Cyklady - pytania

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Kajak
Posty: 183
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 111 times
Been thanked: 38 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kajak »

Czyli odizolowana to to samo co pojedyncza? Dziwne to.Nie mogli napisać wprost. Chyba ze chodziło dodatkowa aby taka flota nie stykała się z inną flota czy tez wyspa.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 379 times
Been thanked: 94 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: farmer »

W tym wypadku odizolowana, to to samo co pojedyncza - chodzi tylko o to, aby Syrena nie wywołała bitwy (gdybyś mógł zamienić jedną flotę na polu, gdzie flot jest więcej - według zasad powinna wywiązać się bitwa, gdyż na jednym polu znajdowałyby się floty dwóch graczy).

Potwierdzam, 1 flota = 1 figurka okrętu

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Kajak
Posty: 183
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 111 times
Been thanked: 38 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kajak »

Niech i tak będzie. Dziękuję
Awatar użytkownika
tysma
Posty: 259
Rejestracja: 18 kwie 2010, 13:49

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: tysma »

Kajak pisze:Czyli odizolowana to to samo co pojedyncza? Dziwne to.Nie mogli napisać wprost. Chyba ze chodziło dodatkowa aby taka flota nie stykała się z inną flota czy tez wyspa.
Nie to samo. Źle rozumujesz co do zastosowania słowa "pojedyncza" i wciąż myśląc o tym zapominasz, że flota to po prostu statek, a nie grupa statków-gdyby to była grupa wówczas można by zastosować zapis pojedyncza flota i uznać, że to flota składająca się z jednego statku. Jednak w cykladach flota=statek, to zmienia postać rzeczy i nie można by było zapisać "wprost" pojedyncza flota.

Jakby zapisali, że syrena działa na pojedynczą flotę, to oznaczałoby to, że można zamienić 1 flotę na polu na którym stoją 4 floty. Zamieniamy przecież pojedynczą flotę, prawda? Tylko jak napisał farmer wówczas, by musiało dość do bitwy, a to nie o to chodziło autorom gry.
Dlatego jest zapis odizolowana flota. Aby zaznaczyć to chodzi o jedną flotę, samotną, odizolowaną od innych.
Mógłby się znaleźć zapis jak chcesz "działa na pojedynczą flotę", ale wówczsa by należało dopisać warunek, że działa na pojedynczą flotę, gdy ta znajduje się sama na polu morza czy coś takiego.

Tutaj masz jeszcze cytat z forum bgg dotyczący tego o co pytasz, może anglojęzycznym kolegom uwierzysz:)
Action Phase wrote:

3.) The Siren: what do they mean by "isolated ships?"


A single ship on a sea space.
http://boardgamegeek.com/article/8617142#8617142
Kajak
Posty: 183
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 111 times
Been thanked: 38 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kajak »

Niestety nie posiadłem umiejętności posługiwania się językiem angielskim.

Czyli żeby zamknąć dyskusję:
1)Flota to okręcik
2)Odizolowany to nie znaczy nie stykający się z innymi, a jedynie samotny na swym polu.
Awatar użytkownika
iapetus
Posty: 226
Rejestracja: 27 lut 2012, 09:54
Lokalizacja: Warszawa/Lublin
Kontakt:

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: iapetus »

1. Mamy sytuację, kiedy broniąca się flota wycofuje się. Czy może to zrobić na pole, z którego przypłynęła flota atakująca?
2. Czy flota lub armia atakująca, korzystając wielokrotnie z mocy boga, może "gonić" wycofujące się jednostki obrońcy i je wykończyć? Dotyczy to bardziej morza, na lądzie zazwyczaj trudno jest zbyt długo uciekać;)
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: donmakaron »

1. Tak, pod warunkiem, że atakujący nie zostawił tam żadnych statków (pole jest puste)
2. Oczywiście, że tak :)
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

Czy mógłbym prosić o jakiś przykład zastosowania Sylfa? Czy to po prostu Posejdon z 10 ruchami "z pola" zamiast trzech, których nie przerywa walka, czy jeden ruch dotyczy zawsze tylko jednego stateczku? I jeśli to drugie, to czy można naraz przesunąć kilkoma ruchami więcej statków, żeby nie musiały atakować pojedynczo? Dużo problemów sprawia ten stwór.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: donmakaron »

