Strona 3 z 15
Re: Eclipse
: 01 wrz 2012, 10:56
autor: kwiatosz
W reakcji masz po prostu słabsze wersje akcji - ale oprócz tego ich wykorzystanie nie różni się niczym od normalnego wykorzystania akcji.
Re: Eclipse
: 02 wrz 2012, 11:35
autor: kraken
kwiatosz pisze:W reakcji masz po prostu słabsze wersje akcji - ale oprócz tego ich wykorzystanie nie różni się niczym od normalnego wykorzystania akcji.
Czy masz gdzieś potwierdzenie tych słów ? Bo z mojego punktu widzenia " REAKCJA " powinna wynikać z czegoś - jakiejś AKCJI czyli np: po ataku wrogich jednostek ? I daję wtedy szansę na np dozbrojenie się. ? Czy nie mam racji ? Instrukcja niestety jednoznacznie tego nie opisuje.
Re: Eclipse
: 02 wrz 2012, 11:40
autor: Nataniel
Jednoznacznie opisuje. Reakcja to po prostu słabsza akcja, po spasowaniu. I nazwana jest bardzo dobrze, ponieważ po spasowaniu robisz te akcje zwykle w reakcji na niespodziewane poczynania innych graczy (dowolne, nie tylko atak).
Re: Eclipse
: 02 wrz 2012, 13:08
autor: Arbaal
Chodzi o to, że jak już spasujesz to czekasz jak zrobią to inni ale nie jesteś bezradny wtedy. Gdyby ktoś do Ciebie przyleciał to Twoją reakcją może być np wybudowanie nowego okrętu lub modyfikacja innego który został związany walką. Nie grałem jeszcze w Eclipse, mówię to co wyczytałem i zrozumiałem z instrukcji.
Dzisiaj moja pierwsza gra więc od razu zadam pytanie. Każda rasa ma nadrukowaną jakaś technologię i w przygotowaniu do gry należy tą technologię wyciągnąć z wora i położyć na swojej karcie czy wystarczy, że jest nadrukowana? Osobiście uważam, że przydało by się ją wyciągnąć ponieważ gdy będą grać tylko rasy ludzkie i technologia bazy gwiezdnej zostanie wylosowana to jest ona czymś w rodzaju zpaychacza. Nikt jej nie wynajdzie.
Re: Eclipse
: 04 wrz 2012, 08:28
autor: Banan2
Arbaal pisze:
Dzisiaj moja pierwsza gra więc od razu zadam pytanie. Każda rasa ma nadrukowaną jakaś technologię i w przygotowaniu do gry należy tą technologię wyciągnąć z wora i położyć na swojej karcie czy wystarczy, że jest nadrukowana? Osobiście uważam, że przydało by się ją wyciągnąć ponieważ gdy będą grać tylko rasy ludzkie i technologia bazy gwiezdnej zostanie wylosowana to jest ona czymś w rodzaju zpaychacza. Nikt jej nie wynajdzie.
My gramy na tylko na tej wydrukowanej. Nic nie dokładamy.
Pozdrawiam
Re: Eclipse
: 17 sty 2013, 10:28
autor: mat_eyo
Witam!
Po wczorajszej pierwszej rozgrywce zrodziło się kilka pytań, na które nie znalazłem informacji w instrukcji ani na forum.
Inicjatywa
Każdy ze statków ma swoją bazową inicjatywę. Po zamontowaniu na nim części statku, która tą inicjatywę zwiększa doliczamy modyfikator do wartości bazowej? Tzn myśliwiec z bazową inicjatywą 2 po dodaniu napędu, który zwiększa ja o 2 będzie miał razem 4?
Jak w takim razie rozumieć podstawowe schematy statków? Myśliwiec ma obok schematu zaznaczone 2 inicjatywy. Jednak ma też domyślnie napęd, który daje 1 inicjatywy. Jaką jej wartość będzie miał na początku gry? 2 czy 3? Być może to dwa obok schematu to wartość minimalna? Choć to bez sensu skoro nie można mieć statku bez napędu więc nie można zakryć tego +1 do inicjatywy.
Ulepszenie
Przykład. Mam ulepszenie kadłuba na moim myśliwcu, kratka na ulepszenie w krążowniku i pancerniku są puste. Wybieram akcję ulepszenia i biorę z planszy dwie części rakiet. Chcę je zamontować w myśliwcu i krążowniku. W krążowniku kładę na puste miejsce. W myśliwcu chcę zamontować je w miejsce kadłuba. Teraz pytanie - czy zdjęty z myśliwca segment kadłuba muszę odrzucić czy mogę przenieść na wolny slot pancernika?
