Moja wypowiedź dotyczyła innego pytania, które zostało chyba skasowane. Chodziło o to, czy kazdy gracz musi zaczynać grę na innym kolorzeMichalStajszczak napisał:
Moim zdaniem gracze ustalaja tylko gdzie (na jakim obszarze) będzie toczyła sie gra.
To jest oczywiste i nikt nad tym nie dyskutuje
Wysokie napięcie - pytanie o zasady
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Dasilwa napisał:
- Geko
- Posty: 6491
- Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Oczywiście, że nie. Gracze tylko wybierają obszary do gry, a nie swoje obszary startowe. Każdy może zacząć budowę sieci na dowolnym obszarze. Niestety instrukcja nie za bardzo to wyjaśnia.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Grałem wczoraj w 4 osoby na planszy Beneluxu i gra była ... dziwna. Karty tak się ułożyły, że już w drugiej rundzie mogłem kupić elektrownię o wartości 35, która z jednej beczki oleju zasila 5 miast. Ponieważ inni gracze głównie korzystali z elektrowni wiatrowych, cent surowców były bardzo niskie. Przez 7 rund (bo tylko tyle trwała gra) nikt nie kupił elektrowni na odpady, w związku z tym ich cena spadła do 2. Olej kosztował 1, węgiel 2, a uran 5. Do wygranej wystarczyło zasilenie 15 miast.
Ostatnio zmieniony 13 lis 2006, 13:26 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
To faktycznie ciekawe, bo z tego co kojarzę przy 4 graczach trzeba zbudować 17 miast, żeby skończyć grę. Ale to pokazuje słabe zarządzanie na linii posiadane miasta/zasilone miasta. Skoro żaden gracz, nawet ten który zbudował ich 17 zasilił tylko 15 miast.MichalStajszczak pisze: Do wygranej wystarczyło zasilenie 15 miast.
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Valmont napisał:
Po prostu w ostatniej rundzie dołączyłem 5 miast, bo jako jedyny mogłem zasilić 15. Inni gracze mieli tyle miast, ile mogli zasilićAle to pokazuje słabe zarządzanie na linii posiadane miasta/zasilone miasta. Skoro żaden gracz, nawet ten który zbudował ich 17 zasilił tylko 15 miast.
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 17 kwie 2006, 14:16
- Lokalizacja: Mysłowice
Moim zdaniem niekoniecznie słabe zarzadzanie, bo przecież nie chodzi o to żeby cały czas zachowywać równe proporcje w możliwościach elektrowni do punktów odbioru energii. Ostanią grę wygrałem zasilając 13 punktów (przy trzech graczach), oni skupili się na kupowaniu elektrowni byli w stanie zasilić 16 i 15 przy 12 i 11 punktach odbioru energii. Ja byłem w stanie zasilic "tylko" 13, ale przez odpowiednie zarzadzanie miałem kasę na dobudowanie 6 w rundzie która okazała sie ostatniąValmont pisze:Ale to pokazuje słabe zarządzanie na linii posiadane miasta/zasilone miasta. Skoro żaden gracz, nawet ten który zbudował ich 17 zasilił tylko 15 miast.MichalStajszczak pisze: Do wygranej wystarczyło zasilenie 15 miast.
Z twojej strony nie - ale juz u przeciwnikow ...
Trzeba przewidywac ze ta juz runda moze byc koncowa, i albo blokowac potencjalnego lidera albo wtedy rownowazyc proporcje.
Z drugiej strony czasem moze braknac 1 elektro by zakonczyc gre w danej turze, a w kolejnej role sie odwracaja.
Kiedys wygralem wydajac cala kase co do sztuki w ostatniej turze
Przeciwnicy nie wykorzystali mozliwosci podkupienia surowcow - a wystaczyloby kupic tylko jeden wiecej i brakloby mi 1 elektro
Trzeba przewidywac ze ta juz runda moze byc koncowa, i albo blokowac potencjalnego lidera albo wtedy rownowazyc proporcje.