Sylfida, czy jak ją tam zwał, pozwala wybrać jedno pole, na którym znajdują się nasze statki i poruszyć je do 10 pól. Obowiązuje zasada, mówiąca iż wpłynięcie na pole zajmowane przez przeciwnika kończy ruch i rozpoczyna bitwę. Po drodze możemy zgarniać nasze statki lub je zostawiać. Czyli dokładnie jak Posejdon, tylko do 10 a nie 3 pól i tylko raz.
Nie wiem czy dobrze rozumiem ostatnie pytanie. Ruch statkami, czy to z Posejdona czy z jakiegoś potwora, zawsze dotyczyć może (ale nie musi) wszystkich statków z wybranego pola. Wszystkie statki poruszą się tą samą trasą (nie mogę jednego wysłać tu, a innego tam w tym samym ruchu).
Mam nadzieję, że pomogłem.
Ostatnio zmieniony 28 maja 2012, 20:55 przez donmakaron, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Miika
Posty: 34
Rejestracja: 10 lut 2011, 19:00
Lokalizacja: Oleśnica

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Miika »

Oj, kiedyś już mnie oświecano w kwestii działania Sylph'a - a wydawało się nam, że działa dokładnie w powyższy sposób.

Wyjaśniono nam jednak, że tak nie jest.
Sylph daje 10 ruchów do rozdysponowania na planszy.
1 ruch to przesunięcie 1 statku o 1 pole.
Otrzymane 10 ruchów może być więc, np:
- ruszeniem 1 statku o 10 pól (bitwa NIE kończy ruchu, gdyż to 10 ruchów 1 polowych, a nie 1 ruch 10cio polowy)
- ruszeniem zgrupowania 2 flot o 5 pól
- ruszenie 10 statków gdziekolwiek na planszy, każdy o 1 pole

Tak oto, podobno, to wygląda - i tak też, od pewnego czasu, gramy :D.
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

To się dowiedziałem. ;)
Miika, skoro to 10 ruchów pojedynczych stateczków, to czy można zaatakować więcej, niż jednym? Czy wpływam jednym statkiem (jeden ruch) i rozpoczyna się bitwa - kolejnymi będę mógł wpłynąć dopiero, jak się skończy?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: donmakaron »

Jak poczytać instrukcję i fora to faktycznie coś jest na rzeczy. Ale wyraźnej odpowiedzi nie znalazłem. Bardziej mi się podoba wersja z jednym ruchem do 10 pól...
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

Oba rozwiązania są dość mocne, ale ruch o dziesięć pól jest potężniejszy, niż potrójny Posejdon - dziesięć ruchów wygląda po prostu ciekawiej i może być czasem słabsze, a czasem silniejsze od ruchu boga. Ale najchętniej grałbym tak, jak sobie umyślili twórcy. Jest może jakieś oficjalne FAQ do gry, które jednoznacznie wyjaśniałoby tę kwestię? Dlatego właśnie prosiłem o przykład ruchu, a nie samą regułę - żeby było jak najmniej niedomówień.
Awatar użytkownika
farmer
Posty: 1768
Rejestracja: 08 gru 2007, 10:27
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 379 times
Been thanked: 94 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: farmer »

Kolejarz pisze:To się dowiedziałem. ;)
Miika, skoro to 10 ruchów pojedynczych stateczków, to czy można zaatakować więcej, niż jednym? Czy wpływam jednym statkiem (jeden ruch) i rozpoczyna się bitwa - kolejnymi będę mógł wpłynąć dopiero, jak się skończy?
No my gramy tak, że te 10 ruchów rozdysponowujesz dowolnie - miedzy innymi w taki sposób, że zużywasz 3 jednocześnie, aby ruszyć zgrupowanie 3 flot i rozpocząć wspólną bitwę 3ech flot :).

pozdr,
farm
W czasie wojny, milczą prawa.
Pierwszą ofiarą wojny jest prawda.