Eksploracja
Tu jestem prawie pewny ale dopytam. Eksplorować można tylko z hexu, na którym mam statek lub dysk i tylko przez połówkę tunelu? Technologia generowania tuneli pozwala mi tylko ewentualnie dołożyć wyciągnięty hex tak, aby od mojej strony było pół tunelu? W drugą stronę to nie działa?
Walka
W instrukcji jest zapis "Pod koniec fazy walki, wszystkie kostki
uszkodzeń są usuwane ze statków." Chodzi tu o całą fazę walki tak? Przyjmijmy sytuację, że hexie są statki 3 graczy. Najpierw walczy czerwony z czarnym. Czerwony wygrywa lecz jego pancernik oberwał dwa razy. Na hexie zostają czerwony i żółty. Czy do ich bitwy pancernik czerwonego przystępuje z ranami czy bez?
Żetony reputacji
W instrukcji napisane jest "Po tym jak bitwa na heksie zostanie rozstrzygnięta, każdy z graczy dobiera żetony reputacji z woreczka zgodnie z poniższym: (...) nie możesz pobrać więcej niż pięć żetonów."
Ograniczenie do ciągnięcia max 5ciu żetonów dotyczy całej fazy walki czy tylko poszczególnych bitew? Jeśli rozegrałem dwie bitwy, w pierwszej przysługuje mi 7 żetonów a w drugiej 3 to biorę:
a) 5 żetonów bo to max jaki mogę dociągnąć
b) 8 żetonów (5 z pierwszej bitwy bo to max i 3 z drugiej bitwy)?
To na razie chyba wszystko, będę bardzo wdzięczny za odpowiedzi. Jeśli coś napisałem niejasno to dajcie znać, doprecyzuję.
Re: Eclipse
: 17 sty 2013, 14:01
autor: kwiatosz
mat_eyo pisze:Witam!
Po wczorajszej pierwszej rozgrywce zrodziło się kilka pytań, na które nie znalazłem informacji w instrukcji ani na forum.
Inicjatywa
Każdy ze statków ma swoją bazową inicjatywę. Po zamontowaniu na nim części statku, która tą inicjatywę zwiększa doliczamy modyfikator do wartości bazowej? Tzn myśliwiec z bazową inicjatywą 2 po dodaniu napędu, który zwiększa ja o 2 będzie miał razem 4?
Jak w takim razie rozumieć podstawowe schematy statków? Myśliwiec ma obok schematu zaznaczone 2 inicjatywy. Jednak ma też domyślnie napęd, który daje 1 inicjatywy. Jaką jej wartość będzie miał na początku gry? 2 czy 3? Być może to dwa obok schematu to wartość minimalna? Choć to bez sensu skoro nie można mieć statku bez napędu więc nie można zakryć tego +1 do inicjatywy.
Wartość obok statku to wartość, którą doliczasz do tego, co masz na statku - na początku myśliwiec ma 3.
Ulepszenie
Przykład. Mam ulepszenie kadłuba na moim myśliwcu, kratka na ulepszenie w krążowniku i pancerniku są puste. Wybieram akcję ulepszenia i biorę z planszy dwie części rakiet. Chcę je zamontować w myśliwcu i krążowniku. W krążowniku kładę na puste miejsce. W myśliwcu chcę zamontować je w miejsce kadłuba. Teraz pytanie - czy zdjęty z myśliwca segment kadłuba muszę odrzucić czy mogę przenieść na wolny slot pancernika?
Żeby zamontować jakąś część w miejsce innej, będącej żetonem, części, musisz najpierw odrzucić część(ci), które zastępujesz. Więc musisz odrzucić.
Walka
W instrukcji jest zapis "Pod koniec fazy walki, wszystkie kostki
uszkodzeń są usuwane ze statków." Chodzi tu o całą fazę walki tak? Przyjmijmy sytuację, że hexie są statki 3 graczy. Najpierw walczy czerwony z czarnym. Czerwony wygrywa lecz jego pancernik oberwał dwa razy. Na hexie zostają czerwony i żółty. Czy do ich bitwy pancernik czerwonego przystępuje z ranami czy bez?
