieć, że mam uniknąć pierwszego w 1 turze w fazie ruchu, a drugiego dopieo w następnej turze w fazie ruchu co byłoby troszkę bez sensu. Logiczne, że w jednej turze w fazie ruchu "rozprawiam się" ze wszystkimi potworami na moim obszarze
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Fakt, że nie chcesz się ruszać, nie ma żadnego znaczenia. Jest faza ruchu, jesteś na polu z potworem -> unikaj lub walcz.

Instrukcja cię zmyliła, bo w w tym fragmencie jest błąd w tłumaczeniu, zerknąłem właśnie do wersji angielskiej i tam jest "the investigator must evade each monster in turn", czyli "badacz musi unikać po kolei każdego potwora". Mimo tego kwiatka przeczytanie całego akapitu i przykładów wyraźnie wskazuje, że uników/walk w jednej turze może być kilka.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Dzięki :D
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, mam kolejne pytanko. W FAQ 2.0 jest napisane
"When an investigator returns from an Other World to a
location or street area that contains monsters, he is not
required to evade or combat any of those monsters during
that Movement Phase. However, he may choose to evade
or combat any number of those monsters."

Mam rozumieć, że jeśli wracam na obszar lub ulice w Arkham (na którym jest potwór lub potwory) z innego Świata, to nie muszę go unikać lub walczyć w Fazie Ruchu lecz mogę wybrać, czy jeśli chcę to mogę walczyć?
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 934
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 98 times
Been thanked: 71 times

Re: Arkham Horror

Post autor: louiscyphre »

dragonkce pisze:Witam, mam kolejne pytanko. W FAQ 2.0 jest napisane
"When an investigator returns from an Other World to a
location or street area that contains monsters, he is not
required to evade or combat any of those monsters during
that Movement Phase. However, he may choose to evade
or combat any number of those monsters."

Mam rozumieć, że jeśli wracam na obszar lub ulice w Arkham (na którym jest potwór lub potwory) z innego Świata, to nie muszę go unikać lub walczyć w Fazie Ruchu lecz mogę wybrać, czy jeśli chcę to mogę walczyć?
Zgadza się.
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Ale czy jest to powrót przez brame i kiedy otrzymam zeton eksploracji?
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Tak. W turze w której wracasz do Arkham (faza ruchu), dostajesz żeton eksploracji i możesz zignorować potwory na swoim polu (jeszcze się nie zorientowały, że ktoś wyszedł z bramy). Spokój masz jednak tylko w tej jednej turze, w której wróciłeś, w następnej potwory będą cię już normalnie próbowały dorwać, więc będziesz musiał ich unikać albo walczyć.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Rozumiem, czyli jak wrócę do Arkham przez bramę to mam spokój lub mogę walczyć z jakimś potworem, a jak jest ich np. dwóch, to mogę wybrać, z którym mogę walczyć, a w następnej fazie ruchu już muszę unikać lub walczyć?
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 934
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 98 times
Been thanked: 71 times

Re: Arkham Horror

Post autor: louiscyphre »

Tak
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Jesteśmy po paru partiach i znów nasuwa mi się parę pytań, ale po kolei:
Jeśli karta obszaru mówi, że mogę się przenieść na obszar "Czarnej jaskini" i wylosować dwie karty, rozpatrzyć jedną a drugą odrzucić - co się dzieje, jeśli na obszarze Czarnej jaskini jest brama? Nie losuję żadnej karty bo wchodzę do bramy, czy losuję karty, rozpatruję jedną, a potem brama wciąga? Wydaje mi się, że nie losuje żadnej karty, ponieważ brama jest spotkaniem na obszarze Czarnej jaskini.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Rozpatrujesz spotkanie, jakbyś normalnie skończył tam fazę ruchu, a więc skoro jest brama, to przez nią przechodzisz.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
Awatar użytkownika
louiscyphre
Posty: 934
Rejestracja: 29 mar 2014, 18:21
Lokalizacja: okolice Jastrzębia-Zdroju
Has thanked: 98 times
Been thanked: 71 times

Re: Arkham Horror

Post autor: louiscyphre »

A dodatkowo jesteś 'zatrzymany', czyli nie możesz rozegrać fazy spotkań w innych światach w tej rundzie.
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Hm, a dlaczego zatrzymany? W instrukcji pisze, ze gracz jest zatrzymany, jeśli zostanie wciagniety przez brame, ktora pojawi się w wyniku "Pojawia się brama" lub "Pojawia się brama i potwór", a w tym przypadku ja normalnie wchodzę na obszar z brama i sadzilem, ze w fazie spotkan w Arkham nie losuje tych dwóch kart tylko przechodzę przez brame i następnie nastepuje Faza spotkan w Innym Świecie.
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Nie jesteś zatrzymany. Rozumiesz to prawidłowo.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Dzieki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Kolejne pytanko, nie rozumiem, zbyt tego:
P: Kiedy gracz wydaje trofea za potwory, czy bierze
pod uwagę działające aktualnie modyfikatory do
żywotności?
O: Tak, powinien wziąć pod uwagę modyfikatory
żywotności. Mają wpływ podczas każdego wydawania
trofeów za potwory, bez względu na obszar, na którym
do niego dojdzie.