Z drugiej strony czasem moze braknac 1 elektro by zakonczyc gre w danej turze, a w kolejnej role sie odwracaja.
Kiedys wygralem wydajac cala kase co do sztuki w ostatniej turze
Przeciwnicy nie wykorzystali mozliwosci podkupienia surowcow - a wystaczyloby kupic tylko jeden wiecej i brakloby mi 1 elektro
- MichalStajszczak
- Posty: 9479
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
ragozd napisał:
Ale musisz przyznać, że nie tak łatwo było im przewidzieć taką sytuację, szczególnie gdy gracze nie ujawniają posiadanych pieniędzy. Ponadto surowce kupuje się przed domkami i w zwiazku z tym prognozowanie tego, ile kto kupi domów przy takiej czy innej cenie jakiegos surowca jest mozliwe chyba tylko w grze korespondencyjnejPrzeciwnicy nie wykorzystali mozliwosci podkupienia surowcow - a wystaczyloby kupic tylko jeden wiecej i brakloby mi 1 elektro
- Van
- Posty: 1062
- Rejestracja: 24 sie 2006, 19:10
- Lokalizacja: Rybnik
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Jeżeli tak Ci to przeszkadza to możesz wprowadzić urozmaicenie, że np. Swoje elektrownie i pieniądze będziecie trzymali za parawanikiem. Jeżeli masz zaufanie do graczy i wiesz, że nie będą oszukiwać to myślę, że to jest dobre rozwiązanie
Van_Hoover
#Lista gier
#Lista gier
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Naprawdę macie takie sytuacje regularnie? Może nie wykorzystujecie możliwości wykupienia całego paliwa? Jeżeli ktoś na spokoju podchodzi do końcówki, z zapasem paliwa w elektrowniach a inni nie mają szans, to znaczy że ten ktoś zagrał miażdżąco lepiej niż pozostali. Albo pozostali pokpili sprawę i nie licytowali ostro o decydujące elektrownie. Zazwyczaj zwycięzca atakuje na ostatnim oddechu - na styk starcza mu kasy na podłączenie miast, wcześniej na styk kupuje paliwo. Możliwości blokowania zwycięzcy jest w WN mnóstwo (licytacje ważnych elektrowni, blokowanie na miastach, wykupywanie paliwa) i niemal nigdy nie wiadomo do końca kto wygra. Przeczytajcie jeszcze raz instrukcję (jeśli gracie stałą grupą to najlepiej niech każdy przeczyta i porównajcie wrażenia). Może wykryjecie jakieś błędy, które tak psują grę. To co piszesz o końcówkach WN z pewnością nie jest normalne.grucha pisze:Nie wiem dlaczego ale bardzo odczuwam pewien niedosyt jesli chodzi o zakonczenie gry. Jest jak dla mnie bez emocji poniewaz zazwyczaj juz ture przed widzimy kto prawdopodobnie dolaczy 17 miasto, widzimy tez ile moze zasilic i od razu wiemy czy bedzie to wiecej niz my . Jak wy to odbieracie?
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Pieniądze w WN są tajne. Należy je trzymać tak żeby nikt nie mógł ich dokładnie policzyć. Zazwyczaj wystarczy ułożyć je w stosik.Van_Hoover pisze:Jeżeli tak Ci to przeszkadza to możesz wprowadzić urozmaicenie, że np. Swoje elektrownie i pieniądze będziecie trzymali za parawanikiem. Jeżeli masz zaufanie do graczy i wiesz, że nie będą oszukiwać to myślę, że to jest dobre rozwiązanie
-
- Posty: 18
- Rejestracja: 17 kwie 2006, 14:16
- Lokalizacja: Mysłowice
Dla nas końcówki są najbardziej emocjonujące. Jeśli kogoś stać na wybodowanie 17u a ma mniej elektrowni do zasilenia np. na 15 to wystarczy dobudować punkty odbioru energii do 15-go i to może go odwiesć od budowy 17-go bo będzie go to kosztować więcej niż Ciebie i wygrasz kasą budując tylko 15. Jest motyw z wykupem surowców o którym pisął ja_n i wiele innych, końcówka to jednak najczęściej wielkie emocje.grucha pisze:Nie wiem dlaczego ale bardzo odczuwam pewien niedosyt jesli chodzi o zakonczenie gry. Jest jak dla mnie bez emocji poniewaz zazwyczaj juz ture przed widzimy kto prawdopodobnie dolaczy 17 miasto, widzimy tez ile moze zasilic i od razu wiemy czy bedzie to wiecej niz my . Jak wy to odbieracie?