W kolejne walki na tym samym heksie wchodzi się z obrażeniami odniesionymi we wcześniejszych walkach - jak walczysz z dwoma przeciwnikami, to z drugim będziesz walczył osłabiony.
Żetony reputacji
W instrukcji napisane jest "Po tym jak bitwa na heksie zostanie rozstrzygnięta, każdy z graczy dobiera żetony reputacji z woreczka zgodnie z poniższym: (...) możesz pobrać więcej niż pięć żetonów."
Ograniczenie do ciągnięcia max 5ciu żetonów dotyczy całej fazy walki czy tylko poszczególnych bitew? Jeśli rozegrałem dwie bitwy, w pierwszej przysługuje mi 7 żetonów a w drugiej 3 to biorę:
a) 5 żetonów bo to max jaki mogę dociągnąć
b) 8 żetonów (5 z pierwszej bitwy bo to max i 3 z drugiej bitwy)?
Żetony dociągasz po poszczególnych bitwach, ograniczenie 5 to na pojedynczą walkę. Ile byś nie dobrał - z każdej walki zostawiasz sobie jeden, więc robisz tak:
dobierasz 5=>odrzucasz co najmniej 4=>dobierasz 3=>odrzucasz co najmniej 2 (bo możesz odrzucić już posiadany jeżeli zastępujesz go nowym).
Re: Eclipse
: 17 sty 2013, 16:00
autor: mat_eyo
Świetnie, dziękuję za odpowiedzi, wiele wyjaśniły. Czy ktoś mógłby jeszcze wypowiedzieć się w kwestii eksploracji, wtedy nie będę już miał wątpliwości

Re: Eclipse
: 18 sty 2013, 08:25
autor: Banan2
mat_eyo pisze:
Eksploracja
Tu jestem prawie pewny ale dopytam. Eksplorować można tylko z hexu, na którym mam statek lub dysk i tylko przez połówkę tunelu? Technologia generowania tuneli pozwala mi tylko ewentualnie dołożyć wyciągnięty hex tak, aby od mojej strony było pół tunelu? W drugą stronę to nie działa?
Instrukcja str. 9, lewy, górny rysunek. Eksplorujesz z swojego heksu (statek, dysk) na inny heks pod warunkiem, że na obu heksach są połówki tunelu (heksy A i B). Mając generator tuneli możesz eksplorować przez połówkę tunelu; niezależnie o tego gdzie jest połówka tunelu (heksy D i C).
Pozdrawiam
Re: Eclipse
: 18 sty 2013, 10:44
autor: romancef
mat_eyo pisze:
Walka
W instrukcji jest zapis "Pod koniec fazy walki, wszystkie kostki
uszkodzeń są usuwane ze statków." Chodzi tu o całą fazę walki tak? Przyjmijmy sytuację, że hexie są statki 3 graczy. Najpierw walczy czerwony z czarnym. Czerwony wygrywa lecz jego pancernik oberwał dwa razy. Na hexie zostają czerwony i żółty. Czy do ich bitwy pancernik czerwonego przystępuje z ranami czy bez?
Żetony reputacji
W instrukcji napisane jest "Po tym jak bitwa na heksie zostanie rozstrzygnięta, każdy z graczy dobiera żetony reputacji z woreczka zgodnie z poniższym: (...) nie możesz pobrać więcej niż pięć żetonów."
Ograniczenie do ciągnięcia max 5ciu żetonów dotyczy całej fazy walki czy tylko poszczególnych bitew? Jeśli rozegrałem dwie bitwy, w pierwszej przysługuje mi 7 żetonów a w drugiej 3 to biorę:
a) 5 żetonów bo to max jaki mogę dociągnąć
b) 8 żetonów (5 z pierwszej bitwy bo to max i 3 z drugiej bitwy)?
reguly strona 21 - ramka zetony reputacji. Mozesz dobrac maksymalnie 5 zetonow z jednego kafla, niezaleznie od ilosci bitew na nim rozegranych, ale nie to ograniczenie nie obowiazuje dla calej fazy walki. Np, Jezeli walczyles na 3 kaflach to bedzie mogl pociagnac maksymalnie 3 razy 5 z zetonow reputacji, nawet jezeli na ktoryms z kalfi odbyles wiecej niz jedna bitwe.