Jakie to aktualnie dzialajace modyfikatory podczas wymiany trofeum? Myslalem, ze np. 3 kropleki krwi to po prostu 3 pkt zywotnosci podczas wymiany
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Niektóre karty Mitów tymczasowo zwiększają żywotność niektórych potworów (np. Warunek Pogoda "Fala upałów" zwiększa o 1 żywotność Ognistych wampirów). Kiedy taki modyfikator działa, trofeum jest więcej warte.

Przy wydawaniu trofeum nie ważne jest, ile potwór miał żywotności, kiedy go zabijałeś, jego wartość "sprzedaży" zależy wyłącznie od modyfikatorów działających w momencie wymiany.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Czy tutaj nie ma przypadkiem sprzeczności?
Instrukcja do Koszmar z Dunwich:
"P: Jeśli karta Obszaru nakazuje Badaczowi przesunąć
się na inny obszar i odbyć tam spotkanie, co dzieje się,
jeśli na tym nowym obszarze znajduje się potwór i/lub
brama?
O: Najpierw Badacz musi uniknąć lub walczyć z każdym
potworem na nowym obszarze. Jeśli mu się powiedzie,
może odbyć tam normalną fazę Spotkań w Arkham,
zgodnie z zasadami zawartymi na stronach 8-9 instrukcji
gry podstawowej (bacząc na to, czy na obszarze znajduje
się brama, czy też nie)."

A tutaj FAQ 2.0
"Q: If a location card tells an investigator that he may
move to another location and have an encounter there,
what happens if the location has any monsters, clue
tokens, and/or a gate on it?
A: Ignore all monsters and clue tokens at the new location.
Monsters on the board are only dealt with during the
Movement Phase. The investigator has a normal Arkham
Encounters Phase at the new location, following either
the “Gate” or “No Gate” instructions on pages 8-9 of the
rulebook."

W instrukcji pisze, ze należy walczyc lub unikac potworów, natomiast w FAQ 2,0 pisze, aby ignorować wszystkie potwory i zetony wskazówek, ponieważ potwory i zetony rozpatruje się w Fazie ruchu. Osobiscie opowiadam się za FAQ 2.0, gdyż rzeczywiście jest to Faza Spotkan w Arkham a nie Faza ruchu, gdzie rozpatruje się potwory i żetony wskazowek
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Oczywiście, że sprzeczność. Zawsze polegaj na FAQ, w nim są najbardziej aktualne poprawki.

Arkham Horror systematycznie rozrastało się o kolejne dodatki, wszystko można było łączyć ze wszystkim i niestety twórcy sami zaczęli się gubić w swoich zasadach. Dlatego mamy taki wielki FAQ, a nawigowanie po regułach tej gry to niezły wyczyn. Dlatego wielu nowych graczy wybiera Elditch Horror, który w kwestii reguł jest ZNACZNIE bardziej przystępny i jest często określany jako "lepszy Arkham".
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Może i tak, ale już weszłem w Horror w Arkhma i kupiłem 2 pierwsze dodatki wiec może Elditch Horror kiedyś tam... :)
Awatar użytkownika
sirafin
Posty: 2715
Rejestracja: 21 sie 2009, 14:17
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 150 times

Re: Arkham Horror

Post autor: sirafin »

Nie było moją intencją, by zabrzmiało to jak sugestia zmiany gry :) Mimo zawiłości zasad Arkkahm daje mnóstwo frajdy jako przygodówka. Poza tym obie gry różnią się pod kilkoma kilkoma względami, jak będziesz miał okazję gdzieś zagrać, warto sobie porównać.
BECAUSE I'M BATMAN!

Moje planszówki
dragonkce
Posty: 108
Rejestracja: 02 lis 2015, 18:05
Been thanked: 1 time

Re: Arkham Horror

Post autor: dragonkce »

Witam, poproszę o przetłumaczenie tekstu z FAQ 2.0, z góry dziekuje
"Any effect that applies to being
delayed, applies when an investigator is instructed to “stay
here next turn.” (Even if an investigator is delayed, he
must still combat or evade each monster in his location or
area during the Movement Phase. Note that the investigator
cannot move, use movement points, or cast spells during
this Movement Phase to do so.)"
ODPOWIEDZ