Strona 3 z 7

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 09:37
autor: Saovine
Dzięki wielkie. Pierwsza gra może nie porwała ale po poznaniu zasad i możliwości kart, myślę że każda kolejna partia staje się ciekawsza :)

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 09:52
autor: mbork
Saovine pisze:Dzięki wielkie. Pierwsza gra może nie porwała ale po poznaniu zasad i możliwości kart, myślę że każda kolejna partia staje się ciekawsza :)
Tak właśnie się powinno dziać. Innovation to genialna gra.

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 14:17
autor: macike
mbork pisze:Tak właśnie się powinno dziać. Innovation to genialna gra.
Obawiam się, że kolega wie, co mówi. :mrgreen:

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 22:15
autor: grabol
W związku, że wątek nagle ożył przypomniała mi się pewna wątpliwość i prosiłbym o wyjaśnienie.

Karta:
"Nawigacja" - Żądam, abyś przeniósł kartę 2 albo 3 ze swoich kart wpływu do moich kart wpływu!

Co jeżeli przeciwnik nie posiada wśród kart wpływów kart 2 albo 3? Nic się nie dzieje, czy podobnie jak w akcji "pociągnij" przenosimy najbliższą wyższą? Co jeżeli ma tylko 1?

Dzięki z góry za odpowiedź!

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 22:27
autor: macike
grabol pisze:Karta:
"Nawigacja" - Żądam, abyś przeniósł kartę 2 albo 3 ze swoich kart wpływu do moich kart wpływu!

Co jeżeli przeciwnik nie posiada wśród kart wpływów kart 2 albo 3? Nic się nie dzieje, czy podobnie jak w akcji "pociągnij" przenosimy najbliższą wyższą? Co jeżeli ma tylko 1?
Ogólna zasada jest taka, że wykonuje się maksymalnie tyle dogmy, ile to tylko możliwe.

W tym przypadku dogma mówi konkretnie o 2 albo 3. Jeśli przeciwnik nie ma żadnej, rozkłada bezradnie ręce i mówi: słucham i jestem posłuszny. :wink:

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 22:28
autor: macike
grabol pisze:Karta:
"Nawigacja" - Żądam, abyś przeniósł kartę 2 albo 3 ze swoich kart wpływu do moich kart wpływu!

Co jeżeli przeciwnik nie posiada wśród kart wpływów kart 2 albo 3? Nic się nie dzieje, czy podobnie jak w akcji "pociągnij" przenosimy najbliższą wyższą? Co jeżeli ma tylko 1?
Ogólna zasada jest taka, że wykonuje się maksymalnie tyle dogmy, ile to tylko możliwe.

W tym przypadku dogma mówi konkretnie o 2 albo 3. Jeśli przeciwnik nie ma żadnej, rozkłada bezradnie ręce i mówi: słucham i jestem posłuszny. :wink:

Przeskakiwanie do kolejnej epoki dotyczy tylko i wyłącznie dobierania kart ze stosów poszczególnych epok. Nigdy przeciwników/siebie.

PS
Pytanie "co jeżeli ma tylko 1" jest niejednoznaczne...

Jeśli 1 oznacza kartę z epoki 1, nic się nie dzieje.
Jeśli 1 oznacza jednak "jedną kartę 2 albo 3", to przekazuje maksymalnie tyle, ile jest w stanie, a więc tę jedną.

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 22:39
autor: grabol
Dzięki za błyskawiczną odpowiedź! :)

1 w powyższym znaczyło kartę epoki 1, fakt byłem mało precyzyjny.

Skorzystam jeszcze z okazji i zapytam o kartę:
"Obrabiarka" - Pociągnij i dodaj do swoich kart wpływów kartę o wartości równej najwyższej karcie, którą aktualnie posiadasz wśród swoich kart wpływów.

Załóżmy, że posiadam najwyższą 5 wśród swoich kart wpływów, ale stos 5 jest pusty. Ciągnę i dodaję 6, czy nie dodaje nic, bo stos 5 jest pusty?

Dotychczas graliśmy tak, że dodawaliśmy z kolejnego niepustego. Przed chwilą do mnie dotarło, że chyba graliśmy źle? :?