W to gram...
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

Dzięki,
jest to jasne, ale na zasadzie - my tak gramy, umówiliśmy się, że ta karta tak działa. Nie mogę nigdzie jednak znaleźć wiarygodnej, przekonującej informacji na temat, jak Sylph został zaprojektowany przez autorów. Jak w to powinno się grać.
Awatar użytkownika
tysma
Posty: 259
Rejestracja: 18 kwie 2010, 13:49

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: tysma »

Z faq (reviewed by designer) http://boardgamegeek.com/thread/522878/ ... e-designer
13. Sylph

You can move as many different fleets as you want for a total of 10 moves. If you attack during your moves, you can continue moving the after the fight (either with the same fleet if you survived, or with other ships).
Też proponuję zwrócić uwagę jak gracie na dwóch graczy jak rozliczacie Kapłanów płacąc za bogów. W instrukcji (przynajmniej z poprzedniego druku) pamiętam było to tak napisane, że kapłani pozwalają odjąć -1 od każdej oferty (od obu bogów). A w FAQ i tak jest prawidłowo powinno się odejmować od sumy z obu bogów.
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

Ten punkt FAQ brzmi dla mnie tak jak rozwiązanie podane przez Milkę i farmera. W końcu według instrukcji flota odnosi się do jednej figurki statku. Później jednak w tym wątku autor wyjaśnia, że Sylph działa tak:
Poseidon, like the sylph, lets you move all the ships on one space (which is what I call a fleet) to an adjacent space.

Poseidon let's you do that three times on the same group, and allows you to split that group during the move (so the answer to 4 is yes: you can leave as many ships as you want behind).

The sylph let's you move all your groups of ships for a total of 10 moves, and you can also split your groups in the process.

That means that with the sylph, you move one group of ships ten times, or you can move 10 groups of ships once. Or anything in between these two limits.

The other difference between Poseidon and the sylphs is that in the case of Poseidon, if a fight is triggered, it ends the move.

On the contrary, with the sylph, you can continue moving after a fight, until you reach the limit of 10 moves.

I hope I've answered your questions.
Czyli stwór porusza grupy statków jak Posejdon, ale jest od niego ponad trzy razy mocniejszy (bo ruch o 10 pól, nie 3), do tego można jego ruchy rozdysponować pomiędzy dowolne grupy statków na całej planszy (nie tylko jedną), łączyć i dzielić floty jak u Posejdona, walka nie kończy ruchu, kolejność jest dowolna - takie połączenie obu wymienionych rozwiązań. 10 takich ruchów pozwala na naprawdę mocne przegrupowanie statków. Grał ktoś w ten sposób?
Awatar użytkownika
tysma
Posty: 259
Rejestracja: 18 kwie 2010, 13:49

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: tysma »

Tak ja od zawsze gram w ten sposób, przy pierwszej rozgrywce miałem te same wątpliwości i wówczas znalazłem to faq. Nie zauważyłem, żeby to ustawiało jakoś grę i było bardzo mocne. Plansze są dość ciasne ten stworek czasami słuzył do przygotowania drogi dla wojska, ale to można zrobić i posejdonem. Częściej jest on chyba wykorzystywany do połączenia się pojedynczych flot w wieksze grupy i zaatakowanie i potem ponowne rozproszenie;] Raz też gracz ustawił sobie floty na handli zagranicznym i to rzeczywiście bylo dotkliwe dla innych przez pare rund, ale zaraz te statki stracił lub sam schodził z tych pól, bo nie miał wystarczającej ilości flot przy wyspach, aby coś zdziałać.

Jest mocny w niektorych sytuacjach, ale to nie jedyny mocny stwór w talii.
Gdyby nie można było rozdysponować ruchów na kilka flot to wg. mnie byłby to słaby potwór, wykorzystywany tylko jako słaba alternetywa ruchu posejdona. Jednostkami z jednego pola poruszać się o 10 pól nie ma gdzie, takie działanie stwora byłoby na tyle słabe, że nie opłacalne byłoby kupowanie go, lepiej by się wyszło walcząc w licytacji o posejdona i tak zdobyć dodatkową flotę i ruch.
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