Re: Eclipse
: 18 sty 2013, 11:05
autor: mat_eyo
Ok to jeszcze odnośnie żetonów. Jeśli już wyciągam te pięć to mogę zatrzymać max 1 (czyli muszę oddać 4). A w sytuacji kiedy na swojej planszy mam już komplet żetonów a wylosowałem same wysoki np 4. Czy wtedy nadal mogę wymienić tylko jeden (czyli z wylosowanych pięciu skorzystać tylko z jednego)? Czy jednak mogę wymienić wszystkie, grunt żeby ilość oddanych żetonów się zgadzała? Wydaje mi się, że to pierwsze, czyli jeśli mogę zabrać tylko jeden żeton to tak samo tylko jeden wymienić ale w instrukcji nie jest to jasno napisane.
Re: Eclipse
: 18 sty 2013, 11:28
autor: Hiu
z wylosowwanych mozesz zatrzymac tylko jeden i tylko jeden mozesz potem wymienic (z planszy).
Te 4 ktore wylosowales - nie zatrzymujesz ich - takze naturalnie - nie mozesz ich uzyc do podmiany tych juz posiadanych.
Re: Eclipse
: 18 sty 2013, 14:15
autor: mat_eyo
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, bardzo pomogliście.
Re: Eclipse
: 07 mar 2013, 12:47
autor: pattom
Czołem,
w instrukcji na stronie 17 w przykładzie fazy akcji jest napisane: Piotr dokonuje ponownej eksploracji. Tym razem zmierza w sektor zewnętrzny i decyduje się położyć na planszy dwa heksy [13]
Jak można położyć 2 heksy w fazie eksploracji ?
Re: Eclipse
: 07 mar 2013, 12:51
autor: kwiatosz
Któraś tam rasa może - ale nie wiem czy o to chodzi w przykładzie.
Re: Eclipse
: 07 mar 2013, 12:54
autor: pattom
kwiatosz pisze:Któraś tam rasa może - ale nie wiem czy o to chodzi w przykładzie.
aaa.................. już znalazłem
Plantanie - Jedną akcją eksploracja (EXP) mogą eksplorować dwa heksy
Re: Eclipse
: 17 mar 2013, 20:36
autor: Toma
Witam, czy dysponując na pancerniku wystarczającą ilością energii i posiadając technologię tarcz fazowych mogę mieć na nim 5 takich tarcz (czyli minus 10 do obrony)? W kilku grach pierwsza osoba, która zdobyła tę technologię od razu miała dużą przewagę. Pzdr
Re: Eclipse
: 18 mar 2013, 21:42
autor: trpaslík
Toma pisze:Witam, czy dysponując na pancerniku wystarczającą ilością energii i posiadając technologię tarcz fazowych mogę mieć na nim 5 takich tarcz (czyli minus 10 do obrony)? W kilku grach pierwsza osoba, która zdobyła tę technologię od razu miała dużą przewagę. Pzdr
Instrukcja strona 13
"Zastosowanie mają poniższe ograniczenia:
• większość części statku (oznaczonych symbolem technologii)
wymaga wynalezienia odpowiedniej dla nich technologii
zanim będzie można je na nim zamontować (zobacz
wynajdowanie, strona 12);
• łączne zużycie energii części statku nie może przekraczać
jego łącznej produkcji; oraz
• myśliwce, krążowniki oraz pancerniki muszą mieć przynajmniej
jeden żeton technologii napędu, bazy gwiezdne
nie mogą mieć żadnych żetonów napędu
Wartości znajdujące się na wszystkich częściach statku kumulują
się. Na przykład, jeżeli statek ma dwa napędy fuzyjne,
to w sumie ma wartość ruchu 4, inicjatywę 4 oraz zużycie
energii 4."
Tak, jest to możliwe. Schematy statków możesz tworzyć dowolnie. Jedyne ograniczenia zacytowałem wyżej.
Toma pisze: (czyli minus 10 do obrony)
Tarczę niwelują bonus z komputerów pokładowych. 6 zawsze trafia (niezależnie od ilości tarcz), 1 zawsze pudło (niezależnie od ilości komputerów pokładowych)
Re: Eclipse
: 24 mar 2013, 19:32
autor: Toma
"6 zawsze trafia (niezależnie od ilości tarcz), 1 zawsze pudło (niezależnie od ilości komputerów pokładowych)"
Dzięki, przeoczyłem to zdanie. Już wszystko gra.
Re: Eclipse
: 27 mar 2013, 17:43
autor: trpaslík
Teraz ja mam pytanie. Chodzi o gre Potomkami Drako.