Re: Innowacje

: 01 mar 2014, 23:11
autor: Andy
Graliście dobrze. Instrukcja, s. 6:
Pamiętaj, że jeśli masz ciągnąć kartę z pustego stosu epoki, ciągniesz ze stosu najbliższej epoki o wyższej wartości.

Re: Innowacje

: 02 mar 2014, 10:52
autor: macike
grabol pisze:1 w powyższym znaczyło kartę epoki 1, fakt byłem mało precyzyjny.

[...] "Obrabiarka" - [...] Dotychczas graliśmy tak, że dodawaliśmy z kolejnego niepustego. Przed chwilą do mnie dotarło, że chyba graliśmy źle? :?
Byłeś konsekwentny w zapisie i byłem święcie przekonany, że wiem, o co pytasz. Jestem przyzwyczajony do brania numeru epoki w nawiasy kwadratowe i stąd moja niepewność z myślą o - nazwijmy to eufemistycznie - forumowiczach mniej konsekwentych w zapisie. :)

Jak wskazał Andy, graliście, jak należy.

Re: Innowacje

: 03 kwie 2014, 09:18
autor: th0m4s
Ale wcześniej ustalone było, że jeżeli dogmat wskazuje kartę z konkretnego stosu a stos jest pusty to dogmatu się nie wykonuje. Więc moim zdaniem jeśli dogmat z obrabiarki wskazuje na stos 6 i stos jest pusty to się go nie rozpatruje, inaczej gramy nie konsekwentnie...

Re: Innowacje

: 03 kwie 2014, 09:21
autor: Andy
th0m4s pisze:Ale wcześniej ustalone było, że jeżeli dogmat wskazuje kartę z konkretnego stosu a stos jest pusty to dogmatu się nie wykonuje.
Gdzie było ustalone?

Re: Innowacje

: 03 kwie 2014, 09:28
autor: th0m4s
Ok faktycznie źle zinterpretowałem tak czy siak sytuacje chyba najlepiej podsumowuje :
Senthe pisze:Jak dla mnie ciągnięcie z dogmatu jest tożsame z wykonaniem akcji Pociągnij, tylko że ze zmienionym dolnym limitem wartości karty. (Tak na logikę, na to by wskazywało też istnienie dogmatów typu "Pociągnij" bez sprecyzowanej wartości.)

Instrukcja rozróżnia ciągnięcie z akcji i ciągnięcie z dogmatu tylko w następujący sposób:
Pociągnij:
(...) Wykorzystując akcję Pociągnij, nie możesz ciągnąć karty o niższej wartości niż twoja najwyższa karta aktywna. Zasada ta obowiązuje tylko podczas wykonywania akcji Pociągnij. Nie ma więc zastosowania przy rozpatrywaniu treści dogmatów w rodzaju „Pociągnij kartę 5”.
Natomiast zasada dotycząca działania dogmatu wyłącznie dla konkretnej wartości jest wymieniona tylko przy dogmacie typu "Przenieś":
Przekaż/Przenieś: karta przekazywana do strefy innego gracza jest układana na wierzchu jego stosu w danym kolorze (chyba, że dogmat mówi inaczej). Jeśli masz przekazać wskazaną liczbę kart, ale nie masz tylu, przekaż tyle ile możesz. Jeśli masz przekazać karty o wskazanej wartości, a nie posiadasz żadnej o takiej wartości, nie przekazujesz żadnej karty.
Przepraszam za wprowadzenie zamieszania i jednocześnie dziękuje za wyprowadzenie z błędu ;)

Re: Innowacje

: 04 kwie 2014, 13:44
autor: Rafal_Kruczek
Senthe pisze: Jak dla mnie ciągnięcie z dogmatu jest tożsame z wykonaniem akcji Pociągnij, tylko że ze zmienionym dolnym limitem wartości karty. (Tak na logikę, na to by wskazywało też istnienie dogmatów typu "Pociągnij" bez sprecyzowanej wartości.)
Nie istnieją dogmaty "pociągnij" bez podanej wartości. Jest kilka dogmatów w której wartośc należy wyliczyć, ale zawsze jest określona ( lub 0 gdy nie jest). Czyżby był jakiś kolejny bład w druku?
Poza dogmatami jest tylko klika efektów wynikajacych z zasad gry (podsatwki i dodatków) które mają inaczej z zdefiniowaną wartość ciagnietej karty.
Akcja "pociągnij" - najwyzsza górna karta
Akcja "pociągnij" jako premia za kooperację - najwyzsza górna karta
"pociągnij Figurę" gdy przeciwnik wykonuje akcje Achieve ( tylko przy grze z Figurami) - najwyzsza górna karta
Akcja Inspire - wartość górnej karty ze stosu z któy był aktywowany dla efektu Inspire
Pociągniecie Miasta za Rozsunięcie - najwyższa górna karta
Pociągniecie Miasta za Zagranie na pusty stos( tylko akcja Zagraj) - Wartośc zagranej karty.
Czyli poza 2 wyjątkami "Wartośc najwyższej aktywnej karty" obowiazuje. Obydwa wyjątki z dodatków i czasami ciężko sie "przestawić" i odryuchowo sięga sie po "najwyższą".