- ja_n
- Recenzent
- Posty: 2303
- Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Been thanked: 1 time
Skąd ta pewność? Powtarzam - przeczytajcie instrukcję jeszcze raz. W tej grze bardzo łatwo przeoczyć jakiś szczegół, który może mocno wpływać na grę. Jeśli nie wiesz kto ma ile kasy, to przewidzenie zwycięzcy na rundę przed końcem jest po prostu niemożliwe. Kupno silnej elektrowni, paliwa do niej i zbudowanie więcej niż 17 miast może każdemu dać wygraną. Wystarczy że ma na to kasę.grucha pisze:Gramy zgodnie z zasadami i nie wiem z czego to wynikalo dlatego tez pytam jak top wyglada u innych.
to albo jestes brydzysta i kontrolujesz na biezaco kase kazdego gracza, albo ja zpaisujesz. Inaczej nie da sie jej kontrolowac - przeciez kasa to nie tylko ostatni dochod ....
Mysmy np na poczatku zle grali - kolejnosc stanowila ilosc zasilanych domkow - powodowalo to ze gracze nie odpalali wszystkich elektrowni jesli chieli sie ustawic na koncu. Po zmianie tego gra nabrala pelnego smaku
Mysmy np na poczatku zle grali - kolejnosc stanowila ilosc zasilanych domkow - powodowalo to ze gracze nie odpalali wszystkich elektrowni jesli chieli sie ustawic na koncu. Po zmianie tego gra nabrala pelnego smaku
- Don Simon
- Moderator
- Posty: 5623
- Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
- Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
- Been thanked: 1 time
Chciałem się pochwalić moim pierwszym sukcesem. Otóż grę pokazałem na spotkaniu w małym gronie 4 znajomych, gdzie głównym punktem było granie na konsoli. Gra się bardzo spodobała (mimo, iż wygrałem ) - co mnie zaskoczyło spodobała na tyle, że nasz gospodarz właśnie kupił swój egzemplarz. A właściwie wszyscy współgracze z gier planszowych to tylko Monopol znali. Edukacja trwa, wkrótce spróbuję z kolejnym tytułem.
A to zdarzenie utwierdziło mnie w przekonaniu, że warto nawet gry niezależne językowo wydawać po polsku. Kolega swój egzemplarz kupił w Centrum Handlowym - cena gry wynosiła 125 pln, ale po stwierdzeniu, iż "przecież na allegro są po 109" cena spadła do allegrowego poziomu.
Polecam Wysokie Napięcie jako propozycję dla osób ceniących nieco bardziej skomplikowaną rozgrywkę, a niespecjalnie zafascynowanych klimatem.
Pozdrawiam
Szymon
A to zdarzenie utwierdziło mnie w przekonaniu, że warto nawet gry niezależne językowo wydawać po polsku. Kolega swój egzemplarz kupił w Centrum Handlowym - cena gry wynosiła 125 pln, ale po stwierdzeniu, iż "przecież na allegro są po 109" cena spadła do allegrowego poziomu.
Polecam Wysokie Napięcie jako propozycję dla osób ceniących nieco bardziej skomplikowaną rozgrywkę, a niespecjalnie zafascynowanych klimatem.
Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Witam, mam podstawowe problemy związane z zasadami gry. Przeczytałam kilka razy instrukcję, ale nadal nie rozumiem, co się powinno zrobić z surowcami, zużytymi do produkcji. Ponieważ w fazie 5-biurokracji jest napisane, że surowce zużyte do produkcji odkładane są do zbioru obok planszy. Czy to znaczy, że kiedy fazy zaczynają sie od nowa, to ponownie muszę kupować surowce, aby moja elektrownia mogła działać?
Mam również pytanie odnośnie rynku zasobów. Czy przed rozpoczęciem gry, niezależnie od ilości graczy, układa się po 3 węglena polach 1-8, ojeje na polach 3-8, odpady 7-8, a uran 14-16?Czy jest to uzależnione od ilości garczy?Bo rozumiem, że później dokłada się ilośc surowców zgodnie z tabelką na końcu instrukcji. Czyli dla np. 3 graczy w etapie 1-ale czy juz po pierwszej rozgrywce???-dokłada się 4 węgle, 2 oleje, 1 odpady i 1 uran?
czekam na odpowiedź, żebym mogła zacząć grać!!:))
Mam również pytanie odnośnie rynku zasobów. Czy przed rozpoczęciem gry, niezależnie od ilości graczy, układa się po 3 węglena polach 1-8, ojeje na polach 3-8, odpady 7-8, a uran 14-16?Czy jest to uzależnione od ilości garczy?Bo rozumiem, że później dokłada się ilośc surowców zgodnie z tabelką na końcu instrukcji. Czyli dla np. 3 graczy w etapie 1-ale czy juz po pierwszej rozgrywce???-dokłada się 4 węgle, 2 oleje, 1 odpady i 1 uran?
czekam na odpowiedź, żebym mogła zacząć grać!!:))
Oczywiście, że za każdym razem trzeba kupić surowce. Jeśli jakiś surowiec używasz do produkcji prądu to jest to równoznaczne że go spalasz(zużywasz), więc trzeba go kupować od nowa w odpowiedniej fazie gry. Już dawno nie grałem ale z tego co pamiętam początkowe ustawienie surowców jest zawsze takie same niezależnie od ilości graczy. Później oczywiście dokładamy w zależności od liczby graczy i od stopnia zasilania.
A co się stanie, jeśli posatwię już np. 3 domki, budując sieć, a potem w danej fazie kupię za mało paliwa, aby moja elektrownia mogła działać. czy muszę zdjąć domki z planszy?
I mam jeszcze jedno pytanie, ile surowców może kupić każdy gracz w fazie zakupów?Nieograniczoną ilość?i czy wszystkie razem?
I mam jeszcze jedno pytanie, ile surowców może kupić każdy gracz w fazie zakupów?Nieograniczoną ilość?i czy wszystkie razem?
- Blue
- Posty: 2323
- Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
- Has thanked: 196 times
- Been thanked: 254 times
- Kontakt:
1. Zasilasz tyle ile dasz rade, wszystkie domki zostaja na planszy,ale tylko za zasilone dostajesz kase przy wypłacie. Zresztą pomyśl logicznie - te "domki" to stacje transformatorowe, jak dana stacja nie dziala w danym okresie to dlaczego mialaby być usuwana? W grze nie ma taxa za działające elektrownie, więc państwo ci nie moze zagarnąć terenu .
2. Dana elektrownia moze składować 2 razy wiecej materiałów niż sama potrzebuje do zasilenia, co za tym idzie jezeli masz np 1dna eketrownie weglowa spalajaca 2 węgla, to mozesz na niej miec postawione 4y kostki węgla i nie wiecej.
Polecam jednak przeczytanie jeszcze raz instrukcji .
2. Dana elektrownia moze składować 2 razy wiecej materiałów niż sama potrzebuje do zasilenia, co za tym idzie jezeli masz np 1dna eketrownie weglowa spalajaca 2 węgla, to mozesz na niej miec postawione 4y kostki węgla i nie wiecej.
Polecam jednak przeczytanie jeszcze raz instrukcji .