Z tego co mi się udało ustalić, mogą oni kłaść dyski wpływów na hexach ze statkami starożytnych. Oznacza to także możliwość kolonizacji planet na tych hexach, a także budowe statków i innych budowli. Starożytni także nie wiążą walką statków Drako.
Umieszczając dysk wplływu na hexsie ze starożytnymi nie możemy wziąść żetonu odkrycia. W ostatniej grze przytrafiła mi się taka sytuacja:
- kontroluje hex na którym jest statek starożytnych i mój myśliwiec, a także kostki populacji na planetach. Na ten hex przemieszcza się wrogi statek. Po rozstrzygnięciu walki okazuje się, że wróg pokonał mój (Potomków Drako) myśliwiec, a także w drugiej bitwie statek starożytnych. Przeciwnik nie posiadał jednak technologii bomb neutronowych, więc musiał atakować populację Drako tym co miał na pokładzie. Atak na populację się nie udał, więc dalej kontroluje ten hex.
I tu nasuwa się pytanie. Czy w takiej sytuacji mogę wziąć żeton odkrycia, który nie jest już pilnowany przez statek starożytnych?
Re: Eclipse
: 28 mar 2013, 08:26
autor: mat_eyo
Moim zdaniem w takiej sytuacji możesz.
Ja też mam jedno pytanie w sumie bardziej w ramach ciekawości. W instrukcji w sekcji poświęconej walce są dwa takie ustępy:
wpływanie na heksy
Jeżeli po bitwie na heksie nie ma populacji,
a ty masz tam przynajmniej jeden statek, to usuń
dysk wpływów poprzedniego właściciela heksu (zwracany
jest on na jego tor wpływu).
eliminacja gracza
Gdybyś, co jest wysoce nieprawdopodobne,
stracił wszystkie dyski wpływów oraz statki z planszy,
to od tej pory nie możesz umieszczać dysków wpływów
na heksach.
I tutaj pytanie. Skoro podczas udanego ataku na populację dysk wpływu przeciwnika nie jest niszczony (na początku graliśmy, że jest) tylko do niego wraca to jaki jest inny sposób na to teoretyczne utracenie dysków wpływu?
Re: Eclipse
: 28 mar 2013, 11:30
autor: farmer
mat_eyo pisze:
eliminacja gracza
Gdybyś, co jest wysoce nieprawdopodobne,
stracił wszystkie dyski wpływów oraz statki z planszy,
to od tej pory nie możesz umieszczać dysków wpływów
na heksach.
I tutaj pytanie. Skoro podczas udanego ataku na populację dysk wpływu przeciwnika nie jest niszczony (na początku graliśmy, że jest) tylko do niego wraca to jaki jest inny sposób na to teoretyczne utracenie dysków wpływu?
Chodzi o utratę wszystkich statków i dysków wpływu z planszy (z heksów przestrzeni kosmicznej).
pozdr,
farm
Re: Eclipse
: 28 mar 2013, 11:53
autor: mat_eyo
Ok rozumiem, dzięki za odpowiedź. W sumie jak teraz przeczytałem jeszcze raz ten kawałek w instrukcji to jest to jasne, szkoda, że dopiero teraz

Re: Eclipse
: 28 mar 2013, 13:56
autor: romancef
jezeli kontrolujesz ten sektor to nie mozesz zetonu odkryc tak po prostu podniesc. Wg zasad zeton odkryc podnosisz w momencie gdy kladziesz swoj dysk wplywow na sektorzez (przejmujesz nad nim kontrole). W twoim przykladzie musisz najpierw utracic kontrole a nastepnie przejac ponownie kontrole nad tym sektorem uzywajac akcji Influence. Ale najpierw musisz sie pozbyc statku przeciwnika.
Re: Eclipse
: 28 mar 2013, 13:57
autor: farmer
romancef pisze:jezeli kontrolujesz ten sektor to nie mozesz zetonu odkryc tak po prostu podniesc. Wg zasad zeton odkryc podnosisz w momencie gdy kladziesz swoj dysk wplywow na sektorzez (przejmujesz nad nim kontrole). W twoim przykladzie musisz najpierw utracic kontrole a nastepnie przejac ponownie kontrole nad tym sektorem uzywajac akcji Influence. Ale najpierw musisz sie pozbyc statku przeciwnika.
Dobrze mówi - potwierdzam.
pozdr,
farm