I tak byłby mocny i wart użycia, bo często nawet jeden ruch Posejdona by nas urabiał, kiedy mamy Aresa! Przecież ten potwór pozwala zaatakować wyspę, do której przed chwilą nie mieliśmy dostępu, Pegaz jest oczywiście lepszy, ale Ares+Sylph to blitzkrieg, w Cykladach trudno o taki szybki atak. Natomiast w takim wypadku jak grasz okazuje się, że przy okazji jeszcze możesz grupą statków zaatakować szlak handlowy i zdobyć jeszcze jeden rożek obfitości - oprócz tych na podbitej wyspie. Nie jest najmocniejszy, ale nie jest tak bardzo sytuacyjny. Sama możliwość zaatakowania dużą ilością statków szlaku handlowego, a potem wycofanie ich i zostawienie jednego/dwóch (żeby nie kusić Krakena) jest prawie zawsze dobrą opcją, kiedy stwór jest tani, albo mamy ze dwie świątynie. A siłą takiego potwora jest właśnie to, że nie trzeba licytować Posejdona.
Awatar użytkownika
tysma
Posty: 259
Rejestracja: 18 kwie 2010, 13:49

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: tysma »

To nie dajesz wylicytować Aresa komuś jak leży Sylph lub zalicytować boga, ktory jest wyżej niż ares i w ten sposób zablokować te combo, jeśli się go spodziewasz lub zeusa wylicytowac przetasować do krakena (lub chimery) talie czy tego stworka z kamieniem co odpycha floty i już:)
W tej grze jest tyle możliwości pokrzyżowania komuś planów, że nie uważam sylpha za mocnego stwora. Bo takie kombo ares+sylph łatwo zablokować, ponieważ trzeba do jego realizacji dwóch rzeczy. Pozostali gracze muszą być nie uważni jeśli nie zauważą możliwości zagrania przez kogoś takiego comba.
Ok kończe OT, bo ta dyskusja nie pasuje do tematu i działu:)
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

Jeśli muszę szukać sposobu na pokrzyżowanie szyków, to potwór jest mocny. ;)
Kajak
Posty: 183
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 111 times
Been thanked: 38 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kajak »

Zaraz , zaraz chłopakowie bo się gubię.Czy ja dobrze kombinuję?
-Posejdonem ruszamy floty(pojedynczy okret lub grupy okrętów )) z jednego pola na inne , zasięg 3 pól , podczas tego ruchu można łączyć floty i zostawiać, nie ponosząc dodatkowych kosztów,bitwa kończy ruch bez względu na niewykorzystane pola.
-Sylfida przemieszcza floty(pojedynczy okret lub grupy okrętów ) w sumie o 10 pól. Ruch ten można rozdzielić.Łączenie i dzielenie tak samo jak u Posejdona.

I pytanie z innej beki: mam kilka twierdz na wyspie ,każda z nich daje bonus do obrony czy tylko jedna( analogiczny problem z portami)?
Kolejarz
Posty: 588
Rejestracja: 12 gru 2011, 21:01

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Kolejarz »

Bonusy z fortec/portów/metropolii się sumują. Jak statek stoi pomiędzy dwoma wyspami, to może dostać bonus z obu. Można więc np. dla lepszej obrony zbudować fortecę na wyspie z metropolią.

Tak, wygląda na to, że Sylph działa jak Posejdon, ale o 10 pól i nie trzeba ruszać zawsze tej samej grupy statków, a na dodatek po walce ruch dalej trwa (Posejdona się kończy).
Macek
Posty: 358
Rejestracja: 16 sty 2012, 00:25

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: Macek »

Czy można mieć na jednej wyspie metropolię i dodatkowo inne budowle np. świątynię, fort itp?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Cyklady-pytanka:)

Post autor: donmakaron »

Tylko jeśli na wyspie jest na to miejsce - jeśli postawisz metropolię a na wyspie są jeszcze wolne miejsca na budynki (nie przysłonięte przez metropolię) to śmiało możesz budować (lub zostawić te już zbudowane). Trochę inaczej to działa gdy już masz budynki gdy budujesz metropolię. Jeśli budynki zajmują miejsce dla metropolii (nachodzą na jej pole), zostają zniszczone.
ODPOWIEDZ