Re: Innowacje

: 04 kwie 2014, 17:29
autor: wc
a mnie naszło takie pytanie (pewno było, więc przepraszam za ewentualne powtórzenie)

w echoes jest karta mówiąca "pociągnij kartę o wartości równej najniższej twojej aktywnej karty + liczba rozsuniętych stosów"
i co jeśli mamy najniższą np 8 i 4 rozsunięte? od razu koniec gry? :shock:

Re: Innowacje

: 05 kwie 2014, 10:47
autor: macike
wc pisze:w echoes jest karta mówiąca "pociągnij kartę o wartości równej najniższej twojej aktywnej karty + liczba rozsuniętych stosów"
i co jeśli mamy najniższą np 8 i 4 rozsunięte? od razu koniec gry? :shock:
Próba dobrania karty z przyszłości kończy grę. Więc tak.

Re: Innowacje

: 05 kwie 2014, 16:06
autor: Rafal_Kruczek
macike pisze:
wc pisze:w echoes jest karta mówiąca "pociągnij kartę o wartości równej najniższej twojej aktywnej karty + liczba rozsuniętych stosów"
i co jeśli mamy najniższą np 8 i 4 rozsunięte? od razu koniec gry? :shock:
Próba dobrania karty z przyszłości kończy grę. Więc tak.
Zgadzam sie z tak postawionym pytaniem i odpowiedzią , ale nalezy pamietać że takie skończenie może sie zdarzyć raczej tylko przy dzieleniu efektu - suwak logarytmiczny jest z 4 ery i sam siebie wlicza do efektu ( jesli jest na górze) wiec nie da to uzywajacemu efektu karty wyzszej niz 9 i zazwyczaj takie skończenie gry może być wynikiem dużej nieostrozności.

Re: Innovation / Innowacje

: 14 kwie 2014, 08:22
autor: Michcios
Mam do Was takie pytanie. Karta Tłumaczenie umożliwia mi zagranie dogmatu współpracy: "Możesz zagrać wszystkie swoje karty wpływu". Nie wiem czy gram dobrze, ale generalnie nie wiem jakie karty mam do wpływem. Jednakże sa tam karty o różnej wartości (np od 1 do 5) i teraz:
1) czy muszę zagrać wszystkie karty, jeśli się zdecyduję zagrać?
2) czy mogę zdecydować w jakiej kolejności je zagram?

Re: Innovation / Innowacje

: 14 kwie 2014, 10:31
autor: Rafal_Kruczek
Michcios pisze:Mam do Was takie pytanie. Karta Tłumaczenie umożliwia mi zagranie dogmatu współpracy: "Możesz zagrać wszystkie swoje karty wpływu". Nie wiem czy gram dobrze, ale generalnie nie wiem jakie karty mam do wpływem. Jednakże sa tam karty o różnej wartości (np od 1 do 5) i teraz:
1) czy muszę zagrać wszystkie karty, jeśli się zdecyduję zagrać?
2) czy mogę zdecydować w jakiej kolejności je zagram?
1) Tak. W wersji Asmadi zostało to napisane explicite.("You may meld all the cards in your score pile. If you meld one, you must meld them all.") W IELLO uznali że "gracze sa przeciż mądrzy i rozumieją proste zdania tak jak trzeba" i pominęli wyjaśnienie. Polskie tłumaczenie dziedziczy wszytkie "grzechy" , w tym arogancką edycję tekstów efektów z niby zbednych wyjasnień.
2) Tak. Karty we wpływie ( a także w dominacjach, w ręku, w projektach) nie mają określonej kolejności wiec mozna je transferować w dowolnej kolejnosci.

I własnie wpadł mi do głowy koszmarny wariant Innowacji (inspirowany pytaniem i grą Bonhanza/Fasolki).
"Nie można zmieniać kolejności kart w ręku, i można zagrywać z ręki tylko kartę która jest najdłużej na ręku" - redukuję decyzyjnośc w grze, ale jak by to przyśpieszyło rozgrywkę z graczami dostającymi napadów Analisis Paralisis.
Nie zebym kiedykolwiek chciał grać w taki sposób, ale może niektóre osoby zrozumeiałyby że taktyka polegająca na dobieraniu kart i "liczeniu na cud" nie jest włąsciwa w większości sytuacji.

Re: Innovation / Innowacje

: 14 kwie 2014, 10:43
autor: Michcios
OK. Czyli jak mam kart 15 to sobie wybieram, co gram. Tracę wszystkie wpływy, ale zawsze to coś, zwłaszcza jak pilnie potrzebuję czegoś, co uniemożliwi dominację przeciwnikowi. Ale nie wiem co tam mam. Zgadza się?

Re: Innovation / Innowacje

: 14 kwie 2014, 11:01
autor: Rafal_Kruczek
Michcios pisze:OK. Czyli jak mam kart 15 to sobie wybieram, co gram. Tracę wszystkie wpływy, ale zawsze to coś, zwłaszcza jak pilnie potrzebuję czegoś, co uniemożliwi dominację przeciwnikowi. Ale nie wiem co tam mam. Zgadza się?
Gracz (ale nikt inny) zna wszystkie karty we wpływie,na ręce i Forecast(na polski to będzie pewnie Projekty). Nikt nie wie jakie karty zostały odłozone do Achievemantów/Dominacji (nawet jak zosatną zdobyte).

Re: Innowacje

: 14 kwie 2014, 11:26
autor: shade
Karty we wpływie możesz przeglądać, więc praktycznie rzecz biorąc powinieneś wiedzieć, co chcesz zagrać.

Złota zasada Innowacji brzmi: zrób tyle ile możesz, resztę pomiń. Czyli w tym wypadku musisz zagrać wszystkie karty wpływu. Kolejność sam sobie wybierasz, wpływ nie jest traktowany jako talia i kolejność nie ma w nim znaczenia.

Re: Innowacje

: 29 kwie 2014, 23:58
autor: Furia
Ostatnio mieliśmy wątpliwości dotyczące zapisu w instrukcji mówiącego o dogmacie współpracy. W instrukcji stoi: Efekt dotyczy wszystkich graczy, którzy produkują co najmniej tyle wskazanych zasobów co ty. Gracze których dotyczy ten dogmat stosują się do jego działania przed tobą. Dalej jest, że gracz, którego dotyczy dogmat nie może odmówić jego realizacji, chyba, że.. bla bla. Dotyczy to też dogmatów współpracy.
Czy to znaczy, że dogmat współpracy muszą wykonać wszyscy gracze, którzy produkują więcej danego surowca niż ten, który odpala kartę, czy nie muszą ale mogą się na niego zdecydować?

Re: Innowacje

: 30 kwie 2014, 00:08
autor: macike
Furia pisze:Czy to znaczy, że dogmat współpracy muszą wykonać wszyscy gracze, którzy produkują więcej danego surowca niż ten, który odpala kartę, czy nie muszą ale mogą się na niego zdecydować?
Tak, muszą.

Re: Innowacje

: 30 kwie 2014, 00:10
autor: Furia
macike pisze:
Furia pisze:Czy to znaczy, że dogmat współpracy muszą wykonać wszyscy gracze, którzy produkują więcej danego surowca niż ten, który odpala kartę, czy nie muszą ale mogą się na niego zdecydować?
Tak, muszą.
Dzięki. To zupełnie zmienia postać rzeczy. ;)

Re: Innowacje

: 01 maja 2014, 00:08
autor: mate00
macike pisze:
Furia pisze:Czy to znaczy, że dogmat współpracy muszą wykonać wszyscy gracze, którzy produkują więcej danego surowca niż ten, który odpala kartę, czy nie muszą ale mogą się na niego zdecydować?
Tak, muszą.
Chyba, że jest napisane, że "mogą".